17/8/10

Στόχος να αρπάξουν τις περιουσίες των ομογενών


View Larger Map

Η Χειμάρρα στην ιστορική της διαδρομή υπήρξε μόνιμος στόχος του αλβανικού εθνικισμού, καθώς συγκέντρωνε στα επτά χωριά της –πόλη της Χειμάρρας, Δρυμάδες, Παλάσα, Πηλιούρι, Κηπαρό, Βούνο– τον πιο μαχητικό πυρήνα του Ελληνισμού με ισχυρή αυτονομιστική συνείδηση.

Ο Ενβέρ Χότζα, όταν το 1946-1947 καθόρισε τις μειονοτικές ζώνες στις οποίες οι εκεί Ελληνες τύγχαναν κάποιων προνομίων –με την πάροδο του χρόνο αυτά περιορίστηκαν–, άφησε εκτός τη Χειμάρρα μολονότι αριθμούσε τότε γύρω στις δεκαπέντε χιλιάδες ομογενείς. Σήμερα έχουν απομείνει γύρω στις τρεις χιλιάδες στα τρία πρώτα χωριά.

Το έκανε για να αποκόψει πλήρως από τον μειονοτικό κορμό του Νότου το πιο δραστήριο κομμάτι του Ελληνισμού, αλλά και για έναν επιπλέον λόγο: να τιμωρήσει του Χειμαρριώτες οι οποίοι, στις βουλευτικές εκλογές που οργάνωσε το 1945 μόλις ανήλθε στην εξουσία, δεν του έδωσαν ούτε μία ψήφο! Ταυτόχρονα μετέφερε οικογένειες Λιάπηδων και τις εγκατέστησε στην περιοχή, με στόχο τη βαθμιαία αλλοίωση της εθνοτικής σύνθεσης του πληθυσμού, γεγονός που τροφοδότησε μίσος και αντιπαράθεση μεταξύ Αλβανών και Ομογένειας, η οποία υπέστη σκληρούς διωγμούς.

Με την κατάρρευση του καθεστώτος στις αρχές της δεκαετίας του ’90, όπως και οι άλλοι Ελληνες του Νότου, οι Χειμαρριώτες μετανάστευσαν στη μεγάλη τους πλειονότητα στην Ελλάδα εγκαταλείποντας πίσω τους τις περιουσίες τις οποίες αγόρασαν ή καταπάτησαν Αλβανοί που κατέφθασαν από τον Βορρά αναζητώντας καλύτερη τύχη στα εύφορα παράλια. Κατά μερικούς, τα μετα-χοτζικά Τίρανα ενεθάρρυναν ή και ενίσχυσαν την κάθοδο Λιάπηδων στην περιοχή, με απώτερους στόχους.

Και ενώ η ένταση για τα εθνοτικά σοβεί ιστορικά, ήρθε το περιουσιακό, η επιστροφή δηλαδή της γης –την οποία είχε κρατικοποιήσει το καθεστώς Χότζα– στους νόμιμους δικαιούχους, να οξύνει τα πνεύματα.

Μεθοδεύσεις

Οι ομογενείς καταγγέλλουν μεθοδεύσεις στην όλη διαδικασία με στόχο να υφαρπάξουν οι Αλβανοί ή και το ίδιο το κράτος τις περιουσίες τους. Αναφέρουν ως διαδεδομένο το φαινόμενο Αλβανών που διεκδικούν με αμφιβόλου γνησιότητας προπολεμικά έγγραφα περιουσίες οι οποίες είναι γνωστό στις τοπικές κοινωνίες ότι ήταν ιδιοκτησίες Ελλήνων και επομένως ανήκουν δικαιωματικά στους απογόνους τους.

Μάλιστα, κάνουν λόγο για καταπατήσεις γης Ελλήνων που έχουν μεταναστεύσει, εκβιασμούς και απειλές, ώστε να αναγκαστούν να τους παραχωρήσουν οικόπεδα και κτίσματα. Εμπλέκουν σε έκνομες δραστηριότητες και το ίδιο το κράτος, το οποίο ισχυρίζονται ότι επιχειρεί να ελέγξει περιουσίες της Εκκλησίας ή και των κοινοτήτων που είχε κολεκτιβοποιήσει το καθεστώς του Χότζα.

Κατά τους ομογενείς, όλα αυτά έχουν στόχο την εκδίωξή τους από τις πατρογονικές τους εστίες και τον αφελληνισμό της Χειμάρρας, του προπύργιου, όπως τη θεωρούν, του Ελληνισμού της Αλβανίας.

Υπάρχει βέβαια και η άλλη, η καθαρά οικονομικού χαρακτήρα εκδοχή, που έχει να κάνει με τη σχεδιαζόμενη τουριστική ανάπτυξη της πανέμορφης περιοχής.

Η Χειμάρρα αποτελεί το τουριστικό φιλέτο της Αλβανίας και έλκει το αυξημένο ενδιαφέρον αλβανικών και ιταλικών συμφερόντων που δραστηριοποιούνται με όλα τα μέσα για την αγορά και αξιοποίηση εκτάσεων στα μαγευτικά παράλια τα οποία παραδοσιακά ανήκαν σε Ελληνες.

Το ιδιοκτησιακό αποτελεί τούτη την εποχή ζέον πρόβλημα για ολόκληρη την Αλβανία, όμως στην περιοχή της Χειμάρρας, αναμειγνυόμενο με το βαρύ ιστορικό φορτίο και τη χρόνια καχυποψία, τείνει να αποκτήσει εκρηκτικές εθνοτικές διαστάσεις, οι οποίες αγγίζουν και το εσωτερικό της ίδιας της ελληνικής μειονότητας.

Επ’ αυτού, συχνά ο Τύπος των Τιράνων κατηγορεί στελέχη της Ομογένειας ότι υποκινούν σκοπίμως εθνοτικούς θορύβους για να καλύψουν περιουσιακές επιδιώξεις τους.
kathimerini.gr

4 σχόλια:

  1. Ton fagane ton Teli Gouma kai den egirei kaneis kanena thema,

    O dromos gia thn trapezounta pernaei apo thn borio hpeiro pontioi mou

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ της Β. Ηπείρου εδώ και τώρα και σε όποιον αρέσει !!!
    τζιμης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εἶναι σαφές, ὅτι τόσον ἡ ὑπὸ τοῦ ἀλβανικοῦ κράτους ἐπιχείρησις καταλῃστεύσεως τῶν ἑλληνικῶν περιουσιῶν, ὅσον καὶ ἡ πρόσφατος δολοφονία τοῦ Βορειοηπειρώτου Ἀριστοτέλους Γκούμα ὀφείλονται εἰς τὴν ἀνθελληνικὴν πολιτικὴν τοῦ αὐτοῦ κράτους (ἐκ τῆς ὁποίας ἐπηρεάσθη καὶ ὁ δολοφόνος), τὸ ὁποῖον προσπαθεῖ, ὅπως ἀλβανοποιήσῃ τὰ πάντα ἐντὸς τῶν συνόρων του καὶ ὄχι μόνον, ἀλλὰ καὶ νὰ ἀσκήσῃ ἐπεκτατικὴν πολιτικὴν εἰς βάρος τῶν γειτόνων του, μηδὲ τῆς Ἑλλάδος ἐξαιρουμένης.
    Εἰς προηγούμενον ἄρθρον (http://infognomonpolitics.blogspot.com/2010/08/blog-post_5142.html) εἶχα σχολιάσει ἀναφέρων τὴν ἑλληνικὴν καταγωγὴν τῶν Ἀλβανῶν. Πράγματι ἡ Γενετική, ἡ Ἀνθρωπολογία, ἡ Μυθολογία καὶ ἡ Ἱστορία ὑποστηρίζουν αὐτὴν τὴν θέσιν. Αὐτὴ ἦτο καὶ ἡ γνώμη τῶν Ἑλλήνων μέχρι τοῦ 19ου αἰῶνος καὶ τῶν ἀρχῶν τοῦ 20ου. Δι’ ὃ καὶ νόμος τοῦ ἑλληνικοῦ κράτους τοῦ 1904 ἔκανε δεκτὴν τὴν εἰσαγωγὴν εἰς τὴν Στρατιωτικὴν Σχολὴν Εὐελπίδων τῶν Ἀλβανῶν ὡς Ἑλλήνων, ἐν ᾧ τὰ σχολικὰ ἐγχειρίδια Ἱστορίας τῆς Ἑλλάδος τῆς αὐτῆς ἐποχῆς ἀναφέρουν τὰ ἴδια (βλ. καὶ http://www.youtube.com/watch?v=0CFN9gC-FYM&feature=related).
    Ὁ διαχωρισμὸς τῶν Ἑλλήνων ἀπὸ τῶν Ἀλβανῶν καὶ ἡ συνακόλουθος ὑποδαύλισις τοῦ μίσους μεταξὺ ἀλλήλων προέκυψεν ἐκ τῆς ἀνθελληνικῆς πολιτικῆς τῶν ξένων δυνάμεων, ἰδίᾳ ἐν προκειμένῳ τῆς τε Αὐστρίας καὶ τῆς Ἰταλίας, αἵτινες ἐπεθύμουν τὸν ἔλεγχον τῆς Ἑλληνικῆς Χερσονήσου. Ἡ τελευταία μάλιστα, «φιλοξενοῦσα» εἰς τὰ ἐδάφη, ἃ κατέχει, πολυπληθεῖς καὶ συμπαγεῖς ἑλληνικοὺς πληθυσμούς (Μεγάλη Ἑλλάς), εἶχε καὶ ἔχει κάθε λόγον, ὅπως λυσαλέως ἐχθρεύηται τὴν Ἑλλάδα, τὸ ὁποῖον ἔχει ἀποδείξει καὶ ἡ ἀνέκαθεν πολιτική της. Νῦν δὲ ἡ ἄρχουσα τάξις τῆς γείτονος χώρας (Ἀλβανίας), ἐπικουρουμένη ὑπὸ διεθνῶν συμφερόντων, ἔχει ἐπίσης κάθε λόγον, ὅπως διατηρήσῃ τὰ προνόμια τοῦ ἐξουσιαστοῦ τοῦ ἀλβανικοῦ κράτους.
    Ὅμως καὶ οἱ Ἕλληνες καὶ οἱ Ἀλβανοὶ σφάλλουν οἰκτρῶς ἀλληλομισούμενοι, ἐν ᾧ ἠδύναντο νὰ πορευθοῦν μαζύ, τοὐλάχιστον ὡς σύμμαχοι, ἐντὸς ἑνὸς καταθλίβοντος ὅλους τοὺς λαοὺς τῆς χερσονήσου μας περιγύρου. Πάντως, ἐὰν ἐξαιρέσωμεν τὰ ἀνωτέρω περιστατικά, καθῶς καὶ περιπτώσεις ἐκμεταλλεύσεως τῆς φιλοξενίας μας πρὸς τοὺς ἐν Ἑλλάδι Ἀλβανούς (ποὺ κυρίως ὀφείλονται εἰς τὴν ἔνδειαν ἢ καὶ τὸ ποινικὸν παρελθὸν ἐνίων ἐξ αὐτῶν), αἱ σχέσεις μεταξύ μας βαίνουν μᾶλλον καλαὶ ἤ, τοὐλάχιστον, βελτίονες τῶν τοῦ λεγομένου Ψυχροῦ Πολέμου. Προσωπικῶς λόγῳ τοῦ ἀντικειμένου μου ἔχω γνωρίσει καὶ γνωρίζω πολλοὺς Ἀλβανούς, μὴ διακειμένους ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἐχθρικῶς ἔναντί μας. Ἡ ἐκμάθησις τῆς ἑλληνικῆς ὑπ’ αὐτῶν εἶναι ταχίστη ἕως ἐντυπωσιακή, πολλοὶ δέ –ὄχι ὅλοι– παραδέχονται τὴν κοινήν μας καταγωγήν. Κάποιος μάλιστα μὲ ἐπληροφόρησεν, ὅτι πολλοὶ Ἀλβανοί, ἐπιστρέφοντες εἰς τὴν πατρίδα των, θεωροῦν ἑαυτοὺς Ἕλληνας μᾶλλον παρὰ Ἀλβανούς. Διὰ νὰ τὸν δοκιμάσω, παρετήρησα, ὅτι καὶ πολλοὶ Ἕλληνες, ἐξ Εὐρώπης ἐπιστρέφοντες, θεωροῦν ἑαυτοὺς μᾶλλον Εὐρωπαίους παρὰ Ἕλληνας. Δὲν τὸ ἀντέκρουσεν, ἀλλ’ ἐμμέσως μοῦ ἔδωσε νὰ καταλάβω, ὅτι δὲν θεωρεῖ τὰς δύο περιπτώσεις ἰδίας μεταξύ των.
    Θὰ ἐπαναλάβω καὶ ἐδῶ, ὅτι τὸ συμφέρον μας εἶναι νὰ ἐπαναφέρωμεν εἰς τὸν Ἑλληνισμὸν γειτονικοὺς πληθυσμούς, οἵτινες ἀκριβῶς λόγῳ τοῦ ἀνθελληνισμοῦ τῶν ἐξουσιῶν δύο καὶ πλέον χιλιετιῶν ἔχασαν τὴν ἐπαφὴν πρὸς τὴν ἀρχαίαν καταγωγήν των. Καὶ οἱ σύγχρονοι Ἀλβανοί, εἴτε Ἠπειρῶται εἴτε Ἰλλυριοί, δὲν ἐξαιροῦνται αὐτῆς τῆς καταγωγῆς. Ἔχομεν χρέος ἄλλωστε νὰ εὕρωμεν τοὺς χαμένους κατὰ τὴν λαίλαπα τοῦ ἀσιατικοῦ βαρβαρισμοῦ ἀδελφούς μας καὶ νὰ ἀποκαταστήσωμεν οὕτω τὴν ἱστορικὴν καὶ ἐθνολογικὴν πραγματικότητα.
    Εἷς Ἕλλην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ακους Σαββα μου; Μερες τωρα περιμενω ενα σχολιο σου για την δολοφονια του συμπατριωτη μου.Καποτε σου χαρισα ενα βιβλιο για τους αγωνες της ιδιαιτερας μου Πατριδας.Ισως ο δρομος για την Τραπεζουντα να περναει και απο την Β.Ηπειρο... για να μη θρηνησουμε και αλλες χαμενες πατριδες,πραγμα που το βλεπω χλωμο ετσι οπως παμε...Φιλικα και με εκτιμηση απο το Vermont.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.