24/11/10

Χριστιανοί του Ιράκ: οι τελευταίοι «εσταυρωμένοι»

Της ΝΤΙΝΑΣ ΒΑΓΕΝΑ
 Ο πατέρας Αλμπερτ Χίσαμ Ναούμ, ένας νεαρός ιερέας της Χαλδαϊκής εκκλησίας του Ιράκ, που συνεχίζει τις θρησκευτικές σπουδές του στο Βατικανό, έγραφε τα παρακάτω σε άρθρο που ανέβασε σε καθολική ιστοσελίδα στο Διαδίκτυο. Τα αφιέρωνε στη μνήμη των Ουασίμ Σαμπίε και Θέερ Σάαντ Αμπντάλ, δύο φίλων του ιερωμένων που είχαν πέσει πρώτοι από τα πυρά των ένοπλων ανταρτών κατά την εισβολή τους στη συροκαθολική εκκλησία της Παναγίας της Σωτήρας στη συνοικία Καράντα, στο κέντρο της Βαγδάτης, στις 31 Οκτωβρίου:
«Για τους χριστιανούς στο Ιράκ, δεν ήταν η πρώτη μέρα που υπέφεραν και κανένας άνθρωπος, ειδικά από όσους ισχυρίζονται ότι επιζητούν την ειρήνη μα δεν το τηρούν στην πράξη, δεν μπορεί να προσποιηθεί ότι θα είναι και η τελευταία. Ομως, δεν μας νοιάζει, διότι η ελπίδα μας δεν βασίστηκε, ούτε και θα βασιστεί, σε αυτούς, αλλά στον Ενα που πήρε το σταυρό του και περπάτησε στο μονοπάτι της οδύνης για να μας διαβεβαιώσει ότι η ζωή θα συνεχιστεί και τελικά θα νικήσει...».

Παρά το φορτισμένο από θρησκευτικό αίσθημα ύφος του, ο ιερέας είχε δίκιο. Είχε τη γενικότερη ιστορία κατά νου. Από το εκκλησίασμα που είχαν κρατήσει ομήρους οι ένοπλοι, 46 πιστοί θα πέθαιναν βίαια, στη διάρκεια του αληθινού δράματος, όπως εξελίχθηκε η επιχείρηση για τη διάσωσή τους από τις ιρακινές αρχές ασφαλείας, όπου σκοτώθηκαν συνολικά 68. Τρεις μέρες αργότερα, πέντε άνθρωποι σκοτώθηκαν και τουλάχιστον 20 τραυματίστηκαν σε μια σειρά επιθέσεων με αυτοσχέδιους εκρηκτικούς μηχανισμούς, στο κέντρο της Βαγδάτης πάλι, με στόχο αποκλειστικά κατοικίες και καταστήματα χριστιανών.

«Το φονικό ξίφος»
Ηδη από την πρώτη επίθεση, το Ισλαμικό Κράτος του Ιράκ, η ένοπλη, σχετιζόμενη με την Αλ Κάιντα οργάνωση ακραίων σουνιτών τζιχαντιστών, που ανέλαβε την ευθύνη, απείλησε ότι «το φονικό ξίφος της δεν θα σηκωθεί από τους λαιμούς» των χριστιανών όχι μόνο στο Ιράκ, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή, σε Συρία, Λίβανο και Αίγυπτο. Επιστράτευσε δε μία αμφιλεγόμενη ιστορία για να αιτιολογήσει τη νέα βίαιη πρακτική της, που εξισώνει τους χριστιανούς στο ίδιο επίπεδο στόχων συστηματικής εξόντωσης με τις εκατόμβες των σιιτών -θυμάτων της σεχταριστικής βίας: την βασισμένη κυρίως σε ανεπιβεβαίωτες φήμες, ιστορία αναγκαστικού εγκλεισμού από συγγενείς τους σε μοναστήρι δύο γυναικών στην Ανω Αίγυπτο, οι οποίες φέρονται ότι εγκατέλειψαν την κοπτική χριστιανική πίστη τους για να ασπαστούν το Ισλάμ.

Είναι γεγονός ότι επί Σαντάμ Χουσεΐν υπήρχαν, όπως εκτιμάται, 1,4 εκατομμύριο χριστιανοί ανάμεσα στα περίπου 29 εκατομμύρια του ιρακινού πληθυσμού -οι περισσότεροι Χαλδαίοι, Ασσύριοι και Αρμένιοι και ένα μικρότερο ποσοστό καθολικών και ορθοδόξων, πιστοί όλοι μιας από τις αρχαιότερες χριστιανικές κοινότητες στη Μέση Ανατολή. Στην πλειονότητά τους δε, με οικονομικό, κοινωνικό και μορφωτικό επίπεδο άνω του μέσου όρου.

Εμειναν 450.000
Τα δύο τρίτα υπολογίζεται πως έχουν φύγει από το Ιράκ από την αμερικανοσυμμαχική εισβολή του 2003. Κατά τραγικά επιταχυνόμενο τρόπο, με τα τελευταία γεγονότα, όλο και περισσότεροι από τους όχι πάνω από 450.000 εναπομείναντες Ιρακινούς χριστιανούς φέρονται να προετοιμάζουν την έξοδό τους. Με τον μηχανισμό ασφαλείας του Ιράκ μάλλον ανίκανο να επιβάλει το νόμο και την τάξη και τους Αμερικανούς φευγάτους, δεν αμφιβάλλουν ότι οι επιθέσεις εναντίον τους θα αυξηθούν -η Αλ Κάιντα επιδιώκει η έξοδός τους να ολοκληρωθεί.

Σύμφωνα με το ιταλικό πρακτορείο ειδήσεων ANSA, ο καρδινάλιος Ταρσίσιο Μπερτόνε, υπουργός Εξωτερικών του Βατικανού, διατύπωσε αρχές Νοεμβρίου επίσημο αίτημα προς την ιρακινή κυβέρνηση να προστατεύσει τους χριστιανούς. Ο Ιρακινός πρωθυπουργός Νούρι αλ Μαλίκι, παρακάλεσε ανοιχτά τους χριστιανούς ομοεθνείς του να μη μεταναστεύσουν. Ο πρόεδρος των Κούρδων του Ιράκ, Μασούντ Μπαρζανί, φρόντισε μέσω των δικών του ελεγχόμενων τοπικών ΜΜΕ να τους στείλει το μήνυμα «μεταναστεύσετε στο ιρακινό Κουρδιστάν, θα είμαστε παράδεισος ασφάλειας για σας».

Τις μέρες αυτές, μία κρατικά ελεγχόμενη μαζική μετανάστευση Ιρακινών χριστιανών συντελείται: στη Γαλλία. Ο Γάλλος υπουργός Μετανάστευσης, Ερίκ Μπεσόν, υπερασπίστηκε την απόφαση ειδικής αερομεταφοράς στο Παρίσι δεκάδων από τους τραυματίες της επίθεσης στην εκκλησία της Βαγδάτης και συγγενών τους. Δεν διέψευσε δε ότι έχουν εκδοθεί τουλάχιστον 1.000 βίζες για τη Γαλλία προς Ιρακινούς με την προοπτική παροχής ασύλου στη χώρα.

(Πηγές: Γαλλ., BBC, AlJazeera, catholic.net, nktv.org, rudaw.net)

Οι χριστιανοί του Ιράκ καταφεύγουν στο Νότιο Κουρδιστάν
Οι επιθέσεις εναντίον της χριστιανικής μειονότητας του Ιράκ αυξήθηκαν εντυπωσιακά το τελευταίο χρονικό διάστημα με θύματα άλλους τέσσερις χριστιανούς σε διάφορα σημεία της Μοσούλης

Χιλιάδες ιρακινών χριστιανών έχουν ήδη αναζητήσει και βρει καταφύγιο στις Κουρδικές Επαρχίες του Νοτίου Κουρδιστάν, ενδεικτικό μάλιστα του γεγονότος αυτού είναι οτι έχουν σχηματίσει μια ακμάζουσα παροικία στην πρωτεύουσα της Ερμπίλ με την υποστήριξη του κουρδικού αρχών.

Ακόμη και εκτός των Κουρδικών περιοχών όπως στην επαρχία Ninewah, οι Κούρδοι έχουν συμβάλει στην εξασφάλιση των χριστιανικών χωριών στα βόρεια και ανατολικά της Μοσούλης παρά την αντίδραση των Αράβων που θεωρούν ότι η στάση των Κούρδων έχει ως σκοπό να αλλοιώσει την πληθυσμιακή σύνθεση της περιοχής η οποία και είναι στο επίκεντρο της διαμάχης τους.

Πολλοί απο τους Χριστιανούς της Βαγδάτης ετοιμάζονται να κατευθυνθούν και αυτοί στο Νότιο Κουρδιστάν για να προστατευθούν και αποτελεί την ενδεδειγμένη εναλλακτική λύση για την χριστιανική του Ιράκ.

Εκτιμάται ότι 800.000 Χριστιανοί ζούσαν στο Ιράκ πριν από την εισβολή του 2003, αλλά ο αριθμός τους έχει μειωθεί δραματικά καθώς δεκάδες χιλιάδες έχουν διαφύγει προς τη Συρία και την Ιορδανία ή έχουν ζητήσει πολιτικό άσυλο σε χώρες του εξωτερικού.ANF ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

2 σχόλια:

  1. Ενας απο τα πολλα κοινα σημεια που υπαρχουν αναμεσα στις Σταυροφοριες(και πιο συγκεκριμενα την δευτερη και την εκτη) και στην εισβολη στο Ιρακ το 2003 αφορα την τυχη των Χριστιανων στην Μεση Ανατολη (και στις δυο περιπτωσεις η θεση τους επιδεινωθηκε)
    Χρηστος Βουλγαρης απο Λονδινο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @ Χρήστο Βούλγαρη
    Η ιστορία επαναλαμβάνεται. Αυτήν την εποχή ασχολήθηκα με έναν Ελληνα λόγιο βυζαντινών χρόνων και διατρέχοντας όλη την προ Αλώσεως εποχή στο Βυζάντιο και την Ευρώπη, είδα με έκπληξη πόσα πράγματα από την εποχή εκείνη, θυμίζουν τη σημερινή. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.