16/8/09

Τουρκικό «όχι» στην προσευχή.Ένταση στην Παναγία Σουμελά κατά την επίσκεψη Πόντιων προσκυνητών

Ένταση δημιουργήθηκε στην Παναγία Σουμελά κοντά στην Τραπεζούντα, όταν οι τουρκικές αρχές αρνήθηκαν σε περίπου 500 προσκυνητές, κυρίως από την Ελλάδα, αλλά και τη Ρωσία και τη Γεωργία, να πραγματοποιήσουν λειτουργία στην ιστορική μονή, ανήμερα της γιορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.

Η διευθύντρια του Μουσείων Τραπεζούντας, Νιλγκιούν Γιλμάζερ παρενέβη δυναμικά και διέκοψε το προσκύνημα, παίρνοντας από τους προσκυνητές τα κεριά που είχαν ανάψει στο χώρο της μονής. Όπως υποστήριξε, ο ιστορικός χώρος λειτουργεί ως μουσείο και ως εκ τούτου απαγορεύεται η τέλεση λατρευτικών εκδηλώσεων.

Η ομάδα των προσκυνητών επέμεινε στο αίτημά της να προσευχηθεί και ακολούθησε μικρής έκτασης ένταση μεταξύ των προσκυνητών και των ανδρών της εταιρείας φύλαξης του χώρου.

Το προσκύνημα πραγματοποιήθηκε για τρίτη συνεχή χρονιά με πρωτοβουλία και χρηματοδότηση του Συντονιστή της Ε' Περιφέρειας του ΣΑΕ και βουλευτή της κρατικής Δούμας της Ρωσικής Ομοσπονδίας Ιβάν Σαββίδη και με την ενεργό συμμετοχή του νομάρχη Θεσσαλονίκης, Παναγιώτη Ψωμιάδη.

Στην ομάδα των προσκυνητών συμμετείχαν και δύο ιερείς. Σε δηλώσεις του προς Τούρκους δημοσιογράφους ο κ. Ψωμιάδης υπενθύμισε την ποντιακή του καταγωγή και επισήμανε ότι επισκέφθηκαν την Παναγία Σουμελά καθαρά για θρησκευτικούς λόγους, χωρίς να υπάρχει ουδεμία πολιτική σκοπιμότητα.Newsroom ΔΟΛ


Τραπεζούντα - Προσκύνημα στην Παναγία Σουμελά, το μοναστήρι - θρύλο του ποντιακού ελληνισμού

Η πομπή ήταν εντυπωσιακή, μεγαλύτερη από κάθε άλλη φορά.
Περίπου τρεις χιλιάδες πιστοί, που έφτασαν στον Πόντο με κάθε μέσο- αεροπλάνα, καράβια, λεωφορεία- από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης και της Ελλάδας, συνόδευσαν χθες, ανήμερα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, για δεύτερη συνεχή χρονιά, την εικόνα της Παναγίας Σουμελά στο ομώνυμο μοναστήρι- θρύλο του ποντιακού ελληνισμού, στην Τουρκία.
Το φετινό προσκύνημα, όπως κι άλλα δύο τα προηγούμενα χρόνια- πρόπερσι και πέρσι, όταν η εικόνα, πιστό αντίγραφο εκείνης που φυλάσσεται στην Παναγιά τη Σουμελά, στο Βέρμιο, επέστρεψε στο μοναστήρι του Πόντου για πρώτη φορά έπειτα από έναν αιώνα- διοργάνωσε και χρηματοδότησε ο συντονιστής της Ε’ Περιφέρειας του ΣΑΕ και βουλευτής της κρατικής Δούμα της Ρωσικής Ομοσπονδίας, Ιβάν Σαββίδης.
Η φετινή, ωστόσο, διαδρομή, προς την άλλοτε αυτή ακμάζουσα εστία του ορθόδοξου ποντιακού στοιχείου της περιοχής ήταν κάποιες στιγμές δυσκολότερη απ’ ό,τι πέρσι, όχι μόνο λόγω του ανηφορικού μονοπατιού των τριών χιλιομέτρων που πρέπει να διανύσει κάποιος για να βρεθεί στο μοναστήρι, αλλά και εξαιτίας κάποιων εντάσεων.
Όπως αυτή που σημειώθηκε προς στιγμήν, όταν η διευθύντρια του μουσείου της Παναγίας Σουμελά (μ’ αυτόν το χαρακτήρα λειτουργεί σήμερα η Μονή), Νιλγκούν Γιλμαζέρ, παρενέβη για να αποτρέψει την τέλεση παράκλησης σε χώρο έξω από τη μονή.
Οι ορθόδοξοι ιερείς, φορώντας πολιτικά ενδύματα και όχι άμφια, αφού έτσι προβλέπει ο τουρκικός νόμος, όπως τούς επισήμαναν από το αεροδρόμιο κιόλας οι τοπικές αρχές, έφτασαν έξω από τη μονή κι εκεί, ο ιερέας του Πατριαρχείου π. Βησσαρίων Κομζιάς, φόρεσε ράσο και πετραχήλι προκειμένου να τελέσει την παράκληση.
Εκείνη τη στιγμή εμφανίσθηκε η κ. Γιλμαζέρ και ζήτησε να διακοπεί η τελετή, λέγοντας πως δεν επιτρέπεται κάτι τέτοιο και προσπαθώντας να σβήσει το κερί που έκαιγε μπροστά από την εικόνα, την οποία, την προηγούμενη ημέρα, ο Ιβάν Σαββίδης είχε παραλάβει από τα χέρια του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμου.
Ορισμένοι από το συγκεντρωμένο πλήθος των πιστών, στο οποίο ήταν- μεταξύ άλλων- ο νομάρχης Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Ψωμιάδης και ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Μακεδονικού Μετώπου, Στέλιος Παπαθεμελής, άρχισαν να ψάλλουν τροπάρια και τον εθνικό ύμνο.
Η ένταση αποκλιμακώθηκε τελικά με την παρέμβαση των ψυχραιμότερων και το επεισόδιο έληξε.
Η εικόνα «σκαρφάλωσε» στη μονή, μέσα από την κατάφυτη χαράδρα του όρους Μελά και τους θεόρατους βράχους που μοιάζουν να αγγίζουν τον ουρανό, υπό τη συνοδεία των βυζαντινών ψαλμών των ιερέων της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Στην κεφαλή της πομπής, ο Ιβάν Σαββίδης, με το σύμβολο του δικέφαλου αετού στη γραβάτα και τη ρωσική σημαία στο πέτο του σακακιού του, ανέβαινε σιωπηλός στο μεγάλο βράχο.
Λίγο πιο πίσω, οι πιστοί, άλλοι ασθμαίνοντας κι άλλοι θαυμάζοντας το μεγαλείο του τοπίου και σιγοψάλλοντας ιερά τροπάρια ακολουθούσαν με προσήλωση την εικόνα της Παναγιάς, αυτή που, λίγο νωρίτερα είχαν την ευκαιρία να προσκυνήσουν, στους πρόποδες του μονοπατιού.
Εκεί, όπου για λίγο οι λύρες βγήκαν από τις αποσκευές και οι πιστοί από τη μία έσπευσαν να «κλείνουν γόνυ» στην εικόνα, που κρατούσε ως άλλο 'Αγιο Δισκοπότηρο στα χέρια του ο ιερέας Όλεγκ Νταβρίσκι Γρηγοριάδης και από την άλλη έπιαναν χορό και τραγουδούσαν με τη συνοδεία του κεμεντζέ: «Σουμέλα λέν την Παναγιά/ Σουμέλα λέν και σένα.
[...] Εγώ ποντιοπούλ είμαι, ματώνω, κι ματούμαι,/ σην Σουμελά τό Μαναστήρ κλίσκουμαι και κοιμούμαι».
Οι εκδηλώσεις αυτές αγάπης για την Παναγία κορυφώθηκαν, όταν η εικόνα έφτασε και μπήκε τελικά στη μονή και οι πιστοί, σε πλήρη κατάνυξη προσευχήθηκαν σιωπηλά, στραμμένοι προς τη Μεγαλόχαρη.
Λίγο αργότερα, οι ίδιοι προσκυνητές πήραν το δρόμο της επιστροφής, με μια υπόσχεση, να επιστρέψουν για ένα ακόμη προσκύνημα και μια ευχή, για τη διατήρηση της ενότητας του ποντιακού ελληνισμού.
Όπως αυτή που είχε εκφράσει νωρίτερα ο νομάρχης Θεσσαλονίκης, με δηλώσεις του στο αεροδρόμιο: «Είναι ευκαιρία, αυτό το δυνατό κύτταρο του οικουμενικού ελληνισμού, οι Πόντιοι να ενωθούν.
Αν ενωθούν, τότε η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να πάει ακόμη πιο μπροστά».
Αυτή την ίδια ενότητα του ποντιακού ελληνισμού προασπίζεται και ο Ιβάν Σαββίδης, ο οποίος δεν έκρυβε την απογοήτευσή του για το γεγονός ότι οι τοπικές αρχές, όχι μόνο δεν «αγκάλιασαν», όπως είπε, τους 3.000 προσκυνητές που έφτασαν στην περιοχή τους, αλλά δημιούργησαν προσκόμματα, απαγορεύοντας ακόμη και τις μουσικοχορευτικές εκδηλώσεις που επρόκειτο να πλαισιώσουν τη μεγάλη αυτή γιορτή.
Σε δηλώσεις του στα τουρκικά ΜΜΕ, ο κ. Σαββίδης, ενοχλημένος για τα όσα προηγήθηκαν και τη συμπεριφορά των τοπικών αρχών δήλωσε αποφασισμένος να φέρει το θέμα στις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές, τη ρωσική Δούμα, αλλά και τη Μεγάλη Τουρκική Εθνοσυνέλευση, στέλνοντας σχετική επιστολή.
Επισήμανε ότι, οι πιστοί, από όποια θρησκεία κι αν προέρχονται, έχουν το δικαίωμα να εκφράζουν ελεύθερα τα «πιστεύω» τους, ενώ υπενθύμισε και τις στενές οικονομικές σχέσεις που αναπτύσσει η Ρωσία, της οποίας είναι βουλευτής, με την Τουρκία, λέγοντας πως αυτό θα πρέπει να έχει αντίκρισμα σε όλους τους τομείς των διμερών σχέσεων.
Παρά την πικρία του, ωστόσο, δεν παρέλειψε να αναφερθεί στον απλό λαό της περιοχής, που τον υποδέχτηκε και φέτος με θέρμη.
«Η νίκη μου είναι ότι, γυναίκες της περιοχής ήρθαν και μ΄ αγκάλιασαν και μ’ ευχαρίστησαν που έφερα τόσο πολλούς προσκυνητές στην περιοχή τους, τονώνοντας τον τουρισμό της», είπε χαρακτηριστικά.

ΕΞΠΡΕΣΣ

8 σχόλια:

  1. ο ψωμιαδης δεν θα χασει την ευκαιρια να επιβεβαιωσει την φημη του σαν γραφικου

    http://troktiko.blogspot.com/2009/08/blog-post_782.html

    απο την αλλη ,


    υπηρξε πολιτικο προσωπο που να παρευρεθει στους εορτασμους της Παναγιας της Τηνου ?

    καποιος υπουργος απο την κυβερνηση ?

    απο την αντιπολιτευση ?

    το υποβαθμιζουμε και αυτο το γεγονος?

    ετοιμαζομαστε για την ΔΕΘ ?

    h

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γιατί τι νομίζετε ότι είναι και η πάλαι ποτέ κραταιά ΔΕΘ; Πανηγυράκι με μαλί της γριάς και ξηρούς καρπούς κατήντησε. Τα πανηγύρια έξω από τις εκκλησίες που γιορτάζουν, με τις χάντρες τα καθρεφτάκια και τα πειρατικά CD με τα σκυλάδικα, πιο αξιόλογα είναι... Μη κοιτάτε τα φλας και τις εικόνες που βγάζει η TV όταν κάνουν τις γύρες τους οι πολιτικοί αρχηγοί. Η ουσία της ΔΕΘ που ήταν κάποτε ένα σημαντικό πολιτικό πολιτιστικό οικονομικό γεγονός μεγάλης σημασίας για τα Βαλκάνια και την ΝΑ Ευρώπη, έχει εξαϋλωθεί. Έχει καταρρεύσει. Ούτε οι γύφτοι τώρα (ας με συγχωρήσει η συμπαθής τάξη, έκφραση είναι) δεν πάνε πια στην ΔΕΘ. Εμείς οι παλιοί πονάμε που βλέπουμε την κατάντια της, κτιριακή θεματολογική κλπ...
    ΙοΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Την ίδια στιγμή οι εγκάθετοι του τουρκικού προξενείου και άλλοι Τούρκοι πράκτορες στήνουν στον Εχίνο πανηγύρι με θρησκευτική αφορμή, στο οποίο καταστρατηγούνται νόμοι και αρχές χωρίς κανείς να δίνει σημασία...

    Έχομε κράτος διαλυμένο και εθελόδουλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η Παναγία Σουμελά τού Πόντου, δέν είναι άχρωμο μουσείο, όπως θέλουν να μας τό παρουσιάσει τό Τουρκικό κράτος καί η τραμπούκος Διευθύντριά του.
    Είναι θρησκευτικό κέντρο τού Ποντιακού Ελληνισμού, καί σαν τέτοιο πρέπει να επιδεικνύεται, και σαν τέτοιο πρέπει να ξαναλειτουργήσει..
    Κάναμε εμείς κανένα τζαμί της Ξάνθης ή της Κομοτηνής Μουσείο;
    Απαγορεύσαμε ποτέ μουσουλμανική θρησκευτική τελετή στην Ξάνθη, την Κομοτηνή
    Παρ' 'ολο που οι προσκυνητές επεχείρησαν να κάνουν την λειτουργία ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΕΡΊΒΟΛΟ ΤΟΥ ΝΑΟΥ (όσοι έχουμε πάει, τό καταλαβαίνουμε απο το βίντεο), η διευθύντρια απέσπασε βίαια τό κερί.
    Πώς τόλμησε να προσβάλλει έτσι τα θρησκευτικά αισθήματα 3000 προσκυνητών;
    Γιά 1600 χρόνια, αυτός ό τόπος αποτελούσε θρησκευτικό προσκύνημα των Ελλήνων.
    Εχει την αξίωση τό Τουρκικό κράτος να τού αλλάξει χαρακτήρα μέσα σέ 90 χρόνια;
    Σάν μεγάλο ιστορικό θράσσος δέν επιδεικνύουν;
    Μπράβο στον Ιβάν Σαββίδη, μπράβο στον Παπαθεμελή, μπράβο στον Ψωμιάδη.
    Στην συγκεκριμένη στιγμή, οι συγκεκριμένοι άνθρωποι, ΑΓΩΝΊΣΤΗΚΑΝ κατά της παραποίησης της Ιστορίας τών Ελληνικών μνημείων στόν Πόντο.
    Μπορεί να διαφωνώ σε εκατό άλλα θέματα μέ τούς προαναφερθέντες, αλλά θά τους πώ ξανά μπράβο για την στάση τους.
    Ο τίτλος τού προοδευτικού και τού πατριώτη δέν απονέμεται από επιτροπές και ιερατεία.
    Κερδίζεται στά μέτωπα των αγώνων....
    Αν αυτό πού έκαναν είναι "αντιδραστικό", λυπούμαι γιά την κατάντια κάποιων "προοδευτικών"....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αντιφατικά πράγματα : ο Ερντογάν επισκέπτεται τον Άγιο Γεώργιο τον Κουδουνά στα Πριγκιπόνησα και από την άλλη δίνει εντολή να μη γίνει το προσκύνημα στην Παναγία την Σουμελά.
    Τι να σκεφτεί κανείς για την πολιτική της Τουρκίας ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Κατά τα άλλα οι Έλληνες πρέπει να κάνουν βήματα προς βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των Μουσουλμάνων στην Ελλάδα... Να τους κάνουμε και τζαμί...
    ΟΧΙ! ΤΙΠΟΤΑ! ΕΞΩ ΟΛΟΙ! Να αρχίσουμε επιτέλους να απαιτουμε! Ως πότε αυτό το κράτος θα το διοικούν οσφυοκάμπτες;;; Γιατί; Μήπως τους έχει πει κάποιος οτι είναι δικό τους και να το κάνουν οτι θέλουν; Γιατί να μην ανασύρουμε από το βυθό των ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ χωρικών υδάτων το σόναρ της "Μποντρούμ"; Γιατί συνεχίζουμε να δεχομαστε σκαμπίλια και να σφυρίζουμε αδιάφορα; Όποιος πολιτικός ή οποιοσδήποτε άλλος θέλει να παραχωρήσει κάτι στους Τούρκους ας παραχωρήσει το σπίτι του, τα χωράφια του, την περιουσία του, το όνομα του, την γυναίκα του και την ιστορία του! ΟΧΙ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΟΥ! Οχι πια μνημόσυνο με ξένα κόλλυβα, που λέει και ο Λαός!
    Ο Μακρυγιάννης (του οποίου θα τρίζουν τα κόκκαλα του βλέποντας τα κατορθώματα των απογόνων του) έλεγε: "Αυτή την πατρίδα δεν την κληρονομήσαμε από τους πατεράδες μας, την δανειστήκαμε από τα παιδιά μας".

    Αυτά!

    Ευχαριστώ,
    Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πλην γηγενών, ΕΞΩ ΟΛΑ ΤΑ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝά από την Ελλάδα μας. Λόγχη δηλητηριασμένη στα πλευρά μας είναι... Να πάρουν και το Pavlopoulos μαζί τους... Αν πάρουν και το Dora, δώρο και μια πίτσα...σε όλους...
    ΙοΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καλησπέρα σε όλους.

    Ας απαιτήσουμε εμείς οι πολίτες να θαφτεί από τους πολιτικούς μας το αχαρακτήριστο σύνθημα που διέπει τα τελευταία πολλά χρόνια την εξωτερική μας πολιτική, το "ΔΕ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ ΤΙΠΟΤΑ, ΔΕΝ ΠΑΡΑΧΩΡΟΥΜΕ ΤΙΠΟΤΑ" (το οποίο βέβαια έχει καταλήξει απλώς στο: "ΔΕ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ ΤΙΠΟΤΑ", το υπόλοιπο το ξεχάσαμε...).

    Ας αρχίσουμε να διεκδικούμε τουλάχιστον να εκπληρωθούν-ικανοποιηθούν τα προφανή δικαιώματά μας.

    Ένα απ' αυτά είναι να λειτουργήσουν ναοί-σύμβολα όπως της Παναγίας Σουμελά ως ναοί και να λειτουργηθούν. Πρέπει να το ΑΠΑΙΤΗΣΟΥΜΕ !!!

    Καρατζόβα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.