5/10/10

Παραγκωνίζεται το μάθημα της Ελληνικής Ιστορίας;

της Ελίνας Γαληνού
Με την αναδιαμόρφωση του σχολικού προγράμματος μαθημάτων στο Λύκειο, η διδασκαλία της Ελληνικής Ιστορίας δείχνει να πέφτει στο περιθώριο. Το πρόγραμμα προβλέπει ένα μάθημα επιλογής υπό τον τίτλο "Ευρωπαική Ιστορία". Υποθέτουμε βέβαια ότι μέσα στην Ευρωπαική Ιστορία θα εντάσσεται και η ..Ελλάδα, εφ΄όσον η χώρα μας ανήκει στην Ευρωπαική Ηπειρο...Η απόφαση αυτή, πιθανόν να χαιρετίζεται από τους υποστηριχτές και οπαδούς της "εκσυγχρονιστικής σκέψης" που επιδιώκουν να πλάσουν νέες νοοτροπίες, εναρμονισμένες στην σύγχρονη πραγματικότητα. Και φυσικά, ο χώρος της Παιδείας αποτελεί μια σημαντική δίαυλο για την διαμόρφωση νοοτροπιών.
Μάθημα Ιστορίας λοιπόν στο Λύκειο, θα σημαίνει μια γενική εικόνα της Ευρωπαικής Ιστορίας όπου θα συμπεριλαμβάνονται κάποια χτυπητά γεγονότα που θα χαρακτηρίζονται κρίσιμοι σταθμοί, κάποιες προσωπικότητες που συνδέονται με αυτά και βεβαίως, κάποια συμπεράσματα για να βοηθήσουν τον προσανατολισμό του μαθητή. Ολα αυτά θα έχουν επιλεγεί βάσει ορισμένων κριτηρίων, ώστε να εξυπηρετούν (υποτίθεται) την καλύτερη αφομοίωση του μαθήματος και να μην κουράζουν το μυαλό. Μέχρι στιγμής, δεν ακούστηκε άλλο συγκεκριμένο επιχείρημα εκ μέρους εκείνων που πήραν αυτήν την απόφαση, εκτός από την πρόθεσή τους να κάνουν τη ζωή των μαθητών ευκολότερη, ελαφραίνοντας το σχολικό πρόγραμμα από "περιττά βάρη"...
Ισως βέβαια, να έχει προβλεφθεί η απάντηση προς τις όποιες ενστάσεις ακουστούν. "Το μάθημα της Ιστορίας δεν ενδιαφέρει όλους τους μαθητές. Για όσους δεν ενδιαφέρονται, είναι μια επιβάρυνση στο ήδη βεβαρημένο σχολικό πρόγραμμα." θα ισχυριστούν οι αρμόδιοι. Ασφαλώς είναι ευνόητη η οργή και η πικρία πολλών μορφωμένων και συνειδητοποιημένων Ελλήνων -και δεν εννοούμε αποκλειστικά μόνο τους φιλίστορες και ιστορικούς. Διότι υπάρχουν ευτυχώς πολλοί Ελληνες πολίτες, που ενδιαφέρονται για την Ιστορία πέρα από επιστημονική δράση, φιλοδοξίες ή διάθεση αυτοπροβολής. Το ενδιαφέρον προς την Ιστορία, πηγάζει από την ανάγκη αυτογνωσίας ενός λαού
Αν δεν γνωρίσουν οι άνθρωποι το παρελθόν τους, η εικόνα τους ως το ποιοί είναι σήμερα, θα είναι ασφαλώς ελλιπής. Και ο άνθρωπος, αν δεν γνωρίσει τις ρίζες του, δεν θα μπορέσει ποτέ του να τις υπερασπιστεί.. Δεν θα μάθει ποτέ ποιοί ήταν οι πρόγονοί του, ούτε σε ποιούς αγώνες αντιστοιχούν τα σύνορα που έχει η χώρα του. Δεν θα έχει την ευκαιρία να διδαχτεί από τα σφάλματα, τις ολιγωρίες, ή τις επιτυχημένες περιόδους, δεν θα μπορεί να συσχετίσει γεγονότα ή να κρίνει αποτελέσματα. Η επίδραση του πολιτισμού της χώρας του στην εξέλιξη των άλλων πολιτισμών, θα του σερβίρεται επιλεκτικά μέσα από το νέο σχολικό εγχειρίδιο. Μπορεί ίσως να πληροφορηθεί κάποτε τη σημασία του ελληνικού πολιτισμού και των αξιών του στον κόσμο, από κάποιους ξένους...Και τότε, εκείνοι θα λένε δικαίως ότι "οι Ελληνες δεν αξίζουν τους προγόνους που είχαν, διότι τους αγνοούν.."
Η αλήθεια είναι ότι τέτοια συμπτώματα παραγκωνισμού του μαθήματος της Ιστορίας, (δήθεν) με την αιτιολογία μιας απλοποίησης που θα το καταστούσε πιό ελκυστικό και λιγότερο βαρετό, έχουν εμφανιστεί εδώ και κάποια χρόνια. Σύμπτώματα όπως η αναφορά της Μικρασιατικής καταστροφής σαν "συνωστισμός", ή η σύμπτυξη του έπους του 40 σε μια παράγραφο και ορισμένα περίεργα θέματα εκθέσεων στις εισαγωγικές εξετάσεις, είχαν θορυβήσει πολλούς ανήσυχους. Δυστυχώς τώρα, οι ανησυχίες αυτές επαληθεύονται με βήμα ταχύ. Ενδεχομένως να μας δοθούν επιχειρήματα εκ μέρους των αρμοδίων ότι "Μείωση της ύλης, σημαίνει καλύτερη αφομοίωση". Ας γινόταν μείωση της ύλης όσον αφορά πολλές λεπτομέρειες, χρονολογίες και ονόματα που φορτώνουν το μυαλό και θολώνουν την ουσία του μαθήματος. Ας γινόταν μια αναθεώρηση του τρόπου διδασκαλίας, ως προς την μεταδοτικότητα και το ερέθισμα του ενδιαφέροντος των μαθητών. Η Ιστορία γενικά, αποτελεί μια ανεξάντλητη πηγή διδαγμάτων που αναπτύσσουν την κριτική σκέψη, αλλά η Ιστορία του δικού μας τόπου, είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ύπαρξη και την τύχη του λαού μας. Και είναι πολύ μεγάλη για να χωρέσει μόνο σε λίγες σελίδες...

16 σχόλια:

  1. sterg είπε...
    Και συμπληρωνω.
    Η ομαδα των ευεργετων ηδη αποφασισε και αλλα μετρα υπερ της Ελλαδας,αυτη την φορα εμμεσα, οικονομικης φυσεως, για οικονομια
    στον αριθμο των καθηγητων και οχι μονο φυσικα.Αποφασισαν λοιπον οτι τα Ελληνοπουλα απο την 1η Λυκειου και μετα δεν εχουν αναγκη να διδαχθουν καποια βασικοτατα μαθηματα και ετοιμαζονται να τα κοψουν απο Βασικο μαθημα.Και αυτα ειναι 1ο) τα Αρχαια Ελληνικα & 2ον)
    (ακουσον ακουσον) η Νεοελληνικη Ιστορια της Ελλαδος!!!!!!!!!!!!!!!

    5 Οκτωβρίου 2010 10:12 π.μ.

    sterg είπε...
    2ον Συμπληρωμα
    Και εις αντικατασταση των 2 βασικοτατων μαθηματων που κοβει βαζει περισσοτερες ωρες στο ...μαθημα της γυμναστικης(ισως
    και ωρες ποδηλατου) για να βγαλει
    ελληνες...κοπιες του εαυτου του οπου το αιμα δεν πρεπει να ρεει αφθονο στον εγκεφαλο αλλα στα ποδια.

    5 Οκτωβρίου 2010 10:17 π.μ.


    Σε...προλαβα Ελινα αλλα βλεπω οτι εχεις πολυ καλο αντανακλαστικο.Αμεση η αντιδραση σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @Ελινα ειπε

    Διότι υπάρχουν ευτυχώς πολλοί Ελληνες πολίτες, που ενδιαφέρονται για την Ιστορία πέρα από επιστημονική δράση, φιλοδοξίες ή διάθεση αυτοπροβολής.

    -------------
    Τι τοθελες αυτο βρε Ελινα,δεν φταιω εγω αν σε προλαβα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το μάθημα της ιστορίας,είναι παραγκωνισμένο εδώ και χρόνια.Αν θέλει κάποιος να μάθει την ιστορία του τόπου και όχι μόνο,υπάρχουν και άλλοι τρόποι,καλύτεροι μπορώ να πω...Αλλά σκοπός της παιδείας δεν είναι να μαθαίνουν κάποια πράγματα τα παιδιά και να σκέφτονται;Αφού αυτό δεν γίνεται στην Ελλάδα,δεν έχουμε παιδεία.Απλό!Όλα κινούνται γύρω από τη βαθμοθηρία και τις κωλοπανελλήνιες!Δεν βλέπει κανείς ότι τα σχολικά κτίρια είναι σαν φυλακές;Δεν μπορεί να καταλάβει κάποιος ότι με ένα κακογραμμένο βιβλίο δεν μπορείς να καταλάβει ένα παιδί τις λειτουργίες της φυσικής,της χημείας,των μαθηματικών και ούτω καθ'εξής;Τα παραδείγματα πολλά,αλλά δεν έχει νόημα να τα αραδιάσω εδώ,δεν αλλάζει και τίποτα άλλωστε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Στον χωρο αυτο που ονομαζεται Ελλαδα και που στο προσεχες μελλον θα υπαρχει μια πολυεθνικη κοινωνια, δεν υπαρχει χωρος για εθνικιστικου τυπου εκπαιδευση οπου θα διδασκεται "ελληνικη ιστορια".

    Αλλωστε η Διαμαντοπουλου δεν ηταν καποτε που ειχε προτεινει την υιοθετηση του λατινικου αλφαβητου ως επισημου;

    Η Δραγωνα, τωρα δικαιωνεται!

    Μετα την πρασινη αναπτυξη, τωρα και πρασινη ληθη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το μάθημα της ιστορίας παραγκωνίζεται τα αρχαία Ελληνικά διδάσκονται με τέτοιο τρόπο ώστε ΄το πιθανότερο είναι είτε να μη μάθουν τίποτα τα παιδία είτε να τα μισήσουν. Στα βιβλία των Ν Ελληνικών προτιμώνται συγγραφείς και ποιητές νεώτερης έως άγνωστης Ελληνικής λογοτεχνίας και συστηματικά παραγκωνίζονται Καβάφης Καζαντζάκης Σεφέρης Ελύτης και άλλοι για πιο μικρές τάξης.
    Στο δημοτικό σχολείο από το μονοτονικό έχουν πάει στο ατονικό εφόσον οι τόνοι δεν διορθώνονται σε λάθη και όταν παραπονεθείς στον δάσκαλο η απάντηση είναι μία :
    Ε σιγά θα μεγαλώσει και θα μάθει άλλωστε εμπειρικά μαθαίνουν τις λέξεις πια.
    Τα βιβλία τα όποια βιβλία τα οποία αφορούν πολιτισμό , είναι τόσο κακογραμμένα και διφορούμενα που πρέπει να το διαβάσουμε εμείς μια φορά να το διαβάσουμε δεύτερη και μετά να δούμε τι μάθαμε.
    Κλείνοντας για να μην αφήσω παραπονούμενα τα μαθηματικά οι ασκήσεις λύνονται και οι τρόποι μαθαίνονται με τον ίδιο τρόπο όπως να πας στην Θεσσαλονίκη με αυτοκίνητο μέσω Κρήτης.

    Αν τα συνοψίσουμε όλα αυτά το συμπέρασμα είναι ένα:
    Λαός χωρίς γλώσσα και ιστορία είναι λαός χωρίς μέλλον ...

    Πάντα ως λαός είχαμε το κατάλοιπο του Β ΠΠ και περιμέναμε ότι αυτός είναι πόλεμος και πως κάπως έτσι θα μας επιτεθούν.
    Όμως τα ‘’οι πνευματικοί ‘’ μας όσοι δεν είναι πουλημένοι τουλάχιστον θα έπρεπε να δουν ότι ο πόλεμος πια σκοτώνει τον λαό χωρίς να εξοντώνει την ανθρώπινη υπόσταση του απλά εξοντώνει την ουσιαστική υπόστασή του ….την μνήμη του …. Ώστε να μπορεί να γίνει ένα φερέφωνο και ένας δούλος χωρίς αντιστάσεις ,αντιδράσεις και αντιρρήσεις …

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. δεν είναι Ελληνες γιατι τους ψηφίζουμε πράσινους και μπλέ ; ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ ΝΑ ΤΟΥΣ ΨΗΦΙΖΕΤΕ!ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Βασικά μας αγγίζει όλους το ΄πρόβλημα και συμφωνούμε ή έστω, αλληλοσυμπληρώνουμε τις απόψεις μας. Ως εδώ καλά. Από κει και πέρα όμως, αφού βλέπουμε και έχουμε συνειδητοποιήσει ουσιώδη πράγματα, το θέμα είναι πώς θα υπάρξει μια αντίδραση.
    sterg, όσον αφορά αυτό που λέτε για τα αρχαία ελληνικά, θα μας πούνε ότι δεν χρειάζονται, αφού η γλώσσα του μέλλοντος είναι.. τα greeklish!! Θα το ακούσουμε και αυτό.
    Ας προσπαθήσουμε τουλάχιστον να ετοιμάσουμε τον αντίλογο, ο καθένας μας όπως μπορεί. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @ Χριστίνα
    Αυτό που λές για το νέο είδος πολέμου, είναι απόλυτα αληθές. Είχα ακούσει προφητικά από κάποιους ανήσυχους πνευματικούς ανθρώπους, αυτό που έρχεται. Πίστεψέ με, μοιάζει πολύ με αυτό που ζούμε. "Λαός χωρίς γλώσσα, χωρίς πολιτισμό..." για μας ακούγεται τρομακτικό. Ετσι όμως εξυπηρετεί σήμερα, προκειμένου να δημιουργηθούν κοινωνίες "παραγωγικές" χωρίς αναστολές που απορρέουν από την συνείδηση. Ατομα που θα εστιάζουν τις δυνάμεις τους για να παράγουν και να καταναλώνουν, αδύναμα να αντιδράσουν, θεωρητικά ελεύθερα μα στην ουσία, ελεύθερα-πολιορκημένα. Ατομα-αριθμοί μέσα στο σύστημα, που αν δεν είναι εναρμονισμένα ως την παραμικρή λεπτομέρεια, το σύστημα τους πετάει έξω.
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @ 12.40μμ

    Θα ξέρετε ίσως ότι έχουν καταργηθεί τα εργαστήρια πειραμάτων στα σχολεία, για τα μαθήματα Φυσικής και Χημείας;
    Πώς θα διδαχτεί ο μαθητής Φυσικά χωρίς πειράματα και τι θα καταλάβει, μακάρι να ήξερα. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Γιατί ανησυχείτε? Θα φτιάξουν κρυφά πανεπιστήμια οι καλόγεροι και οι παπάδες .Αλώστε ο πρώην πρωθυπουργός τους έδωσε 7 δις να φτιάξουν πανεπιστήμια ! Η ΝΕΜΕΣΙΣ είναι εδώ !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΟΣ
    Σε άλλη ανάρτηση (στην ομιλία Σαμαρα)ειχα επισημάνει την αναφορά του ότι "θα αποκαταστήσουμε τον εθνικό χαρακτήρα του Υ/Παιδείας". Δεν ξέρω αν θα το κάνει, εφόσον γίνει πρωθυπουργός. Σημασία τωρα έχει ότι κάνει την επισήμανση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. 5 Οκτωβρίου 2010 6:08 μ.μ.

    Μας παραμυθιαζεις με Σαμαρα και δεν χρειαζετα.Μη εκτιθεσαι για χαρη ενος βλακα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. σαμαρας. το εθνικιστικο στοιχειο της μπιντελμπεργκ.
    οχι αλλο καρβουνο. φτανει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ότι και να λέμε τώρα, έχουν πλέον το άλλοθι: τους ΄΄ψηφίσαμε΄΄!!!
    Και φυσικά αμφιβάλλω για τη νοημοσύνη του (80% του) Ελληνικού Λαού!!!
    Δημοσθένης ο Μακεδών

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Μα καλα αν "θυσιασουμε" την Ιστορια μας στο βωμο της "πολυπολιτισμικοτητας" πως στην ευχη θα εξακολουθησουμε να υπαρχουμε ως εθνος? (Ευελπιστω οτι αποφασεις τετοιυ ειδους ειναι απλως αποτελεσμα βλακειας και οχι προδοσιας)Το ενδιαφερον παντως ειναι οτι εδω στο Ηνωμενο Βασιλειο, μια απο της πρωτες χωρες που υιοθετησαν αυτη την καινοφανη (η κενοφανη αν θελετε) τωρα ακογουνται πολυ διαφορετικες αποψεις! Π.χ. στο BBC History τευχος Σεπτεμβριου 2010 σελ. 23 ο Domimic Sandbrook ειχε γραψει για την αξια της διδακαλιας των Ιστορικων γεγονοτων: "γιατι αυτα τα γεγονοτα συγκροτουν την συλογικη μνημη, (και) συνδεουν τις γενιες μεραξυ τους.Μπορει οι κριτικοι να λοιδωρουν αυτου του ειδους Ιστορια ως "παιδιαστικη". Αλλα αν λειφθει υποψη το παρων επιπεδο (ιστορικης) αγνοιας, και η παρακμη της Ιστοριας ως σχολικο μαθημα ειναι η καταληλη στιγμη για να εχουμε οσο γινεται περισσοτερη απο τετοιυ ειδους Ιστορια"
    Με αλλα λογια απο τοι φαινεται δεν μας αρκει να "πιθηκησουμε" ξενες "μοδες" (πραξη αυτοχρημα κατακριτεα) αλλα "πιθηκηζουμε" και ξεπερασμενες μοδες γιατι η "πολυπολιτισμικοτητα" φευγει απο το Ηνωμενο Βασιλειο και ερχεται στην Ελλαδα
    Χρηστος Βουλγαρης απο Λονδινο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. - Οι Ελληνόπαιδες αφελληνίζονται προμελετημένα και μεθοδικά-συστηματικά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.