5/1/11

Μέχρι προχθες οι ...Κλουζώ του ΔΟΛ τους αντιμετώπιζαν ως περίεργα όντα, τώρα 'ανακάλυψαν' ότι μιλούν αρχαία ελληνικά. Αιδώς, ξέρουν τί θα πει στα αρχαία ελληνικά;

Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ ΜΕ ΞΕΝΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ ΚΑΙ ΝΕΟ ΛΕΥΚΩΜΑ

«Αρχαία ελληνικά στην Τουρκία»

Του Μανώλη Πιµπλή


Στα ορεινά και πεδινά χωριά  γύρω από την Τραπεζούντα –  µια από τις χαµένες πατρίδες  – µιλιούνται ακόµη και σήµερα τα ρωµαίικα, που είναι πολύ  κοντά στα αρχαία ελληνικά και  κινδυνεύουν να εξαφανιστούν
Την ώρα που σε µια αφιερωµατική έκδοση-λεύκωµα έλληνες ερευνητές αποκαλύπτουν θησαυρούς της Παναγίας Σουµελά από τις αποθήκες του Μουσείου της Τραπεζούντας και της Αγιάς Σοφιάς στην Κωνσταντινούπολη, ένα ολοσέλιδο ρεπορτάζ στη βρετανική εφηµερίδα «The Independent» – µε παραποµπή και στο κύριο άρθρο της! – για τους 5.000 εναποµείναντες µουσουλµάνους πέριξ της Τραπεζούντας που µιλάνε µια ποντιακή διάλεκτο, κοντινή στα αρχαία ελληνικά, επαναφέρει στο προσκήνιο τον ελληνισµό του Πόντου και τη µακραίωνη επιβίωση της γλώσσας του.
Τα ποντιακά που µιλούν οι περίπου 5.000 κάτοικοι χωριών κοντά στην Τραπεζούντα, στο σπουδαίο κέντρο του Πόντου που ανήκει σήµερα στην Τουρκία, είναι µια διάλεκτος αξιοσηµείωτα κοντά στα αρχαία ελληνικά και θα µπορούσε να δώσει πολλά στοιχεία για την ίδια τη γλώσσα του Σωκράτη και του Πλάτωνα, γράφει ο Στιβ Κόνορ στην εφηµερίδα «The Independent».
Τα λεγόµενα «ρωµαίικα», όπως λέει η ελληνίδα λέκτορας στο Πανεπιστήµιο του Κέµπριτζ Ιωάννα Σιταρίδου, «διατηρούν έναν εντυπωσιακό αριθµό χαρακτηριστικών της γραµµατικής που δίνουν µια αύρα αρχαίων ελληνικών, χαρακτηριστικών που έχουν εντελώς χαθεί από τιςάλλες παραλλαγές των σύγχρονων ελληνικών. Η χρήση του απαρέµφατου χάθηκε από όλες τιςάλλες ελληνικές διαλέκτους. Στα ρωµαίικα, όχι µόνο διατηρήθηκε το απαρέµφατο, αλλά βρίσκουµε επίσης και απαρεµφατικές δοµές που δεν είχαν παρατηρηθεί προηγουµένως και που µόνο σε λατινογενείς γλώσσες έχουν το αντίστοιχό τους».
Τα χωριά που µιλούνρωµαίικα, τα οποία δενέχουν γραπτή εκδοχή, γράφει η εφηµερίδα «The Independent», διατηρούν και άλλα χαρακτηριστικά γεωγραφικής και πολιτισµικής αποµόνωσης. Οι άνθρωποι εκεί σπάνια παντρεύονται εκτός κοινότητας και παίζουντη δική τους µουσική µε το δικό τους όργανο, τη λύρα.
«Γνωρίζω µόνο έναν άντρα που παντρεύτηκε έξω από το χωριό του», παρατηρεί η Ιωάννα Σιταρίδου. «Και ηµουσική είναι τόσο χαρακτηριστική, που δεν µπορείς να την µπερδέψεις µε κάποιαάλλη». Η λέκτορας του Κέµπριτζ ξεκίνησε την ακαδηµαϊκή της πορεία από τη συγκριτική ιστορική µελέτη των λατινογενών γλωσσών(ιδιαίτερα των ισπανικών και των παλαιών γαλλικών), έκανε όµως έρευνες και για την ιστορική σύνταξη των ελληνικών διαλέκτων – ιδίως των ποντιακών ελληνικών και των κυπριακών.
Οι οµιλούντες τα ρωµαίικα,λέει, είναι σήµερα ευλαβείςµουσουλµάνοι, γι’ αυτό και τους επετράπη η παραµονήτους στον Πόντο µετά τη Συνθήκη της Λωζάννης και την ανταλλαγήτων πληθυσµών. Αλλά αλλεπάλληλα κύµατα µετανάστευσης, όπως και η κυρίαρχη επιρροή της τουρκόφωνης πλειονότητας, από κοινού µε την απόλυτη απουσία των ρωµαίικων από τη δηµόσιασφαίρα, τα τοποθετούν αυτόµαταστη λίστα των γλωσσών που διατρέχουν τονµεγαλύτερο, παγκοσµίως, κίνδυνο εξαφάνισης.

Κίνδυνος εξαφάνισης
«Με 5.000 µόνο οµιλούντες τη γλώσσα να έχουν αποµείνει στην περιοχή, τα ρωµαίικα θα είναι σύντοµα µια γλώσσα του παρελθόντος παρά ένα ζωντανό ιδίωµα. Με την εξαφάνισή τους θα χαθεί µια µοναδική ευκαιρία να ξεκλειδώσει ο τρόπος µε τον οποίο η ελληνική γλώσσα εξελίχθηκε», υποστηρίζει η γλωσσολόγος Ιωάννα Σιταρίδου.
Μελέτες της γραµµατικής των ρωµαίικων δείχνουν ότι µοιράζονται πάµπολλες οµοιότητες µε την ελληνική κοινή, τη γλώσσα των ελληνιστικών και ρωµαϊκών χρόνων (4ο αι. π.Χ. - 4ος αι. µ.Χ.). Τα νέα ελληνικά, πάλι, υπέστησαν σηµαντική διαφοροποίηση και θεωρείται ότι προέρχονται από τα βυζαντινά ελληνικά που µιλιόνταν µεταξύ 7ου και 13ου αιώνα. 

7 σχόλια:

  1. ΑΦΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΘΡΗΝΟΥΣ ΤΑΧΑ ΡΩΜΑΙΙΚΑ!
    ΕΛΛΗΝΙΚΑ!!!
    Η ΓΙΑΓΙΑ ΜΟΥ ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΠΑΕΙ ΣΧΟΛΕΙΟ,ΟΡΕΣΙΒΙΑ,ΚΑΙ ΜΙΛΑΓΕ ΜΕ ΛΕΞΕΙΣ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑΟΜΗΡΟΥ!
    π.χ.έλεγε:
    "ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ,ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΜΑΣ ΕΛΘΕΙ ΚΑΜΙΑ ΣΟΥ(Ρ)ΒΗ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΙ!"
    Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ
    ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ,ΟΜΙΛΟΥΣΕ ΕΠΤΑ ΓΛΩΣΣΕΣ,ΕΞΗΓΗΣΕ ΤΗΝ ΛΕΞΗ ΣΟΥΡΒΗ,ΕΚ ΤΟΥ ΡΗΜΑΤΟΣ
    "ΣΟΥΡΒΙΖΩ=ΚΟΒΩ ΚΛΑΔΙΑ(ΚΛΑΡΕΣ)ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΝΔΡΟ ΣΟΥΡΒΙΑ.ΔΕΝΔΡΟ ΕΥΖΩΙΑΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΩΡΑΙΟΥΣ ΚΑΡΠΟΥΣ,ΤΑ ΧΡΥΣΟΜΗΛΑ.ΑΛΛΑ ΕΚΟΒΑΝ ΚΑΙ ΣΟΥΡΒΕΣ ΚΑΙ ...ΤΙΜΩΡΟΥΣΑΝ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΒΑΤΕΣ!
    ΚΑΙ ΙΔΟΥ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ,ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΑΡΑΚΙ ΤΟΥ "ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗ ΣΤΕΛΛΑ"ΓΙΑ {ΤΑ ΔΕΚΑΧΡΟΝΑ ΤΗΣ ΣΤΟ ΕΠΕΚΕΙΝΑ}σελ.42.
    "Βλέποντας τή δημοκρατική πτέρυγα τών δημοσιογράφων καί διανοουμένων,Καθηγητών Πανεπιστημίου καί μή,νά παίρνουν συνεχώς αντιδραστικές θέσεις τάχα κοσμοπολίτικες,δήθεν εκσυγχρονιστικές σέ βάρος τής ελληνικής παιδείας,γλώσσας,αλφαβήτου,τών ελληνικών δικαίων στην εξωτερική πολιτική,τήν άμυνα και τό δικαίωμα τού λαού στήν α ν τ ί σ τ α σ η,αποφάσισα ένα φεγγάρι να συνεργαστώ καί μέ ένα περιοδικό,πού μού πρόσφερε
    ε λ ε ύ θ ε ρ ο βήμα καί ένα μ ά τ ι παραπάνω.Εκεί λοιπόν ξιφούλκησα κατά τών αφροκεντριστών,τών ινδογερμανιστών,τών ινδοευρωπαιστών,τών φοινικιστών,τών σημιτιστών καί άλλων ασιανιστών,αλλά με περίμενε στή γωνία η μεγάλη έκπληξη.ΌΤΑΝ μου ζητήθηκε στο τέλος τού 1999 να γράψω μαζί μέ άλλους συνεργάτες ποιούς θεωρούσα τίς μεγαλύτερες φυσιογνωμίες του 20ου αι.(γιά τό fiasco τού Millennium,πού έσπευσαν οι έμποροι τών ιδεών καί τών αισθημάτων τών λαών,τάχα κατά λάθος,νά κηρύξουν ένα χρόνο νωρίτερα,αντί για τά τέλη του 2000).Εγώ,ανάμεσα στίς άλλες ελληνικίς καί ξένες προσωπικότητες,έγραψα καί γιά τόν Ελευθέριο Βενιζέλο καί,όταν βγήκε το τεύχος,είδα έκπληκτος κάτω από τό δικό μου άρθρο γιά τόν Βενιζέλο συνέχεια,χωρίς νέο τίτλο,νά γράφουν επανινετικά γιά τόν χασάπη τών Αρμενίων,τών Ελλήνων τού Πόντου καί τών Ιώνων ΕΛΛΉΝΩΝ,
    Μουσταφά Πασά,τόν περιβόητο Κεμάλ Ατατούρκ,μέ τρόπο πού νά φαίνεται ότι τά έγραφα εγώ.
    Φυσικά,όπως μέ ξέρεις (ακολουθώντας τή ρήση τού Αριστοτέλη "οι γάρ οργιζόμενοι εφ'οίς δεί,ηλίθιοι δοκούσιν είναι"-όσοι δέν οργίζονται μέ όσα πρέπει,φαίνεται ότι είναι ηλίθιοι",έγινα...Τούρκος ή μάλλον Κούρδος....."

    Ελληνες ο ρ γ ι σ τ ε ί τ ε!!!
    Φίλε ΧΑΙΡΕ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είναι πασίγνωστο πως στον Πόντο έμειναν ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΟΙ, Πόντιοι, που επέλεξαν τον τόπο τους από την θρησκεία τους. Οι χιλιάδες Ελληνοπόντιοι εκδρομείς στον Πόντο, μιλούν και χορεύουν με τους πατριώτες τους τους ίδιους χορούς και γλώσσα σε κλίμα συγκίνησης, υπάρχουν οικογένειες (ξαδέλφια κλπ) που επανενώνονται, απόγονοι φίλων, γειτόνων, κουμπάρων συζητούν για το παρελθόν, βλέπουν τα χωριά τους....οι εικόνες είναι γνωστές. Βέβαια, απουσίαζαν ΠΛΗΡΩΣ σχεδόν από τα "μεγάλα" ΜΜΕ που μέσα στην διαστροφή του προοδευτισμού και του πιθηκισμού της μεταπολίτευσης, άφησαν όλα αυτά έξω από τον μικρόκοσμό τους, θεωρώντας τα "εθνικιστικά", "μισαλλόδοξα" κλπ. Τώρα εν έτει 2011 το Βήμα του Ψυχάρη, δημοσίευσε άρθρο για την αρχαιοελληνική διάλεκτο στην Τουρκία!!!!!!!Η έκπληξη μετριάζεται όταν βλέπουμε πως πρόκειται για ανατύπωση άρθρου της Βρεττανικής εφημερίδας independent.....O ΔΟΛ, έχοντας πλέον ιδεολογική κάλυψη μιας μεγάλης Ευρωπαικής εφημερίδας, πήγε Κοζάνη μέσω Λοζάνης, παρουσιάζοντας σαν γλωσσολογική ανακάλυψη την διάλεκτο που μιλούν ΑΠΤΑΙΣΤΑ εκατομμύρια Πόντιοι, στην Ελλάδα, τη Γερμανία και όλο το κόσμο!!!! Ειδικά για εμάς στην Κατερίνη και πιστεύω στο Κιλκίς και την υπόλοιπη Μακεδονία και Θράκη, που ζούμε ακούγοντας καθημερινά την ποντικακή γλώσσα από τους συμπολίτες μας, το άρθρο είναι πραγματικά κωμικό.........Στη συνέχεια, βέβαια, γίνεται οδυνηρό και εξοργιστικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η αρχαϊζουσα διάλεκτος των Ελλήνων του Πόντου διατρέχει κίνδυνο να εξαφανισθεί και στην Ελλάδα. Θυμάμαι χαρακτηριστικά, κατα την διάρκεια της στρατιωτικής μου θητείας, την απαίτηση απο έναν λοχία(ευτυχώς οι αξιωματικοί σήμερα είναι παιδευμένοι, νορμάλ άνθρωποι, ως επι το πλείστον) να μιλώ λέει Ελληνικά με έναν φίλο μου και ¨ΟΧΙ ποντιακά.Δεν διδάσκεται η τρισχιλιόχρονη Ισρορία του ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΎ στα παράλια της Μαυρης θάλασσας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. μεχρι και ο φαλμεραιερ υποστηριζε πως οι μονοι αμιγως ελληνικοι πληθυσμοι χωρις μιξεις ηταν αυτοι του ποντου και της κρητης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. " Προμηθεύς


    Μέσα από τά μηνύματα που συνέχεια μας έρχονται από τό αρχαιότατο παρελθόν τής Αρκαδίας-άν ήθελαν νά τό παραδεχτούν καί νά τό αναγνωρίσουν οι σοφολογιότατοι αντιγραφείς της δοσμένης από τούς ξένους Ιστορίας μας-προκύπτει πόσο αληθινό στέκεται αυτό πούκάποιος αρχαίος σμιλευτής έγραψε πάνω στην εντοιχισμένη τώρα δεξιά από τήν είσοδο τού Αρχαιολογικού Μουσείου τής Τρίπολης στήλη:
    ΑΡΚΑΔΙΑ ΧΑΙΡΕ.
    Γιατί αλήθεια από τούτο τόν τόπο άρχισε νά απλώνεται καί νά ξετυλίγεται ο σωστός τρόπος ζωής πού θά έπρεπε νά ακολουθήσουν καί οι υπόλοιποι άνθρωποι γιά να επιβιώσουν καί νά προχωρήσουν,ανεβάζοντας συνέχεια τό πολιτιστικό τους επίπεδα.Εδώ πρωτοφτιάχτηκαν από τά μέλη τών γενών που κατοικούσαν τά πρώτα υποτυπώδη σπίτια,τά καλύβια,που θα λεφτέρωνα τους οικιστές τών σπηλαίων από τη σκοτεινιά τους.
    Όπως μας διηγούνται οι πρωτοοκήτορες τού αρκαδικού τόπου,πρώτος ο Πελασγός βρήκε τόν τρόπο αυτόν γιά να ξεφύγουν οι άνθρωποι από τα υγρά εγκολπώματα της γής καί να βγούν στό Φώς(Παυσ,ΑΡΚ,1,6).Κι ύστερα σε τούτο πάλι τόν τόπο οι άνθρωποί του είχαν κλέψει από τή φύση τή φωτιά,που είχε ανάψει με το πέσιμο κάποιου κεραυνού,καί μ'αυτήν πρωτοπολέμησαν με επιτυχία τή φύση γιά να ζεσταθούν,να φτάσουν με πηλό πλίνθους γιά τά καλύβια τους καί τα οικιακά τους σκεύη καί μ'αυτήν να φωτίζονται,δημιουργώντας πρώτοι αυτοί,πολύ πρίν τους ολύμπιους θεούς,τόν θεό της φωτιάς,που απότόν ιδιάζοντα ρόλο του θά τού δώσουν καί τό όνομα Προμηθέας ο προνοητικός.
    Γιατί όλοι αυτοί οι σοφολογιότατοι ντρέπονται να μας πούν ότι ο
    Π Ρ Ο Μ Η Θ Ε Υ Σ πρίν γίνει τό παγκόσμιο σύμβολο των ανθρώπων στην πάλη τους για τόν Πολτισμό καί τήν Πρόοδο ήταν μικροθεότητα τού αρκαδικού τόπου,δημιουργημένη από τά μέλη του γ έ ν ο υ ς τών
    Κ υ κ ώ ν ω ν που κατοικούσαν στήν περιοχή της Στυμφαλίας (Απολλόδ.Γ' VII 1)στά πανάρχαια χρόνια;
    Από αυτούς είχε πάρει καί τό πρώτο του όνομα τό ψηλότερο αρκαδικό βουνό,η μετέπειτα Κυλλήνη,Καύκασος ή Καυκάσιον όρος,θα ειπωθεί για τήν οίκηση τών γύρω από αυτό χώρων από τους καύκωνες ,οι οποίοι και θά στήσουν στήν κορφή του το "σπίτι"τών πρώτων θεών που είχαν επικεφαλής τους τόν πατέρα του Προμηθέως Ιαπετό{Ν.Αλεξόπ.Ιστ.Τεγέας καί Παυσ,Αρκ.6,30}.
    Είναι οι καύκωνες τής Αρκαδίας που όπως μας λέει ο Παυσανίας θά έρθουν,υπό τους ΄Ανθα καί Υπέρητο,να εγκατασταθούν στην Τροιζηνία (Παυσ.Κορινθ.30,8),νά μάθουν τήν πλοηγητική τέχνη από τους πρωτοέλληνες κατοίκους της Αργολίδας δαναούς καί να εποικίσουν τήν Αττική καί τή Βοιωτία (Παυσ,Βοιωτ,22.5),τό νησί της Κέας που τό χαμηλό βουνό του στή μέση του νησιού θα το αποκαλέσουν Καύκασο (Κ.Μάνθου,Ιστ.νήσου Κέας,σ.32),τή Χίο όπου θα χτίσουν τήν πόλη Καύκασο (Ηροδ.Ιστ,ν.33),τή Σάμο που θά αποκληθεί Ανθεμίς (W,Pape,Griech,Eigem,λ.Ανθεμίς)από τό όνομα του ΄Ανθα και τη μικροασιατική στεριά που θά της δώσουν τό όνομα Ασία από τό όνομα τής γυναίκας τού Προμηθέως ή τού πατέρα του Ιαπετού,σύμφωνα με άλλη εκδοχή (Κ.Κερένυι,Η Μυθολ,των Ελλήνων,σ.197 κ.ε.).Θά είναι αυτοί που από τόν Φρίξο θα εποικίσουν στην ανατολική πλευρά της Μαύρης Θάλασσας,τήν Αία (Real Encycl..AIA) η Κολχίδα,καί θα δώσουν τήν ίδια ονομασία,Καύκασος!Τήν τρίτη κατά σειρά ,στό βουνό πού χώριζε τήν Ευρώπη από τήν Ασία...."
    ΑΡΚΑΔΙΑ ΧΑΙΡΕ(Η ΠΡΟΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΚΑΔΙΑ μέσα από τίς παραδόσεις τούς μύθους καί τις ιστορικές πηγές)ΜΑΡΙΝΟΣ ΓΙΑΝΝΗ ΒΟΜΒΑΣ
    Εκδόθηκε απο τήν ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΤΑ ΝΕΑ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΕΩΣ "ΑΘΗΝΑ 2010
    ΑΡΚΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Διαβάστε το Σάββατο στην Ελευθεροτυπία το άρθρο του καθηγητή Γιάγκου Ανδρεάδη σχετικά με το θέμα που δυστυχώς η κα Σιταρίδου το περιορίζει σε μια μικρή ορεινή κοινότητα. Η αλήθεια είναι εντελώς διαφορετική με βάση και τις σχετικές μελέτες Ποντίων εκ Τουρκίας που δεν αναφέρει η ερευνήτρια και θα ξαναπαρουσιαστούν στο σχετικό άρθρο.
    Θα αναφερθώ εν συντομία για την πολιτική πτυχή: άλλο να μιλάς για ένα ξεχασμένο χωριουδάκι άλλο για πληθυσμούς 300.000 τουλάχιστον στην Τουρκία που έχουν σαφή πολιτιστική ιδιαιτερότητα και γνωρίσματα και επίσης άλλο θέμα είναι ότι την «ποντιακήν» γλώσσα την μιλάνε πολύ περισσότεροι…Ι.Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΕΝΑ ΑΚΟΜΗ ΚΟΛΠΟ ΤΩΝ ΑΓΓΛΟΣΑΞΟΝΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΒΡΑΙΩΝ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΕΙ Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ. ΤΑΧΑ ΜΟΥ ΕΧΕΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΑΡΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΕΙΩΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ.

    ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ Η ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΕ ΗΤΑΝ ΟΤΙ ΗΤΑΝ ΤΕΛΕΙΩΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ.

    ΤΕΤΟΙΑ ΠΟΝΗΡΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ ΠΟΥ ΑΝΗΚΟΥΝ ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΥΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ ΤΑ ΕΧΟΥΜΕ ΕΜΠΕΔΩΣΕΙ ΠΙΑ.
    ΜΗΝ ΜΑΣΑΤΕ ΕΛΛΗΝΕΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.