26/9/10

Ιδεολογικοπολιτικές αντιλήψεις και κόμματα εξουσίας

Οι «δεσμοί» Παπανδρέου - Σαμαρά - Μπακογιάννη

Tου Σταυρου Λυγερου
Μπορεί το κομματικό σύστημα να είναι δομημένο στη βάση των γνωστών κάθετων διαχωρισμών, αλλά η πολιτική πραγματικότητα είναι πολύ πιο σύνθετη από τη μονοδιάστατη γραμμική απεικόνιση στον άξονα Αριστερά - Δεξιά.

Αυτός είναι ο λόγος που παραλλήλως με τις κομματικές προτιμήσεις υφίστανται και οριζόντιες εκλεκτικές ιδεολογικές συγγένειες. Μπορεί ο Γιώργος Παπανδρέου να είχε φιλικούς δεσμούς και να συμπαθεί προσωπικά τον Αντώνη Σαμαρά, αλλά στο ιδεολογικοπολιτικό επίπεδο είναι πολύ πιο κοντά με την Ντόρα Μπακογιάννη. Δεν είναι τυχαία ούτε η σύμπλευσή τους στο ζήτημα του Μνημονίου ούτε το γεγονός ότι προσεγγίζουν με παρεμφερή τρόπο τα θέματα εξωτερικής πολιτικής και εθνικής ταυτότητας.

Εάν είχε κερδίσει τη μάχη της διαδοχής η κ. Μπακογιάννη, ο πρωθυπουργός και η αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης θα είχαν συγκλίνουσα στάση σε μεγάλη γκάμα θεμάτων. Δεδομένου ότι και το ΠΑΣΟΚ και η Ν.Δ. είναι αρχηγικά κόμματα, η πολιτική των δύο αρχηγών θα επιβαλλόταν ως πολιτική και των δύο κομμάτων. Με άλλα λόγια, θα δημιουργούνταν συνθήκες σχεδόν «μονοπωλίου» ορισμένων ιδεολογικοπολιτικών αντιλήψεων, ενώ κάποιες άλλες, επίσης διαδεδομένες στην κοινωνία, δεν θα εκπροσωπούνταν στο επίπεδο των κομμάτων εξουσίας.

Η εκλογή Σαμαρά αποτέλεσε μείζονα πολιτική εξέλιξη, επειδή δημιούργησε πραγματικό πολιτικό αντίβαρο στην κυβέρνηση Παπανδρέου και κατ’ αυτόν τον τρόπο δημιούργησε τις προϋποθέσεις για να λειτουργήσει εποικοδομητικά το πολιτικό σύστημα. Η ουσία του δημοκρατικού πολιτεύματος είναι η δυνατότητα έκφρασης και αναλογικής εκπροσώπησης - παρέμβασης στο κοινοβουλευτικό επίπεδο και ευρύτερα στη δημόσια σφαίρα των υπαρκτών σε μία κοινωνία ιδεολογικοπολιτικών ρευμάτων. Oταν οι πολιτικές ηγεσίες δεν μπορούν ή δεν θέλουν να εκφράσουν αυτά τα ρεύματα, δημιουργείται ένα χάσμα, μία κρίση πολιτικής εκπροσώπησης, που νοθεύει ή και υπονομεύει το δημοκρατικό πολίτευμα.

Είναι γεγονός ότι η μεγάλη πλειοψηφία των στελεχών του λεγόμενου «παλιού ΠΑΣΟΚ» ευχόταν να εκλεγεί ο Σαμαράς στη μάχη της διαδοχής του περασμένου Νοεμβρίου. Στο «παλιό ΠΑΣΟΚ» δεν συμπαθούν, βεβαίως, τον αρχηγό της Ν.Δ. για το παρελθόν του. Θεωρούν, όμως, ότι πρέπει να υπάρχει πολιτικό αντίβαρο. Μη μπορώντας οι ίδιοι να θέσουν όρια και φραγμό στις πολιτικές επιλογές του αρχηγού τους, θεωρούν ότι είναι εθνικά και κοινωνικά αναγκαίο η τεράστια πρωθυπουργική εξουσία να εξισορροπείται από τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Είχαν επίγνωση ότι με την κ. Μπακογιάννη αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης δεν θα υπήρχε τέτοια εξισορρόπηση.

Σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις στελέχη του «παλιού ΠΑΣΟΚ» ομολογούν ότι οι θέσεις που εκφράζει όλο αυτό το διάστημα ο κ. Σαμαράς και για τα εθνικά θέματα και για την οικονομία είναι πιο κοντά στον «πατριωτικό χαρακτήρα» και στο «κοινωνικό πρόσωπο» του ιστορικού ΠΑΣΟΚ απ’ ό, τι η πολιτική της κυβέρνησης του υιού Παπανδρέου.

Eνα εξ αυτών των στελεχών δήλωσε στην «Κ»: «O Γιώργος ρητορεύει αντινεοφιλελεύθερα για τη διεθνή οικονομική κρίση, αλλά στην Ελλάδα εφαρμόζει τη νεοφιλελεύθερη συνταγή του Παπακωνσταντίνου. Γι’ αυτό και τα μεγάλα αφεντικά, που παλιά τον ειρωνεύονταν, σήμερα τον στηρίζουν. Kαι όποτε του ασκούν κριτική είναι όχι για την κατεύθυνση της πολιτικής, αλλά επειδή δεν είναι ικανός διαχειριστής. Εάν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, οι νεοκεϊνσιανές προτάσεις του Σαμαρά για την αντιμετώπιση της κρίσης είναι πιο προοδευτικές και κυρίως οικονομικά πιο αποτελεσματικές από την πολιτική που ακολουθούμε εμείς. Μας σώζει ότι η Ν.Δ. είναι αναξιόπιστη και διασπασμένη, που προς το παρόν δεν μπορεί να μας απειλήσει». Ακόμα πιο αιχμηρά είναι τα σχόλια για την εξωτερική και μεταναστευτική πολιτική του κ. Παπανδρέου. Είναι εμφανής ο φόβος τους ότι ο πρωθυπουργός μεθοδεύει διευθετήσεις τόσο στο μέτωπο με την Τουρκία όσο και στο Μακεδονικό, που θίγουν τα εθνικά συμφέροντα. Το «παλιό ΠΑΣΟΚ», όμως, είναι ένας μάλλον παραπλανητικός όρος. Δεν αντιπροσωπεύει μία συγκροτημένη τάση. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για ένα διάσπαρτο χώρο, κοινός παρονομαστής του οποίου είναι κάποιες αντιλήψεις που έλκουν την καταγωγή τους από την ιδεολογικοπολιτική κληρονομιά του Ανδρέα Παπανδρέου, αλλά έχει αποδειχθεί ότι δεν αρκεί για να συγκροτηθεί εσωκομματική αντιπολίτευση, ειδικά σ’ ένα κόμμα που έχει πάψει προ πολλού να λειτουργεί πολιτικά.

3 σχόλια:

  1. ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΟΣ
    Ο κ. Λυγερός αγγίζει (ακροθιγώς) το ουσιώδες ζήτημα: Ότι οι ταμπέλες των κομμάτων και των ανθρώπων δεν αντιστοιχούν πλέον στην πολιτική τους. Πχ πρέπει να είσαι ονειροπαρμένος ή φανατικός και καθυστερημενος για να θεωρήσεις "αριστερά" τον κ. Κουβέλη ή αντιστροφα να θεωρήσεις "δεξιά" (και μάλιστα "ακροδεξιά") τον κ. Καρατζαφέρη, όταν μαζί με την κ. Μπακογιάννη συγκλίνουν στο Μνημόνιο, σημείο καθοριστικό για την πορεία της χώρας.
    Δεξιά και Αριστερά έχουν πολυδιασπαστέι, από το τέλος του Ψθχρού Πολέμου, σε διεθνές επίπεδο. Διασπάσεις είτε οργανωτικές είτε ιδεολογικές ή και τα δυο. Θεωρώ ότι το πρώτο κρίσμο και αποφασιστικό τεστ για το που ανήκει ο καθένας είναι η στάση απέναντι στην Παγκοσμιοποίηση και τον συνεπαγόμενο νεοφιλελευθερισμό, κυρίαρχο σήμερα, εξ ου και το Μηνημόνιο.
    Ο κ. Λυγερός κάνει πάανττως ένα μικρό λάθος (εν γνώση του πιστεύω). Θεωρεί ότι η εκλογή Σαμαρά είναι επωφελές για το σύστημα αντίβαρο που εξασφαλιζει την ομαλή του λειτουργία. Ανήταν έτσι τοτε τα ΜΜΕ θα έδιναν λόγο και στον Σαμαρά, αλλά δεν τον δίνουν, τονπνίγουν. Ο Σαμαράς είναι φιλελεύθερος αλλά δεν φαίνεται να είναι νεοφιλελευθερος, πιστεύει (τουλάχιστον περισσότερο)στο έθνος και στην (σχετική πάντα)ανεξαρτησία της χώρας. Αυτό ενοχλεί, πολύ μάλιστα. Γι αυτό και στις μεταξύ τους συζητήσεις οι γνησιοι εκπρόσωποι της κυρίαρχης ελληνικής ελιτ τον αγνοούν, από όσο γνωρίζω.
    Το σύστημα νιωθει ότι καθεται σε αναμένα καρβουνα, ότι κινδυνεύει από την παραμικρή διαφορετική φωνή. Δεν θέλει αντίβαρα. Εξ ου και η τόση επιμονή στη θεωρία του μονόδρομου τόσο στην Ελλάδα (Μνημόνιο)όσο και στο εξωτερικό, αρχής γενομένης από το περίφημο του ΜΠους όποιος δεν είναι μαζί μας έιναι εναντίον μας.
    Τελος ο πλούτος (και μέσω της κρίσης)συγκεντρωνεται στα χέρια όλο και λιγότερων, αυτό είναι ταυτόχρονα αποτελεσμα των γεγονότων αλλά κυρίως είναιστόχος:υπερσυγκέντρωση του πλούτου και της ισχύος. Επομένως κ΄άθε ιχνός διαφερετικότητας πατασσεται. Όποιος καταλάβει κατάλαβε. Οι άλλοι μένουν στα παρωχημένα αντικομμουνιστικά ή αντισιωνιστικά, τους συνήθεις αποδιοπομπαίους τράγους (ο πρώτος μάλσιτα είναι πεθαμένος)επιτρέποντας στους κινούντες τα νήματα να ξεκαρδίζονται στα γέλια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΣΧΟΛΙΟ...

    ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΛΟΙΠΟΝ ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΠΛΕΟΝ ΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ. ΚΑΙ ΛΕΩ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ, ΔΙΟΤΙ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ Ο ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΑΠΟ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΠΟΥ ΞΕΡΟΥΝ ΟΤΙ ΣΕ ΛΙΓΟ ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΟΥΤΕ ΜΙΚΡΟΣΑΣΤΟΙ, ΟΥΤΕ ΜΕΣΟΑΣΤΟΙ. ΜΑΛΙΣΤΑ ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΟΥΤΕ ΕΡΓΑΤΕΣ, ΑΛΛΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΕΡΓΟΙ - ΑΝΕΡΓΟΙ.
    ΕΧΟΥΜΕ ΜΠΡΟΣΤΑ ΜΑΣ ΕΝΑ ΕΝ ΔΥΝΑΜΕΙ ΜΕΓΕΝΘΥΝΟΜΕΝΟ ΠΡΟΛΕΤΑΡΙΑΤΟ ΠΟΥ ΑΝΑΠΟΦΕΥΚΤΑ ΘΑ ΕΠΑΝΑΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΕΙ ΤΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΗΣΕΙΣ.
    ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΜΕ ΠΟΙΕΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΕΣ.
    Η ΦΡΑΣΗ "ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΕΤΩΠΟΥ" ΕΙΝΑΙ Η ΠΙΟ ΠΡΕΠΟΥΣΑ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑΙ.
    ΑΥΤΟ ΟΜΩΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΝΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΟΥΝ ΟΙ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΟΙ ΠΡΟΛΕΤΑΡΙΟΙ ΤΩΝ ΠΡΩΗΝ ΜΕΣΟΣΤΡΩΜΑΤΩΝ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΚΡΑΤΗΣΟΥΝ ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΣΤΑΤΟΥΣ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΣΤΗ ΔΙΑΣΤΡΩΜΑΤΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΧΙΜΜΑΙΡΑ ΚΑΙ ΧΑΜΕΝΟΣ.
    ΣΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΘΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΟΥΝ ΣΤΑ ΝΕΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΚΑΙ ΕΤΣΙ ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΙΣΧΥΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ. ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΠΡΟΛΕΤΑΡΙΑΤΟ ΠΟΥ ΘΑ ΔΗΜΙΟΡΓΗΣΕΙ ΤΕΛΙΚΑ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΣΑΣ ΕΛΕΓΑ ΠΙΟ ΠΑΛΙΑ, ΤΗΝ "ΚΡΙΣΙΜΗ ΜΑΖΑ".
    ΤΟΤΕ ΘΑ ΑΡΧΙΣΕΙ ΝΑ ΜΠΑΙΝΕΙ ΚΑΙ Ο "ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ".
    ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΜΑΡΞ ΕΙΧΑΜΕ "ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ", ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΛΕΝΙΝ ΕΙΧΑΜΕ "ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ", ΣΗΜΕΡΑ ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ ΕΝΑ "ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ".
    ΚΑΜΙΑ ΤΑΞΗ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΡΩΗΝ ΜΕΣΑΙΕΣ ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΕΣΕΙ ΝΑ ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙ.
    ΠΡΕΠΙ ΛΟΙΠΟΝ Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΝΑ ΣΤΡΑΦΕΙ ΣΤΟΥΣ ΟΡΟΥΣ "ΑΛΥΛΛΕΓΓΥΗ" ΚΑΙ "ΑΝΤΡΟΠΗ".
    ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ ΕΝΑ "ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ ΑΛΛΥΛΕΓΓΥΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ"

    ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΤΡΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Στις 27 Σεπτεμβριου του 1831,
    δολοφονηθηκε ο επτανησιος και
    ΠΡΩΤΟΣ ΚΥΒΕΡΝΗΤΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
    ο ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ,απο
    ανθρωπους της διαφθορας[φοροφυγαδες]ΜΑΥΡΟΜΙΧΑΛΑΙΟΥΣ,και
    τους ΞΕΝΟΚΡΑΤΕΣ....
    Κανεις δεν αναφερει τον μεγαλο
    αυτο ΗΓΕΤΗ και αρχηγο των ΦΙΛΙΚΩΝ.
    Ουτε στην εορτη της 25ης Μαρτιου...
    Ομως εαν ανατρεξουμε στις σελιδες της ελληνικης ιστοριας,θα δουμε
    οτι και αλλοι ΕΦΥΓΑΝ για το επεκεινα ...χωρις αιτιες ετσι ξαφνικα...ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΙ,κ.α.,
    εκτος απο τους δολοφονημενους
    ΗΡΩΕΣ ΤΟΥ '21.
    Λετε απο τοτε να υπηρχαν
    ΔοΝαΤοι και ΤΡΙΑΝΔΡΙΕΣ[ΤΡΟΙΚΕΣ]...
    ΕΛΛΗΝΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ "ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΣ"

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.