24/12/10

Η παρακαταθήκη του κυρ Αγγελου Ακοτάντου

 
της Ελίνας Γαληνού
Οι αρχές του 15ου αιώνα, βρίσκουν την Βυζαντινή αυτοκρατορία σε πολύ αδύναμη θέση. Η Οθωμανική απειλή επεκτείνεται, ενώ ήδη πολλά εδάφη και νησιά της αυτοκρατορίας βρίσκονται υπό ξένη κατοχή, από την εποχή της Φραγκοκρατίας.
Παράλληλα, η διαμάχη ανάμεσα σε Ενωτικούς και Ανθενωτικούς, κορυφώνεται, ενώ δυναστικές έριδες διεκδικούν μια παρηκμασμένη πλέον πολιτική εξουσία. Στην Κωνσταντινούπολη, τα
σημάδια παρακμής είναι έντονα. Όμως οι εμπορικές συναλλαγές της Βασιλεύουσας, λειτουργούσαν μέσα σε μια διεθνή αγορά που συμπεριλάμβανε την Ιταλία και την Ανατολική Μεσόγειο. Οι Ιταλοί έμποροι κατείχαν μια κυρίαρχη θέση με προβάδισμα τους Βενετούς και τους Γενουάτες στις θαλάσσιες επικοινωνίες. Το εμπόριο αυτό, έδωσε την ευκαιρία σε μια ομάδα ανθρώπων να πλουτίσουν, παρ΄όλο που η πλειονότητα του πληθυσμού στην Πόλη ήταν φτωχή, πράγμα που πυροδοτούσε τον διχασμό ανάμεσα στην βυζαντινή κοινωνία.
Μεγάλο μέρος του πληθυσμού τότε, αντιλαμβανόμενο την αναπόφευκτη κατάρρευση της Αυτοκρατορίας, έφυγε στο εξωτερικό. Οι μεγαλύτερες μετακινήσεις παρατηρήθηκαν προς την Ιταλία, τη Ρωσία και την Κρήτη που βρισκόταν υπό την κατοχή της Γαληνοτάτης Βενετίας από την εποχή της Α΄Αλωσης της Κωνσταντινούπολης. Οι Κρήτες , αν και είχαν δεχτεί μεγάλες πιέσεις επιρροής εκ μέρους των Βενετών, δεν έπαψαν ποτέ να θεωρούν εαυτούς μέρος της Βυζαντινής αυτοκρατορίας και γι΄αυτό, προσπάθησαν πολύ να διατηρήσουν αλώβητες τις σχέσεις τους με την Βυζαντινή εκκλησιαστική κυριαρχία, προβάλοντας αντίσταση στα μέτρα που τους επέβαλαν οι Βενετοί. Και όλα αυτά, παρά το γεγονός ότι το κοινωνικό σώμα της Κρήτης, είχε αρχίσει να αποδέχεται το ρεύμα νεωτερισμού που προέρχονταν από την Ιταλία.
Μετά την τελευταία προσπάθεια αυτονόμισης της Κρήτης με την εξέγερση του Αγίου Τίτου το 1366μ.Χ, οι Κρήτες κατάλαβαν πια ότι η αλλαγή κυριαρχίας ήταν αδύνατη. Συνέχισαν όμως να αντιστέκονται στην ιδέα της Ενωσης Εκκλησιών και στις αποφάσεις της Φλωρεντινής Συνόδου του 1438μ.Χ Επιθυμούσαν να διατηρήσουν διακαώς το ίδιο θρησκευτικό κλίμα που επικρατούσε στον ευρύτερο βυζαντινό χώρο, θεωρώντας ότι οι συνεκτικοί δεσμοί που τους ένωναν με αυτόν, ήταν η γλώσσα, η κοινή καταγωγή και το θρησκευτικό δόγμα. Θα περνούσαν όμως πολλά χρόνια ακόμα για να συνειδητοποιήσουν οι Κρήτες ότι ο τουρκικός κίνδυνος ήταν ο μεγαλύτερος που διέτρεχαν…
Οσο όμως υπήρχε ακόμα το βυζαντινό κράτος, ακόμα και αν στηριζόταν σε γυάλινα πόδια, οι Κρητικοί δεν έπαυαν να πιστεύουν στην υπεροχή της Βασιλεύουσας κυρίως όσον αφορά το υψηλό επίπεδο τέχνης, γραμμάτων και πολιτισμού. Όμως όταν οι ιστορικές συγκυρίες κατά το πρώτο ήμισυ του 15ου αιώνα δείχνουν ιδιαίτερα δυσχερείς, άρχισε μια μετατόπιση της καλλιτεχνικής παραγωγής προς την Κρήτη και ιδιαίτερα, τον Χάνδακα (Candia). Τότε μεγάλος αριθμός Κωνσταντινουπολιτών ζωγράφων, μεταφέρουν τα καλλιτεχνικά τους εργαστήρια εκεί. Ενας απ΄αυτούς, είναι ο Αγγελος Ακοτάντος.
Σύμφωνα με την αναφορά της καθηγήτριας Βυζαντινής τέχνης Μαρίας Βασιλάκη, «ο Μανώλης Χατζηδάκης ήταν ο πρώτος που υποστήριξε το 1962, ότι οι Κωνσταντινουπολίτες ζωγράφοι που πήγαν στον Χάνδακα στην αρχή του 15ου αιώνα, έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση της κρητικής ζωγραφικής». Σ΄αυτούς προφανώς οφείλεται η μεταφορά συγκεκριμένων εικονογραφικών και τεχνοτροπικών προτύπων που χαρακτηρίζουν τις πλούσιες ζωγραφικές δημιουργίες των μετέπειτα χρόνων στο Regno di Candia (έτσι αποκαλούσαν οι Βενετοί την Κρήτη τότε..) Ωστόσο, οι μαρτυρίες σχετικά με τα πρόσωπα αυτά, ήταν μέχρι προτινος περιορισμένες. Με το άνοιγμα των κρατικών αρχείων της Βενετίας όμως, θα έβγαιναν στο φώς ονόματα πολύ περισσότερων ζωγράφων μαζί με σημαντικές πληροφορίες για την δράση τους. Μερικοί απ΄αυτούς ήταν ο Γεώργιος Χρυσοκέφαλος, ο Θεόδωρος Μουζέλης, ο Νικόλαος Φιλανθρωπηνός (που φιλοτέχνησε τα ψηφιδωτά του Αγίου Μάρκου Βενετίας και δίδαξε ζωγραφική στον Μάρκο Μουσούρο).
Οι παρατηρήσεις που έγιναν, έδειξαν ότι το έργο του ζωγράφου Αγγελου Ακοτάντου, αντλεί πολλά στοιχεία από την τέχνη που αναπτύχθηκε στον Χάνδακα εκείνα τα χρόνια. Ο Ακοτάντος είχε προφανώς διδαχτεί την τέχνη από άλλους ήδη καθιερωμένους Κωνσταντινουπολίτες ζωγράφους της Κρήτης. Η διαθήκη του-όπου το αντίγραφό της εντοπίστηκε το 1961 στα Κρατικά Αρχεία Βενετίας, έδωσε το έναυσμα στην ερευνήτρια Μαρία Βασιλάκη να προτείνει την ταύτιση του Αγγελου Ακοτάντου με τον ζωγράφο εκείνο που συνήθιζε να υπογράφει τα έργα του με τον χαρακτηριστικό τρόπο «Χειρ Αγγέλου» -προφανώς ήταν το μικρό του όνομα. Μέχρι τότε, τα έργα του ζωγράφου αυτού-μια σειρά κρητικών εικόνων εξαιρετικής τέχνης-είχαν τοποθετηθεί χρονολογικά μεταξύ 16ου-17ου αιώνα παρ΄όλο που η στυλιστική του ανάλυση, δεν ταίριαζε με αυτήν την εποχή. Η πειστική ταύτιση του Ακοτάντου συντάκτη της διαθήκης, με τον ζωγράφο των εικόνων που έφεραν την υπογραφή Χείρ Αγγέλου, επιβεβαίωσε τελικά ότι το έργο του χρονολογείται στο πρώτο ήμισυ του 15ου αιώνα. Η διαθήκη του είχε συνταχθεί το 1436μ.Χ και είναι η μοναδική διαθήκη βυζαντινού ζωγράφου που έχει περισωθεί. Το περιεχόμενό της δείχνει ότι ήταν ευκατάστατος άνθρωπος και πως η ζωγραφική του επέτρεπε να έχει άνετη διαβίωση.
Ο Αγγελος Ακοτάντος, υπήρξε ένας προικισμένος τεχνίτης. Πρέπει να είχε λάβει ικανή μόρφωση, αφού κατείχε το αξίωμα του πρωτοψάλτη του Χάνδακα και διέθετε αξιόλογη βιβλιοθήκη. Δίδαξε σε πολλούς μαθητές την τέχνη του αλλά και την τάξη, το μέτρο, την εντιμότητα, την ηθική και την πίστη-αρχές που προφανώς χαρακτήριζαν και τη δική του ζωή. Κάποιοι τον χαρακτηρίζουν σαν τον Δομίνικο Θεοτοκόπουλο του 15ου αιώνα. Τα έργα του ξεχωρίζουν για την ευαισθησία του στο χρώμα, την καλοδουλεμένη απόδοση μορφών, την αγάπη για την λεπτομέρεια και τον λυρισμό στο ύφος. Ηταν ένας μεγάλος μάστορης του υλικού και πρώτος αγιογράφος κάποιων καινούριων για την εποχή του Αγίων, όπως του Αγίου Φανουρίου. Μεταγενέστερες αναφορές επιβεβαιώνουν την φήμη του ως επιφανή ζωγράφου της Βυζαντινής τεχνοτροπίας με κάποιες δυτικότροπες επιρροές. Ο Παναγιώτης Δοξαράς θεμελιωτής της Επτανησιακής Σχολής, αναφέρει πως ο Αγγελος Ακοτάντος με το έργο του, σηματοδότησε την στροφή της ελληνικής ζωγραφικής από την Βυζαντινή αγιογραφία, στην δυτικότροπη αναγεννησιακή τέχνη. Η πρόσφατη έκθεση στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη γνωρίζει από τις 15/11 στο κοινό, έργα του Αγγελου και άλλων ζωγράφων που δίδαξε και επηρέασε με την τέχνη του. Τα έργα συγκεντρώθηκαν από μεγάλα ευρωπαικά μουσεία, αρχεία και συλλογές , τεκμηριώνοντας τη σημασία του συγκεκριμένου ζωγράφου, αλλά και μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα εποχή για την ιστορία της Κρήτης και την κρητική ζωγραφική.

23 σχόλια:

  1. Μία ελληνική δραστηριότητα στο Κουρδιστάν που αξίζει να γίνει γνωστή:

    http://mesopotamia-uoa.blogspot.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κυρία Γαληνού,

    Για ποιά "βυζαντινή" Αυτοκρατορία ομιλείτε; Δεν σας καταλαβαίνω...προσπαθώ να βρω αυτό τον προσδιορισμό στις πηγές, και αδυνατώ. Μήπως θα μπορούσατε να μας διαφωτίσετε σε ποιά αυτοκρατορία αναφέρεστε;

    Με τιμή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Χρόνια Πολλά σ’ όλους τους χριστιανούς. Είθε η σημερινή μέρα να είναι η γέννηση μιας καινούργιας ελπίδας για όλους μας.

    Ελευθέριος Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @ ανώνυμο 8.45 μ.μ
    Δεν καταλαβαίνω τι ακριβώς αναζητήσατε, ούτε ξέρω ποιές πηγές συμβουλευτήκατε.
    Ο Schlumberger, ο Durant, ο Βασίλιεφ, σας λένε κάτι;
    Η Ελένη-Γλύκατζη Αρβελέρ μήπως;
    Ο Κένεθ Σέτον; Ο Αχιλλέας Κύρου;

    Χρόνια πολλά σε όλους τους χριστιανούς. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. -1-

    @Ελίνα Γαληνού, 5:59

    Και βέβαια μας λένε, κα Γαληνού: καταρχάς Χρόνια Πολλά.

    Η κ. Αρβελερ σε όλο το βιβλίο της "Γιατί το Βυζάντιο", από την αρχή μέχρι το τέλος, αναφέρει ξανά και ξανά ότι ο προσδιορισμός "Βυζάντιο" είναι καταχρηστικός, και αποτελεί φραγκική επινόηση. Αν μπείτε στον κόπο και διαβάσετε αυτή την εισαγωγή στην χριστιανική Ρωμαιοσύνη, θα καταλάβετε τί ακριβώς εννοούμε: μάλιστα, η κ. Αρβελερ αναφέρεται στην Αυτοκρατορία της Νίκαιας, όπου η συσπείρωση και η σωτηρία των υποδούλων Ρωμαίων εξαρτώταν _αποκλειστικά_ από την Ρωμαϊκή τους ταυτότητα. Διαβάστε το αντίστοιχο κεφάλαιο, και θα δείτε πως "Εσμεν Ρωμαίοι, αυτό γαρ αρκεί" ήταν τα εμψυχωτικά λόγια του Πατριάρχου, με εγκύκλιο που έστειλε στο υπόδουλο Εκκλησίασμα.

    ***Ερώτηση πρώτη: εσείς, κι εμείς, όταν μιλάμε στην γλώσσα μας γιατί να επιμένουμε σε αυτό τον καταχρηστικό κι εξευτελιστικό όρο;

    Η κ. Αρβελερ δεν παύει, στις δημόσιες εμφανίσεις της, συμπεριλαμβανομένων των τηλεοπτικών της, να αναφέρει ότι το "Βυζάντιο" είναι όρος ξενόφερτος, και ότι στην ουσία είναι η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία: μάλιστα αναφέρεται και στην διγλωσσία, με την ανοιχτή ερώτηση "ο Κωνσταντίνος ήξερε άραγε ελληνικά";

    Αν δείτε αντίστοιχο βιντεο στο youtube, λέει ακριβώς αυτά τα πράγματα στους Οικονομέα-Καμπουράκη, και πλήθος σχολιαστών την βρίζουνε με τους χειρότερους χαρακτηρισμούς...

    -συνεχίζεται-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. -2-

    @Ελίνα Γαληνού

    -συνέχεια-

    Για τους ανθρώπους που έχουνε βιώματα, από την
    παιδική τους ηλικία, δεν παζαρεύεται η Αλήθεια: την
    έχουνε ψηλαφίσει, και δεν την ανταλάσσουνε με
    κανένα φθηνιάρικο προϊόν, ακόμα και αν χλευαστούνε
    γι' αυτό. Γι' αυτό και οι εκκλησιές γεμίζουνε από νέο
    κόσμο, τέτοιες μέρες. Ο νεο-Έλληνας αισθάνεται
    να πατά με τα δυο του πόδια στην γη μέσα στην
    εκκλησία, κατά την διάρκεια της Θείας Λειτουργίας,
    ακόμα και εάν επιφανειακά "δεν πιστεύει". Αντιθέτως,
    τα πολλά και παχειά λόγια για τους "προγόνους" (;) κάποιων
    άλλων εποχών δεν τον συγκινούνε και πολύ, άλλωστε
    η ψηλαφητή εμπειρία στον καθημερινό βίο δεν μας
    συνδέει ούτε στο ελάχιστο με την γλώσσα και τον
    πολιτισμό του "χρυσού αιώνος".

    Η ταυτότητα που επιβλήθηκε στους κατοίκους του
    "Βασιλείου της Ελλάδος", είχε ήδη διαμορφωθεί από
    τους "εθνοπατέρες" του, φορείς της παιδείας του
    "Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού", πριν την "απελευθέρωση".

    Τα κείμενα των "διαφωτιστών" αυτών πολλά: κάποια
    απ' αυτά, όπως το Πολεμιστήριον Σάλπισμα, του Κοραή,
    δεν διαφέρουνε σε τίποτα από προπαγανδιστικά κείμενα
    που κυκλοφορούνε σήμερα, φερ' ειπείν στα Σκόπια, όπου
    η ανάγκη για την δημιουργία κοινής ταυτότητας, που να συνδέει
    τους κατοίκους διαφορετικών εθνοτήτων, είναι υπαρξιακή.

    Το έγκλημα ωστόσο σε μας συντελέστηκε αργά και σταθερά,
    χωρίς βιασύνες: το θύμα δολοφονήθηκε στον ύπνο: μέσα στα χρόνια
    της τουρκοκρατίας άρχισαν να επικρατούν οι δυτικοφερμένες
    θεωρίες του Πλήθωνος, και των μαθητών αυτού: θεωρίες
    που βόλευαν τους πάντες: οι μεν Φράγκοι θα μπορούσανε να
    αυτοαποκαλούνται, ανενόχλητα πια, απόγονοι των Ρωμαίων,
    ενώ οι πραγματικοί εναπομήναντες Ρωμαίοι στην Ανατολή
    (στην Δύση είχαν αρχίσει ν' αφομιώνονται από το 1054 μ.Χ., όπου
    οι δυνάστες Φράγκοι είχαν καταφέρει να εκφραγκευτεί ολόκληρη η
    δυτική Ρωμαιοσύνη, τοποθετώντας Φράγκους επισκόπους!), μέσα
    στην Τουρκοκρατία, θα αποκαλούνταν "Γραικοί", απόγονοι
    "βυζαντινών" (οι ίδιοι οι Ρωμαίοι ποτέ δεν αυτοαποκαλέστηκαν
    "βυζαντινοί", ούτε αποκάλεσαν ποτέ την αυτοκρατορία τους "Βυζάντιο").
    Σε μερικούς "λογίους" άρεσε η απευθείας σύνδεση με τον αρχαίο κόσμο,
    προσπερνώντας ακόμη και τα ελληνιστικά χρόνια...δεν καταλαβαίνανε
    οι αδαείς ωστόσο ότι αυτή θα ήταν και η χαριστική βολή στο
    έθνος: ένα έθνος, μια κουλτούρα, που πατούσε σε ελληνιστικά
    θεμέλια, με κυρίαρχες γλώσσες την ελληνική και την λατινική,
    το ρωμαϊκό Δίκαιο και τον Χριστιανισμό
    (σήμερα Ορθόδοξοι Λατίνοι απέμειναν οι Βλάχοι, διασκορπισμένοι
    στα Βαλκάνια και στην "Ρουμανία" -Romania/Ρωμανία/Roumeli
    σήμαινε γη Ρωμαίων-). Όλα αυτά, στοιχεία
    της ταυτότητος του Ρωμαίου (Ρωμηού στην δημοτική) έπρεπε
    να ξεριζωθούνε, και να μείνει μόνο η ελληνική γλώσσα:
    η γλώσσα...αποκλειστικό στοιχείο του Πλήθωνος που
    δικαιολογεί ότι "είμαστε Έλληνες" (σκέτοι και βαρείς!).
    Αλλά ποιά γλώσσα;!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. -3-

    @Ελίνα Γαληνού

    -συνέχεια-

    Το έγκλημα είναι και γλωσσικό ή μάλλον κυρίως γλωσσικό: οι
    "διαφωτιστές" "εθνοπατέρες" φροντήσανε να δημιουργήσουνε
    την "Καθαρεύουσα", γλώσσα αποστειρωμένη, απαλλαγμένη
    από αιώνες εξέλιξης.

    Για να μην τα πολυλογώ βραδιάτικα, σας παραθέτω το εξής κείμενο,
    από γραπτό του αυτοκράτορος Κωνσταντίνου VII, του
    Πορφυρογεννήτου, που μιλάει από μόνο του γι' αυτά
    τα πράγματα, και δεν χρειάζεται ερμηνείες και
    επεξηγήσεις (απόσπασμα που αναφέρεται στις αυλικές τελετές,
    και πιο συγκεκριμένα, στην περίοδο των Χριστουγέννων). "Ρωμαϊστί" περιγράφει
    ο βασιλιάς πράγματα που μας ακούγονται εξωτικά σήμερα,
    στον 21ο αιώνα:

    ΠΓʹ (ΟΔʹ) (1t)
    Τὰ ὑπὸ τῶν καγκελλαρίων τοῦ κοιαίστωρος ἐν (1t)
    ταῖς προελεύσεσι τῶν δεσποτῶν ἐν τῇ Μεγάλῃ (2t)
    Ἐκκλησίᾳ ῥωμαϊστὶ ᾀδόμενα. (3t)
    Τὰ Χριστούγεννα. «Δὲ Μαρίε Βέργηνε νάτους ἐτ Μάγια (4)
    δ’ ωριεντε κοὺμ μούνερα ἀδοράντες.» Ἑρμηνεύεται· «Ἐκ (5)
    Μαρίας τῆς παρθένου ἐγεννήθη, καὶ Μάγοι ἐξ ἀνατολῶν
    μετὰ δώρων προσκυνοῦσιν.»
    Ἀπόκριμα· «Κρίστους, Δέους νόστερ, κουμσέρβετ ἠμπέ-
    ριουμ βέστρουμ περ μουλτουσάννος ἐτ βόνος.» Ἑρμηνεύε-
    ται· «Χριστὸς ὁ Θεὸς ἡμῶν, φυλάξῃ τὴν βασιλείαν ὑμῶν (10)
    ἐπὶ πολλοῖς ἔτεσι καὶ καλοῖς.»
    
    Καλά Χριστούγεννα και Ευτυχισμένο το 2011 πατριώτες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Κατ΄αρχήν, εσείς πώς και πού αναζητήσατε αυτό που ψάχνετε-δεν ξέρω. Επειτα, θα ήθελα να καταλάβω τι ακριβώς θέλετε να υποστηρίξετε.
    Αν εννοείτε αυτό που κατάλαβα από την αρχή-ότι δηλαδή αντιτίθεστε στη χρήση του όρου"βυζαντινή αυτοκρατορία, βυζάντιο...κλπ", προφανώς είστε υπέρ του όρου "Ανατολική Ρωμαική Αυτοκρατορία". Γνωρίζω ότι έχει επικρατήσει αυτός ο όρος από πολλούς ιστορικούς, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η ονομασία "βυζάντιο" είναι μεταγενέστερη ή συνηθίζουν να αναφέρονται στην "λεγόμενη" βυζαντινή αυτοκρατορία.
    Ομως ας θυμήσουμε ότι το Βυζάντιο ήταν υπαρκτό και προυπήρξε της Νέας Ρώμης (330μ.Χ). Υπήρχαν στην περιοχή οικισμοί, οι οποίοι λόγω του Βύζα, ονομάστηκαν Βυζάντιο.
    Τα βιβλία της Αρβελέρ τα έχω διαβάσει.Δεν με επηρεάζει διόλου το γεγονός ότι κάποιοι την βρίζουν στις εκπομπές τους. Εις βάρος τους είναι να βρίζουν γενικά.
    Εσάς γιατί τελικά σας ενοχλεί ο όρος Βυζάντιο, μπορείτε να πείτε με δυό λόγια; Γιατί στα μακροσκελή σας σχόλια, εμπλέκετε πάρα πολλά θέματα, τα οποία δεν αφήσατε να διακριθεί πώς θα μπορούσαν να συνδεθούν μεταξύ τους συνειρμικά.
    Χρόνια Πολλά. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. -1-

    Κ. Γαληνού,

    Χρόνια σας πολλά ξανά! Η σύμπτωση είναι ότι όταν διαθέτετε από τον προσωπικό χρόνο σας για να απαντήσετε στα μηνύματά μας, τότε ακριβώς συμβαίνει να μπορούμε να απαντήσουμε κι εμείς...απίστευος συγχρονισμός! :) Μάλλον οφείλεται στο ότι και οι δυο γράφουμε μετά το οικογενειακά μας τσιμπούσια, μέρες γιορτινές που είναι!

    Νομίζω ότι ήμουν πολύ σαφής, απλά δεν είστε σε θέση να ερμηνεύσετε το συμπυκνωμένο κείμενό μου, διότι δεν έχετε μελετήσει σε βάθος το αντικείμενο (ούτε είναι η δουλειά σας αυτή, ούτε είστε υποχρεωμένη: ήδη είστε ένας εξαίρετος δημοσιογράφος, και ξέρετε πολύ περισσότερα πράγματα από τον μέσο νεο-Έλληνα).

    Δεν μπορώ να σας αποκαλύψω πολλά πράγματα για το τί ακριβώς κάνουμε εμείς, αλλά θεωρούμε χρέος μας να επεμβαίνουμε, χάρη στην ελευθερία λόγου που υπάρχει στον Ινφογνώμονα, παραθέτοντας κάποια πράγματα που δεν τα ξέρει ο κόσμος, δυστυχώς: αυτό οφείλεται στην κατα κεφαλήν καλλιέργεια: ένας νεο-Έλληνας "διαβασμένος" δεν ξεπερνά τα δυο με τρία βιβλία τον χρόνο, ενώ ο μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι οκτώ...καταλαβαινόμαστε κ. Γαληνού...

    Η περιοχή ονομάστηκε κάποτε "βυζάντιο", αλλά πολύ παλιά κ. Γαληνού...τον 7ο π.Χ. αιώνα, όταν εκδιώχθηκαν οι Θράκες. Δεν υπήρξαν ποτέ "βυζαντινοί", ούτε υπήρξε ποτέ "βυζαντινή" αυτοκρατορία. Και μόνο γι' αυτό θα έπρεπε εμείς οι απόγονοι των Ρωμαίων να σταματήσουμε να αναμασάμε (ή μάλλον να καταπίνουμε αμάσητα) όλα τα αποφάγια που μας πετά η Δύση.

    Επίσης, θα σας διορθώσω: δεν υπήρξε Ανατολική και Δυτική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, στα χρόνια που εσείς αποκαλείτε "βυζαντινά". Τα έχετε μπερδέψει λίγο τα πράγματα: ο Κωνσταντίνος ο Μέγας έλεγχε όλη την Τετραρχία, και ήταν ο απόλυτος Αυτοκράτορας.

    -συνεχίζεται-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. -2-

    -συνέχεια-

    Αυτό που εσείς ονομάζετε "δυτική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία" είναι η αυτοκρατορία υπό φραγκική κατοχή: αναφέρεστε στα μέσα του 7ο μ.Χ. αιώνος. Αν ήσαστε πιο εξιδικευμένη, θα γνωρίζατε για την νοθευμένη (δήθεν) "Δωρεά του Κωνσταντίνου" και τις ψευδο-ιδιδώρειες καταστάσεις. Για την σταδιακή αποκατάσταση όλων των Ρωμαίων επισκόπων με αντιστοίχους Φράγκους (-Γερμανούς), και την οριστική ρήξη μεταξύ Φράγκων-Ρωμαίων, με την προσθήκη του filioque από τους πρώτους, με αποκλειστικό και μόνο γνώμονα να χαρακτηριστούν οι Ρωμαίοι "αιρετικοί" (Graecorum errorum).

    Θα γνωρίζετε ότι ο Ιερόνυμος Βολφ, γερμανός του 16ου αιώνα, επινόησε τον προσδιορισμό "βυζαντινή"-αυτοκρατορία, για να υποστηριχθεί ακόμα περισσότερο η "γνησιότητα" της "Αγίας Ρωμαϊκής" (του φραγκικού Βασιλείου δηλαδή).

    Αν ναι, γιατί επιμένετε σε αυτό τον απαξιωτικό όρο. Είστε δημοσιογράφος, και είμαστε βέβαιοι ότι γνωρίζετε τί σήμαινε και τί σημαίνει ο όρος "βυζάντιο" για την (φραγκική-)Δύση (λαβυρινθικός, αιρετικός, αμαρτωλός: αυτές είναι τρεις από τις πολλές ερμηνείες που δίνοντας και ακόμη και τώρα δίνονται γι' αυτόν τον προσδιορισμό: τις προάλλες μελετούσα μια διπλωματική για Μaster in Arts, όπου γινόταν χρήση αυτού του όρου απαξιωτικά!).

    -συνεχίζεται-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. -3-

    -συνέχεια-

    Με ρωτήσατε για τις πηγές μου: πηγές μου τα πρωτότυπα κείμενα κ. Γαληνού, που μπορείτε να τα βρείτε ψηφιοποιημένα στην πλέον έγγυρη ηλεκτρονική βιβλιοθήκη του κόσμου: το TLG, του πανεπιστημίου του Irving, της Καλιφόρνιας, οι βιβλιοθήκες του πανεπιστημίου μου, η σχέση και αλληλογραφία μου με ιστορικούς, που παραλήψατε να αναφέρετε: τολμώ να πω ότι τα ονόματα που αναφέρατε δείχνουν μια όχι και τόσο καλά ενημερωμένη πληροφόρηση για τα τεκτενόμενα και τις εξελίξεις στον χώρο.

    Σκέφτομαι ποιά βιβλιογραφία θα μπορούσα να σας προτείνω, αλλά δεν είμαι σίγουρος αν θα μπορούσατε να έχετε πρόσβαση στο TLG (επαναλαμβάνω την πιο έγκυρη πηγή για όλους τους επιστήμονες του χώρου), θεωρόντας ότι είστε σε θέση να κατανοήσετε την γλώσσα διαφορετικών εποχών.

    Εν πάση περιπτώση, ακόμα και μια τυχαία αναζήτηση στην ηλεκτρονική αυτή βιβλιοθήκη (τυχαία ονόματα αυτοκρατόρων, συγγραφέων, Πατέρων κλπ.) θα σας δώσει αρκετές πληροφορίες για το πώς αυτοπροσδιορίζονταν οι πρόγονοί μας, μέχρι τις αρχές του 16ου αιώνος.

    Ακόμα και οι άνθρωποι του 16ου-17ου αιώνος αρνούνταν να υιοθετήσουνε τις προδωτικές αντιλήψεις του Γεμιστού: βλέπετε αδελφούς Μελισσηνούς, την συνεισφορά τους στην Μάχη του Λεπαντο (την πρώτη Επανάσταση εναντίων των Οθωμανών), και τα γραπτά τους.

    Οι λατινικές πηγές για το φραγκικό Βασίλειο, τον Καρλομάγνο κλπ. βρίσκονται εύκολα, ακόμα και στο διαδίκτυο: για αρχή σας συνιστώ τους Pullan, Mansi, Migne, Historiae (Ρίχερος), I. Mourret (A History of the Catholic Church), Robert Folz: the Coronation of Charlemagne, London 1947, pp 142-143.

    Θερμές ευχές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Περασμένα μεγαλεία καί διηγώντας τα νά κλαίς...

    Χαίρομαι νά διαβάζω γιά προγόνους μας πού προσέφεραν έργο καί όμως παρέμειναν άγνωστοι. Ειδικά η περίοδος της βυζαντινής αυτοκρατορίας μέ συναρπάσει.

    Χρόνια πολλά Ελίνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ευχαριστώ για τον διπλό κόπο να απαντήσετε. Την δεύτερη φορά, ήσασταν σαφέστερος. Ομως κάποια πράγματα γνωρίζω και εγώ γιατί έχω ενδιαφερθεί με ορισμένα θέματα που αναφέρετε. Εν πάσει περιπτώσει, φαίνεται ότι και εσείς έχετε ασχοληθεί-δεν ξέρω βέβαια αν είναι και η δουλειά σας.
    Ομως θα ήθελα να καταλήξει κάπου η συζήτησή μας. Πώς τελικά ΄νομίζετε ότι πρέπει να αποκαλείται εκείνη η περίοδος; Και γιατί εμπλέκετε τον Πλήθωνα ως δυτικόφερνο; Εκείνος ήταν αρχαιολάτρης, αντιστρεφόταν τον κλήρο και δίδασκε την αρχαιοελληνική γραμματεία. Ο ίδιος υποστήριζε "Ελληνες εσμέν" και αρνήθηκε να υπογράψει για την Ενωση Εκκλησιών στη Φλωρεντία, παρ΄όλο που μετείχε στη Σύνοδο.
    Δοκίμασε μάλιστα ένα διάστημα να διδάξει Πλάτωνα στην Ιταλία (μετά τη Σύνοδο),αλλά η διδασκαλία του δεν έγινε ευχαρίστως αποδεκτή από τους Λατίνους, γιατί στη Δύση είχε επικρατήσει περισσότερο ο Αριστοτέλης. Ο μαθητής του Βησσαρίωνας, πέτυχε περισσότερο στην διδασκαλία του΄Πλάτωνα στη Δύση. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. -1-

    κ. Γαληνού, αρνούμαι να κάνω τον διαχωρισμό "Γραικών" και "Λατίνων", διότι τα πράγματα δεν είναι τετράγωνα, όπως τα ερμηνεύουνε στην Δύση. Δυστυχώς η αγγλοσαξονική Σχολή είναι η επικρατούσα αυτή την στιγμή, και δυστυχώς πολλοί συμπατριώτες μας (η πλειοψηφία θα λέγαμε!) σε ελληνικά πανεπιστήμια ακολουθούνε τυφλά αυτή την Σχολή. Δεν αναφέρθηκα τυχαία στους "εθνοπατέρες" μας, σαν τον Κοραή. Δυστυχώς οι νεο-Έλληνες συνεχίζουμε αυτή την Παράδοση, της εξάρτησής μας από την Γνώση που έρχεται από την Δύση.

    Είναι δύσκολο, αλλά όχι ακατόρθωτο, να αποκτήσουμε ανεξαρτησία στην ιστορική έρευνα, και να γίνουμε αυτόφωτοι, εγκαθιδρύωντας την δική μας Σχολή.

    Η Αυτοκρατορία, ασχέτως αν διαιρέθηκε πολλές φορές δικοικητικά, αποτελούνταν από ένα έθνος, το Ρωμαϊκό. Ήσουν ή δεν ήσουν Ρωμαίος Πολίτης/Υπήκοος, μέχρι το 1453 μ.Χ. "Εσμέν Ρωμαίοι, αυτό γαρ αρκεί". Ρωμαίοι ήσαν και οι βασιλείς του βασιλείου του Πόντου. Ρωμαίοι αυτοαποκαλούνται και οι ελληνόφωνες μουσουλμάνοι, που επιβιώνουνε ακόμα στα μέρη αυτά. "Σχολή Ρωμαίων" διαβάζει κανείς στην επιγραφή, στην Τραπεζούντα, ακόμα και σήμερα.

    Οι Άγγλοι, σαν τον Yiets, φερ' ειπείν, δεν μπορούνε να κατανοήσουνε πώς είναι δυνατόν να υπάρχει Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, με βασιλεύουσα την Κωνσταντινούπολη ή την Νίκαια (τα χρόνια της Φραγκοκρατίας). Και δεν μπορούν να το καταλάβουνε αυτό, διότι στην φραγκική Δύση υπήρχε Φεουδαλισμός, ενώ στην Ρωμανία δέσποζε μέχρι τέλους το ρωμαϊκό Δίκαιο. Αυτή η συζήτηση θα μπορούσε να μας πάρει μέρες πολλές, ίσως και μήνες...

    -συνεχίζεται-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. -2-

    Το θέμα μας ήταν από την αρχή ο όρος "Βυζάντιο". Σαν υπογράμμισα ότι σήμερα, στο 21ο αιώνα, που οι πηγές είναι προσβάσιμες, δεν δικαιολογούμαστε να μην ανανεώνουμε την Γνώση. Και είμαι _βέβαιος_ ότι θα γνωρίζετε, κ. Γαληνού, ως άνθρωπος με μεράκι (απ' ό,τι φαίνεται και από τον γραπτό σας λόγο), ότι οι γνώσεις μας για την Ιστορία μας "μπάζουνε από παντού".

    Ο κόσμος μπερδεύει την δικοικητική διαίρεση της Αυτοκρατορίας (π.χ. το ότι ο Θεοδόσιος ο Μέγας διαίρεσε την αυτοκρατορία σε δύο κομμάτια, δίνοντας από ένα στον κάθε του γιο) με την εθνική αλλοίωση που υπέστη από τις φραγκικές κατακτήσεις σε βάρος των εδαφών της: οι Φράγκοι έφεραν τον Φεουδαλισμό, και αργά και σταθερά επέβαλλαν και τον φραγκικό Χριστιανισμό. Όπως θα γνωρίζετε, ακόμα και με την Πρεσβυτέρα Ρώμη υπό φραγκική Κατοχή, ο Πάπας συμμετείχε στις Οικουμενικές Συνόδους, και συγκοινωνούσε με τους υπολοίπους τέσσερις Πατριάρχες/Πάπες. Το Σχίσμα λαμβάνει χώρα όταν οι επίσκοποι είναι πια Φράγκοι.

    Ο Πλήθωνας ήταν ο πρώτος που έδωσε ισχυρό πλήγμα στο ταλαίπωρο έθνος, διατυμπανίζοντας ότι οι Ρωμαίοι "είναι δυνάστες". Δημιούργησε ολόκληρο κίνημα, ξεχάσατε τον Χαλκοκονδύλη που γράφει με έναν τρόπο εντελώς πρωτότυπο για την εποχή του (χρησιμοποιεί όπου μπορεί αρχαιοελληνικά τοπωνύμια), νεοπαγανιστών και αρχαιολατρών.

    Δεν είναι τυχαίο αυτό. Ούτε είναι τυχαίες οι τιμές που δώθηκαν στους ανθρώπους αυτούς από το Βατικανό. Αν διαβάσετε τις επιστολές του Βισσαρίωνος, ιδιαίτερα αυτές που αφορούν στα παιδιά του Θωμά του Παλαιολόγου, θα δείτε την λογική αυτών των ανθρώπων: προσκυνούνε τον (φράγκο-)Πάπα, προκειμένου να σωθούνε από την τουρκιά. Οι επιστολές που σας αναφέρω αναδεικνύουνε αυτό με γλαφυρότατο τρόπο.

    http://www.youtube.com/watch?v=2IYwMTijDIc

    Η κ. Αρβελερ λέει κάποια πράγματα παραπάνω. Την αναφέρατε, και χαίρομαι γι' αυτό. Η ίδια γράφει ότι "διστάζει" να αναφέρει τον προσδιορισμό "Ρωμαίος", έναντι του "βυζαντινού", διότι είναι αρνητικά φορτισμένος στις μέρες μας. Είναι πολύ δύσκολο να επικρατήσει, και να γίνει κατανοητή η σημασία του. Γι'α υτό προτιμά την δημοτική "Ρωμηός", όπως επικράτησε μεταξύ των απλών και αγράμματων ανθρώπων.

    -συνεχίζεται το τελευταίο μέρος-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. -3-

    -επίλογος-

    Θα πρέπει να βάλουμε τα πράγματα κάτω. Να δούμε ΠΟΙΟΙ αποκάλεσαν τους προγόνους μας "βυζαντινούς" και "γραικούς", και ποιοί δικοί μας επέβαλλαν στανικά τον προσδιορισμό "Γραικός" και "Έλλην". Δεν θα αναφέρω το μεγάλο πρόβλημα που δημιουργήθηκε με την εγκαθίδρυση του Βασιλείου της Ελλάδος, και με το "μπέρδεμα" που κράτησε επί δεκαετίες, μεταξύ "Ρωμαίων" και "Γραικών": αν κάνετε μια μικρή έρευνα, θα βρείτε πολλά στοιχεία. Ακόμη και ο ίδιος ο Παπαρηγόπουλος θεωρήθηκε "Ρωμαίος", και ακυρώθηκε το διαβατήριό του...

    Πρέπει να κατανοήσει ο κόσμος ότι η Ρωμαιοσύνη κρύβει μέσα της ένα απίστευτο μεγαλείο. Ο Ελληνισμός βρίσκεται μέσα της. Η ελληνική γλώσσα, η λατινική, η ελληνιστική επίδραση, το ρωμαϊκό Δίκαιο, ο Χριστιανισμός...ο προσδιορισμός Ρωμαίος κρύβει έναν απερίγραπτο πλούτο, σε αντίθεση με τον "βυζαντινό", που παραπέμπει στον απατεώνα, στο κακόδοξο, στον κομπογιαννίτη.

    Να με συγχωρέσετε για ορθογραφικά και συνταντικά λάθη: έχω αναφέρει ξανά, ότι στο φορουμ του Ινφογνώμονα καταθέτουμε απόψεις, σαν σε προφορικό λόγο. Αν γράφαμε όπως γράφεται ένα επιστημονικό κείμενο, προς δημοσίευση σε journal, θα ήταν αδύνατο να γίνει διάλογος. Θα χρειάζονταν βδομάδες για να γραφτεί μια σελίδα...

    Σας ευχαριστώ για τον διάλογο, κι ελπίζω να συνεχιστεί σύντομα.

    Με τιμή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. -3-

    -επίλογος-

    Θα πρέπει να βάλουμε τα πράγματα κάτω. Να δούμε ΠΟΙΟΙ αποκάλεσαν τους προγόνους μας "βυζαντινούς" και "γραικούς", και ποιοί δικοί μας επέβαλλαν στανικά τον προσδιορισμό "Γραικός" και "Έλλην". Δεν θα αναφέρω το μεγάλο πρόβλημα που δημιουργήθηκε με την εγκαθίδρυση του Βασιλείου της Ελλάδος, και με το "μπέρδεμα" που κράτησε επί δεκαετίες, μεταξύ "Ρωμαίων" και "Γραικών": αν κάνετε μια μικρή έρευνα, θα βρείτε πολλά στοιχεία. Ακόμη και ο ίδιος ο Παπαρηγόπουλος θεωρήθηκε "Ρωμαίος", και ακυρώθηκε το διαβατήριό του...

    Πρέπει να κατανοήσει ο κόσμος ότι η Ρωμαιοσύνη κρύβει μέσα της ένα απίστευτο μεγαλείο. Ο Ελληνισμός βρίσκεται μέσα της. Η ελληνική γλώσσα, η λατινική, η ελληνιστική επίδραση, το ρωμαϊκό Δίκαιο, ο Χριστιανισμός...ο προσδιορισμός Ρωμαίος κρύβει έναν απερίγραπτο πλούτο, σε αντίθεση με τον "βυζαντινό", που παραπέμπει στον απατεώνα, στο κακόδοξο, στον κομπογιαννίτη.

    Να με συγχωρέσετε για ορθογραφικά και συνταντικά λάθη: έχω αναφέρει ξανά, ότι στο φορουμ του Ινφογνώμονα καταθέτουμε απόψεις, σαν σε προφορικό λόγο. Αν γράφαμε όπως γράφεται ένα επιστημονικό κείμενο, προς δημοσίευση σε journal, θα ήταν αδύνατο να γίνει διάλογος. Θα χρειάζονταν βδομάδες για να γραφτεί μια σελίδα...

    Σας ευχαριστώ για τον διάλογο, κι ελπίζω να συνεχιστεί σύντομα.

    Με τιμή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Και εγώ ευχαριστώ και εκ μέρους των λοιπών αναγνωστών, γιατί πράγματι προσπαθήσατε να δώσετε στη συζήτηση έναν προσανατολισμό.
    Εγώ εξ΄αρχής κατάλαβα ότι κάπου στοχεύατε και ήθελα να δώ ποιά τελικώς είναι η δική σας πρόταση-άποψη. Το αν θα συνέφερε να ιδρύσουμε εμείς μια δική μας Σχολή εντελώς ανεπηρέαστοι, το βλέπω δύσκολο. Είδα άλλωστε ότι και εσείς μου παραθέτετε πολλές πηγές ξενόφερτες. Το αν οι γνώσεις μας περί την Ιστορία μπάζουν, αυτό επιτρέψτε μου να το θεωρήσω λιγάκι απόλυτο. Αναγνωρίζω βέβαια ότι επικρατεί κάποια σύγχυση σε ορισμένους κύκλους. Μην ξεχνάμε όμως ότι στην Ιστορία όλα είναι σχετικά και δεν υπάρχει άσπρο και μαύρο. Γεγονότα βέβαια υπάρχουν, αλλά η αξιολόγηση της επίδρασής τους, διαφοροποείται σύν τω χρόνω.
    Για τον Βησσαρίωνα και τον Χαλκοκονδύλη, έχουμε να πούμε πολλά-εκεί σίγουρα θα μας δοθεί η ευκαιρία- καιρού επιτρέποντος όμως.
    Ευχαριστώ και εγώ. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Υ.Γ.

    Θα υστερογραφήσω, ξεκαθαρίζοντας ότι η πρόταση "οι γνώσεις για την ιστορία μπαζουν" δεν αναφερόταν σε εσάς: άλλωστε για να επιλέγουμε να διαβάζουμε τα άρθρα σας, αυτό σημαίνει ότι σας εκτιμούμε. Ο τραχύς χαρακτηρισμός "μπάζει" αναφέρεται στην θεώρησή μας για την ιστορία, που είναι διάτρητη, γεμάτη ασάφειες και αντιφάσεις.

    Επίσης, οι "ξένες" πηγές μου αναφέρονται στο βασίλειο των Φράγκων: ξεκαθάρισα (και το επαναλαμβάνω ως πρόταση σε όλους τους αναγνώστες) ότι οι πραγματικές πηγές για μας θα έπρεπε, και πρέπει, να είναι τα πρωτότυπα κείμενα. Οι αυθεντικές πηγές. Οι ερμηνεία τους επιβάλλεται να ανανεωθεί, μακριά από την ξένη βιβλιογραφία που ακολουθεί δόγματα που υφίστανται στην (φραγκική) Δύση από τα μέσα του 7ου αιώνος μ.Χ.

    Ωστόσο προσοχή: υπάρχουν πολλά κείμενα πλαστογραφημένα. Γι' αυτό τονίσαμε ότι ο Thesaurus Linguae Graecae αποτελεί την μοναδική ασφαλή επιστημονική βάση δεδομένων:
    http://www.tlg.uci.edu/

    Μπορείτε ν' αποκτήσετε δωρεάν πρόσβαση μέσω του πανεπιστημίου σας ή να γίνεται συνδρομητές με 100 δολλάρια τον χρόνο (αστείο ποσό, για να έχει κανείς πρόσβαση σε μια τέτοια βάση δεδομένων!).

    Θα μπορούσαμε, αγαπητή κ. Γαληνού, να γράφουμε ατέλειωτες ώρες για τα σοβαρά λάθη των ελληνιστών της Οξφόρδης και άλλων μεγάλων "ελληνιστικών" κέντρων.

    Έχουμε όχι μόνο το δικαίωμα, αλλά και την υποχρέωση να ιδρύσουμε δική μας Σχολή. Ήδη είναι πολλοί οι νέοι ιστορικοί που αναρωτιόνται "πώς είναι δυνατό να βρισκόμαστε σε τομέα βυζαντινών σπουδών". Δεν θα μπορέσουμε να εξελιχθούμε αν δεν ανοίξουμε τον χώρο στην αλήθεια, αν αν δεν ανανεώσουμε (update) την γνώση μας.

    Η Ε.Ε. ένωση απεικονίζει, σ' ένα μετάλλιό της, τον Καρλομάγνο. Γιατί; Ο Φράγκος κατακτητής της Παλαιάς Ρώμης, αυτός που έβαλε τα θεμέλια για την διαίρεση των εκκλησιών, αυτός που δημιούργησε πολιτιστική εθνοκάθαρση στους υπό κατοχήν του Ρωμαίους, κι έθεσε τις βάσεις για το Σχίσμα γίνεται σύμβολο ενότητας;

    Γιατί όχι ο Ιουστινιανός, φερ' ειπείν....

    Το ερώτημα που θα πρέπει να θέσει ο φιλομαθής είναι: τί εστι Γραικός, τί Έλλην, τί Ελληνιστής, τί Ρωμαίος, τί Ρωμηός, τί Βυζαντινός.

    Θα χρειαστεί να ψάξει πολύ, και ίσως η έρευνα αυτή του πάρει χρόνια. Θα ανταμειφθεί ωστόσο στο τέλος, και μαθαίνοντας την αλήθεια δεν θα την διαπραγματεύεται πια. Όπως ξεκίνησα και στο πρώτο μου μήνυμα στο άρθρο σας "οι γευσιγνώστες δεν παζαρεύουν".

    Σας χαιρετώ ξανά, και θα επανέλθουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Η άποψη περί Καρλομάγνου όπως την θέτετε, με βρίσκει απόλυτα σύμφωνη. Σ΄αυτό το συμπέρασμα έχω καταλήξει και εγώ. Συμφωνώ και για την νύξη περί Ιουστινιανού-άλλωστε επί δικής του εποχής έγινε η πρώτη μαζική εποίκηση Ελλήνων (Βελισσάριος, Ραβέννα κλπ) στην Ιταλία και άρχισε η διάδοση της ελληνικής παιδείας εκεί. Ομως η Δύση και η Αναγέννηση (αρχής γενομένης από την ιταλική), οφείλουν πάρα πολλά στους Ελληνες που κατέφυγαν εκεί προ της Αλωσης και λίγο μετά. Βεβαίως, γνωρίζω τα περί προσηλυτισμού τους στον Καθολικό Κλήρο και τα αξιώματα που έλαβαν (αναφέραμε ήδη κάποιους...). Ομως μάλλον δεν είχαν επιλογή. Διέσωσαν και διέδωσαν τουλάχιστον το ελληνικό πνεύμα. Σχετικά με την έρευνα του γνωστού σας, ελπίζω να μη λησμονήσει την Μαρκιανή Βιβλιοθήκη.
    Ευχαριστώ και πάλι μετ΄ευχών. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Aναφέρθηκε πρίν ότι η Ρωνιοσύνη κρύβει μέσα της τήν λατινική γλώσσα καί τό Ρωμαϊκό Δίκαιο. Θεωρώ ότι σάν αστείο αναφέρθηκε αυτό.

    Ασε πού τό Ρωμαϊκό Δίκαιο είναι μύθος. Αντιγραφή έκαναν οι Ρωμαίοι του Αθηναϊκού Δικαίου καί αυτού των Λακεδαιμονίων.

    Οι βυζαντινοί είχαν επίγνωση της ελληνικής καταγωγής τους, απλά επέμεναν στόν όρο "Ρωμαίος" γιά νά υπερισχύουν διπλωματικώς έναντι των αντιπάλων τους, αλλά καί γιά νά τιμήσουν αυτούς πού δημιούργησαν τήν κρατική τους υπόσταση, δεδομένου ότι οι Αρχαίοι Ελληνες ουδέποτε δημιούργησαν ελληνικό κράτος.

    Καλό είναι σέ ένα blog κάποιος πού θέλει νά πείσει, νά αποφεύγει μακροσκελείς ανακοινώσεις. Καί μόνο τό γεγονός ότι χρησιμοποιεί μεγάλα κείμενα σημαίνει ότι είναι σέ λάθος δρόμο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Φίλε fstav,

    Ο Νίκος Λυγερός υποστήριξε, πρόσφατα (και αυτή αποτελεί και θέση του), ότι οι άνθρωποι συγκεκριμένης νοημοσύνης, συγκεκριμένου "IQ", ομαδοποιούνται. Και συνήθως αυτο-απομονώνονται από ανθρώπους υψηλοτέρου IQ.

    Όταν ένας άνθρωπος ανήκει σε μια μειοψηφία, δεν σημαίνει αυτόματα ότι έχει άδικο. Αν έχεις διαβάσει τα άπαντα σωζόμενα έργα του Πλάτωνος, θα δεις ότι σχεδόν παντού ο αρχαίος αυτός φιλόσοφος υποστηρίζει την μειοψηφία...

    Οι θέσεις μας είναι ξεκάθαρες, όπως και ο λόγος μας: αν δεν σου δημιουργούνται συνειρμοί, προσπάθησε απλά να εκφράσεις την διαφωνία σου, και άφησε κατά μέρους τους απόλυτους χαρακτηρισμούς, διότι πολύ απλά αυτοκατατάσσεσαι στην μάζα. Αντί να ερευνάς "τας γραφάς", προτιμάς τον αφορισμό: διότι απλούστατα χρειάζεσαι μια ταυτότητα ως καβούκι, για να επιβιώσεις...όποια και να 'ναι...

    Θα χαιρόμουν να έβλεπα αποδείξεις για όλα αυτά που ισχυρίζεσαι. Όταν αναφέρεις ότι το ρωμαϊκό δίκαιο είναι μύθος, περιμένουμε τις πηγές σου.

    Επίσης, η ελληνική καταγωγή είναι γλωσσική: προσπερνάς τα ελληνιστικά χρόνια, σαν να μην υπήρξαν ποτέ. Γνωρίζεις άραγε ότι χάρη στα πρώιμα ρωμαϊκά χρόνια η ελληνική γλώσσα έγινε κοινή γλώσσα, και στις εβραϊκές συναγωγές η γλώσσα της πειθούς έγινε η ελληνική; Γνωρίζεις πόσοι Εβραίοι απέκτησαν ελληνικά ονόματα;

    Περιμένουμε στοιχειοθέτηση των προτάσεών σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Υ.Γ.

    Μου διέφυγε ν' απαντήσω στην τελευταία πρότασή σου, φίλε fstav: "καλό είναι σε ένα blog..."

    Καταρχάς, δεκτές οι συμβουλές, αλλά στην συγκεκριμένη περίπτωση ο τρόπος που "κουνάς το δάχτυλο" μάλλον αποκαλύπτει κάποια πραγματάκια που θα πρέπει να σκεφθείς. Επίσης, όταν γίνεται διάλογος, δεν σημαίνει ότι θέλουμε να πείσουμε και κάποιον: ούτε η κα Γαληνού προσπάθησε να "προπαγανδίσει" κάτι, ούτε εγώ.

    Η συζήτηση μακριά από τα στέκια των εθνικιστών και των άρρωστων υπερεθνικιστών στηρίζεται στον λόγο, και όχι στις φωνές.

    Οι "αρχαίοι Έλληνες", τους οποίους αναφέρεις λες και είναι πρόγονοί σου (άραγε καταλαβαίνεις γρι από τον Ησίοδο;), θα ήταν πρόγονοί σου αν ήξερες να συνδιαλέγεσαι. Αυτοί ανέπτυξαν πρώτοι την διαλεκτική, κι έφτασαν τον ανθρώπινο λόγο και την ρητορεία σε επίπεδα που μόνο λίγοι μπορούν να φτάσουν σήμερα.

    Η δε απόρριψη από μέρους σου των λατινοφώνων Ρωμαίων, δείχνει μάλλον ασχετοσύνη, και θα έπρεπε να ντρέπεσαι να εκφράζεις τέτοιες απόψεις χωρίς τον παραμικρό κόπο μελέτης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.