26/2/12

Διεθνής Ναυτιλία και λαθρεμπόριο όπλων και ναρκωτικών

του Olivier Τruc (Le Monde)
Στην καλύτερη των περιπτώσεων ελέγχονται μόνο το 2% των
εμπορευματοκιβωτίων που φθάνουν στα λιμάνια
Σε αντίθεση με ό, τι θα περίμενε κανείς, οι ιδιοκτήτες των εμπορικών πλοίων που συμμετέχουν στη μεταφορά όπλων, ναρκωτικών και άλλων απαγορευμένων προϊόντων είναι, στις περισσότερες περιπτώσεις, εγκαταστημένοι στις δυτικές χώρες.

Πρώτη έκπληξη: η Γερμανία έχει την πρωτεία, με απόσταση. Αυτό είναι το

συμπέρασμα της έρευνας από το Διεθνές Ινστιτούτο ερευνών για την Ειρήνη της Στοκχόλμης (SIPRI), γνωστό για το έργο του για το εμπόριο όπλων, νόμιμο και παράνομο.
Ωστόσο, «οι καπετάνιοι αυτών των πλοίων συχνά δεν γνωρίζουν τι μεταφέρουν», λέει ο Hugh Griffiths, συν-συγγραφέας της έκθεσης που καλύπτει 2.500 περιπτώσεις που καταγράφηκαν από τις αρχές της δεκαετίας του 1980.

Φτάνει απλά να εξετάσουμε ένα γεγονός που συνέβη στη Νιγηρία τον Οκτώβριο 2010, για να κατανοήσουμε την πολυπλοκότητα του προβλήματος. Οι δυνάμεις ασφαλείας κατάσχεσαν τότε 240 τόνους οβίδων και πυρομαχικών. Το Everest, ένα γερμανικό πλοίο ναυλωμένο από τη γαλλική εταιρία CMA-CGM, που έφερε τη σημαία των Νήσων Μάρσαλ (Μικρονησία) είχε φορτώσει τον Ιούλιο εμπορευματοκιβώτια προερχόμενα από το Ιράν. Σύμφωνα με ψήφισμα του ΟΗΕ του Μαρτίου 2007, το Ιράν δεν έχει δικαίωμα να εξάγει όπλα. Τα εμπορευματοκιβώτια έπρεπε να συνεχίσουν το δρόμο τους προς την Γκάμπια και από εκεί προς άγνωστο προορισμό. Οι δηλώσεις ανέφεραν «δομικό υλικό».


Με έδρα τη Μασσαλία, η CMA-CGM, τρίτη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρία μεταφοράς κοντέινερ στον κόσμο, διαθέτει ένα πληροφορικό σύστημα προειδοποίησης όπου καταγράφονται όλες οι επιχειρήσεις και ιδιώτες που βρίσκονται στη μαύρη λίστα των Ηνωμένων Εθνών, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του OFAC (Γραφείο Ελέγχου των Αλλοδαπών Περιουσιακών Στοιχείων), της αμερικανικής υπηρεσίας έλεγχου. «Αν υπάρχει ειδοποίηση, αρνούμαστε την κράτηση. Στην περίπτωση του Everest, δεν πυροδοτήθηκε κανένας συναγερμός», λέει στη Le Monde o Στρατηγός Pierre de Saqui de Sannes, σύμβουλος στον όμιλο CMA-CGM.
Η εμπλεκόμενη ιρανική εταιρεία δεν εμφανιζόταν στον κατάλογο του ΟΗΕ για τους απαγορευμένους πλοιοκτήτες. «Οι Ισραηλινοί γνώριζαν ότι η εν λόγω εταιρεία είχε εμπλακεί σε εμπόριο όπλων, αλλά δεν μετέδωσαν αυτές τις πληροφορίες στην CMA-CGM», παρατηρεί ο Hugh Griffiths.
Για το SIPRI, η περίπτωση του Everest θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί, αν υπήρχε ένα σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών για τα ύποπτα πλοία, όπως εκείνο που υπάρχει στις αεροπορικές μεταφορές, όπου, όμως, τα οχήματα που εμπλέκονται είναι πολύ λιγότερα.

Σαφή διάγνωση

Ενώ πάνω από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου πραγματοποιείται δια θαλάσσης, η έκθεση του SIPRI δίνει μια σαφή διάγνωση. "Έχουμε χάσει την ικανότητα να παρακολουθήσουμε αποτελεσματικά το τι συμβαίνει στη χώρα μας και αυτό δεν αναφέρεται σε παγκόσμιο επίπεδο. Ελέγχουμε, στην καλύτερη των περιπτώσεων το 2% των εμπορευματοκιβωτίων που φθάνουν στα λιμάνια. Οι εφοπλιστές, ακόμη και οι τελωνειακοί υπάλληλοι δεν μπορούν παρά να πιστέψουν τις περισσότερες φορές ό, τι βρίσκεται στο εσωτερικό του εμπορευματοκιβωτίου  ανταποκρίνεται με ό, τι γράφεται στα συνοδευτικά έγγραφα μεταφοράς », παρατηρεί ο Hugh Griffiths.

Και, στα 2%, μπορούμε να εκτιμήσουμε ότι το μισό ελέγχεται από τις αρχές επειδή έχουν ήδη δεδομένες υποψίες με το συγκεκριμένο φορτίο. Επιπλέον, στις περιπτώσεις όπου οι υπηρεσίες πληροφοριών έχουν επίγνωση των απαγορευμένων φορτίων, είναι μερικές φορές απρόθυμες να παρέμβουν, διότι κάτι τέτοιο θα εμπόδιζε να εντοπιστεί η πηγή ενός κυκλώματος.

Όταν κάποιος στέλνει ένα πακέτο στο ταχυδρομείο και δηλώνει ότι περιέχει ένα βιβλίο, ενώ πρόκειται για ναρκωτικά, είναι υπεύθυνο το ταχυδρομείο; ρωτάει  η CMA-CGM.  «Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι αν αποστέλλονται όπλα μέσω των πλοίων μας, το ξέρουμε. Αλλά παραλαμβάνουμε σφραγισμένα εμπορευματοκιβώτια με τα έγγραφα μεταφοράς. Αν έχομε υποψιές, μπορούμε να ανοίξουμε το εμπορευματοκιβώτιο, αλλά μόνο με παρουσία του πελάτη», εξηγεί ο Pierre de Saqui de Sannes. Αν ο πελάτης αρνείται, η εταιρεία έχει δικαίωμα να μην αποδεχθεί το φορτίο.

«Η CMA-CGM μεταφέρει δέκα εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια το χρόνο, παρατηρεί ο ίδιος. Είναι τεχνικά αδύνατο να τα σαρώσουμε όλα. Ακόμα και οι ΗΠΑ το εγκατέλειψαν».  Οι λαθρέμποροι το γνωρίζουν καλά και επιλέγουν λογικά να  κρύβονται πίσω από τους πλοιοκτήτες με παγκοσμία φήμη, λιγότερο ύποπτοι σε σχέση με άλλους. Για να εξάγεις όπλα λαθραία, καλύτερα είναι να τα στείλεις σε ένα πλοίο από μία από τις πλουσιότερες χώρες στον κόσμο, έτσι ώστε να προσελκύσεις λιγότερη προσοχή.

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΤΟΥΝ ΟΙ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΕΙΣ

Αυτή είναι η πραγματική αχίλλειος πτέρνα: τα περισσότερα εμπορεύματα που μεταφέρονται δια θαλάσσης, τα οποία αποτελούν τη συντριπτική πλειονότητα του παγκόσμιου εμπορίου, δεν υπόκεινται σε κανέναν έλεγχο. Απαγορευμένα φυτοφάρμακα, παράνομα όπλα, ναρκωτικά, πλαστά ρούχα και τσιγάρα εισάγονται στην Ευρώπη και αλλού τελείως ελεύθερα.

Στη Δανία, χώρα προέλευσης της Maersk, πρώτου παγκοσμίου ναυτιλιακού μεταφορέα, η έκθεση του SIPRI προκάλεσε σάλο. Ένα κόμμα της ριζοσπαστικής αριστεράς, κοινοβουλευτικός υποστηρικτής του σημερινού κεντροαριστερού συνασπισμού στην εξουσία, κατέθεσε νομοσχέδιο που έγινε το κέντρο μιας μεγάλης συζήτησης. Είχε ως στόχο να υποχρεώσει τους ιδιοκτήτες να είναι υπεύθυνοι για το φορτίο τους. Η πρόταση απορρίφθηκε γρήγορα από την κυβέρνηση.


Από την πλευρά της, η CMA-CGM έλαβε μια εξαιρετική απόφαση το 2011, με την αναστολή του εμπορίου της με το Ιράν, για πρώτη φορά στην ιστορία της εταιρείας. Οι αμερικανικές πιέσεις  δεν θα ήταν ξένες, ιδίως επειδή το Ιράν είναι, με τη Βόρεια Κορέα, οι χώρες που παρακολουθούνταν το περισσότερο σε όλο τον κόσμο. «Δεν βγάζουμε πλέον κανένα εμπορευματοκιβώτιο από το Ιράν. Και ό, τι μπαίνει στο Ιράν σαρώνεται από το λιμάνι του Khor Fakkan στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα», εξηγεί ο επικεφαλής της CMA-CGM.


Η έκθεση του SIPRI δείχνει επίσης ότι όσο πιο παλιά είναι τα σκάφη και σε κακή κατάσταση, τόσο πιο πιθανό είναι να μεταφέρουν παράνομα εμπορεύματα. Για να τα ξεσκεπάσουν οι συντάκτες προτείνουν προς τις λιμενικές αρχές να αυξήσουν τις επιθεωρήσεις, επικαλώντας τους κανονισμούς ασφάλειας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Διαδικασία που θα είναι πάντα δυνατή, στο πλαίσιο της πρόληψης της θαλάσσιας ρύπανσης


Το ερώτημα είναι αν υπάρχει πολιτική βούληση να ξεκινήσει μια αναμέτρηση με τους εφοπλιστές οι οποίοι διστάζουν να δεχτούν υπερβολικά περιοριστικούς κανόνες.


Olivier Τruc

Πηγή

2 σχόλια:

  1. Καπου ελπιζω να χωρεσει και το παρακατω...
    Προσοχή! Μεταλλαγμένα στη διατροφή μας!
    νέο - 16 Φεβρουαρίου, 2012
    Έρευνα της Greenpeace αποκαλύπτει χρήση μεταλλαγμένων ζωοτροφών έως και 90% από 4 ελληνικές εταιρίες γαλακτοκομικών. Δείγματα ζωοτροφής των εταιρειών ΔΕΛΤΑ, ΟΛΥΜΠΟΣ, ΜΕΒΓΑΛ και ΦΑΡΜΑ ΚΟΥΚΑΚΗ βρέθηκαν θετικά στα μεταλλαγμένα όπως έδειξαν οι τυχαίοι, δειγματοληπτικοί έλεγχοι της Greenpeace.Μάλιστα, οι εταιρείες ΟΛΥΜΠΟΣ και ΔΕΛΤΑ αναγράφουν σε συσκευασίες τους, και η ΜΕΒΓΑΛ στην ιστοσελίδα της, ότι το γάλα τους παράγεται χωρίς χρήση μεταλλαγμένων ζωοτροφών, ενώ στην πραγματικότητα αποδεικνύεται ακριβώς το αντίθετο. Και αν αυτά δεν είναι αρκετά, μάθε πως το κόστος εισαγωγής σόγιας είναι 500 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο, χωρίς να γνωρίζουν οι καταναλωτές πόση από αυτήν είναι μεταλλαγμένη και πού καταλήγει. Αναλυτικά, τα αποτελέσματα των αναλύσεων του ειδικά διαπιστευμένου εργαστηρίου έχουν ως εξής
    Γαλακτοβιομηχανία όπου ανήκουν τα δείγματα
    Παρουσία μεταλλαγμένων . Ποσοτικός προσδιορισμός
    ΔΕΛΤΑ=Θετικό έως 90%
    ΟΛΥΜΠΟΣ=Θετικό έως 85%
    ΜΕΒΓΑΛ=Θετικό έως 80%
    ΦΑΡΜΑ ΚΟΥΚΑΚΗ=Θετικό έως 45%
    Απαιτούμε από όλες τις εταιρείες ζωικών προιόντων να εξασφαλίσουν αμέσως καθαρές, μη μεταλλαγμένες ζωοτροφές.Πληρώνουμε για να καταναλώνουμε μεταλλαγμένα χωρίς να το ξέρουμε, ούτε να το θέλουμε!"Είμαστε όλοι ήδη αντιμέτωποι με μια πολύ σκληρή κρίση, κοινωνική και οικονομική. Αυτό δεν δίνει το δικαίωμα σε καμία εταιρεία να μας σερβίρει μεταλλαγμένα. Οι εταιρείες πρέπει να στραφούν τώρα σε καθαρές ζωοτροφές που καλλιεργούνται στη χώρα μας και θα δώσουν θέσεις εργασίας και καθαρή τροφή".Ζητάμε από όλες τις εταιρείες παραγωγής ζωικών προιόντων να στραφούν αμέσως προς την καλλιέργεια εγχώριας ζωοτροφής χωρίς μεταλλαγμένα. Πρέπει να σεβαστούν εμάς τους Έλληνες καταναλωτές, που τόσα χρόνια αγωνιζόμαστε και κερδίζουμε ενάντια στα μεταλλαγμένα, και να αναλάβουν ρόλο στην αντιμετώπιση της βαθιάς οικονομικής κρίσης. Αντί ως χώρα να εξάγουμε συνάλλαγμα -εν μέσω οικονομικής κρίσης- για να εισάγουμε μεταλλαγμένη σόγια που προορίζεται για ζωοτροφή, χρειάζεται να επενδύσουμε σε καλλιέργεια εγχώριας ζωοτροφής, όπως τα κτηνοτροφικά φυτά (ρεβίθια, μπιζέλια, κουκιά, λούπινα) τα οποία επιπλέον προωθούν τη βιώσιμη γεωργία, δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας και τονώνουν την ανάπτυξη στην περιφέρεια.Σαν ενδιάμεσο βήμα, ζητάμε από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης να ολοκληρώσει αμέσως τη διαδικασία πιστοποίησης και σήμανσης ζωικών προιόντων που προέρχονται αποκλειστικά με μη - μεταλλαγμένη ζωοτροφή (Agro 7). Υπό την αυστηρή προϋπόθεση ότι θα γίνονται εντατικοί έλεγχοι για να διασφαλιστεί το –καταπατημένο σήμερα- δικαίωμα των καταναλωτών να επιλέγουν. Και οι εταιρείες παραγωγής τροφίμων, οφείλουν να πιέσουν προς αυτή την κατέυθυνση.Θέλουμε θέσεις εργασίας και καθαρή διατροφή, όχι μεταλλαγμένα!
    http://www.greenpeace.org/greece/el/news/2012/02/tros-oti-troei/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. G20 to Europe: show us the money
    Leading economies told Europe it must put up extra money to fight its debt crisis if it wants more help from the rest of the world, piling pressure on Germany to drop its opposition to a bigger European bailout.
    http://www.reuters.com/article/2012/02/26/us-g-idUSTRE81N1L620120226

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.