4/10/10

Κεφάλαια 5 δισ. δολ. εξασφαλίζουν οι Ελληνες εφοπλιστές από την Κίνα

Πρόκειται για χρηματοδοτήσεις που θα δοθούν μέσω ειδικού αναπτυξιακού ταμείου για ναυπηγήσεις

Ο πρωθυπουργός, Γιώργος Παπανδρέου, με ομοίωμα πλοίου μεταφοράς container και ο πρωθυπουργός της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, Γουέν Τζιαμπάο, κατά την επίσκεψή τους στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων της εταιρείας Cosco στον Πειραιά.

Την ενίσχυση της ναυτιλιακής συνεργασίας ανάμεσα στην Κίνα και την Ελλάδα ανακοίνωσαν αργά το απόγευμα του Σαββάτου οι πρωθυπουργοί των δύο χωρών από την προβλήτα ΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στο Ικόνιο, τη διαχείριση του οποίου έχει αναλάβει η Cosco για 35 χρόνια.
Ειδικότερα, ο Κινέζος πρωθυπουργός, Γουέν Τζιαμπάο, στην ομιλία του ανέφερε ότι η Κίνα είναι έτοιμη να δημιουργήσει ένα ειδικό αναπτυξιακό ταμείο ύψους 5 δισ. δολαρίων μέσω του οποίου θα χρηματοδοτηθούν ναυπηγήσεις Ελλήνων εφοπλιστών στα κινεζικά ναυπηγεία.
Το συγκεκριμένο ταμείο θεωρείται ότι θα ωφελήσει και τις δύο πλευρές, αφού και τα κινεζικά ναυπηγεία θα συνεχίσουν να επεκτείνονται, αλλά και οι ναυτιλιακές εταιρείες θα καταφέρουν να έχουν ακόμα καλύτερους όρους χρηματοδότησης σε σχέση με τα στάνταρ που ισχύουν σήμερα στην αγορά.
Ηδη, από το Σάββατο, με τις συμφωνίες που υπέγραψαν οι δύο πρωθυπουργοί στο Μέγαρο Μαξίμου, η συνεργασία των κινεζικών τραπεζών με Ελληνες εφοπλιστές είναι γεγονός, αφού θα χρηματοδοτηθεί η κατασκευή συνολικά έξι πλοίων.
Επίσης, ο Κινέζος πρωθυπουργός επεσήμανε ότι οι δύο χώρες συμφώνησαν να συνεργαστούν σε ερευνητικό επίπεδο για τη ναυτιλία τόσο σε επίπεδο ανάπτυξης πράσινων τεχνολογιών στα πλοία και εναλλακτικών πηγών ενέργειας όσο και σε επίπεδο εκπαίδευσης.
Αναφορικά με το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων της Cosco, ο Γουέν Τζιαμπάο το χαρακτήρισε «μαργαριτάρι της Μεσογείου» και υπογράμμισε ότι στόχος της Κίνας είναι να αναδειχθεί το λιμάνι του Πειραιά σε κορυφαίο διαμετακομιστικό κέντρο της περιοχής της Μεσογείου.
Από την πλευρά του, ο Ελληνας πρωθυπουργός, Γιώργος Παπανδρέου, υπογράμμισε τη σημασία που έχει για την Ελλάδα η ανάδειξη του Πειραιά σε διαμετακομιστικό κέντρο - εισόδου των κινεζικών προϊόντων στην Ευρωπαϊκή Ενωση, την Αφρική και τη Μαύρη Θάλασσα. Καλωσόρισε την πρωτοβουλία των Κινέζων να συσφίξουν περαιτέρω τη ναυτιλιακή συνεργασία των δύο χωρών και στάθηκε ιδιαίτερα στην κοινή προσπάθεια ανάπτυξης πράσινων τεχνολογιών για τα πλοία.

«Απών» το Θριάσιο Πεδίο
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Κινέζου πρωθυπουργού, το θέμα που έμεινε στον «πάγο» ήταν η διεκδίκηση του διαγωνισμού για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο από την Cosco σε συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά Α.Ε.
Η συνάντηση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΠ Γιώργου Ανωμερίτη, με τον πρόεδρο της Cosco, capt. Wei Jiafou, με βασικό θέμα στην ατζέντα το Θριάσιο, ματαιώθηκε λόγω αλλαγών στο πρόγραμμα του ισχυρού άντρα του κινεζικού ομίλου.
Το θέμα, επίσης, δεν αναφέρθηκε στις δηλώσεις των αξιωματούχων των δύο πλευρών. Αντίθετα, στην προηγούμενη επίσκεψη του capt. Wei στην Ελλάδα είχε δηλωθεί ξεκάθαρα ότι το Θριάσιο είναι ο επόμενος επιχειρηματικός στόχος της Cosco στη χώρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η κινεζική πλευρά δεν έχει αποφασίσει οριστικά αν θα συμμετάσχει στο διαγωνισμό που πάει από αναβολή σε αναβολή, ενώ έχει εκφραστεί η αντίθεσή της αναφορικά με πολλές διατάξεις που περιλαμβάνουν τόσο τα παλαιότερα όσο και τα νέα τεύχη δημοπράτησης που δημοσίευσε η ΓΑΙΟΣΕ.

Επτά συμφωνίες
Στο Μέγαρο Μαξίμου, παρουσία των δύο πρωθυπουργών, υπεγράφησαν τέσσερις συμφωνίες σε επίπεδο επιχειρηματικής ναυτιλιακής συνεργασίας και άλλες τρεις που αφορούν τον όμιλο Cosco.
Ειδικότερα, η κινεζική τράπεζα Τhe Export Import Bank of China (China Eximbank) σε συνεργασία με την DNB ανέλαβαν τη χρηματοδότηση του Ομίλου Αγγελικούση με 111 εκατ. δολ, για την κατασκευή τριών φορτηγών πλοίων τύπου mini capes στα ναυπηγεία Shanghai Shipyard. Τη συμφωνία υπέγραψε από πλευράς του ομίλου ο κ. Γιάννης Πλατσιδάκης.
Επίσης, οι δύο τράπεζες υπέγραψαν συμφωνία χρηματοδότησης δύο cape size φορτηγών πλοίων για λογαριασμό της Diana Shipping του Συμεών Παληού με παράδοση το 2012.
Ακόμη, η China Development Bank θα χρηματοδοτήσει εξ ολοκλήρου τη ναυπήγηση ενός δεξαμενόπλοιου VLCC, που θα παραδοθεί μέσα στο 2011 για λογαριασμό της Cardiff Marine του Γιώργου Οικονόμου. Η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία υπέγραψε και ένα πλαίσιο συνεργασίας με τον Κινεζικό Νηογνώμονα. Και στις δύο συμφωνίες επιχειρηματικός σύμβουλος ήταν η XRTC Business Consultants.

Τρεις συμφωνίες
Επίσης, για λογαριασμό της Cosco υπεγράφησαν τρεις συμφωνίες. Η πρώτη αφορά σε δωρεά του κινεζικού ομίλου για τους Special Olympics. Η δεύτερη αφορά στην ανάπτυξη στο λιμάνι του Πειραιά στο Σ.ΕΜΠΟ αποθηκών εκκένωσης - πλήρωσης containers και αποθήκευσης αγαθών σε έκταση 7.000 τ.μ., ενώ η τρίτη αφορά στη συνεργασία της Cosco με το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» για μεταφορά φορτίων.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ωστόσο, παρουσιάζει το γεγονός του ανοίγματος των κινεζικών τραπεζών στις ναυτιλιακές εταιρείες για τη χρηματοδότηση ναυπηγικών προγραμμάτων. Σε ορισμένες περιπτώσεις η χρηματοδότηση γίνεται σε συνεργασία με δυτικές τράπεζες σε άλλες περιπτώσεις μόνο από κινεζικές.
Στις προαναφερόμενες ναυτιλιακές συμφωνίες αξιοποιήθηκαν και τα δύο μοντέλα.
Το μοντέλο της συνεργασίας εφαρμόσθηκε από την DNB και την China Eximbank στις συμφωνίες του Ομίλου Αγγελικούση και της Diana Shipping.
Οπως επισημαίνει στη «Ν», ο κ. Χρήστος Τσάκωνας επικεφαλής του γραφείου της DNB στην Ελλάδα, η DNB διεθνώς έχει κινηθεί σε πολλές περιπτώσεις σε συνεργασία με την Chinese Export Import Bank για τη χρηματοδότηση ναυπηγικών προγραμμάτων ναυτιλιακών εταιρειών.
Το άλλο μοντέλο αφορά στην αυτόνομη παρουσία κινεζικών τραπεζών, όπως η China Development Bank η οποία χρηματοδότησε την κατασκευή ενός VLCC της Cardiff Marine του κ. Γιώργου Οικονόμου.
Οπως επισημαίνει στη «Ν», ο κ. Γιώργος Ξηραδάκης, διευθύνων σύμβουλος της XRTC που ήταν επιχειρηματικός σύμβουλος στη εν λόγω συμφωνία, η ναυτιλιακή χρηματοδότηση από τις κινεζικές τράπεζες, όχι μόνο προς την ελληνική ναυτιλία, αλλά διεθνώς, αναπτύσσεται δυναμικά και γίνεται πιο συγκεκριμένη, αλλά προς το παρόν αφορά μεγάλα group. Βέβαια, κάθε αρχή είναι και δύσκολη.
Πρέπει, συνεχίζει, να σημειώσουμε ότι υπάρχει μία τεράστια τεχνογνωσία και ικανότητα σε ό,τι αφορά την ανάλυση του ναυτιλιακού ρίσκου από την κινεζική πλευρά, αλλά δεδομένου ότι βρισκόμαστε στην πρώτη φάση διείσδυσης των κινεζικών τραπεζών στη ναυτιλιακή αγορά οι διαδικασίες είναι ίσως πιο χρονοβόρες από ότι στις δυτικές τράπεζες.

Η ανάπτυξη του Σ.ΕΜΠΟ
Οι δύο πρωθυπουργοί έφτασαν στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά με σκάφος του Λιμενικού Σώματος συνοδευόμενοι από υπουργούς των δύο κυβερνήσεων.
Ο πρόεδρος της Cosco, capt. Wei Jiafou, τους παρουσίασε τα σχέδια του κινεζικού ομίλου για την ανάπτυξη του εμπορευματικού σταθμού. Επανέλαβε ότι στόχος τις Cosco για φέτος είναι να πιάσει τα 800.000 teu, ενώ μόλις ολοκληρωθούν τα έργα από τις επενδύσεις ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ και κατασκευαστεί και η τρίτη προβλήτα του Σ.ΕΜΠΟ, η ικανότητα διακίνησης θα φτάσει τα 3,7 εκατ. teu ετησίως και θα μετατραπεί σε κέντρο εισόδου των κινεζικών προϊόντων στην Ευρώπη και τη Μεσόγειο γενικότερα.

Πρώτη ναυπηγική δύναμη
Η Κίνα είναι πλέον η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη στον πλανήτη. Σύμφωνα με το διεθνή ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, μέχρι το τέλος Ιουλίου στο βιβλίο παραγγελιών των κινεζικών ναυπηγείων περιλαμβάνονταν πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας σε 189,8 εκατ. dwt ενώ στη δεύτερη θέση ακολουθούν τα κορεατικά ναυπηγεία με 159,3 εκατ. dwt και στην τρίτη θέση βρίσκονται τα γιαπωνέζικα με 88,7 εκατ. dwt.
Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι ο εμπορικός στόλος κινεζικών συμφερόντων αυξάνει συνεχώς το μερίδιο τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με τα στοιχεία του IHS Global o κινεζικός στόλος καταλάμβανε την τρίτη θέση στην παγκόσμια κατάσταση με 3.633 πλοία μεταφορικής ικανότητας 104,5 εκατ. dwt.
Στην πρώτη θέση είναι ο ελληνικός με 3.150 πλοία μεταφορικής ικανότητας 186,09 εκατ. dwt και στη δεύτερη θέση ο ιαπωνικός με 3.751 μεταφορικής ικανότητας 183,3 εκατ. dwt.
Οι Ελληνες εφοπλιστές είναι οι καλύτεροι και μεγαλύτεροι πελάτες των κινεζικών ναυπηγείων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της XRTC από τα 822 πλοία ελληνικών συμφερόντων που είναι υπό ναυπήγηση, τα 325 ναυπηγούνται σε ναυπηγεία της Κίνας. Αποτελούν το 10% περίπου των συνολικών ναυπηγήσεων που έχει αναλάβει η Κίνα για λογαριασμό της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Πάντως, τα κορεατικά ναυπηγεία εξακολουθούν να είναι πρώτα στις προτιμήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών με παραγγελίες 453 πλοίων. Στην τρίτη θέση βρίσκονται οι Ιάπωνες οι οποίοι ναυπηγούν 44 πλοία ελληνικών συμφερόντων.
Μεταξύ των ελληνικών παραγγελιών σε κινέζικα ναυπηγεία, η Cardiff Marine του κ. Γιώργου Οικονόμου με οκτώ πλοία ξηρού φορτίου, ο Oμιλος Αγγελικούση με δέκα ποία ξηρού φορτίου, ο Oμιλος Βαρδινογιάννη με οκτώ δεξαμενόπλοια, η Golden Union του Θεόδωρου Βενιάμη, προέδρου της ΕΕΕ με έξι πλοία ξηρού φορτίου, ο όμιλος Λασκαρίδη με έξι πλοία ξηρού φορτίου, η Ocean freight με τρία πλοία ξηρού φορτίου, η TEΟ Shipping με 6 πλοία ξηρού φορτίου κ.ά.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ
ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

12 σχόλια:

  1. Καλό θα ήταν να ξεκινήσουν και σοβαρές διρευνητικές επαφές σε ανώτατο επίπεδο για την προοπτική τροφοδοσίας της Κίνας σε πρώτες ύλες απο τη χώρα μας,οι ανάγκες τι Κίνας σε πλήθος πρώτων υλών είναι τεράστιες,δεδομένου ότι διάφορες δυνάμεις(όπως ΗΠΑ) επιχειρούν να προκαλέσουν ασφυξία σε αυτό τον τομέα πιέζοντας άλλες γειτονικές χώρες της Κίνας με διάφορα τεχνάσματα,βέβαια σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να είμαστε σε θέση να διαχειριστούμε και τους ανάλογους πολιτικούς κραδασμούς.

    Για πολούς λόγους θεωρώ ότι είμαστε σε θέση να παίξουμε αυτό το ρόλο,σε συνδυασμό με την πολύ μεγάλη ανάγκη της ΕΕ να εξισοροπήσει το ισοζύγιο συναλάγματος-η ΕΕ εισάγει 500 δίς και εξάγει μόνο 300- μεταξύ των δύο(Κίνα-ΕΕ).

    Ταυτόχρονα με αυτό τον τρόπο θα μειώσουμε σε πολύ μεγάλο βαθμό την ανάγκη στήριξης της Ελληνικής οικονομίας απο την ΕΕ,για να επιτευχθεί βέβαια κάτι τέτοιο θα πρέπει να ενταχθεί σε μια διευρημένη Ευρωπαική πολιτική,με αυτό τον τρόπο θα ελαχιστοποιηθούν και οι πολιτικοί κραδασμοί που προανέφερα.

    Κάτι τέτοιο θα επιδράσει πολύ θετικά και στην επιροή μας στα Βαλκάνια,για λόγους οικονομικούς όσο και πολιτικούς δεν αποκλείεται μια τέτοια κίνηση να αποτελέσει και πολαπλασιαστής ισχύος.

    Και μόνο να αναλογιστούμε την καθαρότητα αλλά και την ισχύ του μυνήματος αυτού προς τις διεθνείς αγορές αρκεί για να καταλάβουμε τη σημασία της Κινεζικής προοπτικής,ο δε αντίκτυπος στο Ελληνικό χρηματιστήριο θα είναι άμεσος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πώς μπορούν οι Κινέζοι να εμπιστεύονται τον έλληνα πρωθυπουργό όταν αυτός μέχρι πρώτινος κατείγγηλε την επενδυτική συμφωνία με την COSCO ως ξεπούλιμα του εθνικού πλούτου σε κερδοσκόπους;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γεράσιμος

    Βλέπεις τι κουφάλα που είναι αυτή η πολιτική;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μιας και μπαινουν σε βαλτωδη περιοχη τα πολιτικονια μας, ας πιασουν να ρωτησουν τους εφοπλιστες για το ΠΟΣΟ θα πρεπει να προσεξουν τους Κινεζους, διοτι δεν φανταζονται με τι νταβαντο-ρατσα μας μπλεκουν...!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @ 12:51 μ.μ.

    Εσύ είσαι βέβαιος ότι οι Κινέζοι ξέρουν με ποιους πάνε να μπλέξουν; Ένα κράτος-καραγκιόζη, που αλλάζει την νομοθεσία τρεις φορές την ημέρα, ούτως ώστε να απωθεί τους επενδυτές;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΠΟΛΥ ΤΣΙΓΓΟΥΝΗΔΕς ΜΟΥ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΟΙ κΙΝΕΖΟΙ.δΗΛΑΔΗ ΔΑΝΕΙΣΑΝ ΧΡΗΜΑ ΣΕ ΕΛΛΗΝΕς ΕΦΟΠΛΙΣΤΕς ΓΙΑ ΝΑ ΝΑΥΠΗΓΗΣΟΥΝ ΤΑ ΠΛΟΙΑ ΤΟΥΣ ΣΕ...ΚΙΝΕΖΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ,ΚΑΙ ΛΟΙΠΟΝ
    ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΧΡΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΩΡΑ,ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.ΔΩΣΑΝΕ ΛΕΕΙ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΨΙΧΟΥΛΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΠΕΣΙΑΛ ΟΛΥΜΠΙΚΣ,ΚΑΙ ΛΟΙΠΟΝ ΕΤΣΙ ΘΑ ΣΩΘΕΙ Η ΕΛΛΑΔΑ.ΜΑΛΛΟΝ ΣΕ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΚΑΤΕΡΓΑΡΕΩΝ ΕΞΕΛΕΙΣΕΤΑΙ Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Τωρα οταν θα βλέπομε Κινέζους στα αστικά με την πραμάτεια τους, θα τους λεμε ευχαριστω
    νι χαου

    τιν τιν χαατσί= οικονομικη συνεργασία)))))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @ 1:49 μ.μ.

    Οι Κινεζοι ξερουν πολυ καλα που ηρθαν, πιστεψε με τα λαμογια μας τα εχουν για πρωινο.

    Καλες οι επενδυσεις οταν γινονται με γνωμονα το κοινο συμφερον..

    Γιατι νομιζεις τωρα καθαρισαν τους φορτηγατζηδες?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Γιατι νομιζεις τωρα καθαρισαν τους φορτηγατζηδες?

    5 Οκτωβρίου 2010 10:19 π.μ.

    _______________

    Διότι το "κλειστό επάγγελμα" βρωμά. Τέτοια επαγγέλματα-κλίκες δεν υπάρχουν πουθενά αλλού. Σε μία ελεύθερη κοινωνία, όλοι πρέπει να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε όλα τα επαγγέλματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δεν χωρεί αμφιβολία ότι οι Κινέζοι ξέρουν το συμφέρον τους. Το θέμα είναι να περιφρουρήσουμε εμείς το δικό μας.
    Μπορεί να προβάλει ο πρωθυπουργός προώθηση επενδύσεων για να αναθαρρήσει το ηθικό μας. Αν όμως γίνουν συμφωνίες ετεροβαρείς και τα βρούμε μπροστά μας αύριο-μεθαύριο, ψάξτε να βρείτε "τις πταίει". Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλά, οι Έλληνες εφοπλιστές γιατί δεν φτιάχνουν τα καράβια τους στα Ναυπηγεια του Νεωρείου και του Σκαραμαγκά, αφού παινευόμαστε ότι είναι και καλά τα μεγαλύτερα της Ανατολικής Μεσογείου και νά 'χαμε να λέγαμε;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Η ΣΥΜΦΟΝΙΑ ΠΟΥ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΕΙ ΤΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.