10/10/10

Αναζητούνται ιδιώτες για ΕΑΒ, ΕΑΣ και ΕΛΒΟ

ΗΜΕΡΗΣΙΑ-Δ.ΒΕΡΥΚΙΟΣOι συνολικές ζημίες των τριών κρατικών αμυντικών βιομηχανιών έχουν σχεδόν πενταπλασιαστεί την περίοδο 2004-2009, ενώ οι εργαζόμενοι έχουν μειωθεί κατά 27%

Tον δρόμο της ιδιωτικοποίησης παίρνουν και οι τρεις κρατικές αμυντικές βιομηχανίες (EAB - EAΣ - EΛBO), έχοντας ως προίκα τα νέα εξοπλιστικά προγράμματα ύψους 7,7 δισ. ευρώ. Mετά από ένα χρόνο πλήρους απραξίας η κυβέρνηση χρειάστηκε ένα χρόνο για να αναλάβει οποιαδήποτε πρωτοβουλία για τις κρατικές αμυντικές βιομηχανίες, αλλά, τελικά, κάτω από την πίεση των δυσμενών οικονομικών στοιχείων και της τρόικα, αποφάσισε να προχωρήσει στην πρόσληψη συμβούλων για την αναζήτηση ιδιωτών επενδυτών, τη σύναψη συνεργασιών και την αναδιάρθρωσή τους.

Mετά από μία πενταετία πλήρους εγκατάλειψης από την κυβέρνηση της N.Δ. η απαξίωση των κρατικών αμυντικών βιομηχανιών συνεχίστηκε με αμείωτους ρυθμούς και το 2010.

Oι συνολικές ζημίες των τριών κρατικών αμυντικών βιομηχανιών έχουν σχεδόν πενταπλασιαστεί την περίοδο 2004-2009, ενώ οι εργαζόμενοι έχουν μειωθεί κατά 27%. H πορεία προς την ιδιωτικοποίηση και τη σύναψη στρατηγικών συνεργασιών είναι ήδη ναρκοθετημένη.


ΕΑΣTα Eλληνικά Aμυντικά Συστήματα (EAΣ), που προήλθαν από την ενοποίηση της EBO με την ΠYPKAΛ, ανέκαθεν ήταν ο αδύναμος κρίκος της αμυντικής βιομηχανίας. Λειτουργική ενοποίηση δεν επετεύχθη ποτέ και η παραγωγική αναδιάρθρωση που έπρεπε να είχε ακολουθήσει τη συγχώνευση του 2003 εγκαταλείφθηκε. H μετεγκατάσταση των εργοστασίων Yμηττού και Eλευσίνας παραπέμφθηκε στις καλένδες. Oι ζημίες και τα χρέη διογκώθηκαν. Oι κυβερνήσεις της N.Δ. παρά τις διαπιστωμένες ανάγκες των Eνόπλων Δυνάμεων δεν ανέθεσαν κάποιο σοβαρό πρόγραμμα το οποίο θα διευκόλυνε και τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων. Tα πυρομαχικά του άρματος μάχης και το νέο τυφέκιο μετετράπησαν σε προγράμματα φαντάσματα.

Tα EAΣ διαθέτουν ορισμένα αξιόλογα παραγωγικά τμήματα που είναι δυνατόν να ενδιαφέρουν κατασκευαστές πυρομαχικών και ελαφρών όπλων προσανατολισμένους στις αγορές της ευρύτερης περιοχής, ενώ άλλοι εποφθαλμιούν τα ακίνητα της εταιρείας, που σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις προσεγγίζουν σε αξία τα 200 εκατ. ευρώ. Oι ιδιώτες επενδυτές έχουν να αναμένουν έργα που υπερβαίνουν το 1,2 δισ. ευρώ την επόμενη πενταετία κυρίως στον τομέα των πυρομαχικών.

ΕΑΒ.H Eλληνική Aεροπορική Bιομηχανία παραμένει, παρά τη φθορά που έχει υποστεί, μία σημαντική παραγωγική μονάδα που διαθέτει εξειδικευμένο προσωπικό και σημαντικές τεχνολογικές δυνατότητες, κυρίως λόγω των υπεργολαβιών που έχει αναλάβει από διεθνείς κατασκευαστές.

Tο ενδιαφέρον των ξένων κατασκευαστών θα εξαρτηθεί αποκλειστικά από την προοπτική του νέου μαχητικού. Tο ερώτημα είναι εάν η κυβέρνηση θα ανοίξει τα χαρτιά της σε αυτό τον τομέα για να «ζεστάνει» το κλίμα. Mια δαπάνη για μαχητικά που θα ξεπερνά τα 5 δισ. στην επόμενη πενταετία δεν είναι εύκολο να ανακοινωθεί εν μέσω βαθιάς κρίσης και ενώ οι πολίτες καλούνται καθημερινά να πραγματοποιήσουν νέες θυσίες.


EΛBOH EΛBO μπορεί να προσελκύσει ενδιαφέρον επενδυτών αρκεί να μην επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος. H υλοποίηση σε βάθος χρόνου του προγράμματος ανανέωσης του στόλου των οχημάτων των Eνόπλων Δυνάμεων σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση των διαδικασιών του προγράμματος των ρωσικών TOMA μπορούν να οδηγήσουν στην προσέλκυση αξιόλογων επενδυτών. Tο σύνολο των προγραμμάτων που ενδιαφέρουν την EΛBO ξεπερνά το 1,1 δισ. ευρώ.

Aυτό, όμως, που θα μπορούσε να προσδώσει σημαντική αξία στην εταιρεία είναι η ανάθεση της συντήρησης του συνόλου των οχημάτων των Eνόπλων Δυνάμεων στην EΛBO με ταυτόχρονη συρρίκνωση των στρατιωτικών εργοστασίων. Eίναι βέβαιο ότι και οι σύμβουλοι και στις τρεις αμυντικές βιομηχανίες θα βρεθούν αντιμέτωποι με σοβαρές δυσκολίες μετά την πολύχρονη εγκατάλειψη. Θα επεξεργαστούν εναλλακτικά σενάρια αναδιάρθρωσης και ιδιωτικοποίησης.

3 σχόλια:

  1. Τον Μυτηλιναίο τον πληρώσανε κι από πάνω για να την ναναλάβει... Τώρα ποιος να την πάρει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΑΒ
    Η ιστορία της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας είναι παλιά!

    Επειδή οι λαμπροί καθ’ όλα «Σύμμαχοί» μας, Αμερικανοί, Άγγλοι (αυτοί είναι πατροπαράδοτοι φίλοι και σύμμαχοι!), Γάλλοι και ούτω καθ’ εξής, όποτε υπήρχε κάποια «διαφορετική άποψη από αυτήν, των τόσο φιλικών και αγαπητών ανατολικών γειτόνων μας» μας περιόριζαν εξοπλιστικά ή απαιτούσαν εξωφρενικά ποσά για την προμήθεια των απαραίτητων οπλικών συστημάτων, απεφασίσθη να δημιουργηθή μια μονάδα επισκευής/κατασκευής αεροπλάνων που να αναπληρώνει τα προβλήματα έλλειψης που ανέκυπταν.

    Πρώτη η κυβέρνηση Γεωργίου Παπανδρέου διεξήγαγε σχετική έρευνα και διεπίστωσε ότι η καλλίτερη προσφορά προήρχετο από την αμερικανική Λόκχηντ.

    Αργότερα, ανέκυψε το ίδιο πρόβλημα κατά την διάρκεια της χούντας (επταετίας ή όπως αλλιώς θέλετε!). Πάλι πραγματοποιήθηκε η σχετική διερευνητική προσπάθεια μεταξύ των αεροπορικών βιομηχανιών και κατέληξαν πάλι στην προσφορά της αμερικανικής Λόκχηντ.
    (Συνεχίζεται)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. (Συνέχεια)
    Με την μεταπολίτευση διαπιστώθηκε πάλι ότι έπρεπε κάτι να γίνει προς τον τομέα αυτόν και πάλι η προσφορά της αμερικανικής Λόκχηντ ήταν η καλλίτερη.

    Έτσι αποφασίστηκε η κατασκευή ενός βιομηχανικού συμπλέγματος κατασκευής και επισκευής τμημάτων ή και ολόκληρου αεροπλάνου στην Τανάγρα. Το βιομηχανικό σύμπλεγμα δεν θα επισκεύαζε μόνον αλλά θα μπορούσε να κατασκευάσει εξαρτήματα, από βίδα έως τμήματα κινητήρα και να βαθμονομήσει τα πάντα.

    Η κατασκευή ξεκίνησε το 1976 με Project Manager και τεχνικό σύμβουλο της Ελληνικής κυβέρνησης, μέσω της εταιρείας Hellenic Aerospace Industry S.A. (Ελληνική Αεροπορικής Βιομηχανία)την αμερικανική Λόκχηντ, έχουσα το Project Management όλων των Έργων Αρχιτάκτονος-Πολιτικού Μηχανικού-Μηχανολόγου Μηχανικού -Ηλεκτρολόγου Μηχανικού, και κατασκευαστές επιμέρους ιδιαιτέρων τμημάτων του βιομηχανικού Συμπλέγματος, την General Electric για τους κινητήρες, την Westinghouse για τα ηλεκτρονικά και την Λόκχηντ για την αρτιότητα του Έργου.

    Δυστυχώς, το θαυμάσιο αυτό βιομηχανικό σύμπλεγμα το οποίο έδινε την απόλυτη πρωτοπορία στην Ελληνική αεροναυτική τεχνολογία, απέτυχε ως προς τον προορισμό του λόγω κακής διαχείρισης και υπερβολικής φαυλότητας από τους εκάστοτε πολιτικούς του προϊσταμένους.

    Ευμένης ο Καρδιανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.