12/7/11

Διαδικασίες εξπρές για εκδίκαση υποθέσεων διαφθοράς πολιτικών

Τις υποθέσεις που δικάζονται κατά προτεραιότητα και τον τρόπο εκδίκασής τους ορίζει το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με τίτλο «Εκδίκαση Πράξεων Διαφθοράς Πολιτικών και Κρατικών Αξιωματούχων, υποθέσεων μεγάλου κοινωνικού ενδιαφέροντος και μείζονος δημοσίου συμφέροντος», το οποίο παρουσιάστηκε στο υπουργικό συμβούλιο και έλαβε το «πράσινο φως».
Ειδικότερα, στο νομοσχέδιο θα ορίζεται ότι:
Α. Στην ειδική διαδικασία υπάγονται:

(α) όλα τα κακουργήματα, τα οποία διαπράττουν υπουργοί ή υφυπουργοί επωφελούμενοι από την ιδιότητά τους, εκτός από αυτά που τελούνται από τους ίδιους κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και δικάζονται βάσει του άρθρου 86 Συντ. και του ν. 3126/2003,
(β) όλα τα κακουργήματα, τα οποία διαπράττουν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους ή επωφελούμενοι από την ιδιότητά τους αυτή, οι γενικοί και ειδικοί γραμματείς υπουργείων και οι (εν ευρεία έννοια) διοικητές (π.χ πρόεδροι και διευθύνοντες σύμβουλοι, γενικοί διευθυντές κ.λ.π) οργανισμών του δημοσίου τομέα και τα αιρετά μονοπρόσωπα όργανα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και
(γ) όλα τα κακουργήματα σε υποθέσεις μεγάλου κοινωνικού ενδιαφέροντος και μείζονος δημοσίου συμφέροντος που χαρακτηρίζονται ως τέτοιες με πράξη του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου
Β) Στις πιο πάνω υποθέσεις δεν διατάσσεται προανάκριση, αλλά μόνον προκαταρκτική εξέταση που διενεργείται αυτοπρόσωπα από Εισαγγελέα και κατόπιν ανάκριση, η οποία πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέσα σε ένα εξάμηνο. Για το σκοπό αυτό ορίζεται, με βάση και την πολυπλοκότητα της υπόθεσης, ο αναγκαίος αριθμός εισαγγελέων και ανακριτών, που πρέπει να συνδράμουν στο έργο της ανάκρισης σε σύνθετες υποθέσεις με μεγάλο αριθμό κατηγορουμένων. Οι δικαστικοί αυτοί λειτουργοί απαλλάσσονται όλων των άλλων καθηκόντων τους.
Γ) Οι εισαγγελείς και ανακριτές, θα βοηθούνται από όσους γραμματείς και ειδικούς επιστήμονες κρίνουν οι ίδιοι ότι είναι αναγκαίο για να ολοκληρώσουν το έργο τους στον οριζόμενο χρόνο. Θα επικουρούνται επίσης κατά απόλυτη προτεραιότητα από την Ανεξάρτητη Αρχή για τη νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, όπως και από την αρμόδια για τη δίωξη οικονομικού εγκλήματος εισαγγελία, αλλά και από οποιαδήποτε υπηρεσία του δημοσίου και θα μπορούν να διορίζουν τους αναγκαίους πραγματογνώμονες για την αναζήτηση όλων των στοιχείων που κρίνουν αναγκαία. Για τους δικαστικούς αυτούς λειτουργούς δεν θα ισχύει κανένα απόρρητο.
Δ) Όσες πτυχές αυτών των υποθέσεων έχουν ωριμάσει, ως προς τα πρόσωπα και τις κατηγορίες, θα πρέπει να διαχωρίζονται από την υπόλοιπη δικογραφία και να παραπέμπονται κατά απόλυτη προτεραιότητα.
Ε) Το καθ’ ύλη αρμόδιο, για την εκδίκαση των πιο πάνω εγκλημάτων, δικαστήριο είναι το Τριμελές Εφετείο. Σε αυτό όμως ορίζεται δικάσιμος κατά απόλυτη προτεραιότητα, εντός δύο μηνών από την ολοκλήρωση της προδικασίας.
ΣΤ) Αναβολή δεν επιτρέπεται. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις απόλυτης ανάγκης επιτρέπεται διακοπή της δίκης και επανάληψή της σε σύντομη δικάσιμο. Εάν και μετά τη διακοπή το τυχόν ανυπέρβλητο κώλυμα παραμένει, η νέα δικάσιμος προσδιορίζεται εντός διμήνου.
Ζ) Σε περίπτωση άσκησης έφεσης (της οποίας η προθεσμία είναι δεκαήμερη από την έκδοση της πρωτόδικης απόφασης) η υπόθεση εισάγεται κατά απόλυτη προτεραιότητα στο αρμόδιο δευτεροβάθμιο δικαστήριο, εντός δύο μηνών από την άσκηση της έφεσης.

2 σχόλια:

  1. ΣΟΚ: Πόσα χρήματα έχουν εισπράξει τα τελευταία χρόνια οι ΜΚΟ;
    12/07/2011, Τομέας:ΠΟΛΙΤΙΚΗ Πάνω από
    100.000.000 ευρώ έχουν διατεθεί, "μέσα σε ένα νεφελώδες, θολό και αδιαφανές τοπίο" για επιχορηγήσεις σε Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, ΜΚΟ, ενώ το ποσό αυτό εκτιμάται ότι είναι κατά πολύ μεγαλύτερο.

    Αυτό είναι το γενικό συμπέρασμα της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής που "προσπάθησε", όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος Θανάσης Τσούρας, "να ασχοληθεί με το χώρο των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων", και κατέγραψε στο πόρισμά της συγκεκριμένες προτάσεις, τις οποίες θα κοινοποιήσει τόσο προς τον πρωθυπουργό όσο και την κυβέρνηση.
    Η Επιτροπή κάνει λόγο για "ΜΚΟ δύο ταχυτήτων", για "διαπιστώσεις περί θολού και μη επαρκώς χαρτογραφημένου τοπίου δράσης και λειτουργίας τους", αλλά και για "περιπτώσεις χρηματοδοτήσεων με αμφισβητούμενη ή ακόμα και ελάχιστη δράση".
    Παράλληλα, τονίζει την ανάγκη άμεσης νομοθετικής παρέμβασης πάνω σε τρεις άξονες.
    -Διαμόρφωση σαφούς ενιαίου νομοθετικού πλαισίου για τη λειτουργία των ΜΚΟ.
    -Επικαιροποίηση ενιαίου εθνικού δεσμευτικού μητρώου και
    -Δημιουργία ευέλικτου τακτικού μηχανισμού ελέγχου των οικονομικών τους στοιχείων.
    Όπως τονίζεται στο πόρισμα της Επιτροπής, "το τοπίο δράσης και λειτουργίας των ΜΚΟ παραμένει εδώ και δεκαετίες νεφελώδες, με απουσία ενιαίου και σαφούς θεσμικού πλαισίου, αδυναμία πλήρους χαρτογράφησής τους και ανεπάρκεια συντονισμένου ελέγχου των χρηματοδοτήσεών τους".
    "Είναι ενδεικτικό, ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν αποσταλεί στην Επιτροπή, μόνο δύο υπουργεία (Εξωτερικών και Υγείας), τηρούν ένα είδος Μητρώου ΜΚΟ με τις οποίες κατά καιρούς συνεργάζονται και χρηματοδοτούν, και ένα μόνο υπουργείο (Προστασίας του Πολίτη), τηρεί ένα είδος μητρώου εθελοντικών οργανώσεων, ενώ η συντριπτική των υπουργείων τηρεί απλούς καταλόγους εγγεγραμμένων ΜΚΟ, οι οποίοι, όμως, παρουσιάζουν έντονα προβλήματα, είτε γιατί είναι ελλιπείς, είτε γιατί συχνά περιλαμβάνουν διαφορετικές και τελείως ανομοιογενείς μεταξύ τους οργανώσεις", αναφέρει χαρακτηριστικά στο πόρισμά της η Επιτροπή και προσθέτει:
    "Απόρροια του φαινομένου αυτού είναι η επιχορήγηση εκατοντάδων ΜΚΟ, χωρίς να είναι σαφές με ποιες διαδικασίες και ποια κριτήρια λαμβάνονται οι σχετικές αποφάσεις χρηματοδότησης, με ποιο μηχανισμό ελέγχεται το είδος της χρηματοδότησης και ο τρόπος διαχείρισης των διατιθέμενων σε αυτές κονδυλίων".
    Τέλος, αναφορικά με το ύψος των κατά καιρούς χρηματοδοτήσεών τους, η Επιτροπή υπογραμμίζει ότι "σύμφωνα με τα στοιχεία των υπουργείων που της έχουν αποσταλεί το ποσό ξεπερνά τα 100.000.000 ευρώ", προσθέτοντας ωστόσο ότι, "στην πραγματικότητα είναι κατά πολύ μεγαλύτερο, καθώς αφενός το υλικό είναι εξαιρετικά ανομοιογενές και αποσπασματικό, αφετέρου τα υπουργεία θεωρώντας ότι οι φορείς που χρηματοδότησαν δεν συνιστούν ΜΚΟ δεν τις συμπεριέλαβαν στα έγγραφα τους".

    http://www.blog.gr/article.php?id=45972&category_id=2

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτά γίνοντε όταν το νέο πολιτικό σύστημα είναι στα σπάργανα και όχι όταν βρίσκεται στο σάβανο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.