28/2/10

Προκλητικές μετακινήσεις «επωνύμων»

Συμπεριφέρονται ωσάν οι δρόμοι της Αθήνας να είναι μόνο δικοί τους
Την παράφραση της οργουελικής ρήσης «κάποιοι είναι πιο ίσοι απέναντι στους νόμους» επιβεβαιώνουν με την προκλητική συμπεριφορά τους μέλη της κοινωνίας μας, που είθισται να αποκαλούνται «επώνυμοι».

Καταπατώντας νόμους, αδιαφορώντας για την ταλαιπωρία που προκαλούν στους «μη επωνύμους», μετακινούνται οδικώς ωσάν οι δρόμοι να είναι μόνο δικοί τους, χρησιμοποιώντας άλλοτε οχήματα προπομπούς και άλλοτε αστυνομικούς «φάρους» και μαύρα αδιαφανή τζάμια στα αυτοκίνητά τους, παρότι η χρήση τους από ιδιώτες οδηγούς απαγορεύεται ρητώς.

Ασυδοσία 4χ4 επωνύμων και σωματοφυλάκων
Διακόπτουν παράνομα την κίνηση και έχουν «μπλε φάρο» στα αυτοκίνητα

Του Γιαννη Σουλιωτη

Επεισόδιο πρώτο. Στις 11 π.μ. μιας καθημερινής ένας μοτοσικλετιστής με παλιά μηχανή και ντυμένος με στολή της Τροχαίας σταματάει την κίνηση σε διασταύρωση της Κηφισίας. Προς μεγάλη κατάπληξη των περαστικών η κίνηση δεν σταματάει για κάποιον αρχηγό κράτους ή τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, αλλά για έναν επιχειρηματία που έχει αποφασίσει να φέρεται σαν να... είναι Πρόεδρος της Δημοκρατίας.

Επεισόδιο δεύτερο. Είναι μεσημέρι στο κέντρο της Αθήνας και ένα θηριώδες τζιπ με μαύρα εντελώς αδιαφανή τζάμια που προστατεύουν από τα βλέμματα των περίεργων βρίσκεται παράνομα σταθμευμένο στον πεζόδρομο της οδού Βαλαωρίτου. Αδιαφορώντας για τυχόν περαστικούς, ο οδηγός βάζει μπροστά τη μηχανή και επιταχύνει επικίνδυνα προς την οδό Αμερικής, σχεδόν αγγίζοντας τα υπαίθρια τραπέζια των καφέ της περιοχής. Αυτόπτης μάρτυρας καταφέρνει να συγκρατήσει τον αριθμό κυκλοφορίας του τζιπ δίχως όμως να διακριβώσει την ταυτότητα του οδηγού. Η πινακίδα κυκλοφορίας δεν είναι καταχωρισμένη στους καταλόγους της Τροχαίας.

Επεισόδιο τρίτο. Παραλιακή λεωφόρος Ποσειδώνος πριν από λίγες ημέρες: σκουρόχρωμο αυτοκίνητο δίχως διακριτικά της αστυνομίας, αλλά με «μπλε φάρο», εσωτερικά του παρμπρίζ, πλησιάζει όχημα που προπορεύεται στην αριστερή λωρίδα και αναβοσβήνοντας επίμονα τους προβολείς καλεί τον οδηγό να κάνει δεξιά. Ακολουθείται από μια παλαιά Mερσεντές την οποία, όπως αποδεικνύεται, οδηγεί ένας βιαστικός Ελληνας «επώνυμος» επιχειρηματίας.

Αυτά τα φαινόμενα παρατηρούνται καθημερινά στην Αθήνα και θυμίζουν περισσότερο... Μπογκοτά παρά ευρωπαϊκή πρωτεύουσα. Πολλοί πολίτες αναρωτιούνται:

α) Ποιος έχει τελικά το δικαίωμα να διακόπτει την κίνηση σε έναν δρόμο;

β) Ποιος δικαιούται να έχει στο αυτοκίνητό του ή το συνοδευτικό της φρουράς του τον παραδοσιακό αστυνομικο μπλε φάρο;

γ) Δικαιούται κάποιος να έχει μαύρα αδιαφανή τζάμια στο αυτοκίνητό του ώστε κανείς να μην μπορεί να διακρίνει ποιος είναι μέσα;

Κατάχρηση εξουσίας
Καταφύγαμε για τις σχετικές απαντήσεις σε ανώτατα στελεχη της ΕΛ.ΑΣ. τα οποία παραδέχονται στην «Κ» ότι «συχνά γίνεται κατάχρηση των υπηρεσιών που παρέχονται σε συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών» και τονίζουν ότι «όταν αστυνομικοί που υπηρετούν στη φρουρά επισήμων υπερβαίνουν τις αρμοδιότητες που προβλέπει ο εσωτερικός κανονισμός, παρανομούν και μπορούν να ελεγχθούν πειθαρχικά». Για παράδειγμα, πάγια διαταγή της αρμόδιας Διεύθυνσης Κρατικής Ασφάλειας του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. προβλέπει ότι οχήματα σε ρόλο προπομπού διατίθενται μόνο στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον πρωθυπουργό, τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, τους ξένους αρχηγούς κρατών και σε περίπτωση που ζητηθεί, στους αρχηγούς των υπολοίπων κομμάτων της Βουλής. Προκειμένου μάλιστα να εξασφαλιστεί η ασφαλής μετακίνησή τους προβλέπεται η δυνατότητα τροποποιήσεων της κυκλοφορίας, έργο που συνήθως αναλαμβάνουν αστυνομικοί της Τροχαίας ή της Ομάδας «Ζ». Μόνο δηλαδή γι’ αυτούς υπάρχει το δικαίωμα της διακοπής της κίνησης.

Δεν ισχύει όμως το ίδιο για επιχειρηματίες, εκδότες κ.ά. στους οποίους, όπως προβλέπεται (Π.Δ. 83/2008), διατίθεται ένα μόνο υπηρεσιακό όχημα και αυτό αυστηρά σε ρόλο συνοδού. Μόνο εάν συντρέχουν ειδικοί λόγοι ασφαλείας και εκδοθεί διαταγή από τον αρχηγό της ΕΛ.ΑΣ. το καθεστώς μπορεί να τροποποιηθεί. Αξιωματικός της Γενικής Διεύθυνσης Ασφαλείας Επισήμων διευκρινίζει ότι «ο πολίτης δεν υποχρεούται να ανοίξει δρόμο προκειμένου να περάσει η πομπή των αυτοκινήτων», προσθέτει όμως ότι «εάν μεταξύ του αστυνομικού και του αυτοκινήτου στο οποίο επιβαίνει ο επίσημος μπει άλλο όχημα, ο αστυνομικός θα κάνει ελιγμούς για να παραμείνει κοντά στον στόχο». Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι αστυνομικό φάρο με διακοπτόμενο μπλε φως μπορούν να χρησιμοποιούν μόνο τα υπηρεσιακά αυτοκίνητα της ΕΛ.ΑΣ. και όχι οχήματα στα οποία επιβαίνουν π.χ. άνδρες ιδιωτικής ασφάλειας του φυλασσόμενου προσώπου. Η χρήση φάρου από τα συμβατικά αυτοκίνητα της Αστυνομίας προβλέπεται «μόνον εάν ο οδηγός κρίνει ότι βρίσκεται σε δυσχερή θέση». Παρόμοιο καθεστώς ισχύει και για τη χρήση μαύρου αδιαφανούς τζαμιού. Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και απόφαση του (πάλαι ποτέ) υπουργείου Συγκοινωνιών απαγορεύουν ρητά τη χρήση τους από ιδιώτες. Για λόγους ασφαλείας, δίχως πάντως να υπάρχει σε ισχύ σχετική ρύθμιση, επιτρέπεται η χρήση τους στα υπουργικά αυτοκίνητα και τα οχήματα ασφαλείας που τα συνοδεύουν.

Καθηκοντολόγιο
Παρότι ανώτατοι αξιωματικοί σημειώνουν ότι η προστασία υψηλών προσώπων δεν απαιτεί πλαίσιο κανόνων, πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι, προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αυθαιρεσίας παρόμοια με αυτά που αναφέρθηκαν, βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία για την καθιέρωση «κανονισμού» που θα καθορίζει τη δράση και τη συμπεριφορά των αστυνομικών που υπηρετούν στη Γενική Διεύθυνση Ασφάλειας Επισήμων. Συγκροτήθηκε μάλιστα επιτροπή η οποία συνέταξε το καθηκοντολόγιο, το οποίο εστάλη για τελική έγκριση στο αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας. Την ίδια στιγμή, βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία για την ενοποίηση των διαφορετικών υπηρεσιών και διευθύνσεων της ΕΛ.ΑΣ. που έχουν αντικείμενο τη VIP προστασία. «Σκοπός είναι να δημιουργήσουμε μια υπηρεσία που θα έχει την ευθύνη της προστασίας επισήμων», επεσήμανε ανώτατο στέλεχος του αρχηγείου.

Το πρόβλημα βεβαίως είναι πως πολλές από τις αυθαιρεσίες, ή μάλλον οι περισσότερες, διαπράττονται από σωματοφύλακες, οι οποίοι δεν είναι καν επίσημοι αστυνομικοί. Ορισμένοι πολίτες έχουν άλλωστε εξυβρισθεί ή και δεχθεί βίαιες επιθέσεις όταν τόλμησαν να διαμαρτυρηθούν επειδή κάποιος «επώνυμος» πήγαινε αναποδα σε έναν μονόδρομο ή σταματούσε παρανόμως την κίνηση.

Και τι κάνει λοιπόν ένας πολίτης που γίνεται μάρτυρας ή και θύμα παράνομων συμπεριφορών; Από αρμόδιες πηγές επισημαίνεται ότι όσοι πολίτες πέφτουν θύματα της αυθαιρεσίας όσων με θράσος αδιαφορούν για τους νόμους της χώρας μπορούν να υποβάλουν καταγγελίες ή μηνύσεις στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

4 σχόλια:

  1. Ενδιαφέρον το άρθρο σας κ. Σουλιώτη, αλλά προς τι η υποτίμηση της Μποκοτά (Δάφνη Βλαχάρα – sorry - δεν εννοώ εσάς); Επειδή δηλαδή κι εκεί ζουν «επώνυμοι» jeepάτοι έμποροι της κόκας που είναι ... «φτωχοί» επιχειρηματίες-φοροφυγάδες;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Eιναι και αυτό το θέμα ένα απο τα κριτήρια της δημοκρατίας και δείχνει τι είδους πολίτευμα "επικρατεί" (τα εισαγωγικά σημαίνουν οτι η λέξη έχει ιδιαίτερη έννοια) στην χώρα μας. Εμείς δήθεν γεννήσαμε την δημοκρατία, αλλά αδυνατούμε να την εφαρμόσουμε στην καθημερινότητα μας !



    JTR

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Να μπει φόρος στην βενζίνη, να πάρει το κράτος λεφτά, και ταυτόχρονα να αρχίσει ο κόσμος να χρησιμοποιεί και λίγο τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, να μειωθεί η εξάρτηση του πετρελαίου και το συνάλλαγμα που δίνουμε, και να γίνουν οι δρόμοι πιο ανθρώπινοι.

    Αυτά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ονόματα, δεν υπάρχουν για όλους αυτούς που περιγράφει το ρεπορτάζ τόσο γλαφυρά?

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.