10/10/10

Πομάκοι Θράκης: «Οι Τούρκοι 5 αιώνες δεν μπόρεσαν να μας κάνουν Τούρκους, οι Έλληνες μας έκαναν σε 50 χρόνια»

«Οι Βούλγαροι πομάκοι στην Ελλάδα απεγνωσμένα αντιστέκονται στον εκτουρκισμό», έγραφε προ ημερών η εφημερίδα «Σεγκα», όπου φιλοξενήθηκε ολοσέλιδο ρεπορτάζ της Τάνια Μανγκαλάκοβα.http://tvxs.gr/news

Αναφερόμενη στο χωριό Γονικό της Θράκης, η αρθρογράφος ανέφερε ότι «εδώ ελεύθερα επικοινωνεί κανείς στα βουλγαρικά, που για τους κατοίκους είναι μητρική γλώσσα. Σήμερα, η γεωγραφία της ομιλίας βουλγαρικών των Πομάκων στην Ελλάδα περιλαμβάνει δεκάδες χωριά στην διοικητική περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και ακολουθεί τη γραμμή της νότιας Ροδόπης, ξεκινώντας από τα βουλγαρικά σύνορα στη Ροδόπη, στην περιοχή της Ξάνθης (Σκέτσα) και Κομοτηνή (Γκιουμουρτζίνα) και φθάνοντας στα χωριά Ρούσα και Γονικό στον Έβρο και προς Διδυμότειχο στα σύνορα με την Τουρκία.

Στον Έβρο, όπου βρίσκεται το χωριό Γονικό, οι βουλγαρόφωνοι μουσουλμάνοι, οι πομάκοι, είναι κατ’ εξοχήν “καζαλμπάσι”, που ασπάζονται το λαϊκό ισλάμ με χριστιανικά και ειδωλολατρικά στοιχεία.

Οι πομάκοι αποκαλούν τα χωριά τους με ονόματα διαφορετικά από αυτά στις ταμπέλες και στους γεωγραφικούς χάρτες της σύγχρονης Ελλάδας. Μεταξύ τους ομιλούν σε διάλεκτο της Ροδόπης, που ονομάζουν “πομάτσκι“ και “δική μας γλώσσα“. Ο πατριάρχης Κύριλλος είχε γράψει ότι αυτός ο πληθυσμός ομιλεί “πομάτσκι“. Πρόκειται για διάλεκτο της Ροδόπης και της “Μακεδονίας του Αιγαίου”.

Στην σημερινή Ελλάδα αυτή η γλώσσα ονομάζεται πομακική. Οι πομάκοι στην ελληνική Θράκη αποκαλούνται μεταξύ τους “δικοί μας“. Έτσι τους αποκαλούν και οι Βουλγαρομωαμεθανοί της βουλγαρικής Ροδόπης.

Στην Ελλάδα ζουν περίπου 35.000 – 40.000 πομάκοι. Αν προσθέσουμε και τους μετανάστες στην Γερμανία, Τουρκία, Αθήνα, είναι 80.000, σύμφωνα με στοιχεία του Αχμέτ Ιμάμ, προέδρου της Πανελλαδικής Πομακικής Ένωσης, μη κυβερνητικής οργάνωσης διαφύλαξης του πολιτισμού των Πομάκων στην Ελλάδα. Ο Αχμέτ Ιμάμ είναι και αρχισυντάκτης της εφημερίδας «Ζαγαλίσα» (στην διάλεκτο της Ροδόπης σημαίνει αγάπη), που συντάσσεται σε πομάκικη διάλεκτο με ελληνικό αλφάβητο.

Στην ελληνική αγροτική οικονομία οι πομάκοι καταλαμβάνουν σημαντικό μέρος – παράγουν γάλα, τυρί, κρέας, ασχολούνται με κτηνοτροφία, καπνοπαραγωγή. Οι άνδρες εργάζονται ως οικοδόμοι στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας και στη Δυτική Ευρώπη.

Ταξιδεύοντας από την Ξάνθη προς τα βουλγαρικά σύνορα, ο Αχμέτ δείχνει τις παλιές ταμπέλες στον δρόμο, στις οποίες γράφει ότι απαγορεύεται η φωτογράφηση και ότι η ζώνη ελέγχεται. Υπάρχουν και οχυρά. “Γιατί οι Έλληνες τα έχουν αφήσει;”, ρωτάει ο Αχμέτ.

Κατά τη διάρκεια του Ψυχρού πολέμου, τα πομάκικα χωριά κοντά στην Ξάνθη, που η ντόπιοι αποκαλούν Σκέτσα, ήταν περιορισμένης πρόσβασης. “Σήμερα με τη Βουλγαρία είμαστε στην ΕΕ, γιατί δεν τις απομακρύνουν αυτές τις ταμπέλες;

Εμείς θέλουμε να διατηρήσουμε τη μητρική γλώσσα μας, την σλαβική, τη βουλγαρική. Είμαστε πιο κοντά στη Βουλγαρία και θέλουμε η Βουλγαρία να μας βοηθήσει, να δώσει υποτροφίες στα παιδιά μας να σπουδάσουν σε βουλγαρικά πανεπιστήμια… Θέλουμε δέκα παιδιά μας να μάθουν βουλγαρικά στη Βουλγαρία, να υπάρχουν φροντιστήρια εκμάθησης βουλγαρικής γλώσσας για τους ανθρώπους μας. Εμείς δεν έχουμε τίποτα το κοινό με την τουρκική γλώσσα, αλλά θα μας την επιβάλουν ως μητρική. Η Βουλγαρία μπορεί να μας βοηθήσει. Οι Έλληνες μέσα σε 50 χρόνια μας έκαναν Τούρκους, ενώ οι Τούρκοι 5 αιώνες δεν μπόρεσαν να μας κάνουν Τούρκους“.

Όταν ο Αχμέτ έγινε δάσκαλος στην γενέτειρά του, Θέρμες, κανείς δεν ήξερε ούτε μία τουρκική λέξη. Μετά το 1975 άρχισε ο εκτουρκισμός των Ελλήνων Πομάκων, μέσω της εκμάθησης της τουρκικής γλώσσας. Οι πομάκοι άρχισαν όχι μόνο να μιλούν την τουρκική, αλλά ξέχασαν και τα τραγούδια τους στη μητρική γλώσσα.

Ο Αχμέτ Ιμάμ φοβάται ότι με την εξαφάνιση των τραγουδιών και της γλώσσας, οι πομάκοι στην Ελλάδα θα αφομοιωθούν πολιτιστικά και ζητεί τη βοήθεια της Βουλγαρίας. “Θέλουμε η Βουλγαρία να μας βοηθήσει οι τραγουδιστές μας να μάθουν τα τραγούδια της Ροδόπης, διότι εσείς τα διατηρείται, ενώ εμείς τα ξεχνάμε. Δεν έχουμε ούτε μουσικούς, δεν έχουμε φολκλόρ, συνεπώς τι πολιτισμό έχουμε αφού δεν έχουμε τραγούδια;“

Μετά το 1989, ιδιαίτερα μετά την κατάργηση των θεωρήσεων εισόδου για τη Βουλγαρία, το 2001, οι Βούλγαροι μουσουλμάνοι της Ροδόπης συναντήθηκαν με τους βουλγαρόφωνους μουσουλμάνους από την άλλη πλευρά του βουνού, στην Ελλάδα. Επικοινωνώντας στη γλώσσα τους, αναγνωρίζονται και αποκαλούνται “δικοί μας”.

Οι σχέσεις τους ενισχύθηκαν μετά την ένταξη της Βουλγαρίας στην ΕΕ, την 1η Ιανουαρίου 2007. Μετά τη διάνοιξη της διάβασης Ζλατογκράντ – Θέρμες, στις 15 Ιανουαρίου 2010, οι επαφές είναι πλέον καθημερινές».

13 σχόλια:

  1. "Η ΓΛΩΣΣΑ ΕΙΝΑΙ Η ΠΑΤΡΙΔΑ.
    ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΑΣ.
    ΕΙΝΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ.
    ΕΙΝΑΙ Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΣ.
    ΚΑΙ Η ΔΟΞΑ ΜΑΣ.
    ΚΑΙ Η ΜΝΗΜΗ ΜΑΣ.
    Η ΔΥΝΑΜΗ ΜΑΣ ΚΑΙ Η ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ
    ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΜΑΣ.ΕΙΝΑΙ Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΜΑΣ"

    ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΕΤΕ.

    ΑΥΤΑ ΜΑΣ ΛΕΝΕ ΣΥΝΕΛΛΗΝΕΣ ΟΙ
    ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΜΑΣ ΠΟΜΑΚΟΙ.
    ΟΙ ΕΞΟΥΣΙΑΣΤΕΣ ΜΑΣ ΤΙ ΛΕΝΕ?
    ΕΛΛΗΝΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. - Προτιμώ τη σιωπή… μετά πολλών -βεβαίως- υπονοουμένων!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. εδώ ελεύθερα επικοινωνεί κανείς στα βουλγαρικά, που για τους κατοίκους είναι μητρική γλώσσα.------όπα μπερδεύτηκα τώρα,είναι έλληνες η βούλγαροι;stef

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ξέρουν οι φίλοι μας οι Βούλγαροι ότι όταν έγινε η απελευθέρωση της Θράκης οι "Βούλγαροι" Πομάκοι σε όλο το θρακικό χώρο ελληνικό και βουλγάρικο, έστειλαν πρεσβεία στις Μεγάλες Δυνάμεις και ζητούσαν ένωση με την Ελλάδα?? Ας ρωτήσουμε και κανα παππού Πομάκο νας μας πεί τις βιαιοπραγίες που κάναν οι Βούλγαροι στα χωριά τους ...Μου μυρίζει αυτό το άρθρο....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. stef,

    Οι Πομάκοι μιλάνε ένα μείγμα σλαβικών,τουρκικών κι ελληνικών.Το γλωσσικό αυτό μείγμα,μιλούσαν και πολλοί Χριστιανοί σε Μακεδονία και Θράκη.Ένα γλωσσικό μόρφωμα που δημιουργήθηκε κατ'ανάγκη,κατά τη σκοτεινή τουρκοκρατία,στην ύπαιθρο,με κάποιες διαφορές από χωριό σε χωριό,αλλά πάντως ένα είδος εσπεράντο για την ευρύτερη περιοχή!

    Δεν είναι,όμως Βούλγαροι,άσχετα αν η Βουλγαρία για ευνόητους λόγους,θέλει να τους λέει Βουλγάρους. Μην ξεχνάμε ότι κι η Βουλγαρία,όπως η Τουρκία, είναι ένα κράτος που φτιάχτηκε με πολιτική σκοπιμότητα(1870 Εξαρχία,Ρωσία-Σλάβοι στη Μεσόγειο,αλλά και από Ευρωπαίους ως εμπόδιο στους Έλληνες, ώστε να αποτραπεί η δημιουργία κπ νέου Βυζαντίου)κι όχι από φυσική αναγκαιότητα.

    Σκεφτείτε ότι οι σημερινοί Βούλγαροι μιλάνε σλαβικά κι όχι βουλγαρικά κι ότι τα έθιμα ακόμη και των Χριστιανών Βουλγάρων,είτε τα θρησκευτικά είτε τα μη θρησκευτικά,είναι άκρως ελληνικά!Και τελικά,κι οι σημερινοί Σλάβοι, πόσο Σλάβοι είναι,αφού οι κάτοικοι που προϋπήρχαν στην περιοχή δεν χάθηκαν, απλώς απορροφήθηκαν,εκ-σλαβίστηκαν.

    Οι Πομάκοι λοιπόν, είναι ντόπιοι κάτοικοι της περιοχής,προϋπάρχουν της καθόδου των Σλάβων-Βουλγάρων και της εισβολής των Τούρκων και του Ισλάμ.

    Είναι ό,τι είμαστε κι εμείς οι υπόλοιποι Έλληνες που ζούμε στο βορειοελλαδικό χώρο εδώ και αιώνες.
    Πρόκειται για Σλαβόφωνους(δηλ.σλαβο-τουρκο-ελληνό-φωνους) Έλληνες που εξισλαμίστηκαν.
    Κάποιοι μπορεί να πουν όμως,είναι αλλιώτικοι είναι ξανθοί κλπ, και θα σου πω ότι σε όλα τα ορεινά και ημιορεινά χωριά της Ελλάδας μέχρι το 1960,πριν την αστυφιλία και τη μετανάστευση,όπου οι κάτοικοι παντρεύονταν μεταξύ τους -όπως δηλαδή κάνουν μέχρι σήμερα οι Πομάκοι που παρέμειναν στα χωριά τους και συνέχισαν τον παλιό τρόπο ζωής, οι άνθρωποι ήταν ξανθοί και γαλανομάτηδες.Μετά άρχισαν οι "επιμειξίες" και ως γνωστόν τα σκούρα χρώματα επικρατούν.

    (Το γιατί δεν είναι Τούρκοι είναι προφανές,επειδή δεν είναι ΚεντροΑσιάτικής-Μογγολικής φυλής, αλλά Ευρωπαϊκής).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η ονομασία Πομάκος δεν είναι παραφθορά του αρχαίου ελληνικού ιππομάχος; Αυτοί δεν απάρτιζαν το ιππικό του Μ. Αλεξάνδρου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. 8:04 μ.μ.,

    υπάρχει αυτή η άποψη,αλλά και άλλες.

    Προσωπικά έχω ακούσει την εξής που μου φαίνεται και πειστική:ότι η λέξη πομάκος προέρχεται από το τουρκικό ρήμα boğmak που θα πει πνίγω,στραγγαλίζω και σημαίνει τον στραγγαλισμό,το πνίξιμο με το οποίο απειλούνταν οι άνθρωποι της περιοχής, αν δεν ασπάζονταν το ισλάμ.Οπότε μετά, αυτοί που πλέον είχαν εξισλαμιστεί,ονομάζονταν οι μπομάκ,πομάκ,πομάκοι.Και τελικά αυτό επισημοποιήθηκε ως όνομά τους.

    [Μην ξεχνάμε ότι τα τουρκικά(τουρκο-αραβο-περσικα για την ακρίβεια) ήταν η γλώσσα της εξουσίας,η γλώσσα του κράτους κι ότι σχολεία ελληνικά δεν υπήρχαν, ειδικά στην ύπαιθρο, όπου εκεί όμως, έμενε τότε, ο περισσότερος πληθυσμός.Οπότε ό,τι έχει τουρκική ονομασία δεν σημαίνει ότι είναι και τουρκικό -αυτό το λέω για το όνομα των Πομάκων μέχρι το όνομα του ιμάμ μπαϊλντί και πολλών άλλων].

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Δεν θα παίξουμε το παιχνίδι της Άγκυρας αλλά ούτε και της Σόφιας.Οι Πομάκοι δεν είναι ούτε τουρκικό, ούτε βουλγαρικό φύλλο.Είναι αυτόχθονες κάτοικοι της περιοχής και ζουν στη Θράκη αρκετούς αιώνες πριν την άφιξη τόσο των τούρκων, όσο και των βουλγάρων στη γειτονιά μας.
    Άρθρα σαν το συγκεκριμένο, αποσκοπούν στο να βλάψουν τα ελληνικά εθνικά συμφέροντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μια αλλη εκδοχη ειναι οτι προερχεται απο τους Απομαχους,τους θρακες ιππεις του Μ.Αλεξανδρου,μετα την αποστρατεια τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δεν ξέρω ποιός είσαι αλλά γράφεις μεγάλες αλήθειες όταν λές ότι:

    "Μην ξεχνάμε ότι κι η Βουλγαρία,όπως η Τουρκία, είναι ένα κράτος που φτιάχτηκε με πολιτική σκοπιμότητα(1870 Εξαρχία, Ρωσία-Σλάβοι στη Μεσόγειο,αλλά και από Ευρωπαίους ως εμπόδιο στους Έλληνες, ώστε να αποτραπεί η δημιουργία κπ νέου Βυζαντίου) κι' όχι από φυσική αναγκαιότητα".

    Συνεχώς η Ελλάς πιέζεται και συρρικνούταιδιαχρονικά !

    Αναλογισθείτε τις τρομερές θυσίες στις οποίες έχει υποβληθή μέχρι σήμερα η Πατρίδα μας για να μείνει με ... βία ..... 10.000.000 κατοίκους, όταν η Τουρκία από 13.000.000 έχει αποκτήσει σήμερα 70.000.000 κατοίκους ....!

    ΓΙΑΤΙ ..... ;;;

    Ευμένης ο Καρδιανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @ Ευμένη

    >Αναλογισθείτε τις τρομερές θυσίες στις οποίες έχει υποβληθή μέχρι σήμερα η Πατρίδα μας για να μείνει με ... βία ..... 10.000.000 κατοίκους, όταν η Τουρκία από 13.000.000 έχει αποκτήσει σήμερα 70.000.000 κατοίκους ....!<

    Νομίζω ότι είναι μάλλον θέμα βιοτικού επιπέδου. Η Ελλάδα πάσχει από υπογεννητικότητα, διότι οι οικογένειες δεν μπορούν να σηκώσουν το βάρος των εξόδων ανατροφής πολλών παιδιών. Στην Τουρκία, ή, ακόμη περισσότερο, στην Ινδία, τα παιδιά έχουν πολύ λιγότερα έξοδα απ' ό,τι στην Ελλάδα.

    Το υπόλοιπο σχόλιο συζητείται. Ίσως να έχεις δίκιο, μέχρι τινός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Σχετικά με την σωτηρία των λαών της σημερινή Βουλγαρία από την γενοκτονία των Τούρκων το 1870…΄΄όταν φθάσανε τα ρωσικά στρατεύματα στην Κωνσταντινούπολη οι Τούρκοι ανήρτησαν την αγγλική σημαία, ταυτόχρονα προειδοποιήθηκε ο Τσάρος για να σταματήσει την επέλαση από τις μεγάλες δυνάμεις (Αγγλία, Γαλλία, Αυστροουγγαρία) διαφορετικά αυτές θα επιτεθούν στην Ρωσία (ρώσικες πηγές). Πρίν 25 χρόνια διάβασα σε βουλγαρικό κείμενο, ότι το 5 έως 6 αι. άδειασαν σχεδόν οι περιοχές γύρο από την Κωνσταντινούπολη (αποτέσμα επιδρομών και λοιμών) και οι βυζαντινοί αυτοκράτορες μετέφεραν στην ευρύτερη περιοχή πληθυσμούς από την Αττική. Συμπερασματικά η ελληνική ταυτότητα στην περιοχή ήταν διαχρονικά ισχυρή, δεν είναι κανόνας θρησκευτική ταυτότητα = εθνική ταυτότητα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αχ βρε αδέλφια Πομάκοι, οι Έλληνες δεν έγιναν τούρκοι για 500 χρόνια και γίνονται τώρα κι αυτοί μαζί με σας!! Τι νομίζετε...
    Σκίσει το Gumus στην Βοσνία...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.