28/3/10

Μίζες - ρεκόρ για τα υποβρύχια

Πάνω από 5% οι προμήθειες που πληρώθηκαν. Μόνο για το «Παπανικολής» δόθηκαν 10 - 12 εκατ.
Μετά τη Siemens, τη ΜΑΝ, την Daimler και η γερμανική εταιρεία Ferrostaal AG φέρεται να έδωσε μίζες δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ ώστε να κερδίσει το συμβόλαιο για την κατασκευή των υποβρυχίων 214 του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού το 2000 στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με μαρτυρικές καταθέσεις που έγιναν στην Εισαγγελία του Μονάχου από στελέχη της εταιρείας, οι προμήθειες που κατεβλήθησαν στη συγκεκριμένη περίπτωση ξεπέρασαν το 5%, ενώ μόνο για την περίπτωση του «Παπανικολής» κατεβλήθησαν, σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις της έρευνας, 10 με 12 εκατομμύρια ευρώ για... «χρήσιμες πληρωμές». Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι στελέχη της γερμανικής εταιρείας χαρακτήρισαν τις παράνομες πληρωμές σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Πορτογαλία, «παιδικό σταθμό» μπροστά σε όσα γίνονταν στην Ελλάδα. Οι παράνομες πληρωμές της Ferrostaal προέκυψαν έπειτα από έρευνα της Εισαγγελίας-1 του Μονάχου στη μητρική της εταιρεία ΜΑΝ το 2008. Αυτές οδήγησαν σ' ένα δίκτυο υπεράκτιων εταιρειών της γερμανικής εταιρείας μέσω των οποίων γίνονταν οι «χρήσιμες πληρωμές» σε ολόκληρο τον κόσμο.

Τις προηγούμενες μέρες στελέχη της εταιρείας κατέθεσαν στον εισαγγελέα, ενώ την περασμένη Τετάρτη έγινε έφοδος των γερμανικών αρχών στα γραφεία της εταιρείας στο Εσσεν. Κομβικό σημείο για την πληρωμή των «μιζών» ήταν το Λονδίνο. Εκεί η Ferrostaal είχε δημιουργήσει μία θυγατρική εταιρεία για να διαχειρίζεται τις παράνομες πληρωμές. Αυτή εκταμίευε και τις πληρωμές προς την Ελλάδα μέσω ενός 60χρονου Ελληνα, ο οποίος διατηρούσε «εταιρεία συμβούλων». Αυτή ήταν, σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις της Εισαγγελίας, που τροφοδότησε Ελληνες αξιωματούχους οι οποίοι είχαν βαρύνοντα λόγο στην προμήθεια και κατασκευή των υποβρυχίων. Συνολικά η σύμβαση ξεπέρασε τα 1,8 δισ...

Μίζες και για τα υποβρύχια
«Χρήσιμες πληρωμές» που ξεπερνούσαν και το 5% της σύμβασης δόθηκαν για προμήθεια
Του Τ. Τελλογλου

Η γερμανική εταιρεία Ferrostaal AG, με παρουσία σε πάνω από 60 χώρες και 4.500 εργαζομένους, «λάδωσε» για να αναλάβει την κατασκευή 4 υποβρυχίων στην Ελλάδα στο πλαίσιο της σύμβασης 012Β/00. Μόνο για το «Παπανικολής», σύμφωνα με τις καταθέσεις που έγιναν στην Εισαγγελία του Μονάχου, δόθηκαν 10-12 εκατομμύρια ευρώ, ενώ γενικά οι προμήθειες-ρεκόρ που καταβάλλονταν από τους Γερμανούς ξεπερνούσαν το 5% του κόστους της παραγγελίας. Αυτά προκύπτουν, σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», από στοιχεία και μαρτυρικές καταθέσεις που έχει συγκεντρώσει η Εισαγγελία-1 του Μονάχου στο πλαίσιο έρευνας που πραγματοποίησε στα γραφεία της Ferrostaal στο Εσσεν.

Την Τετάρτη 24 Μαρτίου 2010, άνδρες της Εισαγγελίας του Μονάχου έκαναν έφοδο στα γραφεία της εταιρείας για την οποία υπήρχαν ήδη ενδείξεις ότι «λάδωνε» συστηματικά για να κερδίζει παραγγελίες εργοστασίων παραγωγής και υποβρυχίων σε ολόκληρο τον κόσμο (Αργεντινή, Πορτογαλία, Πακιστάν, Ελλάδα, Τουρκία). Η Εισαγγελία του Μονάχου διενεργεί ανάκριση εναντίον 4 πρώην στελεχών της εταιρείας στον τομέα των πωλήσεων στο εξωτερικό, ενώ δύο μέλη του Δ.Σ. έχουν προφυλακιστεί. Η εταιρεία παραδέχθηκε ότι διενεργείται έρευνα, αλλά «κατά συγκεκριμένων προσώπων και για συγκεκριμένα εγχειρήματα».

Ομως, όπως προκύπτει από στοιχεία που είναι στη διάθεση της Sueddeutsche Zeitung και της «Καθημερινής», οι δωροδοκίες στο εξωτερικό ήταν «σύστημα» για τη γερμανική εταιρεία. Οι Γερμανοί εισαγγελείς βρέθηκαν αντιμέτωποι με τις παράνομες πληρωμές της Ferrostaal κατά την έρευνά τους στην εταιρεία ΜΑΝ, που κατείχε την εταιρεία Ferrostaal, έως ότου αγοράσει την πλειοψηφία των μετοχών η International Investment Company του Αμπου Ντάμπι, την 1η Ιανουαρίου του 2008. Μία κρατική εταιρεία του Αμπου Ντάμπι, η Αμπου Ντάμπι Μαρ, αγόρασε πρόσφατα και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, που επίσης εμπλέκονται στην κατασκευή των υποβρυχίων. Η ΜΑΝ κράτησε το 30% της Ferrostaal. Της εφόδου στα γραφεία της Ferrostaal προηγήθηκαν καταθέσεις στελεχών της εταιρείας, που περιέγραφαν το σύστημα δωροδοκιών σε ολόκληρο τον κόσμο.

Δικηγορική μεσολάβηση

Μέχρι την αλλαγή του νόμου στη Γερμανία το 1999, πληροφορίες αναφέρουν ότι αυτό γινόταν κατευθείαν προς τους αξιωματούχους που έπαιρναν τις αποφάσεις προς όφελος της γερμανικής εταιρείας. Στη συνέχεια άρχισε να μεσολαβεί δικηγορικό γραφείο της Ζυρίχης που έπαιρνε ποσοστά 10% και είχε συγκροτήσει δίκτυο υπεράκτιων εταιρειών. Μία τέτοια εταιρεία με έδρα το Λονδίνο, η Marine Force International (MFI), στην οποία συμμετείχαν κατά 50% η Ferrostaal και κατά 50% η Thyssen Krupp Marine Systems, διαχειριζόταν τις δουλειές των υποβρυχίων. Στην περίπτωση της Ελλάδας, σύμφωνα με τις ενδείξεις της Εισαγγελίας του Μονάχου, τα χρήματα έφευγαν από την MFI και υπό την υψηλή εποπτεία ενός 60χρονου Ελληνα μοιράζονταν «χρήσιμες (σ.σ. παράνομες) πληρωμές», για τη σύμβαση των 1,8 δισ. ευρώ που αφορούσαν την κατασκευή των υποβρυχίων 214, οι οποίες αποτελούν ακόμα το «μήλον της Εριδος» μεταξύ του ελληνικού και του γερμανικού Δημοσίου. Ολα τα παραπάνω προκύπτουν από κατάθεση που δόθηκε στην Εισαγγελία του Μονάχου, πριν από την έφοδο στο Εσσεν.

Μέλος της διοίκησης της εταιρείας του Λονδίνου είναι ο Κλάους Λέσκερ, που ανακρίθηκε την περασμένη Τετάρτη στο Μόναχο. Σύμφωνα με τις πρώτες καταθέσεις, από το Λονδίνο ήταν «ευκολότερο να λαδώνει κανείς παρά από το Εσσεν», ενώ, όπως υποστηρίζεται, οι παράνομες πληρωμές στην Πορτογαλία ήταν «νηπιαγωγείο μπροστά στις παράνομες πληρωμές στην Ελλάδα». Τα στελέχη της εταιρείας που εξετάστηκαν δήλωσαν έκπληκτα από το γεγονός ότι σε μία χώρα της «Ευρωπαϊκής Ενωσης ζητούσαν και έπαιρναν τόσο υψηλές μίζες». Τα στελέχη αυτά επιβεβαίωσαν, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι στην Ελλάδα, όπως και στην Πορτογαλία, κατεβλήθησαν μίζες σε αξιωματούχους που ελάμβαναν τις αποφάσεις για την παραγγελία των υποβρυχίων.

«Συμβόλαια συμβούλων»

Ο Ελληνας μεσάζων προετοίμαζε για τον σκοπό αυτό «συμβόλαια συμβούλων», αλλά στην πραγματικότητα ήταν «αχυράνθρωπος». Το κεντρικό διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας γνώριζε για τις πληρωμές αυτές, που σε κάποιες περιπτώσεις προσέγγιζαν το 2,5-3% της σύμβασης. Στην Ελλάδα, ωστόσο, ξεπέρασαν το 5% ή τα 50 εκατομμύρια ευρώ και φαίνεται ότι δόθηκαν για προμήθεια σε συγκεκριμένη εταιρία απ’ όπου, σύμφωνα με τις πρώτες καταθέσεις, κατευθύνθηκαν σε κρατικούς αξιωματούχους. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν έχει αναφερθεί έως τώρα ακριβές ποσό για τις «χρήσιμες πληρωμές» στην Ελλάδα.

Για το «Παπανικολής», το πρώτο από τα υποβρύχια που παρελήφθησαν από το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, κατεβλήθη από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας το 75% του τιμήματος, κάπου 250 εκατομμύρια ευρώ. Καθώς οι «μίζες» δίνονταν pro rata, δηλαδή ανάλογα με το ύψος της πληρωμής από τον πελάτη προς τις κατασκευάστριες εταιρείες, για το υποβρύχιο που «έγερνε» κατεβλήθησαν, σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις της έρευνας, περίπου 10-12 εκατομμύρια ευρώ σε «χρήσιμες πληρωμές». Οι συνολικές πληρωμές, και ενόψει του γεγονότος ότι η κοινοπραξία Ferrostaal/HDW αγόρασε το 2001 τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, «πρέπει να ήταν πολύ υψηλότερες», σύμφωνα με μία κατάθεση που δόθηκε στο Μόναχο.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

9 σχόλια:

  1. ονόματα και στον εισαγγελέα.stef

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΞΕΡΟΥΜΕ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ.
    ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ GIORGOS

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. τελικά βιάζονται για τα υποβρύχια για να καλύψουν τα παλιά. το πήραν χαμπάρι οι γερμανοί και ζητάνε και τα ρέστα. Μήπως πάνε να κάνουν παιχνίδι με μίζες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αυτός ήταν ο λόγος που τόσο πολύ κόπτονταν να τα παραλάβουν τα φέρετρα του Π.Ν. και όχι οι εργαζόμενοι του ναυπηγείου,αυτός είναι ο λόγος που ΔΕΝ πιστεύω πως αυτοί είναι που θα μας ΣΩΣΟΥΝ........ΟΝΟΜΑΤΑ???????????????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πόσο ηλίθιοι είμαστε τελικά οι Έλληνες?
    Πως καταντήσαμε έτσι?
    Τι μας συνέβη?
    Τι χόρτο έχουμε φάει ?

    ΑΠΕΛΠΙΣΙΑ .
    ΚΡΙΜΑ .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Φυσικά όλες οι βρωμιές των γερμανικών εταιρείων ανακαλύπτονται τώρα στην Γερμανία, μετά απο 10 χρόνια, είναι απλά πλημμελήματα για τους Γερμανούς δωροδότες σύμφωνα με την μεταλλαγμένη δικαιοσύνη τους και οι φταίχτες είναι πάντα οι διαβρωμένοι Έλληνες και Πορτογάλοι...Σε λίγο έχουν σειρά οι Ισπανοί, Ιταλοί αλλά και Βέλγοι.
    Ποτέ οι Τούρκοι, η μήπως δεν ψωνίζουν απο την Γερμανία;;;
    Ποτέ όμως δεν δίνουν ονόματα.
    Ίσως καιρός είναι η ομάδα του Παπαχελά να μας ενημερώνει για τις σημερινές πράξεις των Δούρειων ίππων της Goldman Sachs και άλλων βιομηχανικών και κερδοσκοπικών συμφερόντων εντός του σημερινού κράτους, να τους εντοπίσουν και καταγγέλλουν ώστε να μπορεί να τιμωρηθούν πριν τη παραγραφή, αντί να μας επιβάλει καθημερινά την αποκλειστική εικόνα του παρελθόντος διεφθαρμένου κράτους, με αβλαβή και επισφαλή τρόπο για αυτούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΦΥΛΑΚΗ ΡΕ, ΦΥΛΑΚΗ ΙΣΟΒΙΑ!!...
    ΑΛΗΤΕΣ, ΛΑΜΟΓΙΑ, ΠΡΟΔΟΤΕΣ ΤΗΣ ΦΥΛΗΣ ΣΑΣ!!...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το πρώτο ερώτημα που ο Τέλογλου θα έπρεπε να κάνει είναι:
    ΓΙΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΩΣΕΙ Η ΕΤΑΙΡΙΑ ΜΙΖΑ ΟΤΑΝ ΕΧΕΙ ΤΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ ΣΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΓΟΡΑ ΥΠΟΒΡΥΧΙΩΝ.

    Οι ΗΠΑ, Ρωσία, Αγγλία, Κίνα και όλοι όσοι κατασκευάζουν υποβρύχια, δεν τα πουλάνε ποτέ σε άλλες χώρες.
    Μόνο η Γερμανία πουλάει.

    Το μόνο που μπορώ να σκεφτώ είναι ο εκβιασμός αυτών που τα παίρνουν ώστε να προωθήσουν τα συμφέροντα τους σε άλλους τομείς.
    Ποιοι είναι αυτοί; Δεν γνωρίζουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Τι ρωτάτε ρε λες και έχετε αλτσχάιμερ, ποιοί ήσαν αυτοί που υπόγραψαν τις συμβάσεις και τσέπωσαν τα 10 εκ. ευρώ σύμφωνα και με την γερμανική δικαιοσύνη;
    Πρωθυπουργός ήταν ο Κ. Σημίτης και αμύνης ο Γ. Παπαντωνίου !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.