2/7/09

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ»

Απεγειώθησαν και ο Νο2 ήταν μπροστά ακολουθώντας τις οδηγίες του ραντάρ εδάφους Τζόκερ, με το Νο1 να διατηρή οπτική επαφή. Το Τζόκερ ειδοποίησε τον Νο2 για εχθρικό σχηματισμό 2 αεροσκαφών. Μεταξύ Λήμνου και Αγ. Ευστρατίου έγινε οπτική επαφή με το ζεύγος των τουρκικών μαχητικών τύπου F-102 ενώ είχαν ταχύτητα περίπου 450 μίλια. Ακολούθησε εμπλοκή με το Νο2 να βρίσκεται σε δύσκολη θέση και με τα τουρκικά αεροσκάφη να εξαπολύουν εναντίον του πύραυλο ΦΑΛΚΟΝ, τον οποίο ο Νο2 απέφυγε με πολύ δύσκολο χειρισμό. Τα εχθρικά προσπαθούσαν και τα δύο να παγιδεύσουν τον Νο2. Ο Νο1 επενέβη αποφασιστικά και εξαπέλυσε έναν πύραυλο που αστόχησε λόγω μη προθερμάνσεως του συστήματος αλλά ο δεύτερος που εξαπέλυσε κατέστρεψε το τούρκικο F-102. Το δεύτερο τούρκικο F-102 λόγω ελλείψεως καυσίμων συνετρίβη κατά την φάση της αναγκαστικής προσγειώσεως ενώ και οι δύο τούρκοι χειρισταί δεν επεβίωσαν....

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ»
Κινήσεις της ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ (Επιστρατευμένη από την Πολεμική Αεροπορία)
Τα δύο Β-707 της Ολυμπιακής αεροπορίας, SX-DBA και SX-DBC των οποίων οι πτήσεις 259 προς Λονδίνο και 201 προς Παρίσι ματαιώθηκαν, απογειώθηκαν στις 13:50 για την Σμύρνη με αποστολή την παραλαβή των γυναικοπαίδων και ανδρών του Διπλωματικού Σώματος καθώς και των γυναικοπαίδων και αξιωματικών του εκει κλιμακίου του ΝΑΤΟ, όπου και έφτασαν σε 35 λεπτά. Το πλήρωμα του SX-DBA ήταν οι Ζορμπάς (κυβερνήτης), (+)Καβάσιλας (συγκυβερνήτης), Θύμιος Καρδάσης (ιπτάμενος μηχανικός) ενώ του SX-DBC ήταν οι Πούλιος Ζαφειρόπουλος (κυβερνήτης), Μίλτος Χατζηγιαννάκης (συγκυβερνήτης), Γιώργος Φιλιππίδης (ιπτάμενος μηχανικός). Στις 16:40 απεγειώθη το πρώτο με 140 επιβάτες και το δεύτερο με 135 αντίστοιχα. Μετά απο πτήση 45 λεπτών προσεγειώθησαν στο Ελληνικό.
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Νο1. Σάββατο 20 Ιουλίου 1974.
Το ζητούμενο στην αποστολή αυτή ήταν η μεταφορά από την Θεσσαλονίκη στην Λευκωσία της 2ης ΜΚ, περίπου 400 καταδρομών με τον ατομικό οπλισμό τους καθώς και η μεταφορά του βαρέως οπλισμού του τάγματος. Τα μόνα κατάλληλα επιβατικά αεροσκάφη την δεδομένη χρονική στιγμή ήταν τα Β-707. Η πτήση από Αθήνα προς την Θεσσαλονίκη έγινε στο κανονικό ύψος και η τελευταία προσγείωσις έγινε στις 16:10. Τα καύσιμα ήταν αρκετά για ταξίδι Θεσσαλονίκης-Κρήτης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 1 SX-DBC. Κυβερνήτης ο (+) Ιωάννης Μυσσίρης, συγκυβερνήτης ο Μιλτιάδης Ήτουνας, ιπτάμενος μηχανικός ο (+) Διονύσιος Μεταξάς.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 2 SX-DBP. Κυβερνήτης ο Γιώργος Τζουτζουράκης, συγκυβερνήτης ο Ευθύμιος Αποστολόπουλος, ιπτάμενος μηχανικός ο Ηλίας Καραστατήρης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 3 SX-DBB. Κυβερνήτης ο Ζαφείρης Ρουσσίδης, συγκυβερνήτης ο Αντώνης Γιαλούρης, ιπτάμενος μηχανικός ο Σπύρος Κορακιανίτης, τεχνικός εδάφους (μηχανικός) Πρόδρομος Παπαϊωάννου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 4 SX-DBE. Κυβερνήτης ο (+) Νίκος Ανδριανάκης, συγκυβερνήτης ο Λουκάς Γραμματικός, ιπτάμενος μηχανικός ο Νίκος Καϊμάκης, τεχνικός εδάφους (μηχανικός) ο Νίκος Χρυσικόπουλος.
Ο διοικητής της 2ης Μοίρας καταδρομών ήταν ο ταγματάρχης Γιώργος Ζβόλης και υποδιοικητής ο ταγματάρχης Δεμέστιχας. Αργά το απόγευμα απεγειώθησαν για τον αερολιμένα των Χανίων προς ανεφοδιασμό. (Ο χώρος που έχει δοθεί στην ΥΠΑ για εξυπηρέτηση απο την 115 Π.Μ. είναι πολύ μικρός, ικανός να φιλοξενήσει μόνο 2 επιβατικά αεροπλάνα.)
Ο σχηματισμός ακολουθώντας την διαδρομή μέσω Ηπείρου, Κερκύρας, Ζακύνθου, Αράξου, Καλαμάτας προσγειώθηκε στην Σούδα στους παρακάτω χρόνους: Το Αλέξανδρος 1 στις 21:23 και εστάθμευσε στην θέση Νο 1. Το Αλέξανδρος 2 στις 21:25 και εστάθμευσε στην θέση Νο 2. Το Αλέξανδρος 4 στις 21:40 και εστάθμευσε στον μικρό τροχόδρομο που οδηγεί από τον κυρίως διάδρομο στην πίστα. Το Αλέξανδρος 3 στις 21:45 και εστάθμευσε απέναντι από τον μικρό τροχόδρομο, δεξιά του κυρίως διαδρόμου , απ'οπου ξεκινά ο μεγάλος τροχόδρομος που οδηγεί στους χώρους σταθμεύσεως των μαχητικών αεροσκαφών. Αυτός ο τροχόδρομος είχε μεγάλη κλίση και ήταν ακατάλληλος για στάθμευση. Ετοποθετήθησαν τροχοεμποδηστήρες, από ένας σε κάθε αεροσκάφος αντί για δύο, λόγω ελλείψεως. Το Αλέξανδρος 3 λόγω βάρους (μετέφερε τον βαρύ οπλισμό), κατηφόρας και βλάβης (διαρροή της metering valve του συστήματος φρένων) εκύλησε προς τα πίσω προς τον αεροδιάδρομο 110. Το αεροσκάφος εκύλισε στα χαλίκια που υπάρχουν στα πλάγια του διαδρόμου και εκτύπησε στους ανασχετήρες (Barriers) με αποτέλεσμα να εκραγούν 2 ελαστικά του, να ακινητοποιηθή και να βγή εκτός πτητικής ικανότητος. Με την άμεση κινητοποίηση των τεχνικών και των καταδρομέων απελευθερώθηκε ο διάδρομος και επαναφορτώθηκε ο οπλισμός στα υπόλοιπα 3 αεροσκάφη.
Τα τρία αεροσκάφη ήταν έτοιμα απο καύσιμα οπλισμό και καταδρομείς στις 24:30. Το κάθε ένα Β-707 είχε μέσα από 130 καταδρομείς και το Αλέξανδρος 4 είχε 140. Ο διοικητής της 2ης ΜΚ απέτρεψε την άμεση απογείωση και μεταφορά στην Κύπρο κωλυσιεργώντας διαρκώς. ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΜΩΣ ΗΤΑΝ ΟΤΙ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΔΙΑΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ ΗΤΟ ΚΑΤΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟΣ.
Tην Κυριακή, 21 Ιουλίου 1974, το Αλέξανδρος 1 μπήκε στον διάδρομο 290 στις 01:50 και περίμενε άδεια για απογείωση. Τα άλλα δύο θα ήταν έτοιμα σε 10 λεπτά λόγω υπάρξεως μίας μόνο γεννήτριας για την εκκίνηση των κινητήρων. Η άδεια ήρθε αλλά ήταν για την Θεσσαλονίκη γιατί ο διοικητής της 2ης ΜΚ εζήτησε και επέτυχε την ματαίωση της αποστολής λόγω της μή επαρκείας χρόνου. Το Αλέξανδρος 1 απεγειώθη στις 02:00 και σε 40 λεπτά προσεγειώθη στην Θεσσαλονίκη. Το Αλέξανδρος 2 το ακολούθησε σε μία ώρα. Το Αλέξανδρος 4 επέστρεψε στην Αθήνα για αντικατάσταση του πληρώματος. Το Αλέξανδρος 3 παρέμεινε στη Σούδα όπου έγινε πρόχειρη επισκευή και προωθήθηκε στην Αθήνα στις 20:00.
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Νο2.
Στο Β-707 που προσεγειώθη στο Ελληνικό έγινε αλλαγή πληρώματος με τους Κυβερνήτη τον Ιωάννη Καλεντέρη, συγκυβερνήτη τον Δημήτρη Δουκάκη, ιπτάμενο μηχανικό τον Δημήτρη Καλιπόζη. Επίσης απεφασίσθη η αποστολή ενος αεροσκάφους YS-11A στη Θεσσαλονίκη με τους κάτωθι για αντικατάσταση των εκεί πληρωμάτων των Β-707. Κυβερνήτη τον Σπύρο Κατσιλέρο, συγκυβερνήτη τον Γιώργο Κοντέο, ιπτάμενο μηχανικό τον Αποστόλη Χαλικιά. Κυβερνήτη τον Σπύρο Χωραφά, συγκυβερνήτη τον Γιώργο Αλεβιζάκη, ιπτάμενο μηχανικό τον Χρήστο Οικονόμου. Λόγω αρχαιότητας ο Κατσιλέρος ωρίσθη αρχηγός σχηματισμού των Β-707.
Στις 15:00 είχαν προσγειωθεί στη Θεσσαλονίκη, και στις 18:00 έγινε συμβούλιο για το σχέδιο πτήσεως. Απεφασίσθη να πάνε έως την Κρήτη πετώντας πάνω από ελληνικό έδαφος σε κανονικό ύψος όχι πάνω από 24.000 πόδια και μετά πετώντας στα 500 πόδια και χρησιμοποιώντας τα ραντάρ του αεροσκάφους σε διαμόρφωση χαρτογράφησης να προσεγγίσουν την Κύπρο απο νότια. Θα περνούσαν δηλαδή πάνω απο την Λάρνακα σε πολύ χαμηλό ύψος έχοντας κάθετο διαχωρισμό 200 πόδια και οριζόντιο μισό ναυτικό μίλι. Στις 20:00 τα τρία Β-707 (Αλέξανδρος 1,2,3) ήταν έτοιμα για την αποστολή. Ο κατεστραμμένος κύριος διάδρομος του Αεροδρομίου ΛΕΥΚΩΣΊΑΣ ΔΕΝ επέτρεπε προσγείωση. Στις 20:40 η αποστολή εματαιώθη και η δύναμις των καταδρομών απεβιβάσθη και στις 21:35 τα τρία Β-707 διετάχθησαν να αναχωρήσουν για Κέρκυρα και Άραξο για να μην αποτελούν εύκολο στόχο της Τ.Α. Ούτως ή άλλως ΔΕΝ υπήρχε αεροδρόμιο στην Κύπρο για να προσγειωθούν.
111 Π.Μ. (Ν.Αγχίαλος) Την πρώτη ημέρα του πολέμου, Σάββατο 20 Ιουλίου, 20ΝΜ βόρεια του Αγ. Νικολάου Κρήτης, εκτός του ελληνικού FIR, αναγνωρίζονται από αεροσκάφη της Π.Α. μαχητικά της RAF τα οποία κατά την αναγνώριση έλαβαν επιθετική θέση. Επίσης αεροσκάφη του 6ου Στόλου εκτελούν ασυνήθιστες πτήσεις εκτός του ελληνικού FIR σε απόσταση 60ΝΜ Νότια και Ανατολικά της Κρήτης μέχρι την Ρόδο, που δημιουργούσαν ένα είδος "φράγματος" μεταξύ του ελληνικού και του κυπριακού FIR. Ζεύγος μαχητικών F-5 της Π.Α. εμπλέκεται σε αερομαχία με ζεύγος αμερικάνικων F-4 στην περιοχή της Μήλου. Τα ελληνικά ευρέθησαν σε πλεονεκτική θέση 2 φορές και ζήτησαν άδεια εκτελέσεως βολών, που δεν ενεκρίθη. Η 337 ΜΑΗ (Μοίρα Αναχαιτήσεως Ημέρας) ήταν εφοδιασμένη με αεροσκάφη F-5Α/Β (Freedom Fighters).
Την 2η ημέρα του πολέμου, Κυριακή 21 Ιουλίου 1974, το ζεύγος αναχαιτήσεως ετοιμότητος απετελείτο από τους: Υποσμηναγό Ιωάννη Δινόπουλο Α/φος Νο1 Αρχηγό ζεύγους και Ανθυποσμηναγό Θωμά Σκαμπαρδώνη Α/φος Νο2 με χαρακτηριστικό κλήσεως Μοίρας ghost (φάντασμα). Στις 12:00 εδόθηκε scramble. Ο Νο1 (Δινόπουλος), διεπίστωσε ότι δεν λειτουργούσε ο ασύρματός του. Λόγω όμως υπερβάλλοντος ζήλου, ακμαιοτάτου ηθικού και πολεμικής διεγέρσεως, το απέκρυψε και έδωσε την πρώτη θέση του σχηματισμού στον Νο2 αφού με χειρονομίες του εξήγησε το πρόβλημα.
Απεγειώθησαν και ο Νο2 ήταν μπροστά ακολουθώντας τις οδηγίες του ραντάρ εδάφους Τζόκερ, με το Νο1 να διατηρή οπτική επαφή. Το Τζόκερ ειδοποίησε τον Νο2 για εχθρικό σχηματισμό 2 αεροσκαφών. Μεταξύ Λήμνου και Αγ. Ευστρατίου έγινε οπτική επαφή με το ζεύγος των τουρκικών μαχητικών τύπου F-102 ενώ είχαν ταχύτητα περίπου 450 μίλια. Ακολούθησε εμπλοκή με το Νο2 να βρίσκεται σε δύσκολη θέση και με τα τουρκικά αεροσκάφη να εξαπολύουν εναντίον του πύραυλο ΦΑΛΚΟΝ, τον οποίο ο Νο2 απέφυγε με πολύ δύσκολο χειρισμό. Τα εχθρικά προσπαθούσαν και τα δύο να παγιδεύσουν τον Νο2. Ο Νο1 επενέβη αποφασιστικά και εξαπέλυσε έναν πύραυλο που αστόχησε λόγω μη προθερμάνσεως του συστήματος αλλά ο δεύτερος που εξαπέλυσε κατέστρεψε το τούρκικο F-102. Το δεύτερο τούρκικο F-102 λόγω ελλείψεως καυσίμων συνετρίβη κατά την φάση της αναγκαστικής προσγειώσεως ενώ και οι δύο τούρκοι χειρισταί δεν επεβίωσαν....
Μετά την επιστροφή στην Αγχίαλο, και οι δύο συνελήφθησαν και ωδηγήθηκαν σε ανακριτικές διαδικασίες. Σε κανέναν από τους δύο πιλότους δεν ανεγράφη στα μητρώα τους η πολεμική αυτή αποστολή και δεν τους εδόθη καμία ηθική ανταμοιβή. Ο Δινόπουλος, όντας ήρως προς μίμηση εκρίθη υπό της αναξίου και απαξιωτικής ηγεσίας ως ΜΗ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΣ και απεστρατεύθη σαν αντισμήναρχος το 1987. Ο Σκαμπαρδώνης απεστρατεύθη σαν ταξίαρχος λίγο αργότερα.
Αξίζει να σημειωθή η προσπάθεια της Τουρκικής προπαγάνδας για αποσιώπηση των καταρρίψεων των τουρκικών αεροσκαφών. Διέδιδαν παντού ότι τα τουρκικά αεροσκάφη κατέρριψαν τα Ελληνικά. Μετά από χρόνια ο Σκαμπαρδώνης υπηρετούσε στο ΝΑΤΟ όταν συναντήθηκε με έναν Τούρκο αεροπόρο ο οποίος προπαγανδίζοντας ισχυρίσθηκε πως στην αερομαχία τότε κατερρίφθησαν τα ελληνικά αεροσκάφη.
Ο Σκαμπαρδώνης τότε τον ερώτησε αν μοιάζει με φάντασμα, εξηγώντας ότι αυτός ήταν στην αερομαχία και ο Τούρκος αισθάνθηκε εντελώς ηλίθιος με τα ψέμματα της προπαγάνδας της φασιστικής πατρίδος του. Αλλά όταν μέσα από εφημερίδες (Ελεύθερος Τύπος 18 Μαρτίου 1997) και περιοδικά (ΠΤΗΣΗ τεύχη 81-85) η παραπάνω αερομαχία έγινε ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ γνωστή στον ελληνικό λαό, η τουρκική προπαγάνδα κατεχώρησε πληρωμένη διαφήμιση στο αγγλικό περιοδικό COMBAT AIRCRAFT, τον Νοέμβριο 1997, στην οποία έχουν φωτογραφία τουρκικού F-102 με λεζάντα ότι αυτό κατέρριψε 2 ελληνικά αεροσκάφη το 1974!!!
112 Π.Μ. (Ελευσίνα) Στην 112 Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα υπήρχαν εκτός απο την 354 με τα Νοράτλας, η 355 Μοίρα Μεταφορών με Ντακότα και η 353 Μοίρα Ναυτικής Συνεργασίας με 'Αλμπατρος. Διοικητής της 112 Π.Μ. ήταν ο σμήναρχος Νίκος Μάγειρος και υποδιοικητής ο σμήναρχος Γιώργος Χατζηδάκης. Στην 112 Π.Μ. τα εκεί ευρισκόμενα Νοράτλας είχαν εφοδιαστεί με λάδια και καύσιμα και ήταν επιχειρησιακά και ετοιμοπόλεμα. Τα περισσότερα αεροπλάνα (12) ευρίσκοντο διασκορπισμένα σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας και εκτελούσαν τις μεταφορές των πολεμικών Μοιρών. Στην 354 Μοίρα Μεταφορών στην Ελευσίνα, είχαν ενεργοποιηθεί περί τα 45 Νοράτλας και λόγω των επιστράτων που προσήλθαν, έγιναν 30λεπτες πτήσεις εξοικειώσεως σ' όσους υπήρξαν κυβερνήτες. Τα διαθέσιμα πληρώματα ήταν 20.
114 ΠΜ (Τανάγρα) Την Δευτέρα 22 Ιουλίου ο ανθυποσμηναγός Δημήτριος Χατζηαντωνίου, ετών 26, της 343, μετά από αναχαίτιση τουρκικού σχηματισμού εκτελεί αναγκαστική προσγείωση λόγω απωλείας καυσίμων. Το αεροσκάφος αναφλέγεται και καταστρέφεται ολοσχερώς φονεύοντας τον χειριστή.
115 Π.Μ. (Σούδα) Στην 115 Π.Μ. στη Σούδα εστάθμευαν οι 340 και 338 Μοίρες Ελαφρού Βομβαρδισμού εφοδιασμένες με αεροσκάφη F-84F. Η δύναμη κάθε Μοίρας ήταν 30 αεροσκάφη δηλαδή σύνολο 60 ενώ υπήρχαν και άλλα 50 σε κατάσταση διαλύσεως. Οι μηχανικοί και τεχνικοί της 340 και 338 Μοίρας κατάφεραν να ενεργοποιήσουν, μετά από διαταγή του ΓΕΑ, σε σύντομο χρονικό διάστημα και με τιτάνιες προσπάθειες, περίπου 50 F-84F. Έτσι η 115 Π.Μ. είχε στο δυναμικό της περίπου 100 αεροπλάνα ελαφρού βομβαρδισμού έτοιμα για πόλεμο. Από αυτά, επελέγησαν 26 για βομβαρδισμό στο σημείο αποβάσεως των Τούρκων στην Κύπρο και εστάλησαν στο αεροδρόμιο Ηρακλείου. Τα υπόλοιπα αεροσκάφη εξωπλίσθηκαν πλήρως για αποστολές στην Τουρκική ενδοχώρα και ευρίσκοντο όλα σε κατάσταση ετοιμότητος 30'. Οι χειρισταί ενημερώθηκαν ενδελεχώς για τις αποστολές τους και το ηθικό ήτο ακμαιότατο. Διαταγή απογειώσεως δεν εδόθη ποτέ...
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΝ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ Την Πέμπτη, 18 Ιουλίου 1974 μετεστάθμευσαν 10 F-5Α από την Αγχίαλο στο Καστέλι Πεδιάδος Ηρακλείου. Την Πέμπτη, 18 Ιουλίου 1974, με επικεφαλής-διοικητή του κλιμακίου τον επισμηναγό Αθανάσιο Μπουρολιά μετεστάθμευσαν στο Καστέλι Πεδιάδος Ηρακλείου τα 26 F-84F με τον παρακάτω εξοπλισμό το κάθε ένα: 1. 2 βόμβες των 500 λιβρών (Μ-64). 2. 2 φορείς ρουκετών των 5 ιντσών, συνολικά 8. 3. 6 πυροβόλα των 20 χιλιοστών με απόθεμα 600 βλήματα το καθένα. 4. πύραυλοι jato για επιπρόσθετη ώση κατά την φάση της απογειώσεως. Η θέσις ετοιμότητος ήταν των 30 λεπτών. Μετά την απόβαση του Σαββάτου 20 Ιουλίου, η αποστολή 20 εξ αυτών ήταν να βομβαρδίσουν την τουρκική απόβαση στην Κυρήνεια με διπλή διέλευση και ακολούθως να κατευθυνθούν -άν μπορούσαν- προς Βηρυττό.
Η επιστροφή στην Ελλάδα ήτο αδύνατος λόγω αποστάσεως και συνεπώς ελλείψεως καυσίμων. Σαν αρχηγοί τετράδων επελέγησαν 5 έμπειροι Υποσμηναγοί (εκτός του Μπουρολιά, οι Λαγουβάρδος, Καλιβρετάκης, Πολυράκης, όλοι Κρήτες) ενώ τα υπόλοιπα αεροσκάφη επάνδρωσαν άπειροι χειριστές. 15 χειριστές είχαν ελάχιστη εκπαίδευση (8 μήνες αξιωματικοί) ενώ οι υπόλοιποι 5 ένα έτος στον συγκεκριμένο τύπο. Τα 20 αυτά αεροσκάφη θα αντιμετώπιζαν τουρκικά τα σύγχρονα για την εποχή F-102, F-104 και F-5 και θα ήτο ένας εντελώς άνισος αγών λόγω υπερπαλαιότητος των F-84F σε σχέση με τα τουρκικά. Ήταν αποστολή αυτοκτονίας που εκουσίως και με ακμαιότατο ηθικό θα επιτελούσαν οι αεροπόροι.
Την Δευτέρα 22 Ιουλίου 1974, ώρα 05:00 το πρωί, οι χειριστές είναι στα αεροσκάφη περιμένοντας την διαταγή απογειώσεως. Ώρα 05:10 σκάει η πράσινη φωτοβολίδα και τα αεροσκάφη ταυτοχρόνως εκκινούν τις μηχανές τους. Τα πρώτα αεροσκάφη τροχοδρομούν προς απογείωση. Ώρα 05:15 σκάει η κόκκινη φωτοβολίδα η οποία ακυρώνει την αποστολή μόλις πριν απογειωθή το πρώτο αεροσκάφος της αποστολής τιμωρίας των Τούρκων...
Ο κύριος ρόλος βομβαρδισμού και αναχαιτίσεως είχε ανατεθεί θεωρητικά στις Μοίρες των Φάντομς F-4Ε που μετεστάθμευσαν στο Ηράκλειο Κρήτης. Δυστυχώς όμως τόσο τα ιπτάμενα πληρώματα όσο και οι τεχνικοί δεν ήταν πλήρως εξοικειωμένοι με τα τη χρησιμοποίηση του αεροσκάφους αυτού. Το πρωί της Κυριακής 21 Ιουλίου 1974 διετάχθη η μεταστάθμευσις 4 αεροσκαφών F-4E Δ/Β απο την 117 Π.Μ (Ανδραβίδα) και 2 F-102 από την Τανάγρα στο Ηράκλειο. Το ετοιμοπόλεμο των αεροσκαφών F-4E αξιολογείται μέχρι τότε ώς μηδαμινό και η τεχνική υποστήριξή τους σχεδόν αδύνατη, λόγω ελλείψεως του μηχανισμού ελέγχου του συστήματος πυρός.
Ως χρόνος ετοιμασίας τους για την εκτέλεση της αποστολής είχε προβλεφθεί η 01:30-02:00 της Δευτέρας 22 Ιουλίου. Την ίδια ημέρα -Κυριακή 21 Ιουλίου- το μεσημέρι άλλα 4 F-4E Δ/Β διετάχθησαν για την μεταστάθμευσή τους στο Ηράκλειο από την Ανδραβίδα. Το Νο 3 του σχηματισμού καθυστέρησε κατα την απογείωση, στην συνέχεια όμως ανέπτυξε ταχύτητα και προσεγειώθη πρώτο στο Ηράκλειο όπου ο Πύργος Ελέγχου το εξέλαβε ως Νο 1 διότι δεν είχε ενημερωθεί για την αλλαγή του αριθμού κλήσεως. Ακολούθως προσεγειώθη το κανονικό Νο 1 που ο πύργος ελέγχου το εθεώρησε ως Νο 2.
Ενώ τα δύο πρώτα αεροσκάφη τροχοδρομούσαν προς τον χώρο σταθμεύσεως, προσγειώνεται το κανονικό Νο 2 που ο Πύργος Ελέγχου νομίζει οτι είναι το Νο 3. Κατά την προσγείωση έσκασαν τα λάστιχα των τροχών του και το αεροσκάφος άρχισε να καίγεται. Ο Πύργος Ελέγχου βλέπει την πυρκαϊά στο κανονικό Νο 2 (που αυτός νομίζει ότι είναι το Νο 3) και από τα μικρόφωνα φωνάζει "-Νο 3 έπιασες φωτιά". Τότε, το πλήρωμα του κανονικού Νο 3 που είχε προσγειωθεί πρώτο και τροχοδρομούσε προς στάθμευσιν, νομίζοντας ότι αυτό φλέγεται εκτινάσεται!!! Το δε φλεγόμενο αεροσκάφος, Νο 2, εγκαταλείπεται και καίγεται ολοσχερώς. Το τελευταίο αεροσκάφος, το Νο 4 προσεγειώθη στην Σούδα. Την Δευτέρα 22 Ιουλίου οι χειρισταί 6 Φάντομ ήταν εντός των αεροσκαφών σε τρίλεπτη επιφυλακή. Τελικώς εδόθη διαταγή βομβαρδισμού του τουρκικού προγεφυρώματος την Δευτέρα 11:07. Απόστασις από τον στόχο 30' περίπου. Στις 11:09 εδόθη ακύρωσις της αποστολής. Στις 12:24 διετάχθη εκ νέου η απογείωσις του σμήνους με την ίδια αποστολή. Στις 12:26 εδόθη οριστική ματαίωσις της αποστολής...

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ
ΑΓΝΟΟΥΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΠΕΣΟΝΤΩΝ ΚΥΠΡΙΑΚΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ 1974

3 σχόλια:

  1. Πάντως οι "επιβλέποντες" την πειθαρχία του συστήματος, ήταν αναμφισβήτητα οργανωμένοι. Μόλις δινόταν διαταγή, σε δύο λεπτά αυτή ακυρωνόταν. "Άξιος ο μισθός τους". Αυτές οι διαταγές που στη συνέχεια ακυρωνόταν δίνονταν από τα ίδια άτομα? Υπάρχουν καταγεγραμμένες διαφωνίες σε επίπεδο έκδοσης διαταγών? Υπήρχαν περιπτώσεις "απειθαρχίας" εκτός αυτής των πιλότων των Noratlas?

    Αυτές οι εντολές και οι ακυρώσεις τους φέρνουν στο μυαλό αντίστοιχες καταστάσεις που περιγράφονται στην 4η έκδοση ενός βιβλίου του Π. Κασσιμάτη για τους τελευταίους 13 αγνοούμενους της Κύπρου και κάποιες απόπειρες απεγκλωβισμού τους, οι οποίες όπως και οι απογειώσεις των μαχητικών στην ανάρτησή σας, ακυρωνόταν την τελευταία στιγμή.

    Θα ήταν ευχής έργο εάν μπορούσατε κάποια στιγμή να αναφερθείτε και σε αυτά τα γεγονότα των μυστικών αποστολών για τους αγνοούμενους. Φαίνεται ότι οι ίδιοι επιτηρητές του συστήματος είναι ακόμα παρόντες και ενεργοποιημένοι πλήρως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οι επιβλέποντες αποτελούν την πρώτη ύλη της διαχείρησης της ήττας και της υποτέλειας. Τους λένε αναλόγως των εποχών και πρωθυπουργούς και αρχηγούς αξιωματικής αντιπολίτευσης και υεθα και υπεξ και υπουργούς γενικώς και υφυπουργούς και ανώτατους στρατιωτικούς και...και... νιος ήμουνα και γέρασα, μια ζωή απ' έξω έρχεται το πρόγραμμα...σε φωτοτυπίες...
    ΙοΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. 12:00 Ανώνυμε συμφωνώ απόλυτα μαζί σου.Δυστυχώς ατυτοί που ονοματίζεις καλύψανε και την όλη προδοσία...Από την Θεσσαλονίκη Α.Λ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.