28/10/10

Η αντίσταση των Ελλήνων φαινόμενο διαχρονικό

Δημήτρης Μαυρίδης
Η σημασία της ελληνικής αντίστασης και νίκης στην Ήπειρο το 1940 δεν είναι μόνο ηθική. Η ελληνική αντίσταση έχει διαστάσεις γεωστρατηγικές και γεωπολιτικές που ακόμη συζητούνται.

Ανεξάρτητα από αυτές τις διαστάσεις, ο Ελληνοϊταλικός Πόλεμος και ο Ελληνογερμανικός Πόλεμος που τον ακολούθησε επαναλαμβάνουν τη γνωστή από την αρχαιότητα στάση των Ελλήνων να αντιστέκονται σε οποιεσδήποτε δυσμενείς συνθήκες, όσο ανυπέρβλητες και αν εμφανίζονται. Πρόκειται για στάση τραγική που είναι παρούσα στις κρίσιμες στιγμές της ιστορίας μας. Ήδη στην κλασική αρχαιότητα ο Ηρόδοτος και ο Αισχύλος αναρωτιούνται για το τί εμψυχώνει και επιτρέπει στους Έλληνες να αντισταθούν και να νικήσουν τις τεράστιες στρατιές των Περσών. Ο Ηρόδοτος παρουσιάζει τον Ξέρξη να απορεί και να ανησυχεί, μη μπορώντας να εξηγήσει την αδιαφορία των Ελλήνων μπροστά στα μεγέθη και τα μέσα της στρατιάς του, που είναι η μεγαλύτερη και η δυνατότερη της μέχρι τότε ιστορίας. Παρά την υπερηφάνεια που αισθάνεται μετά την επιθεώρηση της γιγαντιαίας ασιατικής πανστρατιάς, ανησυχεί γιατί διαισθάνεται ότι κάτι του διαφεύγει, χωρίς να μπορεί να το καταλάβει. Ο Ηρόδοτος υπαινίσσεται το ηθικό πλεονέκτημα των Ελλήνων βάζοντας τον Αρτάβανο και τον Δημάρατο να επιβεβαιώνουν τις ανησυχίες του Ξέρξη. Για τον Αισχύλο η νίκη των Ελλήνων οφείλεται στο ηθικό πλεονέκτημα που τους χαρίζει η πολιτική διακυβέρνηση και ειδικά η αθηναϊκή δημοκρατία.

Αργότερα ο Πλάτων στους διαλόγους του «Τίμαιος» και «Κριτίας» θα αναλύσει το πρόβλημα και θα δώσει μια απάντηση μέσα από ένα μύθο: Η προϊστορική Αθήνα σώζει την Ευρώπη και την Ασία από την κατακτητική επιδρομή των βασιλέων της μυθικής και βαρβαρικής Ατλαντίδας, που έχει υποτάξει αλαζονικά τη φύση και διαθέτει κολοσσιαία υπεροχή σε στρατιωτικά μέσα. Πρόκειται για την υπεράσπιση της κοσμικής τάξης και για τον νομοτελειακό θρίαμβο του πολιτισμού απέναντι στη βαρβαρότητα. Πρόκειται με άλλα λόγια για μια μορφή Μεγάλης Ιδέας την οποία υπερασπίζει η Αθήνα. Η ιδεαλιστική αυτή ερμηνεία τροφοδοτεί με πολλές μορφές το φρόνημά μας και γίνεται η αρχή, σύμφωνα με την οποία οι Έλληνες δίνουν ένα ηθικιστικό περιεχόμενο στις αντιπαραθέσεις τους με άλλους λαούς. Η ιδέα της κατίσχυσης του πολιτισμού προς τον βαρβαρισμό συνοδεύει τους αγώνες του Γένους και στηρίζει μόνιμα το φρόνημά του. Ο πολιτισμός θα παραμένει σταθερά δικαιωμένος απέναντι στην αδικία της δύναμης και θα βρίσκεται πάντα αντιμέτωπος με τον βαρβαρισμό. Οι Έλληνες θα παραμένουν ιδιαίτεροι και θα έχουν το προνόμιο να υπερασπίζονται μόνιμα τον πολιτισμό απέναντι στη βαρβαρότητα. Ο απόηχος του πλατωνικού ιδεαλισμού διασχίζει την ιστορία και φθάνει στις μέρες μας.

2 σχόλια:

  1. "...ΤΟ ΑΡΚΑΔΙΚΟ ΙΔΕΩΔΕΣ ΠΟΥ ΚΑΠΟΤΕ
    ΕΝΕΠΝΕΥΣΕ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ
    ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΕ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΠΑΡΑΚΜΗ
    ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΔΗΘΕΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΕΝΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ,ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΑΚΑΛΥΨΟΥΝ ΤΗ ΔΙΕΞΟΔΟ ΑΠΟ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΖΟΦΕΡΗ ΠΑΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
    ΣΤΙΣ ΠΑΤΡΟΠΑΡΑΔΟΤΕΣ ΑΞΙΕΣ ΤΟΥ
    ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ" ΑΡΚΑΔΕΣ.
    ΔΕΝ ΛΥΓΑΜΕ.ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΑΝΑ ΤΟΥΣ
    ΑΙΩΝΕΣ.ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΜΑΣ ΤΟΝ ΧΑΡΑΞΑΝ
    Ο ΔΙΚΑΙΟΣ ΠΑΠΑΦΛΕΣΣΑΣ,Ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ
    ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ,ΤΟ ΠΡΟΤΥΠΟΝ ΠΑΛΙΚΑΡΙΑΣ
    ΚΑΙ ΑΡΕΤΗΣ ΝΙΚΗΤΑΣ ΣΤΑΜΑΤΕΛΟΠΟΥΛΟΣ,
    ...ΛΕΣ ΚΑΙ Ο ΦΤΩΧΟΣ ΤΟΠΟΣ ΠΟΥ ΜΑΣ
    ΓΕΝΝΗΣΕ ,ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΩΣ ΚΙΒΩΤΟΣ
    ΓΕΝΕΣΕΩΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
    ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ.ΕΙΘΕ.
    ΑΡΚΑΣ[για το φιλο Τζιμη,ως συμβολισμος.Η ιδεα δεν εχει ορια,δεν περιοριζεται.Το ιδεωδες
    της ελευθεριας πεταει,και πρεπει
    νασαι αετος για να την φτασεις.]
    ΟΧΙ ΣΤΟΥΣ ΑΕΡΙΤΖΗΔΕΣ[ΚΟΜΠΡΑΔΟΡΟΥΣ]ΤΡΑΠΕΖΙΤΕΣ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΚΥΡΙΕ ΚΑΥΚΑΣΙΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΓΡΑΦΟΥΜΕ ΤΙΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΞΕΚΙΝΩΝΤΑΣ ΠΑΝΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΗΜΕΡ=Ο-ΜΗΝΙΑ ΤΩΡΑ ΓΙΑΤΙ ΕΣΥ ΜΕ ΜΠΕΡΔΕΒΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΩ ΠΩΣ ΕΧΕΙ 10 Ο ΜΗΝΑΣ .... ΤΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΕΣ...............?

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.