21/12/10

Μια ανθρώπινη ιστορία για την εκδίκηση και τη συγνώμη

της Ελίνας Γαληνού
Τα σχόλια που διάβασα στο ιστολόγιό μας αυτές τις ημέρες για το θέμα της βίας ως φαινόμενο εκδικητικής συμπεριφοράς, μου έφεραν στο νού μια ιστορία που έζησα κάποτε στο κοντινό μου περιβάλλον. Η ιστορία αυτή αφορά δύο ανθρώπους, έναν θύτη και ένα θύμα που
η τύχη το έφερε να συναντηθούν σε έναν χώρο εργασίας. Και οι δύο αυτοί άνθρωποι, ήταν αξιόλογοι επιστήμονες και είχαν μάλιστα διανύσει παρόμοια διαδρομή ώσπου να φτάσουν στην καταξίωση και να ανέβουν στην έδρα του Πανεπιστημιακού διδασκάλου. Ανάλογες πικρές εμπειρίες, αντιξοότητες που λογικά, θα περίμενε κανείς να τους συνδέσουν περισσότερο αντί να τους χωρίσουν.
Αρχικά βέβαια, έγιναν στενοί φίλοι και συνεργάζονταν αρμονικά προσπαθώντας να οργανώσουν όσο καλύτερα γινόταν, την επιστημονική σχολή του νεοσύστατου εκείνου ελληνικού Πανεπιστημίου. Στην διαδρομή όμως, τα πράγματα άλλαξαν. Η πολιτική ζωή της χώρας, περνούσε στη φάση της Δικτατορίας. Ο ελληνικός λαός, εξαναγκαζόταν να μάθει να ζεί με τυφλή υπακοή και να σωπαίνει αν ήθελε να επιβιώσει. Το κλίμα αυτό φυσικά, εξαπλώθηκε αμέσως σε όλους τους τομείς, με πρώτο στόχο τους πνευματικούς χώρους. Σχολεία και Πανεπιστήμια, υποχρεώθηκαν να συνθηκολογήσουν με τις επιταγές του νέου καθεστώτος, για να συνεχιστεί η λειτουργία τους. Υποχρεωτική η παρουσία των πανεπιστημιακών διδασκάλων σε όλες τις τελετές που παρίσταντο εκπρόσωποι της κυβέρνησης, είτε ήταν Σαββατοκύριακα, είτε αργίες.
Ηταν 25η Μαρτίου του 1968 και είχε κανονιστεί αφαίρεση αμυγδαλών για το παιδί του ενός. Ο άνθρωπος, πέρα από τις όποιες υποχρεώσεις του, ήταν και πατέρας. Επρεπε να είναι κοντά στην οικογένειά του εκείνες τις ώρες, οπότε δήλωσε απουσία από το Πανεπιστήμιο κατά την ημέρα της τελετής της Εθνικής επετείου...Η απουσία του όμως καταγράφηκε δίνοντας το έναυσμα για τις κακές εξελίξεις που επακολούθησαν. Σαν άνθρωπος καλοπροαίρετος, δεν αντιλήφθηκε ότι από τότε, η συμπεριφορά του φίλου-συναδέλφου που αναφέραμε αρχικά, άρχισε κάπως να αλλάζει απέναντί του. Ηξερε παρ΄όλη τη φιλία που τους συνέδεε, ότι ο άλλος ήταν διαφορετικός χαρακτήρας από κείνον, κάπως πιό σχολαστικός και λεπτολόγος ας πούμε. Ετσι δεν υποπτεύτηκε τίποτα παράξενο, όταν ο άλλος με επιμονή στρεφόταν ξανά και ξανά "στους κινδύνους παρακοής" προς το καθεστώς, επαναλαμβάνοντας ότι η εκείνη η περίφημη "απουσία" από την τελετή, είχε σχολιαστεί δυσμενώς από "τρίτους".
Πέρασε ο καιρός, ήρθε το καλοκαίρι και λίγο πριν τις διακοπές, οι οικογένειες και των δύο συναντήθηκαν μέσα σε φιλικό κλίμα όπως πάντα. Τα παιδιά τους έπαιζαν χαρούμενα στον κήπο και οι μεγάλοι τα φωτογράφιζαν. Ποιός να φανταζόταν τότε τη συνέχεια... Λίγες εβδομάδες μετά, ένα ζεστό μεσημέρι, ο ένας δέχτηκε ένα τηλεφώνημα. "Διάβασες τι γράφει στην εφημερίδα για σένα;" του είπε ένας συγγενής του. Αρπαξε σαν τρελλός την εφημερίδα και διάβασε την... είδηση της παύσης του από τα καθήκοντα του Πανεπιστημιακού διδασκάλου. Αιτιολογία, η ¨"ανάρμοστη διαγωγή" του προς τις αρχές της κυβέρνησης! Δεν χρειάζονται σχόλια για την τραγωδία που βίωσε ο άνθρωπος αυτός και η οικογένειά του, εκείνη την ώρα. Πέρα από την τεράστια ηθική βλάβη, την προσβολή και την αδικία, είχε να αντιμετωπίσει και βιοποριστικό πρόβλημα σε μια εποχή που έχτιζε σπίτι και ήταν χρεωμένος με γραμμάτια! Η οικογένεια κινδύνευε να βρεθεί στον δρόμο. Αρχισε το τρέξιμο, μήπως και μπορέσει να βρεί άκρη, να καταλάβει τι είχε συμβεί, γιατί του φέρθηκαν έτσι.
Πέρασαν πολλοί μήνες με άκαρπες προσπάθειες, αμέτρητες συναντήσεις και από τον Αννα στον Καιάφα, ώσπου κάποια στιγμή, από τυχαίο γεγονός, η υπόθεσή του έφτασε στα χέρια ενός κυβερνητικού, ο οποίος ενδιαφέρθηκε να διερευνήσει το ζήτημα. Τα στοιχεία που αποκαλύφθηκαν, αθώωναν πέρα για πέρα τον άνθρωπο. Ο κυβερνητικός ζήτησε να τον συναντήσει για να το συζητήσει άμεσα μαζί του και αφού βεβαιώθηκε απόλυτα ότι οι κατηγορίες ήταν παραπλανητικές, δεσμεύτηκε ανοιχτά ότι θα τον απάλασσε από αυτές και ότι θα επέστρεφε κανονικά στην εργασία του σύντομα. Πράγματι, σε μια εβδομάδα, έλαβε εντολή να επιστρέψει και το γεγονός δημοσιεύτηκε μάλιστα και στην εφημερίδα, αναφέροντας "αποκατάσταση παρεξήγησης". Ομως, μέσα σε όλη την χαρά, θα βίωνε και μια μεγάλη πίκρα, καθώς ο συρφετός των αποκαλύψεων για την υπόθεσή του, έβγαλε στην επιφάνεια και το όνομα του δράστη. Ηταν εκείνος, ο συνάδελφος-φίλος
Πέρασαν επτά χρόνια από τότε. Οι δύο αυτοί άνθρωποι, θύτης και θύμα, συνέχισαν να συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο, να συνεργάζονται αναγκαστικά όποτε το επέβαλαν οι περιστάσεις, αλλά το τι είχε μεσολαβήσει μεταξύ τους, ήταν πλέον κοινό μυστικό σε όλους. Ωσπου ήρθαν τα γεγονότα του 74, έπεσε η δικτατορία, άνοιξαν οι ασκοί του Αιόλου και βγήκαν στο φώς ανομολόγητα και... ανομολόγητοι με τις πλεκτάνες και τα καρφώματά τους. Ανάμεσά τους, και αυτός. Φοιτητικές ομάδες, μέσα σε ξέσπασμα αγανάκτησης, είχαν εισβάλει στο γραφείο του και βρήκαν όλα τα στοιχεία για τις καταδώσεις του προς συναδέλφους. Το κακό που επακολούθησε στο Πανεπιστήμιο, ήταν σχεδόν εκτός ελέγχου, καθώς οι φοιτητές μαζεύτηκαν έξω από τα γραφεία των θυμάτων του και φώναζαν κρατώντας μαύρες σημαίες "Κρεμάστε τον καταδότη σας"! Επελήφθη η διοίκηση του Πανεπιστημίου, συγκέντρωσε τα στοιχεία από τοςυ φοιτητές και κάλεσε τον καθηγητή-θύμα να του παραδώσει ό,τι τον αφορούσε. "Σας ανήκουν. Μπορείτε να τα παραδώσετε στην Δικαιοσύνη και νομίζουμε ότι πρέπει να το κάνετε" του είπαν. Ηταν πάλι παραμονές Χριστουγέννων.... Εκείνος περήφανος για την ηθική δικαίωση, γύρισε στο σπίτι του και συζήτησε με την οικογένειά του τα συμβάντα. Ακολούθησε σιωπή και περίσκεψη. "Αν το κάνω, η καταδίκη του είναι βέβαιη, άρα και η απόλυσή του...Ομως..." Η έφηβη κόρη του τον κοίταγε έκπληκτη. "Μα τι διστάζεις; Αυτός πήγε να μας καταστρέψει. Ξέχασες το φαρμάκι που ήπιαμε εκείνη τη μέρα, την απελπισία μας; Δώστου μια στο κεφάλι να συχάσει ο κόσμος από τέτοια καθάρματα". Γυρνάει τότε αυτός και της λέει "Το κακό όταν επαναλαμβάνεται, πολλαπλασιάζεται και δεν τελειώνει ποτέ. Σήμερα εμείς εχθροί, αύριο τα παιδιά μας. Ξέρω ότι μπορώ να του ανταποδώσω το κακό που μου έκανε, όμως είναι πιό σημαντικό να μπορέσω να μην του το κάνω".
Ετσι και έγινε. Κράτησε στα αρχεία του τα στοιχεία εκείνα και δεν τα έδωσε ποτέ στην Δικαιοσύνη. Οταν κλήθηκε να καταθέσει-γιατί υπήρχαν υπόνοιες για την ενοχή του άλλου, δήλωσε "υπήρχαν μόνο ενδείξεις και όχι αποδείξεις". Ο άλλος παρέμεινε στο Πανεπιστήμιο και δεν πλήρωσε για τα κρίματά του, έμαθε όμως σε ποιόν το οφείλει αυτό. Φεύγοντας από τη ζωή, μαθεύτηκε ότι είχε πεί στα παιδιά του "Τη ζωή μας την χρωστάμε στο μεγαλείο εκείνου του ανθρώπου. Είναι μεγάλη δύναμη να μπορεί κάποιος να συγχωρεί τον εχθρό του και να σταματάει την ορμή του κακού..."

22 σχόλια:

  1. Η Βία όποιας μορφή αποτελεί βασικό συστατικό στοιχείο του Φασισμού και αυτό αποτελεί γενική παρατήρηση.

    Υπάρχει η ρήση ενός ανθρώπου των γραμμάτων: Σε ανώμαλες συνθήκες η όποια αντίδραση όσο ακραία κιαν είναι αποτελεί φυσικό επακόλουθο.

    Την ίδια Βία που άσκησε ο πολιτικός με "ηθικά" μέσα έναντι του Πολίτη αυτή και εισέπραξε.

    Είναι φορές που η προσπάθεια αντεκδίκησης επιφέρει την επικράτηση του νόμου της ζούγκλας σε μια ευνομούμενη κοινωνία.

    Όμως όταν η δικαστική εξουσία δεν είναι σε θέση να ελέγξει τον κρατικό μηχανισμό και την Πολιτική Εξουσία τότε η αυθαιρεσία παράγει την εκτροπή.

    Σε προσωπικό επίπεδο έχω σαν δόγμα ότι η εκδίκηση είναι ένα πιάτο που σερβίρεται παγωμένο.

    Το να εξελίσσεσαι και να αποτελείς σταθερή αξία στον χρόνο είναι η καλύτερη εκδίκηση.

    Όμως με το να αγνοείς φορές την απειλή το μόνο που επιτυγχάνεις είναι να υποχωρείς καθώς αρνείσαι να παλέψεις.

    Εκεί στρέφεις το πλεονέκτημα του αντιπάλου σε μειονέκτημα του και απαντάς δυσανάλογα της προκλήσεως μεχρι του σημείου συντριβής. Γίνεσαι ανελέητος ώστε το μήνυμα να είανι καθαρό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΄Υστερα από την φυγή τού ΄Οθωνα η πολιτική κατάσταση στην Χώρα μας μπήκε σε μιά ομαλή πορεία.
    Εκείνες τις στιγμές επαίζοντο οι τύχες της ΕΛΛΑΔΑΣ.11 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1862!Καί αντί η Επανάσταση νά προχωρήσει στή σύγκληση της Εθνοσυνέλευσης καί στην ανακήρυξη της Δημοκρατίας,λες και ένα αόρατο χέρι τούς καθοδηγούσε,δήλωναν:
    "η Εθνική Συνέλευσις συγκαλείταιαμέσως πρός σύνταξιν τής Πολιτείας καί εκλογήν
    η γ ε μ ό ν ο ς "!
    Ξαναπήραμε το λυχνοφάναρο καί ψάχναμε καί πάλι για νέο "βασιλιά"εκεί στις αυλές της Ευρώπης !
    Λές και γιά όλη μας την κακοδαιμονία να έφταιγε ο ΄Οθωνας και η Αμαλία ,καί όχι ο {θεσμός}!
    Δηλαδή δεν υπήρχαν Ελληνες ικανοί γιά να γίνουν αρχηγοί_-Ηγέτες του ελληνικού Κράτους ...
    Ούτε αυτούς πού μας έδωσαν το "ΦΩΣ" ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ δεν τιμήσαμε ,ένα ΘΕΟΔΩΡΟ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ...και τόσους άλλους!
    Κάποιοι από τότε θεωρούν το ελληνικό χώμα ότι τους ανήκει.
    ΄Ετσι διαχρονικά,ενώ η πατρίδα μας εχει πρώτες ύλες και φυσικό πλούτο,με ένα υπέροχο ανθρώπινο δυναμικό τά παιδιά μας,-εμποδίζεται ακόμα νά βρεί τή σωτηρία της-στηριζόμενη σε ξένες βακτηρίες(μαγκούρες)!Μάς σπρώχνουν νά ζητάμε ε υ θ ύ ν ε ς,έξω από τόν κακό εαυτό μας καί τά παθήματά μας,μάς έφραξαν τό δρόμο της ελπίδας καί της π ρ ο κ ο π ή ς!
    Προχειρολογούμε σέ όλα τά ζητήματα
    που καίνε σάν φωτιά τον τόπο,καί ζητάνε τήν λύση τους,γία το καλό όλων τών Ελλήνων!
    Ποιός φταίει ; Ιδού τό μέγα ερώτημα που πρέπει να φωνάξουμε !
    Οι Ηγέτες μας ; Οι έλληνες Πολίτες διαχρονικά ;
    ΄Ολοι μαζί;
    Η κοινωνική καί πολιτική ζωή της χώρας μας(Ελλάδας)είναι αντιφατική
    σέ όλες της τις εκδηλώσεις!
    Νά λέμε τά πράγματα με τό όνομά τους.
    Κάποιοι δεν τους νοιάζει,γιατί απέκτισαν τεράστια οικονομική και πολιτική δύναμη.΄Αρα φυσικά εργάζονται γιά τούς πιό ισχυρούς ξένους.Τούς "αεριτζήδες"που μας ζητάνε καί τού πουλιού το "γάλα",
    σε τόκους ,τοκοχρεωσύσια....
    Ποιός μας χρέωσε ;
    "Πού πήγαν τά λεφτά ;"
    Η ελπίδα κάθε χώρας,τά νιάτα-νέοι,τά παιδιά μας,αντί να ρίχνονται στη ζωή μέ
    α ι σ ι ο δ ο ξ ί α μέ θάρρος,τούς κατέχει ο φ ό β ο ς καί η αμφιβολία γιά την επαγγελματική καί επιστημονική τους κατάρτιση,γιά ένα ανεκτό επίπεδο ζωής.
    Πού είναι η βιομηχανία ;η ανάπτυξη;
    η γεωργική παραγωγή ; η κτηνοτροφία μας ;
    Ο Κολοκοτρώνης είπε μόλις τόν βγάλανε από την φ υ λ α κ ή...:
    "Στόν δρόμο πού ερχόμουν είδα κάποιους πού έσκαβαν ένα λάκκο.
    Τούς ρώτησα τί κάμετε εδώ ;
    Μού απάντησαν,ψάχνουμε γία θησαυρό!
    Καί ο γέρος,συνέχισε στην ομηλία του προς τούς έλληνες.
    ΄Ετσι καί εμείς,να ρίξουμε όλες τις διχόνοιες-έχρες μας σε αυτόν τόν λάκκο.Αυτός είναι ο μεγάλος μας
    Θ Η Σ Α Υ Ρ Ο Σ !
    ΕΙΘΕ !
    ΓΕΡΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΓΕΡΟΣ

    21 Δεκεμβρίου 2010 11:04 π.μ.

    _________________________________

    Αλήθεια, τι προσπαθείς να κάνεις με όλα αυτά τα copy/pastes, των οποίων δεν παραθέτεις πηγή και τα οποία αναρτάς με διάφορα ψευδώνυμα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το κακό όταν επαναλαμβάνεται, πολλαπλασιάζεται και δεν τελειώνει ποτέ. Σήμερα εμείς εχθροί, αύριο τα παιδιά μας. Ξέρω ότι μπορώ να του ανταποδώσω το κακό που μου έκανε, όμως είναι πιό σημαντικό να μπορέσω να μην του το κάνω".

    Τα παραπανω να τα διαβασουν και να τα ξαναδιαβασουν οι φανατισμενοι του ιστολογιου και ΑΠΑΝΤΕΣ οι ιστολογοι μαζι και ο Σαββας.Ητανε πολυ καλο το αρθρο σου και μονο μια γυναικα μπορουσε να κανει αυτες τις διαπιστωσεις.Τα αρσενικα παντα τρελαινονται απο τις ορμονες
    του τροφοσυλλεκτικου σαρκοφαγου ζωου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. 11:42 π.μ.

    >Τα αρσενικα παντα τρελαινονται απο τις ορμονες του τροφοσυλλεκτικου σαρκοφαγου ζωου<

    Μήπως είσαι ο Τσόκλης;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μήπως είσαι ο Τσόκλης;

    21 Δεκεμβρίου 2010 12:10 μ.μ.

    Ανωνυμε εισαι μπας χαζος και πονειρος αλλα χωρις μνημη.Απο οτι θυμαμαι ο Τσοκλης δεν υποστηριζε
    τις γυναικες αλλα τους αντρες σαν και....σενα!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το παράδειγμα της ανάρτησης φοβάμαι ότι δεν είναι ο κανόνας. Δυστυχώς σε πολλές περιπτώσεις ο ευεργετούμενος την καλή θέληση του άλλου την εκλαμβάνει ως αδυναμία (ή και επιβράβευση, άμα είναι τελείως γαϊδούρι). Γι αυτό καλό είναι να μπορεί κανείς να διακρίνει τη νέμεση από την εκδίκηση και να επιλέγει την πρώτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. 11.18 21 2010


    ΄Ανοιξφε τήν ιστορία καί θα δείς
    γιά την εκθρόνιση του ΄Οθωνος κτλ...
    εκείνο που δεν κατάλαβα,είναι ότι απαγορεύεται η ελεύθερη Σκέψη;
    δηλαδή η γνώμη κάποιου ;
    Γνωρίζω όμως ότι τά παιδιά τού
    ΗΦΑΙΣΤΟΥ,ήταν τό Κράτος καί η Βία !
    ΄Εδεσαν τόν Προμηθέα...εκεί στο όρος του Καυκάσου,και του κατέτρωγε το ΉΠΑΡ,ένας αετός!
    Η κορυφή ελέγετο ΕΛΕΒΟΡΟΝ !
    Τό ιερό βουνό τών ΠελασγοΑρκάδων,τό σημερινό
    ΕΛΜΠΡΟΥΝ ...{ΕΛ ...ΟΡΟΣ}!
    Καί λογω τών εορτών,αφιερώνω σε όλους τού ιστολογίου ένα ανέκδοτο....
    Τέλειωσε ο "σανός",σέ ένα κτηνοτρόφο,λόγω της κακοκαιρίας,καί έτρεξε να αγοράσει...γιά τά λίγα ζώα πού είχε.
    'Ομως δεν βρήκε,είχε τελειώσει..
    (σανός=ξερό χορτάρι,τριφύλλη,βίκος,κλπ)
    Λέει στον παντοπώή.
    -Καλά δέν εχεις σανό;
    -΄Οχι.Αδειάσανε τίς αποθήκες...οι πολιτικάντηδες.
    -Γιατί έχουνε ζώα ;
    -΄Οχι τόν μοιράσανε πλουσιοπάροχα από τά μπαλκόνια προεκλογικά στα πλήθη πού τούς άκουγαν.
    -Μά είναι δυνατόν,λέει ο χωριάτης,μοιράζουνε σανό;Μυστήριο πράγμα....
    ΚΑΛΕΣ ΕΟΡΤΕΣ,ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΑ ΟΝΕΙΡΑ!
    ΤΟ ΔΩΡΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ

    "Τί θέλω μ'ερωτάς να μου χαρίσεις
    μικρούλα μου;Μα τόσο σαγαπώ
    που είναι φόβος μη χρεοκοπήσεις
    αν δώσεις όλα όσα θα σου πώ.
    Θέλω τα καστανά σου τα ματάκια
    Θέλω τα ξέπλεκά σου τα μαλλιά
    Θέλω τα γελαστά σου τα χειλάκια
    Θέλω την απαλή σου αγκαλιά
    Θέλω...μα τί;κακώνεις...;Στάσου...
    Τί;κλαίς;...΄Ετσι στο είπα,χωρατό,
    Γέλασε πάλι,γέλα με τα σωστά σου,
    αυτό το δώρο μόνο σού ζητώ.."
    Γεώργιος Δροσίνης,
    ΓΕΡΟΣ Καλή Δύναμις !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ελίνα πολύ καλό το άρθρο σου και μπορώ να πώ ότι ήρθε και την κατάληλη στιγμή.

    Επίτρεψε μου να σου αναφέρω και μια παρόμοια ιστορία που έζησα και εγώ.

    Όταν υπηρετούσα στο στρατό με τοποθέτησαν σε ένα γραφείο που είχε σημαντική δύναμη και εξουσία,ο προιστάμενος(αξιωματικός) μου είχε δεχτεί στο παρελθόν απίστευτο κινήγι λόγω κοματικών πεποιθήσεων,οι μεταθέσεις που του έκαναν μόνο αηδία προκαλούν,ήρθε όμως ο καιρός που τοποθετήθηκε στο εν λόγω γραφείο,είχε τη δυνατότητα να μεταθέσει όπου ήθελε αυτούς που τον κυνήγησαν,δεν το έκανε.
    Κάποια στιγμή,ενώ συζητούσαμε τον ρώτησα γιατί δεν τους στέλνει τουρνέ μεταθέσεις,δεν τον παρότρηνα,τον ρώτησα απλώς,εκείνη τη στιγμή με μεγάλη ψυχραιμία μου απαντάει:

    Χρήστο,μπορεί αυτά τα καθίκια να έκαναν ότι έκαναν και να τους αξίζει κάτι τέτοιο,οι οικογένειες τους όμως δεν φταίνε σε τίποτα.

    Ήμουν πάντοτε υπερήφανος για τον προιστάμενο μου,αλλά μετά απο αυτή την κουβέντα που είχα μαζί του η εκτίμησή μου σε αυτό τον άνθρωπο δεν περιγράφεται,ήταν άξιος αξιωματικός απο όλες τις απόψεις και όλοι τον σέβονταν,όχι φόβος,σεβασμός,ακόμη και οι ''εχθροί'' του.

    Τέλος,απο την Ποντιακή καταγωγή μου πάντοτε ξεχώριζα τη φράση που μου έμαθαν οι πρόγονοι μου,Πατ'απάν,η σημασία της τεράστια,ειδικά όταν την ακούς ως συμβουλή και προτροπή απο ανθρώπους ξεριζωμένους που έκλαψαν παιδιά και περιουσίες,για εμένα αυτή είναι η πιο σημαντική παιδεία που θα μπορούσα να λάβω απο την οικογένεια μου ως άνθρωπος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Εγώ την ιστορία αυτή που ξέρω καλά, σας την μετέφερα και είναι ανοιχτή στην κρίση του καθενός. Πιστεύω ότι πράγματι είναι μεγάλη δύναμη να συγχωρείς, όμως έχω υπ΄όψη μου ότι δεν είναι ούτε όλοι οι άνθρωποι ίδιοι ούτε όλες οι εποχές.
    Σχετικά με το θέμα του φανατισμού, πιστεύω ότι δεν είναι καλός σύμβουλος, μπορεί να τυφλώσει ή να προκαλέσει εκτροπή, όπως όλα τα πάθη. Δεν συμφωνώ όμως ότι μόνο μια γυναίκα μπορεί να βλέπει τα πράγματα έτσι. Απλά οι καιροί μας προκαλούν αυξημένη συναισθηματική φόρτιση σε όλους τους ανθρώπους-δικαιολογημένο βέβαια.
    Επειτα, άλλο η συγνώμη και άλλο η αποκατάσταση του δικαίου. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Χρηστο και η ιστορία που λές και αυτή που αναφέρω, μοιάζουν σε κάτι. Αναφέρονται σε ανθρώπους που είχαν αυξημένο το αίσθημα της συλλογικότητας. Οταν ο άνθρωπος ξεχάσει ότι είναι "αλλήλων μέλος", γίνεται ατομικιστής, εγωκεντρικός και πολλές φορές επικίνδυνος. Εχει μεγάλη σημασία να μπορεί κανείς να ζυγίσει τις πιθανές επιπτώσεις των πράξεών του και των επιλογών του, απέναντι στο κοινωνικό σύνολο. Αυτή τη συνείδηση περιμέναμε να έχουν οι πολιτικοί και μάλιστα σε βαθμό πολύ πιό ανεπτυγμένο από τους απλούς πολίτες, ώστε να γίνονται παράδειγμα. Αντ΄αυτού όμως,...τα ξέρετε! Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Η βία δυστυχώς είναι απαραίτητη για να αντιμετωπιστεί η βία αλλά ως έσχατη επιλογή.

    Αν καταφύγει κανείς στη βία σημαίνει ότι έχει πλέον εξαντλήσει όλες τις δυνατότητές του.

    Πάντως δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση ανάμεσα στην εκδίκηση και την τιμωρία. Χωρίς τιμωρία, χωρίς ποινή, δεν υπάρχει νομιμότητα και δημοκρατία.

    Ας μην ξεχνάμε ότι αυτός ήταν ο λόγος που ο Σωκράτης ήπιε το κώνιο.

    Στη δική μας περίπτωση πάντως, την περίπτωση αυτού του λαού που αγωνίζεται και υπομένει, δεν μπαίνει θέμα εκδίκησης. Μπαίνει απλά θέμα επιβίωσης...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Σε προσωπικό επίπεδο έχω σαν δόγμα ότι η εκδίκηση είναι ένα πιάτο που σερβίρεται παγωμένο.
    (Γρεγος)

    Και ειχες δημιουργησει αλλη γνωμη για το ατομο σου μπαζο.
    Τελικα εισαι κακια φαρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Οταν η χελωνα αποφασισε να τα βρει με τον σκορπιο και με συμφωνια τονπερασε στην αλλη οχθη του ποταμιου και αυτος αμεσως μετα την τσιμπησε θανατηφορα και στο ερωτημα της ψυχοραγουσας χελωνας με
    ενα "γιατι" απαντησε "αυτο ειναι το
    προγραμμα μου".Υπαρχει και η αλλη
    εκδοχη οτι η χελωνα επνιξε μεσα στο
    νερο στην διαδρολη του περασματος τον σκορπιο γνωριζοντας το προγραμμα και των δυο.
    Ποιο απο τα δυο ητανε "σωστο" Ελινα
    στο προγραμμα του????????????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. @ 21 Δεκεμβρίου 2010 1:53 μ.μ.

    Αυτά που λες εσύ, λέει κι αυτός. Πού είναι το πρόβλημά σου; Εγώ δεν σχολίασα αν είναι υπέρ ή κατά των ανδρών/γυναικών.

    Καλή νύκτα, κοπελιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΟΣ
    Δεν κατάλαβα καλά το νόημα της ανάρτησης. Αν ήθελε να μεταδώσει ενα χριστιανικό μήνυμα , μερες που ειναι, έχει καλώς. Αν ήθελε να πει ότισε προσωπικό επίπεδο μπορυμε να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι,πάλι έχει καλώς. Ανκαι είναι συζητη΄σιμο το αν (ακόμακαι σε προσωπικό επίπεδο) βελτιώνοντια τα πράγματα αν δεντιμωρούνται οι ένοχοι. Αλλιως δεν θα είχαν νόημα οι αποφάσεις τιμωρίας των δοσιλογων/συνεργατων μετα τον Β.Παγκόσμιο Πόλεμο. Μην ξεχνάμε ότι μια από τις αιτίες της κακοδαιμονίας μας θεωρείται ότι εδώ δεν τιμωρήθηκαν-και δεν έχει σημασία αν ο καταδότης το έκανε για προσωπικούς ή πολιτικούς λόγους. Τε΄λος αφορισμοί του είδους "η βια είναι γνωρισμα φασισμού" είναι (για να είμαι επιεικής)ανιστόρητοι. Όσοι πήγαν τέλειωσαν Γυμνάσιο/Λυκειο ας θυμηθούν τι έγινε μετους Μήλιους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. @ ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΟ

    "η βια είναι γνωρισμα φασισμού"

    Θυμήσου εκείνους τους φασίστες που επαναστάτησαν το 1789 στην Γαλλία γιατί πεινούσαν. Εκεί κι αν δούλεψε λαιμητόμος!

    Ωραίες αρλούμπες, που προσπαθούν να κάνουν το μαύρο άσπρο, όπως οι επαγγελματίες αντιρατσιστές, προσπαθούν να μας πείσουν πόσο καλός είναι ο πολυπολιτισμός, έστω και αν κάθεσαι στον Άγ. Πανταλεήμονα.

    Ο κόσμος πεινά και αισθάνεται -και δικαίως- προδομένος. Του τα "παίρνουν" όλα, ακόμη και την ζωή (πόσοι έχουν αυτοκτονήσει από απελπισία μέχρι σήμερα;), ενώ οι κλέφτες δεν μειώνουν ούτε στο ελάχιστο τις απολαβές και τις σπατάλες τους. ΟΥΤΕ ΣΤΟ ΕΛΑΧΙΣΤΟ!

    Δεν είναι, λοιπόν, θέμα εκδίκησης, αλλά ξέσπασμα δικαιολογημένης οργής, το οποίο θα αυξηθεί όσο περνά ο καιρός. Τον χρόνο που έρχεται, θα δούμε πράγματα και θάματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ελινα
    Επειδη το νοημα του αρθρου που αναρτησες αφορουσε τα σχολια και τις διαμαχες στο ιστολογιο κατι που ισως δεν εγινε και πολυ αντιληπτο απο τους σχολιαστες και αν πραγματι αυτη ητανε η προθεση σου θα ηθελα να προσθεσω και το δικο μου σχολιο.
    Αλλο διαλογος και αλλο μονολογος
    απλος η πολλαπλος.Στον διαλογο υπαρχουν καποιοι κανονες και γραφει ο πρωτος απανταει ο δευτερος
    ξανααπανταει ο πρωτος,συμβαλλουν οι αλλοι αλλα στο ΙΔΙΟ ΘΕΜΑ και οχι σε αλλο θεμα η με ασκημη γλωσσα που θα διακοψει τον διαλογο.Τελικο ζητουμενο να βγει ενα συμπερασμα και να ληξει το θεμα με οφελημενους ολους γνωσιακα και οχι εγωπαθητικα.Εαν αντι για αυτο αλλο θετει ο ενας,αλλο απανταει ο αλλος
    και αλλα οι υπολοιποι σε μια διαδικασια μονου η πολλαπλου μονολογου αυτο δεν ειναι διαλογος και αδικειται η πλουσιοτατη ελληνικη γλωσσα σε εννοιες,κανεις δεν εμπλουτιζει τις Γνωσεις του,κανενα συμπερασμα δεν βγαινει τελικα,και στο τελος "υπερισχυει"
    ο πιο υβριστης που εχει προσθεσει "δαφνες" στο Εγω του και το ιστολογιο παει στραφι σαν οργανο επικοινωνιας και αμφω βελτιωσης των σχολιαστων που επελεξαν αυτο τον χωρο εκφρασης και οχι αλλον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Σωστό αυτό που λέγεται για τους μονολόγους και διαλόγους. Ομως όταν δίνεται ένα θέμα, ο καθένας έχει δικαίωμα να το εισπράττει και να το αξιολογεί όπως νομίζει. Ισως βέβαια, ήταν καλύτερο και πιό εποικοδομητικό να γίνονται οι διάλογοι επί του θέματος και να μην ξεφεύγουν, όμως καμιά φορά και αυτό συμβαίνει, διότι η μια σκέψη φέρνει την άλλη.
    Το συγκεκριμένο θέμα το έδωσα για να ανοίξει μια ΄συζήτηση για την εκδίκηση και τη συγνώμη-δηλαδή την ατομική και κοινωνική ηθική. Ισως το παράδειγμα να είναι λαμπρό, αλλά δύσκολο να ζητήσεις από τους σημερινούς ανθρώπους να το μιμηθούν. Οι εποχές όπως είπα, έχουν αλλάξει πολύ, το ίδιο και οι άνθρωποι.
    Οσο για τον συσχετισμό ηθικής και πολιτικής, μας τα είχε πεί όλα ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης "ουδέποτε κατοίκησαν στο ίδιο διαμέρισμα...". Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Οσο για τους υβριστές που λέτε, έχω πολλές φορές αναρωτηθεί τι κερδίζουν εν κατακλείδει. Οταν με οποιονδήποτε τρόπο, τσακίζουν τη συζήτηση "σπάζοντας" τους άλλους, ποιό είναι το δικό τους όφελος-τη στιγμή που δηλώνουν ότι θέλουν να συμμετέχουν σε ένα ιστολόγιο πολιτικής γνώμης ας πούμε; Αν μιλούν μόνοι τους, τι θα αποκομίσουν τελικά;
    Οι ύβρεις και οι προσβολές κατά πρόσωπο σε χώρους ανταλλαγής ιδεών, δεν έχουν καμία θέση. Αυτή είναι η δική μου άποψη. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Αν μιλούν μόνοι τους, τι θα αποκομίσουν τελικά;

    Ελίνα

    22 Δεκεμβρίου 2010 3:50 μ.μ.

    Ηδη απαντησα σε εσενα για το ρωτουμενο απο εσενα
    ...κανενα συμπερασμα δεν βγαινει τελικα,και στο τελος "υπερισχυει"
    ο πιο υβριστης που εχει προσθεσει "δαφνες" στο Εγω του .

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.