14/8/10

ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΣΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ

Sümela Manastırı
Του Δημήτρη Κωνσταντακόπουλου
Χιλιάδες Πόντιοι, και όχι μόνο, από την Ελλάδα, τη Ρωσία και τη Γεωργία κατευθύνονται τώρα προς την Παναγία Σουμελά, στην περιοχή Τραπεζούντος, όπου την ερχόμενη Κυριακή θα χοροστατήσει, για πρώτη φορά μετά την καταστροφή του 1922, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος. Θα συνοδεύεται από τους εκπροσώπους της Ρωσικής Εκκλησίας, τον Αρχιεπίσκοπο του Βολοκαλάμσκ και της Ελληνικής Εκκλησίας, τον Μητροπολίτη Δράμας.
Η σταυροπηγιακή Μονή της Παναγίας Σουμελά, κοντά στην Τραπεζούντα, ιδρύθηκε τον 4ο αιώνα και αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της ελληνικής και χριστιανικής ιστορίας, σύμβολο της μακραίωνης ακτινοβολίας του ποντιακού ελληνισμού και του πολιτισμού του, με κέντρο την Τραπεζούντα. Η Μονή καταστράφηκε τον 7ο αιώνα για να ξαναχτιστεί τον 10ο, ενώ διατήρησε ιδιαίτερα προνόμια επί τουρκοκρατίας. Κατεστράφη και εγκατελείφθη με την Μικρασιατική Καταστροφή, το 1922-23. Στο Βέρμιο της Μακεδονίας ιδρύθηκε μια ανάλογη Μονή εις ανάμνησή της. Αναστηλωμένη με τη βοήθεια της ΟΥΝΕΣΚΟ, η Μονή είναι στο κέντρο μιας περιοχής που κατοικείται κατά πλειοψηφία από εξισλαμισθέντες ελληνικούς πληθυσμούς και δέχεται ετησίως περίπου ένα εκατομμύριο τουρίστες.
Η λειτουργία της ερχόμενης Κυριακής έχει προκαλέσει κύμα ενθουσιασμού μεταξύ των ποντιακών πληθυσμών Ελλάδας, Ρωσίας και Γεωργίας. Σε μεγάλο βαθμό η άδεια των τουρκικών αρχών οφείλεται στην αποφασιστικότητα και δράση του Προέδρου του παγκόσμιου συντονιστικού οργάνου των Ποντίων, Ιβάν Σαββίδη. Ο κ. Σαββίδης είναι και βουλευτής της ρωσικής Δούμας, που εκλέγεται με το κόμμα του Πούτιν “Ενωμένη Ρωσία”. Το γεγονός αυτό βοήθησε στο να κινητοποιηθούν και οι δυνάμεις της ρωσικής διπλωματίας συνηγορώντας υπέρ της απαίτησης να δοθεί, όπως και εδόθη, από το τουρκικό κράτος, η άδεια της λειτουργίας.
Η αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα Σαββίδη είναι ένα εξαιρετικό μάθημα για το τι θα μπορούσε να κάνει και δεν κάνει η ελληνική διπλωματία, που ουσιαστικά δεν πιέζει στο παραμικρό θέμα την Άγκυρα. Αυτό φυσικά δεν εμπόδισε όσους, στο ποντιακό κίνημα, βλέπουν με καχυποψία οποιαδήποτε σχέση με τη Ρωσία, αλλά και όσους, στο Φανάρι, δεν μπορούν ούτε να “μυρίσουν” Ρώσους, να επιτίθενται τώρα στον Σαββίδη. Αλλά βέβαια δεν θάμαστε Έλληνες, αν δεν συνέβαιναν κι αυτά! Είναι αλήθεια ότι ο Πρόεδρος των Ποντίων διακρίνεται ενίοτε για τον κάπως απότομο χαρακτήρα του. Η βαθύτερη όμως αιτία της ρήξης δεν είναι άλλη από τη μόνιμη τάση υποταγής στην υπερατλαντική “σύμμαχο”, που διακρίνει το ελλαδικό και, καμιά φορά περισσότερο, το κατεστημένο της Κωνσταντινούπολης.
Η λειτουργία προκάλεσε πάντως την οργή των Τούρκων εθνικιστών της περιοχής, που οργανώνουν για τις 15 Αυγούστου ημερίδα με θέμα “Ο Πορθητής, η Άλωση και ο Νομάρχης Τραπεζούντας Τζεμάλ Αζμί”. Ο Αζμί πρωταγωνίστησε στις σφαγές των Αρμενίων και των Ρωμιών και καταδικάστηκε σε θάνατο το 1919.
Οι κάτοικοι πάντως της περιοχής, που βλέπουν να ανθεί ο τουρισμός, ζητάνε αντίθετα να διευρυνθεί η περίοδος λειτουργίας της Μονής (oι Πόντιοι ζητάνε την εγκατάσταση εκ νέου μοναχών και την επαναλειτουργία της υπό το Οικουμενικό Πατριαρχείο). Δέκα χλμ. ανατολικά και δέκα δυτικά της Μονής υπάρχουν εξάλλου δύο ακόμα ιστορικές μονές, που δεν έχουν ακόμα αναστηλωθεί: του Αγίου Ιωάννη Βαζελώνα του 3ου αιώνα και του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα, του 5ου αιώνα.
Κόσμος του Επενδυτή, 13.8.2010

4 σχόλια:

  1. ΝΤΡΟΠΗ. ΜΕΤΑ ΑΠ' ΑΥΤΟ ΘΑ ΚΑΤΑΤΑΞΩ ΤΟΥΣ ΠΟΝΤΙΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΜΟΥ Σ' ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΤΗΣ 15ης ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΣΩΤΗΡΙΟΥ ΕΤΟΥΣ 2010 ΚΑΙ Σ' ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ!!!
    ΝΤΡΟΠΗ. ΝΕΑ ΚΕΡΚΟΠΟΡΤΑ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. 1 ἀπὸ 2
    «Η σταυροπηγιακή Μονή της Παναγίας Σουμελά, κοντά στην Τραπεζούντα, ιδρύθηκε τον 4ο αιώνα και αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της ελληνικής και χριστιανικής ιστορίας, σύμβολο της μακραίωνης ακτινοβολίας του ποντιακού ελληνισμού και του πολιτισμού του, με κέντρο την Τραπεζούντα».

    Ἡ μονὴ τοῦ ὄρους Μελᾶς, ὅπως καὶ κάθε μονὴ ὁποιασδήποτε περιοχῆς καὶ ἐποχῆς, μπορεῖ νὰ ἀποτελεῖ μνημεῖον τῆς χριστιανικῆς ἱστορίας κ.τ.λ., ἀλλ’ οὐδεμίαν σχέσιν ἔχει μὲ τὸν Ἑλληνισμόν. Ἢ διὰ νὰ τὸ εἴπωμεν ὀρθότερον, ἔχει σχέσιν ἀπηνῶν διώξεων, ὑποδουλώσεως, σφαγῶν, καταστροφῶν καὶ καταλῃστεύσεως τῶν Ἑλλήνων. Ἔχει ἀκόμη σχέσιν αὐθαιρέτου παροχῆς ἑλληνικῶν περιουσιῶν εἰς τοὺς μοναχοὺς καὶ τὴν «Ἐκκλησίαν» γενικώτερον ὑπ’ αὐτοκρατόρων καὶ σουλτάνων (τὰ γνωστὰ προνόμια, τὰ ὁποῖα ἀναφέρει καὶ ὁ ἀρθρογράφος). Τοιουτοτρόπως ἔγινεν ἡ ἀμύθητος περιουσία τῆς Ἐκκλησίας, ἀπὸ περιουσίας ἑλληνικάς, τὰς ὁποίας κατελῄστευσεν. Ἂς ἀφήσουν λοιπὸν ἔξω τὴν ἑλληνικὴν ἱστορίαν οἱ χριστιανοί, ἱστορίαν, ἥτις κατὰ τοὺς μαύρους αἰῶνας τοῦ «Βυζαντίου» περιλαμβάνει δάκρυα, θάνατον, σκότος, δουλείαν καὶ ἀναστολὴν ὁποιασδήποτε πολιτισμικῆς δημιουργίας. Τὸ «Βυζάντιον» οὐδένα πολιτισμὸν ἐδημιούργησεν, ἀντιθέτως κατέστρεψεν τὸν Πολιτισμὸν τῶν Πολιτισμῶν, διέπραξε τὸ μέγιστον καὶ αἴσχιστον Ἔγκλημα τῆς Ἱστορίας. Καὶ τὰ πλεῖστα μοναστήρια καὶ χριστιανικοὶ ναοὶ ἐκτίσθησαν ἐπὶ ἑλληνικῶν ναῶν καὶ ἱερῶν, τὰ ὁποῖα οἱ χριστιανοὶ εἶχαν ἰσοπεδώσει. Δὲν διαθέτω στοιχεῖα διὰ τὴν συγκεκριμένην μονήν (καὶ θὰ ἐξετίμων, ἐὰν ἕτερός τις ἀναγνώστης μᾶς τὰ παρεῖχεν), ἀλλ’ εἶναι γνωστόν, ὅτι π.χ. αἱ μοναὶ τοῦ Ἄθω ἐκτίσθησαν ἐφ’ ἱερῶν τῆς Παναγίας Ἀρτέμιδος, τῆς ὁποίας ὁ Ἄθως ἦταν τὸ Ἱερὸν Ὄρος, ἡ μονὴ Δαφνίου ἐκτίσθη ἐπὶ τοῦ ἱεροῦ τοῦ Δαφναίου Ἀπόλλωνος, ἡ Ἁγία Σοφία ἐκτίσθη ἐπὶ δύο ἑλληνικῶν ναῶν, ὁ ναὸς τῶν Ἁγίου Τάφου εἰς τὴν Ἱερουσαλὴμ ἐκτίσθη ἐπὶ ναοῦ τῆς Ἀφροδίτης (φυσικὰ καὶ δὲν ἦταν ἐκεῖ ὁ τάφος τοῦ Ἰησοῦ, ἐὰν ὑπῆρξε ποτέ), καὶ ἄλλα, καὶ ἄλλα, ὧν οὐκ ἔστιν ἀριθμός. Οὔτε τὸν Παρθενῶνα δὲν ἐσεβάσθησαν οἱ χριστιανοὶ βάρβαροι, τὸν ὁποῖον μετέτρεψαν εἰς «Παναγίαν Ἀθηνιώτισσαν». Ἦταν ἡ ἐποχή, καθ’ ἣν οἱ τὰ φαιὰ φέροντες ἱεράρχαι ἐφανάτιζαν τοὺς ἀναλφαβήτους ὄχλους ἰσχυριζόμενοι, ὅτι εἰς τὰ ἑλληνικὰ ἀγάλματα καὶ ναοὺς κατῴκουν… δαίμονες. Καὶ διὰ τοῦ λόγου τὸ ἀληθές:

    Ἐπιστολή: αὐτοκράτορες Θεοδόσιος καὶ Βαλεντινιανὸς πρὸς Ἰσίδωρον, Ἔπαρχον τοῦ Πραιτωρίου, 14 Νοέμβριου 435
    «Διατάσσομεν, ὅλα τὰ ἱερὰ καὶ οἱ ναοί, ὅσα εὑρίσκονται ἀκόμη ἄθικτα, νὰ καταστραφοῦν μὲ διαταγὴν τῶν τοπικῶν ἀρχῶν καὶ νὰ ἐξαγνισθοῦν μὲ τὴν ὕψωσιν τοῦ σημείου τῆς σεβαστῆς χριστιανικῆς θρησκείας… ἐὰν μὲ ἐπαρκεῖς ἀποδείξεις ἐνώπιον ἱκανοῦ δικαστοῦ, ἐμφανισθῇ κάποιος ποὺ ἔχει παραβλέψει αὐτὸν τὸν νόμον, νὰ τιμωρηθῇ μὲ τὴν ποινὴν τοῦ θανάτου».

    Εἷς Ἕλλην
    (συνεχίζεται)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. 2 ἀπὸ 2 (συνέχεια)
    Ἰουστινιάνειος Κῶδιξ, 1.10.9
    «Διατάσσομεν τοὺς ἄρχοντάς μας, ἀλλὰ καὶ ὅσους διδάσκονται ὑπὸ τῶν θεοφιλεστάτων ἐπισκόπων, νὰ ἀναζητοῦν συμφώνως πρὸς τὸν νόμον ὅλας τὰς περιπτώσεις ἀσεβείας ὑπὲρ τῆς ἑλληνικῆς θρησκείας, ὥστε νὰ μὴ συμβαίνουν ἀλλὰ καὶ ἐὰν συμβαίνουν, νὰ τιμωροῦνται… Κανεῖς νὰ μὴ ἔχῃ τὸ δικαίωμα νὰ κληροδοτῇ μὲ διαθήκην ἢ νὰ χαρίζῃ μὲ δωρεὰν ὁ,τιδήποτε εἰς πρόσωπα ἢ τόπους ποὺ ἔχει ἐπισημανθεῖ, ὅτι διαπράττουν τὴν ἀσέβειαν τοῦ ἑλληνισμοῦ… ὅσα δίδονται ἢ κληροδοτοῦνται μὲ αὐτὸν τὸν τρόπον, θὰ ἀφαιροῦνται. Μὲ τὴν παροῦσαν εὐσεβῆ νομοθεσίαν (διατάσσομεν ἐπίσης) νὰ διατηρηθοῦν ἐν ἰσχύϊ ὅλαι αἱ τιμωρίαι, διὰ τῶν ὁποίων οἱ προηγούμενοι βασιλεῖς εἶχαν ἀπειλήσει νὰ τιμωρήσουν τὴν ἑλληνικὴν πλάνην καὶ προσπαθοῦσαν νὰ διασφαλίσουν τὴν ὀρθόδοξον πίστιν».

    Ἰουστινιάνειος Κῶδιξ, 1.10.10
    «Ἐπειδὴ μερικοὶ συνελήφθησαν (ἂν καὶ ἠξιώθησαν τοῦ χριστιανικοῦ βαπτίσματος) διακατεχόμενοι ὑπὸ τῆς πλάνης τῶν ἀνοσίων καὶ μυσαρῶν Ἑλλήνων, νὰ διαπράττουν ἐκεῖνα ποὺ δικαιολογημένως ἐξοργίζουν τὸν φιλάνθρωπον θεόν… Αὐτοὶ θὰ ὑποβληθοῦν εἰς τὴν ἀντίστοιχον τιμωρίαν καὶ μάλιστα μὲ πνεῦμα ἐπιεικείας… ἐὰν ἐπιμείνουν εἰς τὴν πλάνην τῶν Ἑλλήνων, θὰ ὑποβληθοῦν εἰς τὴν ἐσχάτην τῶν ποινῶν. Ἐὰν δὲν ἔχουν ἀξιωθεῖ ἀκόμη τοῦ σεβαστοῦ βαπτίσματος, θὰ πρέπῃ νὰ παρουσιασθοῦν εἰς τὰς ἱερωτάτας ἐκκλησίας μας, μαζὺ μὲ τὰς συζύγους καὶ τὰ τέκνα των καὶ μὲ ὅλους τοῦ οἴκου των, διὰ νὰ διδαχθοῦν τὴν ἀληθῆ πίστιν τῶν χριστιανῶν. Ἀφ’ οὗ διδαχθοῦν καὶ ἀποβάλουν τὴν πλάνην ποὺ τοὺς διακατεῖχε προηγουμένως, θὰ πρέπῃ νὰ ζητήσουν τὸ σωτήριον βάπτισμα. Διαφορετικῶς ἂς γνωρίζουν, ὅτι, ἐὰν παραμελήσουν νὰ τὸ πράξουν, οὐδὲν θὰ ἔχουν πολιτικὸν δικαίωμα οὔτε θὰ ἐπιτρέπεται εἰς αὐτοὺς νὰ εἶναι ἰδιοκτῆται περιούσιας, οὔτε κινητῆς οὔτε ἀκινήτου. Θὰ τοὺς ἀφαιρεθοῦν τὰ πάντα καὶ θὰ ἐγκαταλειφθοῦν εἰς τὴν ἔνδειαν καὶ ἐπιπλέον θὰ ὑποβληθοῦν εἰς τὰς ἐσχάτους τιμωρίας. Θὰ παρεμποδίσωμεν δὲ κάθε μάθημα ποὺ διδάσκεται ὑπ’ ἐκείνων ποὺ πάσχουν ἐκ τῆς νόσου καὶ τῆς μανίας τῶν ἀνοσίων Ἑλλήνων, ὥστε, προσποιούμενοι ὅτι διδάσκουν, νὰ μὴ δύνανται πλέον νὰ διαφθείρουν τὰς ψυχὰς τῶν μαθητῶν των μὲ δῆθεν ἀληθείας. Ἐὰν φανῇ τοιοῦτος ἄνθρωπος, καὶ δὲν τρέξῃ εἰς τὰς ἁγίας ἐκκλησίας μας μαζὺ μὲ ὅλους τοὺς συγγενεῖς καὶ τοὺς οἰκείους του, θὰ τιμωρηθῇ μὲ τὰς προαναφερθείσας ποινάς. Θεσπίζομεν δὲ καὶ νόμον, κατὰ τὸν ὁποῖον τὰ παιδία, ὅταν εἶναι εἰς μικρὰν ἡλικίαν, πρέπει νὰ βαπτίζονται ἀμέσως καὶ ἄνευ ἀναβολῆς, ὅσοι δὲ εἶναι μεγαλύτεροι, πρέπει νὰ συχνάζουν εἰς τὰς ἱεροτάτας ἐκκλησίας μας καὶ νὰ διδάσκωνται τὰς θείας γραφὰς καὶ τοὺς θείους κανόνας. Ἀφ’ οὗ δὲ ἐννοήσουν καὶ ἀποβάλουν τὴν παλαιάν (= ελληνικήν) πλάνην, θὰ μποροῦν νὰ δεχθοῦν τὸ βάπτισμα καὶ ἐν συνεχείᾳ νὰ διαφυλάξουν τὴν ἀληθῆ πίστιν τῶν ὀρθοδόξων χριστιανῶν. Ὅσοι δὲ ἔχουν στρατιωτικὸν ἢ ἄλλον ἀξίωμα ἢ μεγάλην περιούσιαν, καὶ διὰ νὰ κρατήσουν τὰ προσχήματα, ἦλθαν ἢ πρόκειται νὰ ἔλθουν νὰ βαπτισθοῦν, ἀλλὰ ἀφήνουν τὰς γυναῖκάς των καὶ τὰ τέκνα των καὶ τὰ λοιπὰ μέλη τοῦ οἴκου των εἰς τὴν ἑλληνικὴν πλάνην, διατάσσομεν νὰ δημευθῇ ἡ περιούσια των, νὰ ἀποκλεισθοῦν ἀπὸ τῶν πολιτικῶν των δικαιωμάτων καὶ νὰ ὑποβληθοῦν εἰς τὰς ἀνταξίας τιμωρίας, ἐφ’ ὅσον εἶναι φανερόν, ὅτι ἔλαβαν τὸ βάπτισμα χωρὶς καθαρὰν πίστιν. Θεσπίζομεν τοὺς νόμους αὐτοὺς διὰ τοὺς ἀλιτηρίους Ἕλληνας».

    Εἷς Ἕλλην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Λένε και δικαίως, ότι λαός που ξεχνάει την ιστορία του ις παραδόσιες του κλπ είναι χαμένος. Αυτά τα υπέστη ο Ελληνισμός τα έτη που αναφέρει ο Έλλην. Μας τα... ξέχασν... μας έκαναν να λέμε ότι είμαστε Ρωμαίοι και ως όραμα είχαμε να... ελευθερώσουμε την Παλαιά Ρώμη από τους Φράγκους και τους Λογγοβάρδους... κάτι σαν το..."Πάλι με χρόνια με καιρούς πάλι δικά μας θα 'ναι" αλλά... από την ανάποδη. Δυτικά. Είμαστε αξιοθρήνητοι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.