31/10/10

Τα καλύτερα δημόσια σχολεία στην Ελλάδα



Στην Ελλάδα του 21ου αιώνα «καλά» δημόσια σχολεία υπάρχουν. Βρίσκονται όμως στις «καλές» περιοχές. Με βάση τα εφετινά αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων και την είσοδο των υποψηφίων αποκλειστικά στα ΑΕΙ, «Το Βήμα» αναζήτησε την «αριστεία» στα σχολεία όλης της Ελλάδας.
Η έρευνα που διενεργήθηκε βασίστηκε στους επίσημους καταλόγους του υπουργείου Παιδείας και αποκαλύπτει τη βαθιά ταξική εικόνα της εκπαίδευσης. Μια εικόνα στην οποία οι «πατρίκιοι» διαθέτουν και τα καλά δημόσια σχολεία, ενώ οι «πληβείοι» πρέπει να αρκεσθούν σε μια κατώτερη εκπαιδευτική πραγματικότητα. 

Οπως προκύπτει από τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν στην Αθήνα, στον Πειραιά αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα, τα καλύτερα δημόσια σχολεία βρίσκονται σε περιοχές στις οποίες κατοικούν ομάδες υψηλού οικονομικού και βιοτικού επιπέδου. Πάντως, πρώτα σε επιτυχίες στη «λίστα» της Αθήνας με τα σχολεία που συμμετείχαν στις εφετινές πανελλαδικές εξετάσεις είναι μεγάλα ιδιωτικά (σχολεία), τα οποία κατάφεραν να εισαγάγουν στα πανεπιστήμια σχεδόν το 90% των υποψηφίων τους.
Ακολουθούν σε εκπαιδευτικά αποτελέσματα τα Πειραματικά Σχολεία περιοχών όπως η Κηφισιά και το Κολωνάκι και τα Λύκεια Πεντέλης, Αγ. Παρασκευής, Πεύκης, Χολαργού, Αμαρουσίου, Αλίμου, Βριλησίων, Φιλοθέης, Γλυφάδας. Ταυτόχρονα πολύ υψηλή θέση καταλαμβάνουν σχολεία όπως το Πειραματικό της ΕυαγγελικήςΣχολής Ν. Σμύρνης.
Στην Ανατολική Αττική η Παλλήνη, η Ανοιξη, το Πικέρμι, το Κρυονέρι και ο Διόνυσος φιλοξενούν τα πρώτα σε επιτυχίες σχολεία, στη Δυτική Αττική ξεχωρίζουν τα Βίλια Αττικής, τα Μέγαρα και η περιοχή της Μαγούλας, στον Πειραιά ο κοσμοπολίτικος Πόρος και τα Πειραματικά Σχολεία. 

Τα καλύτερα δημόσια σχολεία και στα άλλα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, όπως προκύπτει από την έρευνα, βρίσκονται σε περιοχές στις οποίες κατοικούν ομάδες υψηλού οικονομικού και βιοτικού επιπέδου. «Παραφωνία» που επιβεβαιώνει τον κανόνα, μικροί εκπαιδευτικοί «θησαυροί» που κρύβονται σε υποβαθμισμένες περιοχές. Ειδικά στην περιφέρεια την κατάσταση σώζει η εσωτερική δυναμική των μικρών κοινοτήτων και η αναζήτηση καλύτερου εκπαιδευτικού αποτελέσματος. Στη Θεσσαλονίκη, το δεύτερο μεγάλο αστικό κέντρο της χώρας, η εικόνα επαναλαμβάνεται: γενικά πειραματικά λύκεια και περιοχές όπως το Πανόραμα μπορούν να υπερηφανεύονται για τις επιτυχίες των μαθητών τους.

Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει αντιληφθεί το πρόβλημα. Για να ανατρέψει την κατάσταση αυτή προωθεί την πολιτική του «Νέου Σχολείου». «Με πρότυπο τα σχολεία που αρίστευσαντα καλύτερα παραδείγματα από όλη την επικράτεια- θα βελτιώσουμε όλα τα σχολεία της χώρας» λέει σχετικά στο «Βήμα» η υφυπουργός Παιδείας κυρία Εύη Χριστοφιλοπούλου. «Αριστεία όμως δεν είναι μόνο η επιτυχία στις εξετάσεις αλλά και η συμμετοχή σε καινοτόμες δράσεις,γι΄ αυτό και εφέτος στο υπουργείο Παιδείας θα βραβεύσουμε τους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία που καινοτόμησαν» συνεχίζει. Οπως λέει, στόχος της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας είναι να παράσχει στους μαθητές τόσο των μεγάλων αστικών κέντρων όσο και των απομακρυσμένων περιοχών ίσες ευκαιρίες, χωρίς διακρίσεις. Προς τούτο το μεγάλο πρόγραμμα των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας φιλοδοξεί να εξαλείψει τις εκπαιδευτικές ανισότητες στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

«Τo πρόβλημα των κοινωνικών ανισοτήτων αποτελεί φαινόμενο διαχρονικό καθώς και ένα συνεχές πρόβλημα για την εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και την κοινωνία ολόκληρη» λέει σχετικά ο εκπρόσωπος του Ινστιτούτου της ΓΣΕΕ και πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Ελλάδος κ. Μιχ.Κουρουτός. «Τo δικαίωμα των πολιτών στη δωρεάν παιδεία πλήττεται σοβαρά και το εκπαιδευτικό σύστημα μετατρέπεται σε πεδίο τοπικών, περιφερειακών αλλά και ταξικών ανισοτήτων οι οποίες βαθαίνουν το κοινωνικό χάσμα» συνεχίζει. Οπως έχει διαπιστώσει σε έρευνές του το Εκπαιδευτικό Ινστιτούτο της ΓΣΕΕ, περισσότερα από 1.401 εκατομμύρια ευρώ δαπανούν ως σήμερα οι ελληνικές οικογένειες ετησίως προκειμένου τα παιδιά τους να αποκτήσουν βασικές δεξιότητες και γνώσεις που σε όλες τις χώρες της ΕΕ κατακτώνται όχι έξω αλλά μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα. Ποσά που, όπως είναι φυσικό, εφέτος περιορίζονται, ενισχύοντας όμως την ανασφάλεια των οικογενειών για το εκπαιδευτικό μέλλον των παιδιών τους. 
tovima

13 σχόλια:

  1. Ο πλούσιος έχει την καλύτερη εκπαίδευση, βρίσκει τις καλύτερες θέσεις εργασίας, επιρεάζει τις εξελήξεις, πολιτεύεται, όρίζει την τυχη των υφισταμένων φτωχών,παντρεύεται τις όμορφες και κάνει όμορφα παιδιά.
    Ο φτωχός ακριβώς αντίστροφα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μήπως δεν έχει να κάνει με το απλοικό "πλούσιοι και φτωχοί", αλλα με το γεγονός πώς,στις ακριβώτερες περιοχές,δεν υπάρχουν αλοδαποί,τσιγγάνοι κλπ στα σχολεία και απλούστατα αυτά τα σχολεία μπορουν να λειτουργούν ΚΑΝΟΝΙΚΑ?

    Πυροβολητής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΟΣ
    Σε όλεςτις κοινωνίες που έχουν λιγο-πολυ κατασταλάξει κοινωνικά συμβαίνει το ιδιο. Στην Ελλάδα,παλαιότερα, η κοινωνική κινητικότητα ήταν μεγάλη και εκφραζόταν κυριως μέσω της Παιδέιας-σπυδαζαν δηλαδη οι φτωχοί και μεσω αυτού ανέβαιναν κοινωνικά. Οι μπαμπαδες των σημερινών παιδιων είναι οι χθεσινοί φτωχοί και σημερινοι εύποροι ή και πλουσιοι. Ειναι ευκολος λαϊκισμός το "ο πλουσιος τα έχει όλα, ο φτωχός τίποτα" αν δεν δεις ποιος ακριβώς είναι ο "πλουσιος" και ο φτωχός-ουτε ο σημερινός φτωχός δεν είναι (ακομα) ο χθεσινός φτωχός, ο κυριολεκτικά ξυπόλητος. Ενδιαφερον θα είχε αν βλέπαμε έρευνα γιατο ποσα παιδιά κατώτερων οικονομικά τάξεων σπουδάζουν και πόσα τελειώνουν, αν δηλαδάη η Παιδεία εξακολουθεί να είναι όχημα κοινωνικής ανόδου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σε μια μελετη για το προσδόκιμο επιβιώσεως διεπιστώθη ότι οι έχοντες ζουν κατά μέσον όρον περισσότερο...Καθυστερούν δηλαδή το μοιραίο. Life is a bitch...

    AZ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο καταλογός σας δεν είναι της Ελλάδος αλλά του "κλεινού άστεως".... μην πάτε να μας ξεγελάσετε.Από την Θεσσαλονίκη Α.Λ(με μετακίνηση σε νησί του ΒΑ Αιγαίου)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μα τι λέτε...Νομίζει κανείς ακόμα ότι περνάει κάποιος στις Πανελλήνιες από την ποιότητα της εκπαίδευσης στα σχολεία ? Δεν έχει καμία σχέση. Αυτό που έχει σχέση είναι τα φροντιστήρια. Πιο καλά φροντιστήρια, πιο πολλά ιδιαίτερα για τα παιδιά. Απλά τα παιδιά αυτά που έχουν αυτά τα προνόμια είναι σε περιοχές που μένουν πιο εύποροι και τυγχάνει να αναβαθμίζεται και η εικόνα των τοπικών δημόσιων σχολείων. Δεν υπάρχει διαφοροποίηση στα δημόσια σχολεία. Σε λίγο θα μας πούνε ότι γίνεται και επιλογή των καλών καθηγητών ανά περιοχή και ότι αλλάζει και η χρηματοδότηση... Αν ίσχυαν αυτά που υποστηρίζονται στον πίνακα γιατί ο Αγ. Δημήτριος είναι πιο πάνω από τη Γλυφάδα και το Χαλάνδρι ή η Νέα Ιωνία πάνω από τη Φιλοθέη ? Μην τρελαθούμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Θεωρεία της εξέλιξης...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αυτή η λίστα αφορά και αναφέρει τα σχολεία όχι της Ελλάδος αλλά του "κλεινού άστεως".Μας περνάτε για κορόϊδα;;;; Από την Θεσσαλονίκη Α.Λ (με μετακίνηση σε νησί του ΒΑ Αιγαίου)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Και στο ζωικο βασιλειο το ιδιο γινεται και μη παραπονιεσαι,αυτη ειναι η Δαρβινικη επιλογη της φυσης
    και ειναι πολυ σκληρη με τα απλοικα και παραπονιαρικα ματια ενος μεσου πολιτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δεν ξέρω με ποια κριτήρια το ΒΗΜΑ έκανε τις εκτιμήσεις αυτές.
    Αν τις έκανε με μοναδικό κριτήριο το ποσοστό των εισαγομένων στην τριτοβάθμια βαθμίδα σε σχέση με τον αριθμό των υποψηφίων, τότε είναι λάθος έρευνα κατά τη γνώμη μου δεδομένου ότι υπεισέρχεται ο παράγοντας "κατ΄ιδίαν προγύμναση" που το ΒΗΜΑ δεν φαίνεται να έχει λάβει υπ'όψιν του.Κοιτάζοντας τον πίνακα των σχολείων βλέπουμε τα Λύκεια Ν.Πεντέλης, Αγ.Παρασκευής, Πεύκης όπου κατά τεκμήριο διαμένουν οικογένειες σχετικά εύπορες οι οποίες στηρίζουν τα παιδιά τους με ιδιαίτερα μαθήματα από ακριβοπληρωμένους προγυμναστές.
    Λείπουν όμως σχολεία όπως του Ψυχικού, της Κηφισιάς, της Εκάλης, της Πολιτείας κλπ όπου μένει η οικονομική ελίτ γιατί αυτοί στέλνουν τα παιδιά τους στο Κολλέγιο Αθηνών και σε κάποια άλλα ιδιωτικά και από εκεί στο εξωτερικό για σπουδές.
    Με άλλα λόγια μπορεί να υπάρχουν Δημόσια Εκπαιδευτήρια και αλλού που κάνουν καλή δουλειά αλλά τα παιδιά υστερούν στην προγύμναση αφού οι οικογένειες τους δεν μπορούν να διαθέσουν τα μεγάλα ποσά της Ν.Πεντέλης και της Αγ. Παρασκευής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. "31 Οκτωβρίου 2010 5:20 μ.μ.
    Και στο ζωικο βασιλειο το ιδιο γινεται και μη παραπονιεσαι,αυτη ειναι η Δαρβινικη επιλογη της φυσης
    και ειναι πολυ σκληρη με τα απλοικα και παραπονιαρικα ματια ενος μεσου πολιτη."

    ΕΚΕΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΔΙΑΦΕΡΟΥΝ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΑΠΟ ΤΑ ΖΩΑ.ΕΚΕΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΔΙΕΦΕΡΑΝ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ,ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ. ΣΕ ΕΚΕΙΝΟΥΣ ΜΕΤΡΟΥΣΕ Η ΑΝΔΡΕΙΑ ΚΑΙ ΣΕ ΣΑΣ ΤΟ ΧΡΗΜΑ. ΠΑΡΑΔΕΧΟΜΕΝΟΣ ΤΗΝ ΔΑΡΒΙΝΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΕΞΙΣΩΝΕΙΣ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΜΕ ΤΑ ΖΩΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Το περιβάλλον και το βιοτικό επίπεδο παίζουν βέβαια ρόλο στη μόρφωση ενός παιδιού. Ομως όχι πάντα. Διότι ο άνθρωπος που θέλει να μάθει γράμματα, θα βρεί τρόπο να μάθει όπου και αν βρίσκεται.Και αν θέλει να σπουδάσει, πάλι θα βρεί τρόπο να το κάνει.
    Η έρευνα που λέει ο ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΟΣ ίσως μας ξεκαθάριζε πολλά. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Το περιβάλλον και το βιοτικό επίπεδο παίζουν βέβαια ρόλο στη μόρφωση ενός παιδιού. Ομως όχι πάντα. Διότι ο άνθρωπος που θέλει να μάθει γράμματα, θα βρεί τρόπο να μάθει όπου και αν βρίσκεται.Και αν θέλει να σπουδάσει, πάλι θα βρεί τρόπο να το κάνει.
    Η έρευνα που λέει ο ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΟΣ ίσως μας ξεκαθάριζε πολλά. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.