13/12/11

Ανιχνεύοντας την Υστερη αρχαιότητα

της Ελίνας Γαληνού
Η περίοδος που σηματοδοτεί το τέλος της Αρχαιότητας, προσδιορίζεται ιστορικά από τον 3ο και 4ο αιώνα μ. Χ. Τα χαρακτηριστικά της, μαρτυρούν την επιβίωση ελληνικών και ρωμαικών μορφών λατρείας κατά την χρονική αυτή περίοδο, και παράλληλα, την εξάπλωση του Χριστιανισμού στο πλαίσιο του συγκεκριμένου περιβάλλοντος. Την ίδια εποχή που ο Χριστιανισμός προσάρμοζε και αφομοίωνε παλαιότερα θεματικά και μορφολογικά πρότυπα, αγάλματα προερχόμενα από χώρους λατρείας επιβεβαιώνουν ότι ο παγανισμός επιβιώνει ακόμα και στα μέσα του 6ου μ.Χ αιώνα, ενώ οι απόστολοι, αποδίδονται στον τύπο των φιλοσόφων.

Η ένταξη του Χριστιανισμού ανάμεσα στις αναγνωρισμένες θρησκείες του κράτους από τον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο, συνδέεται με την περίοδο ανέγερσης μεγαλοπρεπών ναών στα μεγάλα αστικά κέντρα της αυτοκρατορίας. Οι παραστάσεις και τα πρόσωπα που εικονίζονται στα νομίσματα της εποχής, μαρτυρούν πως η χριστιανική εικονογραφία εντάχθηκε στην υπηρεσία της αυτοκρατορικής ιδεολογίας.
Σύμφωνα με τον Peter Brown (επίτιμο καθηγητή Ιστορίας και μέλος της συμβουλευτικής επιτροπής του Παν/μίου Πρίνστον), η περίοδος Μετάβασης προς τον Χριστιανισμό, ερμηνεύεται ανάλογα με τον τρόπο που ο σύγχρονος επιστημονικός κόσμος των τελευταίων δεκαετιών, αντιλαμβάνεται τους χρόνους παρακμής της Δυτικής Ρωμαικής Αυτοκρατορίας. «Υπήρχε ζωή και μετά τον 3ο αιώνα και αυτή η ζωή, ονομάστηκε «Υστερη Αρχαιότητα». Η παράξενη αυτή και πολυποίκιλη ζωή μιας εποχής που κάποτε είχε βυθιστεί στο σκοτάδι, περικλείει την εκκόλαψη ενός Βυζαντινού πολιτισμού που θα διαρκούσε για περισσότερο από μια χιλιετία. Ενός πολιτισμού που αναπτύχθηκε κάτω από έναν διαφορετικό ουρανό, πιο ειρηνικό, σε μια οικουμένη που διοικείτο ακόμα από την Κωνσταντινούπολη, από Ρωμαίους Αυτοκράτορες..Απ΄όλες τις σημαντικές εποχές της αρχαιότητας, αυτή είναι η τελευταία και αντανακλά μια σπουδαία ιστορία. Τα κομμάτια της μας μιλούν απευθείας για το πώς ήταν να ζείς εν μέσω μιας τεράστιας κοσμογονικής αλλαγής».
Τα «κομμάτια» αυτά, κατασκευασμένα από διάφορα υλικά, μας παραπέμπουν σε ποικίλες πτυχές του δημόσιου και ιδιωτικού βίου της εποχής. Ψηφιδωτά, εικόνες, γλυπτά, αρχιτεκτονικά μέλη, επιγραφές, νομίσματα, λειτουργικά σκεύη, κοσμήματα και αντικείμενα οικιακής χρήσης. Στο σύνολό τους, μπορούν ν΄ αποκαλύψουν το μέγεθος της δημιουργικότητας που αναπτύχθηκε στην περίοδο της Υστερης Αρχαιότητας, η οποία αποτυπώνει την σταδιακή μετάβαση σε μια κοινωνία νέα, με εντελώς διαφοροποιημένα πολιτικά και θρησκευτικά χαρακτηριστικά.
Ο σταδιακός εκχριστιανισμός, βάζει τέλος σε παγιωμένους θεσμούς της αρχαίας περιόδου όπως η αγορά και το θέατρο, ενώ η χριστιανική τέχνη δανείζεται παλιές μορφές λατρείας και τις προσαρμόζει στις νέες θρησκευτικές ανάγκες. Ένα χαρακτηριστικό στοιχείο, αποτελεί ο ρυθμός της «βασιλικής» που αποτελεί εξέλιξη του ομώνυμου ρωμαικού κοσμικού κτιρίου κι΄ εμφανίζεται όλο και συχνότερα στις πόλεις. Επίσης, σύμβολα όπως το Χριστόγραμμα, ο ιχθύς, ο σταυρός, συνδυάζονται με άλλα θέματα από την ελληνορωμαική τέχνη, με νέο όμως περιεχόμενο. Η κεφαλή της Αφροδίτης από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο για παράδειγμα, φέρει χαραγμένο έναν σταυρό από τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους. Επιδράσεις της αλλαγής, εμφανίζονται και στις ταφικές συνήθειες των ανθρώπων και εν γένει, στις λατρευτικές τους συνήθειες.
Η χριστιανική τέχνη, δανείστηκε μορφές και τεχνικές από την αρχαία τέχνη. Μια από τις πιο διαδεδομένες μορφές τέχνης του ειδωλολατρικού κόσμου, η προσωπογραφία, αντικαταστάθηκε σταδιακά από την δισδιάστατη χριστιανική εικόνα. Η εικόνα αυτή, θα συνδεόταν αργότερα, όχι μόνο με την λατρεία του προσώπου αλλά και με τις θαυματουργές δυνάμεις που μπορούσε αυτό να διοχετεύει μέσω της αναπαράστασής του. Τρία από τα εννέα πινάκια του Δαυίδ που προέρχονται από τον περίφημο «θησαυρό» της Λάμπουσας στην Κύπρο, αναδεικνύουν στοιχεία επιβίωσης της ελληνορωμαικής τέχνης στο περιβάλλον του χριστιανικού αυτοκράτορα που συνδέθηκε με τον επουράνιο Βασιλέα, τον Χριστό, απόγονο του οίκου Δαυίδ.
Η έκθεση που διοργανώνουν από κοινού το Θυγατρικό Κοινωφελές Ιδρυμα Ωνάση (ΗΠΑ) και το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο με την ακαδημαϊκή υποστήριξη μιας συμβουλευτικής επιτροπής από το Πρόγραμμα Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πρίνστον, συνιστά τα χαρακτηριστικά τέχνης της Υστερης Αρχαιότητας, αποκαλύπτοντας στο κοινό μια περίοδο αξιοσημείωτης δημιουργικότητας που έλαβε χώρα στον ελληνικό κόσμο εκείνης της εποχής, όταν οι επαναπροσδιορισμοί και οι ανακατατάξεις στην Ανατολική Μεσόγειο, άλλαζαν την ροή του κόσμου. Η έκθεση που θα παρουσιαστεί στο Ωνάσειο Μορφωτικό Κέντρο, στο Μανχάταν, από τις 7 Δεκεμβρίου 2011 εως τις 14 Μαίου 2012, συγκεντρώνει περίπου 170 εξαιρετικά αντικείμενα που προέρχονται από μουσεία της Ελλάδας, της Κύπρου και των Ηνωμένων Πολιτειών. Ανάμεσά τους, συμπεριλαμβάνονται σημαντικά έργα τέχνης που δεν έχουν βγεί ποτέ εκτός ελληνικών συνόρων, καθώς και πρόσφατα ανασκαφικά ευρήματα τα οποία εκτίθενται για πρώτη φορά παγκοσμίως. Μερικά απ΄αυτά είναι τα ελεφαντοστέινα πλακίδια που βρέθηκαν στην Μαρωνεία. Οι επτά θεματικές ενότητες από τις οποίες αποτελείται η έκθεση, εξιστορούν τα στάδια της μετάβασης ενός κόσμου που βίωσε ριζικές αλλαγές και μεταλλάχτηκε, αποτυπώνοντας τις εκφάνσεις ζωής στα γράμματα και τις τέχνες, στοιχεία πολιτισμού ανεξίτηλα και αιώνια.

5 σχόλια:

  1. "...επιβεβαιώνουν ότι ο παγανισμός επιβιώνει... "
    "...διαδεδομένες μορφές τέχνης του ειδωλολατρικού κόσμου..."

    Κα ΓΑΛΗΝΟΥ, ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΑΣ ΕΙΝΑΙ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ΚΑΙ ΔΕΙΧΝΕΙ ΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΝΕΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ.

    ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΠΟΥ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΜΟΝΟΝ ΕΙΡΗΝΙΚΗ ΑΛΛΑ ΕΝ ΠΟΛΛΟΙΣ ΕΠΙΒΟΛΗ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΜΕ ΑΚΡΑΙΕΣ ΜΕΘΟΔΟΥΣ.

    ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ. ΘΑ ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΣΑ ΟΜΩΣ ΝΑ ΜΗΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΛΕΞΕΙΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΥΣ ΟΠΩΣ ΟΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΔΕΔΟΜΕΝΟΥ ΟΤΙ ΟΥΔΕΙΣ ΕΧΕΦΡΩΝ ΕΛΛΗΝ ΠΛΕΟΝ ΘΕΩΡΕΙ ΩΣ ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΕΣ ΚΑΙ ΠΑΓΑΝΙΣΤΕΣ ΤΟΥΣ ΠΡΟΓΟΝΟΥΣ ΤΟΥ.

    Η ΠΑΡΑΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΘΥΒΡΙΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ ΜΑΣ (ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΗΤΑΝ ΒΑΘΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΥΟΜΕΝΟΙ) ΚΑΙ Η ΑΠΟΔΟΣΗ ΛΕΞΕΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΩΝ ΠΟΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΤΑΙΡΙΖΟΥΝ ΣΤΟΝ ΒΟΡΕΙΟΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΠΡΩΤΟΓΟΝΙΣΜΟ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΤΙΜΗ ΓΙΑ ΜΑΣ (ΟΣΟΥΣ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ) ΦΙΛΟΔΟΞΟΥΜΕ ΝΑ ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΣΤΕ ΑΠΟΓΟΝΟΙ ΤΟΥΣ.

    Υ.Γ: Η ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΥΤΩΝ ΤΩΝ ΟΡΩΝ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΕΚ ΤΟΥ ΠΟΝΗΡΟΥ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΤΗΝ ΑΠΟΜΕΙΩΣΗ ΚΥΡΙΩΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ. ΤΟΥ ΜΟΝΑΔΙΚΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΒΟΡΕΙΟ ΗΜΙΣΦΑΙΡΙΟ ΔΙΟΤΙ ΟΛΑ ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΕΙΝΑΙ ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ (ΤΟΠΙΚΕΣ "ΚΟΥΛΤΟΥΡΕΣ") ΑΥΤΟΥ

    ΦΙΛΙΚΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @ ΚΟΥΡΗΤΗΣ
    Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Οσον αφορά την παρατήρησή σας για τις συγκεκριμένες εκφράσεις, συμφωνώ απόλυτα με την τοποθέτησή σας. Ομως στο άρθρο, δεν διατυπώνω την προσωπική μου άποψη, αλλά τον τρόπο με τον οποίο επέλεξαν οι διοργανωτές της έκθεσης, να προβάλουν το θέμα.
    Εκεί δεν μου πέφτει λόγος.
    Η δική μου άποψη, διατυπώνεται στην τελευταία φράση του κειμένου.
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "...αποτυπώνει την σταδιακή μετάβαση σε μια κοινωνία νέα, με εντελώς διαφοροποιημένα πολιτικά και θρησκευτικά χαρακτηριστικά."

    Αυτό είναι το κλειδί εκείνης τής εποχής. Επρόκειτο για μιά μεταβολή κλίμακας, όπου από την Πόλη - Κράτος μεταβαίνουμε (με ενδιάμεσο σταθμό τα Βασίλεια) στη λογική τής Αυτοκρατορίας. Η εκάστοτε επικρατούσα θρησκεία δεν μπορούσε να μη συμβαδίζει/συμπληρώνει τίς αντίστοιχες πολιτικές και πολιτειακές μεταβολές. Η ανάλογη θρησκευτική μεταβολή ξεκίνησε από τον πολυθεϊσμό τού δωδεκαθέου και με ενδιάμεσο σταθμό την (πιο λαϊκή) Διονυσιακή λατρεία, έφτασε στον Χριστιανισμό.

    Ο πολυθεϊσμός τών κλασσικών και προκλασσικών χρόνων ήταν θρησκευτικό σύστημα με ισχυρές τοπικές διασυνδέσεις. Οι Θεοί, μικροί και μεγάλοι, αποτελούσαν μια ενότητα που συνδεόταν στενά με την τοπογραφία και τη ζωή τής Πόλης (ως Πόλη - Κράτος). Από την άλλη, οι πόλεις που ίδρυσε αργότερα ο Μέγας Αλέξανδρος και οι διάδοχοί του είχαν διαφορετικό χαρακτήρα. Ήσαν μεγάλες, με διαφορετικές συνθήκες ζωής και κοσμοπολίτικους πληθυσμούς. Γι αυτό και δεν αποτελεί σύμπτωση η διάδοση (σύμφωνα και με την πολιτική τών βασιλέων) και επικράτηση τής Διονυσιακής λατρείας (που είχε λαϊκότερα χαρακτηριστικά σε σχέση με το δωδεκάθεο) εκείνη την περίοδο. Βοήθησε επίσης και το γεγονός ότι η προέλευσή της ανάγεται μάλλον στη Β.Δ. Μικρά Ασία και γι αυτό περιείχε και στοιχεία ανατολικών θρησκευτικών δοξασιών.

    Στη συνέχεια, στη φάση τής μετάβασης στο επόμενο στάδιο, αυτό τής Αυτοκρατορίας, ο Διονυσιασμός μοιραία έδωσε τη θέση του στον Χριστιανισμό, ο οποίος για μιά συγκριτική σειρά από λόγους (στενότερο/ευρύτερο πρόταγμα, περισσότερη/λιγότερη χαλαρότητα - ανεκτικότητα, έλλειψη/ύπαρξη φανατισμού, έλλειψη/ύπαρξη μαρτύρων κλπ) μπορούσε να λειτουργήσει σαν ενοποιητικός παράγοντας ακόμα ευρύτερου πλήθους λαών και τοπικών πολιτισμών. Σίγουρα η μετάβαση δεν έγινε βελούδινα και αναίμακτα, αλλά από την άλλη δεν θα μπορούσε να γίνει κι αλλοιώς σε μιά τέτοια μεταβολή κλίμακας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. "σαν ενοποιητικός παράγοντας..."
    Ακριβώς Πιγκουίνε. Η θρησκεία αυτή, αν και δοκιμάστηκε σκληρά, λειτούργησε κυρίως ως ενοποιητικός παράγοντας, στοχεύοντας να δημιουργήσει τον καλύτερο άνθρωπο. Στην αρχαιότητα, ο πολυθεισμός με όλα τα χαρακτηριστικά που γνωρίζουμε και που αναφέρεις (προσωπικά είμαι κατά του όρου "παγανισμός", αλλά έστω...χρησιμοποιείται αναγνωριστικά), στόχευε στην δημιουργία του αρίστου πολίτη. Ευχαριστώ για την ανάλυσή σου που εμπλούτισε το θέμα ως συνήθως.
    Αν σου τύχει, διάβασε το βιβλίο "Ο Χριστός φιλόσοφος" του Φρεντερίκ Λενούαρ, αν δεν το έχεις ήδη διαβάσει. Είναι καλή ανάλυση της φιλοσοφίας του χριστιανισμού και των ιστορικών του διακυμάνσεων.
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.