16/11/09

Σαν να μην πέρασε μια μέρα


Λαέ μη σφίξεις άλλο το ζωνάρι,
η πείνα το καμάρι είναι του κιοτή,
του σκλάβου που του μέλλει να θαφτεί.


Στίχοι: Ιάκωβος Καμπανέλλης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος
Πρώτη εκτέλεση: Νίκος Ξυλούρης

Μεγάλα νέα φέρνω από κει πάνω
περίμενε μια στάλα ν' ανασάνω
και να σκεφτώ αν πρέπει να γελάσω,
να κλάψω, να φωνάξω, ή να σωπάσω.
Οι βασιλιάδες φύγανε και πάνε
και στο λιμάνι τώρα, κάτω στο γιαλό,
οι σύμμαχοι τους στέλνουν στο καλό.
Καθώς τα μαγειρέψαν και τα φτιάξαν
από ξαρχής το λάκκο τους εσκάψαν
κι από κοντά οι μεγάλοι μας προστάτες,
αγάλι-αγάλι εγίναν νεκροθάφτες
και ποιος πληρώνει πάλι τα σπασμένα
και πώς να ξαναρχίσω πάλι απ' την αρχή
κι ας ήξερα τουλάχιστον γιατί.

Το ριζικό μου ακόμα τι μου γράφει
το μελετάνε τρεις μηχανορράφοι.
Θα μας το πουν γραφιάδες και παπάδες
με τούμπανα, παράτες και γιορτάδες.
Το σύνταγμα βαστούν χωροφυλάκοι
και στο παλάτι μέσα οι παλατιανοί
προσμένουν κάτι νέο να φανεί.
Στολίστηκαν οι ξένοι τραπεζίτες,
ξυρίστηκαν οι Έλληνες μεσίτες.
Εφτά ο τόκος πέντε το φτιασίδι,
σαράντα με το λάδι και το ξύδι
κι αυτός που πίστευε και καρτερούσε,
βουβός φαρμακωμένος στέκει και θωρεί
τη λευτεριά που βγαίνει στο σφυρί.

Λαέ μη σφίξεις άλλο το ζωνάρι,
μην έχεις πια την πείνα για καμάρι.
Οι αγώνες πούχεις κάνει δεν φελάνε
το αίμα το χυμένο αν δεν ξοφλάνε.
Λαέ μη σφίξεις άλλο το ζωνάρι,
η πείνα το καμάρι είναι του κιοτή,
του σκλάβου που του μέλλει να θαφτεί.


Το θεατρικό έργο «Το μεγάλο μας τσίρκο» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, σταθμός για το ελληνικό θέατρο, ανέβηκε το καλοκαίρι του ’73 στα χρόνια της δικτατορίας και οι παραστάσεις του ήταν στην ουσία οι μαζικότερες – μέχρι το Πολυτεχνείο – πολιτικές συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας.

Πάνω από 400.000 θεατές σε Αθήνα και επαρχία παρακολούθησαν το έργο που συντελεστές του ήταν μεταξύ άλλων, ο Καζάκος, η Καρέζη, ο Παπαγιαννόπουλος, ο Ξυλούρης, ο Ξαρχάκος και ο Ευγένιος Σπαθάρης.
Το Μεγάλο μας Τσίρκο…όλη η ιστορία της Ελλάδας γραμμένη από τον Ιάκωβο Καμπανέλλη, μελοποιημένη από τον Σταύρο Ξαρχάκο και τραγουδισμένη από τον Νίκο Ξυλούρη. Ποια πιο επίκαιρη στιγμή από την επέτειο του Πολυτεχνείου για να σκύψουμε πάνω σε αυτό το σημαντικό έργο της νέας Ελληνικής μουσικής, αλλά και τέχνης γενικότερα; Και ποιος αρτιότερος να μιλήσει για αυτό από τον Κώστα Καζάκο, πρωταγωνιστή της παράστασης μαζί με την αείμνηστη Τζένη Καρέζη; Συνέβη – επιτέλους – και αυτό. Εν ενεργεία βουλευτής του ΚΚΕ μίλησε σε εκπομπή του ραδιοφωνικού σταθμού του Συνασπισμού "105.5 Στο Κόκκινο". Γιατί αν υπάρχει ένα πράγμα που να μένει ζωντανό από το Πολυτεχνείο 34 χρόνια μετά, εκτός από το Ψωμί, την Παιδεία και την Ελευθερία, είναι το μήνυμα της ενότητας. Αντιγράφουμε από το περιοδικό «Ενέδρα», τεύχος Νοεμβρίου 2007, σελ. 15.
Μ.Π.
-----
Ανάμεσα στη μιζέρια και την προκάτ ψυχαγωγία που καλλιεργούσε η Χούντα, φωτεινό παράδειγμα αντιστασιακής και αντιχουντικής τέχνης ήταν η παράσταση «Το Μεγάλο μας Τσίρκο». Το έργο αποτελούσε μια αναδρομή της ελληνικής ιστορίας από την Τουρκοκρατία και την βασιλεία του Όθωνα, μέχρι το 1940 και τα επίκαιρα γεγονότα. Ανάμεσα στους πρωταγωνιστές ήταν ο Κώστας Καζάκος, η Τζένη Καρέζη και ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, τα τραγούδια του Σταύρου Ξαρχάκου ερμηνεύονταν από τον Νίκο Ξυλούρη, ενώ τα σκηνικά ήταν δουλειά του Ευγένιου Σπαθάρη. Ο Κώστας Καζάκος, νυν βουλευτής του ΚΚΕ, μίλησε στις 20 Απριλίου 2007 στον Ρ/Σ «105.5 Στο Κόκκινο» για την παράσταση και τον ρόλο του θεάτρου διαχρονικά.

Τη συνέντευξη κατέγραψε ο Νίκος Σβέρκος

«Σε όλη τη διάρκεια της δικτατορίας το θέατρο προσπαθούσε να βρει διαύλους επικοινωνίας με το κοινό και να συνομιλήσει μαζί του για τα τεκταινόμενα της εποχής. Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης έγραψε πρώτα ένα έργο ημιτελές, μετά ένα δεύτερο και τελικά το ’73 ωρίμασαν οι συνθήκες, βρήκαμε τις κατάλληλες φόρμες και η παράσταση «χτίστηκε» μέσα στο θέατρο.

Μαζί με τις περιοδείες που έγιναν, μεταξύ άλλων και στη Γερμανία, είδαν την παράσταση συνολικά 550.000 θεατές. Μιλάμε για τεράστια νούμερα που συμβαίνουν μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όταν υπάρχουν γεγονότα που ενώνουν σε μια κοινή κατεύθυνση, όπως ο πόλεμος, η κατοχή, η αντίσταση, η δικτατορία. Μιλάμε για μεγάλες εποχές στις οποίες δημιουργείται κλίμα ανάτασης που συνεπαίρνει τον λαό σαν ένα μεγάλο κύμα.

Η παράσταση συνδέθηκε πολύ με τα γεγονότα του Πολυτεχνείου. Μάλιστα τα πανό που χρησιμοποιούσαμε στην παράσταση στην σκηνή του διαλόγου του λαού με το παλάτι για το Σύνταγμα το Σεπτέμβρη του 1843, είχαν μεταφερθεί ακριβώς απέναντι στην πύλη του Πολυτεχνείου. Τα συνθήματα «Ψωμί-Παιδεία-Ελευθερία» και το «Φωνή Λαού-Οργή Θεού» ακούγονταν από τους φοιτητές και εμείς συμμετείχαμε όσο μπορούσαμε στα γεγονότα – χαρακτηριστικά ο Νίκος Ξυλούρης ξεσήκωνε με την παρουσία του και τα τραγούδια του μέσα στο χώρο.
Τα πράγματα ήρθαν έτσι που μας συνέλαβαν. Κάτσαμε στα κρατητήρια μέχρι τα Χριστούγεννα και θα μας περνούσαν από στρατοδικείο, αν δεν γινόταν μια «στραβή». Ο τότε υπουργός Παιδείας με μια δήλωσή του εξέθεσε την κατάσταση και η χούντα αναγκάστηκε να απολύσει περίπου 200 κρατούμενους φοιτητές, μεταξύ των οποίων και εμάς.

Όλο εκείνο τον χειμώνα που παίζαμε στον Ακροπόλ, παίζαμε με όλη την ΕΣΑ και την Αστυνομία στους διαδρόμους του θεάτρου και ανάμεσα στον κόσμο. Προσπαθούσαν να τρομοκρατήσουν τους θεατές. Έρχονταν κατευθείαν για την παράσταση άνθρωποι που μόλις είχαν βγει από τα ΕΑΤ-ΕΣΑ με σπασμένο χέρι, μέλη του ΠΑΚ για παράδειγμα που μπαινοέβγαιναν κρυφά να πάρουν μια μυρωδιά από την παράσταση.

Από αυτά που μου έχουν μείνει ήταν τα κυνηγητά των «παρανόμων» από την ΕΣΑ. Ακόμη θυμάμαι χαρακτηριστικά την τεράστια προσέλευση στο Παλαί ντε Σπορ στην Θεσσαλονίκη στην μεταπολίτευση, όταν δεν είχε ακόμα γίνει η αποχουντοποίηση και όλοι οι υποστηρικτές της χούντας βρίσκονταν στη θέση τους. Εκείνη την εποχή είχε γίνει και κατάληψη του Χημείου της πόλης, το Σεπτέμβρη του ’74. Οι φοιτητές έτρεχαν και άνοιγαν την πίσω πόρτα του Παλαί στα παρασκήνια, έμπαιναν μέσα στον κόσμο και η αστυνομία τους κυνηγούσε ανάμεσα στους θεατές. Φανταστείτε 10.000 κόσμο σε ένα χώρο που χωρούσε 7.500 και τους αστυνομικούς να προσπαθούν να πιάσουν τους φοιτητές. Ήταν ένας ταγματάρχης της χωροφυλακής, ονόματι Θεοδωράκης, που είχε την ευθύνη της περιοχής, ο οποίος ήταν σκυλί μοναχό. Είχε ένα γαλανό μάτι που τρύπαγε τοίχο. Ωρυόταν στην είσοδο του θεάτρου «με βάλανε εδώ να φυλάω τους κομμουνιστές!», και έλεγε στον κόσμο να κάνουν μηνύσεις επειδή δεν χωρούσαν να μπουν στο θέατρο. Έβγαινα έξω με τα ρούχα του ρόλου να καθησυχάσω τον κόσμο και τον έβλεπα σε έξαλλη κατάσταση να ουρλιάζει. Δεν είχαμε αίσθηση του κινδύνου ούτε τα χαμπερίζαμε αυτά. Το ηθικό ήταν τόσο υψηλό που δεν δίναμε σημασία.

Στο θέατρο υπάρχει μια αρχή. Το θέατρο είναι μια τέχνη επίκαιρη, είναι μια συνομιλία των καλλιτεχνών με τους θεατές. Όταν υπάρχουν δύσκολες εποχές, το θέατρο αφήνει τα κλασσικά έργα του και πρέπει να αντιμετωπίσει το παρόν. Είναι η πιο ζωντανή τέχνη. Πρέπει να απαντάει στην ανάγκη του κοινού εκείνη την ώρα. Η τέχνη άλλωστε δεν κάνει από μόνη της επανάσταση. Ευαισθητοποιεί και βοηθάει στην συνειδητοποίηση της πραγματικότητας. […] Το θέατρο πρέπει να απαντήσει, αλλά δεν νομίζω ότι τώρα παίζει το ρόλο του. Είναι μια εποχή που θα έπρεπε να χτίζονται παραστάσεις σαν απάντηση στα καυτά προβλήματα του σήμερα. Ο κόσμος αναζητά στηρίγματα και πρέπει το θέατρο να τα βρίσκει. Αυτή είναι η δουλειά του».

Κώστας Καζάκος

20 Απριλίου 2007

Ρ/Σ "105.5 Στο Κόκκινο" & Περιοδικό "Ενέδρα"




8 σχόλια:

  1. Αυτα ειναι γραμμενα απο ενα κομμουνιστη (σημερα βουλευτη) που κατα την διαρκεια της χουντας γυρισε δεκαδες ταινιες με την γυναικα του και πρωταγωνιστουσε στο θεατρο...

    τετοια φοβερη αντισταση παιδια..

    ΡΕ ΔΕΝ ΝΤΡΕΠΟΜΑΣΤΕ ΠΙΑ ! ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΑΝΑΓΟΥΛΗ ΝΑΙ - ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΠΡΟΠΟΥΛΟ ΝΑΙ - ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΟΥΣΤΑΚΛΗ ΝΑΙ οχι ομως και για καζακους και για καρακατσανηδες για υψηλαντες και δανδουλακηδες, για τον πλεσσα και αλλους πιαταδες ΠΟΥ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΑΓΑΝΕ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΠΕΙΡΑΖΕ ΚΑΝΕΙΣ...

    Μονο το ερμο τον ΠΑΡΑΒΑ κυνηγησανε ΑΛΛΑ ΑΥΤΟΣ ΠΑΡ'ΟΤΙ ΕΠΑΙΖΕ ΤΟΝ ΚΟΥΝΙΣΤΟ ΗΤΑΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΛΕΒΕΝΤΗΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΟΣ.

    ΟΙ ΚΑΖΑΚΟΙ ΝΑ ΣΙΩΠΟΥΝ , ΑΛΛΩΣΤΕ ΥΠΗΡΕΤΟΥΝ ΕΝΑ ΑΙΜΟΣΤΑΓΕΣ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ ΤΗΣ ΧΟΥΝΤΑΣ...

    Φτανει πια η αηδια αυτη καθε χρονο, να ΣΚΑΣΟΥΝ ολοι αυτοι οι μικροι και δολιοι ΚΑΙ ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΙΓΟΥΣ - ΤΟΥΣ ΕΚΛΕΚΤΟΥΣ , ΤΟΥΣ ΜΕΓΑΛΟΥΣ...

    Φτανει πια η κοροιδια , φτανει..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εγω θα'λεγα στα αφιονισμενα νιατα της Ελλαδας, ότι μας δουλευουνε...τους δουλευουνε αγρια, οι διαφοροι πολιτικοποιημενοι "καλλιτεχναι".. Στην πραγματικοτητα ειναι υποτακτικοι, κουρνιασμενοι στην αριστερη αγκαλια του συστηματος...Ο πραγματικος επαναστατης τρωει "πορτα" πολυ πριν την κτυπησει...αν ειναι εντος και επαναστατησει απλα εξαφανιζεται, διασημος, πλουσιος και επαναστατης δεν γινεται...ετσι δεν ειναι κυριε Λαζοπουλε? Οσον αφορα το πολυτεχνειο, πρεπει να πω οτι περασαν χρονια πολλα για να καταλαβω οτι κακως βρεθηκα εκει μεσα...Το πολυτεχνειο εριξε τον Παπαδοπουλο, εφερε τον Ιωαννιδη, το πραξικοπημα και την εισβολη των τουρκων...Αρα πιο ηταν το αποτελεσμα του πολυτεχνειου? Ηταν ή δεν ηταν η περονη στην χειροβομβιδα του κυπριακου...Οσον αφορα τον Παπαδοπουλο, δικτατορας μεν αλλα ειχε το τσαγανο να πει οχι στους αμερικανους οταν του ζητησαν να χρησιμοποιησουν την Σουδα για τον ανεφοδιασμο των αεροπλανων τους στον πολεμο των 6 ημερων!!! Μπορει καποιος να φανταστει εναν σημερινο πολιτικο που θα ορθωνε το αναστημα του σε ενα τετοιο αιτημα? Εσας ρωταω κυριε Παγκαλε, και εσας κύριε Σημιτη και εσας κυρια Ντορα και εσας κυριε jefrey και εσας ... και εσας...Οχι δεν ειμαι χουντικος ...δεν ειμαι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. 8:49 Μάλλον θα πρέπει να ξαναμελητησεις την Ιστορία και εκει που γράφεις για τσαγανό ψάξε λίγο κάποιες συνομιλίες στον Εβρο περί γυναίκος Κύπρου.Ως επίσης δές πόσοι ήταν οι Αμερικανοί Σύμβουλοι πρίν την Χούντα και πόσοι κατά την διάρκεια της, Που είδες λοιπόν το ηθικό ανάστημα; Μπορείς να ψάξεις εδώ σε παλαιότερες αναρτησεις και θα δείς τον ρόλο του καθε αχυράνθρωπου της Χούντας , τον ρόλο που επιτέλεσε η Χούντα καθώς και το πώς παρέδωσε την Εξουσία και γιατί, αφου βέβαια πέρασαν τα σχέδια των ΗΠΑ, που καμιά νόμιμη εκλεγμένη κυβέρνηση δεν θα δεχόταν.

    Το Μεγάλο μας Τσίρκο είναι ενα ταξίδι στην Ιστορία της Ελλάδος όπως την βίωσε ο λαός της.Μια Ιστορία στραγγαλισμού της λαικης θέλησης απο τους Ξένους Προστάτες.

    Τέλος αναλύεις το χτές με όρους του σήμερα, γκάφα ολκής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. 9:21....Αγαπητε μου φιλε, ειναι αξιοπεριεργο, διαφοροι "επιβητορες" της εξουσιας να σηκωνουν αναστημα οπως ο Μεταξας ή ο Παπαδοπουλος και ολοι οι "κανονικοι" να ειναι μελι γαλα με τις επιταγες των αφεντικων...
    Μηπως η "μηχανη" της δημοκρατιας να ειναι το απολυτο οπλο στα χερια των αφενταδων του κοσμου?... Οχι δεν φταιει η δημοκρατια, μηπως ομως την "κανονισαν" στην προκρουστια κλινη τους? Μην ξεχναμε οτι εδω που ειμαστε, φτασαμε επειτα απο 35 χρονια πλεριας δημοκρατιας, Στον απολυτο πάτο (ευχομαι να μην εχει παρακατω)...Τι δεν εχει παει καλά?
    Επισης όσον αφορα τους αχυρανθρώπους της Χουντας...Ο Παπαδοπουλος είχε αρνηθεί σθεναρα στους αμερικανούς ένα πραξικοπημα κατά του Μακαρίου και ήρθε ο Ιωαννιδης..Νομιζω ότι αν του ζητουσαν να παραδώσει τον Οτσαλάν δεν θα το έκανε..Στα Ιμια θα σηκωνε ανάστημα...Οσο για την οικονομία, οι ρυθμοί ανάπτυξης ξεπερνούσαν το 7%...Αν Οι ανθρωποι της χουντας ήταν αχυράνθρωποι, τότε πως πρεπει να χαρακτηρισθούν αυτοί που μας λαλουνε απο ταπεινωση σε ταπεινωση χρονια τωρα? Πως πρεπει να χαρακτηρισθεί ο Παγκαλος? Πως πρεπει να χαρακτηρισθεί ο Σημιτης? Πως πρεπει να χαρακτηρισθουν οι Μητσοτακης , Ντορα και Jefrey οταν εν χορώ καλουσαν τον κυπριακο λαό σε υπερψηφιση του σχεδιου Αναν?...Οι κορωνες, οι ετικεττες και οι φανατισμοι στην πραγματικοτητα ειναι προσπαθεια να κρυψουμε την ντροπη μας για το χαλι μας.......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αγαπητέ 10:06 δεν το "έχεις" το θέμα άστο καλύτερα.Απλά πιόνια ήταν έπαιξαν το ρόλο των προστάτων τους και όταν προσπάθησαν να αυτονομηθούν φυσικά και τους τελείωσαν για να βρούν νέους πιο υπάκουους.Οσο για τον Παπαδοπουλο στο ξαναλέω συνομιλιες στον Εβρο με τους Τουρκους μια αναζήτηση και θα βρείς τι έλεγε ο υπερμεγεθής αυτός αχυράνθρωπος.Αρκούν αυτά μην πάμε παρακατω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αχυρανθρώπους και πράκτωρες έχουν να επιδείξουν εξίσου οι αριστεροί και οι δεξιοί. Εντιμους αγωνιστές επίσης. Το ζήτημά μας είναι πως επικράτησαν παντού οι πρώτοι, όχι άν είναι καλύτερη η δεξιά, ή η αριστερή πολιτική, η ιδεολογία και κοσμοθεωρία...
    Εμένα δε με πειράζει αν είναι αριστεροί ή δεξιοί όποιοι φτιάξουν επιτέλους ελληνικό κράτος περιορίζοντας νταβάδες και "συμμάχους". Εσάς ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Φιλε 10:46 με βρισκεις απολυτως σύμφωνο..Ποτε επι τελους θα μπορεσομε να ξεμπλοκαρομε απο το αυτομαντρωμα μας σε ηλιθια μαντρια που μας απομακρυνουν απο καθε δυνατοτητα πλατιας συνεργασιας σε εθνικο επιπεδο...Ποτε επιτελους θα δηλωσουμε Ελληνες στελνοντας στο πυρ το εξωτερο οποιονδηποτε θελει να μας διχασει με στεγανες ομαδοποιησεις διαφορων χρωματων σα να ειμαστε ζωντανα......Συμφωνω απολυτα μαζι σου να'σαι καλα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Antiproodeftike, to thema einai sigoura kafto, alla o Jefrey den itan tote mazi me ton Andrea, ton Tsoxatzopoulo kai ti Melina, pou alonizan tin Europi kai mazevan apo tous foukarades Ellines ergates kai mi xrimata (milame gia polla ekkatomyria) gia na agorasoun dithen opla gia tous dimokrates pou agonizontan kata tis diktatorias.
    Ta opla bebaia den ta eidame pote, alla kseroume pou pigan ta ekkatomyria...

    Alla posoi afeleis pistevoun tetoies istories? Tsirko?

    Xenokrates apo Bienni

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.