9/12/11

Η αδυναμία του ελληνικού κράτους και η ισχύς του ελληνικού πολιτισμού

Η Φινλανδία απέκτησε την ανεξαρτησία την 06 Δεκεμβρίου 1917. Την ημέρα αυτή, όπως και κάθε χρόνο, οι Φινλανδοί γιόρτασαν την εθνική τους ανεξαρτησία. Κάθε χρόνο την ημέρα αυτή σημαιοστολίζουν τα δημόσια κτίρια τους, καθώς και τα σπίτια τους. Μάλιστα τα περισσότερα σπίτια έχουν μόνιμο ιστό στον οποίο υψώνουν τη σημαία τους σε όλες τις επίσημες γιορτές τους, και νοιώθουν περήφανοι για αυτό.
Στα σχολεία γίνονται επίσημοι εορτασμοί, όπου στο τέλος όλοι οι μαθητές ψάλουν τον εθνικό τους ύμνο. Επίσης και στις εκκλησίες τους (το 89% βαπτίζονται Λουθηρανοί, ενώ το 1% είναι Ορθόδοξοι) κάνουν δοξολογίες και στο τέλος όλο το εκκλησίασμα ψάλει επίσης τον εθνικό ύμνο.
Ακόμη και στρατιωτική παρέλαση γίνεται, εκ περιτροπής σε μια πόλη. Βέβαια η παρέλαση είναι ανάλογη με το μέγεθος του φιλανδικού στρατού και την μεταδίδει η τηλεόραση σε εθνικό δίκτυο.
Το απόγευμα της ημέρας αυτής λαμβάνει χώρα δεξίωση στο προεδρικό μέγαρο και στη συνέχεια η βραδιά κλείνει με μια μεγάλη εορταστική εκδήλωση όπου συμμετέχουν όλοι οι επίσημοι προσκεκλημένοι. Στην μεγάλη αυτή εορταστική βραδιά, με την οποία έκλεισε και ο φετινός εορτασμός, και την οποία κάλυπτε η τηλεόραση (με την τηλεθέαση στα ύψη), είχαμε μια ευχάριστη έκπληξη: Ακούσαμε και ελληνική μουσική. Η τραγουδίστρια Arja Saijonmaa μας εξέπληξε όλους ερμηνεύοντας στα φιλανδικά το τραγούδι «Το περιγιάλι το κρυφό» του Μίκη Θεοδωράκη και απέσπασε το θερμότερο χειροκρότημα των παρευρισκομένων (http://areena.yle.fi/player/index.php?clip=1323205735493&language=fi).
Την επόμενη ημέρα οι γείτονές μου στην πόλη του Espoo που μένω, με χαρά με ρώτησαν εάν είχα δει στην τηλεόραση την εκδήλωση, γιατί το ελληνικό τραγούδι τους άρεσε πολύ. Η έκπληξή μου δεν τελείωσε εδώ, καθόσον το μεσημέρι επιστρέφοντας ο γιος μου από το σχολείο με ενημέρωσε ότι η δασκάλα του είχε βάλει ήδη το συγκεκριμένο τραγούδι ως ήχο κλήσης «ring tone» στο τηλέφωνό της.
Αυτό το γεγονός αποτέλεσε όαση σε όσα θλιβερά και ευτράπελα συμβαίνουν εντός των τειχών και που μας στενοχωρούν καθημερινά και φυσικά έχουν γίνει η αιτία να μεταναστεύσω με την οικογένειά μου σε αυτή τη φιλόξενη χώρα. Σε αυτή τη χώρα που μισθώνει ομογενείς Έλληνες δασκάλους όχι μόνο για να διδάξουν στα παιδιά μου τη μητρική τους γλώσσα, αλλά και για να βοηθήσουν όσους Φιλανδούς επιθυμούν να τη μάθουν (υπόψη ότι στη Φινλανδία υπάρχουν 24 σύλλογοι Φινλανδο-Ελληνικής φιλίας με πληθώρα δραστηριοτήτων). Φυσικά το ελληνικό κράτος δεν δύναται να αποστείλει δάσκαλο από την Ελλάδα, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες της Πρεσβείας μας και του Συνδέσμου Ελλήνων Φινλανδίας. Εκτιμώ ότι αυτό συμβαίνει γιατί οι ομογενείς δεν ψηφίζουν στις εθνικές εκλογές, άρα η «επένδυση» θα πάει χαμένη για την κοντόφθαλμη κομματοκρατία των Αθηνών που δυστυχώς δεν ασχολείται με τη διάσωση και διάδοση του πολιτισμού μας.
Όμως κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι η Ελλάδα εάν το θελήσει μπορεί να γίνει μια «πολιτιστική υπερδύναμη» (όρος του Σάββα Καλιντερίδη), όπως εκτιμώ ότι θα έπρεπε ήδη να είναι. Για τη σημερινή πολιτιστική-πολιτισμική μας αδυναμία, νομίζω ότι είμαστε όλοι μας υπεύθυνοι. Οι εντός των τειχών γιατί ως ενεργοί πολίτες έχουμε τη δύναμη της ψήφου στα χέρια μας την οποία και σπαταλάμε ασκόπως και οι ομογενείς γιατί δεν κάνουμε όσα θα μπορούσαμε ενωμένοι να κάνουμε.
Είμαστε όλοι μας λοιπόν συνένοχοι στην εν ψυχρώ δολοφονία ενός από τους μεγαλύτερους πολιτισμούς της ανθρωπότητας.
Δημήτριος Καρατζίδης
Ταξχος ε.α.
Πολιτικός Επιστήμονας - Διεθνολόγος

22 σχόλια:

  1. >Είμαστε όλοι μας λοιπόν συνένοχοι στην εν ψυχρώ δολοφονία ενός από τους μεγαλύτερους πολιτισμούς της ανθρωπότητας.
    Δημήτριος Καρατζίδης<

    Κανετε ενα βασικο λαθος συνδεοντας τον μεγαλο Ελληνικο Πολιτισμο με το παρων κρατος της συμφορας.Κανενας απο τους αλλοδαπους του εξωτερικου δεν εχει ποτε πεταξει τα διαμαντια στα "σκυλια" και επομενως αυτο δεν εχει γινει και με τον Ελληνικο πολιτισμο που τον ακολουθανε και φυλαγουνε σαν κορη οφθαλμου γιατι σε αυτον στηριζουν τα θεμελια της πνευματικης τους υπαρξης.Αλλα εχουν πεταξει στα σκουπιδια και αυτα ειναι οι νεοελληνες του λαμογισταν η ελλαδισταν.Πιστευω οτι η συγχιση στους ορους απο εσας δεν ητανε σκοπιμη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η Φιλανδία είναι μία υπέροχη χώρα με κατοίκους κύριο χαρακτηριστικό των οποίων είναι η αξιοπρέπεια.

    Αυτό ακριβώς έχει χαθεί από τούς σημερινούς κατοίκους τής Ελλάδας.

    Η υπομονή εξαντλήθηκε και δεν είμαι σίγουρος ότι μπορεί να επανακτηθεί με πολιτισμένο τρόπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Να και τα ΣΟΒΑΡΑ=

    =

    \ {Οι Ισραηλινοι λαμβανουν τα μετρα τους εν οψει των γεγονοτων που ερχονται φοβουμενοι προβοκατσια...μη ελεγχομενη απο αυτους.Υπαρχουν και οι γραφες και οι Προφητειες που μιλανε για Αρμαγεδωνα και το πως θα ξεκινησει αυτος}


    Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου 2011
    Για κατεδαφίσεις ετοιμάζονται οι Εβραίοι κοντά στον ναό του Σολομώντα

    Για λόγους ασφαλείας ο δήμος της Ιερουσαλήμ αποφάσισε να κλείσει τη ράμπα εισόδου στην Πλατεία των Τζαμιών, η οποία χρησιμοποιείται από τους μη μουσουλμάνους επισκέπτες. Η ανακοίνωση του δήμου αναφέρει ότι «ο μηχανισμός της πόλης της Ιερουσαλήμ Σλόμο Εσκόλ έδωσε εντολή για το άμεσο κλείσιμο της ράμπας που δίνει πρόσβαση στην Πύλη των Μαγρεμπίνων» τις επόμενες επτά ημέρες.


    Την ξύλινη ράμπα θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι δυνάμεις ασφαλείας μόνο σε «περίπτωση ανάγκης».

    Το μέτρο λήφθηκε καθώς η κατασκευή αυτή «παρουσιάζει κινδύνους για την ασφάλεια του κόσμου».

    Οι άλλες προσβάσεις στην πλατεία για τους μουσουλμάνους παραμένουν ανοικτές.

    Σύμφωνα με την ανακοίνωση, το Ίδρυμα Κληρονομιάς του Δυτικού Τείχους, ένας ισραηλινός οργανισμός αρμόδιος για το Τείχος των Δακρύων που βρίσκεται στο κάτω μέρος της πλατείας, έχει προθεσμία επτά ημερών για να εφεσιβάλει την απόφαση του μηχανικού.

    Το Νοέμβριο οι ισραηλινές αρχές είχαν αναβάλει την κατεδάφιση της ράμπας αυτής, φοβούμενες κύμα διαμαρτυριών από τον αραβικό και μουσουλμανικό κόσμο.

    Η ράμπα τοποθετήθηκε το 2004 προσωρινά, μετά την κατάρρευση μιας προηγούμενης κατασκευής και επιτρέπει στους μη μουσουλμάνους επισκέπτες και στις ισραηλινές δυνάμεις να έχουν πρόσβαση στην πλατεία, την οποία οι Εβραίοι ονομάζουν Όρος του Ναού.

    .newsbomb.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ένας μεγάλος δάσκαλος(καθηγητής Πανεπιστημίου)υπογράφει ένα βιβλίο του με τίτλο:''Κατά Κεφαλήν Καλιέργεια''.
    Το ερώτημά μου είναι,εάν ένας λαός χωρίς παιδεία(35 χρόνια ψήφιζε φιλοτομαριστικά τα 2 κόμματα που καταλήστεψαν τη Πατρίδα μας)έχει μέλλον;
    Όπως πολύ σωστά μας είπε και η Μέρκελ:Η Τρόικα έφταιγε που το 2011 δεν έχουμε κτηματολόγιο;(ποιός τα έφαγε;),που είναι διαλυμένο όλο το δημόσιο και δεν μπορεί να μαζέψει βεβαιωμένους φόρους;που δεν μπορεί να πατάξει τη φοροδιαφυγή;Τί ανάπτυξη περιμένει κάποιος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Λες η ανεξαρτησία τους να είναι κι αυτή υποθηκευμένει με ΤΑΠΙΑ και ΤΑΣΕΡΟΥΦ? στους ιδιώτες τραπεζίτες της τράπεζας της Ελλάδας? μέχρι να έρθει ο ΜΑΣΑΙΑΣ να απελευθερώσει ΟΛΗ την ανθρωπότητα?
    Τότε ίσως κι Φιλανσία να είναι αποικεία πιόνι των "Ελλήνων"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ ΑΡΙΣΤΑΡΧΟ

    >Ένας μεγάλος δάσκαλος...<

    Γιατί δεν τον κατονομάζεις; Ντροπή είναι; Πασίγνωστο είναι το όνομα του Χρήστου Γιανναρά, ο δε τίτλος του βιβλίου είναι μία φράση που συχνά χρησιμοποιεί και στις κυριακάτικες επιφυλλίδες του στην "Καθημερινή".

    >Η Τρόικα έφταιγε που το 2011 δεν έχουμε κτηματολόγιο;<

    Η Τρόικα φταίει που εξακολουθούν να σπαταλώνται ακόμη και σήμερα τα δανεικά, έτσι που σπαταλώνται; Η σπατάλη έχει γίνει δεύτερη φύση αυτών των γαϊδουριών, που στην συνέχεια πάνε στο εξωτερικό και λένε τους "αγανακτισμένους" μαλάκες (con). Το κακό είναι ότι έχουν δίκιο, διότι μόνον ένα "μαλάκας λαός" (η έκφραση του Ζουράρι) μπορεί, όχι μόνο να τους ανέχεται, αλλά και να τους ξαναψηφίζει. Διότι, αν γίνουν και όποτε γίνουν εκλογές, πάλι αυτούς θα ψηφίσουν. Να είσαι βέβαιος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ο καθηγητής Γιανναράς, όταν παρουσίασε πέρυσι αυτό το βιβλίο "Κατά κεφαλην καλλιέργεια"-που αποτελείται από σειρά άρθρων του, επεσήμανε
    "Μας χρειάζεται μια κοινή γλώσσα για να συνεννοηθούμε σαν σύνολο.."
    Κοινή γλώσσα, υπάρχει κατά βάσιν, αλλά...το πώς αντιλαμβάνεται καθένας τις έννοιες, προσδιορίζει αυτό που επισημαίνει ο καθηγητής.
    Μπορεί να προφέρουμε π.χ τις ίδιες λέξεις ή φράσεις..Τις αντιλαμβανόμαστε όμως όλοι με τον ίδιο τρόπο;
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Οχι φυσικα ,διαφορετικα θα ενιωθα πιο ....ευτυχισμενος.Αλλα λεει ο ενας,αλλα καταλαβαινει ο,η αλλος-η,και οι περισσοτεροι αν δεν κατανοουν τι λεει ο αλλος προσπαθουνε να υποβιβασουν την συζητηση και να την φορμαρουν στο δικο τους γνωσιακο και νοητικο επιπεδο.Για κλαμματα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Σπουδαία επισήμανση του άρθρου η τρέχουσα άρνηση παροχής ψήφου στους ομογενείς. Θεωρώ ότι κριτήριο εντιμότητας του κάθε υποψήφιου πολιτικού στις επόμενες εκλογές θα είναι αυτή ακριβώς η πρόταση, μεταξύ πολλών άλλων, βέβαια. Αυξημένο «ποσοστό αλήθειας» (για να θυμηθώ έναν όρο του Sterg) και αξιοπιστίας θα έχει όποιος πολιτικός δεν φοβάται να κριθεί από ακομμάτιστους και κρατικά ανεξάρτητους Έλληνες πατριώτες όπως θεωρώ ότι είναι οι ομογενείς μας.

    Συμφωνώ ότι η Ελλάδα οφείλει να τιμήσει τον ρόλο της ως «πολιτιστική υπερδύναμη» (ιδιαίτερα εύστοχος ο όρος του Skal, υπερδύναμη ασύγκριτα πιο ευεργετική για την ανθρωπότητα αλλά και «απειλητική» για τους «εχθρούς» της κι από την κατοχή πυρηνικών, τα συμβατικά όπλα στοχεύουν το σώμα, ο πολιτισμός πλάθει την Ψυχή, άρα ορίζει τα πάντα).
    Αυτό ως προσωπικός στόχος, είναι ατομική η ευθύνη του καθενός μας να «εκπολιτίσει» τον εαυτό του, δεν είναι κάτι που μπορεί να το κάνει ο ένας για τον άλλον. Μπορεί όμως το εκάστοτε κράτος να δώσει τα ερεθίσματα, τις δομές και την πρόσβαση στις δυνατότητες. Και είναι χρέος του να το πράξει, όπως είναι χρέος μας να το απαιτήσουμε.

    Ελίνα έχεις δίκιο, η έλλειψη συνεννόησης επικρατεί παντού. Φοβάμαι με σκοπιμότητα τις περισσότερες φορές, δες τα λόγια των «πολιτικών». Την παραποίηση των εννοιών, στην υπηρεσία της νοητικής τρομοκρατίας, της παραπλάνησης και της χειραγώγησης.

    Το κυρίαρχο γιατί πιστεύω μας το εξηγεί καλά ο Sterg, συμφωνώ με τον Anaconda ότι έχει δίκιο. Είναι οι λέξεις που υποστηρίζουν το δυναμικό μας, αλλά μπορούν και να δυναμιτίσουν την ύπαρξή μας. Ποιος αντέχει να θέσει την «αλήθεια» του στο βάσανο της «αλήθειας των άλλων», ή ποιος απειλείται από αυτήν, άρα την υποβιβάζει για να νιώσει ο ίδιος «σωστός».
    Κάπου είχα διαβάσει κάποτε « προτιμάς να έχεις «δίκιο», ή να είσαι ευτυχισμένος ; » (would you rather be right, or happy ?), εννοείται ευτυχία χωρίς αλήθεια δεν υφίσταται.

    Anaconda στην έλλειψη αξιοπρέπειας που σωστά αναφέρεις προσθέτω και την αδελφή της, την ευγένεια, η τραυματική για όλους μας νεο-ελληνική πραγματικότητα επιμένει να μας υπενθυμίζει ότι η ευγένεια εκλαμβάνεται ως αδυναμία. Αναφέρομαι στις μικρές εκφράσεις της καθημερινότητας, τις λεπτομέρειες που ορίζουν την ουσία όλων των σχέσεων, έως τις «μεγάλες» (βλ. τα λόγια του αντιπροέδρου, του πρώην πρωθυπουργού, κλπ). Αγένεια ατελείωτη, που μας πληγώνει και μας απογοητεύει.

    Γεγονός είναι ότι οι λέξεις μας σκοτώνουν, αλλά και μας σώζουν.
    Εξαρτάται που κοιτάμε. Πάνω ή κάτω.
    Και σε ποιον μιλάμε. Στον Άλλον ή στον εαυτό μας.

    Λαμβάνοντας πάντα υπόψη ότι ο γραπτός λόγος είναι γυμνός από τα ενδύματα της φυσικής παρουσίας, το βλέμμα, τις εκφράσεις, την ενέργεια που εκπέμπει ένας άνθρωπος, γι’ αυτό και πολλές φορές παρεξηγήσιμος αλλά και πιθανά παραπλανητικός.
    Πολλοί λίγοι άνθρωποι έχουν το χάρισμα να ζωγραφίζουν τις σκέψεις τους με λέξεις και να τις απεικονίζουν με ακρίβεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ρίκα,

    >Συμφωνώ ότι η Ελλάδα οφείλει να τιμήσει τον ρόλο της ως «πολιτιστική υπερδύναμη»"

    Καλώς μπήκε το «πολιτιστική υπερδύναμη» εντός εισαγωγικών, διότι η Ελλάδα έχει πάψει προ πολλού να παράγει πολιτισμό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Συμφωνώ, Nativist. Όχι μόνο έχει πάψει να παράγει πολιτισμό, αλλά δεν έχει τιμήσει και τον προϋπάρχοντα. Δεν τιμά κανέναν να επικαλείται τα επιτεύγματα άλλων, ειδικά των προγόνων του, για να δικαιώσει την δική του ύπαρξη. Υπάρχουν άπειροι λόγοι γι’ αυτό, καμία όμως δικαιολογία κατά την γνώμη μου. Ας πούμε όμως ότι έχουμε πίστη ότι το δυναμικό παραγωγής πολιτισμού είναι παρόν, απλά κοιμάται. Χρέος μας είναι να το ξυπνήσουμε. Μόνο η παραγωγή νέου πολιτισμού θα δώσει ώθηση στις υπόλοιπες εκφάνσεις της ζωής μας, όπως στην οικονομία, την τρέχουσα πρωταγωνίστρια, αλλά και στην άσκηση ορθής και έντιμης πολιτικής, την δικλείδα ασφαλείας αυτής της ώθησης.

    Υ.Γ. Έγραψα «Πολλοί λίγοι άνθρωποι...», να τι κάνει μια πολύ κουραστική εβδομάδα ... Διορθώνω. «Λίγοι άνθρωποι...» (δεν με συμπεριλαμβάνω σε αυτούς, ιδού η απόδειξη... απλά παλεύω να είμαι ευπρόσδεκτη στον κόσμο των λέξεων).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Νativist συμφωνώ απολύτως και με επιβεβαιώνεις ότι όποτε γίνουν εκλογές τα ίδια λαμόγια θα ψηφίσει η πλειοψηφία.
    Άλλωστε ο Πλαστήρας ήταν ένας και το ''Γουδή''επίσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ρίκα,
    "Σημασία έχει σε ποιόν μιλάμε, στον άλλον ή στον εαυτό μας..."
    Αααμ μπράβο! Εκεί είναι το κλειδί.
    Οχι τι λές και πώς το λές, αλλά "ως προς τι" αναφέρεσαι.Και ως προς τι, θεωρούν οι άλλοι ότι αναφέρεσαι.
    Η αντίληψη του λόγου αναφοράς δηλαδή.
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ελίνα, θυμήθηκα το παλιό ανέκδοτο με τον Μητσοτάκουλα «Θέλω να τ’ ακούω»... (!)
    Το κλειδί, όπως λες. Που ταυτόχρονα είναι και παγίδα. Μιλάω σε εσένα για να επιβεβαιώσω εμένα, ή για να ακούσω την απάντησή σου που θα πάει πιο πέρα την επικοινωνία μας ; Επιδιώκω, σχεδόν εκβιάζω, τις απαντήσεις που θα βεβαιώσουν το «δίκιο» μου, ή είμαι ανοιχτή σε κάτι νέο και άγνωστο που θα με βοηθήσει να καταλάβω και να αναπτυχθώ ; Νομίζω εδώ μέσα έχουμε ευκαιρίες για το δεύτερο, πολλές. Στο χέρι μας είναι να τις υποστηρίξουμε και να τις «εκμεταλλευτούμε». Η πρώτη πάλι επιλογή, είναι απλά χάσιμο χρόνου.

    Είναι σαν το ανέκδοτο με τον ... Τσακ Νόρις (ποιον άλλον ;) που έβγαζε έξω από την τάξη την δασκάλα επειδή ... μιλούσε την ώρα του μαθήματος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ρίκα,

    Σχετικά με την δημιουργία νέου ελληνικού πολιτισμού, αυτό είναι εντελώς ουτοπικό, διότι η Ελλάδα έχει πάψει να τον παράγει από ιδρύσεως του Νεοελληνικού κράτους και μετά.

    Εδώ φαίνεται το ορθόν της παρατηρήσεως του Στέργιου, ότι πρέπει να αντιλαμβανόμαστε το ίδιο πράγμα όταν μιλάμε για κάτι, εν προκειμένω για τον πολιτισμό. Δεν μπορεί να αναβιώσει κάτι που έχει πεθάνει πριν 200 χρόνια.

    Ισχύει το υπό της Πυθίας ρηθέν προς τον Ιουλιανό: «Είπατε τω βασιλεί, χαμαί πέσε δαίδαλος αυλά. Ουκέτι Φοίβος έχει καλύβην, ου μάντιδα δάφνην, ου παγάν λαλέουσαν.
    Απέσβετο και λάλον ύδωρ». Δυστυχώς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Σίγουρα, Nativist, δεν μπορούμε πολλές φορές να αποφύγουμε την διαφορετική αντίληψη των εννοιών, πρόβλημα που μόνο ο καλοπροαίρετος διάλογος, και μόνον αυτός, μπορεί να θεραπεύσει.

    Εξαρτάται κυρίως τι εννοούμε ως πολιτισμό. Προσωπικά ένδειξη πολιτισμού θεωρώ, όχι μόνο την παραγωγή κοινά αποδεκτών και αναγνωρίσιμων έργων τέχνης υψίστης ποιότητας, αλλά και την ορθή κοινωνική συμπεριφορά, την ευγένεια, την αξιοπρέπεια, την ευαισθησία, τον σεβασμό στην φύση.

    Για εμένα ένδειξη πολιτισμού είναι η καθαρή σοβαντισμένη αυλή του πλέον φτωχικού σπιτιού στο πιο απομακρυσμένο χωριό της Ελλάδας. Είναι η αίσθηση αξιοπρέπειας και προσοχής που αναδύεται από μικρά πράγματα. Θεωρώ απολίτιστο κάποιον που, προσέρχεται στην Λυρική για να ακούσει Μότσαρτ, αλλά δεν κρατάει την πόρτα εισόδου για να περάσει ο επόμενος που τον ακολουθεί.

    Περαιτέρω, είναι οι δυσκολίες της εποχής που ωθούν τους εκάστοτε μεγάλους δημιουργούν να παράξουν αυτό, που μεταγενέστερα, αναγνωρίζεται ως σπουδαίο έργο τέχνης σε κοινωνικό επίπεδο.

    Επί του θέματος, σίγουρα ο Φοίβος στερείται κατοικίας σήμερα. Αν όμως είναι το νεοελληνικό κράτος που φρόντισε να μην παράγεται ίχνος πολιτισμού, πέραν φωτεινών εξαιρέσεων βέβαια, δεν μπορεί κανείς να αρνηθεί (για παράδειγμα) το Έργο του Ελύτη ως μεγαλειώδες προϊόν πολιτισμού, τότε είναι αυτό ακριβώς το «κράτος» που πρέπει να πεθάνει, για να ΖΗΣΟΥΜΕ, όχι απλά να επιβιώσουμε με τους όρους της εποχής, εμείς. Αυτός ο θάνατος φαίνεται όντως ουτοπικός, και είναι ένα τόσο πολυπλόκαμο πρόβλημα που δεν λύνεται εύκολα.

    Μια απλοϊκή πρότασή μου είναι, να φροντίσουμε να μην εισέλθει στο επόμενο κοινοβούλιο κανείς από τους σημερινούς ανεύθυνους και απολίτιστους καταστροφείς και ληστές της ζωής μας, κανείς από όσους ανερυθρίαστα ψήφισαν τον προϋπολογισμό χωρίς καμία αντίρρηση για την άθικτη διατήρηση των υπερβολικών και προκλητικών προνομίων τους.

    Σε κάθε περίπτωση, εσύ τι θα πρότεινες ; Είμαστε σε τόσο δυσχερή θέση που απλά περιμένουμε την συντριβή μας, και αποδεχόμαστε να ζούμε στην ζοφερή παρακμή και κατάντια της νεοελληνικής κοινωνίας που αναπτύχθηκε εις βάρος του εαυτού της και σήμερα αργοπεθαίνει, χωρίς ίχνος ελπίδας ; Έχει νόημα ο οποιοσδήποτε αγώνας μας ; Τότε γιατί υπάρχουμε ακόμα ; Γιατί συνδιαλεγόμαστε εδώ ; Ποιες απαντήσεις ψάχνουμε να βρούμε και προς τι ; Να τις κάνουμε τι ;

    Σίγουρα η εποχή μας δοκιμάζει όλους πάρα πολύ σκληρά. Προσωπικά αρνούμαι να καταθέσω τα όπλα, να πιστέψω ότι τελειώσαμε και να επιτρέψω στους φαύλους να με διώξουν από το «σπίτι» μου. Αρνούμαι να χορεύω στον ρυθμό τους και να παραιτηθώ του μέλλοντος μου για να βολέψω το δικό τους παρόν. Γι’ αυτό επιμένω στην πλέον σκληρή τιμωρία των ενόχων, χωρίς οίκτο. Ότι κι αν χρειαστεί να συμβεί κοινωνικά και πολιτικά για να επιτευχθεί αυτό. Επιμένω να πιστεύω και να απαιτώ ότι και μπορούμε, και κυρίως επιβάλλεται, να ξαναβρούμε «το νερό που μιλούσε».

    Δεν έχω όμως μόνη μου τις απαντήσεις, θεωρώ ότι όλοι μας βλέπουμε ένα κομμάτι της αλήθειας και της λύσης, γι’ αυτό θα με ενδιέφερε, ειλικρινά, να ακούσω και τις δικές σου προτάσεις απέναντι σε αυτό που ζούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. >Για εμένα ένδειξη πολιτισμού είναι η καθαρή σοβαντισμένη αυλή του πλέον φτωχικού σπιτιού στο πιο απομακρυσμένο χωριό της Ελλάδας. Είναι η αίσθηση αξιοπρέπειας και προσοχής που αναδύεται από μικρά πράγματα. Θεωρώ απολίτιστο κάποιον που, προσέρχεται στην Λυρική για να ακούσει Μότσαρτ, αλλά δεν κρατάει την πόρτα εισόδου για να περάσει ο επόμενος που τον ακολουθεί.<

    Πολυ ομορφες κουβεντες εξωφρενικα εξω απο την τρεχουσα λογικη και τροπο σκεψης.Αυτα πληρωνουμε,οτι το αυτονοητο θεωρειται πλεο εξωφρενικο και περιθωριακο.Μονο το κερδος πλεον διαφορετικα αποβαλλεσαι απο ζωη και "πραγματικοτητα"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ρίκα,

    To να πούμε τι ακριβώς είναι πολιτισμός, ασφαλώς δεν είναι απλό, όμως, μπορεί ίσως να συνοψισθεί στο σύνολο της παραγωγής πνευματικών και τεχνικών επιτευγμάτων, ιδιομόρφων και όχι αναπαραγομένων από άλλον/άλλους πολιτιμσό/ούς. Μπορεί να έχει ασφαλώς ξένα στοιχεία, η αλληλεπίδραση των πολιτισμών ήταν πάντα γεγονός, αλλά πρέπει να έχει την δική του σφραγίδα. Όπως καταλαβαίνεις, το πράγμα είναι πολύ πιο πολύπλοκο, από το να χαρκατηρίσεις πολιτισμένον έναν άνθρωπο, επειδή ... κρατά την πόρτα ανοικτή. Βέβαια, και οι καλοί τρόποι μέσα στον πολιτισμό είναι, σαν συμβολή της ανθιρώπινης συμβίωσης, αλλά δεν είναι συνθήκη ούτε απραίτητη, ούτε ικανή. Σε πολλούς αρχαίους πολιτισμούς (π.χ. τον κινεζικό), ένας άνδρας δεν θα κράταγε ποτέ την πόρτα ανοικτή σε μία γυναίκα. Ίσως ούτε στην αρχαία Ελλάδα. Λέγοντας ο «Ελληνικός Πολιτισμός», τι εννοείς; Ποιας περιόδου, τι τον χαρακτήριζει κλπ.;

    Ασφαλώς, πρέπει να γίνεται διάκριση μεταξύ τεχνικού και πνευματικού πολιτισμού. Δυστυχώς, παρά τον πλούτο της ελληνικής γλώσσας, αυτός ο διαχωρισμός, που υπάρχει σε άλλες γλώσσες (π.χ. civilization-culture στα αγγλικά), δεν υπάρχει στα ελληνικά, γι αυτό κάποιοι (ανάμεσα σ' αυτούς κι εγώ) προτιμούν τον προλεχθέντα περιγραφικό ορισμό. Έχουν γραφεί πολλά πάνω στο θέμα.

    Από τα παραπάνω συνάγεται ότι δεν υπάρχει πια καθαρά ελληνικός πολιτισμός, όπως αυτός που μεταλαμπαδεύτηκε στην Δύση και μας επεστράφη διαστρεβλωμένος, εν πολλοίς, ως αντιδάνειο. Ο πολιτισμός μας, που κατάφερε να επιβληθεί επί των Ρωμαίων και να εξελληνίσει την Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία στην Ανατολή, ο οποίος, κατά τον Γιανναρά, απορρόφησε 17 πολιτισμούς (ή «πολιτισμούς») και έγινε αιτία να επιζήσει η ελληνική φυλή, παρά τα 2000 χρόνια κατακτήσεων, αυτός ο πολιτισμός στέρεψε πια. Αυτό εννοώ όταν λέω ότι η Ελλάδα δεν παράγει πια πολτισμό, γι αυτό είναι ανοησία να πιστεύει κανείς ότι θα απορροφήσομε και θα εξελληνίσομε 4.000.000 αλλοδαπών, ενσωματώνοντάς τα στην ελληνική κοινωνία! Για να το κάνεις αυτό, πρέπει να υπερέχεις πολιτιμικά. Υπερέχομε; Κολοκύθια με την ρίγανη.

    Λοιπόν, ας το αφήσουμε αυτό προς το παρόν, διότι πάει πολύ μακριά η βαλίτσα και ας περιορίσουμε το θέμα στα ερωτήματά σου.

    Συμφωνώ με το «να μην εισέλθει στο επόμενο κοινοβούλιο κανείς από τους σημερινούς ανεύθυνους και απολίτιστους καταστροφείς και ληστές της ζωής μας...κλπ», αλλά πώς θα το καταφέρεις; Εγώ έχω προτείνει κάτι καλύτερο, αλλά θέλει σκέψη: Να φροντίσομε να καταργηθεί ολότελα το κομματικό σύστημα στην Ελλάδα, διότι απεδείχθη ότι αυτό μάς κατέστρεψε και μάς καταστρέφει ακόμη. Πώς θα γίνει αυτό και με τι θα αντικατασταθεί, μόνον ο Anaconda είπε ότι ξέρει και έχει επιφυλαχθεί να μας πει. Θα μπορούσε να γράψει ένα ή περισσότερα άρθρα επ’ αυτού, ευκαιρίας δοθείσης.

    Τι προτείνω εγώ; Ήδη είπα ότι θα έπρεπε να έχει ξεπατωθεί συθέμελα το σάπιο αυτό πολίτευμα, για να ζήσει η Ελλάδα. Τώρα είναι πια πολύ αργά. Η Ελλάδα έχει πεθάνει, τουλάχιστον σαν κρατική οντότητα. Γιατί συνδιαλεγόμαστε εδώ ; Ε, υπάρχουν και οι «Νεκρικοί Διάλογοι» για όσους πιστεύουν στην μετά θάνατον ζωή ;)

    >Γι’ αυτό επιμένω στην πλέον σκληρή τιμωρία των ενόχων, χωρίς οίκτο. Ότι κι αν χρειαστεί να συμβεί κοινωνικά και πολιτικά για να επιτευχθεί αυτό< Ό,τι; Χμ... καλό αυτό. Ίσως υπάρχει και νεκρανάσταση.

    Ε, μην σου μαυρίσω απόψε την ψυχή. Σαββατόβραδο είναι, κάτι θα κάνεις κι εσύ. Καλή διασκέδαση, λοιπόν, κι άσε εμένα, τον γέρο-παράξενο, να γκρινιάζω :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Μαλλον "Πολιτισμενη Ψυχη" θα εννοει η Ρικα.Αυτο δεν προσδιοριζεται με λογια η αισθησεις αλλα μετην "καρδια" και τον πλουτο που βγαινει αυθορμητα απο μια εκλεπτυσμενη προσωπικοτητα που ζει για τους αλλους και οχι οι αλλοι για το προσωπο αυτο.Ειναι πολυ ομορφη η εικονα που εδωσε η Ρικα προσπαθωντας να εκφρασει κατι που συλλαμβανεται με αλλο τροπο και ερμηνευεται απο Ανθρωπους (με "Α" οχι "α")

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Το κέρδος τους ας το ορίζουν όπως θέλουν, φίλε Sterg. Εμείς, από την άκρη, έχουμε άλλη θέα. Και μας αρέσει αυτή η εξωφρενική θέα του ... ωραίου περιθωρίου. Ποτέ μου δεν κατάλαβα γιατί οι θέσεις στα μεγάλα θέατρα, όπως στο Ηρώδειο, που βρίσκονται πολύ ψηλά, είναι και οι πιο «φτηνές». Έχουν την καλύτερη θέα. Εκεί δεν σε βλέπει κανείς, αλλά ... τους βλέπεις όλους. Και όλα. Την παράσταση, το θέατρο, τον «επίσημο» συρφετό, τους ταξιθέτες, τον κόσμο που πηγαινοέρχεται, τον ουρανό, το φεγγάρι αν είμαστε τυχεροί, όλα, τα πάντα.

    Και ναι, καλά κατάλαβες, στην «Πολιτισμένη Ψυχή» αναφερόμουν, στην μόνη προϋπόθεση παραγωγής, ύπαρξης, αναγνώρισης, απόλαυσης αλλά και προστασίας οποιασδήποτε μορφής Πολιτισμού.


    Αυτό για όλους εμάς – αφιερωμένο σε όλους τους εξωφρενικούς.

    Οδυσσέας Ελύτης, «Τα Δημόσια και Τα Ιδιωτικά»

    «Κοντολογίς, να μπορούσαν και τη σημασία των λαών να τη μετράνε όχι από το πόσα κεφάλια διαθέτουνε για μακέλεμα, όπως συμβαίνει στις μέρες μας, αλλά απ’ το πόση ευγένεια παράγουν, ακόμη και κάτω από τις πιο δυσμενείς και βάναυσες συνθήκες, όπως ο δικός μας ο λαός στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, όπου το παραμικρό κεντητό πουκάμισο, το πιο φτηνό βαρκάκι, το πιο ταπεινό εκκλησάκι, το τέμπλο, το κιούπι, το χράμι, όλα τους αποπνέανε μιαν αρχοντιά κατά τι ανώτερη των Λουδοβίκων.

    Τι σταμάτησε αυτά τα κινήματα ψυχής που αξιώθηκαν κι έφτασαν ως τις κ ο ι ν ό τ η τ ε ς; Ποιος καπάκωσε μια τέτοιου είδους αρετή, που μπορούσε μια μέρα να μας οδηγήσει σ’ ένα ιδιότυπο, κομμένο στα μέτρα της χώρας πολίτευμα ; Όπου το κοινόν αίσθημα να συμπίπτει με κείνο των αρίστων. Τι έγινε η φύση που μαντεύουμε αλλά δεν τη βλέπουμε ; Ο αέρας που ακούμε αλλά δεν τον εισπνέουμε ;

    Κουράστηκα να τα λέω. Θά ‘θελα να μην είχα πια τίποτα να πω, αλλά πως – που νιώθω νά ‘μαι ακόμη γεμάτος, φορτωμένος με τόνους ανέμων, τσουβάλια Ιουλίων, καλαθούνες ανθέων ... Τα μωβ ξεχειλίζουν. Τα σκούρα μου κόβουν τους αγκώνες. Πολλά γαιώδη μουλιάζουν τα ρούχα μου. Άλλα, ελαφρότερα, γίνονται στοές, ρόπτρα, γεφυράκια, τρούλοι. Ανάγκη να ξεφορτώσω. Πως όμως, που αυτά πλέον έγιναν στοιχεία του οργανισμού μου ;

    Έτσι και τ’ αδειάσω, έσβησα.»

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Nativist, σίγουρα θέλουμε 100 χρόνια για να αναλύσουμε και να κατανοήσουμε τι εστί Πολιτισμός. Οι γνώσεις σου υπερέχουν των δικών μου, με την αίσθηση των πραγμάτων λειτουργώ πολλές φορές, π.χ. το παράδειγμά μου με την ανοικτή πόρτα, αναφερόταν στην αίσθηση ευγένειας, τους τρόπους καλής συμπεριφοράς. Και στην υποκρισία ανθρώπων που παριστάνουν τους καλλιεργημένους και προδίδονται από απλές κινήσεις. Απλές, αλλά τόσο σπουδαίες, που φανερώνουν τι χρώμα ψυχή έχουν.

    Τα 4.000.000 αλλοδαποί εννοείται δεν αφομοιώνονται και δεν εκπολιτίζονται, όχι μόνο λόγω δικής μας αδυναμίας, αλλά πιστεύω και του ειδικού πολιτιστικού βάρους που η πλειοψηφία τους κουβαλά, και λόγω των αιτιών που βρίσκονται εδώ, αλλά και λόγω και του γεγονότος ότι εισήλθαν παράνομα στην χώρα μας, με όσα αυτό συνεπάγεται. Όσο κι αν πολλοί κάνουν ότι δεν βλέπουν, ότι δεν ακούν, υπάρχουν ακόμα Νόμοι σ’ αυτήν την χώρα.

    Συμφωνώ απόλυτα με την κατάργηση του κομματικού συστήματος, αυτό κατέστρεψε την Ελλάδα, θα χαρώ πολύ να παρευρεθώ στην κηδεία του. Προς το παρόν μας επιτίθεται ανελέητα, με την δύναμη του ετοιμοθάνατου αγριμιού.
    Κι εγώ είμαι στην αναμονή για τις προτάσεις που υποσχέθηκε ο Anaconda, κι ας μην τον ρωτώ πια. Φαντάζομαι όταν είναι έτοιμος, θα μας πει. Και ο Skal τις προάλλες κάτι μας είπε σχετικό, κάτι που θα μάθουμε σε λίγες εβδομάδες. Αναμένουμε.

    Δεν κάνω καλές σκέψεις όταν οραματίζομαι την τιμωρία των ενόχων. Των πρωταιτίων, και όλων των άλλων. Κυβερνητικών, βαθεοκρατικών, κομματικών, διοικητικών αξιωματούχων του δημοσίου. Θα ήθελα τις προδοσίες τους και τα κλεμμένα τους να τα πληρώσουν πολύ ακριβά, όπως και πρέπει, για την αποκατάσταση του Δικαίου, αλλά και την αποτροπή μελλοντικών μιμητών. Δεν λέω άλλα επί του θέματος, άρχισα να συγχίζομαι και δεν το θέλω. Φυλάω τον θυμό μου για την ώρα που θα μπορέσει να εκφραστεί.

    Σχετικά με τους διαλόγους, ας υπάρχουν κι ας είναι και Νεκρικοί. Προσωπικά είμαι βέβαιη για την ύπαρξη της μετά θάνατον ζωής, αυτό που έχω αρχίσει να αμφισβητώ είναι την ύπαρξη της προ θανάτου ζωής. Αλλά και πάλι, αντιστέκομαι.
    Κι εσύ το ίδιο κάνεις, φίλε Nativist, και μόνο γερο-παράξενος δεν είσαι. «Εξωφρενικός και περιθωριακός» πιστεύω είσαι κι εσύ, γι’ αυτό και «μια χαρά». Μην σε απασχολεί το θέμα του «Σαββατόβραδου», προσπαθώ όσο μπορώ να κινούμαι αντίθετα με τις συνήθειες των άλλων, ούτε μου μαυρίζεις την ψυχή, διάλογο κάνουμε, έχεις καταλάβει πόσο σπουδαίο τον θεωρώ. Καλό βράδυ και καλή συνέχεια σε ότι κάνεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.