6/1/10

Η ιθαγένεια έπεται



Δημήτρης Καστριώτης
Το πολιτικό ύφος της συζήτησης για τα δικαιώματα των μεταναστών δικαιολογεί την επιφύλαξη ότι η αντιπαράθεση θα εξαντληθεί σε «μία από τα ίδια». Κέντρο και Αριστερά διστάζουν να παραδεχθούν ότι η μετανάστευση προκαλεί προβλήματα, φοβούμενοι μήπως έτσι διολισθήσουν στην ξενοφοβία.

Η δική τους σιωπή αφήνει ελεύθερο το έδαφος στην Ακροδεξιά, που αναδεικνύεται σε κύριο εκφραστή των σχετικών ανησυχιών με αποτέλεσμα να τις απαξιώνει διττά. Πρώτον, επειδή ακόμη και οι εύλογες παρατηρήσεις της φέρουν τη σφραγίδα της ακραίας τοποθέτησης εκείνων από τους οποίους εκπορεύονται. Δεύτερον, επειδή αυτές οι βάσιμες επισημάνσεις πνίγονται συνήθως μέσα σε σαχλαμάρες περί ελληνικού DΝΑ.

Η μετανάστευση όμως δεν είναι «δεξιό» πρόβλημα- είναι μεγάλο πρόβλημα, τελεία. Και δεν έχει να κάνει μόνο με την αλλοίωση της πολιτιστικής και θρησκευτικής φυσιογνωμίας της κοινωνίας. Στην Ελλάδα δεν έχουμε φτάσει σε τέτοια «λεπτά» θέματα. Δεν έχουμε ακόμη αντιμετωπίσει το μείζον. Τον περιορισμό του αριθμού των μεταναστών, ώστε να διατηρεί το κράτος έναν «κλειστό αριθμό» κατοίκων, τους οποίους να μπορεί να συντηρήσει αξιοπρεπώς η υποδομή του. Ο,τι και να λέμε, η χώρα δεν μπορεί να φιλοξενήσει απεριόριστο αριθμό Ασιατών και Αφρικανών (δεν έχει ούτε δουλειές, ούτε σχολεία ή νοσοκομεία για κάτι τέτοιο), ούτε την κολακεύει να τους βλέπει «δραστηριοποιούμενους» στα φανάρια των δρόμων, στο λαθρεμπόριο και στα έκνομα γκέτο.

Αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς ως προς τη βασική προϋπόθεση επίλυσης του μεταναστευτικού, πρέπει να σταθούμε σε αυτό. Οσο δεν σταματά το κύμα λαθραίας εισόδου ανθρώπων στη χώρα (και μάλιστα ανθρώπων που επιθυμούν απλώς να διέλθουν με προορισμό τη Δυτική Ευρώπη αλλά ξεμένουν εδώ επειδή εμποδίζεται η συνέχεια του ταξιδιού τους), δεν πρόκειται να τεθεί φραγμός στην εξαθλίωση και στην εγκληματικότητα, ούτε στην εκμετάλλευση των μεταναστών από τους γηγενείς (εν οις και οι παλαιότεροι μετανάστες).

Η σύνδεση δεν είναι ρατσιστική, αλλά αυτονόητη. Καθώς οι μετανάστες διεκδικούν θέσεις εργασίας χαμηλής ειδίκευσης, η αθρόα εισδοχή παρανόμων λειτουργεί ως ανταγωνισμός στους νομίμους πολύ περισσότερο απ΄ όσο στους ντόπιους. Στο δε επίπεδο της αντιμετώπισης, το πλήθος των παρανόμων επιτείνει την καχυποψία και έναντι των νομίμων, «χρωματίζει» τον ξένο με την υποψία ότι δεν έχει ταυτότητα, διεύθυνση, αξιοπιστία.

Αυτό είναι το σημαντικό ζήτημα- και δεν θα λυθεί με σαρωτικές απονομές ιθαγένειας, ούτε με δικαίωμα ψήφου. Οχι ότι αυτά δεν είναι σωστά- και μάλιστα όχι μόνο για όσους γεννήθηκαν εδώ (αν ένας αλλοδαπός, που ήρθε έξι ετών και είναι τριάντα, το θέλει, γιατί να μην μπορεί να πολιτογραφηθεί σχετικά εύκολα;). Δεν πρέπει όμως να γίνουν «αυτόματα», αλλά υπό εξατομικευμένες προϋποθέσειςκαι κυρίως δεν πρέπει να έχουμε ψευδαισθήσεις ότι έτσι λύνουμε το πρόβλημα. Λύση με σύνορα-σουρωτήρι δεν υπάρχει. Οι δε νόμιμοι μετανάστες αξιώνουν πρωτίστως τον σεβασμό. Η ιθαγένεια έπεται.

6 σχόλια:

  1. Άλλος ένας «ξενόφοβος», «ρατσιστής», «ακροδεξιός». Πόσοι άλλοι έπονται; Άραγε σ’ αυτή την χώρα υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που μπορούν να αρθρώσουν το αυτονόητο χωρίς τις παρωπίδες του «πολιτικά ορθού» αλλά με μόνο κριτήριο τον ορθό λόγο; Είναι δυνατό οι υποδομές μας να φιλοξενούν απεριόριστο αριθμό ανθρώπων; Είναι δυνατό να εξαθλιωθούν περισσότερο τα κέντρα των μεγάλων πόλεων; Είναι δυνατό να πιεστούν τα μεροκάματα ακόμα περισσότερο στις χαμηλής ειδίκευσης εργασίες; Είναι δυνατό οι ερχόμενες γενιές των ελλήνων να συμβιβαστούν σε μια ζωή χειρότερη από των πατεράδων τους μέσα στην μιζέρια που θα φέρει η αδυναμία διαχείρισης αυτού του προβλήματος; Μια αδυναμία που δεν προκύπτει από πραγματική υλική αδυναμία πόρων αλλά από ηθική αδυναμία θέλησης εφαρμογής των ισχυόντων νόμων; Είναι αυτή προοπτική που έχουμε το δικαίωμα να κληρονομήσουμε στις ερχόμενες γενιές; Αυτό θα είναι ένα μνημείο πολιτικής ανοησίας και οι επόμενοι καλά θα κάνουν τα κόκαλά μας να τα πετάξουν στα σκυλιά για να ξεχαστεί αυτό το ιστορικό άγος αν το επιτρέψουμε να συντελεστεί χωρίς αντίδραση. Όπου και αν ανήκουμε πολιτικά. Δεν είναι θέμα που αφορά ένα μόνο φάσμα του πολιτικού χώρου, διότι άπτεται της ποιότητας της καθημερινής ζωής όλων των ανθρώπων σε όποιο πολιτικό ή ιδεολογικό χώρο και αν ανήκουν. Η κυρίαρχη τάση των δεκαετιών του ’80 και του ’90 ήταν η ενσωμάτωσή μας στην Ευρώπη. Τώρα αυτό που βλέπουμε είναι η προσπάθεια η οποία σιγοντάρεται από ετερόκλητες ιδεολογικές δυνάμεις εντός της Ελλάδας της ενσωμάτωσης της χώρας μας στον τρίτο κόσμο μέσα από την εξαγωγή των προβλημάτων του τρίτου κόσμου στην Ελλάδα. Αυτό πρέπει να σταματήσει ακόμα και με δρακόντεια μέτρα αν χρειαστεί. Οι ζωές των λαθρομεταναστών δεν έχουν καμία απολύτως σημασία σε σύγκριση με τις ζωές των ερχόμενων γενεών ελλήνων. Όσοι θέλουν έλεος πρέπει να το ψάχνουν στην εκκλησία όχι στους επίσημους κατασταλτικούς θεσμούς του κράτους που έχουν καθήκον να υπερασπιστούν τα σύνορά μας. Αυτό όλοι πρέπει να το καταλάβουμε και πρέπει να αντιδράσουμε τώρα που μπορούμε συντεταγμένα μέσα από νόμιμους θεσμούς. Γιατί αν αύριο η κατάσταση δεν συμμαζεύεται τότε οι θεσμοί θα είναι εντελώς ανεπαρκείς και δεν θα ισχύει ο νόμος της λογικής αλλά η ανάγκη της επιβίωσης. Δεν πρέπει να φτάσουμε σ’ αυτό το σημείο. Όλοι πρέπει να συνειδητοποιήσουμε τον διαφαινόμενο κίνδυνο.-

    Ελευθέριος Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συμφωνώ με τον Ελευθέριο Β.

    Η παράγραφος "Η δική τους σιωπή αφήνει ελεύθερο το έδαφος στην Ακροδεξιά, που αναδεικνύεται σε κύριο εκφραστή των σχετικών ανησυχιών με αποτέλεσμα να τις απαξιώνει διττά. Πρώτον, επειδή ακόμη και οι εύλογες παρατηρήσεις της φέρουν τη σφραγίδα της ακραίας τοποθέτησης εκείνων από τους οποίους εκπορεύονται. Δεύτερον, επειδή αυτές οι βάσιμες επισημάνσεις πνίγονται συνήθως μέσα σε σαχλαμάρες περί ελληνικού DΝΑ" δείχνει την προκατάληψη και τις αγκυλώσεις του αρθρογράφου. Δεν μπορεί να παίρνει μεμονωμένες απόψεις και να χαρακτηρίζει τις απόψεις 100 ιστολόγων περίπου, οι οποίοι αγωνίζονται για να γίνει και στην Ελλάδα ένα δημοψήφισμα και μάλιστα για ένα θέμα τόσο σοβαρό.

    Αλλού γίνονται δημοψηφίσματα για θέματα ελάσσονος σημασίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΟΣ: Ο nativist θα πρέπέι να διαβάζει πιο προσεκτικά τα κείμενα. Ο κ. Καστριώτης ουτε προακατειλημμένος είναι ούτε αγκυλώεις έχει. Τα περί DNA λέγονται και γράφονται και είναι ανοησίες, δεν είναι καιτόσο μεμονωμένες φωνές αλλά διατυπώνονται από ένα πολιτικό χώρο. Αλλά ακπόμα και αν δεν ήταν έτσιμόνο όποιος έχει τη μύγα μυγιάζεται από ένα κείμενο νηφάλιο, λογικό και ολοκληρωμένο στην'άποψή του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το άρθρο του Καστριώτη θέτει το πρόβλημα στη σωστή του βάση και επισημαίνει τις κύριες παραμέτρους του. Είναι θετικό ότι το Βήμα το δημοσίευσε.

    Μία επισήμανση: πιθανόν ο Καστριώτης να μην έχει υπ' όψη του τα αποτελέσματα της διεθνούς πανεπιστημιακής έρευνας
    στον τομέα της βιολογίας/γενετικής και να κρίνει τα περί DNA μόνο από τη χρήση των αποτελεσμάτων αυτών από ακραίους πολιτικούς χώρους.

    Όμως η βιολογία/γενετική είναι θετική επιστήμη με σαφή επιστημονική (και εργαστηριακή) μεθοδολογία. Αυτό επιτρέπει σε κάθε ερευνητή να συγκρίνει και να ελέγχει τα αποτελέσματα του οποιουδήποτε άλλου ερευνητή αντικειμενικά και με σαφή επιστημονικά κριτήρια, πέρα από προσωπικές προκαταλήψεις (εθνικές, φυλετικές, θρησκευτικές κλπ).

    Η σύγχρονη έρευνα στον τομέα αυτό έχει καταδείξει π.χ. ότι τα σημερινά ευρωπαϊκά έθνη (και όχι μόνο) αντιστοιχούν κατά το μάλλον ή ήττον σε πραγματικές βιολογικές οντότητες και συγκεκριμένους πληθυσμούς και δεν είναι τεχνητά κατασκευάσματα του 19ου αιώνα. Ειδικότερα για την Ελλάδα μπορείτε να βρείτε στο:

    http://dienekes.50webs.com/arp/articles/fallmerayer/

    και περιλαμβάνει πλήρη (αν και εξειδικευμένη) ελληνική και διεθνή επιστημονική βιβλιογραφία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΕ,

    Συνηθίζω να διαβάζω προσεκτικά και να κρίνω ακόμη προσεκτικότερα. Αν εσύ δεν έχεις ασχοληθεί με το θέμα επαρκώς και δεν μπορείς να διακρίνεις, είναι πρόβλημά σου και ασφαλώς δεν θα σου κάνω μάθημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Λάθος πάτημα κουμπιού και το σχόλιο έφυγε (μάλλον) χωρίς όνομα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.