25/1/10

Το συγκοινωνιακό πρόβλημα των νησιών

Ελίνα Γαληνού
Πολλά νησιά, κυρίως αυτά της άγονης γραμμής, υποφέρουν από προβλήματα που καθιστούν τη ζωή των κατοίκων τους, βασανιστική. Ενα απ΄αυτά ίσως το βασικότερο, είναι η σύνδεσή τους με τα πλησιέστερα μεγαλύτερα νησιά με τις αρτιότερες υποδομές, καθώς και τα λιμάνια της ηπειρωτικής Ελλάδας. Με το τέλος των θερινών διακοπών και τη μείωση της κίνησης, ένας μεγάλος αριθμός νησιών μας, ερημώνει...Τι σημαίνει αυτό για τους εγχώριους πληθυσμούς τους; Ακούστε ένα παράδειγμα...
Πρόσφατα άκουσα μια δικηγόρο κάτοικο Καλύμνου να μου περιγράφει την αγωνία της όποτε έχει δίκη στο Εφετείο Ρόδου. "Αν ο καιρός δεν το επιτρέπει, το καράβι δεν φεύγει, οπότε και εγώ δεν μπορώ να παραστώ στο Εφετείο.." Υπάρχουν βέβαια και τα χειρότερα, όπως περιστατικά ασθενών που λόγω δυσκολίας μετάβασης στο πλησιέστερο νοσοκομείο, έχουν χάσει τη ζωή τους, ή πολύτιμο χρόνο με τις ανάλογες επιπτώσεις στο πρόβλημα υγείας τους. Με λίγα λόγια, η ζωή πολλών νησιωτών μας είναι μια συνεχιζόμενη αγωνία που θα μπορούσε όμως να ελαφρυνθεί σημαντικά αν η συγκοινωνιακή τους σύνδεση ήταν πιό οργανωμένη.
Αν και οι ναύλοι των πλοίων έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, τα δρομολόγια ολοένα αραιώνουν. Οι υποδομές στα περισσότερα λιμάνια που διαθέτουν τα μικρότερα νησιά, χρειάζονται πολλές λειτουργικές βελτιώσεις ώστε να μπορούν να υποδέχονται συχνότερα δρομολόγια πλοίων. Προ ετών είχε συζητηθεί κάποιο σχέδιο για υδροπλάνα που θα ήταν "παντός καιρού" και ίσως βοηθούσαν την κατάσταση, αλλά προς το παρόν έχει παγώσει και αυτό. Ετσι πολλοί κάτοικοι των νησιών μας, βλέπουν τον χρόνο να περνάει και να χάνεται από τη ζωή τους...

5 σχόλια:

  1. Αν αυτό δεν θεωρείται διασπάθιση του δημοσίου χρήματος τότε τι είναι; Ο πρώην πρόεδρος της βουλής Δημήτρης Σιούφας πήγε να χρεώσει το δημόσιο με 2,2 εκ. ευρώ για να κάνει σαγρέ το μάρμαρο της βουλής έτσι ώστε να μην γλιστράνε οι βουλευτές και οι επισκέπτες όταν βρέχει αλλά και για να διαμορφώσει τον περιβάλλοντα χώρο. Όμως ο Φίλιππος Πετσάλνικος βρήκε καλύτερη προσφορά με...


    200.000 ευρώ! Και τελικά με λίγο ψάξιμο παραπάνω βρήκε και άλλη προσφορά για τα σαγρέ μάρμαρα που ήταν 40.000 ευρώ. Μόνο που ένας ιδιώτης βγήκε στο "ΘΕΜΑ 98,9" και πρότεινε να τα φτιάξει με 25.000 ευρώ!

    "Με 2,2, εκ. ευρώ θα είχα κάνει σαγρέ την μισή Αθήνα" είπε ο μαρμαράς.

    Και ακόμα ο Σιούφας κάθεται στην βουλή;

    http://troktiko.blogspot.com/2010/01/22_25.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Παιδία είμαι κάτοικός άγονής γραμμής κυκλακων συγκεκριμένα στην Αμοργό.Απο πλοία δόξα το θεό έχουμε και καλά καθέ βράδυ εχεί εκτός Κυριακής.Απλά δεν μπορεί να εξυπηρετη για επείγουσες ιατρικές ανάγκες και έχουμε πρόβλημα στον κλάδο της ιατρικής διότι αν και έχουμε πολυδύναμο ιατρικό κέντρο δεν είναι εξοπλισμένο διότι το ελλήνικο κράτος εχεί βάλει διαχειριστή των οικονομικών και ανθρωπιστηκών πόρων το νοσοκομείο της Ναξού που το οποίο κρατάει όλα για την πάρτη του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σχόλιο 1 (Ιωάννης)

    Διατηρώ μια μικρή οικογενειακή τουριστική επιχείρηση στήν Λέσβο, πράγμα που με έχει κάνει να αντιληφθώ πόσο σημαντικό είναι στον τουρισμό οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις. Έχω επίσης αντιληφθεί ότι έχουμε καταντήσει σαν νησί (το τρίτο μεγαλύτερο της Ελλάδας) έρμαιο των οικονομικών συμφερόντων των εφοπλιστών και των ακτοπλοϊκών εταιρειών.

    Συγκεκριμένα, η ακτοπλοϊκή σύνδεση με βόρεια Ελλάδα (είμαστε από τα ποιο κοντινά νησιά με Θεσσαλονίκη) είναι άθλια, εν έτη 2009 κάνει μέχρι και 15 ώρες και συνήθως με πλοία άθλια και βρόμικα. Την διαφορά μπορεί να την αντιληφθεί κανείς εάν ταξιδέψει με πλοία από Αθήνα προς την Κρήτη ή Κυκλάδες. μπορώ επίσης να σας πω ότι το πολύωρο ταξίδι με πλοίο (12 ή 15 ώρες) είναι σημαντικός ανασταλτικός παράγοντας για να μην επισκεφτεί κανείς το νησί μας. Μάλιστα, μετά την ολοκλήρωση της Εγνατίας, πολλοί προτιμούν να κάνουν ταξίδι δύο ή τριών ωρών με το αυτοκίνητο μέχρι την καβάλα και να πάρουν το πλοίο από εκεί, παρά να ταξιδέψουν από την Θεσσαλονίκη για Λέσβο, έτσι ώστε να γλιτώσουν μερικές ώρες ταξίδι με το πλοίο. Επίσης, σας παραθέτω και την διαπίστωση ότι όποτε έχω ταξιδέψει από καβάλα προς Μυτιλήνη η πλειοψηφία του κόσμου κατεβαίνει στην Λήμνο και ο κυριότερος λόγος είναι οι 6 λιγότερες ώρες ταξιδιού!

    Πρόσφατα λοιπόν έμαθα ότι ο δήμος της Καλύμνου αποφάσισε να συστήσει μια δημοτική ακτοπλοϊκή εταιρεία για να ανεξαρτητοποιηθεί από τις διαθέσεις εφοπλιστών και ακτοπλοϊκών εταιρειών αλλά και του εκάστοτε διαπλεκόμενου υπουργού και να καλύψει τις δικές της ιδιαίτερες ανάγκες σε συγκοινωνία (http://www.tvxs.gr/v19779
    http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11421&subid=2&pubid=5798852).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σχόλιο 2 (Ιωάννης)

    Η Κάλυμνος είναι ένα πολύ μικρό νησί σε σύγκριση με την Λέσβο και με πολύ λιγότερους Δήμους και πληθυσμό. Εάν μπορεί η Κάλυμνος να υποστηρίξει ένα τέτοιο εγχείρημα, γιατί να μην μπορεί η Λέσβος; Γιατί δεν γίνεται μια συνεργασία π.χ. με όλους τους δήμους της Λήμνου, του Αϊ' Στράτη, της Λέσβου και της Χίου ώστε να δημιουργηθεί μια ακτοπλοϊκή εταιρεία που σκοπό θα έχει να εξυπηρετεί τους κατοίκους των νησιών αυτών και τις οικονομίες των νησιών (τουρισμός-αγροτικά προϊόντα) με ένα γρήγορο (καταμαράν) καινούργιο πλοίο και όχι τα κέρδη των ακτοπλοϊκών εταιρειών;

    Η ακόμη ποιο καλά, γιατί δεν γίνεται μια "Εγνατία του αιγαίου", με μια ακτοπλοϊκή εταιρεία που με γρήγορα πλοία (καταμαράν) θα ξεκινάει από Αλεξανδρούπολη, καβάλα ή Θεσσαλονίκη και θα φτάνει μέχρι την Ρόδο, περνώντας από όλα τα μεγάλα νησιά του ανατολικού αιγαίου, και θα αντικαταστήσει τα σάπια πλοία της άγονης γραμμής τα οποία φέρουν και αυτά ευθύνη για το άγονο της γραμμής μιας και η σχέση καλών συγκοινωνιών και ανάπτυξης είναι άρρηκτα συνδεδεμένη; Σε ένα τέτοιο εγχείρημα θα μπορούσε να υπάρχει και μια επιδότηση (μέσο δημοτικής φορολόγησης) από όσους δήμους συμμετέχουν έτσι ώστε να μπορεί μια τέτοια εταιρία να εκτελεί δρομολόγια ακόμη και τον χειμώνα όπου δεν υπάρχει Τουρισμός, αλλά και να διατηρεί φθηνά εισιτήρια τους τουριστικούς μήνες. Η σύνδεση των νησιών του ανατολικού αιγαίου είναι επιβεβλημένη τώρα που χώρες των Βαλκανίων έχουν αρχίσει να αναπτύσσονται οικονομικά, και αποτελούν καινούργιες αγορές για τον τουρισμό μας. Ας σκεφτούν πολλοί ότι εάν Ρουμάνοι, Βούλγαροι ή Ουκρανοί τουρίστες έχουν να αντιμετωπίσουν ένα ταξίδι 15 ωρών για να πάνε σε ένα Ελληνικό νησί τότε θα προτιμήσουν με 4-5 ώρες ακτοπλοϊκής σύνδεσης στην μαύρη θάλασσα να πάνε στην Τουρκία.

    Η δημιουργία της Εγνατίας έχει δημιουργήσει μια εξαιρετική οικονομική δυναμική για όλους τους δήμους από όπου περνάει. Αυτό ήδη είναι φανερό σε όποιον ζει σε πόλη από όπου διέρχεται ο δρόμος αυτός. Πριν γίνει ο δρόμος αυτός δεν υπήρχε ο απαραίτητος όγκος των ταξιδιωτών αλλά και των προϊόντων που θα μεταφέρονταν, όπου θα δικαιολογούσε την ύπαρξή του. Ύστερα από την ολοκλήρωσή του όμως και εξ' αιτίας του, και ο όγκος των ταξιδιωτών έχει αναπτυχθεί αλλά και τα προϊόντα έχουν βρεθεί δικαιώνοντας αυτούς που κάποτε αποφάσισαν την δημιουργία της. Μια τέτοια θαλάσσια “Εγνατία χρειάζεται το ανατολικό Αιγαίο για να αποκτήσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην οικονομική, πνευματική και πολιτική ζωή της χώρας και για να μην καταδικάζει τους κατοίκους του στην αφάνεια και στην γραφικότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η Δύση θέλει αδύναμα κράτη. Το αποτέλεσμα του Δυτικού μοντέλου ανάπτυξης στην τραγική κατάσταση των μεταφορών είναι εμφανές: Μερικές γραμμές-φιλέτα τα αναλαμβάνουν ιδιωτικές εταιρίες και κοστίζουν πανάκριβα χωρίς να είναι ασφαλείς ενώ το κράτος τους χρυσοπληρώνει, ενώ όλες οι άλλες οι "άγονες" γραμμές μαραζώνουν. Όλοι γνωρίζουν την κατάντια των νησιών, την κατάντια των ΚΤΕΛ, κτλ.

    Το κράτος πρέπει να δημιουργήσει μία κρατική (τουλάχιστον κατά 51%) εταιρία μεταφορών, η οποία να αποτελείται από 4 εταιρίες: Την Εταιρία Λεωφορείων, τα τρένα, τα πλοία, τα αεροπλάνα. Η εταιρία αυτή θα φροντίσει ώστε να συνδέεται και το τελευταίο άκρο της Ελλάδας.

    Όποιος ιδιώτης θέλει να κάνει μεταφορές (προφανώς θα θέλει μόνο τα φιλέτα), θα πρέπει να επιβαρύνεται με υψηλή φορολογία ώστε να αποθαρρύνεται.

    Επίσης το κράτος, πέρα από την κάλυψη των μεταφορών, θα πρέπει να αναζωογονήσει την ύπαιθρο, και να κάνει εποικισμό της υπαίθρου, κατασκευάζοντας παραδοσιακές μικρές μονοκατοικίες παντού στην ύπαιθρο (δάση, βουνά, ακριτικές περιοχές, χωράφια, μικρά νησιά, κτλ) και δίνοντας (παρέχοντας την χρήση με μικρό τίμημα) μαζί με γη σε ζευγάρια ή συνταξιούχους που θέλουν να κατοικήσουν στην ύπαιθρο.

    http://www.vimeo.com/8150226

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.