13/8/10

Τι σημαίνει η λειτουργία στη Μονή Σουμελά

Του Ιωαννη Ν. Γρηγοριαδη*

Η απόφαση των τουρκικών αρχών να επιτρέψουν την τέλεση θείας λειτουργίας τη 15η Αυγούστου στο μνημείο-σύμβολο του ποντιακού Ελληνισμού, τη Μονή Σουμελά στη Ματσούκα του Πόντου, είναι ιστορικών διαστάσεων. Για πρώτη φορά από τον διωγμό των τελευταίων μοναχών το 1923, στο καθολικό της μονής θα τελεσθεί θεία λειτουργία προεξάρχοντος του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου. Ενδιαφέρον είναι επίσης ότι η πρωτοβουλία αυτή δεν είναι μεμονωμένη.

Ανάλογη απόφαση έχει ληφθεί και για την τέλεση λειτουργίας τον Σεπτέμβριο στον Ναό του Τιμίου Σταυρού στη νησίδα Αχταμάρ της λίμνης Βαν, ένα από τα σημαντικότερα μνημεία του αρμενικού πολιτισμού. Εχει προηγηθεί βεβαίως η τέλεση λειτουργιών σε πολλούς ερημωμένους ναούς της Μικράς Ασίας από τον Οικουμενικό Πατριάρχη. Ωστόσο, η συμβολική σημασία των δύο παραπάνω μνημείων προσδίδει στην τουρκική πρωτοβουλία μείζονες διαστάσεις.

Βεβαίως τα κίνητρα αυτών των αποφάσεων είναι και οικονομικά. Τόσο ο Πόντος όσο και η ανατολική Τουρκία είναι από τις λιγότερο οικονομικώς και τουριστικώς ανεπτυγμένες περιοχές της Τουρκίας και η άφιξη χιλιάδων προσκυνητών από την Ελλάδα, την Αρμενία και πολλές άλλες χώρες σημαίνει ευπρόσδεκτο τουριστικό συνάλλαγμα. Ωστόσο αυτό το κίνητρο υπήρχε επί δεκαετίες και ουδεμία τέτοια απόφαση ελήφθη.

Αξίζει να θυμηθεί κανείς τα επεισόδια πέρυσι στη Μονή Σουμελά, όταν επιχειρήθηκε να τελεσθεί θεία λειτουργία χωρίς την άδεια των τουρκικών αρχών. Αυτό το οποίο τώρα φαίνεται ότι έγειρε την πλάστιγγα υπέρ της χορηγήσεως της αδείας είναι η προσπάθεια της κυβερνήσεως Ερντογάν να παρουσιάσει βήματα προόδου σε μια χρονιά κατά την οποία τα μέτρα προστασίας των δικαιωμάτων των μειονοτήτων και πάλι υπολείπονται των προσδοκιών και των υποσχέσεων.


Τούτο δεν σημαίνει βεβαίως ότι η κίνηση αυτή δεν ενέχει και πολιτικά ρίσκα για την κυβέρνηση Ερντογάν. Ενόψει και του δημοψηφίσματος της 12ης Σεπτεμβρίου, κάθε απρόοπτο μπορεί εύκολα να γίνει αντικείμενο πολιτικής εκμεταλλεύσεως. Ο εθνικιστικός εξτρεμισμός ανθεί στον Πόντο και την ανατολική Τουρκία, και η παρουσία χιλιάδων Ελλήνων και Αρμενίων, έστω και για μερικές ημέρες, δεν θα είναι καθόλου ευχάριστη για τους Τούρκους εθνικιστές.

Ο δολοφόνος του Αρμένιου δημοσιογράφου Χραντ Ντινκ το 2007 ήταν ένας νεαρός από την Αμισό, ενώ ο καθολικός ιερέας της Τραπεζούντας Αντρέα Σαντόρο δολοφονήθηκε από έναν ανήλικο το 2006. Η πρόκληση επεισοδίων από ακραία τουρκικά στοιχεία τα οποία θα προσπαθήσουν να αποτρέψουν τη διεξαγωγή των λειτουργιών αλλά και από ακραία ελληνικά και αρμενικά στοιχεία, τα οποία θα επιχειρήσουν να καπηλευθούν τον θρησκευτικό χαρακτήρα των εκδηλώσεων, αποτελεί ρεαλιστικό κίνδυνο ο οποίος πρέπει να αποφευχθεί.


Η επιτυχία του διπλού εγχειρήματος Σουμελά και Αχταμάρ μπορεί να ανοίξει τον δρόμο σε ακόμη πιο «τολμηρές» πρωτοβουλίες από την τουρκική πλευρά, στη βαθμιαία εξομάλυνση των σχέσεων μεταξύ της Τουρκίας και μέρους τουλάχιστον των ελληνικών και αρμενικών προσφυγικών σωματείων, καθώς και σε μια αυξανόμενη συνειδητοποίηση της σημασίας της χριστιανικής κληρονομιάς της χώρας, αλλά και του Οικουμενικού Πατριαρχείου από την τουρκική κοινωνία.

Δεν είναι χωρίς σημασία η συνεργασία των τουρκικών αρχών με το Οικουμενικό Πατριαρχείο για τη διοργάνωση της λειτουργίας στη Μονή Σουμελά. Θα ήταν σκόπιμος, τέλος, ένας αντίστοιχος προβληματισμός για τη χρήση ισλαμικών μνημείων τα οποία είναι εγκατεσπαρμένα σε διάφορα σημεία της Ελλάδος.


* Ο Ιωάννης Ν. Γρηγοριάδης είναι επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Μπίλκεντ και επιστημονικός συνεργάτης του ΕΛΙΑΜΕΠ.

5 σχόλια:

  1. Μία μικρὴ πρωτοβουλία ἀνάγεται δὲν ξέρω καὶ ἐγὼ σὲ τί.

    Εἶδες τὸ ΕΛΙΑΜΕΠ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν είναι χωρίς σημασία η συνεργασία των τουρκικών αρχών με το Οικουμενικό Πατριαρχείο για τη διοργάνωση της λειτουργίας στη Μονή Σουμελά. Θα ήταν σκόπιμος, τέλος, ένας αντίστοιχος προβληματισμός για τη χρήση ισλαμικών μνημείων τα οποία είναι εγκατεσπαρμένα σε διάφορα σημεία της Ελλάδος///// Και να τι παει να μας φερει το προσκυνημα των προσκυνημενων .......[[[[[[[[[[[τη χρήση ισλαμικών μνημείων τα οποία είναι εγκατεσπαρμένα σε διάφορα σημεία της Ελλάδος.]]]]]]]]]]] Τι να πω .ΤΑΛΩΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μία ἀπορία: Εἰς τὴν «θείαν λειτουργίαν» ἄραγε ὁ «πατριάρχης» θὰ ψάλλῃ, μεταξὺ τῶν ἄλλων καὶ τὸ ἀκόλουθον ποιηματάκι;
    «Σῷζε πάντοτ’ ἐκ κινδύνων
    ὁ τὰ πάντα συγκρατῶν
    τὸν Σουλτὰν Ἀβδοὺλ Χαμίτ χαν,
    τὸν ὑπόδειγμ’ ἀρετῶν.
    Δὸς αὐτῷ εὐδαιμονίαν
    καὶ πανόλβιον ζωήν,
    ἐπιχέων εὐλογίαν
    ’στὴν ψυχήν του τὴν ἁγνήν».

    Ἢ μήπως θὰ τὸ ἐκσυγχρονίσουν ἀντικαθιστῶντες τὸ ὄνομα;
    «Σῷζε πάντοτ’ ἐκ κινδύνων

    τὸν Ταγὶπ τὸν Ἐρντογάν,
    …»

    Εἷς Ἕλλην

    Πηγή: http://www.pare-dose.net/?p=2940#ixzz0wTCbiqaA

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΑΠ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ
    Ο κ. καθηγητής αναβαθμίζει μια απολύτως ελεγχόμενη ενέργειατης τουρκικής κυβέρνησης σε μείζον ζήτημα. Και μας καλεί να ανταποδώσουμε τα αντίστοιχα αν και ασφαλώς δεν του διαφεύγει ότι δεν πρόκειται για ισοδυναμες κινήσεις. Μια (αλλά όχι η μόνη) διαφορά είναι ότι η τουρκική πλέυρά μπορεί ανά πάσα στιγμή να μαιταιώσει την άδεια τελέσεως της λειτουργίας, χωρις κόστος,ενώ εμείς όχι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Και ενώ ο αρθρογράφος εικάζει ότι το εγχείρημα σε Σουμελά και Αχταμάρ μπορεί να ανοίξει το δρόμο σε εξομάλυνση σχέσεων με προσφυγικά σωματεία και στην ανάδειξη του ρόλου του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της χριστιανικής κληρονομιάς στην τουρκική κοινωνία, ας δούμε ποια είναι η συμπεριφορά της Τουρκίας απέναντι στη χώρα μας με βάση τα γεγονότα και όχι τους ευσεβείς πόθους:
    Αντιγράφω από την ιστοσελίδα defence.net, η δημοσίευση σημερινή:

    «Σκουπιδόχαρτα μορατόριουμ και ΜΟΕ για την Άγκυρα - Δεκάδες παραβιάσεις από την Δευτέρα
    Τα παπούτσια τους γυαλίζουν με τα κείμενα του δήθεν "μορατόριουμ" και των περίφημων ΜΟΕ (Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης) οι Τούρκοι πολιτικοί και στρατιωτικοί: Φρενίτιδα παραβιάσεων και παραβάσεων από 56 τουρκικά μαχητικά από την περασμένη Δευτέρα, δύο ημέρες μετά τα πριβέ γεύματα Δρούτσα και Νταβούτογλου στη Ρόδο και την επαύριο της νέας επίσκεψης του "Πίρι Ρέις" στην ελληνική υφαλοκρηπίδα. Συνολικά σε 23 περιπτώσεις παραβιάστηκαν τα εναέρια σύνορα της χώρας, ενώ υπήρξαν και 8 παραβάσεις των κανόνων του FIR Αθηνών.
    Όλα αυτά εν μέσω του θερινού "μορατόριουμ" που έχει συμφωνηθεί από τις δύο πλευρές για την αποφυγή στρατιωτικών δραστηριοτήτων στο Αιγαίο πέραν των απολύτως αναγκαίων και τα οποία δεν θα μπορούσαν να εκληφθούν ως πρόκληση από την μία ή την άλλη πλευρά.
    Και όμως η τουρκική Αεροπορία όχι απλώς έχει "ξεσαλώσει", αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις άγγιξε και τα 6 μίλια κατά την διάρκεια των παραβιάσεων στις οποίες προβαίνει ατιμώρητα μεταξύ των 6 και 10 μιλίων. Η αντίδραση του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών είναι αυτή που φαντάζονται όλοι…»

    Αυτά, για να τοποθετήσουμε καλύτερα στο κάδρο των υφιστάμενων ελληνοτουρκικών σχέσεων την "ιστορική" απόφαση και να μην της αποδώσουμε διαστάσεις -πέρα από τη συμβολική για εσωτερική και διεθνή κατανάλωση και τη συναισθηματική για τους χιλιάδες Πόντιους που θα σπεύσουν- που, κατά τη γνώμη μου, δεν έχει. Οι ευσεβείς πόθοι μένει να αποδειχτούν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.