29/7/11

Σπάνια συνεργασία Έκθεση ελληνικών αρχαιοτήτων στην Τουρκία

Την τιμητική του θα έχει φέτος το καλοκαίρι το μουσείο Sakip Sabanci της Κωνσταντινούπολης καθώς εκεί θα γίνει η έκθεση ελληνικών αρχαιοτήτων προερχόμενω από την χώρα μας και τα Μικρασιατικά παράλια. Η έκθεση θα τιτλοφορείται, «Απέναντι: Οι Κυκλάδες και η Δυτική Ανατολία στην 3η π.Χ. χιλιετία» και θα αποτελέσει τον πρώτο δεσμό συνεργασίας μουσείων μεταξύ των δύο κρατών. 

Ο επισκέπτης θα μπορέσει να θαυμάσει ελληνικές αρχαιότητες και από τις δύο πλευρές του Αιγαίου, όπως κοσμήματα, ειδώλια, πήλινα αγγεία, μαγειρικά σκεύη και όπλα.

Η διαδικασία συλλογής όλων των, προς έκθεση, αντικειμένων λέγεται ότι έχει βοηθήσει πολύ τους ειδικούς ανάλογων εκθέσεων αλλά και τους αρχαιολόγους να κατανοήσουν τη σχέση ανταλλαγής αγαθών και τρόπου ζωής –κατά την αρχαιότητα- μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.

Σε μία περιοχή με έντονες διαμάχες –ακόμα και σήμερα- σχετικά με πολιτικά, πολιτιστικά και πολιτισμικά προβλήματα που ανακύπτουν μονίμως, πολλά από τα Αιγαιοπελαγίτικα νησιά, στα τεφτέρια των μελετητών διατηρούν…δύο ονομασίες, ανάλογα με την γλώσσα στην οποία θα αναφερθούν.

Ο υπεύθυνος του τουρκικού μουσείου που θα φιλοξενήσει την έκθεση, Nazan Olcer, δήλωσε ότι, «θέλουμε το γεγονός αυτό να υπερνικήσει τις γνωστές προκαταλήψεις των τελευταίων ετών και να γίνει πρόσκληση για να μοιραστούμε την υπερηφάνεια του παρελθόντος μας». 

Από την πλευρά του, ο Νικόλας Σταμπολίδης του μουσείου Γουλανδρή είπε ότι τα συγκεκριμένα εκθέματα «είναι το κάλλιστο που μπορεί να προσφέρει η αρχαιολογική μελέτη μέσα στα τελευταία εκατό χρόνια».

Μάλιστα, εντύπωση και θαυμασμό προκαλεί το γεγονός ότι πολλά από τα αρχαιότατα ελληνικά εκθέματα υπήρξαν έμπνευση για καλλιτέχνες του 20ου αιώνα όπως είναι οι Πικάσσο και Τζιακομέτι. 

Πηγή: The New York Times

7 σχόλια:

  1. Αχαχα...Να σχολιάσω;
    Καταρχάς ΔΕΝ θα υπάρχει πουθενά η λέξη 'ελληνικός', όχι μόνο γιατι προσπαθούν (οι γείτονες) να σβύσουν οτιδήποτε ελληνικό από την Τουρκία, αλλά και για τον απλό λόγο ότι ο Κυκλαδικός πράγματι δεν ήταν ένας ελληνικός πολιτισμός, με την έννοια ότι δημιουργήθηκε πριν από την κάθοδο των ελληνικών φύλων στην Ελλάδα. Και στους τουριστικούς οδηγούς ακόμα και στα καθαρά ελληνικά αρχαιολογικά μέρη δεν υπάρχει πουθενά η λέξη ελληνικός, μόνο η λέξη Ίωνας ή και η λέξη μακεδονικός (αυτή δεν τη φοβούνται, γιατί οι άλλοι καλοί μας γείτονες έχουν ήδη αμφισβητήσει την ελληνικότητά της).
    Φυσικά και μόνο υπαινικτικά που θα υπάρχει η Ελλάδα στο φόντο είναι σημαντικό για να υποβληθούν κάποιες εντυπώσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΕΛΕΟΣ!
    ".. να κατανοήσουν τη σχέση ανταλλαγής αγαθών και τρόπου ζωής –κατά την αρχαιότητα- μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας."
    ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ ΤΟΥΡΚΙΑ ΤΗΝ 3η ΧΙΛΙΕΤΙΑ π.Χ.
    ΠΟΙΟΙ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΟΥΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΔΙΔΟΥΝ ΤΟ ΠΡΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΣΤΟΥΣ ΜΟΓΓΟΛΟΥΣ?
    Και συνεχίζει:
    «θέλουμε το γεγονός αυτό να υπερνικήσει τις γνωστές προκαταλήψεις των τελευταίων ετών και να γίνει πρόσκληση για να μοιραστούμε την υπερηφάνεια του παρελθόντος μας». ΤΟΥ ΤΟΥΡΚΙΚΟΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ?!!
    Κάποιοι έχουν βαλθεί να μας τρελάνουν εντελώς εκποιώντας τα πάντα σε αυτή την χώρα, σαν να τα βρήκαν στο χωράφι της γιαγιάς τους!

    Τώρα για το σχόλιο της Ειρήνης
    "....ο Κυκλαδικός πράγματι δεν ήταν ένας ελληνικός πολιτισμός, με την έννοια ότι δημιουργήθηκε πριν από την κάθοδο των ελληνικών φύλων στην Ελλάδα."
    Να υποθέσω ότι αναφέρεσαι στην Κάθοδο των Δωριέων. Μάλλιστα! ΚΑΙ ΑΠΟ ΠΟΥ ΚΑΤΕΒΗΚΑΝ??
    ΠΟΙΑ ΗΤΑΝ Η ΕΣΤΙΑ ΤΟΥΣ?
    Πως εξηγείται η αναφορά του Ομήρου στο Δώριον στην Πελλοπόνησο τον 12ο-13ο΄π.Χ. και η συμμετοχή τους στον Τρωικό πόλεμο?
    Πως εξηγείται η κοινή τους γλώσσα με τα λοιπά φύλλα που προυπήρχαν στον Ελλαδικό χώρο? (Αχαιοί κλπ)
    Να υποθέσω λοιπόν ότι ξαφνικά σε ένα άγνωστο κατά τα λοιπά σημείο της Ευρωπαϊκής ηπείρου, ΦΥΤΡΩΣΑΝ ξαφνικά οι Δωριείς και κατέλαβαν την ελλάδα, οι κάτοικοι της οποίας δεν είχαν καμία σχέση με Έλληνες αλλά ως εκ θαύματος μιλούσαν την ίδια Ελληνική γλώσσα, και μάλιστα οι προκάτοχοί τους - με τους οποίους επίσης δεν είχαν καμία σχέση(Πελλασγοί-Κάρες κλπ), έκαναν εκτεταμένο εμπόριο με τους Τούρκους κατά την τρίτη χιλιετία!!!
    ΒΟΗΘΕΙΑ ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ ΕΛΕΟΣ!ΦΤΑΝΕΙ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΡΑΛΟΓΙΣΜΟ.
    Και επειδή όλα αυτά ακούγονται πολύ χοντρά θα προσθέσω τα εξής, έτσι σαν τροφή για προβληματισμό:
    α)Κατά τον Τρωικό πόλεμο οι Αχαιοί και λοιποί Έλληνες μιλούσαν εκατέρωθεν των τειχών την ίδια γλώσσα και επικαλούνταν τους ίδιους Θεούς.
    β)Φρύγες: (Φρύγξ, Φρίξος και Έλλη αν θυμίζει κάτι;)
    Σύμμαχοι των Τρώων κατά Αχαιών και Ελλήνων.
    Λαός Ινδοευρωπαϊκής καταγωγής (η Μεγάλη Χοάνη της Ιστορίας), προερχόμενος από την Ευρώπη
    -Την ονομασία τους οφείλουν στους Βρίγες ή Φρύγες που θεωρούνται συγγενείς των Θρακών και Μακεδόνων
    -Ο μύθος συνδέει τον Μίδα με το όρος Βέρμιο της Μακεδονίας
    -Αξιομνημόνευτο δείγμα φρυγικής τέχνης ο Βασιλικός τάφος με τριγωνικό αέτωμα και επιγραφή ΜΕ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΤΑΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΛΦΑΒΗΤΟΥ.
    Αυτά για να εμπλουτίζουμε το ένδοξο τουρκικό Πολιτιστικό παρελθόν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γιωργία,
    λέω τί, ποιες απόψεις, μπορεί η τουρκική πλευρά να αξιοποιήσει στην έκθεση αυτή. Κατά την άποψή μου, με την έκθεση αυτή κάνουμε τη δική τους τη δουλειά! Είμαι σίγουρη ότι για άλλη μια φορά θα τονιστούν οι αρχαίοι πολιτισμοί ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ, βλέπε Κυκλαδίτες και Χετταίοι, δίνοντας έτσι υπαινικτικά το μύνημα που τόσο πολύ τους 'καίει'και τους ενδιαφέρει, ότι δηλαδή οι Έλληνες (με τον τρόπο που αυτοί τους εννοούν) δεν είναι αυτόχθονες στην περιοχή αλλά ούτε είναι και ο αρχαιότερος πολιτισμός.
    Δεν έχω να πω τίποτα για τα υπόλοιπα σχετικά με την κάθοδο των ελληνικών φύλων. Το θέμα μας είναι ότι ρίχνουμε νερό στο μύλο τους, αυτοί πάνε να ξαναγράψουν την Ιστορία αναφέροντας ότι βρήκαν σε επιγραφες Χετταίων το όνομα της Σμύρνης (λέει ο Τούρκος Αρχαιολόγος διάβασε 'Τι-σμού-ρνα...πφφφφφ) και ότι η Κων/πολη κατοικούνταν από το 9.000 π.Χ επειδή κααααααάπου εκεί σε ένα ύψωμα παραέξω, βρήκαν έναν αρχαίο (μικρό) οικισμό. Ο κομπλεξισμός στο μεγαλείο του!
    Αυτό είναι το θέμα το σημαντικό για μένα.
    Αλλά βλέπεις, οι ψυχές των δικών μας ανθρώπων (των Ποντίων και Μικρασιατών που κυριολεκτικά ξεριζώθηκαν), θα τους κυνηγάνε ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ, μέχρι τη στιγμή που αυτοί θα σταματήσουν να τρέχουν και θα αντιμετωπίσουν με ειλικρίνεια το παρελθόν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η... επακούμβηση (22-5-2007) αφήνει κουσούρια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Και για όποιον θέλει να κάνει νέο συκώτι με την "αρχαιότητα" του "τουρκικού" πολιτισμού (!!!), ας διαβάσει το "Πώς οι Τούρκοι ξαναγράφουν την Ιστορία" του Σαράντου Καργάκου.
    Το τι εξωφρενικές πολιτισμικές διεκδικήσεις των Τούρκων αναφέρονται εκεί μέσα, ούτε περιγράφεται...Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Το άλλο δε το περιστατικό με το άγαλμα στην Αττάλεια, τι σας λέει; Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ζούμε ένα ιστορικό παραλογισμό χωρίς προηγούμενο, αλλά, με βέβαιο αποτέλεσμα. Θα σβηστούμε από τον χάρτη.
    Όσο εμείς σταθερά και διακοματικά αποποιούμαστε το ιστορικό μας παρελθόν, οι Τούρκοι- και όχι μόνο- επίσης σταθερά και συστηματικά το οικειοποιούνται.
    Για δε τους Χετταίους δεν υπάρχει τίποτα που να τους συνδέει με τους Τούρκους - δεδομένου και ότι εξαφανίζονται κατά το 1200 πΧ χωρίς να υπάρξει ουδεμία συνέχεια και αναφορά αυτών έκτοτε.
    Φαντάζομαι πως συμφωνούμε και για την αγάπη των γειτόνων μας στον πολιτισμό, με τα δείγματα που έχουν δώσει π.χ. βυθίζοντας το ασκληπιείο του Γαληνού.
    Η όλη κατάσταση είναι πραγματικά για γερά συκώτια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο.
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.