19/10/09

Η μνήμη του Εμφυλίου στην "Ψυχή Βαθιά"

Πολλοί από αυτούς ενοχλήθηκαν από το γεγονός ότι ο Παντελής Βούλγαρης στάθηκε και παρατηρούσε τα γεγονότα μέσα από την «Ψυχή βαθιά» και δεν επιχείρησε να πάρει θέση. Προτίμησε την ανθρώπινη πλευρά, την προσπάθεια των τσοπανόπουλων να σωθούν, να μείνουν στη ζωή τους, να κρατήσουν τις ανθρώπινες σχέσεις. Ο σκηνοθέτης θέλει να δείξει τον παραλογισμό ενός εμφυλίου πολέμου, την επίδρασή του στη ζωή των ηρώων του.

«Ψυχή βαθιά» ήταν η κραυγή των ανταρτών, όταν έκαναν επίθεση. Όπως οι δύο ήρωες της ομώνυμης ταινίας του Παντελή Βούλγαρη, που θα προβάλλεται στους κινηματογράφους από τις 22 Οκτωβρίου. Οι ήρωες ήταν δύο αδέρφια, των οποίων το μόνο λάθος ήταν ότι γνώριζαν τα μονοπάτια του βουνού…

Της Χριστίνας Ταχιάου

Η avant premiere της ταινίας σόκαρε πολλούς θεατές, οι οποίοι διαπίστωσαν ότι ο σκηνοθέτης δεν πήρε θέση υπέρ της μιας ή της άλλης πλευράς, όπως θα ήταν το πολιτικά ορθό. Ο ίδιος ο Παντελής Βούλγαρης είχε δηλώσει από την αρχή ότι ο στόχος του για την «Ψυχή βαθιά» ήταν να τιμήσει τα νιάτα που άφησαν τα κόκαλά τους στα βουνά της Δυτικής Μακεδονίας, εκεί όπου γύρισε την ταινία. Τον είχαμε συναντήσει ακριβώς πριν από έναν χρόνο στο Γράμμο κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. «Και οι άλλες ταινίες μου που είχαν πολιτικό περίβλημα στην αρχή προξένησαν αντιδράσεις», μας είχε πει. «Αλλά μετά κατέκτησαν το ενδιαφέρον της νέας γενιάς».

ΑΔΕΡΦΟΣ ΑΝΤΙ ΑΔΕΡΦΟΥ
Το σενάριο είναι συγκλονιστικό. Δύο βοσκοί, παιδιά ακόμη, ο ένας 15 και ο άλλος 17, επειδή ξέρουν τα μονοπάτια στο βουνό, στρατολογούνται στη διάρκεια του εμφυλίου. Το κακό είναι ότι ο ένας στρατολογείται από τους αντάρτες του Δημοκρατικού Στρατού και ο άλλος από τον Εθνικό Στρατό. Εξάλλου δεν είναι καθόλου λίγες οι οικογένειες που έζησαν τέτοια γεγονότα, που τα μέλη τους έφτασαν να αλληλομισούνται, να αλληλοσκοτώνονται… Η ιστορία αυτή, βαθιά ανθρώπινη, συνηθισμένη πριν από περίπου 60 χρόνια, ίσως να φαίνεται τραβηγμένη στα μάτια ενός σημερινού νέου. «Το βιβλίο της ιστορίας στα σχολεία σταματά στο 1944. Κι όμως υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από τα παιδιά για την ιστορία μας. Αφηγούμενος ιστορίες σε σχολές κινηματογράφου έβλεπα ουρές από παιδιά να προσπαθούν να βρουν βιβλιογραφία και να κατανοήσουν την εποχή», μας λέει ο κ. Βούλγαρης.

ΠΕΔΙΟ ΜΑΧΗΣ
Η αφήγηση της ιστορίας σε νέους ήταν το κίνητρό του, για να γυρίσει μία ταινία για την εποχή εκείνη. Η δική του σχέση με την ιστορία είναι πολύ στενή. «Αυτά που μας έχουν τραυματίσει, που μας έχουν σημαδέψει, μας έχουν ενώσει και μας έχουν χωρίσει βρίσκονται στο επίκεντρο της προσωπικής θεώρησής μου».
Σχεδίαζε την ταινία για πολλά χρόνια, περίπου δέκα-έντεκα. Έψαχνε, μιλούσε, ερευνούσε, διάβαζε, έβρισκε πρωταγωνιστές, ταξίδευε, αναζητούσε σκηνικό. Το βρήκε στη Δυτική Μακεδονία, ψηλά στο βουνό και στη λίμνη της Καστοριάς. Τον συναντήσαμε πέρυσι, ανήμερα του Αγίου Δημητρίου στη Δρακόλιμνη. Ο χωματόδρομος από την Κοτύλη, ένα χωριό που ακόμη δεν έχει ούτε ξενώνα, ήταν μία μικρή δοκιμασία. Ευτυχώς τα γυρίσματα ήταν το talk of the town για την Κοτύλη, με αποτέλεσμα οι ντόπιοι να μας δώσουν ακριβείς οδηγίες και κατευθύνσεις: «Σήμερα θα είναι πολύς κόσμος. Τους είδαμε το πρωί που περάσανε από εδώ με το λεωφορείο». Όταν λέμε πρωί, εννοούμε χαράματα, καθώς το πρωινό φως είναι ιδανικό για τα γυρίσματα.

ΒΓΑΛΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ
Τα νερά της Δρακόλιμνης σε αυτό το κρύο φθινοπωρινό πρωινό είναι κρυστάλλινα, διάφανα. Στα 1.900 μέτρα υψόμετρο στο Γράμμο ηθοποιοί και κομπάρσοι μοιάζουν βγαλμένοι από τη σκοτεινή αυτή εποχή, τότε που οι μάχες που βλέπουμε στην οθόνη ήταν αληθινές, τότε που στα αλήθεια τα αδέρφια πολεμούσαν μεταξύ τους. Ο Γράμμος άλλωστε αποτέλεσε το σκηνικό αληθινών μαχών. Οι ηθοποιοί δεν είναι όλοι επαγγελματίες, καθώς, όπως μας εξηγεί ο κ. Βούλγαρης, «τέτοιες ταινίες δεν γίνονται αποκλειστικά με επαγγελματίες, χωρίς εξωτερική βοήθεια. Εδώ υπάρχει ανθρώπινο δυναμικό που δεν έχει καμιά σχέση με τον κινηματογράφο. Προχθές είχαμε ντόπιους από τις Αρένες και κόσμο από την Πτολεμαΐδα, τη Θεσσαλονίκη, την Κοζάνη. Όλη η Δυτική Μακεδονία υπήρξε θέατρο των καθοριστικών στιγμών της εμφύλιας διαμάχης. Έπειτα από αφηγήσεις, διάβασμα και πολλά ταξίδια οριοθέτησα τους χώρους των γυρισμάτων περίπου στα αυθεντικά πεδία των μαχών».

Η ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΠΛΕΥΡΑ
Στην avant premiere η πλειονότητα του κοινού ήταν 45άρηδες και πάνω. Πολλοί από αυτούς ενοχλήθηκαν από το γεγονός ότι ο Παντελής Βούλγαρης στάθηκε και παρατηρούσε τα γεγονότα μέσα από την «Ψυχή βαθιά» και δεν επιχείρησε να πάρει θέση. Προτίμησε την ανθρώπινη πλευρά, την προσπάθεια των τσοπανόπουλων να σωθούν, να μείνουν στη ζωή τους, να κρατήσουν τις ανθρώπινες σχέσεις. Ο σκηνοθέτης θέλει να δείξει τον παραλογισμό ενός εμφυλίου πολέμου, την επίδρασή του στη ζωή των ηρώων του. «Είτε το θέλει ο δημιουργός είτε όχι κάθε ταινία φέρει την άποψή του. Δεν είναι ντέρμπι Ολυμπιακός - Παναθηναϊκός. Εξήντα χρόνια μετά τα γεγονότα δεν παίρνω φόρα να βάλω γκολ. Στόχος μου είναι να τιμήσω τα νιάτα που άφησαν τα κόκαλά τους εδώ. Να συμβάλω κι εγώ στην περισυλλογή μέσω της μνήμης».
makthes.gr

8 σχόλια:

  1. θες η ταινια θες οι προτασεις που ακουω θυμηθηκα παλια

    εκει που ακουγα διαφορες ιστοριες κια γεγονοτα απο εναν που ειχε συμμετασχει και στην αντισταση και στον εμφυλιο

    ειχα μπει στον πειρασμο,(περιληπτικα)

    -στο χωριο ειχαν ερθει γερμανοι;
    -οχι, που και που κανα αποσπασμα
    -τι εκανες πριν τον πολεμο;
    - ημουν μικρος και οταν ξεκινησε ο πολεμος με τους ιταλους δεν με καλεσαν ,τα αδερφια ειχαμε αναλαβει απο κατι , εγω τα γελαδια
    -με την κατακτηση τι άλλαξε εδω στο χωριο;
    κανατε άλλες δουλειες; σας σκοτωναν ; σας βιαζαν ;σας ληστευαν ; τι;

    -μια φορα κατι ιταλοι απο την φρουρα ηρθαν και για σφαχτα και σκοτωσαν το δαμαλι που ειχαμε και επειδη διαμαρτυρηθηκαμε μας εδεσαν ή μιαν αλλη φορα ξηλωναν τις γραμμες του τρενου και μας εβαλαν να ξηλωνουμε και εμεις

    -ωραια και ειναι λογος αυτος να πας να κινδυνεψεις να σκοτωθεις να πας στην αντισταση

    -δεν ηταν αυτο στο σχολειο ειχαμε μαθει...

    - για ποιο λογο να πας να πολεμησεις ;
    ξερεις κανενα απο αυτους που πηγαν και κατι αλλαξε;

    οτι δουλεια εκαναν πριν δεν εκαναν και μετα ;
    ειδικα εδω στο χωριο που δεν φαινονταν γερμανοι , ουτε πεινα ουτε τιποτα

    -δεν ειναι αυτο ...

    -τι ειναι ρε γαμωτο ;
    δεν μπορω να καταλαβω
    και αμα σου αρεσε το τουφεκιδι γιατι δεν πηγες στην κορεα οπως ο ..

    -δεν ειναι το ιδιο να πας να πολεμησεις για αλλους...
    -και εσυ για ποιον πολεμησες; τι σου πηραν οι γερμανοι ; και το δαμαλι θα μπορουσε να ειεχ ψοφησει , να το ειχε παρει η εφορια κτλ ...

    .....


    βγαινει κανενα νοημα ;

    εχει σημασια τελικα αν τον κοσμο θα τον κυβερνησουν γερμανοι ,ιταλοι, τουρκοι ή Έλληνες ;

    υπαρχει καμια διαφορα στις μερες μας;
    που ειναι και παγκοσμιοποιημενες;

    h

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Όλα τα κακά για την Πατρίδα, από ανθρώπους της Εκκλησίας προέρχονται. Ο Παντελής Βούλγαρης είναι γιός του εξαίρετου ψάλτη Βούλγαρη, που έψαλε στον Άγιο Ελευθέριο του Γκύζη. Ήτο εξαίρετος άνθρωπος, χουντάρα του κερατά, γι΄ αυτό έχει τέτοιο κόμπλεξ ο γιός του ο Παντελής και έγινε κομμούνι. Η πλάκα είναι ότι ο πατήρ Βούλγαρης είχε διαπρέψει στον Συμμοριτοπόλεμο και είχε σκοτώσε δεκάδες κομμουνιστοσυμμορίτες. Αν ζούσε σήμερα και έβλεπε τα καμώματα του Παντελή (που ήταν κι αυτός κατηχητόπουλο μέχρι τα 20 του!!) θα αυτοκτονούσε. Είμαι βέβαιη ότι θα τρίζουν τα κόκκαλα του μακαρίτη του ψάλτη
    ΛΑΜΠΡΟΣ ΓΚΕΡΤΣΟΣ
    κάτοικος Γκύζη
    συνταξιούχος εκπαιδευτικός, ετών 76

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο του Χαβιέ Θέρκας είναι η ισπανική ταινία «Στρατιώτες της Σαλαμίνας», σε σκηνοθεσία Nταβίντ Tρουέμπα. Παρακολουθησα την συνέντευξη του σκηνοθέτη και έμεινα άναυδος όταν είπε στην δημοσιογραφο οτι στην Ισπανία δεν υπάρχει καμιά γιορτή και κανένα μνημείο που να θυμίζει τον εμφύλιο.Μου εκανε εντυπωση οταν αναφερόταν σε φαλαγγίτες και στρατιωτες του Δημοκρατικού Στρατού.Λυπάμαι λοιπόν που μετά απο ποσα χρόνια στην Ελλάδα αναλύουμε τα γεγονότα με όρους κομμουνιστοσυμμορίτες και φασιστες.Εχουμε γιορτές μίσους στο Γράμμο και γιορτές ηρωων μαχητων του Δ.Σ.Ε.Λές και οι δύο παραταξεις δεν ήταν Ελληνες, λές και υπάρχει κάποιος που μπορεί να είναι υπερήφανος για την εποχή εκείνη και να μοιράζει τίτλους πατριωτισμού αριστερά και δεξιά κατα το δοκούν. Είναι απο τις πιο ντροπιαστικές περιόδους της Ελλάδας και δεν δικαιούται κανείς να θριαμβολογεί.Τα ίδια θα έγραφα και για την Ελένη του Γκατζογιάννη, για το Χαπυ Νταίη, για τα πέτρινα χρόνια,για την κάθοδο των 9.Αν σημερα η Ελλαδα είναι σε αυτο το σημείο, ο διχασμός εκείνος, (και η διαχείριση του απο την κοινωνία και το κράτος) αποτελεί μια απο τις βασικές αιτίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΚΑΠΟΥ ΕΧΩ ΔΙΑΒΑΣΕΙ, ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΘΥΜΑΜΑΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΠΟΥ, ΟΤΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΕΜΦΥΛΙΟ ΠΟΛΕΜΟ, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΑΣΟΥΝ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 3 ΓΕΝΙΕΣ, ΔΗΛΑΔΗ 100 ΠΕΡΙΠΟΥ ΧΡΟΝΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΙΣΟΡΡΟΠΗΣΕΙ ΕΝΑ ΕΘΝΟΣ.
    ΤΥΧΑΙΝΕΙ ΝΑ ΕΧΩ ΔΥΟ ΑΔΕΡΦΙΑ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ ΜΟΥ ΠΟΥ ΕΝΕΠΛΑΚΗΣΑΝ ΣΤΟΝ ΕΜΦΥΛΙΟ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ.
    ΕΧΩ ΑΠΟΚΟΜΙΣΕΙ ΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΟΤΙ ΜΟΝΟΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΑΙΤΙΑ ΤΟΥ.
    ΠΡΕΠΕΙ ΟΛΟΙ ΜΑΣ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΥΠΟΜΟΝΗ ΚΑΙ ΝΑ ΔΕΙΧΝΟΥΜΕ ΑΥΤΟΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ.
    ΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΛΑΘΗ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ, Ο ΕΝΔΟΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΟΦΡΟΝΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΣΥΜΜΑΧΟΥΣ ΚΑΙ Ο ΟΜΦΑΛΙΟΣ ΛΩΡΟΣ ΤΩΝ ΑΡΙΣΤΕΡΩΝ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΣΣΔ, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΟΥΝ ΟΛΟΥΣ.
    ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΤΡΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εν πρώτοις δεν ήταν εμφύλιος αλλά ξενοκίνητος (όπως απεφάνθη η Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών που ήρθε επι τόπου και εξήτασε την κατάσταση). Αυτό είναι γεγονός !

    Τον εμφύλιο υπεστήριξε όλο το Σιδηρούν παραπέτασμα και ιδιαίτερα πάνω από όλους τον στήριξε,ο Εβραιοκροάτης Γιοσιπ Μπροζ, πρώην κλειδαράς - διαρρήκτης - τέλος κομμουνιστής, ο, κατά τον Σωτήρη Βλαγκόφσκυ, πράκτωρ των Άγγλων και κατά τον Fitzroy Maclean, μετέπειτα πράκτωρ των Αμερικανών Γιοσιπ Μπροζ alias Τίτο.

    Ουδείς ήθελε τέτοιον αδελφοκτόνο πόλεμο, ιδίως μετά τον τρομερό Διχασμό που μας στοίχισε τόσο πόνο, σφαγές, αίμα, τα amele taburu γενοκτονίας, και την απώλεια της Ιωνίας.

    Ίσως, ο κ. Σαράντος Καργάκος να έχει δίκαιο, όταν θεωρεί ως κύριο φταίχτη τον Νίκο Ζαχαριάδη, που κατά την γνώμη του ήταν πολύ κακός άνθρωπος. Ενώ ο Στάλιν του είπε "Σβαρνούτ" και τον απέτρεψε από κινήσεις κατάληψης της εξουσίας, αυτός εκεί επέμενε να παίξει το παιγνίδι -Διαίρει και Βασίλευε- των Άγγλων.

    Νομίζω ότι πλέον είναι εμφανές, ποιός δεν θέλει λήθη .... και ποιός ξεκίνησε τον πρόσφατο γύρο ...., όταν βλέπει όλα τα ΜΜΕ στα χέρια των κομμουνιστών .... Όταν ακούει τους ΣΥΡΙΖΑ να μιλούν ....!

    Ευμένης ο Καρδιανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Eυμένη κράτα μια παροιμία στην άκρη του μυαλού σου."Και εμείς κακό χερόβολο και σείς κακό δεμάτι".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν υπήρξε Εμφύλιος!!! Εμφύλια διαμάχη έχουμε όταν το Έθνος καθ' ολοκληρίαν χωρίζεται σε δυο ή περισσότερες αντιμαχόμενες πλευρές όπου η καθεμία προσπαθεί να επιβληθεί δια των όπλων. Τέτοιο πράγμα δεν συνέβη!! Αυτό που συνέβη ήταν η ένοπλη σύγκρουση οργανωμένων συμμοριών που στελεχώνονταν απο μέλη του ΚΚΕ με τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Γι' αυτό και μιλούμε για Συμμοριτοπόλεμο!! Ο ελληνικός λαός στη συντριπτική του πλειοψηφία βρέθηκε εγκλωβισμένος στα γεγονότα βίας που ακολούθησαν και βεβαίως υπέστη δεινά !! Αλλά πέραν των μελών του ΚΚΕ και κάποιων αλλοδαπών κομμουνιστών εθελοντών (βλ. Ποπώφ, Τσερνίστσεφ, Μπελί κλπ.) ο λαός ΔΕΝ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΕ !! Έχουμε και λέμε λοιπόν:
    Ελληνικές Ε.Δ. - Κ.Κ.Ε = 1-0 !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. έχουν περάσει 3 γενιές , ας κοιτάξουμε μπροστά.
    Ενα μεγάλο ποσοστο ανθρώπων εκτοπίστηκε , απο τη καταγγελία του γείτονα , του συγγενη , του φίλου,με το στίγμα του "μιάσματος".
    Λαός χωρίς μνημη είναι λαός χωρίς ταυτότητα,ορθώς,αλλά μετά από 60 χρονιά ως "ηττημενος" έκανα κοιτάζω μπροστά ως Ελλην.
    Στην εποχή που διανύουμε δεν περισεύει κάνεις Ελληνας!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.