1/8/13

Πομάκοι οι απόγονοι των Ελλήνων «Αγριάνων»

Πομάκοι με ελληνική σημαία το 1878
Οι Πομάκοι, μουσουλμάνοι Έλληνες της Θράκης, δείχνουν ότι Έλληνας δεν καθορίζεται μόνο από τη θρησκεία αλλά και από την ψυχή και την ιστορία.
Η περίπτωσή τους έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό από την δασκάλα, Χαρά Νικοπούλου, η οποία αγωνίστηκε στη Θράκη, με κίνδυνο της σωματικής της ακεραιότητας, για να διδάξει σ’ αυτά τα παιδιά την ελληνική παιδεία και γλώσσα καθώς και να αποτρέψει το τουρκικό προξενείο από το να τους εκτουρκίσει. Το αποτέλεσμα ήταν μετατεθεί από το Μεγάλο Δέρειο, κατόπιν εντολής του υπουργείου Παιδείας.

Στη φετινή παρέλαση της 25ης Μαρτίου πομάκοι μαθητές παρέλασαν φωνάζοντας περήφανοι «Ελλάς» (βίντεο) σε μία περιοχή που το ελληνικό κράτος χάριν της υποτακτικότητας της Αθήνας στα συμφέροντα της Άγκυρας έχει παρατήσει, αφήνοντάς τους έρμαιο στα χέρια της τρομοκρατίας του προξενείου. Άξιο αναφοράς είναι ότι ακόμα και την τελευταία στιγμή οι συντελεστές της παρέλασης φοβόντουσαν τις αντιδράσεις των «συνεργατών» του προξενείου.

Οι Πομάκοι είναι κατά την πλειοψηφία υψηλοί, ξανθοί, γαλανομάτηδες, δολιχοκέφαλοι, φιλοπρόοδοι και κατοικούν στα ορεινά της Θράκης όντας απόγονοι των Αγριάνων. Σήμερα μιλούν το πομακικό γλωσσικό ιδίωμα. Ο Στράβων στα «Γεωγραφικά» του, γράφει ότι οι Αγριάνες ήταν Ελληνοθρακικό φύλο που κατοικούσε στο Νοτιοδυτικό μέρος της Ροδόπης δηλαδή στο Βόρειο τμήμα του νομού Ξάνθης, ονομαστοί για την τόλμη τους και τις πολεμικές τους αρετές.

Την μαχητικότητα των Αγριάνων θαύμασε ο Μέγας Αλέξανδρος και τους είχε στο πλευρό του στις πιο δύσκολες μάχες, όπως στον ποταμό Εριγώνα κα το Γρανικό: «Ο Αλεξανδρος επήγεν με τους τε Αγριάνας και τους τοξότας…» (Αρριανός, ΑV 17).

Ο Μακεδόνας στρατηλάτης αναγνωρίζοντας τη μαχητικότητα, την εργατικότητα και την αφοσίωση των Αγριάνων, τους εμπιστευόταν απόλυτα και τους τοποθέτησε ως μαχητές στο ιππικό του, γιατί είχαν μεγάλη εξοικείωση και εμπειρία με τα άλογα, όπως υποστηρίζει και ο καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου, Σταύρος Θεοφανίδης. Η ονομασία «ιππομάχοι» λόγω της αίγλης και της δόξας της αρχίζει να επικρατεί και το «Αγριάνες» ταυτίζεται με το «Ιππομάχοι», από την οποία λέξη προήλθε το «Πομάκος».
Τους Πομάκους, τους απογόνους των αρχαίων Αγριάνων που εξισλαμίστηκαν πλήρως  στα τέλη του 18ου αιώνα και ενώ ήταν χριστιανοί ορθόδοξοι, το ελλαδικό κράτος με την ατολμία του τους «σπρώχνει» στην αγκαλιά της Τουρκίας, η οποία αυτοπαρουσιάζεται ως προστάτιδα των μουσουλμάνων στα πλαίσια του «νεό-οθωμανικού δόγματος Νταβούτογλου». Οι Βούλγαροι, στηριζόμενοι στο γλωσσικό τους ιδίωμα, τους διεκδικούν σαν Βούλγαρους, ενώ οι Τούρκοι, στηριζόμενοι στο γεγονός ότι είναι μουσουλμάνοι, τους θεωρούν Τούρκους.  
Η άποψη όμως ότι η λέξη «Πομάκοι» προέρχεται από το βουλγαρικό «πομαγκάμ», που σημαίνει «βοηθώ» λησμονεί ότι πρόδρομος της σλαβικής και βουλγαρικής λέξης ήταν η ομηρική-ελληνική λέξη «Ιππομάχος», που σημαίνει: «ο από ίππου μαχόμενος, ο οπλίτης ιππεύς» (Δημητράκος, «Εκσυγχρονισμένο Λεξικό», Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών).

Οι Πομάκοι αποτελούσαν και θα αποτελούν πάντα δελεαστική λεία για τον τουρκικό εθνικισμό. Το ελληνικό κράτος οφείλει να παρέμβει άμεσα, αφού οι ίδιοι αυτοπροσδιορίζονται Έλληνες.

Χαρακτηριστική είναι παλαιότερη δήλωση του Πομάκου δημοσιογράφου, Σεμπαϊδίμ Καραχότζα:
«Ο Σύλλογος των Πομάκων Ξάνθης ιδρύθηκε στις 8 Φεβρουαρίου 2007. Πρόκειται για ανθρώπους που θέλουν να διαφοροποιηθούν από την κατεστημένη εικόνα των Πομάκων που θεωρούνται Τούρκοι. Θέλουν απλώς να λέγονται Πομάκοι, γιατί αυτό είναι και να διακηρύσσουν την ελληνική τους συνείδηση. (…) Γενικότερα όμως δέχομαι απειλές, όπως άλλωστε και οι υπόλοιποι Πομάκοι που αγωνίζονται για την διάσωση της Πομακικής Γλώσσας και του Πομακικού Πολιτισμού, δηλώνοντας ανοιχτά Έλληνες».
 
ΠΥΓΜΗ.gr



1 σχόλιο:

  1. Άλλα αντ' άλλων το "άρθρο". Αυτού του είδους οι αναλύσεις κάνουν μεγαλύτερη ζημιά και ενισχύουν τον αχταρμά ιστορικής γνώσης που καταπίνει ο σύγχρονος νεο-Έλληνας.

    Πρώτον) Η Χαρά Νικοπούλου ζήτησε μόνη τη μετάθεσή της από το Δέρειο.

    Δεύτερον) Δεν είναι όλοι οι Πομάκοι ξανθοί, ψηλοί, γαλανομάτηδες, παρά ένα σχετικά μικρό ποσοστό αυτών, κυρίως στην ορεινή Ξάνθη (και όχι οι Πομάκοι του Έβρου και της Ροδόπης).

    Τρίτον)Το αν κάποιοι είναι απόγονοι των αρχαίων Αγριάνων, δε σημαίνει οτι είναι και Έλληνες το γένος. Όλοι οι λαοί που συμπορεύτηκαν με τον ελληνισμό στο πέρασμα των αιώνων, διατήρησαν την ελληνική παιδεία, τουλάχιστον στα βασικά σημεία. Κάτι που δε συνέβη με τους Πομάκους.

    Τέταρτον) Πολλοί λαοί της Μικράς Ασίας και των Βαλκανίων αλλαξοπίστησαν και από χριστιανοί έγιναν μουσουλμάνοι. Αυτό δεν τους κάνει αυτόματα Έλληνες.

    Πέμπτον) Γιατί πάτε τόσο πίσω στον Αρριανό για να βρείτε άκρη και δεν ψάχνετε σε μεσαιωνικές πηγές (λεπτομερείς και με πολλές πληροφορίες για όλες τις περιοχές και τους λαούς της Ελληνικής Μεσαιωνικής Αυτοκρατορίας). Γιατί δεν αναφέρονται πουθενά οι "Ιππομάχοι" ή οι "Αγριάνες" ως ξεχωριστός λαός;

    Έκτον) Ας αρκεστούν οι "υπερπατριώτες" σε άρθρα για τους Καλάς και τους άλλους αρχαίους Έλληνες της Χιλής στη Νότια Αμερική. Οι Πομάκοι δε χρειάζονται τέτοιες προσεγγίσεις. Ξέρουν οι ίδιοι οτι είναι γέννημα της θρακικής γης, αλλά η φτώχεια, ο αποκλεισμός και οι επιταγές της πολιτικής του Ψυχρού Πολέμου, τους άφησαν εύκολα θύματα της νεοτουρκικής προπαγάνδας και του γενιτσαρισμού.

    Έβδομον) Όσοι πιστεύουν ειλικρινά στη δημοκρατία και στην Ελλάδα, ας σεβαστούν αυτόν τον περήφανο λαό και ας μη μοιράζουν ταμπέλες και DNA. Οι Πομάκοι είναι Έλληνες πολίτες και διαιούνται να ζουν ελεύθερα και χωρίς κανένα φόβο και τρομοκρατία από πράκτορες του εξωτερικού στον τόπο των προγόνων τους. Εκεί πρέπει να φανεί η αξία του ελληνικού κράτους. Όλα τα άλλα είναι ιστορίες για περιθωριακούς "ιστορικούς".

    Όγδοον) Μέχρι πότε η σύγχρονη και δημοκρατική Ελλάδα θα επιβάλλει ουσιαστικά σε πολίτες της να στέλνουν τα παιδιά τους σε σχολεία που διδάσκεται μια ξένη γλώσσα, ενός άλλου κράτους; Γιατί στα περισσότερα πομακικά χωριά, όπου δεν υπάρχει δημόσιο ελληνόγλωσσο σχολείο, τα πομακόπουλα αναγκάζονται να πηγαίνουν στα υπάρχοντα μειονοτικά και να μαθαίνουν μια άγνωστη γλώσσα, δηλαδή τα τουρκικά; Δεν έχει δικαιώματα αυτός ο λαός; Μειονοτικοί με μειονοτικούς έχουν άλλη αντιμετώπιση; Αναγνώριση της πομάκικης γλώσσας τώρα! Σχολεία με πομάκικη γλώσσα τώρα! Να σταματήσει επιτελούς η ελληνική πολιτεία να βοηθά στον εκτουρκισμό ενός ολόκληρου γηγενούς λαού της ιστορικής Θράκης.

    ΥΓ: Όσο για τη φωτογραφία, τι να πει κανείς; Αν το 1878 στα πομακοχώρια είχαν στύλους ηλεκτροφωτισμού, όπως φαίνεται ξεκάθαρα στο φόντο, τότε όντως ο αρθρογράφος είναι εξαίρετος ιστορικός ερευνητής. Για την ιστορία ας αναφέρουμε οτι ηλεκτρικό ρεύμα πήγε σε ορισμένα πομάκικα χωριά μόλις πρις δέκα χρόνια. Η φωτό είναι από άλλη περίπτωση, που είχε σχέση με αγροτικές διεκδικήσεις Πομάκων της ορεινής Ξάνθης πριν από 30-40 χρόνια.

    Καλημέρα σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.