21/4/10

Όποιος δεν καταλαβαίνει…


«η Ελλάδα που αντιστέκεται η Ελλάδα που επιμένει
κι όποιος δεν καταλαβαίνει δεν ξέρει που πατά και που πηγαίνει…»

του Θεόδωρου Σπανέλη
Στους σκοτεινούς χρόνους της Ιστορίας μας, όταν δεν υπήρχε άλλος τρόπος να διατηρηθεί η μνήμη και η γνώση της ταυτότητας, όπλα άμυνας απέναντι σε αυτή την κατάσταση ήταν, μεταξύ άλλων, το δημοτικό τραγούδι και τα παραμύθια. Και τα δυο άκρως υποτιμημένα στις μέρες μας. Ωστόσο σκοπός μας σήμερα δεν είναι να αποκαταστήσουμε την χαμένη τιμή -λόγω συκοφαντίας - τόσο του δημοτικού τραγουδιού, όσο και των παραμυθιών. Απλά θέλουμε να πάρουμε αφορμή από το τραγούδι του Δ. Σαββόπουλου «Τσάμικο» για να θυμίσουμε ότι τα τραγούδια του πολλές φορές λένε κάτι περισσότερο από αυτό που ακούει το αυτί μας. Κάθε τραγούδι είναι και ένα παραμύθι και κάθε παραμύθι που θα διηγηθεί και ένα τραγούδι.
Δεν κάνουμε μνημόσυνο, ούτε αναδρομή στο έργο του Δ. Σαββόπουλου, απλά από ένα εξαιρετικό τραγούδι θα κλέψουμε δυο στίχους - αυτούς που είναι στην αρχή του σημειώματος – και την κρυμμένη του ψυχή, για να καταδείξουμε ότι μπορεί να γράφτηκε το 1982, ωστόσο κάλλιστα μπορεί να περιγράψει εξαιρετικά καταστάσεις του 2010. Εξάλλου αυτό είναι που δίνει και αξία στα αυθεντικά έργα, οποτεδήποτε και να τα «διαβάσεις» έχουν κάτι να σου πούνε… Είναι ερμηνευτικά εργαλεία χωρίς τους περιορισμούς που θέτει ο χρόνος…
Σήμερα περνάμε μια πολύ δύσκολη αλλά εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περίοδο, όποιος ζει εγκλωβισμένος στα στερεότυπα μιας εποχής που πλέον παρήλθε, δεν μπορεί να καταλάβει τι γίνεται και που πάμε, το πώς κοιτάζει αυτά που συμβαίνουν θυμίζει πολύ τον «επαρχιώτη στην Ομόνοια» όπως σημειώνει και το τραγούδι. Βλέπει αλλά δεν καταλαβαίνει και ειδικά αν τυχαίνει να έχει στερηθεί την ιστορική γνώση και η μοναδική πηγή πληροφόρησής του να είναι η τηλεόραση, τότε πραγματικά τα έχει χαμένα και δεν ξέρει, ούτε που πατά, ούτε που πηγαίνει.
Δεν έχουμε σκοπό να αποκαλύψουμε, ούτε μικρές, ούτε μεγάλες αλήθειες, γιατί τίποτα δεν είναι κρυμμένο, τα πάντα είναι μπροστά στα μάτια μας, αρκεί κάποιος να αποφασίσει να τα δει από την σωστή οπτική γωνία, δηλαδή χωρίς παραμορφωτικούς φακούς. Η αλήθεια μπορεί να είναι παρατημένη στο παλιό μας σπίτι στο χωριό ή στο σεντούκι της γιαγιάς που το απαξιώσαμε και το χαρίσαμε στον παλιατζή, μπορεί να είναι σε συγγενείς και φίλους που τους χάσαμε μέσα στη δίνη της εποχής ή σε μια αγιογραφία που την έχουμε για «ντεκόρ στο σαλόνι μας», σίγουρα δεν είναι στην λαμπερή αλλά τόσο ψεύτικη οθόνη της τηλεόρασης.
Ο κόσμος που οικοδομήσαμε καταρρέει και μένει σε εμάς, αν θα ψάξουμε την Αλήθεια ή θα βολευτούμε με νέους μύθους, για να έχουμε μια επίφαση ατομικής – εγωιστικής – ευδαιμονίας, χωρίς ουσιαστική σχέση με το ιστορικό γίγνεσθαι. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος για να μπορέσουμε να θυμηθούμε, για να αναστήσουμε έτσι, «την Ελλάδα που αντιστέκεται, την Ελλάδα που υπομένει» και είναι εκεί και μας περιμένει πότε θα αποτινάξουμε το ζυγό της λήθης.
Εφημερίδα ΧΡΟΝΟΜΕΤΡΟ ΚΑΒΑΛΑΣ

4 σχόλια:

  1. Ο Λαικός πολιτισμός δεν αντιστρατεύεται το Νέο, τις νέες αξίες (των οποίων άλλωστε η ρίζα τους είναι προαιώνια).Οι άνθρωποι δεν είναι απλά ένα δημιούργημα των περιστάσεων όπως έχει ειπωθεί αλλά οι περιστάσεις είναι δημιούργημα των ανθρώπων. Είναι λοιπόν μια αρμονική συνέχεια του παρελθόντος με το σήμερα η παράδοση μας. Είναι η ριζιμιά πέτρα που πάνω της θεμελιώνεται η συνέχεια στον χρόνο και στο χώρο, στο μέλλον και την αιωνιότητα. Πρέπει να γίνει κτήμα του Λαού η όπως πολύ απλά έλεγε και ο Θουκυδίδης "κτήμα εις αεί" , να τους αποδώσει διαχρονική αξία με την Ενεργή Συμμετοχή του. Σήμερα πιστεύουν ορισμένοι πως η παράδοση έχει χαθεί.Οπως έχει καταδειχτεί ο πολιτισμός δε χάθηκε, ούτε πρόκειται να χαθεί στο απώτερο μέλλον. Γιατί?

    Απλά υπάρχει η ιστορία μας , που αναδεικνύει τον πολιτισμό μας (από την αρχαία Ελλάδα μέχρι σήμερα).Υπάρχουν τα ήθη, τα έθιμα και η παράδοση μας αναβιώνουν ως σήμερα και θα συνεχίσουν στο μέλλον, σε ολόκληρη την Ελλάδα, αλλά και όπου υπάρχουν Έλληνες.

    Πολιτισμός είναι η χρυσή τομή , το σημείο συνάντησης, η κοινή συνισταμένη των πνευματικών και κοινωνικών αντιδράσεων και θέσεων ενός λαού, σε συγκεκριμένα γεγονότα, που αποτέλεσαν και αποτελούν, το συνολο των βιωμάτων του στο πέρασμα των αιώνων. Είναι η ζωντανή ανάμνηση των πνευματικών κατακτήσεων του, είναι η σκυτάλη των αξιών που η μία γενιά παραδίδει στην άλλη.

    Η παράδοση, για κάθε λαό, αποτελεί ένα διαρκές μάθημα αυτογνωσίας, μία φιλοσοφική πραμάτεια, ένα βάθρο στήριξης του εγώ, στην κατανόηση του εμείς.Η ριζιμιά πέτρα που πάνω της θεμελειώνεται η συνέχεια στον χρόνο και στο χώρο, στο μέλλον και την αιωνιότητα.Ξεκινώντας το ταξίδι μας στο παρελθόν του τόπου μας, έχουμε στο νου μας το χρονικό ενός προαγγελθέντος γάμου.

    Θέλουμε να παντρέψουμε τρεις γενιές. Τη γενιά των μικρων παιδιών, με την γενιά των γονιών τους και των παππούδων τους. Υλοποιώντας λοιπόν τους στόχους αυτης της προσπάθειας πετυχαίνουμε να ταξιδέψουμε στο χρόνο, μέσα απο βιώματα, αναμνήσεις, στίχους, παιχνίδια της παιδικής ζωής, ακόμα και γράμματα ή φωτογραφίες.

    Ερχόμαστε λοιπόν και συναντάμε τον Λαικό πολιτισμό.Ο Λαϊκός πολιτισμός εκφράζεται πολύμορφα μέσα απο το χορό, το τραγούδι, την καθημερινή ζωή, τη λαϊκή αρχιτεκτονική και τέχνη, τους μύθους.Είναι μια αρμονική συνέχεια του παρελθόντος, στο σήμερα το οποίο επιτρέπει τα ήθη και έθιμα να περνούν από γενιά σε γενιά. Αποτελεί εθνική κληρονομιά, μια δωρεά γνώσης για τον καθένα, ένα εφαλτήριο εξέλιξης, μια δέσμη φωτός, στραμμένη στην ψυχή όλων και ως τέτοιος λαϊκός θησαυρός πρέπει να αντιμετωπίζεται και να διαφυλάσσεται από ολάκερη την κοινωνία.
    .
    Ο λαϊκός πολιτισμός της Ελλάδας παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον, όχι μόνο για τον πλούτο και την ενάργεια των επιμέρους μορφών του, αλλά και για την επιβίωση ή απόηχο στοιχείων της αρχαιοελληνικής και βυζαντινής παράδοσης.

    Tο πιο σημαντικό είναι να γίνου όλα αυτά κτήμα του Λαού η όπως πολύ απλά έλεγε και ο Θουκυδίδης "κτήμα εις αεί" , να τους αποδώσει διαχρονική αξία η κοινωνία μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καυκάσιε όταν λες
    ''Ο Λαικός πολιτισμός δεν αντιστρατεύεται το Νέο, τις νέες αξίες''
    σε ποιες αναφέρεσαι γίνεσαι λίγο ποιο συγκεκριμένος;
    Γιατί αν ονοματίζεις νέες αξίες τις μουσουλματικές παραδόσεις που φέρνουν οι λαθρομετανάστες στην Ελλάδα να μου λείπουν...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. συγχρονος θουρειος...
    Κι'αν περασαν της αρπαχτης
    οι ομορφες οι μερες
    παλι με χρονους με καιρους
    παλι θε να ξαναρθουν.
    Θα δουμε πάλις νά'ρχονται
    πακεττα απ΄την ουρώπα
    που θα χουνε ονοματα παραξενα και σπανια
    θα παισομεν στην λαμογια
    ελευθερα κι'ωραια,
    θα τρωμεν και θα πινωμεν
    θα λεμεν εξυπναδες
    θα καμνομεν τσ'εργατικους
    και θ'αχομ'αξιωσεις,
    θα φτιαξωμε δημοσιο να μπουμεν ολοι μεσα!!
    Ολοι θα δουλευγομαστε
    πως ειμαστε σπουδαιοι,
    τα φωτα πως αναψαμε της οικουμενης ολης,
    θα λεμεν πως σπουδαξαμε
    σ'ανωτατα σχολεια
    και θα αποκαμαρωνουμε
    αφ'υψηλου τους ξενους
    θα ρθουνε παλι οι καιροι
    γραιγο να το θυμασαι
    Παλι με χρονους με καιρους παλι δικα Τους θα' ναι!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.