28/11/13

Ο Χατζηδάκης υπόσχεται απελευθέρωση της αγοράς από 329 εμπόδια που κατέγραψε ο ΟΟΣΑ

«Η υπερβολική προστασία δυσυχώς βλάπτει τον καταναλωτή και οδηγεί σε υψηλότερες τιμές»
 Ο Χατζηδάκης υπόσχεται απελευθέρωση της αγοράς από 329 εμπόδια που κατέγραψε ο ΟΟΣΑ
Ταχύτερη απελευθέρωση της οικονομίας με βάση την έκθεση του ΟΟΣΑ στον τουρισμό, στην επεξεργασία τροφίμων, στα οικοδομικά υλικά και στο λιανικό εμπόριο υπόσχεται ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης.

Μιλώντας μετά τη συνάντηση με τον επικεφαλής του ΟΟΣΑ κ. Ανχελ Γκουρία ο κ. Χατζηδάκης είπε: «όπως επιβεβαιώνεται και από την έκθεση, η υπερβολική προστασία δυστυχώς έχει κυριαρχήσει εδώ και αρκετά χρόνια σε μια σειρά από κλάδους της οικονομίας, βλάπτοντας τον καταναλωτή και οδηγώντας σε υψηλότερες τιμές».

Μάλιστα ανέβασε για πρώτη φορά τους τόνους λέγοντας:
«Η προστασία του καταναλωτή και η ανάπτυξη μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την πραγματική λειτουργία του ανταγωνισμού, μόνο με την άρση των στρεβλώσεων, μόνο με τον πόλεμο στα καρτέλ, μικρά και μεγάλα καρτέλ.

Επί δεκαετίες πολλοί θεωρούσαν ότι με τις στρεβλώσεις αυτές υπερασπίζονταν, είτε τα ατομικά τους συμφέροντα, είτε τα συμφέροντα της κοινωνικής τους ομάδας. Όμως, ενώ κάποιοι νόμιζαν ότι κέρδιζαν την δική τους μάχη, όλοι μαζί και κυρίως οι καταναλωτές, χάναμε τον πόλεμο. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Και γι' αυτό το λόγο άλλωστε παραγγέλθηκε από την κυβέρνηση η μελέτη αυτή στον ΟΟΣΑ.

Οι αγκυλώσεις που υπάρχουν κατέστησαν συνολικά τη χώρα εχθρική προς την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις και τελικά οι πάντες, επιχειρήσεις και καταναλωτές, ζημιώνονται. Θίγεται ο ανταγωνισμός, πλήττεται η ανταγωνιστικότητα, βλάπτεται η οικονομία και η κοινωνία στο σύνολό τους.
Αυτό επιχειρούμε να αλλάξουμε οριστικά».

Ο κ. Χατζηδάκης έκανε ένα πρώτο απολογισμό στις πρωτοβουλίες όπως:
-απελευθέρωση αγορών στα φορτηγά, στο επάγγελμα του λογιστή, στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων, στις μεταφορές όσον αφορά τις τουριστικές υπηρεσίες.

-νέες απλούστερες αγορανομικές και υγειονομικές διατάξεις που επιτρέπουν σε περισσότερες επιχειρήσεις να πωλούν περισσότερα προϊόντα σε περισσότερα σημεία. Χαρακτηριστική περίπτωση αυτής της αντίληψης είναι αυτό που έγινε με το βρεφικό γάλα, το οποίο από τότε που πωλείται και στα σούπερ μάρκετ και όχι μόνο στα φαρμακεία, έπεσε ως προς την τιμή του κατά 20 - 25%.

-σύγχρονο κανονιστικό πλαίσιο για 16 τεχνικά επαγγέλματα (ψυκτικοί, υδραυλικοί κλπ.), με εναρμόνιση προς τα κρατούντα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

-άνοιγμα της αγοράς του καταναλωτή στο Ρέντη, έτσι ώστε να μπορούν οι καταναλωτές να ψωνίζουν σε χαμηλότερες τιμές.

Σε ορισμένες περιπτώσεις θα έλεγα ακόμη και σε τιμές χονδρικής, αγοράζοντας παράλληλα ποιοτικά προϊόντα.

-νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα καταστήματα, που δεν αφορά μόνο το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, αλλά και το διπλασιασμό των εκπτωτικών περιόδων, έτσι ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε φθηνότερα προϊόντα, περισσότερες περιόδους μέσα στο χρόνο.

Ο κ. Χατζηδάκης αναφερόμενος στην έκθεση, είπε ότι υπάρχουν τελικώς 329 πιθανά σημεία παρέμβασης. «Τα σημεία αυτά αφορούν κομβικούς τομείς της οικονομίας, αλλά και της καθημερινότητας. Πρόκειται δηλαδή για νομοθετικές και κανονιστικές ρυθμίσεις, που δημιουργούν εμπόδια στον ανταγωνισμό και επιβαρύνουν την τσέπη του κάθε Έλληνα. Αυτά τα εμπόδια είμαστε αποφασισμένοι να τα βγάλουμε από τη μέση για να πέσουν οι τιμές.

Κι εδώ αξίζει να πάρουμε και κάθε πολιτικό κόστος. Το συμφέρον του κοινωνικού συνόλου, του απροστάτευτου καταναλωτή, είναι πολύ σημαντικότερο από το συμφέρον μιας υπερπροστατευμένης κοινωνικής ομάδας. Σε αυτό είμαι ξεκάθαρος. Οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς φίλους.

Αυτά τα εμπόδια είμαστε αποφασισμένοι να αντιμετωπίσουμε. Και θεωρούμε ότι η πρωτοβουλία αυτή είναι μια πρωτοβουλία που θα επηρεάσει τη ζωή όλων. Θα αναφέρω ορισμένα παραδείγματα στρεβλώσεων για να γίνει αντιληπτό το περιεχόμενο τόσο της έκθεσης, όσο και των παρεμβάσεών μας.

Το φρέσκο παστεριωμένο γάλα στην Ελλάδα είναι ακριβότερο έως και 34% από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, σε μια χώρα που η ανεργία είναι 27% και το γάλα είναι είδος πρώτης ανάγκης. Δεν μπορούμε να παραμένουμε απαθείς σε αυτό το φαινόμενο και δεν θα παραμείνουμε απαθείς σε αυτό το φαινόμενο. Τελείωσε. Το ζήτημα αυτό θα αντιμετωπιστεί και θα αντιμετωπιστεί αποφασιστικά.

Αυτό οφείλεται και στο γεγονός ότι στη χώρα μας ως φρέσκο παστεριωμένο γάλα, παρά τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, θεωρείται μονάχα το γάλα που έχει χρόνο ζωής έως πέντε μέρες. Αντίθετα στην Ευρώπη ανάλογα με τη μέθοδο παστερίωσης, υπάρχει πληθώρα προϊόντων, φρέσκο γάλα ημέρας, π.χ., ή τριήμερης διάρκειας,  ή εξαήμερης διάρκειας με ειδική σήμανση. Οπότε τα νοικοκυριά έχουν πληθώρα επιλογών και οι τιμές είναι χαμηλές.

Υπάρχει επίσης η δυνατότητα, κανείς δεν στερεί τη δυνατότητα αυτή - αντίθετα θέλουμε να προχωρήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση -  ειδικής σήμανσης για το ελληνικό γάλα. Έτσι ώστε ο καταναλωτής που θέλει να προτιμά το ελληνικό γάλα, να μπορεί να το πράττει και να το πράττει άφοβα ξέροντας ότι πράγματι είναι γάλα που παράγεται στην Ελλάδα, διότι κανείς δεν παραγνωρίζει και αυτή τη διάσταση. Κανείς δεν παραγνωρίζει και τη διάσταση ελληνική κτηνοτροφία. Αλίμονο. Αλλά με την παρέμβασή μας θέλουμε να δώσουμε περισσότερες επιλογές στον καταναλωτή, έτσι ώστε να εναρμονιστούμε με αυτά που γίνονται σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.

Δεύτερο παράδειγμα. Το ψωμί. Το ψωμί δεν πωλείται πάντοτε με το ζύγι, τουλάχιστον σε ορισμένα είδη. Πωλείται θεωρητικά με προκαθορισμένο βάρος. Π.χ. 500 γραμμάρια ή 1.000 γραμμάρια και ορισμένες φορές μάλιστα η φρατζόλα του μισόκιλου καταλήγει να ζυγίζει ενδεχομένως και  400 ή και 350 γραμμάρια, καθώς δεν ζυγίζεται στη ζυγαριά.
Από εδώ και πέρα η κατεύθυνσή μας είναι σαφής. Δεν μπορεί και δεν πρέπει οι καταναλωτές να εξαπατώνται. Το ψωμί είναι είδος πρώτης ανάγκης, θα πωλείται με το ζύγι σε όλες τις περιπτώσεις.

Στα απορρυπαντικά οι τιμές επιβαρύνονται από τη γραφειοκρατία. Διότι σε αντίθεση με άλλες χώρες παραδείγματος χάριν τη Γερμανία, για κάθε νέο απορρυπαντικό που βγαίνει στην αγορά, εδώ πρέπει να προηγηθεί μια χρονοβόρα αλλά και δαπανηρή διαδικασία στο Γενικό Χημείο του κράτους. Είναι κάτι που επισημαίνεται από την έκθεση και είναι μια πολύ σοβαρή επισήμανση σε σχέση με τις τιμές των απορρυπαντικών.

Προχωρώ στα καινούργια βιβλία. Στα καινούργια βιβλία δεν επιτρέπονται ελεύθερα εκπτώσεις και μάλιστα δεν επιτρέπεται έκπτωση μεγαλύτερη από το 10% της τιμής. Δεν επιτρέπεται έκπτωση δια νόμου μεγαλύτερη από το 10% της τιμής. Άλλη μια στρέβλωση της αγοράς.

Στα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα, τα συμπληρώματα διατροφής και τις βιταμίνες έχουμε πρόβλεψη μέχρι σήμερα για πώλησή τους αποκλειστικά μέσω των φαρμακείων, ενώ οι τιμές είναι προκαθορισμένες. Δεν είναι απελευθερωμένες. Αυτό σημαίνει έλλειψη ανταγωνισμού και υψηλότερες τιμές από αυτές που μπορεί τελικά να βρει ο καταναλωτής.
Υπενθυμίζω και πάλι τι έγινε μια παρόμοια περίπτωση, το βρεφικό γάλα, το οποίο είναι νομίζω οδηγός για το συγκεκριμένο θέμα. Από τότε που επετράπη η πώλησή του και σε σούπερ μάρκετ ή έπαψε να θεωρείται φάρμακο, οι τιμές έπεσαν κατά 20 έως 25%.

Στο τσιμέντο. Οι απαιτούμενες από το νόμο ακριβές υποδομές ανεβάζουν τις τιμές. Για παράδειγμα τα σιλό που αποθηκεύεται το τσιμέντο, πρέπει να έχουν χωρητικότητα τουλάχιστον 500 τόνων. Για ποιο λόγο; Η έκθεση επομένως δεν επικεντρώνεται μόνο σε συγκεκριμένους ελεύθερους επαγγελματίες, καταλαμβάνει πολλούς και διαφορετικούς τομείς που υπερπροστατεύονται συμπεριλαμβανομένης -γιατί όχι- και της βιομηχανίας. Διότι ο στόχος είναι να υπηρετηθούν τα συμφέροντα του καταναλωτή.

Στο εμπόριο ρούχων και παπουτσιών. Σύμφωνα με την έκθεση υπάρχουν περιορισμοί όπως η απαγόρευση εκπτώσεων σε καταστήματα στοκ και outlet αλλά και η απαγόρευση διαφημίσεων και προσφορών, που κατά την έκθεση καταλήγουν σε βάρος του καταναλωτή.

Νέες ξενοδοχειακές μονάδες δεν μπορούν να δημιουργηθούν στην ηπειρωτική Ελλάδα λόγω περιορισμών από τις χωροταξικές διατάξεις. Υπάρχουν μια σειρά από ρυθμίσεις που είτε απαγορεύουν να λειτουργήσουν καινούργια ξενοδοχεία, η Αθήνα είναι μια χαρακτηριστική τέτοια περίπτωση, λόγω κορεσμού, είτε αποτρέπουν στην ουσία την αλλαγή χρήσης των κτηρίων για να γίνουν ξενοδοχεία.
Αποτέλεσμα: λιγότερα ξενοδοχεία, λιγότερος ανταγωνισμός, υψηλότερες χρεώσεις τη στιγμή που θέλουμε να κάνουμε την Αθήνα city break όπως λέγεται και γενικότερα τουριστικό προορισμό.

Γι' αυτό τον λόγο θεωρώ ότι μαζί με τα βήματα που σας περιέγραψα προηγουμένως και τα οποία ήδη είναι πραγματικότητα, η έκθεση αυτή μπορεί να συμβάλλει σημαντικά έτσι ώστε να έχουμε ένα νέο περισσότερο αποδεκτό πλαίσιο στη λειτουργία της αγοράς στην Ελλάδα».

Και ο κ. Χατζηδάκης κατέληξε σημειώνοντας: «Δεν μας ενδιαφέρουν οι συντεχνίες και τα συμφέροντά τους, μας ενδιαφέρει ν' αλλάξει η καθημερινότητα των Ελλήνων. Και θα το πετύχουμε με όποιο κόστος».

Ο κ. Γκουρία από την πλευρά του τόνισε ότι «οι Ελληνες καταναλωτές θα έχουν πολύ περισσότερα οφέλη κοντά στο 5,2 δισ. κατ΄ έτος, που αυτό είναι 2,5% του ΑΕΠ, δηλαδή αυξάνεται η ευημερία της ελληνικής κοινωνίας κατά 2,5%. Θα υπάρχει μεγαλύτερη παραγωγικότητα για την κοινωνία, αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν και περισσότερα οφέλη. Αυτό έτσι για να σας δώσω και κάποια ποσοτικά στοιχεία, πέρα από τα ποιοτικά στοιχεία.

Σας μίλησα και για τις κρουαζιέρες και θα σας δώσω εδώ ένα παράδειγμα: Σήμερα τα ελληνικά κρουαζιερόπλοια είναι σε μειονεκτική θέση, γιατί κάθε κρουαζιέρα που ξεκινάει από έναν ελληνικό λιμένα πρέπει να επιστρέφει στον ίδιο ελληνικό λιμένα και γιατί γίνεται αυτό; Γιατί υπάρχει αυτός ο νόμος, ας μην μπούμε στο γιατί έγινε έτσι, το γεγονός είναι ότι αυτό αμέσως-αμέσως βάζει τον Έλληνα επιχειρηματία και την ελληνική αυτή γραμμή σε μια μειονεκτική θέση και δεν πρέπει αυτό να συνεχίζει να γίνεται.

Και μάλιστα τον ανταγωνισμό το ελληνικό κρουαζιερόπλοιο τον βρίσκει εδώ μέσα την ίδια του την επικράτεια. Θέλουμε λοιπόν να άρουμε αυτόν τον αποκλεισμό και πιστεύουμε ότι με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να έχουμε παραπάνω 60 με 70 εκατομμύρια.

Τώρα υπάρχει και θέμα για τις ώρες λειτουργίας καταστημάτων την Κυριακή, που γίνεται αντίστοιχα και στη Γαλλία μία τέτοια συζήτηση για μεγάλα καταστήματα και για εμπορικά κέντρα, όπου πιστεύουμε ότι και πάλι οι Έλληνες καταναλωτές θα ωφεληθούν διότι θα έχουν τη δυνατότητα της επιλογής, θα είναι οι κυρίαρχοι της επιλογής τους, επίσης αυτό σημαίνει ότι θα δημιουργηθούν περίπου 30 χιλιάδες θέσεις εργασίας και ότι θα υπάρξουν 2,5 δισεκατομμύρια παραπάνω κύκλος εργασιών».

 http://www.tovima.gr/finance/article/?aid=543382

1 σχόλιο:

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.