10/6/09

Οι Κινέζοι μαθαίνουν… ελληνικά


Όλο και περισσότεροι γίνονται οι Κινέζοι φοιτητές που θέλουν να μάθουν την ελληνική γλώσσα, τον ελληνικό πολιτισμό και τη σύγχρονη Ελλάδα.
Λατρεύουν τον Όμηρο, γνωρίζουν αρκετά για την αρχαία Ελλάδα και αυτός είναι ένας από τους λόγους που έσπευσαν να μάθουν ελληνικά. Είναι Κινέζοι που τώρα, πλέον, μιλούν ελληνικά, χορεύουν συρτάκι και ακούνε... Χατζηγιάννη.
Οι περισσότεροι φιλοδοξούν να γίνουν διπλωμάτες ή στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων και να εργαστούν στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Άλλοι πάλι θα γίνουν διερμηνείς ή ακόμα και πανεπιστημιακοί καθηγητές της ελληνικής γλώσσας.
«Οι φοιτητές αυτοί θα αποτελέσουν τη γέφυρα που θα εδραιώσει τις σχέσεις στα χρόνια που έρχονται ανάμεσα στην Κίνα και την Ελλάδα» λέει η κ. Ματούλα Δουβαρτζίδου-Μαχαίρα, που άφησε την οικογένειά της στη Μελβούρνη για να πραγματώσει το όραμα της διάδοσης του ελληνικού πολιτισμού στην Κίνα.
H λέκτορας της ιστορικής αυτής διείσδυσης της ελληνομάθειας στην Κίνα, η εκπαιδευτικός και κοινωνιολόγος κ. Ματούλα Δουβαρτζίδου-Μαχαίρα, διαθέτει πολύχρονη πείρα στη διδασκαλία της Ελληνικής, έχει συγγράψει βιβλία για την Ελληνική ως δεύτερη ξένη γλώσσα και συμμετέχει ενεργά στην επιστημονική ομάδα του Προγράμματος «Παιδεία Ομογενών» του υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Η αποφασιστική αυτή εκστρατεία ελληνομάθειας στα Πανεπιστήμια της Κίνας μεθοδεύτηκε ύστερα από τη δημιουργική παρέμβαση και πρωτοβουλία που ανέπτυξε ο φιλέλληνας πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Λα Τρομπ M. Oσμπόρν, ο οποίος έχει αναπτύξει πλούσια δραστηριότητα στα Πανεπιστήμια του Πεκίνου και της Νοτιοανατολικής Ασίας.
Μετά από ένα χρόνο παραμονής της στο Πεκίνο, η κ. Δουβαρτζίδου λέει ότι βασικός στυλοβάτης της στη δύσκολη αυτή επιλογή υπήρξε ο ζήλος και το ήθος των 18 φοιτητών της. Προσθέτει δε ότι είναι ανάγκη η Ελλάδα να αγκαλιάσει αυτούς τους φοιτητές. Να δώσει προτεραιότητα στα παιδιά μη ελληνικής καταγωγής που ενδιατρίβουν στις ελληνικές σπουδές.
«Η παράκλησή μου είναι η ελληνική πολιτεία να αγκαλιάσει το τμήμα αυτό, ώστε να αποτελέσει τη γέφυρα που θα εδραιώσει τις σχέσεις στα χρόνια που έρχονται ανάμεσα στην Κίνα και την Ελλάδα», λέει η ίδια.
Στο πρώτο έτος (η φοίτηση είναι τετραετής) την ελληνική γλώσσα διδάσκονταν 18 φοιτήτριες και φοιτητές οι οποίοι μάλιστα ζήτησαν από την λέκτορά τους να τους «βαπτίσει» με ελληνικά ονόματα.
«Τα παιδιά αυτά θα είναι αυριανοί διπλωμάτες της πολυπληθέστερης χώρας του πλανήτη, που γνωρίζει εντυπωσιακή οικονομική ανάπτυξη. Καταλαβαίνεται πόσο σημαντικό είναι οι επιστήμονες αυτοί να γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα και όχι μόνο. Παράλληλα με την γλώσσα μαθαίνουν την ιστορία μας και τον πολιτισμό μας», λέει η κ. Δουβαρτζίδου-Μαχαίρα, η οποία δηλώνει ευγνώμων που της δόθηκε η μοναδική εμπειρία της διδασκαλίας της γλώσσας μας στην Κίνα.
«Θεωρώ τους φοιτητές αυτούς φίλους και… παιδιά μου. Είναι ο Τάσος (αρχηγός της τάξης), η Αντωνία, η Σωτηρία, η Αλίκη, ο Πέτρος, ο Γιώργος, ο Γιάννης, ο Μανώλης, ο Μιχάλης, ο Λουκάς, η Κρυστάλλω και άλλοι» λέει η ομογενής εκπαιδευτικός και προσθέτει:
«Τα μαθήματά μας δεν περιορίζονται μόνο μέσα στην τάξη. Τους μαθαίνω ελληνικούς χορούς. Όλους τους χορούς. Παραδοσιακούς και λαϊκούς. Χορεύουν από συρτάκι, μέχρι καλαματιανό. Ακούνε ελληνικά τραγούδια και τρελαίνονται για Χατζηγιάννη. Τρώνε ελληνικά και μαθαίνουν την ελληνική κουζίνα. Ακόμα και να μαγειρεύουν. Μέχρι και κόκκινα αβγά βάψαμε το Πάσχα».
«Να φανταστείτε» μας λέει «πως ακόμα και οι ήχοι κλήσης των κινητών τους είναι ελληνικά τραγούδια» και συμπληρώνει: «Στόχος μας είναι να μεταλαμπαδεύσουμε την αγάπη για τον ελληνικό πολιτισμό σε μια χώρα με μια επίσης μακραίωνη κουλτούρα. Να μπολιαστούν με τις διαχρονικές αξίες του Ελληνισμού και στη συνέχεια να εξελιχθούν σε πολλαπλασιαστές του ελληνικού πολιτισμού και σε πρεσβευτές της παιδείας μας, ώστε μέσα από τη μαγιά αυτή να ξεπηδήσουν φιλέλληνες και ελληνολάτρες, που θα δημιουργήσουν μακροπρόθεσμα σχέσεις συνεργασίας με την Ελλάδα και τους Έλληνες».
Η ίδια τονίζει ότι οι φοιτητές της γνώριζαν πολλά για την αρχαία Ελλάδα αλλά όχι και για τη σύγχρονη.
«Αισθάνονται πως έχουμε μια κοινή, πανάρχαια ιστορία» λέει. Όσον αφορά τον απλό λαό σημειώνει πως «οι Κινέζοι ξέρουν πως υπάρχει μια μικρή χώρα που λέγεται Ελλάδα, την έμαθαν κάπως καλύτερα με τους Ολυμπιακούς αλλά για την σύγχρονη Ελλάδα δεν ξέρουν πολλά. Πάντως όπου σταθώ και όπου βρεθώ όταν μαθαίνουν πως είμαι ελληνικής καταγωγής ζητούν να μάθουν για την Ελλάδα».
Η κ. Δουβαρτζίδη-Μαχαίρα που γεννήθηκε στη Μελβούρνη φθάνοντας στο Πεκίνο κατάλαβε, όπως λέει, πως ένοιωσαν οι γονείς της όταν μετανάστευσαν στην Αυστραλία.
«Νομίζω -λέει- πως, όσο και αν φαίνεται απίστευτο έχουν πολλά κοινά στοιχεία με τους Έλληνες».
Η ίδια δεν διστάζει να ανταποκρίνεται στις προσκλήσεις τους και να πηγαίνει στα σπίτιά τους ή να γνωρίζει μέρη της Κίνας μαζί τους.
Και φυσικά στην «ομαλή προσαρμογή της» συνέβαλε «και η λαχτάρα των μαθητών της να μάθουν τα ελληνικά. Ο ζήλος των μαθητών είναι τέτοιος και ο σεβασμός τους τόσο ειλικρινής που με γοητεύουν».
«Ο ζήλος των φοιτητών να μάθουν την ελληνική γλώσσα είναι τόσο έντονος που και από μόνος του θα μου έφτανε να μείνω στο Πεκίνο», μας λέει.
Από ελληνικής πλευράς, η μόνη ουσιαστική στήριξη που δέχθηκε το πανεπιστημιακό τμήμα «Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού» του Πεκίνου προέρχεται από ελληνικά πανεπιστήμια που έσπευσαν να συμβάλλουν σε ακαδημαϊκό επίπεδο.
Μάλιστα, πέρυσι επισκέφθηκαν την Ελλάδα τέσσερις από τους φοιτητές της, που συμμετείχαν σε πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
«Αισθάνομαι υπερήφανη που οι τέσσερις φοιτητές μου παρακολούθησαν τα μαθήματα Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, το οποίο ευχαριστώ. Αλλά αισθάνομαι και κάποια απογοήτευση που δεν μπόρεσαν να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα όλα τα παιδιά», λέει η λέκτοράς τους.
Όπως μας είπε, οι ίδιοι οι φοιτητές, επιστρέφοντας στην πατρίδα τους, δήλωσαν γοητευμένοι με την Ελλάδα και τους Έλληνες. «Βρήκαν αυτό που περίμεναν, γιατί τους είχα δώσει μια ρεαλιστική εικόνα για τη σύγχρονη Ελλάδα», συμπληρώνει η κ. Δουβαρτζίδου.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από AΠΕ-ΜΠΕ

8 σχόλια:

  1. Εύχομαι μόνο νά μήν τούς μαθαίνουν τήν ψευδοϊστορία τής ρεπούση καί τών φίλων της...τώρα άν ο...(κάθε)χατζηγιάννης είναι δείγμα τού σύγχρονου '''''ελληνικού''''(!!!!) 'πολιτισμού' δηλώνω πώς δέν τόν γουστάρω καθόλου αυτό τόν πολιτισμό. καί γιατί κάνει εντύπωσι η αγάπη τών Κινέζων γιά τήν Ελλάδα;όντως αι σχέσεις μας ως λαών ήσαν πανάρχαιες καί υπήρξαν σχέσεις σεβασμού.Άς μήν ήταν ο ψευτοκομμουνισμός τού Μάο καί τό όλο αυτό απάνθρωπο σύστημα μέ τά εκατομμύρια νεκρούς γιά ιδεολογικούς καί θρησκευτικούς-αλλά καί 'μειονοτικούς'-λόγους καί η αλήθεια καί όχι η σκόπιμος άγνοια θά έλαμπε καθάρια.στό χέρι μας είναι νά δημιουργήσουμε πυρήνες ελληνικού-πραγματικού καί όχι γιαλαντζί-πολιτισμού σέ όλη τήν Οικουμένη.αυτό είναι άλλωστε καί τό χρέος τού Έλληνος Ανθρώπου πρός τήν Ανθρωπότητα.Βλέπεις όμως σήμερα πού λόγος γιά χρέος...μόνον ζητάμε, ή χειρότερα επαιτούμε από τούς όποιους βαρβάρους καί,ταυτοχρόνως,αφηνόμαστε σέ μιά παρακμή άνευ προηγουμένου πού μαθηματικώς μάς αφανίζει λίαν συντόμως.Μέ τά όπλα δέν πρόκειται ποτέ ξανά νά φτάσουμε σέ καμμιά Κίνα καί καμμιά Ινδία,ούτε αλλού.Άν υπήρχε ένα σχέδιο Ελλήνων κυρίως τής Διασποράς-διότι από τό ψευτοελληνικό κρατίδιο αφήστε το...-γιά τήν δημιουργία τέτοιων κέντρων οι περισσότερες χώρες θά ήταν μακροπρόθεσμα 'σύμμαχοί' μας,διότι οι πολιτιστικοί-ηθικοί δεσμοί είναι στούς λαούς σαφώς ισχυρότεροι από εκείνους τών όπλων.Συγχωρείστε μου τό μακροσκελές τού μηνύματος τούτου.Χαίρετε.

    Περικλής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Egw tha thesw ena erwthma:

    Me poiou to meros tha pigename ean, ypothetika milontas, ginotan polemos se kamia 15aria xronia metaksi Kinas kai Amerikhs gia tous fysikous kai agrotikous porous ths Afrikhs?

    V.
    for Vyron

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συμφωνώ με τον Περικλή, και προσθέτω ότι η κυρία Δουβαρτζίδη-Μαχαίρα καλό είναι να ξεκινήσει να ψάξει αρωγούς από τον ιδιωτικό τομέα ή ανεξάρτητους φορείς και όχι να περιμένει να αγκαλιάσει τους κινέζους φοιτητές της η ελληνική πολιτεία ή μάλλον η γραικύλικη αλητεία.

    Ιόλαος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πολλά συγχαρητήρια στην καθηγήτρια για τους κόπους της και την όρεξή της,τη διάθεση της να μην περιοριστεί μόνο στη διδασκαλία της γλώσσας στην τάξη,αλλά να προχωρήσει και σε χορούς κ.τ.λ.!
    Όσο για τον Χατζηγιάννη, δεν πειράζει,χρειάζεται και κάτι λίγο ελαφρύτερο!Επιπλέον, όταν μαθαίνεις μια ξένη γλώσσα, τέτοια "αξιοπρεπή χαζοτράγουδα" σαν του Χατζηγ.(διότι υπάρχουν και "σκέτο χαζοτράγουδα" ή και άλλα χειρότερα)είναι μια καλή περίπτωση που διευκολύνει την εκμάθηση.Η μελοποιημένη ποίση, έπεται!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ένα μεγάλο εύγε για την κ. Ματούλα Δουβαρτζίδου-Μαχαίρα! και αστειευόμενος θα σχολιάσω..
    Χάθηκε να "βαπτίσει" τους μαθητές της και με αρχαιοελληνικά ονόματα; όλα πρέπει να είναι χριστιανικά;

    Φιλικά
    Διγενής ο Κρής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πριν μερικά χρόνια, μια Κινέζα τουρίστρια, νομικός, βρέθηκε στο νησί της Κω. Το ενδιαφέρον της για την Ελληνική ιστορία και η δίψα για επιπλέον γνώση της ιστορίας μας, με έκαναν να ασχοληθώ με την περίπτωσή της και να της λύσω κάποιες απορίες συμπληρώνοντας και τα κενά που είχε. Αποτέλεσμα υπήρξε η επι τρία συνεχόμενα έτη ανάλυση της Ελληνικής ιστορίας μαζί της.
    Το όνομα αυτής Τζουν Γιαν Χι. Το πάθος της για την χώρα μας εκφράσθηκε με ποίηση και η δουλειά της συγκεντρώθηκε σε πάνω απο 50 εξαιρετικά ποιήματα. Το περιοδικό Δαυλός αρ. 306 του 2007 δημοσίευσε ένα πανέμορφο ποίημα, που αναφέρεται στο μνημείο του αγνώστου στρατιώτη στο Σύνταγμα. Τα δε υπόλοιπα τα κρατώ στην συλλογή μου.

    ΕΥΖΩΝΑΣ

    Εύζωνα, άξιε πολεμιστή, ένδοξε πολεμιστή. Το ηρωϊκό σου πνεύμα στο κενοτάφιο ετούτο ζει.
    Το κεχαριτωμένο σου κορμί στη μάννα γη αναπαύεται εν ειρήνη.

    Εύζωνα
    ο Άρης, θεός του πολέμου είσαι.
    Παλαιόθεν σε γνωρίζουμε !
    Στου Μαραθώνα τη μάχη κατά του Πέρση στη σύγχρονη της Ανεξαρτησίας Επανάσταση κατά του Οθωμανού,
    με λέοντα όμοιος, οι πολεμικές ιαχές σου τους αιθέρες τράνταξαν,
    και η ματιά σου, θεριό ανήμερο σπίθες πετούσαν.

    Εύζωνα
    του Αχιλλέα τ΄ αθάνατο πνεύμα είσαι, του πιότερουτρανού κι αντριωμένου στ΄ ομηρικό έπος ήρωα.
    Στο ανδρείο όνομά σου τρέμει όλη η Γη. Η ασπίδα σου η δοξασμένη τηνψυχή της Ελλάδος φυλάει για γενιές. Η τόλμη και η γενναιοψυχία σου κάθε δεσποσύνης καρδιά κατέχτησαν.

    Εύζωνα
    Ο Αδαμάντιος Κοραής είσαι, του κινήματος της ανεξαρτησίας ο λύχνος. Ο σκεπτικισμός σου ο δριμύς
    τον κοιμισμένο Ελληνισμό αφύπνισε.
    Της Ελλάδος τη Μεγάλη Χάρτα σχεδίασεςεκ νέου. και στους συντοπίτες σου με φωνή μεγαλειώδη υπέδειξες,
    "ιδείτε! Πανάρχαιαν ιστορίαν έχομεν ! Ωραιοτάτη η πατρίς μας ! Πως δύναται εις τον ενάντιον ημετέρους παραδώσωμεν !"

    Εύζωνα
    Πολεμιστή και ήρωα εσύ, που τον Κολοκοτρώνη ακολούθησες της Ελλάδος σιδηρούν οστό, και χτισμένο με σάρκα κι αίμα ορειχάλκινο τείχος !

    Εύζωνα
    ανώνυμε στρατιώτη που στον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο έπεσες υπέρ πατρίδος θυσιαζόμενος. Την πνοή σου την ύστατη στην πανέμορφη της Ελλάδος γη χάρισες.

    Εύζωνα
    ώρα πολλή στο κενοτάφιό σου εμπρός στάθηκα το αγέρωχο κι αψεγάδιαστο κορμί σου να χαζεύω.
    Τα δάκρυα να συγκρατήσω δεν κατόρθωσα.
    ΑΞΙΕ ΠΟΛΕΜΙΣΤΗ,
    ΠΑΛΛΗΚΑΡΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ.

    Τζουν Γιαν Χι

    Αργικέραυνος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. o ομηρος ειναι αρχαιος τουρκος,ο ομερ πασα.οπως και ο ιωνικος πολιτισμος ειναι τμημα του μεγαλυτερου πολιτισμου διποδων του τουρκικου.ελληνοφοβια..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Για την ελληνική γλώσσα και τον αρχαίο πολιτισμό ως και αυτόν της Ρωμαϊκής περιόδου (λέγεται και Βυζάντιο) κάνουν πολύ καλή επιλογή. Ως προς την σύγχρονη Ελλάδα προβληματίζομαι για το τι θα βρουν. Χορό της κλοιλιάς, μίζες, υοχωρήσεις παντού και υποτέλεια-δορυφοροποίηση... καλό θα είναι να μην πολυπροβάλλουμε το... "σύγχρονο" πρόσωπό μας γιατί σε λίγο ο κοτσαμπασισμός της 400χρονης νύχτας θα ωχριά μπροστά σε αυτό που έρχεται...
    ΙοΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.