18/10/09

Στραβή διάγνωση, αποτυχημένη θεραπεία


1. Κατα την προεκλογική περίοδο, η συντριπτική πλειονότητα των αναλύσεων της αθλιότητάς-μας ξεκινούσε απο λανθασμένες νομίζω «αιτίες», οι οποίες όμως στην πραγματικότητα δέν ήσαν αιτίες- αλλα αποτελέσματα μιάς άλλης (και μόνης) Αιτίας. Επιτρέψτε-μου να θυμίσω τις οιονεί «αιτίες» που αναφέρονται συχνότερα - χωρίς κάν ν΄ αναφερθώ και στους παλαιοημερολογίτες της πολιτικής (ούτε και στους λαθρεμπόρους των απόψεών-τους).

Λοιπόν, πρώτη και καλύτερη αναφέρεται η «κακή ποιότητα των πολιτικών μας»- δηλαδή αυτών των 20.000 πολιτευτών, των συνεργατών και των άμεσων υποστηρικτών-τους, χωρίς να αναφερθούμε και σ΄ άλλες 30.000 πολιτικά πρόσωπα γύρω απ΄ την τοπική Αυτοδιοίκηση, ούτε στις 20.000 «στελέχη» που διορίζονται στις Διοικήσεις ποικίλων κρατικοδίαιτων Οργανισμών. Αυτοί λοιπόν οι ας πούμε 100.000, «πολιτικοί» είναι Κακοί- λέει η «διάγνωση», (τις περισσότερες φορές μάλιστα διανθιζόμενη με τη μαζοχιστική κραυγή «άχ, άν είχαμε εναν ηγέτη»).

Είναι όμως αλήθεια οτι τον τελευταίο καιρό, όλο και περισσότερο ακούγεται η φωνή «μα οι κοινωνίες-μας τους παράγουν, τους προάγουν και τους χαϊδεύουν αυτούς τους πολιτικούς»- η διαπίστωση όμως δέν διερευνάται περαιτέρω προς την κατεύθυνση της όντως υποκείμενης Αιτίας: Ακόμα κι αυτά τα εκατό χιλιάδες στελέχη της πολιτικής ζωής ειναι τόσο πολυπληθή ώστε, υπακούοντας στον νόμο των μεγάλων αριθμών, είναι πλήρως αντιπροσωπευτικά όλων των ιδιοτήτων ΟΛΟΥ του λαού μας.

Δεκαετίες λοιπόν τώρα διερωτώμαι τί εμποδίζει τους πολιτικούς αναλυτές-μας να καταλήξουν αβίαστα στη σωτήρια διάγνωση «είμαστε ενας λαός προβληματικός»; Αργησα να αντιληφθώ οτι ενα τέτοιο συμπέρασμα συνεπάγεται τον άμεσο λιθοβολισμό του βεβήλου που θα τολμήσει να το γράψει (κι είμαι έτοιμος να δεχθώ τον δικόν μου). Λέω να το «γράψει»- διότι προφορικώς, τριάντα χρόνια τώρα, δέν έχω συναντήσει πολλούς που να διαφωνούν μ΄ αυτό το συμπέρασμα (συμφωνούν ιδιωτικώς όμως- ποτέ δημοσίως· είμαστε και φαρισαίοι απο πάνω).

2. Ως δεύτερη οιονεί-αιτία της αθλιότητάς-μας, οι «αναλύσεις» φέρουν τη θλιβερή δημόσια Διοίκηση. Ούτε όμως η νέα αυτή διαπίστωση δέν συνοδεύεται απο την παρεπόμενη (και πειστικότερη) αριθμητική: Ενα εκατομμύριο περίπου δημόσιους και παραδημόσιους υπαλλήλους έχομε. Περίπου η μιά στις δυό οικογένειες αγνών Ελλήνων είναι δημοσιοϋπαλληλική! Σχεδόν προφανής λοιπόν η προς όλον τον λαό επέκταση των αρνητικών προς τη δημόσια Διοίκηση χαρακτηριστικών μας! Οπερ έδει δείξαι- πάλι όλοιμας ενοχοποιούμαστε.

Την ίδια δυσάρεστη πραγματικότητα, μας την δείχνουν και πλήθος στατιστικών δεικτών: Η Χώρα-μας κρατάει τα ευρωπαϊκά σκήπτρα στην Παραοικονομία και στη Φοροδιαφυγή. Ποιός; Οι Πολιτικοί ή η «δημόσια Διοίκηση» στήνουν κρυφομάγαζα και φοροδιαφεύγουν; Οχι μόνον· όλοι συμμετέχομε σ΄ αυτό το σπόρ - ακόμα και παθητικά, όταν «ντρεπόμαστε» λέει να απαιτήσουμε απόδειξη- τέτοια είναι η κουλτούρα χατζηαβάτη που μας διέπει.

Είμαστε όμως, λέει, φτωχοί και γι΄ αυτό προσπαθούμε σκληρά. Αμ δέ! Η Ανταγωνιστικότητά μας είναι χαμηλότερη κι απ΄ του Καζακστάν. Ναί, αλλα είμαστε τίμιοι στις συναλλαγές-μας. Αμ δέ: Είμαστε πρώτοι στο μπαχτσίσι ανάμεσα σε πενήντα Χώρες. Ναί αλλα τουλάχιστον διαθέτομε λογική και μετρημένη συμπεριφορά. Καλά: Είμαστε οι φανατικότεροι αυτόχειρες-καπνιστές στον Κόσμο, σερνικοί και θηλυκοί.

Ασε που 50% των καπνιστών-μας έχουν πανεπιστημιακή μόρφωση (τρομάρα μας). «Πανεπιστημιακή» είπα; Σιγά το κομπλιμέντο: Η Ελλάδα είναι η μόνη Χώρα στον Κόσμο όπου τελετουργικώς, δυο φορές τον χρόνο (επι 30 χρόνια τώρα) οι Δάσκαλοι πετάγονται έξω απ΄ τους φοιτητές τους («κατάληψη» λέει- κι άντε να καταλάβεις εναντίον τίνος). Παραλογισμός απέραντος- για τον οποίον ο «ευαίσθητος» λαός-μας, τα υπεύθυνα κόμματά-του και τα ΜΜΕ-του, κάνουν την πάπια...

Δέν αρνούμαι οτι αυτή η διαγώνια επίκληση αυτού του πλήθους των αποδεικτικών επιχειρημάτων για τη μαζική ευθύνη της εθνικής-μας αθλιότητας, είναι πολύ αδρομερής- κι ίσως σ΄ ορισμένα σημεία και άδικη. Είναι όμως τόσο έμμονη η συσσώρευση των ενδείξεων, ώστε δύσκολα ανατρέπεται το συμπέρασμα της ομαδικής αναξιότητάς μας.

3. Ενάντια σ΄ αυτό το βέβηλο συμπέρασμα, υπάρχουν βεβαίως ποικίλα επιχειρήματα (διαφόρων βαθμών σοβαρότητας) τα οποία οφείλομε επίσης να επισκεφθούμε. Η πρώτη κατηγορία αυτών, είναι η κατευθείαν άρνηση της ορθότητας του συμπεράσματος- αλλα περι τούτου ισχύουν όσα προείπαμε. Η δεύτερη κατηγορία είναι σοβαρότερη: Ναί μέν είμαστε ίσως ό,τι λές, όμως αυτή η κατάντια οφείλεται πάλι στις ενέργειες ή τις παραλείψεις της άρχουσας τάξης, η οποία έφερε τον λαό σ΄ αυτήν την ηθολογική κατάντια.

Κρατώ τουλάχιστον την παραδοχή της σημερινής κατάστασης (προκειμένου να μας βοηθήσει στα περι του πρακτέου), και σχολιάζω τη σεβαστή αυτή παρατήρηση: Εάν υποστηρίζετε οτι η άρχουσα τάξη «κρατάει τον λαό αμόρφωτο», τότε τα δεδομένα δέν σας δικαιώνουν. Διοτι αριθμητικώς μας φέρνουν κοντά στον Ευρωπαϊκό μέσον όρο- σε μιαν Ευρώπη όπου όμως δέν παρατηρούνται τέτοια φαινόμενα λαϊκής ανεπάρκειας.

Κι εδώ κολλάει αμέσως ενα άλλο συγγενές επιχείρημα: Το πλήθος των εκατό χιλιάδων περίπου Δασκάλων όλων των κατηγοριών, είναι κι αυτό πολύ μεγάλο σήμερα για να μπορεί να ξεφύγει απ΄ τη μέση κατάντια όλων μας: Ρωτήστε μαθητές και συλλόγους γονέων για να ακούσετε τα πολύ χαμηλά ποσοστά καλών δασκάλων- τα ίδια περίπου όσο και για άλλα επιτηδεύματα.

Παρα ταύτα, το επιχείρημα των εκ των άνω υποαναπτυξιακών επιρροών στον λαό, ευσταθεί ενμέρει όταν εντοπίζομε τον πρόσθετο εκμαυλιστικό ρόλο τον οποίον συχνότατα παίζουν πολλοί Πολιτικοί, πολλές Τράπεζες, πολλά ΜΜΕ, κ.ά., που (προς ίδιον όφελος) προάγουν ενίοτε τον λαό σε στάσεις και πράξεις ευτελείς: Εδώ υπάγονται ο ευτελισμένος λαϊκισμός πάμπολλων πολιτικών, η υπερκαταναλωτική δανειοφρενίτιδα πάμπολλων Τραπεζών, η ασημαντολογία πολλών εντύπων και απεικονιστικών Μέσων κ.λπ. Εστω κι άν ενα μέγα μέρος του λαού τα χάφτει ευχαρίστως όλα τούτα, το 51% της ευθύνης βαρύνει πράγματι τους «αποπάνω»άσχετο άν καί αυτούς εμείς τους παράγομε...



4. Τί να την κάνομε όμως, κι αυτήν την παρηγοριά; Αν δέν θέλομε να παίζομε τ΄ αβγό και την κότα, το σημερινό δεδομένο παραμένει: Είμαστε (κατα μέγιστο ποσοστό έστω) σε τέτοιο διαμορφωτικό και ηθολογικό χάλι, ώστε όλα ταύτα τα πολιτικάντικα θέατρα που παίζονται (σχεδόν επι τρείς δεκαετίες τώρα) ήσαν και είναι μαθηματικώς καταδικασμένα να είναι αλυσιτελή: Η πλειονότητά-μας θα αντιδρά φωνακλάδικα σ΄ οτιδήποτε θα μας έβγαζε απ΄ τον κατήφορο. Ή (να το δεχθώ κι αυτό) η πλειονότητά-μας δέν θα έχει τη λεβεντιά να αντιδράσει όρθια στα θορυβώδη κωλύματα που θα σηκώνουν οι βίαιες μειοψηφίες.

Παρατηρήστε δε παρακαλώ οτι ΟΛΕΣ οι απαιτούμενες για την ανάνηψη ιδιότητες των πολιτών ειναι αποκλειστικώς ηθοπολιτικής κατηγορίας. Αρα, είναι προφανώς αδύνατον να πετύχετε την ανάνηψη με «οργανωτικά» μηχανιστικά μέσα ή με γνώμες απο νομπελίστες. Ματαιοπονείτε.

Καλά, και τί θα γίνει; Απάντηση: Τίποτα· έχομε δρόμο ακόμα μέχρι να πάψουν να μας δανείζουν ή μέχρι να μας διώξουν απ΄ τις καλές παρέες, κ.λπ. Εως τότε, προλαβαίνουμε-δεν-προλαβαίνουμε να εφαρμόσουμε ενα 15-ετές (κατεξοχήν πολιτικό) πλάνο Ηθοπαιδείας (ατομικής και πολιτικής)- για το οποίο φαίνεται οτι διατίθενται λεπτομερείς προτάσεις (αλλα δέν διατίθεται σπουδαίο ενδιαφέρον μέσα στο «άλλ΄ αντ΄ άλλα» της τρέχουσας σοβαροφανούς πολιτικής φλυαρίας μας).

Ο κ. Θ. Π. Τάσιος είναι ομότιμος καθηγητής του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου.

7 σχόλια:

  1. Πολυ ευγενικα τα εγραψε ο ανθρωπος,γιατι η πραγματικοτητα ειναι χειροτερη.Ακομα και στον καθρεφτη να κυτταχτουμε,αυτος θα θαμπωσει αρνουμενος να μας δειξει το αληθινο μας προσωπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΑΠ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ: Καλοπροαίρετος ο καθηγητής κ. Τάσιος αλλά (ας μου το συγχωρήσει)"αδιάβαστος". Με μια απλή, επιπόλαιη, ανάγνωση της Ιστορίας (της δικής μας και όλων των άλλων)καταλήγει κανείς αμέσως στο συμπέρασμα ότι όπου και όποτε υπήρχε άξιος ηγέτης τα πράγματα πήγαιναν καλύτερα. Όπου και όποτε μαζί μετον ηγέτη υπήρχε και άρχουσα τάξη που συμπορεύθηκε μαζί του τα πράγματα διατηρήθηκαν σε καλό επίπεδο, όταν δεν υπ'ηρχε σαφής πρόοδος. Ισχύει από τον Περικλή ως τον Τζέκινς Χαν, από τον Ναπολέοντα ως τον Μάοτσετουνγκ. Όποτε δεν υπήρχε άρχουσα τάξη (ή όταν διαιρέθηκε ή εκφυσλίστηκε) ακολούθησε κατάρρευση πχ Τζέκινς Χαν. Αντίστροφα: υπάρχουν περίοδοι όπου η πτώση είναι αδύνατον να ανατραπεί ακόμα και αν εμφανίζονται άξιοι ηγέτες πχ Κομνηνοί. Τότε η άνοδος, αν υπάρξει, είναι προσωρινή. Οι διαπιστώσεις λοιπόν του κ. Τάσιου είναι μεν σωστές αλλά καθόλου παραγωγικές. Η εννοούμενη κατάληξη "φταίει ο λαός" (δηλαδή "εμείς")δεν λέει απολύτως τίποτα. Πχ δάσκαλοι υπάρχουν αλλά τι μαθαίνουν και τι μεταδίδουν; Ποιος το καθορίζει; Ένας άλλος παράγων είναι η εξάρτηση της χώρας. Δεν το θίγει ο σεβαστός καθηγητής. Και τέλος οι διανοούμενοι. Που είναι; Μηπως προσαρμόστηκαν; Μήπως σιωπούν γιατί βολεύτηκαν (τους βόλεψαν); Οι διανοούμενοι είναι καίριο πρόβλημα, Ο Γκράμσι το έχει αναλύσει. Εκτός από τον Γιανναρά ποιος άλλος δίνει σταθερά μάχη για κάποια άποψη; Άσχετα με το περιεχόμενο των απόψεων του. Αυτά προχείρως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολιτικοί, πολιτικάντιδες, επιδοτήσεις, ροδάκινα, αγρότες, έλληνες, χρήμα, ξένοι, ικανότητα, ανικανότητα, γενετικά ικανός, γενετικά ανίκανος, μια κάποια ανάπτυξη ίσως όχι «πράσινη» αλλά ανάπτυξη. Έννοιες χωρίς σύνδεση ή με σύνδεση. Παλιές μνήμες που κάνουν μια ιστορία… Μια απλή ιστορία. Η ίδια ιστορία που πάντα καταλήγει στο γελοίο ερώτημα αν «η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα;»… Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 ο παππούς μου περασμένα τα 70 ακόμα να δουλεύει στα χωράφια γιατί άλλο τίποτα δεν ήξερε να κάνει. Ούτε χαρτιά ούτε πολύ, πολύ καφενείο. Κάποια ανίψια του λέει έχουν χωράφια με ροδάκινα και προσπαθούν να τα πουλήσουν για να ταΐσουν τις οικογένειές τους αλλά κανείς δεν τα παίρνει και η παραγωγή μεγάλη για να την διαθέσεις κάπως… Η κυβέρνηση δίνει κάποιες τιμές… Σχετικά καλές τιμές για να πάνε στην χωματερή. Τι είναι αυτή η «χωματερή» ρε παιδιά; Έλα ντε τι είναι αυτή η χωματερή… Που να χωρέσει στο νου του παππού μου ότι παράγουν τα ανίψια του ροδάκινα που δεν θα τα φάει άνθρωπος αλλά θα πάνε στην χωματερή για να μην πέσουν οι τιμές λέει. Κάποια ΕΟΚ πληρώνει και πληρώνει καλά… Κάποιοι καλοί πολιτικοί διαχειρίζονται αυτά που πληρώνει η ΕΟΚ και οι οικογένειες των ανιψιών δεν θα πεινάσουν… Φυσικά ο παππούς δεν πήρε ποτέ επιδότηση. Δεν ήξερε καν τι σημαίνει επιδότηση. Δεν ξέρω αν ήταν τυχερός ή άτυχος. Δεν ξέρω ποιες ανάγκες καλύφθηκαν και με ποιους τρόπους. Αλλά τα ανίψια του παππού ξήλωσαν τις ροδακινιές και φύτεψαν βαμβάκι για να πάρουν τις επόμενες «επιδοτήσεις»… Η ψυχή του παππού μπορεί να δουλεύει ακόμα στα χωράφια για να βγάλει το «γέννημα». Το «γέννημα» ο παππούς δεν μπορούσε να το θάψει βαθιά στην γη για να μην ξαναβλαστήσει. Το ψωμί δεν μπορούσε να το πετάξει στα σκουπίδια. Γιατί αυτά είναι αμαρτία. Θα πουλούσε μόνο για όσα είχε ανάγκη και δεν είχε ανάγκη για πολλά. Όλα αυτά συμβαίνουν επειδή ξεχάσαμε τι σημαίνει αμαρτία. Όλα αυτά συμβαίνουν γιατί κάποιοι μας το δίδαξαν αυτό. Ελπίζω να απαντήθηκε ένα ερώτημα που απασχολεί ακόμα και μεγαλόσχημους καθηγητές.-

    Ελευθέριος Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. δεν χρειαζεται να κανουμε και μεγαλη αναλυση

    ο καθηγητης δεν θελει να δει το πραγματικο προβλημα και την απλη λυση

    ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΗΓΕΣΙΑΣ

    *15-ετες προγραμμα ;

    μαλλον παιρνει παραδειγμα απο την φλυαρια του

    σιγουρα στην παγκοσμια ιστορια θα βρει πολλα παραδειγματα "χαρισματικων" ηγετων που ειτε προς το καλυτερο ειτε προς το χειροτερο μεταμορφωσαν κρατη και πληθυσμους (μην πω εθνη και κακοχαρακτηριστω)
    το δικο μου φτωχο παραδειγμα ειναι η περιπτωση του Μεταξα (μην με παρεξηγειτε δε λεω αν ηταν προς μιμηση ή οχι ) , ποσα χρονια χρειαστηκαν να μετασχηματισει ενα πληθυσμο;
    οι δασκαλοι , οι δημοσιες υπηρεσιες , ο στρατος , η νεολαια , νεες υπηρεσιες κλπ ποσο χρονο του πηραν για να μπουν σε νεο ρυθμο στους στοχους που ειχε θεσει (ξαναλεω δεν ξερω αν ηταν καλοι ή κακοι ,δεν ειναι αυτο ο θεμα μας)

    * οι περισσοτεροι απο εμας εδω μεσα εχουν περασει απο τον στρατο (απο γιωταδες μεχρι τουλαχιστον συνταγματαρχες)
    θελει τρομερη σκεψη για να βγαλεις το συμπερασμα οτι καθε μοναδα (ταγμα-μοιρες κτλ) καθρεφτιζουν τις διοικητικες ικανοτητες του διοικητη της ή του υποδιοικητη της;

    επιλεγουν το εμψυχο υλικο; ΟΧΙ
    θετουν τους κανονες διοικησης; ΟΧΙ

    τοτε γιατι η ιδια μοναδα με αλλαγη διοικησης μετασχηματιζεται σε ελλαχιστο χρονικο διαστημα;

    η νεα διοικηση θετει στοχους,
    ποινες,
    επιβραβευσεις

    και το κυριοτερο

    να εχει την θεληση και την αποφασιστηκοτητα να τα εφαρμοσει

    ΑΥΤΑ ,

    θελει να τα καταλαβει ;
    ειναι απλα

    με στατιστικη αναλυση δεν βγαινει κανενα συμπερασμα που προσπαθει να βγαλει

    γιατι ενα καραβι οταν τρακαρει με αλλο ή πεφτει σε ξερα ,
    δεν ριχνουμε τις ευθυνες ουτε σε κανενα απο το πληρωμα ουτε καν στον τιμονιερη ή τον πλοηγο,
    ουτε λεμε στατιστικα δεν ηταν αναμενωμενο στην απλα του ωκεανου να συμβει κατι τετοιο

    ο ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΣ εχει την ευθυνη της επιλογης των καθηκοντων του καθενος και την επιβλεψη

    .- (τελεια και παυλα)

    τι περιμενουμε δηλαδη;
    να αλλαξει το επιπεδο του κοσμου για να βρει τον σωστο ηγετη

    απο την αλλη μονο με σωστο ηγετη μπορουμε να προχωρησουμε;
    οχι βεβαια
    γιατι αν ειναι σωστος μπορει να φτιαξει τετοιους θεσμους που να λειτουργουν και με την απουσια του
    π.χ ο μηχανισμος της δημοκρατιας στο παλιο της μοντελο
    το γεγονος οτι εδω και 2500 χρονια ειχαν φτιαξει τετοιους μηχανισμους αδιαβλητους πρεπει να να μας προβληματισει

    h

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. εξαιρετικο το αρθρο,ποιος θα μιλησει για το πρωθυπευθυνον,αυτο ειναι το θεμα,με αλλα λογια την αναγκη να περασει αυτος ο λαος σε φαση ενηλικιωσης πλεον [οχι μονο ο δημοσιος αλλα και ο ιδιωτικος νεοελληνικος βιος καταδεικνυουν συνηθως το αντιθετο]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ευθύνες υπάρχουν εκατέρωθεν και στις ηγεσίες και στους λαούς. Η μια πλευρά υπαγορεύει με τον τρόπο της την συμπεριφορά της άλλης. Το ερώτημα είναι όμως Γιατί ενώ ξέρουμε πολλά από τα προβλήματά μας, δεν μπορούμε να τα λύσουμε;
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Mα Ελίνα, όλοι έχουμε δικαιολογήσει απόλυτα το λάδωμα που δεχόμαστε εμείς ( ή η γυναίκα μας, ή ο αδερφός μας ) ως "απάντηση" στις καθημερινές δυσκολίες.
    Ξέρεις με πόσα σταθερά έξοδα αρχίζουν το μήνα τους οι οικογενειες τώρα;
    Αγγλικά, Γαλλικά, φροντιστήρια, ιδιαίτερα, σχολεία κλτ κτλ...
    Πολλες΄φορές ο μισθός δεν φτάνει...
    Το "για τα παιδιά μου ρε γαμ..." βολεύει...

    Αυτή τη στιγμή σε δημοτικό έργο (παντού ) δεν σκάβει καμία δαγκάνα εκσκαφέα αν δεν έχει πέσει "το δέον".

    Ν

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.