30/10/10

Γιασασίν (ζήτω ο) Γούναρης

Του ΒΛΑΣΗ ΑΓΤΖΙΔΗ(*)
Μ' αυτή την επευφημία οι Τούρκοι μπέηδες της Μακεδονίας την περίοδο μετά τις μοιραίες εκλογές του 1920 -που έφερε στην εξουσία την αντιπολεμική φιλομοναρχική παράταξη του Δημητρίου Γούναρη- εξαπέλυαν τις διώξεις κατά των ταλαιπωρημένων Ελλήνων προσφύγων του Καυκάσου που μόλις είχαν καταφθάσει στην ελληνική Μακεδονία.

Δύο χρόνια αργότερα, η τουρκική εφημερίδα της Πόλης «Yeni Giun» θριαμβολογούσε για την ανέλπιστη νίκη των τουρκικών εθνικιστικών στρατευμάτων με ένα εντυπωσιακό πρωτοσέλιδο, όπου πάνω από τις φωτογραφίες των Γούναρη και Στράτου έγραφε: «Γούναρης-Στράτος, οι σωτήρες της Τουρκίας». Εν τω μεταξύ, η κυβέρνηση του Λαϊκού Κόμματος, υπό την πρωθυπουργία του Μιχ. Πρωτοπαπαδάκη, ενώ είχε αποφασίσει να εγκαταλείψει τη Μικρά Ασία -χωρίς να προλάβει- είχε ψηφίσει τον Νόμο 2870/1922, που με τις υπογραφές των Κωνσταντίνου, Γούναρη και Ρούφου, απαγόρευε την έξοδο από τη Μικρά Ασία των Ελλήνων και των Αρμενίων. Παράλληλα είχε απαγορεύσει τη δράση της πολιτικής έκφρασης των Ιώνων, της Μικρασιατικής Αμυνας και τη δημιουργία ντόπιου μικρασιατικού στρατού.


Ογδόντα οκτώ χρόνια μετά ο Αρειος Πάγος αποφασίζει την απαλλαγή αυτών που καταδικάστηκαν και εκτελέστηκαν τότε υπό το βάρος ενός τρομακτικού ανομήματος. Το παράδοξο της υπόθεσης ξεκινά απ' την πρώτη αποδοχή του αιτήματος Πρωτοπαπαδάκη για ένα θέμα εξόχως πολιτικό, που καθόρισε τη μοίρα της σύγχρονης Ελλάδας, διαμόρφωσε τα τελικά σύνορα στην περιοχή και τις γεωπολιτικές ισορροπίες του μεταοθωμανικού κόσμου. Και είναι παράδοξη η αρχική αποδοχή, γιατί ένα τμήμα του Αρείου Πάγου με συνείδηση της υφής της υπόθεσης δέχτηκε να εγκλωβίσει τον θεσμό σε μια θολή υπόθεση, να μετατραπεί σε πολιτικολογούντα κριτή, να ξαναγράψει την εθνική Ιστορία και να κινηθεί στα όρια της παραβίασης της έως τώρα γνωστής δεοντολογίας για τη θεσμική λειτουργία του οργάνου εντός της ελληνικής κοινωνίας, υπονομεύοντας οριστικά το όποιο κύρος του.

* Ιστορικός

12 σχόλια:

  1. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί κατηγορούν τους πριν την Επανάσταση Πλαστήρα-Γονατά, ότι είχαν προαποφασίσει να εγκαταλείψουν την Μικρά Ασία. Αφού τόσο η Αθήνα, όσο και οι Σύμμαχοι, αλλά και ο Βενιζέλος παραδέχονταν ότι λύση χωρίς αποχώρηση της Ελλάδας από την Σμύρνη δεν ήταν δυνατή κατά το 1922. Περισσότερο πρέπει να τους κατηγορούν που εγκατέλειψαν αμαχητί την Ανατολική Θράκη. Αλλά κανείς δεν κατηγορεί και τον Βενιζέλο που όταν υπήρχε δυνατότητα άρνησης της Ελλάδας να υπακούσει στην Συμφωνία των Μουδανιών για αποχώρηση από την Θράκη, αυτός συμβούλευε την Επανάσταση Πλαστήρα να συμμορφωθεί και διαχώριζε την θέση του. Καλά για την αποθάρρυνση της Αθήνας να επανακαταλάβει την Ανατολική Θράκη (και ίσως την Κωνσταντινούπολη)το 1923, για να συμφωνήσουν οι Τούρκοι σε ειρήνη, δεν το συζητάμε. Πολύ θεοποίηση ρε παιδί μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οι έξι ήσαν απλώς εξιλαστήρια θύματα για να κατευνασθεί η οργή του κόσμου.

    Ο Βενιζέλος, με τις εκλογές του '20, κατάφερε να τους ξεφορτώσει το μέγα αδιέξοδο που είχε ο ίδιος δημιουργήσει.

    Αυτοί ανοήτως το παρέλαβαν και πλήρωσαν αντ' αυτού τον λογαριασμό.

    Συνιστώ το βιβλίο "Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΔΙΧΑΣΜΟΥ
    ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ
    ΚΑΙ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΜΕΤΑΞΑ" (Εκδόσεις Κυρομάνος). Μπορείτε να το διαβάσετε σε ηλεκτρονική μορφή ολόκληρο εδώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "Οι έξι ήσαν απλώς εξιλαστήρια θύματα για να κατευνασθεί η οργή του κόσμου."30 Οκτωβρίου 2010 7:07 μ.μ.

    ΚΑΙ ΠΟΙΟΣ ΤΟΤΕ ΕΦΤΑΙΓΕ; ΜΗΠΩΣ ΚΑΝΕΝΑΣ, ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΑΛΛΩΣΤΕ; ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΔΕΝ ΤΑ ΦΑΓΑΜΕ; 100 ΧΡΟΝΩΝ ΚΟΛΩΝΙΑ,ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΑΛΛΑΞΕ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΓΡΑΙΚΥΛΟΙ ΚΥΒΕΡΝΟΥΣΑΝ ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΟΥΝ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πρώτη φορά διαβάζω ότι κάποιοι "Τούρκοι μπέηδες της Μακεδονίας εξαπέλυαν διώξεις κατά των ταλαιπωρημένων Ελλήνων προσφύγων του Καυκάσου που μόλις είχαν καταφθάσει".
    Μέχρι τώρα ήξερα ότι πέθαιναν απο την πείνα και τις αρρώστιες στα δυο και πλέον χρόνια που ήταν σε καραντίνα. Όσοι κατάφερναν να ξεφύγουν είχαν να αντιμετωπήσουν την επιθετικότητα των ντόπιων πληθυσμών.
    Τουλάχιστον οι παππούδες μας απο τον καύκασο δεν ανέφεραν κάτι τέτοιο ούτε κάποιος άλλος πρόσφυγας στις γραπτές αναμνήσεις του (όσες έχω διαβάσει).
    Πως εξαπέλυαν διώξεις και με ποιό τρόπο? Έμπαιναν μέσα στα στρατόπεδα με τους άθλια στιβαγμένους πρόσφυγες? Πάντως μέχρι το 1923 μπορούσαν να το κάνουν γιατί μετά ήρθε οι ανταλλαγή των πληθυσμών και μείναμε απο μπέηδες.
    Δεν αμφισβητώ το γεγονός αλλά οι καυκάσιοι πρόγονοι μας δεν υπέφεραν κυρίως απο αυτό, όταν πρώτοι έφτασαν απο όλους τους μικρασιάτες στην Ελλάδα.
    Τα γράφω αυτά γιατί κάποιος θα βρεθεί να αναπαραγάγει τον τίτλο και θα "εμπεδώσει νέα στερεότυπα και ιδεολογήματα" στην Ελληνική κοινωνία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ισως μας διαφευγει οτι ως Λαος ποτε δεν κανουμε σωστες δουλειες.Ετσι και με το Γουδι,ο Βενιζελος καταφερε να στησει στον τοιχο τους πολιτικους του αντιπαλους,χωρις να χρεωθει την Καταστροφη που και ο ιδιος επεδιωκε.Αντι να στησουν ΚΑΙ τον Βενιζελο στον τοιχο οι επαναστατες,τον εξυμνουσαν κατα την διαρκεια της δικης.Ουτε τον Στεργειαδη μπορεσαν να βρουν και να τιμωρησουν,προφανως για να μην σπιλωσουν τον Αγιο Ελευθεριο Εφεντη τους,που ηταν ο πρωτος διορισας της Α.Ε(Αυτου Επαισχυντοτητος),δλδ του Στεργειαδη.Οι περι τον Πλαστηρα δικασαν επιλεκτικα,αρα μεροληπτικα ,και ως προς αυτο ας μην εχουμε αυταπατες.Αν,αντι των Εξη δικαζαν και καταδικαζαν δεκαεξη,εικοσιεξη,εκατο,διακοσιους τελος παντων,αλλα και απο τις δυο παραταξεις Βενιζελικων και Κωνσταντινικων,εστω και με συνοπτικες διαδικασιες οπως αλλωστε κατ'oυσιαν εκαναν,θα ειχαν ισως την μοιρα,καποτε,των απριλιανων,αλλα η Ιστορια θα τους δικαιωνε πιθανοτατα(γιατι βεβαιο στην Ελλαδα δεν ειναι τιποτε).Μια επιπλεον παρατηρηση που εχω να κανω,ειναι οτι η προσπαθεια αποενοχοποιησεως των Εξη αρχισε ουσιαστικα με την εναρξη της δικης,και σε γενικες γραμμες στηριχθηκε στην ενοχοποιηση της Μικρασιατικης Εκστρατειας και της Μεγαλης Ιδεας γενικωτερα.Μια παρομοια προσπαθεια αποενοχοποιησεως των δωσιλογων της κατοχης,στηριχθηκε σε αναλογη ενοχοποιηση του πνευματος συνεχισεως της αμυνας εναντιον των Γερμανων,που παρασταθηκε απο τους δωσιλογους και τους παρατρεχαμενους τους ως εντελως ματαιη.Στην σημερινη συγκυρια παντως,αυτη η κινηση δεν πρεπει να θεωρηθει κεραυνος εν αιθρια.Κατι αλλο πιθανοτατα συμβαινει,που δεν δειχνει να ειναι ασχετο με τις δρομολογημενες εθνικες μας παραχωρησεις στο Αιγαιο και οχι μονο.Επειδη ευτυχως η δυστυχως η Μικρασιατικη Καταστροφη εξακολουθει να απασχολει τον Ελληνισμο,ειτε ως εφιαλτης,ειτε ως ερεθισμα εθνικης μνημης αλλα και οργης,φαινεται οτι ´´καποιοι´´φροντιζουν προκαταβολικα να πεσει στα μαλακα καποια νεα εθνικη καταστροφη.Πολυ προσφατα διαβασα σε εβδομαδιαια εφημεριδα της Β.Ελλαδος εν προκειμενω της Κ.Μακεδονιας,ενα αρθρο επι του θεματος της αποκαταστασεως των Εξη,που κατεληγε στο σπαραξικαρδιο´´οχι αλλο Γουδι´´.Υποψιαζεστε τιποτε;Εγω παντως εχω ανατριχιασει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ισως μας διαφευγει οτι ως Λαος ποτε δεν κανουμε σωστες δουλειες.Ετσι και με το Γουδι,ο Βενιζελος καταφερε να στησει στον τοιχο τους πολιτικους του αντιπαλους,χωρις να χρεωθει την Καταστροφη που και ο ιδιος επεδιωκε.Αντι να στησουν ΚΑΙ τον Βενιζελο στον τοιχο οι επαναστατες,τον εξυμνουσαν κατα την διαρκεια της δικης.Ουτε τον Στεργειαδη μπορεσαν να βρουν και να τιμωρησουν,προφανως για να μην σπιλωσουν τον Αγιο Ελευθεριο Εφεντη τους,που ηταν ο πρωτος διορισας της Α.Ε(Αυτου Επαισχυντοτητος),δλδ του Στεργειαδη.Οι περι τον Πλαστηρα δικασαν επιλεκτικα,αρα μεροληπτικα ,και ως προς αυτο ας μην εχουμε αυταπατες.Αν,αντι των Εξη δικαζαν και καταδικαζαν δεκαεξη,εικοσιεξη,εκατο,διακοσιους τελος παντων,αλλα και απο τις δυο παραταξεις Βενιζελικων και Κωνσταντινικων,εστω και με συνοπτικες διαδικασιες οπως αλλωστε κατ'oυσιαν εκαναν,θα ειχαν ισως την μοιρα,καποτε,των απριλιανων,αλλα η Ιστορια θα τους δικαιωνε πιθανοτατα(γιατι βεβαιο στην Ελλαδα δεν ειναι τιποτε).Μια επιπλεον παρατηρηση που εχω να κανω,ειναι οτι η προσπαθεια αποενοχοποιησεως των Εξη αρχισε ουσιαστικα με την εναρξη της δικης,και σε γενικες γραμμες στηριχθηκε στην ενοχοποιηση της Μικρασιατικης Εκστρατειας και της Μεγαλης Ιδεας γενικωτερα.Μια παρομοια προσπαθεια αποενοχοποιησεως των δωσιλογων της κατοχης,στηριχθηκε σε αναλογη ενοχοποιηση του πνευματος συνεχισεως της αμυνας εναντιον των Γερμανων,που παρασταθηκε απο τους δωσιλογους και τους παρατρεχαμενους τους ως εντελως ματαιη.Στην σημερινη συγκυρια παντως,αυτη η κινηση δεν πρεπει να θεωρηθει κεραυνος εν αιθρια.Κατι αλλο πιθανοτατα συμβαινει,που δεν δειχνει να ειναι ασχετο με τις δρομολογημενες εθνικες μας παραχωρησεις στο Αιγαιο και οχι μονο.Επειδη ευτυχως η δυστυχως η Μικρασιατικη Καταστροφη εξακολουθει να απασχολει τον Ελληνισμο,ειτε ως εφιαλτης,ειτε ως ερεθισμα εθνικης μνημης αλλα και οργης,φαινεται οτι ´´καποιοι´´φροντιζουν προκαταβολικα να πεσει στα μαλακα καποια νεα εθνικη καταστροφη.Πολυ προσφατα διαβασα σε εβδομαδιαια εφημεριδα της Β.Ελλαδος εν προκειμενω της Κ.Μακεδονιας,ενα αρθρο επι του θεματος της αποκαταστασεως των Εξη,που κατεληγε στο σπαραξικαρδιο´´οχι αλλο Γουδι´´.Υποψιαζεστε τιποτε;Εγω παντως εχω ανατριχιασει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. 12:06,

    άσχετα από το θέμα,
    αλλά δηλαδή τι θες να μας πεις, ότι οι Τούρκοι ήταν καλοί, ενώ οι ντόποιοι,οι Έλληνες, κακοί;

    Ε,ρε,δεν θα χορτάσει αυτός ο λαός να βγάζει το μάτι του συμπατριώτη του!

    Αν οι παππούδες σου περίμεναν να βρουν παλάτια και να τους κάνουν αρχηγούς,λάθος του κεφαλιού τους.Οι εποχές ήταν δύσκολες για όλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @ 30 Οκτωβρίου 2010 9:50 μ.μ.

    Φταίει αυτός που θέλησε να κάνει μία εκστρατεία, χωρίς να έχει την δυνατότητα να την φέρει σε πέρας.

    Νομίζω ότι καθαρά το γράφω. "Ο Βενιζέλος, με τις εκλογές του '20, κατάφερε να τους ξεφορτώσει το μέγα αδιέξοδο που είχε ο ίδιος δημιουργήσει.". Διάβασε την αρθρογραφία, όπου αναπτύσσονται όλα τα επιχειρήματα και μετά διερωτάσαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αυτός ο Αγτσιδης που τα γραφει μαλλον ανιστόρητος ιστορικός ειναι προσπαθώντας να πει οτι αυτοί που ηγηθηκαν τότε ηταν τσιράκια ( περίπου) των τουρκων , ήταν ποροδότες που βοήθησαν ( περίπου) τους τουρκους να καταστρεψουν τον ελληνισμό της Μικρας Ασίας.
    Ακουσε κ. καθηγητά Αγτσιδη, διαβαζε καλά την ιστρορία και πιο βαθειά. Ο ελληνικός στρατός στην Μικρα Ασία δεν ηττηθηκε, προδόθηκε και ακουσε γιατί. Το διάστημα που προήλευνε ο Στρατός μας ο Κεμάλ συμμαχεί με τον Λένιν (αυτόν που οι εγχωριοι αριστεροί πίστευνα σαν Χριστό) και τον βοηθά για να έχει προς Νότον σύμμαχο. Του δίνει όπλα, υποστήριξη... Βλεποντας οι αγγλογάλοι συμμαχοι μας οτι εξ αιτίας των Ελληνων θα χασουν την ανατολή, τα πετρέλαια, αλλάζουν πολιτική. Και ενω τα φορτωμένα πλοία με οπλα και πολεμικό υλικό που βρίσκονταν ανοικτά της Συρου καικατευθύνονταν στην Σμύρνη για να φορτωθούν και να πανε με τα τραίνα στο Μετωπο, άλλαξαν πορεία και κατευθυνθηκαν στην Κωνσταντινούπολη οπου ξεφόρτωσαν και ενίσχυσαν τον Κεμάλ! Ετσι έμεινε ο Στρατός χωρίς εξοπλισμό, χωρίς εφόδια και πήρε τα πάνω του ο Κεμάλ και άρχισε να χτυπα τον χωρίς εφόδια Στρατό μας. Οι Συμμαχοί μας που ηταν πιστοί στον Βενιζέλο αυτοί μας πρόδοσαν. Ανοιξτε την τυφλα σας ολοι να το δείτε και να το καταλαβετε. Πρεπει να καταλαβετε γιατί πήγε σε εκλόγές ο Βενιζέλος και επεδίωξε να τις χάσει... Και αμεσως μετα νυμφευτηκε και πήγε γαμήλιο ταξίδι απο το Παρίσι στο Λονδινο... Αυτη ειναι ηλήθεια. Και οποιος εχει διαφορετικά στοιχεία ας την αντικρούσει. Επι τελους κοιταξτε την ιστορία στα μάτια!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ΤΑ ΚΥΡΙΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΔΗΛΩΣΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΟΠΣΕ (ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΩΝ ΣΩΜ. ΕΛΛΑΔΑΣ) ΕΙΝΑΙ :

    Ο κατηγορούμενος για τον οποίο ζητείται η ακύρωση της απόφασης καταδικάστηκε για τα εγκλήματα «της εσχάτης προδοσίας και της ηθικής αυτουργίας στην πράξη άλλου συγκατηγορουμένου του [Χατζηανέστης] για την πράξη της παράδοσης στον εχθρό μεγάλων τμημάτων του στρατού και για την παρεμπόδιση συνάθροισης αυτού και συνακόλουθα τη σφαγή και τον ξεριζωμό των Ελλήνων της Μικράς Ασίας».

    Τα εγκλήματα για τα οποία αυτοί κατηγορήθηκαν ήταν :

    Α) ότι με τις πράξεις και παραλείψεις τους σχετικά με τον πόλεμο ήταν ότι ενήργησαν παράνομα και εν γνώσει τους με τρόπο που μπορούσε να ενισχύσει τις πολεμικές δυνάμεις του εχθρού και να βλάψει τις πολεμικές δυνάμεις της ελληνικής Πολιτείας, καθόσον η κύρια κατηγορία αφορούσε την απόσυρση του στρατού από όλο το δυτικό μέτωπο την κρίσιμη περίοδο του Ιουλίου Αυγούστου 1922, όπως ιδίως την απόσυρση μεταξύ Μπέλ Τεπέ και υψωμάτων Κιοπουρλού, και την αποστολή 22.000 στρατιωτών στην Θράκη την περίοδο 13/8- 2/9/1922 με αποτέλεσμα να μείνουν ακάλυπτα χιλιάδες χιλιόμετρα του μικρασιατικού μετώπου, β)την άτακτη και βεβιασμένη υποχώρηση αντί της ανασύνταξης και συντεταγμένης κάλυψης του μικρασιατικού ελληνισμού και η παράδοση οπλισμού και εφοδίων στον εχθρό και ως εκ τούτου να επέλθει η ήττα του Ελληνικού Στρατού και η καταστροφή του μικρασιατικού Ελληνισμού,

    Β) Ότι με τις πράξεις και παραλείψεις εγκατέλειψαν τους άμαχους Έλληνες με αποτέλεσμα αυτοί να σφαγιαστούν από τους Τούρκους και οι υπόλοιποι να μετατραπούν σε πρόσφυγες και έτσι ευνόησαν τις πολιτικές βλέψεις του εχθρού πάνω στο έδαφος που παραχωρούσε η συνθήκη των Σεβρών στην Ελλάδα (ο οποίος εχθρός σκοπούσε στη γενοκτονία και ξεριζωμό των Ελλήνων) και ενήργησαν εν γνώσει με τρόπο που μπορούσε να μειώσει την πίστη των πολιτών στο Ελληνικό κράτος, κάτι που συντελέστηκε αφού αυτοί έμειναν μόνοι και αβοήθητοι στο μένος των τουρκικών στρατευμάτων που έκαψαν τη Σμύρνη και λεηλάτησαν σκότωσαν και έδιωξαν το σύνολο του Ελληνισμού της Μικράς Ασίας.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Το δεδομένο που αναφέρει ο Αγτζίδης παραπάνω για τους Τούρκους μπέηδες -ψηφοφόρους του Λαϊκού Κόμματος- που καταπίεζαν τους ομογενείς πρόσφυγες απ΄ τον Καύκασο μετά το Νεέμβριο του 1920, αναπτύσσεται σε μια εξαιρετική μελέτη του Ανδρέα Αθανασιάδη για την πιο άγνωστη περίοδο της προσφυγικής εγκατάστασης στην Ελλάδα.

    Δείτε τη δημοσίευση στο μπλογκ ΓΕΝΝΗΘΕΙΣ ΕΙΣ ΚΑΥΚΑΣΟΝ ΡΩΣΙΑΣ ….περί του Καρς…

    http://kafkasios-pontokomitis.blogspot.com/2010/10/blog-post_06.html


    Αφορά τη μεταχείριση των Ελλήνων προσφύγων από την περιοχή του Καρς, που είχαν αρχίσει να καταφθάνουν στην Ελλάδα απ’ το 1920, μετά από μια απίστευτη Οδύσσεια στον Καύκασο και τη Νότια Ρωσία μετά την παράδοση του Καρς στους Τούρκους με τη Συνθήκη του Μπρέστ Λιτόφσκ.

    Η στάση των ελλαδικών πολιτικών δυνάμεων και η συμπεριφορά των “γηγενών”, κυρίως μουσουλμάνων των Νέων Χωρών, είναι αποκαλυπτική των τραγικών συνθηκών που συνάντησαν οι πρώτοι αυτοί πρόσφυγες… προάγγελος της μεγάλης προσφυγιάς του ’22.

    Στο ντουλάπι του Λαϊκού Κόμματος και των μοναρχικών υπάρχουν πολλοί σκελετοί Ελλήνων, και όχι μόνο αυτρών που εγκατέλειψαν στα νύχια του Κεμάλ στη Σμύρνη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο.
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.