8/2/09

Μια άγνωστη πτυχή της νύχτας των Ιμίων


Λεπτομέρειες γύρω από όσα εκτυλίχθηκαν λίγο πριν από την πτώση του ελικοπτέρου και τον τραγικό θάνατο των τριών μελών του πληρώματος

Της Δωρας Αντωνιου
Δεκατρία χρόνια συμπληρώθηκαν πριν από μερικές ημέρες από την τραγική νύχτα των Ιμίων. Οσα συνέβησαν εκείνη τη νύχτα ήταν η κλιμάκωση της κρίσης που εκδηλώθηκε μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας και παρ' ολίγον να εξελιχθεί σε ένοπλη σύρραξη ανάμεσα στις δύο χώρες. Οσα συνέβησαν εκείνη τη νύχτα είναι λίγο - πολύ γνωστά. Ορισμένες λεπτομέρειες έγιναν λίγο γνωστές και καλύφθηκαν από τα...σενάρια γύρω από το τι έγινε, τα οποία επικράτησαν, ενδεχομένως γιατί ταιριάζουν καλύτερα με τα στερεότυπα γύρω από τις ελληνοτουρκικές σχέσεις.
Μία από τις λιγότερο γνωστές πτυχές της νύχτας των Ιμίων επιβεβαιώνει στην «Κ» ο επίτιμος αρχηγός ΓΕΝ, ναύαρχος Αντώνης Αντωνιάδης. Αφορά τα όσα εκτυλίχθηκαν λίγο πριν από την πτώση του ελικοπτέρου και τον τραγικό θάνατο των τριών μελών του πληρώματος, των υποπλοιάρχων Χριστόδουλου Καραθανάση και Παναγιώτη Βλαχάκου και του αρχικελευστή Εκτορα Γιαλοψού και επιβεβαιώνει τον ηρωισμό της προσπάθειάς τους.

Σήμα κινδύνου
Οπως αναφέρει ο ναύαρχος Αντωνιάδης, όταν το πλήρωμα του ελικοπτέρου αντελήφθη ότι υπάρχει βλάβη, εξέπεμψε σήμα κινδύνου. Αυτό φαίνεται και από την καταγραφή της επικοινωνίας μεταξύ του θαλάμου επιχειρήσεων του ΓΕΝ και της φρεγάτας «Ναυαρίνο», από την οποία είχε απονηωθεί το ελικόπτερο και στην οποία επέστρεφε:

Ωρα 5.04 ΓΕΝ: Το ελικόπτερο να επιστρέψει.
Ωρα 5.05 ΝΑΥΑΡΙΝΟ: Εχω απώλεια επαφής με το ελικόπτερο. Τελευταία του αναφορά EMERGENCY - EMERGENCY 1,5 μίλι βόρεια από το σημείο του ενδιαφέροντος.


Το σήμα κινδύνου που εξέπεμψε το ελικόπτερο, εκτός από το «Ναυαρίνο», ελήφθη και από την τουρκική φρεγάτα «Γιαβούζ», που είχε πλεύσει στην περιοχή και είχε αποβιβάσει τους Τούρκους κομάντος στη Μικρή Ιμια. «Η επικοινωνία γινόταν στο ραδιοτηλέφωνο και ήταν απλό για τους Τούρκους να μπουν στη συχνότητα και να ακούσουν τα λεγόμενα», αναφέρει ο ναύαρχος Αντωνιάδης. Μόλις η φρεγάτα «Γιαβούζ» αντελήφθη ότι το ελληνικό ελικόπτερο έχει πρόβλημα, παρενέβη στην επικοινωνία και ενημέρωσε το πλήρωμά του ότι μπορεί να προσνηωθεί επί της «Γιαβούζ», που βρισκόταν πιο κοντά. Ομως, η απάντηση που δόθηκε από το ελικόπτερο ήταν αρνητική. Προτίμησαν να συνεχίσουν την πορεία τους για να φθάσουν στη φρεγάτα «Ναυαρίνο», όμως δεν τα κατάφεραν», συνεχίζει ο ναύαρχος Αντωνιάδης.

Ο αρχηγός ΓΕΝ Τουρκίας
Με τα λεγόμενά του έρχεται να επιβεβαιώσει τα όσα είχε πει στην εκπομπή «Φάκελοι» ο εκλιπών πλέον ναύαρχος Γκιουβέν Ερκαγια, που είχε διατελέσει αρχηγός ΓΕΝ Τουρκίας και θεωρείται «εμπνευστής» της θεωρίας των «γκρίζων ζωνών». Μιλώντας για τη νύχτα των Ιμίων και συγκεκριμένα για την πτώση του ελικοπτέρου, ανέφερε: «Το πλήρωμα του πλοίου «Γιαβούζ» μπήκε στη συχνότητα επικοινωνίας του ελικοπτέρου και άρχισε να ακούει τις συνομιλίες. Εκείνη την ώρα το ελικόπτερο παρουσίασε βλάβη. Ανέφερε πως πρέπει να προσγειωθεί. Οι δικοί μας αμέσως ετοίμασαν χώρο προσγείωσης και πρότειναν στο ελικόπτερο να προσγειωθεί. Δεν το δέχτηκε και έπεσε λόγω αυτής της βλάβης». Αντίστοιχη είναι και η μαρτυρία που έδωσε ο Δημήτρης Σπυρίδων, αντιστράτηγος ε.α., τέως διοικητής ΑΣΔΕΝ: «Κατά τις 5 και 7 λεπτά με ειδοποιεί ότι ο ΣΑΜ δεν έχει στο ραντάρ του το ελικόπτερο και ότι το καλεί, δεν του απαντάει και ότι ακούει τη φρεγάτα «Γιαβούζ» να το καλεί μη τυχόν θέλει βοήθεια να προσγειωθεί πάνω στη «Γιαβούζ» το ελικόπτερο».
Λίγο αργότερα, διαπιστώνεται ότι το ελικόπτερο έχει εξαφανιστεί, όπως φαίνεται από τον διάλογο του κέντρου επιχειρήσεων με το «Ναυαρίνο»:

Ωρα 5.13 ΓΕΝ: Ερωτηματικό: Εχετε επικοινωνίες;
Ωρα 5.14 ΝΑΥΑΡΙΝΟ: Αρνητικό
Ωρα 5.14 ΓΕΝ: Ερωτηματικό. Εάν αποκτήσατε κάποια στιγμή επικοινωνία.
Ωρα 5.15 ΝΑΥΑΡΙΝΟ: Τον ακούσαμε που έκανε μια κλήση μόνο.
Ωρα 5.16 ΓΕΝ: Τον έχετε στα Ρ/Ε;
Ωρα 5.16 ΝΑΥΑΡΙΝΟ: Αρνητικό.
Ωρα 5.24 ΓΕΝ: Το EMERGENCY τι ήταν;
Ωρα 5.24 ΝΑΥΑΡΙΝΟ: MASTER CAUTION EMERGENCY


Μέσα σε δευτερόλεπτα
Ο ναύαρχος Αντωνιάδης, αναφερόμενος στο περιστατικό, επισημαίνει ότι η επικοινωνία έγινε ανάμεσα στη φρεγάτα «Γιαβούζ» και το ελικόπτερο και ότι η απόφαση να μην προσνηωθεί στην τουρκική φρεγάτα, αλλά να συνεχίσει την πορεία του με προορισμό στο «Ναυαρίνο», δεν ελήφθη κεντρικά. «Ολα έγιναν μέσα σε δευτερόλεπτα. Δεν διαβιβάστηκε η τουρκική πρόσκληση προς το κέντρο επιχειρήσεων για να εξεταστεί. Η απάντηση δόθηκε άμεσα». Μάλιστα, προσθέτει ότι το συγκεκριμένο περιστατικό ήταν ευρέως γνωστό εντός του Πολεμικού Ναυτικού. «Δεν βγήκε ποτέ όμως προς τα έξω. Το κλίμα που καλλιεργήθηκε σχετικά με τα Ιμια ήταν διαφορετικό. Αναπτύχθηκαν και διάφορες θεωρίες ότι το ελικόπτερο δεν έπεσε από βλάβη, αλλά το έριξαν είτε οι Τούρκοι κομάντος είτε η τουρκική φρεγάτα, οπότε αυτή η πτυχή των όσων συνέβησαν έμεινε στην αφάνεια», καταλήγει.
KATHIMERINI

7 σχόλια:

  1. Ισως.......ίσως να είναι και έτσι,όμως θυμηθείτε ότι την ίδια ημέρα(το Ε/Π έπεσε στις 0515)έδωσε συνεντευξη ο επικεφαλής ΟΥΚ(πρωτοφανές αυτό) και αν θυμάμαι είπε ότι είχαν "εντολή να βάλλουν κατά όποιου αιωρούμενου ε/π,μέσα στην αναταραχή της νύχτας".Και φυσικά θυμηθείτε εσείς τι όπλα είχαν οι ΟΥΚ(διαμέτρημα εννοώ) και τι οι Τούρκοι.Σε κάθε περίπτωση διαφορετικό.Και ακόμη και η θυγατέρα μου μπορεί να ξεχωρίσει τις οπές από 5,56 ,7,62 και από περτσίνια...ναι αυτό εννοώ:Οτι κατερρίφθει από φίλια πυρά.Γιατί να υπάρξει το καραγκιοσλίκι με την ανέλκυση των τμημάτων και η επίδειξη άλλων-πολιτικού ε/π-τμημάτων;;;;Σας παρακαλώ αποδείξτε με ότι σφάλω.Και αυτές οι συνομιλίες είναι πιθανόν να συνεβησαν επειδή εβλήθησαν.Σας ευχαριστώ.Από την Θεσσαλονίκη Α.Λ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. που το είδαν το νέο... Όλα αυτά ήταν γνωστά από χρόνια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ολα φυσικα μετράνε. Μακάρι να είανι η αλήθεια αυτή. Δεν μειώνει σε τίποτα την θυσία των ηρωικών παιδιών.
    Μα μένει η πίκρα των γκρίζων ζωνών και ένα πελώριο γιατί διάολε ναμ ην μπορούμε να χειριστούμε μια κρίση προς όφελος μας?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλημέρα κ. Σάββα και από εδώ δλδ αν κατάλαβα καλά το ελικόπτερο είχε βλάβη κι έπεσε και δεν ισχύει το σενάριο ''το βοήθησαν να πέσει?''
    Χριστίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μακαρι να ειχαμαι τις συνομιλιες των τουρκων κομαντος με την φρεγατα που τους υποστηριζε επιχ/κα.Αυτο θα μας βοηθουσε στο να εχουμε πληρεστερη εικονα ,για το συμβαν που ντροπιαζει ολους τους ελληνες .Γιτι το σοκ της πτωσης η της καταρρριψεις του ελικοπτερου ητανε η αφορμη για την αποκλιμακωση της κρισεις.Δεν αντεξαν οι πολιτικοι το ενδεχομενο πως οι εχθροπραξιες ισως να ειχανε ιδει αρχισει.ΔΕΝ ΦΤΑΙΝΕ ΜΟΝΟ ΑΥΤΟΙ, ΜΕΡΙΔΙΟ ΕΥΘΗΝΗς ΕΧΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΜΑΣ.Ενω υπεριφανα διακηρυττουμε πως το πολιτευμα μας ειναι ισχυρο και σταθερο ,μας κυνηγα το κομπλεξ του 1974.Εχουμε υποταξη την στρατιωτικη εξουσια στην πολιτικη.Και πολυ φοβαμαι πως αυτη η κατασταση θα ειναι στο μελων περισσοτερο οδυνηρη απο οτι ηταν για την Ελλαδα η 1 Απριλιου του 1967.
    Οσο ειναι καιρος πρεπει να χαραξουμε μια κοκκινη γραμμη αναμεσα σε αυτες τις δυο εξουσιες.
    Και για να μην πολυλογουμε ,τα Ιμια , το Φαρμακονησι και το Αγαθονησινησι ειναι εκει , ο καραθανασης ο Βλαχακος ο Γιαλοψος ο Ηλιακης και τοσοι αλλοι, ειναι απων απο τις οικογενειες τους γιατι πηγαν.Εμεις οι υπολιποι νεοελληνες που δεν μπορουμε, ας κανουμε οτι και ο γεροντας Σαμουηλ το κουγκι να μην εξεχει ουτε μια σπιθαμη τους τα νερα του Αιγαιου. Ελπιζωντας να ξεπλυθει ετσι η ΝΤΡΟΠΗ που μας βαρενει.

    Πορφυριος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μα Χριστίνα, οι βολές προκάλεσαν βλάβες που "βοήθησαν" να πέσει το ε/π.Δυστυχώς για τα 3 παλληκάρια.Α.Λ θεσσαλονίκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΕΛΕΟΣ 13 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΚΑΙ ΑΚΟΜΑ ΜΑΣ ΚΟΡΟΙΔΕΥΟΥΝ!!ΤΟ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ ΕΠΕΣΕ ΑΠΟ ΤΟΥΡΚΙΚΑ ΠΥΡΑ!ΚΑΝΤΕ ΜΙΑ ΕΡΕΥΝΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΕ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΒΑΤΡΑΧΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΑΠΟΒΙΒΑΣΤΙΚΑΝ ΕΚΕΙΝΗ ΤΗ ΝΥΧΤΑ ΣΤΗ ΜΙΚΡΗ ΙΜΙΑ.ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ,ΘΑ ΣΑΣ ΤΟ ΠΩ ΕΓΩ,ΟΛΟΣ ΤΥΧΑΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΙ ΤΟΥΣ ΝΕΚΡΟΙ ΑΠΟ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΚΛΠ.ΤΟ ΔΙΑΜΕΤΡΗΜΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΒΑΤΡΑΧΑΝΘΡΩΠΩΝ ΤΟΤΕ ΗΤΑΝ 5.56mm.ΕΛΕΟΣ,ΣΕΒΑΣΤΕΙΤΕ ΤΗΝ ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΠΕΣΟΝΤΩΝ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.