19/6/09

Ο διεθνής Τύπος επιδοκιμάζει το νέο Μουσείο της Ακρόπολης

Εκτενής προβολή του αθηναϊκού κτιρίου

Δημητρης Pηγοπουλος
ΔΗΜΟΣΙΟΤΗΤΑ Μια ημέρα πριν από τα αυριανά επίσημα εγκαίνια, το νέο Μουσείο της Ακρόπολης συστήνεται σήμερα στον κόσμο. Στον κόσμο της ενημέρωσης αφού περισσότεροι από 200 ξένοι διαπιστευμένοι δημοσιογράφοι, ανταποκριτές και φωτογράφοι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας του υπουργείου Εσωτερικών, θα ξεναγηθούν από τον υπουργό Πολιτισμού Αντώνη Σαμαρά και τον πρόεδρο του Μουσείου και καθηγητή αρχαιολογίας Δημήτρη Παντερμαλή.
Ειναι φυσικό το διεθνές ενδιαφέρον να εντείνεται όσο πλησιάζουμε στο Σάββατο. Εντυπωσιακές όψεις του νέου κτιρίου πλημμυρίζουν τα διεθνή πρακτορεία, ενώ τα δημοσιεύματα, στην πλειοψηφία τους θετικά, αναδεικνύουν την πολιτική πτυχή του θέματος, συνδέοντας τα εγκαίνια με το πάγιο αίτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η δημοσιοποίηση της θέσης της Νοτιοαφρικανής συγγραφέως και κατόχου του βραβείου Νομπέλ Ναντίν Γκόρντιμερ υπέρ των ελληνικών θέσεων.
«Η αίθουσα του Παρθενώνα στο νέο μουσείο της Ακρόπολης, στην Αθήνα, προσφέρει τη μοναδική δυνατότητα να ”ακολουθήσει” κανείς την Πομπή των Παναθηναίων όπως απεικονίζεται στη ζωφόρο (μήκους 160 μέτρων) και δη σε έναν χώρο που βλέπει κατευθείαν στον Παρθενώνα, στην κορυφή του Ιερού Βράχου», γράφει η Ναντίν Γκόρντιμερ στον πρόλογο του βιβλίου του Κρίστοφερ Χίτσενς «Τhe Parthenon Marbles: Τhe case for reunification». Και προσθέτει: «Τα γλυπτά δεν ανήκουν και δεν ανήκαν ποτέ στον λόρδο Ελγιν. Η επιστροφή τους σήμερα βασίζεται σε δεδομένα που υπερβαίνουν τα αυστηρώς νομικά: στην αποκατάσταση μιας αποικιοκρατικής αδικίας, κεκαλυμμένης από μια απλή εμπορική συναλλαγή. Δεδομένης της προέλευσής τους, μπορεί να υποστηριχθεί με βεβαιότητα ότι τα γλυπτά ανήκουν στην Ελλάδα. Είναι ένα κομμάτι του πολιτιστικού DNA των Ελλήνων και εκεί ανήκουν. Η επιστροφή τους θα ήταν μια κατάκτηση για την Ελλάδα αλλά και για ολόκληρη την ανθρωπότητα». Σε ένα άλλο σημείο γίνεται πιο δηκτική: «Το γεγονός ότι ορισμένα μέρη της ζωφόρου του Παρθενώνα βρίσκονται σήμερα στη Βρετανία είναι ένα δείγμα αλαζονείας ξεκάθαρο, όπως το μάρμαρο».
Πολλές μεγάλες ξένες εφημερίδες δεν περίμεναν τη σημερινή ξενάγηση για να ανοίξουν τις σελίδες τους στο νέο Μουσείο. Μόλις χθες η γαλλική «Φιγκαρό» γράφει για την «Αθήνα που ανασταίνει τον Ολυμπό της» ενώ οι «New York Times» επανήλθαν με δεύτερο μεγάλο δημοσίευμα, λίγους μήνες μετά το αποθεωτικό κείμενο του κριτικού Νικολάι Ουρουσόφ. Στον βρετανικό Τύπο η μεγάλη στιγμή των εγκαινίων φιλτράρεται μέσα από το πρίσμα του ελληνικού αιτήματος περί επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνος.
Ο Πίτερ Ασπντεν σημειώνει στους «Financial Times» ότι το νέο αρχιτεκτόνημα προσφέρει τελικά στους Ελληνες μια σφραγίδα αδιαμφισβήτητης εγκυρότητας για να ενισχύσουν ένα επιχείρημα που πολύ συχνά κυμάνθηκε ανάμεσα σ’ έναν διαπεραστικό συναισθηματισμό και δόσεις αδέξιου σοβινισμού».
Πιο ενθουσιώδης, η Τζίνι Μακγράθ των «Τάιμς» σημειώνει ότι «ανεξάρτητα από τη θέση που μπορεί να έχει κανείς για το θέμα της επιστροφής ή μη των Μαρμάρων, το νέο Μουσείο της Ακρόπολης, και οι ανεκτίμητοι θησαυροί που θα φιλοξενηθούν σ’ ένα εκθαμβωτικό σύγχρονο κτίριο στη βάση της Ακρόπολης, είναι κάτι που δεν πρέπει να χάσετε».
Στο ίδιο μήκος κύματος ο Στίβεν Φίλιπς στο «Building Design»: «Είναι ένα κτίριο με εκπληκτική θέα που δεν ντρέπεται να αντικρίσει τη λιγότερο καλαίσθητη αρχιτεκτονική της σύγχρονης Αθήνας που είναι τόσο πραγματική όσο και το ανυπέρβλητο σύνολο στην Ακρόπολη. Η μεγαλύτερη αδυναμία της ελληνικής πλευράς για τον επαναπατρισμό των Μαρμάρων ήταν πάντα η έλλειψη ενός κατάλληλου μουσείου. Είχε γίνει αποδεκτό ότι θα ήταν ανεύθυνο να συναινέσουν στην τοποθέτηση των γλυπτών πίσω στα ερείπια του Παρθενώνα. Το μουσείο του Μπερνάρ Τσουμί είναι το πιο δυνατό χαρτί που οι Ελληνες δεν έχουν παίξει ακόμα».
Καθημερινή

11 σχόλια:

  1. η αρχιτεκτονικη του κτιριου μου φαινεται οτι εχει φασιστικα χαρακτηριστικα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος είπε...

    η αρχιτεκτονικη του κτιριου μου φαινεται οτι εχει φασιστικα χαρακτηριστικα


    Ανωνυμε με το πανω η το κατω κεφαλι σκεφτεσαι? εχουμε χασει τελειως τη μπαλα στην τελευταια κομμουνιστικη χωρα της Ευρωπης...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. To κτίριο του μουσείου της Ακρόπολης πρέπει να το κρίνουμε με βάση το σκοπό για τον οποίο κατασκευάστηκε.
    Ίσως η εξωτερική του εικόνα και άποψη να το αδικεί, όμως ο εσωτερικός του χώρος και ο τρόπος με τον οποίο αναδεικνύει τα μνημεία που φιλοξενεί και θησαυρίζει θεωρείται μοναδικός.
    Χαρακτηρίστηκε μάλιστα ως το καλύτερο κτίριο που χτίστηκε στην Ελλάδα τους τελευταίους αιώνες.
    Όταν λοιπόν κρίνουμε ένα εθνικό εγχείρημα και ελαφρά τη καρδία το χαρακτηρίζουμε φασιστικό, δεν κάνουμε κριτική, απλά εξωτερικεύουμε τις τραυματικές μας εμπειρίες από το πρόσφατο ιστορικό παρελθόν της χώρας μας, από το οποίο δεν μπορύμε να απολυτρωθούμε.
    Τη στιγμή που ο πολιτισμένος κόσμος δημιουργεί ένα ελπιδοφόρο μέλλον, εμείς οι Έλληνες, βυθισμένοι στο βάλτο και το τέλμα της ιδεολογικής παθογένειας, βλέπουμε παντού φασισμούς και πράγματα που δεν υπάρχουν.
    Κρίμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εβλεπα ενα ντοκιμαντερ για τον Χιτλερ και το Σπεερ και μου θυμιζε τα σχεδια αρχιτεκτονικης του Χιτλερ
    Για την πολη των Χιλιων ετων

    κοιτα ειναι σαν ενα τεραστιο Μενιρ του Οβελιξ στη μεση της Αθηνας


    Που ειναι η ολοκληρωση με το εξωτερικο περιβαλλον
    πουθενα

    Αν πληρωσουμε μερικα εκατομηρια ευρω τους διαφημιστες τραγουδανε οτι θες

    Ενα βιομηχανικο τερατουργημα που προσπαθει να φαει το ναο της ακροπολης ειναι

    Μια αρχιτεκτονικη κιτσαρια ειναι

    τωρα αν μεσα βαλανε ακριβα ασημικα και ωραια γυαλικα αυτο δεν λεει τιποτα

    Πηγαιναι και χυσε 10.000
    κυβικα μπετον φτιακσε ενα κουφιο κουτι και διακοσμησε το με ακριβα μπιχλιμπιδια.....

    Αν ειμουν ο Περικλης η Ο Φειδιας θα το εσπαζα με βαριοπουλα μεχρι κονιρτοποιησεως

    Που ακουστικε οτι διπλα στο πεντελικο μαρμαρο ταιριαζουν δεκα χιλιαδες κυβικα μπετου και γυαλιου και σιδερου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εθνικό εγχείρημα θα είναι να αποκτήσουν όλες οι πόλεις βιολογικό καθαρισμό, να αποκτήσουν σύγχρονες αποκομιδές απορριμμάτων, Υγειονομικά Χυτυ, να γίνουμε σαβαροί στο Αιγαίο και παντού... και τέτοια παρόμοια... όλα τα άλλα είναι χάντρες και καθρεφτάκια... όταν θα γίνουμε πραγματικό κράτος τότε να έρθουν και τα Μουσεία, ως τότε τέτοιου είδους έργα είναι μόνο για το βόλεμα των εκάστοτε υμετεροημέτερων για υπερτιμολογήσεις υπεροκοστολογήσεις και τα υπόλοιπα γνωστά... ή άλλως, δεν μας παίρνει που δεν μας παίρνει σε τίποτα και πουθενά, δεν κάνουμε κι ένα Μουσείο;;;
    ΙοΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. 19 Ιούνιος 2009 6:36 μμ

    19 Ιούνιος 2009 8:10 μμ

    ενταξει θα μπορουσε να ειναι με μαρμαρο και να θυμιζει μαυσωλειο ανατολικου μπλογκ ή κινας ,

    θα μπορουσε να ειναι καπως αλλιως και να θυμιζει το ναο του σολωμοντα ,

    ενα κτηριο προκαλει διαφορετικους συνειρμους στον καθενα αναλογα με τα παιδικα τραυματα που προκαλεσε η συστηματικη πολιτικη κατηχηση στην ευαισθητη και ευπλαστη νηπιακη ηληκια

    ας φτιαξουμε το μελλον καλυτερο

    h

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. 19 Ιούνιος 2009 6:36 μμ
    19 Ιούνιος 2009 8:10 μμ
    και 8:55 συμφωνώ.
    Πρόκειται για μνημείο της διαπλεκόμενης αληταρχίας που ξεπουλά τον τόπο και αποσκοπεί στην εκμετάλευση της πολιτιστικής κληρονομιάς μας μέσω της διεθνοποίησης, όπως ανέφερε ο αρχιαρχαιολόγος του Δόλιου καθεστώτος Παντερμαλής το πρωί στο Μέγκα. Αν μπορούν σιγά-σιγά να τα ξεπουλήσουν αφού τα αφαίρεσαν απ' το βράχο θα το κάνουν. Είναι η "ιδεολογία" τους τέτοια. Διάφορες δικαστικές απόπειρες να εξιχνιαστούν οι οικονομικές ατασθαλίες γύρω απ' το χτίσιμο κατέληξαν όλες στο αρχείο τα αμέσως προηγουμενα χρόνια. Ο Παντερμαλής βλέπει το τερατουργημα που όντως παραπέμπει σε μουσολίνια μνημεία ως "διεθνές" μουσείο και τον κόντραρε αμέσως ο δημοσιογράφος γι αυτό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το Φλεβάρη του 2004,πριν τις εκλογές που βγηκε η ΝΔ, ο αντιεισαγγελεας του Αρείου Πάγου Αν. Καπόλας ζήτησε απο την εισαγγελία πρωτοδικών να ασκήσει δίωξη σε βαθμό κακουργήματος για καταστροφή ιδιαίτερης μεγάλης αξίας αρχαιοτήτων στον αρχαιολογικό χώρο Μακρυγιάννη, διασπαθιση και κατασπατάληση δημόσιου χρήματος και να διευρευνήσει το τρόπο ανάθεσης της μελέτης. Για τα στοιχεία που είχαν προκύψει είχαν καταθέσει 50+ μάρτυρες κατηγορίας, αρχαιολόγοι, αρχιτεκτονες, πολιτικοι μηχανικοι, δικηγοροι κλπ.
    Η δίωξη βασιστηκε σε μηνύσεις πολιτών και την μηνυτήρια αναφορά Τατούλη τη δικογραφία συγχώνευσε σε μια. Τα αδικήματα αυτεπαγγελτα…
    Μετά την αναθεση του ΥΠΠΟ στο Τατούλη, όταν κληθηκε μάρτυρας τα πήρε πίσω…αυτο δεν θα είχε καμια σημασία γιατί οι αλλοι 50 μαρτυρες προσήλθαν και δεν αλλαξαν τις καταθέσεις τους και με δεδομένο το αυτεπαγγελτο η υπόθεση θα έπρεπε να προχωρήσει…ο κ. Καπόλας καποια στιγμη συνταξιοδοτήθηκε.
    Στο αρχείο μπήκε και αυτή του η έρευνα και η άλλη για τη κατασκευή γκολφ και ξενοδοχειακών μονάδων της μόνης Τοπλού στη Κρήτη…
    Αλλο ενδιαφέρον σημειο είναι η ανάθεση της κατασκευής του “μουσειου” στο μειοδότη του διαγωνισμου ΑΛΤΕ…, Η ΑΛΤΕ όμως ήταν πτωχευμένη…ξεκίνησε το έργο, αλλα δεν μπορουσε να το συνεχίσει, όπως οριζει ο νόμος για να συνεχιζόταν το έργο θα έπρεπε να το αναλάβει ο δευτερος μειοδοτης που ηταν η εταιρία Εφιετζογλου, ετσι το δήμόσιο δεν θα επιβαρυνόταν με την αποπληρωμή των χρεων της ΑΛΤΕ, αντί αυτου το έργο ανέλαβε ετσιθελικα ο τριτος μειοδότης η ΑΚΤΩΡ και με καποιο περίεργο τροπο απαίτησε και πέτυχε να αποπληρωθουν τα χρεη της ΑΛΤΕ απο το ΥΠΠΟ…δηλαδη το δημόσιο πληρωσε και τη κατασκευή και τα χρέη της πτωχης εταιριας…παράτυπα και απο κονδυλια που προοριζοντα για αλλα έργα του ΥΠΠΟ…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Σωστά και δίκαι αυτά που λες αλλά δεν ταιριάζουν στο σημερινό κλίμα,να τα πούμε σε κανένα μήνα;το αποτέλεσμα πάντως είναι καταπληκτικό,ανυπομονώ να κατέβω στην Αθήνα να δω το μουσείο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Κοινωνιολογιακα αν προσεξετε στο περας της ιστοριας μεγαλα δημοσια εργα που δεν εξηπηρετουν αμεσες αναγκες (πυραμηδες στην Αιγυπτο)
    Οπως και οι επεκτατικη πολεμοι εχουν μια ιδιαιτερη εξηγηση

    Η ελιτ που κυβερναει επιλεγει τον παραπανισιο πλουτο μιας κοινωνιας να τον διαθετει σε επεκτατικους πολεμους η σε μεγαλα αχρηστα δημοσια εργα

    Γιατι απλουστατα αν ο πλουτος αυτος επενδυθει στην κοινωνια η αναβαθμιση της παιδειας των πολιτων θα οδηγηση στην διεκδικηση δικαιωματων και η θεση της ελιτ που κυβερναει κινδυνευει

    οποτε πρεπει να γινονται δαπανηρα δημοσια κτιρια τεραστιου μεγεθους που επιπρωσθετως θα θυμιζουν συνεχεια την επιβολη της εξουσιας του κρατους αποναντι στους πολιτες

    Γι΄αυτο και σε ολοκληρωτικα καθεστωτα δημιουργουνται κτιρια τεραστιων διαστασεων

    και ταυτοχρονα θα πρεπει να γινονται συνεχεια πολεμοι με τεχνιτους εχθρους

    Και οι απλοι πολιτες δεν μπορουν να εχουν ενα αξιοπρεπες σχολειο για τα παιδια τους.......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Μπράβο Ρεμπεσκέ...
    ΙοΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.