31/8/09

Η πρόκληση Νταβούτογλου


Tου Χρηστου Γιανναρα

Σε δύο άρθρα του στην εφημερίδα το «Εθνος» (2 και 4 Αυγούστου 2009) ο καθηγητής και ακαδημαϊκός κ. Βασίλειος Μαρκεζίνης πρόσφερε στο ελλαδικό κοινό μια συντομογραφική παρουσίαση του «φαινομένου Νταβούτογλου»: Σκιαγράφησε την προσωπικότητα, τις απόψεις και τη σημασία του ρόλου που διαδραματίζει σήμερα στη διεθνή σκηνή ο νέος υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας, η δυναμική των ιδεών του.

Η ανάγνωση των άρθρων γεννάει την ανάγκη να ευχαριστήσει κανείς τον καθηγητή Μαρκεζίνη για την εξαιρετικά γόνιμη πρόκληση και τη σοβαρότητα που κομίζουν οι προβληματισμοί του. Κατατίθενται στο κενό, στο τίποτα – η στελέχωση του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών από τη σημερινή κυβέρνηση υπηρετεί αποκλειστικά μικροκομματικές σκοπιμότητες απίθανης φτήνειας, η ανικανότητα και η μικρόνοια καταντούν γραφική την εξωτερική μας πολιτική. Και το σκηνικό συμπληρώνεται από τους ανάλογης στάθμης «αρμόδιους» εκπροσώπους της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Οσο για τις «δεξαμενές σκέψης» και «μελετών» διεθνολογικού προβληματισμού στην Ελλάδα, μοιάζει να κοπιάρουν τα μεταπτυχιακά ινστιτούτα της αλλοδαπής, όπου κάποτε σπούδασαν οι επιτελείς τους, ή την επεξεργασμένη πληροφόρηση με την οποία τους τροφοδοτούν «συμμαχικές» πρεσβείες. Το φαινόμενο Νταβούτογλου τούς είναι μάλλον «εξωτικό», υπερβαίνει τα ενδιαφέροντά τους.

Αλλά έστω και χωρίς ορατή ελπίδα, οι προβληματισμοί του καθηγητή Μαρκεζίνη παραμένουν γόνιμοι: υπάρχει ακόμα δυναμική ζύμη στην ελληνική κοινωνία, ανίσχυρη εκλογικά, αλλά φορέας των ζυμώσεων που μπορούν να οδηγήσουν σε εκρήξεις ανατροπών. Αξίζει λοιπόν να συζητηθεί η πρόκληση Νταβούτογλου και ποια θα μπορούσε να είναι η ελληνική αξιοποίησή της.

Η συζήτηση δεσμεύεται από πολύ συγκεκριμένα δεδομένα: το 1926, μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών, η Τουρκία είχε 13 εκατομμύρια κατοίκους και η Ελλάδα 6,5 εκατομμύρια. Σήμερα η Τουρκία έχει 75 εκατομμύρια και η Ελλάδα 10. Το 2020 οι στατιστικές προβλέπουν για την Τουρκία 100 εκατομμύρια και για την Ελλάδα, το 2080, 2,5 εκατομμύρια.

Το δόγμα περί αναλογίας εξοπλισμών 7 προς 10 έχει από χρόνια εγκαταλειφθεί. Η ελλαδική ρητορεία για το «αξιόμαχον και ετοιμοπόλεμον» των Ενόπλων Δυνάμεων μοιάζει με συναισθηματική γραφικότητα, όταν όλοι (φίλοι και επίβουλοι) ξέρουν ότι:

Η θητεία μειώνεται συνεχώς με τη λογική της ψηφοθηρίας, όχι των αναγκών της άμυνας.

Ο εξοπλισμός της χώρας είναι η χρυσή ευκαιρία για λεηλασία δημόσιου χρήματος από τους πολιτικούς, τα κόμματα, τους μεσάζοντες, όχι για εκσυγχρονισμό της άμυνας.

Το κράτος, στο σύνολο των λειτουργιών του είναι «μπάχαλο» ανοργανωσιάς, ραστώνης και διάλυσης, δεν γίνεται να αποτελούν εξαίρεση οι Ενοπλες Δυνάμεις.

Το πιο ασφυκτικό από τα δεδομένα που οριοθετούν τη συζήτηση για την «πρόκληση Νταβούτογλου» είναι η διαφορά στο «φρόνημα» των δύο λαών: η τουρκική πολιτεία, με οποιαδήποτε κυβέρνηση, καλλιεργεί στα σχολειά και στον δημόσιο βίο ένα ζωντανό πατριωτισμό, εξωραϊσμένη (συχνά και πλαστογραφημένη) ιστορική συνείδηση, αίσθημα συλλογικής αξιοπρέπειας, περηφάνιας, ισχύος και διεθνούς κύρους της τουρκικής πατρίδας. Στην Ελλάδα η εκπαιδευτική πολιτική όλων των κομμάτων καλλιεργεί μεθοδικά τον αφελληνισμό της νεολαίας σαν προετοιμασία «αντίστασης» σε μια φαντασιωδώς επερχόμενη εθνικιστική χούντα. Κατασυκοφαντεί η εκπαίδευση στις συνειδήσεις των παιδιών την ιστορία του λαού τους. Τύπος και τηλεοράσεις χλευάζουν σαν περίπου φασισμό κάθε αναφορά σε πατρίδα, παράδοση, πολιτισμό. Στόχος και «νόημα» της οργανωμένης συλλογικότητας είναι μόνο να εξασφαλίζει με δάνεια τη μεγιστοποίηση της καταναλωτικής ευχέρειας των συνδικαλισμένων.

Εγκλωβισμένος στα ασφυκτικά αυτά δεδομένα ο τυχόν ανήσυχος Ελληνας πρέπει να διαλεχθεί με τα ρεαλιστικά και οξυδερκή πολιτικά οράματα του κ. Νταβούτογλου από θέσεως μηδενικής, κυριολεκτικά, ισχύος. Δεν έχει πια η Ελλάδα περιθώρια να διαπραγματευθεί παρά μόνο, έναντι οποιουδήποτε τιμήματος, την ιστορική συνέχεια ελληνικής παρουσίας στον 21ο αιώνα, τη διάσωση (αποτροπή εξαφάνισης) του ελληνόφωνου κρατιδίου. Οι Τούρκοι αποκλείεται να αγνοούν ότι μπορούν, οποιαδήποτε στιγμή θελήσουν, να καταλύσουν το διαλυμένο και διεφθαρμένο κρατίδιο που μόνο «επανίδρυση» θα το έσωζε. Βλέπουν και κρίνουν πόσο ανίκανοι είναι οι ελλαδίτες πολιτικοί να διαχειριστούν τα απλούστερα των προβλημάτων, πόσο το ενδιαφέρον τους εξαντλείται αποκλειστικά και αρρωστημένα στην εκλογή ή επανεκλογή τους.

Θα συζητούσαν, ίσως, οι Τούρκοι να δώσουν εγγυήσεις παράτασης της ελληνικής παρουσίας, αν πεισθούν ότι υπάρχει συμφερότερη γι’ αυτούς πολιτική από την τμηματική ή συνολική προσάρτηση των ελληνικών εδαφών. Το ενδεχόμενο διαπραγμάτευσης υποδηλώνεται στην περίπτωση Νταβούτογλου: Με τη δική του πολιτική λογική, συμφερότερη για την Τουρκία είναι η οθωμανική προοπτική αυτοκρατορίας, όχι η κεμαλική προοπτική του εθνικιστικού κρατισμού. Η αυτοκρατορία σήμαινε πάντοτε «τάξη πραγμάτων» (ordo rerum), το είδος της ειρηνικής συνύπαρξης διαφορετικών λαών και εθνοτήτων που εγκαινίασε η Ρώμη (pax romana), με άξονα ενότητας έναν ηγεμονικό λαό διαχειριστή κοινών για όλους πολιτιστικών προτεραιοτήτων.

Ο κ. Νταβούτογλου μοιάζει να θέλει την Τουρκία όχι σε ρόλο κρατικής «περιφερειακής υπερδύναμης» που υπηρετεί μιαν αμερικανική Παγκόσμια Τάξη Πραγμάτων και προϋποθέτει την «εσωστρέφεια» του κεμαλικού εθνικισμού. Θέλει την Τουρκία φορέα του ισλαμικού πολιτισμού, με ηγετικό ρόλο στην προαγωγή της συνύπαρξης χωρών που βρίσκονταν κάποτε κάτω από την οθωμανική κυριαρχία. Να αποκτήσει ο ισλαμικός πολιτισμός, στον γεωγραφικό χώρο της άλλοτε οθωμανικής επικράτειας, πολιτική προτεραιότητα έναντι του εθνικού κράτους, το οποίο, ως τυπικά δυτικό προϊόν, είναι δυσαφομοίωτο στην Ανατολή. Αρνείται ο Αχμέτ Νταβούτογλου την αφελή επιδίωξη των ΗΠΑ σήμερα: να ομογενοποιηθεί ο μουσουλμανικός κόσμος με βάση τον εκδυτικισμό του. Προσβλέπει όμως σε ένα Ισλάμ ανοιχτό προς τη Δύση, μετριοπαθές και συμβιβασμένο, γι’ αυτό και ζητάει την είσοδο της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Με αυτή την πολιτική λογική οι μόνοι με τους οποίους θα μπορούσε να συζητήσει ο κ. Νταβούτογλου (και τους χρειάζεται ως καταλύτη ρεαλισμού των στόχων του) είναι οι Ελληνες. Οχι οι «κεμαλικοί» Ελληνες, εθνικιστές κοραϊκοί, που συγκροτούν το σημερινό πολιτικό σύστημα και έχουν αναγάγει τον μηδενισμό σε επίσημη κρατική ιδεολογία. Αλλά οι Ελληνες που ξέρουν ότι για να μετέχουν δημιουργικά (και όχι παρασιτικά) στο γίγνεσθαι της δυτικής πρωτοπορίας, πρέπει να «μην ανήκουν» στη Δύση: να διασώζουν ενεργό και δυναμική την πολιτιστική τους ετερότητα. Με ποιες προϋποθέσεις η προτεραιότητα του πολιτισμού μπορεί να αναδείξει την Τουρκία άξονα μιας αυτοκρατορικής «ειρήνης» στον χώρο της άλλοτε οθωμανικής κυριαρχίας με όρους όχι αντιπαλότητας, αλλά συνεργασίας με τη Δύση; Αυτό μπορούν οι Ελληνες, για δεύτερη φορά στην Ιστορία, να το χειριστούν για λογαριασμό των Τούρκων αποτελεσματικά.

Αλλά η ανάλυση των προϋποθέσεων χρειάζεται μια δεύτερη επιφυλλίδα.

Πηγή kathimerini.gr

29 σχόλια:

  1. ναι προσκυνησατε νταβουτογλου

    αμ δε ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. νεο-οθωμανική Τουρκία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συγγνώμη, κύριε Καλεντερίδη, καταλάβατε τι ζητεί στο τέλος του άρθρου του ο Γιανναράς; Καλεί τον Οθωμανικό Νταβούτογλου να συνεργαστεί με τους Ρωμιούς της Ανατολικής Παρατάξεως (Μεταλληνούς, Κιτσίκηδες, Βαρθολομαίους κλπ.) και όχι με τους "Κοραϊκούς" (δηλαδή οπαδούς του Κοραή) και με τους Έλληνες εθνικιστές που είναι Κεμαλικοί! Και γιατί να συνεργαστούν, παρακαλώ; Προφανώς για την την ανασύσταση της Ελληνοτουρκικής Ομοσπονδίας που τόσο βάρβαρα διέλυσαν οι Επαναστατήσαντες Ρωμιοί του 1821! Αυτός είναι ο πολυδιαφημισμένος κύριος Γιανναράς που μάς προβάλλει ο κύριος Andpik: Προπαγανδίζει μέ όλες του τις δυνάμεις ότι ήταν ατύχημα για τον Ελληνισμό η δημιουργία του Νεοελληνικού Κρατιδίου το 1830, και βλέπει τον Οθωμανικό Νταβούτογλου σαν σωτήρα του! Κύριε Καλεντερίδη, δεν φαντάζομαι να συμφωνήτε κι εσείς με τον Γιανναρά!..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπητέ κύριε καθηγητά, κάνετε ένα θεμελιώδες λάθος στην ανάλυσή σας. Δεν έχει σημασία εμείς σαν έλληνες τι θέλουμε να βλέπουμε στους άλλους. Αυτό που έχει πραγματική σημασία είναι τι βλέπουν οι άλλοι σε μας. Ο αυτοκρατορικός τουρκισμός δομήθηκε ακριβώς στην αντίθεσή του με την αυτοκρατορική αντίληψη της ρωμιοσύνης. Αυτή είναι θεμελιώδεις αντίθεση απαραίτητη για την ύπαρξή του ίδιου του τουρκισμού. Δεν μπορεί να υπάρξει διαλεκτική ανάμεσα σε αυτές τις δύο εκφάνσεις του αυτοκρατορικού πνεύματος σε μια ψεύτικη βάση αντίθεσης με την Δύση γιατί απλούστατα το αυτοκρατορικό πνεύμα της Ρωμιοσύνης είναι βασικό συστατικό της ίδιας της Δύσης. Μόνο αντιπαλότητα μέχρι θανάτου μπορεί να υπάρξει ανάμεσα σ’ αυτές τις δύο αυτοκρατορικές αντιλήψεις. Ας διαλέξουμε τι θέλουμε και ας το επιδιώξουμε.
    Αν και συμφωνώ σε πολλά δεν είμαι καθόλου μα καθόλου απαισιόδοξος για το μέλλον του ελληνισμού. Ακόμα και αυτή η εποχή με τα αδιέξοδα θα φέρει ανατροπές. Δεν υπάρχουν αδιέξοδα και μονόδρομοι.-

    Ελευθέριος Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Όσοι θορυβήθησαν από αυτά που λέει ο κ. Γιανναράς καλά θα κάνουν να σκεφτούν τους στρατιωτικο-γεωπολιτικούς συσχετισμούς μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας τα επόμενα 15 χρόνια.

    Με τη σημερινή και πιθανώς συνεχιζόμενη και τα επόμενα χρόνια πολιτικο-οικονομική σήψη στην οποία έχει περιέλθει η Ελλάδα είναι ζήτημα ολίγων ετών να επέλθει δραματική μείωση της εδαφικής κυριαρχία μας.

    Δυστυχώς αυτή είναι η μαύρη αλήθεια και δεν χρειάζεται παρά στοιχειώδης πολιτικός ρεαλισμός για να το αντιληφθεί κάποιος. Οπότε ας μην κοροϊδεύουμε τέτοιου είδους "Κιτσίκιες" απόψεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μνημειώδεις τρίχες. Κι όμως γράφονται. Μάλλον για να γραφτεί το τελευταίο: «Η σημερινή Τουρκία παρέχει αξιοπιστία στην ευρωπαϊκή αμυντική δύναμη». Πράγματι. Θα την κρατήσει Αμερικανική. Πες το, χρυσόστομε να ησυχάσουμε και μη μας ταλανίζεις με κουλτούρες για δράκους.

    Τι να πει κανείς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Εχω την άποψη ότι δεν αντελήφθημεν κύριοι το νόημα της άναλησης του έξέραιτου και φιλοσοφημένου αυτού δάσκαλου,ο οποίος άλλωστε έλαβε ως αφορμή την σπουδαία αναλυση του διδάκτωρος κου Μαρκεζίνη για να διατυπώσει κάποιες σκέψεις του.
    Μακάρι το Υπεξ της κας Ντόρας να είχε συμβούλους και να χαράσουν μακροχρόνια πολιτική τέτοιοι Έλληνες δάσκαλοι και όχι τον γιό της(με τί προσόντα άραγε εχρήσθει σύμβουλος ο μπούλης της μαμάς;).
    Εσένα κύριε ανώνυμε δεν σε εξοργήζει αυτό;Ούτε ο σύμβουλος του Γιωργάκη ο κος Ρόντος;Ούτε ο Χοντρός που τα ανέχεται τρώγοντας σουβλάκια στη Ραφήνα;
    Εμείς κύριοι(οι κατά πλοιοψηφία διεφθαρμένοι πολίτες) νομοιοποιούμε αυτούς τους κυρίους-ες με το ψήφο μας και μετά φωνάζουμε.Μήπως ξέρετε κύριοι ανώνυμοι τι ποσοστά πέρνουν ακόμη οι δύο μεγάλοι μετά απο αυτή την απίστευτη λεηλασία του Ελληνικού κρατιδίου;(1ο στη διαφθορά στην Ευρώπη και 5ο στον κόσμο).
    Η κα Ντορούλα απο τους Ελληναράδες κατά τα άλλα της ΝΔ έρχεται 1η σε ψήφους και ο αδερφός της και όσονούπω ο μπούλης της στην Ευρυτανία όπου κατοχήρωσε την υποψηφιότητα.
    Το νόημα είναι η συστράτευση όλου του Ελληνισμού ως Έθνους υπο μία στοιβαρή και μεγαλόπνοη ηγεσία όπου θα κυριαρχούν οι άριστοι για να ανατραπούν τα φιλόδοξα και ανυσυχητικά σχέδια του Τουρκομογγόλου αξιόλογου για τη χώρα του καθηγητή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Παρόλο που εκτιμώ το έργο του καθηγητού, δεν μπορώ να καταλάβω την τελευταία του παράγραφο. Ειλικρινά σε αυτό το σημείο ο καθηγητής δείχνει να μην αντιλαμβάνεται τι υπάρχει πίσω από την επανεμφάνιση του νεο-οθωμανισμού. Το ότι υποστηρίζεται σφόδρα απο τις ΗΠΑ και κάποιες μόνιμα ανθελληνικές δυνάμεις δεν τον βάζει σε σκέψεις για τους κινδύνους που συνάγονται απο αυτό που προτείνει? Ομολογώ ότι με μπέρδεψε γιατί σε κάποιες ομιλίες του είχε δείξει ότι ήταν τέλειος γνώστης των ελληνοτουρκικών. Ας ελπίσουμε ότι σε επόμενη επιφυλλίδα θα το ξεκαθαρίσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καλά ρε παιδιά. Καταλαβαίνετε τι διαβάζετε; Πού είδατε ότι ο καθηγητής προτείνει αυτά; Γιατι δεν περιμένετε και το δεύτερο μέρος; Που είδατε ότι ο Γιανναράς προτείνει Οθωμανικό; Έλεος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πολύ επικίνδυνη η άποψη Γιανναρά!!!Και δυστυχώς εξαπλώνεται σε μεγάλο μέρος του πληθυσμού,η δε άποψη αυτή εκπορεύεται από Βαρθολομαίους (δείτε για παράδειγμα τις απόψεις των Κωνσταντινουπολιτών γενικά,όσους έχω συναντήσει από τους ίδους μέχρι τα εγγόνια τους είναι μανιασμένη εναντίον της Ελλάδας,δεν παραδέχονται καν ότι είναι Έλληνες,παρά λένε Ρωμιοί),Μεταλληνούς (ΟΟΔΕ,ρίξτε μια ματιά εκεί να φρίξετε,από θρησκευτικής άποψης καλά τα λένε,από εθνικής υπάρχουν πάρα πολλά μελανά σημεία),κτλ...σίγουρα όχι οι φίλοι του Χριστόδουλου κ.Καλεντερίδη...εδώ θα ήθελα την άποψή σας...Τώρα εκτός από εκκλησιαστικούς (με την ευρύτερη έννοια του όρου) υπάρχει και μια άλλη πτέρυγα που επιθυμεί αυτή τη νέα "Pax Ottomana" όπως μας προτείνει ο Γιανναράς,είναι άνθρωποι της αριστεράς,συνήθως ψευτοκουλτουριαραίοι τύπου Δήμου (αυτός αρνείτε να αποκαλέσει την Κωνσταντινούπολη με το όνομα αυτό,όταν οι ίδιοι οι Οθωμανοί την έλεγαν μέχρι το '22 έτσι,δείτε φανατισμό ο τύπος).

    Όσο για τους ψηφοφόρους της ΝΔ που είπε κάποιος ανώνυμος να ξέρει ότι η συντριπτική πλειοψηφία είναι πατριώτες!υπάρχουν όμως σαφώς και κάποιοι ψευτοφιλελευθερίζοντες δειλή που αποτελούν ντροπή για την παράταξη και πρέπει να απομονωθούν πολιτικά,η ΝΔ είναι ένα μεγάλο δημοκρατικό δεξιό λαϊκό κόμμα,αν δεν τους αρέσει αλλού

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. 'Αψογη απάντηση Πυθαγόρα!
    Ερώτημα:Βλέπεις πουθενά στον ορίζοντα κάποιο ελπιδοφόρο φως για μια ηγεσία αντάξια των περιστάσεων; Εγώ όχι.
    Μάλλον θα πρέπει να φτάσουμε στον πάτο του βαρελιού ή του βόθρου.
    Το 'χω ξαναπεί.Τα εγγόνια μας θα βρίζουν και θα φτύνουν τη γενιά μας, γι αυτά που κάναμε ή δεν κάναμε!
    ΑΚΡΙΤΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Μην βιάζεστε περιμένετε και την επόμενη επιφυλλίδα.

    Εγώ αυτό που καταλαβαίνω απο το κείμενο -και σε σχέση με τι γενικά πρεσβεύει ο Δάσκαλος Γιανναράς-είναι :
    1.Ποια είναι η δύναμη που μπορεί να ωθήσει μια χώρα/έναν λαό έτσι ώστε να την/τον σεβαστούν και να παράγει, προάγει την δική της ετερότητα; Κάτι που να ξεκινάει απο την ίδια και την ιδιαιτερή της ιστορία γλώσσα και πολιτισμό;

    Απλά μιμούμενοι δομές και αντιλήψεις απο άλλες κοινωνίες δεν θέτεις τις προυποθέσεις να αναπτύξεις, αρθρώσεις τον δικό σου άξονα ό οποίος να στηρίζεται σε δικά σου πράγματα. Η δύναμη κρύβεται στο να οικειοποιηθείς τα δικά σου πράγματα ΠΡΩΤΑ και να τα αναπτύξεις.

    Νομίζω εκεί έρχεται και κατευθύνεται ο σχολιασμός στον νεο-οθωμανισμό του Νταβούτ.
    Ο Νεο-οθωμανισμός (μέσα στα άλλα) στηρίζεται στο να αρθρωθεί κάτι που να έχει ως άξονα μια πολιτιστική ετερότητα σε αντίθεση με το κεμαλισμό που είναι copy-paste δομές και αντιλήψεις άλλων κοινωνίων που αναπτύχθηκαν στην Δύση.


    Αυτά καταλαβαίνω εγώ,
    Νήμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Την πρόθεσή τους να συνάψουν διπλωματικές σχέσεις, μετά από «εσωτερικές διαβουλεύσεις», ανακοίνωσαν από κοινού Αγκυρα και Γερεβάν.

    Η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί σε έξι εβδομάδες, ενώ οι δύο χώρες είχαν συμφωνήσει από τον Απρίλιο να εξομαλύνουν τις σχέσεις τους, οι οποίες ήταν ουσιαστικά παγωμένες από την ίδρυση του αρμενικού κράτους το 1918.

    Ο «οδικός χάρτης» εξομάλυνσης συμπεριλαμβάνει, σύμφωνα με διπλωμάτες, άνοιγμα των συνόρων Τουρκίας και Αρμενίας (κλειστά από το 1993) και εγκατάσταση διπλωματικών αποστολών.

    «Οι πολιτικές διαβουλεύσεις θα ολοκληρωθούν μέσα σε έξι εβδομάδες, μετά από τις οποίες τα δυο Πρωτόκολλα θα υπογραφούν και θα υποβληθούν στα κοινοβούλια των δυο χωρών για την επικύρωση από την κάθε πλευρά» αναφέρουν σε κοινή τους ανακοίνωση τα ΥΠΕΞ Τουρκίας και Αρμενίας και η Ελβετία ως διαμεσολαβητής.

    Εκτός από το θέμα της γενοκτονίας των Αρμενίων, αγκάθι στις σχέσεις των δύο χωρών αποτελεί και η διαμάχη της Αρμενίας με το Αζερμπαϊτζάν για το Ναγκόρνο-Καραμπάχ, στο οποίο η Αγκυρα υποστηρίζει το Αζερμπαϊτζάν.

    http://www.in.gr/news/article.asp?lngEntityID=1047902&lngDtrID=245

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ακούγοντας το Γιανναρά τις προάλλες να μιλά στην τηλεόραση για το Βυζάντιο το μόνο καθαρό που μάλιστα επαναλάμβανε κάθε τόσο ήταν η καταδίκη του ..."εθνικισμού"
    Ενα απιστευτο κουβάρι από αλληλοαναιρούμενες απόψεις, με διαδοχικές "τούμπες", ανερμάτιστη πολιτικολογία δείχνουν πως ειλικρινά δε δίνει δυάρα για την Ιστορία και τις ιστορίες της, ούτε πιστεύει σε κάτι που πρέπει να διαδοθεί ως πολιτισμός φερειπείν. Δεν πιστεύω πως ξεφεύγει από τον κανόνα των τωρινών διανοούμενων, τους κατ' ανάγκην θεματοφύλακες της νεοελληνικής παιδειας στην εποχή της παρακμής. Αυτοί οι άνθρωποι είναι σαν το τζουγκ μποξ. Ρίχνεις τάλαρο κι διαλέγεις το σκοπό που θέλεις να παίξουν. Οποιοι έχουν πολλά τάλαρα σχεδόν τους κουρδίζουν...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. συμφωνω με τον
    1 Σεπτέμβριος 2009 12:59 πμ

    πως γινεται καποιος να εχει αποψη για ολα ..απο την αρχιτεκτονικη του μουσειου της Ακροπολης μεχρι το αξιομαχο του ελληνικου στρατου?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @ 1 Σεπτέμβριος 2009 12:59 πμ

    Απ' αυτά που γράφεις, αντιλαμβάνεται κανείς ότι δεν έχεις ανοίξει ούτε ένα βιβλίο του Γιανναρά. Κάνω λάθος;

    Γράφεις: "ούτε πιστεύει σε κάτι που πρέπει να διαδοθεί ως πολιτισμός φερειπείν". Μα μόνον εκεί πιστεύει, σ' αυτό που μπορεί να διαδοθεί σαν πολιτισμός και που τώρα δεν υπάρχει στην Ελλάδα πια. Πόσο καλά τον ξέρεις!!! :-)

    @ Όσους έχουν αντίρρηση και ερμηνεύουν τον άρθρο κατά το δοκούν:

    Ο Γιανναράς δεν είναι καθόλου "εύπεπτη" τροφή. Αν δεν έχεις διαβάσει βιβλία του, είναι αδύνατον να καταλάβεις πώς σκέπτεται. Δεν αρκεί να έχει κανείς διαβάσει μερικές επιφυλλίδες του. Γι αυτό δεν καταλάβατε καθόλου τι γράφει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. >Δεν αρκεί να έχει κανείς διαβάσει >μερικές επιφυλλίδες του.

    Συμφωνώ. Εννοείται.
    Εσύ θα μας πεις τι νομίζεις ότι λέει για τον Νταβούτογλου και που το πάει στην συγκεκριμένη επιφυλλίδα;
    φιλικά,
    Νήμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. @ 1 Σεπτέμβριος 2009 12:24 μμ ...

    γι'αυτο θα σε φωνάζουμε να μας τον ερμηνεύεις κάθε φορά που θα "αμολάει" τις κοτσάνες του ο εγκέφαλος ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Τρομάζω από το επίπεδό μας. Ούτε ανάγνωση πια δεν είμαστε σε θέση να κάνουμε. Άλλα λέει ο Γιανναράς, τα ακριβώς αντίθετα καταλάβαμε... Κρίμα... ύστερα μας φταίνε άγγλοι γάλλοι πορτογάλλοι. Αγράμματοι κυριολεκτικά και μεταφορικά είμαστε από μόνοι μας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Αντιλαμβανομαστε πληρως!
    Η πεμπτη φαλαγγα πανταχοθεν και επι εργον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Εγώ πάλι δεν κατάλαβα τι θέλει να πει ειδικά στις πιο σημαντικές τελευταίες παραγράφους, και είμαι και φιλόλογος. Αδυνατώ να τον ερμηνεύσω, ακόμη και ο τίτλος του είναι κάπως μετέωρος.
    Τι θα πει 'πρόκληση' Νταβούτογλου? Είναι δηλαδή προκλητικός για εμάς και ως προς τι? Ως προς το όραμά του, ως προς τη συνέπεια με την οποία το υπηρετεί?
    Θεωρώ ότι το άρθρο του στηρίζει τις πολιτικές δυνάμεις που θα αναγκαστούν μέσα στο ερχόμενο έτος να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για να διαπραγματευτούν στην ουσία τα ελληνικά σύνορα στο Αιγαίο.
    Θέλει να μας πει 'Μια που εμείς είμαστε τέτοιοι που είμαστε, δε σκύβουμε μια και καλή το κεφάλι στους Τούρκους και να τους δώσουμε ότι ζητούν'?

    Επίσης θα διαφωνήσω έντονα με την άποψή του για την εκπαίδευση, τα λέει όπως τον βολεύει!
    Δημοκρατική και ανοιχτή σε όλες τις απόψεις παιδεία δε σημαίνει παιδεία που στερεί την εθνική συνείδηση, επειδή δεν την καλλιεργεί συστηματικά.
    Ζητάει να κάνουμε την υπέρβαση και να σκύψουμε το κεφάλι αφού δεν έχουμε εθνική συνείδηση(ακραία άποψη) και από την άλλη κλαίγεται γιατί δεν καλλιεργούμε στα σχολεία μας τον φανατισμό όπως οι Τούρκοι (πάλι ακραία άποψη).
    Στην Ευρώπη δεν υπάρχει άλλο κράτος στο οποίο τα παιδιά να διδάσκονται τόσες πολλές ώρες και Ιστορία και Γλώσσα, Αρχαία και Νέα Ελληνικά κτλ. Εδώ μας κατηγορούνε άλλοι για προγονοπληξία. Δεν είναι αλήθεια ότι δεν διατηρούμε την προσωπική μας πολιτιστική ταυτότητα ως κοινωνία (και μέσα από το σχολείο).

    Για τα βιβλία της Τουρκίας
    http://bianet.org/english/minorities/112271-new-school-books-for-peace-and-equality
    http://bianet.org/english/english/24032-rejecting-racism-in-school-books
    http://bianet.org/english/minorities/112271-new-school-books-for-peace-and-equality

    A project scanning school books for human rights violations has revealed that only eight percent are unproblematic.

    Tüzel said that project found that books:
    did not develop critical perspectives
    contained mistakes, sometimes deliberate ones, and ignored other issues
    were problematic in terms of creating an “us-them” mentality and not promoting peaceful values
    did not develop a democratic conscience or laicism
    were biased in terms of the gender roles assigned to women
    He added that the school books often contained subjective opinions and often referred to “higher authorities” such as Atatürk or Allah.
    So
    1.Overemphasis of "national values"
    2. Creationism and Sunni indoctrination
    3. Curriculum needs to be demilitarised (abolition of the “National Security Class”?)
    4. A mindset that can create murderers.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Επειδή οι νεοέλληνες όταν αναφερόνται σε ορους "ρωμιος", "ρωμιοσύνη", "ελλαδίτης", "ελλην" κλπ, έχουν πλήρη άγνοια (γεγονός που δείχνει πόσο ανιστοριτοι είμαστε) διαβάστε στο παρακάτω site:
    http://www.romanity.org/

    Οι απόψεις του έγκριτου καθηγητή Ρωμανίδη εχουν άμεσο αντίκτυπο και στα ελληνοτουρκικά και μπορούν να αποδειχθούν φοβερά εργαλεία εξωτερικής πολιτικής για όσους ενδιαφέρονται για αυτόν τον τόπο. Για τον αναγνωστη που αντιδρά στην τοποθέτηση των Κωνσταντινοπολιτών ότι "είναι ρωμιοί", έχω να πω ότι είναι επιεικώς ανιστόριτος. 1700 χρόνια τώρα φιλε μου ετσι αποκαλούσαν τον εαυτό τους. Εδιναν μάχες και θυσίαζονταν για να κρατήσουν τη ΡΩΜΑΝΙΑ (ετσι λεγόταν το κράτος μας για 1500 χρόνια) ζωντανή και τη ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ ακμαία. Δεν θα έρθεις τώρα εσύ ο ελλαδίτης των 180 χρόνων της επαρχιώτικης Ελλάδας για να τους πεις πως θα αποκαλούνται. Ο τάφος του έθνους μας (ρωμιοσύνης) είναι ο εγκλωβισμός του στο μικρό και ακίνδυνο πριγκιπάτο (ετσι το θελουν οι ισχυροί) της Ελλάδας, και αυτό οποιος το κταλαβαίνει, αλλοιώς (οπως λεει και ο Σαββόπουλος) "δεν ξέρει που πατά και που πηγαίνει" . Τέλος, για όσους θυμούνται απο μαθηματικά, οι ιδιότητες του "Ελληνος" είναι υποσύνολο του "Ρωμιός".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. ανώνυμε αρχίσατε πάλι με τις ρωμανίδιες ρωμαιολαγνικές ιδεοληψίες!αυτά που γράφει ο άνθρωπος αυτός δεν έχουν σχέση με την ιστοριία αλλά με την προσωπική του σκοπιά!όσο για τα σάιτ σας...βρίθουν ανθελληνισμού και νεοθωμανικής προπαγάνδας,στρέφονται πάντα ενάντια στην Ελλάδα και ούτε λίγο ούτε πολύ ασπάζονται παλαιοφαναριώτικες νυν βαρθολομικές απόψεις για μη ύπαρξη της Ελλάδας και του πόσου καλά είμασταν επί οθωμανικής και ότι δεν έπρεπε να κάνουμε κράτος αλλά απλά με διάφορα τερτίπια να επιδιώξουμε εξίσωση που αν κάποτε ο Θεός το ήθελε θα μας το επέτρεπε...αχαρακτήριστα πράγματα...

    Όσο για τους πολίτες να μάθουν να σέβονται την Ελλάδα και τον Ελληνισμό αλλιώς να φύγουν να παν πίσω στην "μεγάλο Τούρκο" που τόσο αγαπάν...φυσικά δεν είναι όλοι έτσι αλλά μερικοί ψωροπερήφανοι που νομίζουν ότι είναι κάτι παραπάνω από τον οποιοδήποτε άλλο Έλληνα...και πάντα είναι υπέρ του νεοθωμανισμού και άλλων τέτοιων επικίνδυνων γελοιοτήτων.

    κ.Καλεντερίδη περιμένω την τοποθέτησή σας,είναι πολύ σοβαρό το θέμα αυτό!

    Το Έλληνας και το Ρωμιός ή Ρωμηός είναι δύο διαφορετικές ταυτότητες που μπορεί να τις έχει το ίδιο άτομο,όχι όμως ότι το ένα είναι υποσύνολο του άλλου!Αυτές τις ανοησίες άκουσα από τον Βαρθολομαίο να λέει σε παιδάκια με αστηρό ύφος,το γνωστό αυταρχικό του,να μαλώνει τους δασκάλους και να λέει ότι πρέπει να διδάσκουν ότι το να είσαι Ρωμιός είναι πολύ πιο πάνω από το να είσαι Έλληνας γιατί το Ρωμιός σημαίνει μέλος της... Ρωμαϊκής Αυτοκρατοριας...τον άκουσα στην ΕΤ3 να τα λέει!!!τί να πει κανείς!Οι Ρωμαίοι δηλαδή πιο πάνω από εμάς...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. @sapphire.-
    Ρωτα τον Βαρθολομαίο ρε φίλε,,,
    Γραψε του γράμμα να σου πει.
    Ο Καλεντρίδης το είπε?
    Θα μας τρελάνετε στο τέλος...
    Οτι μαλακία γράφει ο καθένας μας εδώ μέσα θα πρέπει να παίρνει θέση ο Καλεντερίδης?
    Η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα?
    Απάντησε μου ρε φίλε, διαφορετικά θα κλάψω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. @sapphire είπε:
    "O ανώνυμε αρχίσατε πάλι με τις ρωμανίδιες ρωμαιολαγνικές ιδεοληψίες!αυτά που γράφει ο άνθρωπος αυτός δεν έχουν σχέση με την ιστοριία αλλά με την προσωπική του σκοπιά"

    Τότε μπες στον κοπο μεγάλε να διαβάσειςε και λιγο "Ιστορία του Ελληνικού Εθνους" της Εκδοτικής Αθηνών και κυρίως τον Ζ τόμο (τουλάχιστον μόνο την σελίδα 6 αν βαριέσαι για παραπάνω). Η αν σου πεφτουν πολλοι οι τόμοι της διάβασε και λιγο Κωστή Παλαμά περί Ρωμηοσύνης και το ξανασυζητάμε.

    Γράφει ακόμα:
    "...του πόσου καλά είμασταν επί οθωμανικής και ότι δεν έπρεπε να κάνουμε κράτος".
    Μάλλον δεν ξέρεις να διαβάζεις η καταλαβαίνεις ο,τι θέλεις να καταλάβεις. Αυτό πού το βρήκες και ποιός το έγραψε ποτε?
    Το πρόβλημά σου ειναι μαλλον ο χριστιανισμός και δεν μπορείς να χωνέψεις την εξέλιξη του έλληνα σε χριστιανό. Εντάξει εδω δεν μπορούμε να σε βοηθήσουμε, οπότε μείνε με το πρόβλημά σου. Δικαίωμά σου. Δεν σου δίνουμε όμως το δικαίωμα να ισχυρίζεσαι δημόσια ότι είμαστε οι ΡΩΜΙΟΙ ανθέλληνες και να στρεβλώνεις τα λεγόμενά μας επειδή δεν τα καταλαβαίνεις ή δεν θέλεις να τα καταλάβεις, ή δεν μπορείς να τα καταλάβεις.
    Τέλος, δεν καταλαβαίνω την ανασφάλειά σου και ζητάς από τον κ. Καλεντερίδη να αναλάβει το ρόλο του ιστορικού και να σου εξηγήσει ιστορία, ενώ η μόνη πηγή αναφοράς σου είναι ο ...Βαρθολομαίος! Παρεπιπτόντως, ο τίτλος του Βαρθολομαίου είναι: Πατριαρχης Κωνσταντινουπολεως-ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ. Ανοιξε σοβαρά βιβλία ιστορίας και διάβασε, εκτος αν φοβάσαι οτι αυτά που θα διαβάσεις περί ΡΩΜΑΝΙΑΣ δεν συμβαδίζουν με τις "προσωπικές σου απόψεις και ιδεοληψίες", οπότε πάψε να γράφεις λαϊκίστικες θέσεις σε δημόσια forums και να ρίχνεις το επίπεδο των συζητήσεων!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Κάπου καλά το πήγαινε ο κύριος καθηγητής, αλλά στο τέλος τα έκανε σαλάτα. Εχασε τη μπάλλα.
    Μα ρε φίλε κ.Καθηγητά, τι κουραφέξαλα είναι αυτά που γράφεις στο τέλος ; Ποιος σου τα είπε ; Πως τα σκέφτηκες ;
    ΠΟΥ ΠΑΜΕ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΒΡΙΣΚΟΥΜΕ ΟΛΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ ; ΣΤΟ ΚΛΥΝΝ ;
    ΕΛΕΟΣ. ΑΜΑΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΟΥ, ΤΙ ΑΛΛΟ ΘΑ ΑΚΟΥΣΟΥΜΕ ;

    ΖΗΤΩ Η ΕΛΛΑΔΑ
    ΟΧΙ ΣΤΟΥΣ ΛΑΘΡΑΙΟΥΣ
    ΒΕΤΟ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ
    ΟΧΙ ΣΤΟ ΝΕΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΥΝΑΝ
    ΟΧΙ ΣΕ ΝΤΑΒΟΥΤΟΓΛΟΥΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Κύριοι ψυχραιμία. Οι αφορισμοί και η γκρίνια, οι διαπιστώσεις περί των αδυναμιών μας και των ελαττωμάτων μας είναι η εύκολη υπόθεση.
    Κατά την άποψη μου, δεν είμαστε και τόσο για κλάματα. Αντιμετωπίζουμε δυσκολίες περνώντας από την ομάδα των αναπτυσσόμενων χωρών στην ομάδα των αναπτυγμένων. Έχουμε κατά κεφαλήν εισόδημα ανεπτυγμένης χώρας και νοοτροπία υπανάπτυκτης. Θα αναγκαστούμε να αλλάξουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε. Μέχρι τώρα είχαμε της υποτιμήσεις της δραχμής, οι οποίες βόλευαν πολλούς. Τώρα με το Ευρώ θα αναγκαστούν πολλοί να ξεβολευτούν και να δουλέψουν περισσότερο. Αυτοί λοιπόν όλοι γκρινιάζουν.Αλλά στο τέλος θα προσαρμοστούν γιατί δεν γίνεται αλλιώς. Σκεφτείτε πόσο άλλαξε η Ελληνική κοινωνία προς το καλύτερο. Πριν 20 χρόνια ο κόσμος πλακώνονταν για τα κόμματα, τώρα γίνονται εκλογές και οι πάντες αδιαφορούν.Θα το φανταζόταν κανείς αυτό το 1985? Σιγά σιγά θα κοπούν οι κακές συνήθειες. Και μία από αυτές είναι να μην βγάζουμε οι ίδιοι τα μάτια μας με τα λεγόμενά μας και τα γραφόμενά μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. γιατί ενοχλείστε τόσο πολύ που ζητώ την άποψη του κ.Καλεντερίδη για το θέμα αυτό;νομίζω ότι ξέρει πολύ περισσότερα για το θέμα και θα μπορούσε να μας βοηθήσει,είναι γνωστή η μεγάλεια συμπάθεια που τρέφει στο πρόσωπο του επισκόπου της Νέας Ρώμης,εγώ πάλι δεν μπορώ να πω ότι τον εκτιμώ ιδιαίτερα (τον Νεορωμαίο εννοώ),οπότε θα ήθελα και την γνώμη κάποιου αντίθετου

    Όσο για τα υπόλοιπα ανώνυμε είναι φανερό ότι δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε!με τον χριστιανισμό δεν έχω κανένα πρόβλημα,άλλωστε χριστιανός είμαι,εσείς μάλλον έχετε μπερδέψει τις έννοιες,αλήθεια κ.ανώνυμε εσείς είστε Έλληνας ή Ρωμιός;δηλαδή όποιος δεν είναι χριστιανός δεν μπορεί να είναι Έλληνας;οι αρχαίοι ήταν κατώτεροι από τους βυζαντινούς;ήταν κάτι μη εξελιγμένο;και τι έγιναν;χάθηκαν;μήπως αναλήφθηκαν;και γιατί τόσο μίσος για το όνομα αυτό;και γιατί τόση ρωμαιολαγνία;είμαστε Έλληνες κύριοι όχι Ρωμαίοι!!!
    Όσο για τον τίτλο ποσώς με ενδιαφέρει κάτι υπερβολικό για καθαρά πολιτικούς λόγους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Νεο-οσμανιδών και Βρυξελλών γεφύρωση

    Η συνέχεια της παραπάνω επιφυλλίδας.
    Πρόκειται για κείμενα (ιδίως το δεύτερο) καθαρά θεωρητικά και μάλλον φιλοσοφικά παρά πολιτικά. Γι αυτό και οι περισσότεροι δεν μπόρεσαν να τα καταλάβουν και απέδωσαν στον Γιανναρά πρόθεση ... υποταγής της Ελλάδας στην Τουρκία!!!! Άρες μάρες, δηλαδή. Καμμία σχέση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.