3/4/10

Οι «μαύρες χήρες» της ισλαμικής τρομοκρατίας

Η πυροδότηση του αμοιβαίου απόλυτου μίσους καταλύει όλους τους περιορισμούς, που η Ανθρωπότητα έθεσε για τους τρόπους διεξαγωγής των εχθροπραξιών. Η στυγνή καταπίεση γεμίζει την δεξαμενή απ’ όπου στρατολογούνται οι κυνηγοί της πιο τυφλής εκδίκησης.

Τι υποκινεί τις «μαύρες χήρες»;Παντού στον κόσμο οι επιθέσεις αυτοκτονίας είναι το τελευταίο όπλο εναντίον της ξένης στρατιωτικής κατοχής
ROBERT Α. RAPE, LINDSEY Ο΄ROURKE, JENNA ΜCDERMIT

Σχεδόν κάθε μήνα τα τελευταία δύο χρόνια Τσετσένοι πραγματοποιούν βομβιστικές επιθέσεις αυτοκτονίας. Οι στόχοι τους μπορεί να είναι οποιοιδήποτε, από ρώσοι στρατιώτες και τσετσένοι αστυνομικοί ως αθώοι άμαχοι, όπως αυτοί που σκοτώθηκαν στον υπόγειο της Μόσχας στις αρχές της εβδομάδας.

Ολοι γνωρίζουμε τον τρόμο που μπορούν να προκαλέσουν άνθρωποι αποφασισμένοι να σκοτωθούν. Κατανοούμε όμως πραγματικά τι είναι εκείνο που κάνει νεαρές γυναίκες και νεαρούς άνδρες να ζώνονται με εκρηκτικά και να σκοτώνονται προκειμένου να δολοφονήσουν δεκάδες καθημερινούς ανθρώπους; Οι τσετσένοι βομβιστές αυτοκτονίας δεν ταιριάζουν με τα δημοφιλή στερεότυπα, κάτι που δυσχεραίνει τις προσπάθειες της ρωσικής κυβέρνησης να τους περιορίσει. Για χρόνια, η Μόσχα περιέγραφε συνεχώς τους τσετσένους αυτονομιστές ως ισλαμιστές εξτρεμιστές, πολλοί εκ των οποίων είναι ξένοι, που επιθυμούν να καταστήσουν το Ισλάμ την κυρίαρχη θρησκεία στον κόσμο.

Η Ρωσία μπορεί να επιθυμεί σφόδρα να πείσει τη Δύση πως αυτή η μάχη είναι μέρος του παγκόσμιου πολέμου κατά της τρομοκρατίας, αλλά τα γεγονότα που δείχνουν ποιος τύπος γίνεται τσετσένος βομβιστής καμικάζι, είτε άνδρας είναι είτε γυναίκα, δείχνουν διαφορετικά πράγματα.

Οι τρεις μας στην εργασία μας για το Chicago Ρroject on Security and Τerrorism αναλύσαμε κάθε τσετσενική βομβιστική επίθεση αυτοκτονίας: από το 2000 που ξεκίνησαν, εκδηλώθηκαν 42 διαφορετικές με 63 καμικάζι. Πολλοί τσετσένοι αυτονομιστές είναι μουσουλμάνοι, αλλά ελάχιστοι από τους βομβιστές αυτοκτονίας επικαλούνται θρησκευτικά κίνητρα για τις πράξεις τους.

Η πλειοψηφία τους είναι άνδρες, αλλά ένα μεγάλο ποσοστό τους, το 40%, είναι γυναίκες. Αν και οι ξένοι βομβιστές δεν είναι κάτι το άγνωστο στην Τσετσενία, από τους 42 που έχουμε στοιχεία για τον τόπο γέννησής τους, οι 38 είναι από τον Καύκασο. Κάποιος σκοπός οδηγεί τους τσετσένους βομβιστές, αλλά αυτό είναι δύσκολο να αποδοθεί σε έναν ισλαμικό ιερό πόλεμο.

Οπως ανακαλύψαμε στην έρευνά μας που καλύπτει τον Λίβανο, τη Δυτική Οχθη, το Ιράκ, το Αφγανιστάν, τη Σρι Λάνκα και άλλες χώρες, οι εκστρατείες που εκδηλώνονται με βομβιστικές επιθέσεις αυτοκτονίας είναι σχεδόν το τελευταίο όπλο εναντίον της ξένης στρατιωτικής κατοχής. Η Τσετσενία είναι ένα καλό παράδειγμα εκδήλωσης αυτού του φαινομένου.

Η πορεία της εκστρατείας των βομβιστικών επιθέσεων αυτοκτονίας από τους Τσετσένους αποκαλύπτει ένα σαφές περίγραμμα: 27 επιθέσεις έγιναν από τον Ιούνιο του 2000 ως τον Νοέμβριο του 2004, καμία από τότε ως τον Οκτώβριο του 2007 και 18 από τότε ως σήμερα. Τι εξηγεί τη διακοπή των επιθέσεων που κράτησε σχεδόν τρία χρόνια;

Η απάντηση είναι η απώλεια της υποστήριξης του λαού της Τσετσενίας στην εξέγερση, για δύο λόγους: ο πρώτος είναι η αποδοκιμασία της σφαγής στο σχολείο του Μπεσλάν το 2004, όταν οι τσετσένοι αντάρτες δολοφόνησαν εκατοντάδες μικρά παιδιά Ρώσων. Ο δεύτερος, η εκστρατεία των Ρώσων με σκοπό να κερδίσουν « τις καρδιές και τα μυαλά » του κατεστραμμένου από τον πόλεμο πληθυσμού της Τσετσενίας. Οι στρατιωτικές επιχειρήσεις εκείνης της περιόδου σκότωσαν σημαντικά λιγότερους αμάχους. Δόθηκε αμνηστία στους αυτονομιστές αντάρτες και περίπου 600 παραδόθηκαν μόνον το 2006.

Δυστυχώς, οι Ρώσοι στη συνέχεια υπερεκτίμησαν τις δυνατότητές τους: από τα τέλη του 2007 η Μόσχα ξεκίνησε να πιέζει τη φιλορωσική τσετσενική κυβέρνηση του Ραζμάν Καντίροφ να ξεριζώσει τους εναπομείναντες αντάρτες. Εκείνη ακολούθησε τις εντολές της Μόσχας και εξαπέλυσε μια φιλόδοξη εκστρατεία καταπολέμησης της τρομοκρατίας, επιβάλλοντας πολύ σκληρά μέτρα. Η εικόνα είναι καθαρή: η τρομοκρατία των Τσετσένων που εκδηλώνεται με επιθέσεις αυτοκτονίας υποκινείται σαφώς τόσο από την άμεση στρατιωτική κατοχή της «χώρας» τους από τη Ρωσία όσο και από την έμμεση στρατιωτική της κατοχή από τις φιλορωσικές τσετσενικές δυνάμεις ασφαλείας. Αν αξιοποιηθούν οι μετριοπαθέστερες πολιτικές που εφαρμόστηκαν από το 2005 ως το 2007 η βία θα μπορούσε να μειωθεί σε έναν ανεκτό βαθμό, ώστε οι δυο πλευρές να μπορούν να ζήσουν παρά την εκδήλωσή της.

Επειδή το νέο κύμα των τσετσένων αυτονομιστών θεωρούν τον πρόεδρο Καντίροφ μαριονέτα του Κρεμλίνου, κάθε ρεαλιστική λύση θα πρέπει να βελτιώσει τη νομιμότητα των σημαντικότερων κοινωνικών θεσμών της Τσετσενίας.

Ενα πρώτο βήμα θα μπορούσε να είναι η διεξαγωγή ελεύθερων και δίκαιων εκλογών. Αλλα βήματα θα μπορούσαν να είναι η υιοθέτηση των διεθνώς αποδεκτών ορίων χρήσης βίας από τις δυνάμεις ασφαλείας και η ίση κατανομή των εσόδων από την εκμετάλλευση των πετρελαϊκών κοιτασμάτων, έτσι ώστε οι μουσουλμάνοι της Τσετσενίας να μπορούν να επωφεληθούν από τον πλούτο της χώρας τους.

Καμία πολιτική λύση δεν θα μπορούσε να εξαφανίσει όλα τα προβλήματα. Αλλά οι επιθέσεις στο μετρό της Μόσχας θα πρέπει να καταστήσουν σαφές στη Ρωσία ότι η αντιμετώπιση της εξέγερσης με τη διπλωματία είναι προς το συμφέρον της εθνικής της ασφάλειας. Οσο οι Τσετσένοι αισθάνονται πως βρίσκονται υπό κατοχή, είτε από τα ρωσικά στρατεύματα είτε από τους συνεργάτες τους, ο κύκλος της βίας θα συνεχίζεται σκορπώντας χάος σε ολόκληρη τη Ρωσία.

Ο κ. Ρόμπερτ Ρέιπ είναι καθηγητής Πολιτικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο.
Η κυρία Λίντσεϊ Ο Ρουρκ κάνει εκεί το διδακτορικό της και η κυρία Τζένα Μακντέρμιτ είναι τελειόφοιτη με ειδίκευση στην ανθρωπολογία. ΒΗΜΑ

Οι «μαύρες χήρες» της ισλαμικής τρομοκρατίας
Του Σταυρου Λυγερου

Οι δύο πολύνεκρες βομβιστικές επιθέσεις στο μετρό της Μόσχας ήλθαν να υπενθυμίσουν ότι και η Ρωσία αιμορραγεί κάθε τόσο από την ισλαμική τρομοκρατία. Προηγούμενοι σταθμοί της αιματηρής αλυσίδας είναι η επιδρομή στο Γκρόζνι, η ανατίναξη στον αέρα δύο πολιτικών αεροσκαφών Τουπόλεφ, η βομβιστική επίθεση στην είσοδο σταθμού μετρό και η αιματηρή κατάληψη σχολείου σε πόλη της Βόρειας Οσετίας.

Παρόμοιες «τυφλές» επιθέσεις είναι δύσκολο να αποτραπούν πλήρως, επειδή οι Τσετσένοι αυτονομιστές είναι Ρώσοι πολίτες και ως εκ τούτου μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα σε όλη την επικράτεια. Αν και θα ήταν σφάλμα να ταυτισθεί το τσετσένικο αποσχιστικό κίνημα με την Αλ Κάιντα, είναι σαφές ότι υπάρχει συνεργασία, δεδομένου ότι σ’ αυτό κυριαρχεί απολύτως η ισλαμική συνιστώσα. Οι «μαύρες χήρες» που προκάλεσαν την πρόσφατη τραγωδία ανήκουν στο Εμιράτο του Καυκάσου του Ντοκού Ουμάροφ. Ο όρος ισλαμική τρομοκρατία υποδηλώνει τον κοινό παρονομαστή του ισλαμικού φονταμενταλισμού, αλλά και μία πρακτική, που πηγάζει απ’ αυτόν. Μία πρακτική, που δεν περιορίζεται από ηθικούς ενδοιασμούς. Γι’ αυτό και δεν διστάζει να καταφύγει στην τυφλή βία. Η χρήση κάθε μέσου, που καλλιεργεί τον τρόμο στον εχθρό, είναι θεμιτή. Και εχθρός δεν είναι μόνον οι φορείς και οι μηχανισμοί ενός καθεστώτος. Εχθρός είναι οι δυτικές αξίες, η ιδεολογική κληρονομιά του Διαφωτισμού.

Στην πραγματικότητα, ο ισλαμικός φονταμενταλισμός αντιπροσωπεύει μία ασύμμετρη απειλή, που ιδεολογικά παραπέμπει σε «πόλεμο πολιτισμών». Ολα αυτά ισχύουν περισσότερο για το διεθνικό δίκτυο-ομπρέλα της Αλ Κάιντα, αλλά τελικώς επηρεάζουν και τις ακραίες ισλαμικές οργανώσεις, που δρουν σε επιμέρους εθνικά πλαίσια. Οι Τσετσένοι αυτονομιστές δεν αποτελούν εξαίρεση, παρ’ ότι στρέφονται αποκλειστικά εναντίον των Ρώσων. Σ’ αυτό έχει συμβάλει παλαιότερα η βία της ρωσικής κατοχής και στη συνέχεια η σκληρή κατασταλτική πολιτική του φιλορωσικού καθεστώτος στην Τσετσενία.

Η πυροδότηση του αμοιβαίου απόλυτου μίσους καταλύει όλους τους περιορισμούς, που η Ανθρωπότητα έθεσε για τους τρόπους διεξαγωγής των εχθροπραξιών. Η στυγνή καταπίεση γεμίζει την δεξαμενή απ’ όπου στρατολογούνται οι κυνηγοί της πιο τυφλής εκδίκησης. Από την στιγμή, που οι ίδιοι θεωρούν ότι θυσιάζονται για έναν ανώτερο σκοπό, δεν έχουν ηθικούς ενδοιασμούς να συμπαρασύρουν στον θάνατο ακόμα και μικρά παιδιά. Η πολιτική δύσκολα από μόνη της οδηγεί σε τόσο ακραίες συμπεριφορές. Καθοριστικό ρόλο παίζει η ύπαρξη του θρησκευτικού υπόβαθρου και η νομιμοποιημένη από το Ισλάμ έννοια του «ιερού πολέμου»ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

2 σχόλια:

  1. Οι πόλεμοι έχουν επίδραση και στην πολιτισμική διαμόρφωση των λαών. Αποτέλεσμα της φαινομενικής «μαλθακότητας» των ευρωπαίων είναι η διεξαγωγή του ολοκληρωτικού πολέμου κατά τα έτη 1939 – 1945. Γενικά το Ισλάμ και ο τρίτος κόσμος δεν έζησαν με αμεσότητα την μαζική ανθρωποσφαγή του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου. Και επειδή ακριβώς δεν έζησαν αυτές τις καταστάσεις τους επιτρέπεται μέσα στην λογική τους να θεωρούν τον ολοκληρωτικό πόλεμο σαν μια αποδεκτή λύση για επίτευξη επιδιώξεων. Αλλά είναι θέμα χρόνου η λογική να επικρατήσει του συναισθήματος. Σε αυτή την περίπτωση δυστυχώς θα δούμε ακόμα και ανθρώπους που δεν φταίνε σε τίποτα και με την απλή δικαιολογία πως κάποιος τρίτος ξάδερφος σκοτώθηκε σαν αντάρτης στον Καύκασο να ξεπατώνεται το σπίτι όλης της οικογένειας και να σκοτώνονται όλα τα μέλη της. Είπαμε ο πόλεμος δεν έχει ηθική και ο ισχυρότερος επικρατεί. Ιδιαίτερα αν οι αδύναμοι υιοθετούν μεθόδους ολοκληρωτικού πολέμου που δεν υπόκειται σε κανένα διεθνές δίκαιο.-

    Ελευθέριος Β.

    ΥΓ1 Αν θεωρήσει κάποιος «ρωσική κατοχή» την επικράτηση των ρώσων στον Βόρειο Καύκασο στις αρχές του 19ου αιώνα τότε ανοίγει μια ορθάνοιχτη πόρτα για να θεωρηθεί «ελληνική κατοχή» στην Πελοπόννησο το αποτέλεσμα της ελληνικής επανάστασης ή επίσης «ελληνική κατοχή» στην Δυτική Θράκη το αποτέλεσμα των συνθηκών που την κράτησαν υπό ελληνική κυριαρχία μετά το ’22. Ας μην ακούμε τις αμερικανικές ανοησίες που τις εκτοξεύουν δεξιά και αριστερά από την ασφάλεια της απόστασης των δύο ωκεανών. Εδώ έχουμε πολύ βαριά ιστορία και δεν πρέπει για κανένα λόγο να υποκύπτουμε σε ανθρωπιστικές ανοησίες μη σκεφτόμενοι το μέλλον των δικών μας παιδιών. Για να το πω απλά και για να προβοκάρω κάποιους ανθρωπιστές η Ρωσία έχει κάθε δικαίωμα να κάνει ότι περνά από το χέρι της για την σταθεροποίησή της στο Καύκασο. Η Τουρκία θα έπρεπε εμείς να κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας (πράγμα που δεν κάνουμε) για την αποσταθεροποίησή της στο Κουρδιστάν. Και η μόνη επαρκής δικαιολογία είναι, ότι αυτό επιβάλλει το συμφέρον μας.-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πιστευω οτι ειναι καλυτερο να αναχαιτιστει ο ισλαμικος φονταμενταλισμος στον Καυκασο (με οτι μεθοδους κρινουν απαραιτητες) παρα να βρεθουμε να τον αντιμετωπιζουμε στην Θρακη και στην Κυπρο.
    Χρηστος Βουλγαρης απο Λονδινο

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.