28/2/13

H Άποψη της Π.Ε.Π.ΤΕ.Γ. για το Σχέδιο ''Αθηνά''

Το Υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, ανακοίνωσε το σχέδιο «Αθηνά», το οποίο περιέχει προτάσεις για την αναδιάρθρωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Το περιεχόμενο το σχεδίου αναφέρεται σε συγχωνεύσεις τμημάτων ΑΕΙ (Πανεπιστημίων και ΤΕΙ) προκειμένου να αρθούν προβλήματα που δημιουργήθηκαν από την ανεξέλεγκτη διασπορά τμημάτων και ιδρυμάτων σε όλη την Ελληνική επικράτεια, και την ίδρυση τμημάτων που αποτελούσαν επιμέρους εξειδικεύσεις ευρύτερων επιστημονικών πεδίων με αποτέλεσμα, σύμφωνα με την δήλωση του Υπουργού κου Αρβανιτόπουλου, οι απόφοιτοι αυτών των τμημάτων να μην βρίσκουν διέξοδο στην αγορά εργασίας, να απαξιώνονται τα πτυχία τους. Διαχρονικά, αυτά τα τμήματα, σύμφωνα με τον κο Αρβανιτόπουλο, έχασαν την ακαδημαϊκή τους αξιοπιστία, μειώθηκε ο αριθμός των φοιτητών τους και αποτελούν βάρος για τους φορολογούμενους, «σε μία δύσκολη οικονομικά εποχή». 
Οι φορείς συνεχίζουν το ‘’έργο ‘’ τους ώστε να καθορίζουν το τοπίο και να προσπαθούν να απομονώσουν από τον πρωτογενή τομέα τους ΤΕ Γεωπόνους. Όπως αποτυπώνεται στο δελτίο τύπου του σχεδίου ‘’Αθηνά’’ Δεν καταργούνται πανεπιστημιακά τμήματα αλλά ουσιαστικά συγχωνεύονται με τμήματα απολύτως ομοειδούς αντικειμένου και προκύπτουν νέα τμήματα επαυξημένου πολλαπλάσια γνωστικού επιστημονικού πεδίου της ίδιας κατεύθυνσης, με κοινή ονομασία, και στο ίδιο Πανεπιστημιακό Ίδρυμα. Ιδιαίτερα τονίζεται η μεροληπτική χρήση της μετονομασίας τμημάτων με την χρήση της.
Όσον αφορά τις παρεμβάσεις στα ΤΕΙ, ΔΕΝ ακολουθείται η ίδια λογική που ακολουθείται με τις Παρεμβάσεις στα Πανεπιστήμια, δηλαδή της συγχώνευσης ομοειδών Τμημάτων σε ένα Τμήμα ισχυρότερο και ευρύτερου επιστημονικού ενδιαφέροντος, καθώς στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, δεν συγχωνεύονται τμήματα ανόμοιου περιεχομένου, άλλα τμήματα στην πράξη καταργούνται και άλλα υποβαθμίζονται. Επιπλέον, σε αντίθεση με τις παρεμβάσεις στα Πανεπιστήμια, που μόνο σε μία περίπτωση προβλέπεται μετακίνηση Φοιτητών, στα ΤΕΙ γίνεται σχεδόν κανόνας, προκαλώντας τεράστια αναστάτωση, ενώ κάλλιστα θα μπορούσε να ολοκληρωθεί σε πολλές περιπτώσεις δόκιμη και λειτουργική παρέμβαση εντός των ορίων του οικείου ΤΕΙ ή Σχολής. Σημειώνεται ότι τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα στην Ελλάδα αριθμούν σε 24 ενώ τα ΤΕΙ σε 15 συνολικά.

Συγκεκριμένα όσον αφορά τα τμήματα της ΣΤΕΓ

Το Τμήμα Εμπορίας & Ποιοτικού Ελέγχου Αγροτικών Προϊόντων (ΕΠΕΑ) με έδρα την Φλώρινα, Τμήμα καθαρά γεωπονικό, απορροφάται από Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, Τμήμα καθαρά διοικητικό. Επομένως το ΕΠΕΑ ουσιαστικά καταργείται και δεν αναβαθμίζεται
Το Τμήμα Ιχθυοκομείας – Αλιείας της Ηγουμενίτσας (σχολή ΣΤΕΓ) του ΤΕΙ Ηπείρου με έδρα την Ηγουμενίτσα, καταργείται και απορροφάται από το τμήμα Υδατοκαλλιεργειών και Αλιευτικής Διαχείρησης (ΥΔΑΔ) του ΤΕΙ Μεσολογγίου. Όμως παράλληλα μετονομάζεται και το Τμήμα υποδοχής σε «Τεχνολογίας Αλιείας και Υδατοκαλλιεργειών» με τρόπο που υποβαθμίζεται το αρχικό του επιστημονικό – τεχνολογικό πεδίο. Η νέα ονομασία των συγχωνευμένων τμημάτων δεν ανταποκρίνεται στο επιστημονικό – τεχνολογικό περιεχόμενο των σπουδών που παρέχουν και της έρευνας που διεξάγουν διαχρονικά.
Το τμήμα Μηχανικής Βιοσυστημάτων του ΤΕΙ Λάρισας, απορροφάται από τα Τμήματα Φυτικής και Ζωικής Παραγωγής του ιδίου ΤΕΙ. Στην πραγματικότητα το Τμήμα καταργείται αφού προσκολλάται σε τμήματα με ανόμοιο επιστημονικό πεδίο.
Εντελώς αδόκιμη είναι η κατάργηση του τμήματος Ζωικής Παραγωγής του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης και η μεταφορά του στο ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας στις Σέρρες, και η κατάργηση του Τμήματος Φυτικής Παραγωγής του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης και η μεταφορά του ομοίως στο ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας στη Φλώρινα. Το πλήγμα στο ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης, που αποτελεί ένα από τα ελάχιστα Ανώτατα Ιδρύματα στον χώρο των ΤΕΙ που έχει οργανωμένες και χωροταξικά συγκεντρωμένες εγκαταστάσεις και γεωπονικά τμήματα, είναι τεράστιο, καθώς κατακερματίζεται και σταματάει κάθε αναπτυξιακή και ερευνητική δραστηριότητα του ιδρύματος στους τομείς αυτούς, που βρίσκονται σε τροχιά δυναμικής εξέλιξης.
Το Τμήμα Περιβάλλοντος και Οικολογίας, τμήμα ευρύτερου επιστημονικού αντικειμένου συγχωνεύεται με Τμήμα Φυτικής Παραγωγής, τμήμα καθαρά γεωπονικού ενδιαφέροντος. Ουσιαστικά πρόκειται για αδόκιμη συγχώνευση. Επιπλέον η απαίτηση της μεταφοράς προκαλεί αναστάτωση.
Απολύτως απαράδεκτη κρίνεται η κατάργηση του Τμήματος Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος της Καρδίτσας (ΤΕΙ Λάρισας) και η συγχώνευσή του από το Τμήμα Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου. Το καταργούμενο τμήμα είναι τμήμα ευρύτερου γεωπονικού – δασοπονικού επιστημονικού πεδίου, πολύ καλά οργανωμένο και με άρτιες εγκαταστάσεις, ενώ το δεύτερο (τμήμα υποδοχής) είναι απολύτως εξειδικευμένο τμήμα, που πλησιάζει περισσότερο σε τομείς διακόσμησης και σχεδιασμού εσωτερικών χώρων.

Εν κατακλείδι, το σχέδιο Αθηνά, όσον αφορά τα Γεωπονικά Τμήματα των ΤΕΙ, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, υποβαθμίζει υπάρχοντα άκρως ανεπτυγμένα και εξελισσόμενα Τμήματα, διακόπτει την εξέλιξη ολόκληρων Ιδρυμάτων. Επίσης, επισημαίνουμε ότι καταλυτικές παρεμβάσεις με αρνητική επίδραση, γίνονται σε τμήματα και Ιδρύματα που έχουν ανεπτυγμένα και αναγνωρισμένα μεταπτυχιακά προγράμματα, μεγάλο αριθμό φοιτητών, μεγάλη κοινωνική αποδοχή αλλά και δέχονται μεγάλο συντεχνιακό πόλεμο από αντίστοιχες Σχολές και Τμήματα Πανεπιστημίων αλλά και επιμελητηρίων. Σε πολλές επίσης περιπτώσεις, η μετονομασία παραπέμπει σε αδόκιμο επιστημονικό – τεχνολογικό πεδίο, που δεν αρμόζει πλήρως με το περιεχόμενο σπουδών του Τμήματος.
Το Κ.Δ.Σ. της Π.Ε.Π.ΤΕ.Γ.
www.pepteg.gr

1 σχόλιο:

  1. Ενδιαφέρον άρθρο, προς τη σωστή κατεύθυνση τα περισσότερα που αναφέρει.
    Το συγκεκριμένο σχέδιο σε αρκετές περιπτώσεις σχολών κάνει τεράστια λάθη. Δίνει μια αίσθηση προχειρότητας και κυρίως ότι τους νοιάζει πιο πολύ το οικονομικό κόστος.
    Υπάρχουν περιπτώσεις που εξυπηρετούνται μικροπολιτικές σκοπιμότητες. Έχει βουίξει ο τόπος ότι κι αν λέει ο κύριος υπουργός.
    Υπάρχουν περιπτώσεις σχολών που αν μπούμε στο ίντερνετ και διαβάσουμε την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση τους έπρεπε να έχουν κλείσει.
    Αντί γι' αυτό όμως υπάρχουν περιπτώσεις πανελλαδικά που τέτοια αδύναμα τμήματα γίνονται υποδοχής ισχυρότερων πολλές φορές και με διαφορετικό αντικείμενο σπουδών!
    Το λογικό είναι να συγχωνεύονται τμήματα ίδιου επιστημονικού αντικειμένου και το κατώτερο στην αξιολόγηση να απορροφάται από το ανώτερο.
    Μερικά βασικά κριτήρια:
    υποδομές, βάση εισαγωγής, αριθμός φοιτητών, αριθμός καθηγητών, απόφοιτοι που προχωράνε σε απόκτηση μεταπτυχιακού τίτλου, συμμετοχή σχολής σε ερευνητικά προγράμματα, αριθμός φοιτητών που συμμετέχουν στο Erasmus καθώς και αριθμός φοιτητών που έρχονται από το εξωτερικό μέσω του ίδιου προγράμματος.
    Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που είναι ξεκάθαρο διαβάζοντας αυτό αλλά κι άλλα άρθρα ότι κάτι δεν πάει καλά με το υπουργείο στο συγκεκριμένο σχέδιο.
    Μερικά παραδείγματα από το άρθρο:

    Περίπτωση 1η
    Τμήμα Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος της Καρδίτσας (ΤΕΙ Λάρισας) συγχωνεύεται από το Τμήμα Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου!
    Διαβάζοντας το δεν ξέρω τι να κάνω πρώτα...να κλάψω ή να γελάσω. Δεν χρειάζεται να ναι κάποιος ειδικός για να δει το άδικο της υπόθεσης. Εντελώς διαφορετικό αντικείμενο σπουδών. Καμία σχέση.

    Περίπτωση 2η
    Διάβασα κάτι που δεν ήξερα με αυτό το άρθρο...υπάρχει τμήμα γεωπονικού περιεχομένου στη Φλώρινα! Και όχι μόνο αυτό αλλά γίνεται και τμήμα υποδοχής με βάση το σχέδιο "Αθηνά"(ρεζίλεψαν τη θεά της σοφίας με τέτοιες καραμπινάτες περιπτώσεις). Ελλάς το μεγαλείο σου. Ήθελα να ήξερα ποια διάνοια του υπουργείου και πότε(για να βρούμε ποιος υπουργός) έφτιαξε αυτό το τμήμα εκεί με τις θερμοκρασίες που επικρατούν. Δεκτό(μέχρι ένα σημείο) το ότι θέλανε να βοηθήσουν οικονομικά τη τοπική κοινωνία αλλά γεωπονικό τμήμα στη Φλώρινα? Ας κάνανε κάτι άλλο εκεί. Έλεος ρε παιδιά. Πως θα κάνουν μαθήματα πχ Ελαιοκομίας εκεί? Ένα απλό παράδειγμα μόνο: Στους -7 η Ελιά καταστρέφεται εκτός αν γίνει σταδιακή πτώση θερμοκρασίας οπότε τυπικά σε ορισμένες περιπτώσεις (σε σχέση πάντα μαζί με άλλους παράγοντες) μπορεί να αντέξει μέχρι το όριο των -12 βαθμών. Σε κάθε περίπτωση κάτω από -4 υπάρχει ποσοστό ρίσκου καταστροφής που όσο κατεβαίνουμε τόσο αυξάνει.
    Είναι για γέλια. Υπάρχουν ένα σωρό περιπτώσεις τμημάτων και σχολών. Το τραγικό είναι ότι θα τη πληρώσουν παιδιά που δεν χρωστάνε τίποτα.
    Ο κύριος υπουργός λοιπόν αν και ακαδημαϊκός δάσκαλος έχω την αίσθηση ότι θα είναι ο πλέον αποτυχημένος υπουργός παιδείας τουλάχιστον των τελευταίων 15 ετών.
    Τέτοιες ενέργειες είναι άδικες και προκαλούν οργή. Το σχέδιο σε αρκετές περιπτώσεις πανελλαδικά πρέπει να επανεξεταστεί.
    Οι αλλαγές στη παιδεία κύριοι γίνονται σε βάθος δεκαετίας όχι με σχέδια που τα φτιάχνουμε στα γρήγορα "και αργότερα βλέπουμε".
    Έχετε τσακίσει Παιδεία, Υγεία, Εθνική Άμυνα. Αλλά εδώ παλεύουν για να σταθούν ως κυβέρνηση. Παραπατάνε. Λογικό διότι όποιος και να ήταν κυβέρνηση με τέτοια οικονομική πολιτική θα "παραπατούσε".

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.