28/4/10

Ναυπηγεία, ταχύτητα, κόστος, επενδύσεις Οι τέσσερις άξονες για την ανάπτυξη ναυπηγοεπισκευής

Η επαναδραστηριοποίηση του επισκευαστικού τομέα των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, η ενεργοποίηση της θυγατρικής εταιρείας του ΟΛΠ [OLPr.AT] Σχετικά άρθρα για τη ναυπηγοεπισκευή, η επίτευξη μόνιμης εργασιακής ειρήνης στο χώρο, και η επιβολή πλαφόν στις ασφαλιστικές εισφορές των ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων αποτελούν τη μοναδική διέξοδο για τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της χώρας, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Βιοτεχνών - Εργοδοτών Πειραιά, Θόδωρο Πιτσιρίκο.

Η παράλληλη εφαρμογή και υλοποίηση των τεσσάρων αυτών αξόνων μπορεί να δώσει τη δυνατότητα στον κλάδο να γίνει ανταγωνιστικός τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την Ανατολική Μεσόγειο.Όπως επισημαίνει, μιλώντας στη «Ν», στη ναυπηγοεπισκευή σήμερα δραστηριοποιούνται 650 επιχειρήσεις που είναι στο μητρώο και περίπου 1.000 δορυφορικές. «Είναι δυνατόν με πέντε βαπόρια που υπάρχουν σήμερα για επισκευές να υπάρχει για όλες τις επιχειρήσεις μερίδιο στον όγκο εργασιών; Δεν γίνεται».

Σύμφωνα με τον κ. Πιτσιρίκο το μεγαλύτερο πρόβλημα σήμερα που αντιμετωπίζει ο κλάδος είναι τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, και ειδικά ο τομέας της επισκευής ο οποίος σήμερα δεν παράγει.«Οι πληροφορίες που έχουμε αναφέρουν ότι η κατάσταση δεν θα έχει ξεκαθαρίσει πριν από το Σεπτέμβριο του 2010 καλώς εχόντων των πραγμάτων», αναφέρει και προσθέτει:

«Εάν η κατάσταση στα ναυπηγεία δεν αλλάξει το συντομότερο δυνατό οι εταιρείες της ναυπηγοεπισκευής θα αντιμετωπίσουν ακόμα μεγαλύτερες δυσχέρειες, αφού ακόμα και οι λεγόμενες υγιείς επιχειρήσεις θα δυσκολευτούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, και είναι πολύ πιθανό να μεγαλώσει σημαντικά ο αριθμός των προβληματικών επιχειρήσεων στη ΝΕΖ», ενώ τονίζει:«Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα ναυπηγεία είναι πόλος έλξης για τα πλοία που θέλουν να κάνουν επισκευές στη χώρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι εργασίες στα ναυπηγεία αντιπροσωπεύουν την πλειοψηφία του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων της ναυπηγοεπισκευής σε ό,τι αφορά τα ποντοπόρα πλοία.Η προοπτική για μεταβίβαση του επισκευαστικού τομέα των ναυπηγείων και η άμεση ενεργοποίησή του θα αποτελέσει ένα πολύ θετικό βήμα αφού θα δώσει πνοή στον κλάδο».


Επενδύσεις

Παράλληλα θα πρέπει να «τρέξει» άμεσα και η υπόθεση της ίδρυσης και ενεργοποίησης της θυγατρικής εταιρείας του ΟΛΠ για τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, τη Ναυπηγοεπισκευαστικές Υπηρεσίες ΟΛΠ Α.Ε. (ΝΑΥΣ ΟΛΠ).

«Να λειτουργήσει η εταιρεία αυτή ως καταλύτης και πολλαπλασιαστής των δυνατοτήτων της ΝΕΖ για όλες τις επιχειρήσεις», σημειώνει ο κ. Πιτσιρίκος και προσθέτει:«Οι προτεραιότητες της εταιρείας αυτής θα πρέπει να είναι η οριοθέτηση αυτού που σήμερα ονομάζεται Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, και η οργάνωση ενός τμήματος marketing που θα προωθεί τον κλάδο και θα παρακολουθεί ανελλιπώς τις εξελίξεις στη διεθνή σκηνή».

Πάνω από όλα όμως, υπογραμμίζει, θα πρέπει μέσω της εταιρείας αυτής να οργανωθεί και να εκσυγχρονιστεί η περιοχή.Και αυτό μπορεί να γίνει με την αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών και επενδύσεις σε νέες υποδομές όπως είναι οι πλωτές δεξαμενές τύπου panamax, ρεύμα, νερό, τηλέφωνα, σκάλες γερανοί και άλλα.Στόχος μας είναι να προσελκύσουμε ποντοπόρα πλοία, κρουαζιερόπλοια και φυσικά την ακτοπλοΐα. Άλλωστε όπως ανέφερε πρόσφατα και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, Γιώργος Ανωμερίτης, λιμάνι χωρίς ναυπηγοεπισκευαστική βάση δεν νοείται.

Η εργασιακή ειρήνη
Παράλληλα όμως πρέπει να υπάρξει εργασιακή ειρήνη. Αυτό σύμφωνα με τον κ. Πιτσιρίκο μπορεί να επιτευχθεί με μια συμφωνία ανάμεσα στους εργοδοτικούς και τους συνδικαλιστικούς φορείς η οποία θα καθορίζει το πλαίσιο λειτουργίας της ΝΕΖ.«Μπορούμε να εξασφαλίσουμε καταρχήν μια συμφωνία μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων για αποχή από απεργίες και κινητοποιήσεις που ζημιώνουν ολόκληρη τη Ζώνη.
Είναι αναγκαίο να υπάρξουν αμοιβαίες υποχωρήσεις. Αν μια τέτοια στρατηγική συμφωνία τηρηθεί υπεύθυνα, μπορεί σε βάθος χρόνου να επανακτήσουμε την αξιοπιστία μας και να προσελκύσουμε περισσότερα πλοία στη Ζώνη», τονίζει χαρακτηριστικά.


Ο ανταγωνισμός


Τον κυριότερο ανταγωνισμό οι επιχειρήσεις της ΝΕΖ τον δέχονται από την Τουρκία, η οποία έχει περισσότερα από 100 ενεργά ναυπηγεία κατανεμημένα σε στρατηγικά σημεία στη ρότα των πλοίων.Ο κ. Πιτσιρίκος αναφέρει ότι ένα μεγάλο θέμα είναι και το ωράριο εργασίας. Να διατηρηθεί το ωράριο και οι εφτά ώρες που προβλέπονται να ισχύουν, να είναι πραγματικές, ώστε να καταφέρουμε να συμπιέσουμε το κόστος.

Αλλά και οι ασφαλιστικές εισφορές είναι ένα μεγάλο θέμα. Το κόστος ανά εργαζόμενο στον τομέα είναι πάνω από 200 ευρώ την ημέρα για τον εργοδότη. Αντίστοιχα στην Τουρκία, στα ναυπηγεία της οποίας πολλοί Ελληνες πλοιοκτήτες αναθέτουν την κατασκευή και επισκευή των πλοίων τους, οι εργαζόμενοι εργάζονται έξι ημέρες την εβδομάδα για 8,5 ώρες την ημέρα και το κόστος ανά εργαζόμενο ανέρχεται στο 33% περίπου του κόστους που έχουν οι Ελληνες επιχειρηματίες.

Η πρόταση που καταθέτουν οι ναυπηγοεπισκευαστές είναι να μπει ένα πλαφόν στις εισφορές. Να υπάρξει μια οροφή και οι εισφορές να υπολογίζονται για παράδειγμα στα 80 ευρώ την ημέρα ημερομίσθιο.«Αν γίνει αυτό που θα μειώσει το εργασιακό κόστος, πραγματοποιηθούν και οι απαραίτητες επενδύσεις σε υποδομές στη ΝΕΖ, ευελπιστούμε ότι θα μπορέσουμε να μειώσουμε το κόστος τουλάχιστον κατά 25% ώστε σε συνδυασμό με την ποιότητα και την ταχύτητα κατασκευής (απαραίτητη προϋπόθεση η εργασιακή ειρήνη) να είμαστε ανταγωνιστικοί σε διεθνές επίπεδο», αναφέρει και προσθέτει:«Και όλα αυτά είναι ανάγκη να υλοποιηθούν όσο το δυνατόν γρηγορότερα τηρώντας αυστηρά χρονοδιαγράμματα. Αν όλα αυτά που συζητάμε δεν υλοποιηθούν και μάλιστα σύντομα θεωρώ ότι θα οδηγήσουν ορισμένες εταιρείες σε κλείσιμο, άλλες σε μείωση προσωπικού ενώ άλλες σε δραστηριότητες εκτός ναυπηγοεπισκευής. Με λίγα λόγια θα συρρικνωθεί ακόμα περισσότερο ο τομέας με τάσεις εξαφάνισης από τον ελλαδικό χώρο».


Η θυγατρική για τη ΝΕΖ του ΟΛΠ

Η εταιρεία ιδρύθηκε με μοναδικό μέτοχο τον ΟΛΠ Α.Ε., προσδοκώντας ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα προχωρήσει σε αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου, έτσι ώστε να μπορούν να συμμετέχουν σ' αυτήν όλοι οι εμπλεκόμενοι επιχειρηματικά και εργασιακά στη Ζώνη και τις εγκαταστημένες στην Ελλάδα ναυτιλιακές εταιρείες.

Η εταιρεία αυτή αναλαμβάνει:

α. Την οργάνωση, ανάπτυξη και διαχείριση κάθε θέματος ή υπηρεσίας, η οποία εντάσσεται στο χώρο των ναυπηγοεπισκευαστικών δραστηριοτήτων και των επιχειρήσεων της Ζώνης.

β. Την παροχή υπηρεσιών εμπορικών προωθήσεων των υπηρεσιών και παραγόμενων προϊόντων στη διεθνή αγορά.

γ. Την προώθηση πολιτικής δημόσιων σχέσεων και πωλήσεων της Ζώνης και των επιχειρήσεών της.

δ. Την παροχή υπηρεσιών για εργασίες δεξαμενισμού, ρυμούλκησης, ναυαγιαίρεσης, ανέλκυσης πλοίων και κάθε είδους λιμενικών υπηρεσιών.

ε. Την προώθηση χρηματοοικονομικών, επενδυτικών και ασφαλιστικών θεμάτων προς κάθε είδους παρόχους του εσωτερικού και του εξωτερικού.

στ. Την αξιοποίηση (με μίσθωση ή παραχώρηση) χώρων λιμενικών εγκαταστάσεων, εντός των οποίων θα λειτουργούν αποκλειστικά επιχειρήσεις της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης.

ζ. Την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης, μελέτης, τεκμηρίωσης, πληροφορικής, κ.λπ. προς όλους τους παρόχους ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών.

η. Τη φροντίδα συνεχούς εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης των χερσαίων και πλωτών μέσων ιδιοκτησίας ΟΛΠ Α.Ε.

θ. Κάθε άλλη εργασία, η οποία απαιτείται για την προώθηση των εργασιών και του κύρους της Ζώνης.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ
ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

1 σχόλιο:

  1. ΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΝΑΥΠΗΓΕΙΩΝ ΚΑΙ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥΣ ΣΕ ΕΝΑ ΠΑΝΙΣΧΥΡΟ ΚΡΑΤΙΚΟ ΦΟΡΕΑ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.