7/2/11

«Δεν υπήρχε κρυφό σχολειό», απεφάνθη ο ….ειδικός

 Νικόλαος Γύζης, Το κρυφό σχολειό, ελαιογραφία, 1885/86. Ο ζωγράφος έφτιαξε το έργο σε στιγμές παράκρουσης και ενώ είχε λάβει διαταγές από ομάδες ακροδεξιών και εθνικοφρόνων, που έβλεπαν παντού φαντάσματα και ήθελαν να σπείρουν το μίσος μεταξύ των κατοίκων της Ελλάδος, που οι ίδιοι κύκλοι σκόπιμα ονόμαζαν πεισμώνως και ακατανοήτων Έλληνες -ενώ δεν ήταν-, και των καλών Οθωμανών, που ήταν ανεκτικοί, καλοί καγαθοί (όπως για παράδειγμα ο Ερντογάν και ο Νταβούτογλου) και κάποιοι κακοί και αγράμματοι πήραν τα όπλα και σκοτώθηκαν κατά χιλιάδες -και πάλι ακατανοήτως- για να αποκτήσουν την Ελευθερία τους. 
Τάδε έφη ομάδα αριστερών-προοδευτικών ιστορικών και διανοουμένων, με τεράστιο επιστημονικό έργο σε ΜΚΥΟ, ξεκοκκάλισμα προγραμμάτων και χορηγιών από τα απόρρητα του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ υπεξ, της ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ και άλλων φορέων του ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΎ που επιδιώκουν τη δημιουργία μιας ανοικτής κοινωνίας εδώ στα πολύπαθα Βαλκάνια.
Διαβάζουμε παρακάτω το άρθρο του κ. Κώστα Ροδινού
Παρακολούθησα τη σειρά του ΣΚΑΙ για το 1821. Και εξοργίστηκα με την χοντροκομμένη προσπάθεια των συντελεστών της να μας πείσουν ό,τι τάχαμου βλέπουν την ιστορία αντικειμενικά, ενώ την παραμορφώνουν.
Θα μείνω μόνο στην αγωνιώδη προσπάθειά του κ. Τατσόπουλου να καταρρίψει τους «εθνικούς μύθους» με τους οποίους μεγαλώσαμε. Ενας τέτοιος μύθος είναι το «κρυφό σχολειό».
«Δεν υπήρχε κρυφό σχολειό», απεφάνθη ο ….ειδικός! Η Οθωμανική Αυτοκρατορία ήταν ανεκτική.
Θα μου επιτρέψει μια μικρή ιστορία. Φοιτητής, πήγα με κάτι φίλους στο Nashville του Τennessee, για να δούμε το «Παρθενώνα», που κοσμεί την «Αθήνα του Νότου» και κτίστηκε το 1897 για να τιμηθεί η εκατοστή επέτειος από την ίδρυση της πόλης.
Μετά την περιήγηση, καθίσαμε για φαγητό σε μια Dinner. Παραγγείλαμε κάτι triple-deck cheeseburger και χαζολογούσαμε στα ελληνικά, όταν η …Μενεγάκη που μας σερβίρισε έκανε τη διαπίστωση. «You are not speaking English! And what language is this?” ρώτησε όλο νάζι.
«Greek», βιαστήκαμε να απαντήσουμε όλοι μαζί.
«Oh really! Our chef is from …Greek!”
Σε λίγο εμφανίστηκε ένας θεόρατος τύπος με κάτασπρα μαλλιά μέχρι τους ώμους και ένα τεράστιο μουστάκι.
«Εσείς μωρέ κοπέλια είστε από την πατρίδα, μου λέει η κουζουλή;»
Μείναμε με τα burger στα χέρια.
“Take the μαλακίες, μωρή. They πατρίδα. I cook real food!»
Εσπρωξε τα πιάτα από το τραπέζι και η σερβιτόρα τα μάζεψε αγχωμένη. Μας οδήγησε σε μια άκρη του εστιατορίου, σ’ έναν κλειστό χώρο. Τέσσερα άτομα καθίσαμε σε μια τεράστια ροτόντα που χωρούσε 15! Δυο ζευγάρια από τα διπλανά τραπέζια τα έβγαλε έξω, σχεδόν με το ζόρι, και τη δικαιολογία ότι είχε «VIP guests». Μας έριξαν μια ματιά όλο φθόνο. Μόνο για VIP δεν μοιάζαμε!
«Για μπακούρια σας κόβω; Φοιτητές; Θα έχετε καιρό να φάτε πράμα. Τι τραβάει η ψυχή σας;» Αλληλοκοιταχθήκαμε, χωρίς να μιλήσει κανένας.
«Κρίνετε μωρέ, τι θέλετε; Εγώ κάνω κουμάντο εδώ και δε βλέπω πατριώτες κάθε μέρα!»
«Γιουβαρλάκια», είπα εγώ, «παστίτσιο», ένας άλλος, «στιφάδο», μουρμούρισε ο τρίτος.
«Ο.Κ. Θα σας στείλω κάτι μεζέδες για αρχή και θα δώ τι μπορώ να κάνω, που κοντεύετε ναρέψετε από την πείνα!». Χάθηκε στη κουζίνα.
Σε λίγο ήρθε η ξανθιά σερβιτόρα μαζί με τρείς βοηθούς και γέμισαν το τραπέζι με πιατάκια, πιάτα και πιατέλες! Εφταναν για ένα …λόχο!
Μετά από μισή ώρα περίπου, εμφανίστηκε ο Σήφης με μια τεράστια μπουκάλα ρακί στο ένα χέρι και μια κρητική λύρα στο άλλο.
Αρχίσαμε τις ρακές και τα ριζίτικα! Όταν ήρθε στο κέφι αυτοσχεδίαζε και ματινάδες! Γράφεις βιβλίο ολόκληρο με την ιστορία του! Και ήξερε τον «Ερωτόκριτο» απ’ έξω!
Κατά τις πέντε το απόγευμα, λες και τον κτύπησε κεραυνός, αφήνει τη λύρα, σηκώνεται, σουλουπώνεται. «Θα λείψω για καμιά ώρα. Μη το κουνήστε ρούπι. Θα γυρίσω» Και εξαφανίστηκε.
Ρώτησα τη σερβιτόρα. Ηταν διστακτική, αλλά με τα πολλά την έπεισα.
Με οδήγησε, αθόρυβα, στο υπόγειο. Εμεινα άφωνος. Σε ένα μικρό χώρο είχε τέσσερα θρανία. Στον ένα τοίχο κρεμόταν ένας μαυροπίνακα, όπου ήταν γραμμένες με λευκή κιμωλία μερικές ελληνικές λέξεις και κάποιες σύντομες προτάσεις. Το τμήμα αποτελούσαν 5 μαθητές, όλοι μαύροι.
Τους μάθαινε ελληνικά!
Δεν ήθελα να διακόψουμε τέτοια ιερή στιγμή και απομακρυνθήκαμε προσεκτικά, για να μη μας πάρει είδηση. Μια ηλικιωμένη σερβιτόρα μου αποκάλυψε ότι κάνει αυτή τη δουλειά πέντε-έξη χρόνια τώρα.
«Και πώς έπεισε τα παιδιά να μάθουν ελληνικά;»
Γέλασε. «Είναι πολύ απλό. Τους αφήνει να φάνε ότι θέλουν και τους δίνει και από μια μερίδα για το σπίτι! For a poor family that some kind of a deal!”
Όταν τελείωσε το μάθημα, ήρθε με τις παραγγελίες, αλλά στο μεταξύ είχαμε φάει του σκασμού και έτσι τις συσκεύασε για το ταξίδι της επιστροφής στη Νέα Υόρκη. Καθώς τον αποχαιρετούσαμε, με κράτησε παράμερα. «Σας πήρα με το μάτι μου που κατεβήκατε. Ντράπηκανα σας το πώ καθότι εσείς είστε γραμματιζούμενοι, ενώ εγώ μόλις και με το ζόρι έμαθα κάτικολλυβογράμματα σ’ ένα νυχτερινό…
«Και τι μαθαίνετε στα παιδάκια;»
«Δεν υπάρχει άνθρωπος να μιλήσω ελληνικά! Φοβήθηκα ότι θα τα ξεχάσω! Ετσι μάζεψα τα παιδάκια, μου έστειλαν από την πατρίδα κάτι παλιά αναγνωστικά και ένα βιβλίο ιστορίας. Και μαθαίνουμε μαζι! Εδώ έχουν τον Παρθενώνα και ξέρουν για την Ελλάδα! Προσπαθώ να τουςμάθω και πεντοζάλη, αλλά δεν τόχω ακόμα! Αλλά που θα πάει!»
Ο Σήφης, ούτε πτυχία απένειμε, ούτε βαθμούς έδινε, ούτε τάξεις είχε, ούτε πρόγραμμα! Εφτιαξε ένα «κρυφό σχολειό», στο υπόγειο του εστιατορίου που δούλευε ως σέφ!
Δεν ήθελε να ξεχάσει την προγονική του γλώσσα. Το θεωρούσε υποχρέωση «να μη χαθεί ηλαλιά μας» για αυτό και τη μάθαινε στα παιδάκια.
Α, και η Αμερική είναι απολύτως ανεκτή στην εκπαίδευση! Ο καθένας, μπορεί να διδάξει ότι θέλει!

19 σχόλια:

  1. Πιάνουν και γράφουν γράμματα οι Τούρκοι κι οι Λαλαίοι
    Και γράφουν του καπόμπαση, του Κόλια του Πλαπούτα.
    -σε σε, Κόλια, καπόμπαση και κλεφτοκαπετάνιε.
    Κόλια, γιατί εζουρλάθηκες, και συ και τα παιδιά σου,
    Και μας γυρεύεις πόλεμο και θέλεις να μας κάψεις;
    Αν θέλεις γρόσια, πάρε μας, φλωριά, μην τα λυπάσαι.
    Αν θέλεις και το Μπέλεσι, τσιφλίκι να το κάμεις.
    -Εγώ δεν είμαι για φλωριά, δεν είμαι για τα γρόσια,
    Εγώ είμαι ο Κόλιας ο ζορμπάς, ο Κόλιας ο Πλαπούτας
    Κι έχω χαρά τον πόλεμο, το χάρο σύντροφό μου
    Και πανηγύρι σαν τραγιά να σφάζω τους αγάδες.
    -Τι το ζακόνι πώχετε εσείς οι μωραίτες,
    Που το χειμώνα Αρματωλοί, το καλοκαίρι Κλέφτες,
    Άνοιξη και χινόπωρο με τα’άρματα στα χέρια,
    Και πολεμάτε την τουρκιά, σκοτώνετε αγάδες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Όσες παραχωρίσεις έκαναν οι Τούρκοι στο παρελθόν στο θέμα της ίδρυσης εκπαιδευτικών ελληνικών ιδρυμάτων έγιναν κατόπιν ήττας που είχαν υποστεί στον ρωσοτουρκικό πόλεμο αφού τους εξανέγκασε η Ρωσική πλευρά εκείνης της εποχής.

    Δεν χρειάζεται μόνο να ανατρέξουμε στο παρελθόν για να δούμε τον τρόπο που αντιμετώπιζαν την πολιτισμική ταυτότητα των υποτελών τους λαών οι Οθωμανοί.
    Και μόνο να δούμε την παρούσα κατάσταση των ελληνικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στην Πόλη σε περίοδο όπου υποτίθεται ότι η Τουρκία αλλάζει και εκδημοκρατίζεται μόνο σε θλιβερά συμπεράσματα καταλήγουμε.
    Η Θεολογική σχολή της Χάλκης εξακολουθεί να παραμένει κλειστή και οι Τούρκοι ζητάνε ένα σωρό ανταλλάγμα χωρίς όμως να κάνουν ούτε ένα βήμα πίσω στο ζήτημα της επαλειτουργίας της...
    Μην αναφερθούμε βέβαια στην κατάσταση της κουρδικής γλώσσας και στο γεγονός ότι η χρήση της απαγορεύονταν μέχρι πρίν μερικά χρόνια.....
    Όταν στην σημερινή εποχή οι Τούρκοι δεν ανέχονται ούτε την ύπαρξη ενός κουρδόφωνου εκπαιδευτικού ιδρύματος θα ανέχονταν την καλλιέργεια των ελληνικών γραμμάτων την περίοδο της οθωμανοκρατίας?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο γέρων Παΐσιος διηγείται για τον νονό του, τον Άγιο Αρσένιο τον Καππαδόκη:

    Βλέπεις καὶ οἱ δάσκαλοι στὴν Μικρὰ Ἀσία, μέσα σ΄ ἐκεῖνα τὰ δύσκολα χρόνια, πόσα πρόσφεραν! Γιατί δούλευαν μὲ τὴν καρδιά τους. Πονοῦσαν, εἶχαν εὐλάβεια, θυσιάζονταν. Νά, καὶ ὁ Ἅγιος Ἀρσένιος ὁ Καππαδόκης πόσο σοφὰ φερόταν στὰ Φάρασα! Εἶχε ἑτοιμάσει αἴθουσα γιὰ σχολεῖο καὶ ἀντὶ γιὰ θρανία εἶχε βάλει δέρματα ἀπὸ κατσίκες ἢ ἀπὸ πρόβατα μὲ τὸ τρίχωμά τους. Πάνω σ΄ αὐτὰ γονατισμένα τὰ παιδιὰ παρακολουθοῦσαν τὰ μαθήματα. Μὲ αὐτὸν τὸν σοφὸ τρόπο δὲν ἐρέθιζε τοὺς Τούρκους, ἀκόμη καὶ ὅταν τύχαινε νὰ τὰ δοῦν, γιατί νόμιζαν ὅτι προσεύχονταν.
    Ὅταν πάλιν ὁ Ἅγιος Ἀρσένιος ἤθελε νὰ βγάλει ἐκδρομὴ τὰ παιδιά, τὰ πήγαινε σὲ ἕνα δικό του χωράφι ποὺ ἦταν σὰν κῆπος, δῆθεν γιὰ νὰ κάνουν δουλειά, καὶ τὰ ἔλεγε: «Ἂν τυχὸν δῆτε Τοῦρκο, νὰ κάνετε κανένα κουτσοδούλι. Κόψτε κανένα κλαρί, γιὰ νὰ νομίζει ὅτι καθαρίζετε τὸν κῆπο».

    Καὶ ἔτσι ἔκαναν τὰ καημένα. Γιατί, ἂν καταλάβαιναν οἱ Τοῦρκοι ὅτι τὰ πῆγε ἐκδρομή, θὰ εἶχε ἱστορίες. Κρυφὸ σχολειὸ βλέπεις! Ὅταν ἔφευγε ὁ Τοῦρκος, ἔπαιζαν πάλι τὰ παιδιά. Καὶ τὸ καλοκαίρι, στὶς διακοπές, τὰ συγκέντρωνε πάλι τὰ παιδιὰ μὲ τὸν ἴδιο τρόπο, γιὰ νὰ βοηθᾶ, γιὰ νὰ μὴν ξεκόβονται καὶ ξεχνοῦν ὅσα τοὺς δίδασκε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Και σας ρωτώ εγώ,
    αυτήν την τρομοκρατία που δεχόμαστε και δεν μπορούμε να αντιδράσουμε μην μας πουν ακροδεξιούς και μισαλλόδοξους.....

    αυτήν την παραποίηση των καταγεγραμμένων γεγονότων....

    αυτήν την στοχοποίηση οποιουδήποτε ψίγματος εθνικής έννοιας (ακόμα και της ίδιας λέξης "εθνικής")....

    γιατί την καταπίνουμε φίλοι μου;

    Καθόμαστε τα βραδάκια διαβάζουμε καμιά είδηση στο inernet και γράφουμε κανέναν σχόλιο που να εκφράζουμε την αντιπάθεια μας σε αυτά που ζούμε.

    Και περιμένουμε να σηκώσει άλλος την φωνή του και εμείς να του πούμε μπράβο.....

    Με αυτά τα δεδομένα το κρυφό σχολειό είναι μύθος οι Έλληνες λαός της αρχαιότητας και οι Οθωμανοί ό,τι καλύτερο έχει δει αυτός ο τόπος. ΞΥΠΝΑΤΕ ΡΕΕΕΕΕ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μετά από προσωπική έρευνα πάνω στο θέμα «κρυφό σχολειό», την περίοδο της τουρκοκρατίας η Επανομή είχε 2 γυμνάσια αρρένων και κανένα κρυφό σχολειό, στην ευρύτερη περιοχή του Κιλκίς και Σερρών υπήρχαν κρυφά σχολειά, τα οποία ήταν κρυφά από το Πατριαρχείο και στον Καύκασο(καταγωγή της μάνας μου),υπήρχαν κρυφά σχολειά, κρυφά από τους Τούρκους.
    Η ιστορία των κρυφών σχολειών είναι γεμάτη από «Κρητικούς του Tennessee» και ανήκει και τιμάει αποκλειστικά αυτούς και καλό θα ήταν να μην καπηλεύεται ούτε από δόγματα, ούτε από πολιτικοαμπελοιδεολογίες. Λίγος σεβασμός σε αυτούς τους ανθρώπους του τότε δεν βλάπτει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ερωτόκριτο, ε; Γιατί Ερωτόκριτο; Διότι είναι Έλληνας αυθεντικός:

    1) Έρως με το κάλλος της μιάς ωραιότητας.

    2) Έρως με την απορία και την επιστημονική έρευνα.

    3) Έρως με τον εν-θουσιασμό, την έν-θέωση δηλαδή: (α) προς το Απολλώνιο φως και (β) προς την Δονυσιακή ελευθερία: προσωπική, κοινωνική, πολιτική και εθνική ελευθερία.

    4) Έρως πολιτικός μιάς κοινωνίας ανθρώπων, Ελληνίδων και Ελλήνων, τόσο δεμένης, με τόσο δυνατές αλληλοεξαρτήσεις και συνοχές, ώστε ο Αριστοτέλης ονομάζει τα μέλη της ‘μόρια’.

    Άντε να τα κάνεις λιανά τούτα στα ζώα που ψηφίσαμε τα ζώα που μας κυβερνάνε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ειναι πολλα τα λεφτα φιλοι,εδω ο αλλος σκοτωνει την μανα του για ενα κατοσταρικο,οχι να εχεις πακεττα πανω και κατω απο το τραπεζι.Ασε τις θεσουλες που εξασφαλιζουν ολοι αυτοι οι θολοκουλτουριαρηδες.Με τοσο χρημα ειναι προθυμοι οχι μονο την ιστορια να διαστρεβλωσουν αλλα και να ......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. φιλε 7 Φεβρουαρίου 2011 6:32 μ.μ. ειμαι πολυ περηφανος που στη ''δημοκρατια'' τους με λενε ακροδεξιο και μισαλλοδοξο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Στήν Τουρκοκρατία των πρώτων αιώνων βασίλευε τό απόλυτο σκοτάδι αμάθειας. Σέ επιστολές πού έστελναν oι προύχοντες στούς Βενετούς ή στόν πάπα ζητώντας βοήθεια γιά τό σκλαβωμένο γένος (Γένος λέγονταν τότε τό Εθνος) βλέπει κανείς τέτοια ανορθογραφία καί τέτοια απαίσια σύνταξη πού φαντάζεται σέ τί επίπεδο βρισκόταν η γνώση της ελληνικής (ρωμαίικης) στά φτωχά στρώματα. ΠΑραθέτω παράδειγμα (1582):

    "τιμιοτατον και αξηώτατον κν' κόν πάπαν της ρομάς, αρχηερεα τον χριστιανο πολα σε προσκυνούμε εμης η μανιατες ολη μικρη καί μεγαλη ασιμαζοχτηκαν ολος ο λαος και παρακαλούμε την βασιλεια σου να γραξης του ρηγος δια τι τορα ηπορουμε να επαρομε τον μωρεα, να καταδικάσομε τον μεγάλο αγαρηνο....
    εγο παπάς χρησοσπαθης μαρτιρο τό άνοθε γεγραμενο
    εγο θοδωρης κοτοσταβλος στεργομε τό άνοθε γεγραμενο
    εγο δημιτρης κλιροδετις τό άνοθε γεγραμενο..."


    Ενα είναι σίγουρο: μέ τή νέα τουρκοκρατία πού μας φέρνει τό ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ θά χρειαστούμε πάλι τά κρυφά σχολειά. Ο ινφογνώμων αποτελεί ένα τέτοιο κρυφό σχολειό μέσα στό απόλυτο σκοτάδι της προπαγάνδας καί της παραπληροφόρησης των νεο γενίτσαρων των ΜΜΕ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Καργάκος για κρυφό σχολειό:

    http://www.youtube.com/watch?v=m9tSSCU16OY&feature=player_embedded

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ΦΥΣΙΚΑ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.

    ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΗΝ ΕΙΧΕ ΑΝΑΛΑΒΕΙ ΤΟΤΕ ΤΟ ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΣΚΑΊ ΤΟΝ Κ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΟΜΟΦΡΟΝΕΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΜΕ ΧΟΡΗΓΟ ΤΗΝ ΤΟΤΕ ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ! Α, ΚΑΙ ΤΗ VODAFONE ΜΗ ΤΟ ΞΕΧΑΣΩ.

    ΔΕΝ ΤΟ ΞΕΡΑΤΕ; ΕΙΣΤΕ ΑΝΙΣΤΟΡΗΤΟΙ ΑΜΑΘΕΣΤΑΤΟΙ ΚΑΙ ΑΝΘΕΛΛΗΝΕΣ.

    Ε, ΡΕ ΕΛΛΑΔΑ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΟΥ ΤΙ ΣΟΥ ΜΕΛΛΕ ΝΑ ΠΑΘΕΙΣ ΑΠΟ ΤΑ ΥΠΟΤΙΘΕΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΟΥ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ο γνωστος ανιστροητος αριστεριστης της κακιας ωρας απο οτι φαινεται θελει να "ξαναγραψει" την Ιστορια κατ πως βολευει τις ιδεοληωιες του αλλα ματαιοπονει.Παντως ενα εμπαρκο στα βιβλια του δεν θα ηταν κακη ιδεα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Η "Σχολή του Γένους" δεν λειτουργούσε πάντα; Ο Πατροκοσμάς δεν είχε ιδρύσει σχολεία; Νομίζω ότι η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. Δηλαδή, κατά καιρούς και αναλόγως τον πασά, απαγορεύονταν τα σχολεία. Αυτές ήσαν μάλλον συντομότερες περίοδοι, απ' αυτές που επιτρεπόταν η λειτουργία τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. δεν ξερω αν υπηρχαν κρυφα σχολεια.ξερω οτι υπηρχαν πολλες σχολες ανοιχτες κ φανερες(αγραφα,ζωσιμαια,κυδωνιες.καρπενησι κτλ),προφανως με λιγους να εχουν δυνατοτητα να φοιτησουν,ουτε βεβαια οι τουρκοι παρακινουσαν ελληνες να πανε εκει η δεν τα εκλειναν αν ηθελαν να τιμωρησουν.τωρα αν υπηρχε κρυφο σχολειο τελικα,που διδασκαν οι παπαδες(εκτος του πατροκοσμα κ του ευγενειου γιαννουλη αλλα αυτοι ανοιγαν σχολεια ,το ξεχασα)εξηγουνται πολλα πραγματα για την ημιμαθεια,την κοντοφθαλμη λογικη μας,την αγνοια της αρχαιοελλ.παραδοσης που χαρακτηριζει τον νεοελληνα,που εχει αναγκη"κρυφα σχολεια"για να εχει πατριωτικο συναισθημα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Μα καλά, δεν μπορώ να καταλάβω προς τι ο αλληλοσπαραγμός. Δηλ. αν δεν υπήρχε κρυφό σχολείο, η τουρκοκρατία θα γινόταν πιο υποφερτή; Αυτό είναι το μοναδικό επιχείρημα; Εγώ λοιπόν είμαι πεπεισμένος πως το κρυφό σχολείο είναι μύθος. Ε, και; Υπήρχε - δεν υπήρχε, ο ελληνισμός ήταν αποκλεισμένος από το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι. Ήταν αποκλεισμένος από την αναγέννηση. Ήταν αποκλεισμένος από τον ευρωπαϊκό διαφωτισμό. Ήταν αποκλεισμένος από την εκβιομηχάνιση. Ήταν αποκλεισμένος από την πρόοδο των επιστημών. Κι όλα αυτά χάρη της τουρκοκρατίας. Η ύπαρξη ή μη του κρυφού σχολειού μας μάρανε;

    Να, με κάτι τέτοιες μ@λ@κίες ασχολιόμαστε και αφήνουμε τα νώτα μας απροστάτευτα, σε κάθε λογής οχτρούς.

    ΑΕ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Καλύτερα να διαβάσουμε τι λέει ο Σαράντος Καργάκος γι΄αυτό το θέμα (αναφορά για το "κρυφό σχολείο" σε χειρόγραφη επιστολή του Κανέλου) και να μην ασχολούμαστε με τις αρλούμπες του ενός και του αλλουνού που ιδέαν δεν έχουν τινος παιχνίδια παίζουν.

    Πάντως μου γεννιέται μια περιέργεια βρε παιδιά.. Γιατί τα έχουν βάλει ειδικά με το "κρυφό σχολειό"; Τι είναι αυτό που τους καίει μ΄αυτήν την υπόθεση και θέλουν να το εξαφανίσουν; Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. "Πάντως μου γεννιέται μια περιέργεια βρε παιδιά.. Γιατί τα έχουν βάλει ειδικά με το "κρυφό σχολειό"; Τι είναι αυτό που τους καίει μ΄αυτήν την υπόθεση και θέλουν να το εξαφανίσουν; Ελίνα"

    E, BΡΕ ΕΛΙΝΑ ΚΑΙ ΣΥ, ΚΑΝΕΙΣ ΚΑΤΙ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ..........
    ΑΦΟΥ ΤΟ ΞΕΡΕΙΣ.........
    ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΠΟΛΕΜΑΝΕ ΤΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΝΤΑΒΑΝΤΖΗΔΕΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΤΙ ΞΕΡΟΥΝ. ΔΕΝ ΣΥΜΦΩΝΕΙΣ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.