18/12/10

«Μπίζνες» για το Αιγαίο στα μέτρα της Αγκυρας

Η κυβέρνηση του κ. Ερντογάν παίζει την Αθήνα μονότερμα. Τη μια αφήνει ασχολίαστο τουρκικό δημοσίευμα, σύμφωνα με το οποίο στις αρχές του χρόνου στο Ερζερούμ, στην ετήσια σύνοδο των Τούρκων πρέσβεων, θα πάρει μέρος (!) ο Ελληνας πρωθυπουργός. Οι δύο πρωθυπουργοί θα ανακοινώσουν «σχέδιο ειρήνης για το Αιγαίο», σχετικά με την υφαλοκρηπίδα και τα άλλα προβλήματα.
Απόρρητα έγγραφα του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας και της ελληνικής πρεσβείας στην Αγκυρα που περιγράφουν την τουρκική πολιτική Απόρρητα έγγραφα του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας και της ελληνικής πρεσβείας στην Αγκυρα που περιγράφουν την τουρκική πολιτική Η ελληνική κυβέρνηση ούτε επιβεβαίωσε ούτε διέψευσε· δεν αντέδρασε καν. Από τη Νέα Υόρκη ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας κ. Νταβούτογλου έσπευσε προχθές να δηλώσει ότι ήδη «κάνουνε μπίζνες στο Αιγαίο» χωρίς περαιτέρω διευκρινίσεις.

Ολα αυτά το λιγότερο που υποδηλούν είναι ότι Αθήνα και Αγκυρα χρησιμοποιούν το Αιγαίο η κάθε μια για την εξυπηρέτηση της πολιτικής της.

Η μείωση της έντασης και η ειρήνη στο Αιγαίο αποτελεί πάγια ελληνική επιδίωξη, με την προϋπόθεση ότι δεν θα παραχωρηθούν κυριαρχικά και οικονομικά ελληνικά δικαιώματα και συμφέροντα.

Παραχώρηση
Ομως, το οποιοδήποτε σχέδιο ή συμφωνία ειρήνης για το Αιγαίο (αν δεν επέλθει προηγούμενη τουρκική αλλαγή πολιτικής) συνεπάγεται εξ ορισμού παραχώρηση, διότι όλα τα συναφή θέματα, από την υφαλοκρηπίδα, την ΑΟΖ, τη ζώνη αλιείας, τον εναέριο χώρο, την περιοχή έρευνας και διάσωσης κ.λπ. έχουν ως βάση και εξαρτώνται από το εύρος των χωρικών υδάτων. Το εύρος των χωρικών υδάτων δεν έχει ακόμα οριοθετηθεί, ενώ παραμένει ενεργό το casus belli για την επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων μέχρι τα 12 ν.μ.

Και όμως, πίσω από αυτή «τη ρουτίνα» στην αντιμετώπιση του θέματος κρύβονται σημαντικές αλλαγές της τουρκικής πολιτικής που σημειώθηκαν στο παρελθόν και τις οποίες δεν εκμεταλλεύθηκε ποτέ η Αθήνα.

Νόμος του '64
Η Τουρκία το 1964 ψήφισε το νόμο 746/15-5-64 για το εύρος των χωρικών υδάτων στο Αιγαίο.
Με το νόμο αυτό η Τουρκία αποδεχόταν:

* Την αρχή της μέσης γραμμής, εκεί όπου υπήρχε επικάλυψη ελληνικής και τουρκικής χωρικής θάλασσας (όπως είναι στις ανατολικές ακτές των νήσων Λέσβου, Σάμου, Χίου, Ικαρίας, Καστελόριζου κ.λπ.) και δεν είχε επέλθει προηγουμένως συμφωνία. Η ενέργεια αυτή ήταν λογική και είχε ως βάση τη διεθνή νομιμότητα.
* Την αρχή της αμοιβαιότητας, δηλαδή αν η Ελλάδα επέκτεινε τα χωρικά ύδατά της στα 10 ν.μ. ή 12 ν.μ. το ίδιο θα μπορούσε να κάνει και η Τουρκία, καθώς επίσης και το αντίστροφο.

Η Αθήνα δεν εκμεταλλεύθηκε ποτέ τις διατάξεις του τουρκικού νόμου, θεωρώντας τον προφανώς ως «σίγουρο».

Η τουρκική πολιτική άλλαξε το 1982, με στόχο το σφετερισμό των ελληνικών κυριαρχικών και οικονομικών δικαιωμάτων στο Αιγαίο. Ετσι η Τουρκία (από κοινού με τις ΗΠΑ, το Ισραήλ και τη Βενεζουέλα) όχι μόνον καταψήφισε το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982, αλλά βρήκε την ευκαιρία να αλλάξει και το νόμο για τον καθορισμό του εύρους των χωρικών υδάτων, ψηφίζοντας το νόμο 2674/1982.

Ισχύων νόμος
Με τον ισχύοντα νόμο:
* Καταργείται η αρχή της αμοιβαιότητας και ορίζεται ότι για την οριοθέτηση των χωρικών υδάτων θα λαμβάνονται υπόψη όλες οι ιδιομορφίες στη θάλασσα, καθώς και η αρχή της επιείκειας. Αυτό αναφέρεται σαφώς στα ελληνικά νησιά στο Αν. Αιγαίο. Προκειμένου ακόμα να αιτιολογήσει τις επεκτατικές βλέψεις της κατά της Ελλάδας και να επιβάλει τις θέσεις του τουρκικού νόμου, η Αγκυρα ισχυρίζεται ότι τα ελληνικά νησιά αποτελούν συνέχεια της ηπειρωτικής Τουρκίας.

* Καταργείται η μέση γραμμή τόσο για τα χωρικά ύδατα όσο και για τα θαλάσσια σύνορα και αυτά θα καθορίζονται με την αρχή της επιείκειας και τις ιδιομορφίες της περιοχής. Για παράδειγμα, στην περιοχή της Σάμου, της Χίου, του Καστελόριζου κ.λπ., όπου η απόσταση με την Τουρκία είναι 3 ν.μ., τα χωρικά ύδατα και τα θαλάσσια σύνορα δεν θα είναι 1,5 ν.μ. (μέση γραμμή), αλλά η περιοχή θα ανήκει σύμφωνα με τον τουρκικό νόμο στην Τουρκία, διότι εκεί υπάρχουν ιδιομορφίες, αφού η Τουρκία ισχυρίζεται ότι τα νησιά αυτά αποτελούν προέκταση και συνέχεια της ηπειρωτικής Τουρκίας...
Σύμφωνα με το νόμο, το υπουργικό συμβούλιο της Τουρκίας είναι αυτό που θα καθορίζει τις γραμμές βάσης, δηλαδή την περιοχή από την οποία μετρώνται (αρχίζουν) τα χωρικά ύδατα. Ετσι στην περιοχή του κόλπου της Σμύρνης, στα Στενά κ.λπ., η Τουρκία μπορεί να ορίσει γραμμή βάσης 60 ν.μ. και τα τουρκικά χωρικά ύδατα να φτάσουν μέχρι... τη Θάσο.

Οι ελληνικές κυβερνήσεις γνωρίζουν πολύ καλά το θέμα από το 1982, όταν εκφράστηκαν εγγράφως και επισήμως οι σφοδρές ανησυχίες για τον τουρκικό νόμο και ετέθησαν και υπόψη τού τότε πρωθυπουργού, χωρίς όμως να υπάρξει συνέχεια.

Είναι ενδεικτικό το απόρρητο έγγραφο του τότε Α/ΓΕΑ Ν. Κουρή προς τον πρωθυπουργό Α. Παπανδρέου, αλλά και το τηλεγράφημα της ίδιας περιόδου από την πρεσβεία της Αγκυρας που γνωστοποιεί τον τουρκικό νόμο. * http://www.enet.gr

8 σχόλια:

  1. Ο Γιωργακης Παπανδρεου-Τσολακογλου ξεπουλαει οτι του ζηταει ο σουλτανος του. Η ΝΔ μουγγα. Η προδοσια ειναι καθολικη απο τον πολιτικο κοσμο. Χρειαζομαστε νεο Γουδι επειγοντως.

    Αντρεας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. «...η Τουρκία (από κοινού με τις ΗΠΑ, το Ισραήλ και τη Βενεζουέλα) όχι μόνον καταψήφισε το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982, αλλά βρήκε την ευκαιρία να αλλάξει και το νόμο για τον καθορισμό του εύρους των χωρικών υδάτων, ψηφίζοντας το νόμο 2674/1982. Με τον ισχύοντα [στην και για την Τουρκία] νόμο:
    * Καταργείται [δήθεν] η αρχή της αμοιβαιότητας και ορίζεται ότι, για την οριοθέτηση των χωρικών υδάτων θα λαμβάνονται υπόψη όλες οι ιδιομορφίες στη θάλασσα, καθώς και η αρχή της επιείκειας.
    Αυτό αναφέρεται -σαφώς- στα Ελληνικά νησιά στο ανατολικό Αιγαίο.
    Προκειμένου, ακόμα, να αιτιολογήσει τις επεκτατικές βλέψεις της -κατά της Ελλάδας- και να επιβάλει τις θέσεις του τουρκικού νόμου, η Άγκυρα ισχυρίζεται [άκουσον] ότι, τα Ελληνικά νησιά αποτελούν συνέχεια της ηπειρωτικής Τουρκίας.
    * Καταργείται [δήθεν] η μέση γραμμή, τόσο για τα χωρικά ύδατα όσο και για τα θαλάσσια σύνορα... και αυτά θα καθορίζονται με την αρχή της επιείκειας και τις ιδιομορφίες της περιοχής...»
    -:-
    - Αγαπητή, συμπαθής και αξιόπιστη ΚΥΡΑ ΑΔΑΜ,
    έχω ξαναπεί πως, πολλές φορές -άθελά μας- προσφέρωμε κακές υπηρεσίες, με κάποιες προσεγγίσεις μας, στα εθνικά θέματα.
    Η Τουρκία μπορεί να μεθοδεύει ό,τι θέλει. Μπορεί να καθοδηγεί τις δυνάμεις της όπως νομίζει. Απ’ την άλλη όμως, είμαστε εμείς και το δικό μας δίκαιο, παράλληλα με το διεθνές.
    Δεν έχω λόγους να δεχτώ -επουδενί- τίποτα απ’ όλα αυτά τα διοχετευόμενα και επαναλαμβανόμενα και αναμασώμενα, όταν ο πρωθυπουργός μας, από βήματος της Βουλής, ξεκαθάρισε όλα τα σχετικά αμφιλεγόμενα.
    Στα ζητήματα αυτά έχω επισημάνει πως, δεν νομιμοποιείται ούτε η κυβέρνηση ούτε και η βουλή ακόμη, να εκχωρήσει σπιθαμή Ελληνικού εδάφους, υπεδάφους, υδάτων και αέρα, χωρίς παλλαϊκό δημοψήφισμα. Το Σύνταγμα είναι σαφές και ρητό. Εκεί -δε- που κάποια τυχόν ειδική διάταξη αντίκειται σε γενική, υπερισχύει η γενική.
    Έτσι, παρ’ ότι δεν έχωμε προδότες και μειοδότες στη κυβέρνηση, ούτε και σε προηγούμενη, ακόμη κι’ αν είχαμε, δε’ νομίζω πως θα έπαιζαν το κεφάλι τους, όχι την πολιτική τους σταδιοδρομία, γιατί περί αυτού πρόκειται. Έχουν γνώσι οι εγχώριοι φύλακες και είναι πολλοί και παντού

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @Υμετερος
    "Δεν έχω λόγους να δεχτώ -επουδενί- τίποτα απ’ όλα αυτά τα διοχετευόμενα και επαναλαμβανόμενα και αναμασώμενα, όταν ο πρωθυπουργός μας, από βήματος της Βουλής, ξεκαθάρισε όλα τα σχετικά αμφιλεγόμενα. "

    Αυτο ειναι τρομερο ανεκδοτο. Η αναξιοπιστια των λογων του Γιωργακη ειναι δεδομενη (λεφτα υπαρχουν, οχι αλλα μετρα ελεγε πριν τις δημοτικες, κλπ).

    Σε λιγο θα μας πεις και οτι σχεδιαζει επεκταση εγχωριων υδατων στε 12 στο Ανατολικο Αιγαιο.

    Αρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @ Υμέτερο

    >Στα ζητήματα αυτά έχω επισημάνει πως, δεν νομιμοποιείται ούτε η κυβέρνηση ούτε και η βουλή ακόμη, να εκχωρήσει σπιθαμή Ελληνικού εδάφους, υπεδάφους, υδάτων και αέρα, χωρίς παλλαϊκό δημοψήφισμα<

    Εκχώρησε τα Ίμια (1996) και άλλα "ζωτικά συμφέροντα" (1997), χωρίς δημοψήφισμα.

    >Απ’ την άλλη όμως, είμαστε εμείς και το δικό μας δίκαιο, παράλληλα με το διεθνές.<

    Χα, χα χα, αυτό κι αν είναι ανέκδοτο!! Και η Κύπρος έχει το δίκαιο με το μέρος της εδώ και 36 χρόνια.

    Διάβαζε την έμπειρη Κύρα Αδάμ, διότι εκείνη είναι ρεαλίστρια, ενώ εσύ μάλλον αιθεροβάμων.

    Νίκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. - Αγαπητοί μου φίλοι Άρη & Νίκο,
    Σας διαβεβαιώ και τους δύο -όπως και τους άλλους πολυάριθμους φίλους αναγνώστες εδώ- πως, ουδέποτε μου γεννήθηκε διάθεση ν’ αστειευτώ, ειδικά επί εθνικών θεμάτων. Θα παρακαλούσα -δε- κι’ εσάς να πράττετε το ίδιο. Αλλού χωρούν -πολλοί- αστεϊσμοί.
    Στην παγκόσμια σκακιέρα εκτυλίσσεται ένα πολυσύνθετο παιχνίδι, που δεν μπορείς εύκολα να παρακολουθήσεις από ένα σημείο και μετά, παρά μόνο από την αρχή της παρτίδας. Στο όποιο θέατρο επιχειρήσεων κάθ’ ένας τοποθετούμενος -μεγάλος ή μικρός- επιφυλάσσει στον εαυτό του έναν ρόλο κι’ έχει έναν σκοπό, αφ’ εαυτού ή ως εντεταλμένος. Δεν έχω κανέναν λόγο, να δώσω άλλοθι σ’ έναν υπεύθυνο πρωθυπουργό, όποιος κι’ αν είναι, αμφισβητώντας -εκ των προτέρων- τις δεσμεύσεις του. Δεν κάνω το λάθος να εξομοιώνω προεκλογικά λόγια του μπαλκονιού, μ’ απαντήσεις σ’ ερωτήσεις κι’ επερωτήσεις στη’ Βουλή των Ελλήνων, ενώπιον της εθνικής αντιπροσωπείας και των ΜΜΕ... δηλαδή σ’ ό,τι γράφεται στα επίσημα πρακτικά κι’ επικοινωνείται στο’ λαό.
    Είναι μέγα σφάλμα να λέγεται ένας ατυχής-κακός χειρισμός εκχώρηση, ως να ήταν (Ίμια). Το Κυπριακό ζήτημα δεν είναι τόσο απλό, όσο θα ήταν αν ο Ελληνισμός ήταν πράγματι -κι’ όχι κατ’ όνομα σύσσωμος- και βεβαίως, είχε προετοιμαστεί για ενδεδειγμένη λύση, απαιτώντας το δίκαιο ειρηνικά ή κι’ αλλιώς. Το ειρηνικό πάντα προηγείται στους σώφρονες κι’ ακολουθεί σπανίως το άλλο, αν το πρώτο αποβεί αναποτελεσματικό.
    Στο ίδιο -ως προηγουμένως- πνεύμα, θα είχα προχωρήσει στην επέκταση των χωρικών υδάτων, κατά τις προβλέψεις του διεθνούς δικαίου, από τότε που δόθηκε το δικαίωμα φρέσκο... ή έστω αργότερα, εφ’ όσον -βεβαίως- είχα κατάλληλα προετοιμαστεί, διπλωματικά κι’ αλλιώς. Επίσης, θα είχα αποφύγει σφάλματα, που θα μ’ έφερναν σε δυσκολότερη θέση, όπως κάποια γνωστά, για να μη ν τ’ απαριθμώ εδώ, μια που δεν μου το επιτρέπει η εμπειρία μου, παρά τον πειρασμό που μπαίνω, όπως κι’ εσείς.
    Δεν είναι όλα δημοσιοποιήσιμα, όπως αντιλαμβάνεστε... και καλώς.
    Το τελευταίο άπτεται και της απάντησής μου και του σχολίου μου.
    Ο αξιότιμος πρώτος φίλος εδώ, του βήματος αυτού και άλλοι συνεργάτες του, μπορούν να με καταλάβουν, χωρίς να χρειάζεται να το επισημάνω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ Υμέτερο

    Τα Ίμια κακός χειρισμός, το ίδιο και η Μαδρίτη και όλη η ενδοτική πολιτική, η οποία μας έφερε, μέχρι στιγμής, στην απώλεια του εθνικού ελέγχου επί της Δ. Θράκης και όχι μόνο;

    Όταν μιλάς για διεθνές δίκαιο και το θεωρείς "όπλο", πρέπει να είσαι μάλλον αιθεροβάμων, όπως σου έγραψα, αφού δεν αντιλαμβάνεσαι ότι ένα μόνο δίκαιο υπάρχει στην πολιτική (και όχι μόνο, δυστυχώς!), αυτό του ισχυροτέρου.

    Νίκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @ \Y\meteros

    "Δεν έχω κανέναν λόγο, να δώσω άλλοθι σ’ έναν υπεύθυνο πρωθυπουργό, όποιος κι’ αν είναι, αμφισβητώντας -εκ των προτέρων- τις δεσμεύσεις του. Δεν κάνω το λάθος να εξομοιώνω προεκλογικά λόγια του μπαλκονιού, μ’ απαντήσεις σ’ ερωτήσεις κι’ επερωτήσεις στη’ Βουλή των Ελλήνων, ενώπιον της εθνικής αντιπροσωπείας και των ΜΜΕ... δηλαδή σ’ ό,τι γράφεται στα επίσημα πρακτικά κι’ επικοινωνείται στο’ λαό."

    Agapite Ymetere se diafevgei oti me ta logia tou mpalkoniou "xrimata yparxoun" kai alla tetois, kerdise o GAP kai i symmoria tou tis ekloges.

    Loipon giati na mi synexizetai to mpalkoni apo ton GAP kai stin Bouli::. Den mas pytheis. Oxi monon kaneis lathos, alla sigoura apatasai!!!

    Xenokrates apo Bienni

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.