2/4/10

Άγνωστές πτυχές του Ελληνισμού του Καυκάσου διαφωτίζει το βιβλίο "Η εφημερίδα Κόκινος Καπνας", του ιστορικού-ερευνητή Βλάση Αγτζίδη

της Διαμαντένιας Ριμπά
Υπήρξαν μπολσεβίκοι, φανατικοί υποστηρικτές του Λένιν και στη συνέχεια του Στάλιν. Πιστοί στις αρχές του Μαρξισμού-Λενινισμού, πειθάρχησαν τυφλά στις νέες απόψεις, που εκφράστηκαν από τη σοβιετική εξουσία. Η ιστορική πατρίδα έμπαινε, αναγκαστικά, σε δεύτερη μοίρα, αφού ήταν στην αντίπερα όχθη.

Η εφημερίδα που εξέδιδαν, ο "Κόκινος Καπνας" (κόκκινος καπνεργάτης), επίσημο σοβιετικό ελληνικό έντυπο του μεσοπολέμου, ήταν ένα ακόμη "όπλο" να διαδώσουν τις ιδέες του κομουνισμού. Τίποτε απ΄ όλα αυτά, όμως, δεν τούς προστάτευσε από τις σταλινικές διώξεις κατά των Ελλήνων, που ξεκίνησαν στις 15 Δεκεμβρίου του 1937 (ταυτόχρονα σε όλες τις δημοκρατίες της ΕΣΣΔ), με την ντιρεκτίβα Νο 50215 της ΝΚΒΝΤ, τη μετέπειτα ΚGΒ. Όλοι τους έμελε να εκτελεστούν ως προδότες ή να σταλούν στη Σιβηρία. Το τυπογραφείο τους καταστράφηκε ολοσχερώς.

Το κρυμμένο αρχείο αυτής της σπάνιας εφημερίδας, ανακάλυψε πριν από χρόνια ο ιστορικός-ερευνητής Bλάσης Αγτζίδης. Τον Αύγουστο του 1991, με την συνδρομή του ελληνικού κράτους, το φωτογράφησε σε μικροφίλμ και το μετέφερε στην Ελλάδα. Τα μικροφίλμ αυτά αποτελούν, δυστυχώς, τη μόνη μορφή στην οποία σώζονται τα ντοκουμέντα αυτά, καθώς στη διάρκεια του ταραχών, μεταξύ Γεωργιανών και Αμπχαζίων (1992-1993), το μοναδικό αυτό σώμα των εφημερίδων του "Κόκινου Καπνα", κάηκε μαζί με όλο το ιστορικό αρχείο του Σοχούμι.

Η μελέτη αυτή του Βλάση Αγτζίδη, που κράτησε χρόνια, βλέπει σήμερα το φως της δημοσιότητας μέσα από τις σελίδες του βιβλίου του, με τίτλο, "Η εφημερίδα 'Κόκινος Καπνας' και ο ελληνισμός του Καυκάσου (1932-1937)", που μόλις κυκλοφόρησε από τις "Εναλλακτικές Εκδόσεις".

"Η εφημερίδα, που εκδιδόταν στον Καύκασο κατά τον Μεσοπόλεμο, είναι ένα από τα λίγα τεκμήρια που διασώθηκαν, ενός μοναδικού ιστορικού πειράματος, που σχετίζεται με τη διαμόρφωση του σημαντικού σοβιετικού ελληνισμού, πλήρως αυτονομημένου από το ελλαδικό κέντρο", σημειώνει ο Βλάσης Αγτζίδης, ο οποίος έχει τιμηθεί-μεταξύ άλλων- με Εύφημο Μνεία από το Υπουργείο Εξωτερικών για τη συμμετοχή του στην επιχείρηση απεγκλωβισμού των Ελλήνων από το εμπόλεμο Σοχούμι του Καυκάσου (1993), κατά την περίοδο του πολέμου μεταξύ Αμπχαζίων και Γεωργιανών.

Όπως επισημαίνει ο ερευνητής, ο ελληνισμός αυτός συγκροτήθηκε τότε σ' ένα ιδιαίτερο ελληνικό κέντρο. Ακολουθώντας τους σοβιετικούς δημοσιογραφικούς κανόνες, υλοποίησε τις πλέον προχωρημένες ιδέες του ελληνικού δημοτικισμού, που μας παραξενεύουν σήμερα, όπως για παράδειγμα η κατάργηση των διπλών συμφώνων, όπως στον τίτλο της εφημερίδας (Κόκινος). Ο ελληνισμός αυτός, που παρήγαγε υψηλού επιπέδου προβληματισμό και ιδέες, τελικά συνετρίβη από το Σταλινισμό την περίοδο 1937-1938.

Η νέα εμπεριστατωμένη μελέτη του Βλάση Αγτζίδη, έρχεται να προστεθεί στα πολλά βιβλία που έχει γράψει για τον ποντιακό ελληνισμό και τους Έλληνες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, μεταξύ αυτών και η Ιστορία των Ελλήνων του παρευξείνιου χώρου, που βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών.

Ο "Κόκινος Καπνας" διαφωτίζει άλλη μία άγνωστη πτυχή του Ελληνισμού του Καυκάσου, προσθέτοντας νέα στοιχεία για μία εποχή που, ακόμα και στις μέρες μας, παραμένει άγνωστη για το ευρύ κοινό.

"Η εφημερίδα εξέφρασε τη συνάντηση των σοβιετικών αντιλήψεων για την κοινωνία και τον πολιτισμό με τις ριζοσπαστικότερες ελληνικές θέσεις", σημειώνει ο Βλάσης Αγτζίδης και προσθέτει: "Στις σελίδες της αποτυπώνεται ένας ελληνικός καθεστωτικός κομμουνιστικός λόγος. Οι νέοι κώδικες, που εισήχθησαν στη σοβιετική κοινωνία, είναι παρόντες στην εφημερίδα, δίνοντας μια μοναδική ευκαιρία αποκρυπτογράφησης των μηχανισμών ελέγχου και των μεθόδων που είχαν εφευρεθεί για να εξυπηρετήσουν την ανάγκη του βίαιου μετασχηματισμού".

Διαφωτιστικά είναι τα στοιχεία και οι λεπτομέρειες που δίνει η εφημερίδα για τον τρόπο προσαρμογής των ελληνικών κοινοτήτων στο κομμουνιστικό περιβάλλον και ειδικότερα στις νέες οικονομικές δομές, που προέκυψαν ως αποτέλεσμα της κολεκτιβοποίησης.

"Κατανοούμε με σαφήνεια ότι το ελληνικό στοιχείο της Σοβιετικής Ένωσης συμμετείχε σε όλα τα ιστορικά γεγονότα που διαδραματίστηκαν την περίοδο του μεσοπολέμου και βίωσε με τον πιο δραματικό τρόπο τις εγγενείς αδυναμίες του σοβιετικού συστήματος. Ανέπτυξε, επί πλέον, στο νέο περιβάλλον την επιτρεπτή για τη σοβιετική εξουσία προβληματική για τον πολιτισμό και διατύπωσε πολιτικά αιτήματα, με αποτέλεσμα την εμφάνιση ενός ιδιόμορφου ελληνικού σοβιετικού λόγου", λέει ο κ. Αγτζίδης.

Και καταλήγει: "Η τελική καταστροφή του από τον σταλινισμό, η εξόντωση του μεγαλύτερου μέρους της διανόησης και η αποσάθρωση της κοινωνικής του δομής με τη μαζική μετατόπιση του ελληνικού στοιχείου του Καυκάσου στην Κεντρική Ασία, εξαφάνισαν τα περισσότερα ίχνη του σοβιετικού ελληνικού πολιτισμού του μεσοπολέμου".

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

3 σχόλια:

  1. Σήμερα το έτος 2010 στον Δυτικό Κόσμο κάπου παρεπιδημεί ο σταλινικού τύπου αριστερισμός. Μην ψάχνετε πολύ αυτό το ιδεολογικό ρεύμα υπάρχει και αναπτύσσεται στην Ελλάδα στους ευρύτερους κόλπους της αριστερής διανόησης. Μπορεί να μην έχει κάποια μέσα συνετισμού όπως η εξορία στην Σιβηρία ή η φυσική εξόντωση αλλά έχει το μέσο της ιδεολογικής εξορίας και της ηθικής εξόντωσης καθενός που δεν εκφράζεται μέσα από κάποιους παραδεκτούς για αυτούς δρόμους. Στην Ελλάδα βέβαια η αυθεντία του «μεγάλου ηγέτη» αντικαταστάθηκε από την αυθεντία κυριών «καλών προθέσεων» και «πολιτικής ορθότητας». Είναι πολύ χαρακτηριστικό ότι στην ασφάλεια της «καθεστωτικής αντίληψης» που αναπτύχθηκε στην Ελλάδα ήδη από την δεκαετία του ’80 και με τρόπους στην αρχή ήπιους αλλά μετά την περίοδο Σημίτη με τρόπο σχεδόν σταλινικά βάρβαρο έχει επιβληθεί ένας δημόσιος διάλογος και μια κρατική ιδεολογία που έχει σαν βασικές αρχές τους την εξάλειψη των ιδιαιτεροτήτων. Εθνικών και τοπικών. Πότε στο όνομα της ειρήνης και πότε στο όνομα της συνύπαρξης. Το ότι δεν χρησιμοποιούν οι ιδεολόγοι αυτού του ρεύματος όλες τις σταλινικές μεθόδους δεν σημαίνει πώς τα αποτελέσματά τους στην ελληνική εθνική ταυτότητα και στην εθνική σφριγηλότητα του ελληνισμού είναι λιγότερο επώδυνα από αυτή που είχε η σταλινική περίοδος στα έθνη που απάρτιζαν την Σοβιετική Ένωση. Το αποτέλεσμα αυτών των πολιτικών εκεί είναι ακόμα και σήμερα πολύ ορατό στους ανθρώπους και τις συμπεριφορές τους είκοσι χρόνια μετά την αλλαγή. Όλοι αυτοί που εκφράζουν αυτό τον τρόπο σκέψης δεν μπορούν να κατανοήσουν κάτι απλό. Η βάρβαρη κοινωνική μηχανική που εφαρμόζουν έχει επιβαλλόμενες τις δικές τους «καλές προθέσεις». Η ίδια η κοινωνία όμως δομείται πάντα με βάση κάποιες προϋπάρχουσες κοινές παραδοχές. Αν αντικαταστήσει κάποιος τις προϋπάρχουσες κοινές παραδοχές με νέες που θα είναι αποτέλεσμα εργαστηριακής επεξεργασίας όσο μεγάλος διανοητής και να είναι δεν μπορεί να έχει σκεφτεί όλες τις πιθανές ιστορικές προκλήσεις του μέλλοντος που το μηχανιστικά διαμορφωμένο έθνος θα κληθεί να απαντήσει. Και προφανώς είναι η μέγιστη αμετροέπεια να θεωρηθεί πως μηχανιστικά μπορεί κάποιος να συγκροτήσει ένα έθνος. Κάθε επιστημονική παρέμβαση στην δημιουργία ενός έθνους είναι καταδικασμένη να αποτύχει. Κυρίες και κύριοι της αριστεράς, μην χαλάτε κάτι που δεν μπορείτε να χτίσετε. Αυτό είναι το διαχρονικό δίδαγμα της ιστορίας της προσπάθειας δημιουργίας της Σοβιετικής Ένωσης και της χονδροειδέστατης αποτυχίας της.-

    Ελευθέριος Β.

    ΥΓ Ας βάλουμε ένα λογικό πρόβλημα για τους αριστερούς: Λένε πως τα έθνη είναι ασήμαντα μπροστά στον άνθρωπο. Πολύ καλά, ας το παραδεχτούμε. Το Χ έθνος έχει κάποιους θεσμούς εργατικού δικαίου που φυσικά σαν στόχο έχουν την προστασία του αδύναμου που το μόνο που έχει να πουλήσει είναι η εργατική του δύναμη. Αν ένα άλλο σύνολο ανθρώπων ακόμα φτωχότερο εισέλθει στην αγορά εργασίας του Χ έθνους και αρχίσουν να πουλούν εργατική δύναμη φτηνότερη από τους φτωχότερους εργάτες του Χ έθνους τι θα κάνει η αριστερά; Θα είναι με τους εργάτες του Χ έθνους; Θα είναι με τους φτωχότερους; Θα απαιτεί την εφαρμογή των «αστικών νόμων» που σαν αστικοί είναι και διεφθαρμένοι; Και μην ισχυριστεί κάποιος ότι όλα αυτά τα διλήμματα είναι θεωρητικά ή έχουν απαντηθεί απ’ την αριστερά. Δεν έχει απαντηθεί τίποτα γιατί η «πολιτική ορθότητα» της αριστερής διανόησης δεν τους αφήνει να απαντήσουν σε αυτές τις σημερινές ιστορικές προκλήσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Έχεις μπερδέψει τα... α-μπέρδευτα!
    Εν τροχάδην κάποια από αυτά που μπέρδεψες:

    α) τον Σοσιαλισμό με το νεοφιλελεύθερο μΠΑτΣΟΚ.
    β) τον Στάλιν με τον... Σημίτη.
    γ) τη δικτατορία του προλεταριάτου με την μετα-κομμουνιστική αστική πολιτική ορθότητα.
    δ) το διεθνισμό με τον αστικό κοσμοπολιτισμό.


    Νομίζεις πως μετά από αυτά τα απίστευτα σφάλματα που προδίδουν πλήρη ΑΓΝΟΙΑ αλφαβητικών γνώσεων Ιστορίας και Πολιτικών Επιστημών, θα κάτσει να ασχοληθεί κάποιος αριστερός να σου απαντήσει σοβαρά;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είναι πράγματι λυπηρό, 20 σχεδόν χρόνια μετά τη λήξη του Ψυχρού Πολέμου, να επανέρχεται στην επικαιρότητα, στη μόδα αν θέλετε, ένας ακραιφνής αντικομμουνισμός, που λίγο έχει να κάνει με την Ιστορία, είτε ως επιστήμη, είτε ως αναζήτηση της αλήθειας του παρελθόντος. Η επιχειρηματολογία του αντικομμουνισμού σήμερα θυμίζει την αντίστοιχη της δεκαετίας του 1930 ή του 1950 και καμιά σχέση δεν έχει με την πραγματικότητα. Κάποιοι δυστυχώς ευνοούνται από την αναθεώρηση της ιστορίας και την αναβίωση του αντικομμουνισμού...
    Για όσους ενδιαφέρονται για μια άλλη εκδοχή της ιστορίας των ελλήνων της ΕΣΣΔ, πολύ πιο εμπεριστατωμένης και επιστημονικά τεκμηριωμένης -κατά τη γνώμη μου- θα πρότεινα την εξής μελέτη:

    http://erodotos.wordpress.com/2008/12/20/ellines-essd-pontos-gkikas/

    Είναι κρίμα να πηγαίνουμε πίσω αντί για μπροστά στην αναζήτηση της ιστορικής αλήθειας και να χανόμαστε στον βούρκο που λέγεται αντικομμουνισμός, ο οποίος ανήκει στις πιο μαύρες σελίδες της ιστορίας μας, της παγκόσμιας ιστορίας

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.