6/7/10

Η Τουρκία γιορτάζει την άλωση της Κωνσταντινούπολης. Η απεικόνιση μίας Οθωμανικής νοσταλγίας

http://www.nationalgeographic.com.tr/ngm/0705/images/konu_buyuk_2.jpg
Guillaume Perrier – Le Monde
Το κυβερνών κόμμα γιορτάζει μια χρυσή εποχή που υποτίθεται να έχει διακριθεί για την ειρηνική συνύπαρξη των διαφόρων κοινοτήτων της χώρας.
Το Μουσείο «Πανόραμα 1453» είναι το πιο επισκεπτόμενο μουσείο της Πόλης μετά από το παλάτι Topkapi και την Αγία Σοφία. Εγκαινιάστηκε το 2009 αυτή η πανοραμική παράσταση της άλωσης της Κωνσταντινούπολης από τον Οθωμανό Σουλτάνο Μωάμεθ Β΄το 1453, γιορτάζεται την 29η Μαΐου, ήδη έχει προσελκύσει περισσότερο από ένα εκατομμύριο ανθρώπων.
Κάτω από το τρούλο, οι επισκέπτες βουτιόνται στην ατμόσφαιρα των μαχών: το πυρ των κανονιών αναμιγνύεται με τα χλιμιντρίσματα και το σφύριγμα των βελών που εκτοπίζονται προς τα Βυζαντινά τοιχώματα. «Είναι θαυμάσιο, λέει ενθουσιασμένος ο Necmettin, που ήρθε με την οικογένεια του. Το Μουσείο είναι πολύ όμορφο, αρέσει στα παιδιά. Και είναι ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της ιστορίας μας».
Τα σχολεία της Πόλης περνάνε όλα από εκεί. Το «Πανόραμα 1453» είναι επιβλητικό της νοσταλγίας μιας ιδεώδης Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Η νεοθωμανική μόδα είναι παρούσα στους κινηματογράφους, στα καταστήματα ενδυμάτων, πλατιά προσβεβλημένη από τις πολιτικές αρχές, από τους διαφημιστές ή τους σχεδιαστές (designers ) όπως ο Deniz Tunç, που εκθέτει την συλλογή των «νεοθωμανικών» αντικειμένων διακόσμησης του , στην πολυτελή περιοχή του Nisantasi.
Το Μουσείο είναι η βασική ατραξιόν του "Πολιτιστικού πάρκου" που έχει σχεδιαστεί από τον δήμο της Ιστανμπούλ έξω από τα τείχη του Κωνσταντίνου, το σύμβολο της άλωσης του 1453.
Αυτός ο χώρος, "με το τζαμί του, τα θέατρα του, τα εστιατόρια, τους χώρους ψυχαγωγίας του και τους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων, αντικατοπτρίζει τον Οθωμανικό ιδεώδες του κράτους-έθνους, στην όχθη του ιστορικού κέντρου που θεωρείται το κατάλοιπο της Οθωμανικής πόλης", θεωρεί ο αρχιτέκτονας Korhan Gümüs, που αντιτίθεται τακτικά με την πολιτιστική πολιτική του δήμου.
"Η Τουρκία χρειάζεται ένα νέο πνεύμα κατάκτησης, ανάγγειλε ο Τούρκος Πρωθυπουργός Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, πρώην δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης, για τα εγκαίνια. Χάρη σε αυτό το πάρκο, τα παιδιά μας θα κοιτάζουν προς το μέλλον μέσω της ένδοξης ιστορίας μας. »
Το Δημαρχείο, ελεγχόμενο από το συντηρητικό μουσουλμανικό κόμμα στην εξουσία, το AKP, έχει επανασχεδιάσει ολόκληρες γειτονιές της πόλης, έχει κατεδαφίσει την ιστορική γειτονιά Ρομ, το Sulukule, για να οικοδομήσει Οθωμανικά σπίτια και μια αγορά λαϊκής τέχνης. Δεκάδες θρησκευτικά μνημεία από το 15o και 16ο αιώνα ανακαινιστήκαν στα πλαίσια του «Ιστανμπούλ 2010, πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης». Αλλά οι τοίχοι του Κωνσταντίνου, βυζαντινό σύμβολο, συνεχίζονται να απειλούνται από κατάρρευση.
Η "οθωμανομανία" που άρπαξε την Τουρκία αντιλαμβάνεται από τον ιστορικό Edhem Eldem ως "η απαγωγή του οθωμανικού παρελθόντος" που ο καθένας θέλει να επανακτήσει. Είναι η πτώχευση της ίδρυσης του κοσμικού τουρκικού έθνους, η επιστροφή του ραβδιού του Κεμαλισμού".
Η ιδεολογία της Τουρκίας του Ατατούρκ, πλατιά χτισμένη σε αντίθεση με τη μουσουλμανική θρησκεία και την αυτοκρατορία, δεν έσβησε τις παραδόσεις, πιστεύει κάποιος ειδικός της αυτοκρατορίας στο Πανεπιστήμιο του Βόσπορου. «Υπάρχει ανάγκη να επαναφερθεί ένα παρελθόν που μετουσιώθηκε. Αλλά το θύμα από όλα αυτά, είναι η ιστορία.»
Από τη δεκαετία του 1950, η επέτειος της άλωσης της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς καταχωρίστηκε ξανά στο ημερολόγιο, στις 29 Μαΐου. Φέτος, το δημαρχείο της Κωνσταντινούπολης διοργανώνει μια επίδειξη κατά μήκους του Χρυσού Κέρατος. Και το στάδιο Besiktas δημεύτηκε από μια ισλαμική οργάνωση για να γιορτάσουν το Σουλτάνο Μεχμέτ ο κατακτητής. Ο τελευταίος «επικαλύπτει την τουρκική ισλαμική ιδεολογία όπως και την εθνικιστική τουρκική ιδεολογία», υπογραμμίζει ο κ. Eldem, για τον οποίον ο νεοθωμανικός λαϊκισμός συγκεντρώνει μια σχεδόν καθολική αποδοχή (quasi-consensus).
Εξ ονόματος του εκσυγχρονισμού και της "τουρκοποιήσης" της χώρας, η δημοκρατία είχε αντικαταστάσει τις παραδοσιακές ποίηση και μουσική με τις βαλς και τα κλασικά μπαλέτα. «Στην αρχιτεκτονική, στο μαγείρεμα ή στη μουσική, αυτή η ξεχασμένη κουλτούρα γυρίζει τρεχάλα, αλλά υπό συγκριτική μορφή που έχασε κάθε λογική και που συχνά τείνει προς τον ανατολισμό», παρατηρεί ο κ. Eldem.
Οι μυρωδιές του Ναργιλέ είχαν εξαφανισθεί από την Κωνσταντινούπολη μέχρι τη δεκαετία του 1990, για να επιστρέφουν στα καφενεία του κέντρου υπό την επίδραση μιας "εθνικής μόδας" που προήλθε από την Ευρώπη.
Ο νεοθωμανισμός κλίνεται επίσης στον λόγο των ηγετών του AKP. "Πρέπει να είμαστε υπερήφανοι για το παρελθόν μας," διακηρύσσει ο Cüneyt Zapsu, σύμβουλος του πρωθυπουργού. Ο δοξασμός της κατάκτησης και μιας χρυσής εποχής αναμειγνύεται με τη νοσταλγία μιας υιοθετημένης ειρηνικής συνύπαρξης διαφορετικών θρησκευτικών και εθνικών κοινοτήτων.
Η τουρκική διπλωματία, η οποία επιδιώκει να ασκεί την επιρροή της από το Σεράγεβο έως τη Καμπούλ, ορίζεται συχνά ως νεοθωμανική από τους αντιπάλους της.
Ο Υπουργός Εξωτερικών, Αχμέτ Νταβούτογλου, ευσεβείς μουσουλμάνος και λεπτός γνώστης της ιστορίας, κατηγορείται συχνά ότι καταδιώκει ένα αυτοκρατορικό ιδεαλισμό, ένα μείγμα Ισλαμικής αλληλεγγύης και τουρκικού ηγεμονισμού.
"Δεν πιστεύω στη νεοθωμανική διπλωματία, κρίνει η κοινωνιολόγος Nilüfer Narli, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Bahçesehir. " Πρόκειται για μια πιο ανοικτή και πιο δραστήρια περιφερειακή προσέγγιση για την επίλυση των συγκρούσεων. Υπάρχει μια ξανακάλυψη της ποικιλομορφίας. »

11 σχόλια:

  1. Ενδιαφέρον το κείμενο, αλλά συχνότατα η κατανόησή του δυσχεραίνεται απογοητευτικά από την πρόχειρη, άθλια και πλήρη λαθών, γραμματικών και συντακτικών μετάφραση του πρωτοτύπου... Λίγο μεγαλύτερη φροντίδα στη χρήση των Ελληνικών δεν θα έβλαπτε, κε σκαλ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Και οι γυναίκες ντύνονται τις γνωστές βράκες που φόραγαν οι οδαλίσκες των χαρεμιών.
    Αυτή η μόδα ενέσκηψε και την υιοθέτησε ο κόσμος ασκεπτί

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Με πιάσανε τα διαόλια μου διαβάζοντας το.
    Για φαντάσου να μιλούν για πολιτισμό και ιστορία οι νομάδες Τούρκοι.
    Μπήκαν στην Πόλη και στα χρυσά παλάτια της οι σκηνίτες της στέπας που δεν είχαν γνωρίσει οροφή πάνω από το κεφάλι τους και τώρα διοργανώνουν και "πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης".

    Κάπως, κάποτε, η ιστορία θα ξαναγραφτεί. Η παρένθεση θα κλείσει. Ένα όνειρο έχω στην καρδιά που ξεπερνάει το άτομο μου, να ξαναπάρουμε την Πόλη.
    Έχουμε ξεχάσει; Δεν το νομίζω!!
    Την κατάλληλη ηγεσία προσμένουμε που όλο αργεί αλλά μια μέρα σίγουρα θα έρθει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. φιλε μου τα 600 χρονια παρουσιας των τουρκων στην περιοχη δημιουργουν ιστορια..εννοειτε σε δυσκολες εποχες για τους πολιτες μιας χωρας να τους μιλας για πραγματα που τους κανει να νοιωθουν περηφανοι,και νομιζω οτι ειναι ενας καλος τροπος να βαδισουν στο μελλον..εμεις οπως καταλαβαινεις θα βαδισουμε με σκανδαλα και με ξεπουλημα της πατριδας μας..
    '

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. 2:47 .ρε φίλε να σε ρωτήσω κάτι .οι γύρο σου σε ανέχονται
    γιατί έχεις πολλά λεφτά ,.τι κώλυμα έχεις με την γραμματική .
    αν σε ενοχλούν οι ανορθόγραφη πιάσε και ρώτα τους δάσκαλος τους μην παραξενεύεστε αφήστε τον άλλον να πει κάτι και εσύ πιο γραμματιζούμενος διορθώσετε διακριτικά.
    εδώ είμαστε μια παρέα με χίλια δυο προβλήματα χαλάρωσε λίγο .
    κερνώ τσιπούρα αν θες
    ΑΝΟΡΘ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΟΣ
    Οι Τούρκοι αναδεικνύουν την παράδοσή τους όχι όμως ως άγονη επιστροφή στο παρελθόν, όχι ως προγονολατρία. Αλλά ως εφαλτήριο για να εμποτίσουν το παρόν με αισιοδοξια και ορμή, ως εφαλτήριο για το μέλλον. Είναι αυτονόητο οτι δίνουν τη δική τους ερμηνεία στην παράδοσή τους, όπως όλοι.
    Αντίθετα εμείς με το επιχείρημα ότι βλέπουμε το μέλλον, καταστρέφουμε, περιφρονούμε την παράδοσή μας-αυτό κάνει ο Σημιτισμός/εκσυγχρονισμός/Ρεπούση/ρΔραγώνα κλπ. Και έτσι δεν έχουμε ούτε παρελθόν ούτε μέλλον.
    Δεν είναι μόνο οι Τούρκοι που ακολουθούν αυτό το δρόμο,είναι κι άλλοι, στη Λ.Αμερική, η Κίνα, η Ρωσία κλπ. Ας το σκεφτούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Την ιδρυση καποιας πολης που να ιδρυσαν την γιορταζουν?Υπαρχει τετοια πολη?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Άπ΄όσο ξέρω και η απαρχή της σφαγής κατά των Ποντίων αποτελεί εθνική γιορτή για τους Τούρκους. Γενικά οι Τούρκοι γιορτάζουν την καταστροφή ,την λεϊλασία την αρπαγή την επεκτατική και την γενοκτόνα στάση τους ως λαός σαν να μην πρόκειται για κάτι που πρέπει να ντρέπονται αλλα για κάτι που πρέπει να είναι υπερήφανες οι μέλλουσες γεννιές τους.Έπειτα έχουμε και στην Ελλάδα τους θαυμαστές του ΅τουρκικού σοβινιστικού μεγαλείου όπως η κατάπτιστη, ελεϊνή στα ματια του ελληνικού λαού Δραγώνα που μας πληροφορεί ότι ο επαναστατικός αγώνας των υπόδουλων Ελλήνων κατά της τυρανίας των Τούρκων ήταν επεκτατική πολιτική της Ελλάδος κατά της Τουρκίας!!!!Δεν μας πληροφόρησε η κατάπτιστη Δραγώνα όταν οι Τούρκοι κατάλαβαν την Κωνσταντινούπολη και έσφαζαν τα Βαλκάνια και την Μ. Ασία έκαναν φιληρεινική πολιτική? Υπάρχει κάποια μεγάλη πόλη της σημερινής Τουρκίας που να έχει υδρηθεί από Τούρκους? Ποιός έκανε τελικά επεκτατική πολιτική εναντίων ποιού ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. χρόνια πολλά φίλοι τούρκοι .
    ντόρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. 1:41,

    ξέχασες τον ΓΑΠ και πολλούς άλλους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ας διαβάσουν οι νεώτεροι Τούρκοι τα απομνημονεύματα του Φραντζή και ας συνειδητοποιήσουν σε τι φρίκες αντιστοιχούν αυτά που τους βάζουν να εορτάζουν.
    Και τότε ας ζητήσουν από τους "σπουδαίους οραματιστές" ηγέτες τους, τα ρέστα...
    Για να μη βγαίνει μετά ο Ερντογάν να μιλάει για γενοκτονίες!
    Και οι Ευρωπαίοι, ας τα δούν και αυτοί για να θυμηθούν ότι όταν έγινε η Αλωση, οι καμπάνες σε όλη την Ευρώπη χτυπούσαν πένθιμα για μια εβδομάδα και οι χριστιανικοί λαοί βγήκαν στους δρόμους και θρηνούσαν για το κακό που βρήκε το Βυζάντιο.
    Οταν λέμε να θυμόμαστε, να τα θυμόμαστε όλα..Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.