31/10/10

«Νενικήκαμεν» στη γονατισμένη Αθήνα

Συμπληρώνονται σήμερα 2.500 χρόνια από το ιστορικό μήνυμα που μετέφερε ο Φειδιππίδης από τον Μαραθώνα.Το ραντεβού μοιάζει να έχει δοθεί τότε που ο ήρωας οπλίτης Φειδιππίδης έσπευσε να πει στους Αθηναίους «Νενικήκαμεν» στη Μάχη του Μαραθώνα και να ξεψυχήσει αμέσως μετά... Στην πορεία των χρόνων, η μαραθώνια διαδρομή ταυτίστηκε με τη δύναμη, το πείσμα για μια άλλη, καλύτερη ζωή... Σήμερα, 2.500 χρόνια μετά, ο Κλασικός Μαραθώνιος της Αθήνας εξακολουθεί να εμπνέει, συμβολίζοντας αξίες πανανθρώπινες και μοναδικές, όπως η ειρήνη, η δημοκρατία, η άμιλλα.

Σήμερα, ανήμερα της 31ης Οκτωβρίου, πραγματοποιείται στην Αθήνα ο 28ος Μαραθώνιος. Στην πρώτη γραμμή της διαδρομής θα σταθούν ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου, ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Δρούτσας, ο υπουργός Πολιτισμού Παύλος Γερουλάνος, αλλά και ο πρόεδρος της Γαλλίας Νικολά Σαρκοζί, η καγκελάριος της Γερμανίας Άνγκελα Μέρκελ, με τους θρυλικούς μαραθωνοδρόμους Βάλντεμαρ Τσιερπίνσκι, Ρόζα Μότα και Κάθριν Σουίτσερ και τους Κενυάτες πρωταθλητές των ρεκόρ. Δεκάδες πρωτοκλασάτοι αθλητές από όλο τον κόσμο, ηγέτες κρατών, φίλοι της Ελλάδας, αλλά και 20.000 απλοί άνθρωποι θα προσπαθήσουν, ακριβώς όπως ο Σπύρος Λούης και ο Γρηγόρης Λαμπράκης, να ολοκληρώσουν μια δύσκολη διαδρομή, αποδεικνύοντας πως η θέληση και η προσπάθεια είναι αυτά που έχουν σημασία σε έναν αγώνα.

Αυτό είναι και το σύνθημα των εορτών για τον Μαραθώνα: Η Ελλάδα της κρίσης, που με θέληση και προσπάθεια, θα ξεπεράσει, όπως πάντα, τον εαυτό της.

Τα φώτα της δημοσιότητας θα στραφούν στη χώρα, όπου ο πρωθυπουργός της θα τρέξει φορώντας το αθλητικό του σορτσάκι και τα παπούτσια του δρομέα, συνοδευόμενος από τους υπουργούς του, σε μια από τις πιο σημαντικές ευκαιρίες προβολής της χώρας μας.

Η ιδέα του Μαραθωνίου είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη Μάχη του Μαραθώνα. Μια μάχη με ξεχωριστή ιστορική βαρύτητα, καθώς έθεσε τα όρια μεταξύ Ανατολής και Δύσης και διαφύλαξε τον πολιτιστικό και πνευματικό πλούτο της πόλης των Αθηνών και του αρχαιοελληνικού πολιτισμού γενικότερα. Η διαδρομή του Κλασικού Μαραθωνίου Αθηνών είναι η ίδια που διένυσε ο ήρωας οπλίτης για να μεταφέρει το μήνυμα της νίκης στους Αθηναίους, για να ξεψυχήσει αμέσως μετά.

Σε αθλητικό, ιστορικό και κοινωνικό επίπεδο ο Μαραθώνιος συνδέεται με την «αναγέννηση» της Ολυμπιακής Ιδέας, καθώς συμπεριλήφθηκε ως αγώνισμα στους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 1896, με πρώτο νικητή τον Σπύρο Λούη... Εκείνος κατάφερε να εγκαινιάσει τη νέα εποχή της διαδρομής. Συνδέθηκε, επίσης, με την πορεία ειρήνης του Βαλκανιονίκη Γρηγόρη Λαμπράκη το 1963. Για το λόγο αυτό, ο Διεθνής Μαραθώνιος της Αθήνας είναι και φέτος -όπως κάθε χρόνο- αφιερωμένος στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή της ειρήνης. Ο ΣΕΓΑΣ έχει διαλέξει το μεγάλο αυτό διεθνή αγώνα για να του δώσει το όνομα του πρωταθλητή, του Βαλκανιονίκη, του γιατρού, του ειρηνιστή, που συγκλόνισε ολόκληρο τον κόσμο με τη ζωή και το θάνατό του.

Φέτος, ο Μαραθώνιος της Αθήνας αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σπουδαιότητα, λαμβάνοντας και επετειακό χαρακτήρα με τη συγκυρία της συμπλήρωσης 2.500 χρόνων από τη Μάχη του Μαραθώνα. Ο Κλασικός Μαραθώνιος Αθηνών αποτελεί ένα αθλητικό γεγονός με ιδιαίτερη σημασία και διεθνή εμβέλεια, έχοντας λάβει από την ΙΑΑF τον χαρακτηρισμό «Gold».

Ως διαδρομή, ο Κλασικός Μαραθώνιος Αθηνών χαρακτηρίζεται από σημαντικές ιδιαιτερότητες. Σε αντίθεση με τους άλλους Μαραθωνίους, που έχουν διαδρομές οι οποίες σχεδιάστηκαν για το συγκεκριμένο άθλημα, η συγκεκριμένη είναι η αυθεντική διαδρομή, που ακολούθησε ο Αθηναίος αγγελιοφόρος για να μεταφέρει το μήνυμα. Είναι η γνήσια διαδρομή του πρώτου Μαραθωνίου. Και ως αυθεντική, είναι και η πλέον δύσκολη διαδρομή, με τις κλίσεις να αυξομειώνονται ακανόνιστα, γεγονός που απαιτεί από τους δρομείς στρατηγική, αυτοπειθαρχία και ιδιαίτερο σωματικό, αλλά και ψυχικό σθένος. Ο Κλασικός Μαραθώνιος Αθηνών μοιάζει να είναι μια διαδρομή στο χρόνο... Μια διαδρομή παράλληλη με την ιστορία της Ελλάδας, που ξεκίνησε το 490 π.Χ. και συνεχίζει στο σήμερα και το μέλλον. Μια διαδρομή που σχετίζεται με αξίες μοναδικές και πανανθρώπινες όπως η ειρήνη, η δημοκρατία, η άμιλλα.

Αλλαγές μετά την αθρόα συμμετοχή
Νέο σχεδιασμό στην εκκίνηση του 28ου Κλασικού Μαραθωνίου της Αθήνας επέφερε η αύξηση κατά 200% των δρομέων που δήλωσαν συμμετοχή στο φετινό αγώνα. Από τους περίπου 4.500 συμμετέχοντες το 2009, φέτος δήλωσαν 12.500, κάνοντας την επιτροπή να οργανώσει το σύστημα «Wave start», δηλαδή οι αθλητές θα ξεκινούν κατά κύματα και όχι όλοι μαζί. Ο μεγάλος αριθμός δρομέων στο φετινό Μαραθώνιο, που μαζί με τους 8.500 δρομείς των Αγώνων Δρόμων 5 και 10 χλμ. στο κέντρο της Αθήνας θα φθάσουν τις 21.000 συνολικά, αναμένεται να προσφέρει μοναδικές ανθρώπινες στιγμές στους κατοίκους των δήμων και κοινοτήτων κατά μήκος της διαδρομής.

Το ιστορικό των αγγελιοφόρων
ΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑέχει ασχοληθεί ο καθηγητής της Ιστορίας του Αθλητισμού στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Θωμάς Γιαννάκης:
«Ο Μαραθώνιος δρόμος (42.195μ.) εισάγεται στο ολυμπιακό πρόγραμα το 1896 ύστερα από την είσηγηση και αθλοθέτηση του καθηγητή ΜichelΒrealτης Σορβόνης, φίλου του Πιέρ ντε Κουμπερτέν σε ανάμνηση του ηρωικού κατορθώματος του αγγελιοφόρου που έφερε το μήνυμα της νίκης (490 π.Χ.) στους Αθηναίους. Το ταχυδρομικό σύστημα στην Αρχαία Ελλάδα δεν ήταν οργανωμένο και το οδικό δίκτυο προβληματικό, ορισμένοι δε δρόμοι περνούσαν μέσα από εχθρικά εδάφη. Για το λόγο αυτό, ειδικά εκπαιδευμένοι άγγελοι ή ημεροδρόμοι ή δρομοκήρυκες είχαν ορισθεί από την πολιτεία να μεταφέρουν γραπτώς ή προφορικώς μηνύματα, που αφορούσαν τον πόλεμο ή την ειρήνη. Έτσι, διέτρεχαν αποστάσεις σε δύσβατους δρόμους και σε σχεδόν απίστευτο χρόνο.

Όπως μας πληροφορεί ο Φιλόστρατος, οι δρομοκήρυκες/ημεροδρόμοι ήταν επαγγελματίες δρομείς και απαντώνται σ’ όλη την Ελλάδα κυρίως ως αγγελιοφόροι πολεμικών ειδήσεων. Ήταν μάλιστα πρωταρχική ανάγκη κάθε στρατεύματος να έχει και έναν ημεροδρόμο για την επικοινωνία με τον έξω κόσμο. Κατά τον Στράβωνα, οι ημεροδρόμοι αποκαλούνται και «γραμματοφόροι» γιατί μετέφεραν κυρίως επιστολές.

Ανάλογο ρόλο προς τους ημεροδρόμους είχαν και οι «ημεροσκόποι», οι οποίοι είχαν ταχθεί να κατασκοπεύουν από υψηλές θέσεις μια συγκεκριμένη τοποθεσία και όταν διαπίστωναν ύποπτες κινήσεις του εχθρού, έτρεχαν προς την πολιτεία και ανάγγελαν στους στρατηγούς ή τους άρχοντες τις χρήσιμες πληροφορίες. Είναι δεδομένο ότι οι ημεροδρόμοι-δρομοκήρυκες έτρεχαν οπλισμένοι στο χρόνο και στο χώρο της ελληνικής ιστορίας. Ήδη από τον 7ον π.Χ. αιώνα παρουσιάζεται το φαινόμενο αυτό.

Συγκεκριμένα, κατά την 28η Ολυμπιάδα ή αλλιώς το 668π.Χ., παραβιάζεται η Ολυμπιακή εκεχειρία από τις εχθροπραξίες των Ηλειών και Δυμαίων. Μετά την ήττα των Δυμαίων (πόλη της Αχαίας), ένας Ηλείος οπλισμένος ημεροδρόμος έφυγε από το πεδίο της μάχης και τρέχοντας 80 χιλιόμετρα περίπου έφερε το μήνυμα της νίκης μέσα στο στάδιο της Ολυμπίας, την ημέρα των «άθλων» (=βραβείων).

Το φαινόμενο των οπλισμένων αγγελιοφόρων μετά από μάχες επανεμφανίζεται και κατά τον πρώτο ιερό πόλεμο των Δελφών (596-586π.Χ.), καθώς επίσης στο Άργος και την Κόρινθο.
ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ

8 σχόλια:

  1. Ο Φειδιππίδης ήταν ο δρομέας που μετέβη από την Αθήνα στην Σπάρτη για να ζητήσει βοοήθεια κατά των Περσών, διανύοντας απόσταση μεγαλύτερη των 200 χλμ σε δύο ημέρες. Η παράδοση που τον ταυτίζει με τον δρομέα που μετέφερε το χαρμόσυνο μήνυμα της νίκης εναντίον των Περσών δεν μαρτυρείται από τις αρχαίες πηγές.
    Ως προς τον μακαρίτη τον Λαμπράκη, βλέπουμε πώς οι ηλίθιοι παρακρατικοί μετέτρεψαν σε ήρωα μια λαμπρά μετριότητα. Περίπου το ίδιο βλέπουμε να συμβαίνει με το παιδί που σκοτώθηκε τον Δεκέμβριο του 2008.

    Κωνσταντίνος εκ Κύπρου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ητανε μια μαχη με "μαγικους" Αθηναιους και Πλαταιεις σε ενα μαγικο περιβαλλον που βγαινοντας απο την χαραδρα κυκλωσαν το κεντρο με την ελιτ του περσικου στρατου και με ορμητικη εφοδο την αποδεκατησαν σμπρωχνοντας τους προς τους βαλτους οπου τους παγηδεψαν και σκοτωσαν 6500 περσες με μονο 92 δικους μας νεκρους.
    Ηταν η περιοχη που κατα τον Παυσανια τους επομενους αιωνες ακουγονταν απο τους περαστικους η κλαγγη των οπλων και τα χλειμιντρισματα των αλογων.
    Ητανε η μαχη που επετρεψε την εμφανιση του κλασσικου πολιτισμου στην Δυση,Ελλαδα,Ρωμη,Βυζαντιο.
    Οποιος σκεφτει τι θα σημαινε μια ηττα σε Μαραθωνα-Σαλαμινα και αναλογιστει την παγκοσμια δικτατορια Περσων,καυκασιων,Αραβων,
    Κινεζων και φυσικα της Τουρκικης φυλης που η εδρα της ειναι στα βαθη της Ασιας τοτε μονο θα καταλαβει τι εγινε στην μαχη αυτη και θα κανει και μερικους συνειρμους ποιος λαος σημερα θυσιαζεται για να αναχαιτησει την λαιλαπα ολων αυτων που ανεφερα για να συνεχισει να υπαρχει Δυτικος Πολιτισμος και οχι η στυγνη δικτατορια αφρονων και φανατικων .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εκείνος είπε νενικήκαμεν... οι Τουρκοτσολιάδες εδώ τώρα λένε "Τουρλωθήκαμεν..."...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μου έκανε αλγεινή εντύπωση ότι το μετάλλιο είχε επάνω το Λαμπράκη. Εντάξει, άλλες χρονιές ας το δεχτώ, φέτος που ήταν η επέτειος των 2500 ετών χάθηκε να έχουν άλλο σχέδιο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αυτοί που καλλιεργούν συστηματικά την ηττοπάθεια στην Ελλάδα, φροντίζουν να συνδεεται ο Μαραθώνας όχι με τον θρίαμβο των λίγων ικανών επί των πολλών, των πολιτισμένων επί των κάφρων, αλλά με την αδιάκοπη προσπάθεια υπέρβασης προβλημάτων (μαραθώνιο) με στόχο την "Ιθάκη". Βέβαια σερβίρουν παράλληλα ότι το ταξίδι μετράει και όχι η Ιθάκη. Και εκεί τελειώνουν όλα.
    Σε έναν αδιάκοπο Μαραθώνιο/Φυγή, σε ένα αδιάκοπο ταξίδι.
    Και στο καπάκι πάρε έναν Λαμπράκη στο μετάλλιο, στην γιορτή των 2500 ετών από την Μάχη.
    Βασίλης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Στο επόμενο μετάλλιο θα βάλουν καναν Ομέρ Βρυώνη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Η πίστη στον εαυτούς τους, τους έκανε να τον υπερβούν και να μην λυγίσουν μπροστά στους Πέρσες.
    Η δύναμη που δίνει η χαρά της νίκης, έδωσε φτερά και στα πόδια του Φειδιππίδη.
    sterg τα είπες ωραία για τότε.
    Τώρα όμως, η ηττοπάθεια μας έχει καταβάλλει επικινδύνως. Αυτό πώς θα ξεπεράσουμε..Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Την ηττοπάθεια θα την ξεπεράσουμε την στιγμή που θα πετάξουμε τομάτες στον Pan-kάlos...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.