21/1/14

Να γιατί κρούαμε τον κώδωνα για τον κίνδυνο να περάσει το φυσικό αέριο της Κύπρου μέσω Τουρκίας!!!

Την Κυριακή, στο άρθρο μας που δημοσιεύθηκε στην "κυριακάτικη δημοκρατία", αναφερθήκαμε στους κινδύνους που υπάρχουν από κινήσεις ιδωτικών εταιρειών και συμφερόντων να καμθούν οι πολιτικές ενστάσεις στο Ισραήλ και να κατασκευαστεί αγωγός που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο του Λεβιάθαν και του Ταμάρ μέσω Τουρκίας στην Ευρώπη.
Συγκεκριμένα γράφαμε: Πληροφορούμεθα ότι επιχειρηματικοί κολοσσοί από Τουρκία και Ισραήλ, κινούνται δυναμικά για να δημιουργήσουν προϋποθέσεις και να καταστήσουν υποχρεωτικό για τις κυβερνήσεις του Τελ Αβίβ και της Άγκυρας ο αγωγός φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα Ταμάρ και Λεβιάθαν να ακολουθήσει το δρομολόγιο Ισραήλ-Λίβανος-Συρία-Τουρκία και εκείθεν Ευρώπη.
Σε μια τέτοια περίπτωση, ο αγωγός Ισραήλ-Κύπρος-Κρήτη-Ηπειρωτική Ελλάδα-Ευρώπη, πάει «περίπατο».
Τίθεται εις γνώσιν των ιθυνόντων...

Τώρα διαβάζουμε ότι ο πρώην διπλωμάτης των ΗΠΑ και γνωστός για τις σχέσεις του με το εβραϊκό λόμπι που συνεχίζει να στηρίζει την Τουρκία, Μάθιου Μπράιζα, έγραψε άρθρο που καλεί τα εμπλεκόμενα μέρη και την Κύπρο, να συναινέσει για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου που θα περνά από την Τουρκία.
Ακολουθεί το άρθρο, που μεταφράστηκε στα ελληνικά και δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα newmoney.gr

Ο πρώην υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ που είναι σύμβουλος στην Turcas ζητά συμπόρευση Ισραήλ – Τουρκίας με τις ευλογίες Νoble και Delek
Άρθρο Mπράιζα στο Bloomberg υπαγορεύει στην Κύπρο συνεργασία με Τουρκία για την αξιοποίηση των κοιτασμάτων
Για το Ισραήλ η ανακάλυψη του κοιτάσματος φυσικού αερίου Λεβιάθαν ανοικτά των ακτών του ήταν σαν να κερδίζει το jackpot με την μελλοντική ενεργειακή ανάπτυξη να προσφέρει στη χώρα πρωτοφανή οικονομική ασφάλεια, αναφέρει σε άρθρο του στο Bloomberg o  πρώην Πρέσβης των ΗΠΑ στο Μπακού και πρώην βοηθός Υφυπουργός Εξωτερικών Μάθιου Μπράιζα.

To κοίτασμα Λεβιάθαν υπολογίζεται στα 510 εκατ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου που αναμένεται να τροφοδοτήσει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, αφαλάτωσης νερού του Ισραήλ και μια νέα γενιά βιομηχανιών ενέργειας ενώ η εξαγωγή του φυσικού αερίου πέραν του Ισραήλ, θα εξακολουθήσει να προσφέρει μεγαλύτερα οικονομικά οφέλη, τονίζει ο Μπράιζα.

Όμως η ανακάλυψη του κοιτάσματος δηλητηρίασε τις σχέσεις ανάμεσα στην Τουρκία από τη μία πλευρά και στο Ισραήλ και την Κύπρο από την άλλη, που επίσης έχει πιθανά αποθέματα φυσικού αερίου στα ύδατα της, αναφέρει ο Αμερικανός πρώην αξιωματούχος και το να βρεθεί μία λύση δεν θα είναι εύκολο αλλά με την κατάλληλη προσέγγιση από τις ΗΠΑ και της Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι πιθανό, τονίζει.

Μια προφανής εναλλακτική λύση θα ήταν η δημιουργία τερματικού σταθμού υγροποίησης φυσικού αερίου (LNG) εκτός των ισραηλιτικών ακτών αποφεύγοντας εγχώρια εμπόδια. Αλλά αυτό θα περιόριζε τα γεωπολιτικά πλεονεκτήματα του Ισραήλ, αφού θα χρειαζόταν να συνεργάζεται με άλλες χώρες για την εξαγωγή του φυσικού αερίου, σημειώνει ο Μπράιζα.

Αυτό θα μπορούσε να γίνει ένα σημείο ανάφλεξης, εάν οι γείτονες του Ισραήλ και της Κύπρου δεν έχουν κανένα συμφέρον από τις νέες πηγές ενέργειας, πράγμα που θα επέφερε την εδραίωση των περιφερειακών διαφορών, σημειώνει ο πρώην βοηθός Υφυπουργός Εξωτερικών.

Σύμφωνα με τον  Μπράιζα το Ισραήλ θα μπορούσε να συμφωνήσει με έναν σταθμό υγροποίησης φυσικού αερίου στην Κύπρο, όμως ακόμα καμία χώρα δεν έχει εξάγει το φυσικό της αέριο από τερματικό υγροποιημένου φυσικού αερίου, κάνοντας αυτή την πιθανότητα απίθανη.

Μία άλλη οπτική θα ήταν αυτή σε δύο στάδια με πρώτο στάδιο την κατασκευή από μία ιδιωτική εταιρεία ενός αγωγού 292 μιλίων από το Ισραήλ στην Τουρκία, επιλογή η οποία θα μπορούσε να είναι πολύ φθηνότερη και να δώσει στο Ισραήλ επιπλέον δυνατότητες ελέγχου αναφέρει ο Μπράιζα, ενώ στο σημείο αυτό τονίζει ότι ο ίδιος είναι στο διοικητικό συμβούλιο της Turcas Energy Group AS, η οποία  προτείνει έναν τέτοιο αγωγό.

Το δεύτερο στάδιο που προτείνει ο Μπράιζα, είναι μερικά από τα έσοδα του αγωγού σε συνδυασμό με τα έσοδα από τις εξαγωγές του φυσικού αερίου από το κοίτασμα Λεβιάθαν, να χρησιμοποιούνταν για να καταστεί δυνατή η χρηματοδότηση του κυπριακού τερματικού.

Εμπορικά, αυτή η επιλογή φαίνεται εφικτή και απολαμβάνει την υποστήριξη των επικεφαλής των εταιρειών ανάπτυξης τόσο του κοιτάσματος Λεβιάθαν όσο και του κοιτάσματος της Αφροδίτης δηλαδή της αμερικανικής εταιρείας Noble Energy και της ισραηλινής Delek Group, τονίζει ο Μπράιζα.

Όμως και πάλι τα εμπόδια είναι τεράστια αφού ένας υποθαλάσσιος αγωγός από το κοίτασμα Λεβιάθαν προς την Τουρκία θα έπρεπε να διασχίσει την κυπριακή υφαλοκρηπίδα, πράγμα που  απαιτεί, για πρακτικούς λόγους, άδεια από την κυπριακή κυβέρνηση. Η εν λόγω άδεια είναι αδιανόητο να δοθεί σήμερα ενώ και η εξομάλυνση των σχέσεων Ισραήλ-Τουρκίας παραμένει επίσης σε αδιέξοδο, αναφέρει ο Μπράιζα.

Τα εμπόδια αυτά μπορεί να εξασθενίσουν κατά τους προσεχείς μήνες με μία συμφωνία στον τομέα της ενέργειας να συμβάλλει στην επιτάχυνση αυτής της διαδικασίας. Τόσο η Κύπρος όσο και η Τουρκία εργάζονται για την επανέναρξη των συνομιλιών για τη διευθέτηση του κυπριακού υπό την αιγίδα των Ηνωμένων Εθνών.  Αν και οι συνομιλίες έχουν δοκιμαστεί στο παρελθόν, Κύπριοι ηγέτες ολοένα και συχνότερα (αν και οι αναφορές αυτές γίνονται σε ιδιώτες) αναγνωρίζουν την οικονομική επιταγή του αγωγού με την Τουρκία, σημειώνει ο Μπράιζα.

Σύμφωνα με τον πρώην βοηθό Υφυπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ, την ίδια στιγμή, οι Τούρκοι αξιωματούχοι έχουν προτείνει “οff the record” ότι η αποκατάσταση των σχέσεων με το Ισραήλ-Τουρκίας θα μπορούσε να συμβαίνει παράλληλα με τις εργασίες του αγωγού φυσικού αερίου.

Η επίτευξη αυτών των στόχων και η ενσωμάτωσή τους σε μια συμφωνία μεταξύ του Ισραήλ, της Κύπρου και της Τουρκίας ώστε να αναπτυχθούν παράλληλα αυτά τα δύο έργα θα απαιτήσει περίπλοκες διπλωματικές συζητήσεις.

Οι ΗΠΑ μπορούν να διαδραματίσουν ρόλο, όπως έκαναν στα τέλη της δεκαετίας του 1990, όταν βοήθησαν το Αζερμπαϊτζάν, τη Γεωργία και την Τουρκία να ανοίξουν ένα νέο δρόμο για τους αγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου. Αυτή τη φορά, όμως, οι ΗΠΑ αναμένουν ο Τούρκος Πρωθυπουργός Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να μαλακώσει την εχθρότητά του προς το Ισραήλ, καταλήγει ο Μπράιζα.

7 σχόλια:

  1. Σάββα,

    Το τι γράφει ο Μπράιζα και ο ένας και ο άλλος, είναι ελάσσονος σημασίας.

    Το θέμα του αγωγού είναι πολύ σοβαρό για το κράτος του Ισραήλ, για να το αφήσει ιδιωτών και λομπιστών. Νομίζω ότι είναι σαφές αυτό.

    Συνεπώς, μου φαίνεται μάλλον απίθανο να προτιμηθεί η οδός μέσω Τουρκίας, η οποία δεν είναι καθόλου ασφαλής για το Ισραήλ. Οψόμεθα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το σημαντικό Nativist είναι, πως ένας γνωστός παράγοντας, του οποιου η γνώμη μετράει και ο οποιος εργάζεται για τα Τουρκικα συμφέροντα, άλλωστε και η γυναικα του είναι Τουρκάλα νομίζω, προσπαθεί με όλα τα μέσα να πείσει το Israel πως ο αγωγός είναι προς το συμφέρον του, ώστε να προωθηθεί αυτή η λύση!

    Μια τέτοια διάσταση βεβαια, όλοι ξέρουμε τι αρνητικές επιδράσεις θα είχε ειδικά στο Κυπριακό ζήτημα. Αυτά πρέπει να τα βλέπουν οι εδώ πολιτικοί και η Ελληνοαμερικανική ομογένεια, ώστε να "δρουν" αναλόγως!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καθόλου σημαντικό, αν ξαναδιαβάσεις προσεκτικά το σχόλιό μου. Λες το Ισράηλ να μην ξέρει τους κινδύνους και να διακινδυνεύσει κάτι τόσο σημαντικό, πειθόμενο από κάποιον που εργάζεται για τα τουρκικά συμφέροντα; Αστεία πράγματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας διότι εδώ γίνονται συνέδρια "Ελληνικής Υψηλής Στρατηγικής", τόσο υψηλής όσο η σύζευξη με την ΑΟΖ της Μάλτας.

    Ας κάνω λοιπόν και μια προβοκατόρικη ερώτηση: σύμφωνα με το ενεργειακό σχέδιο Παπακωνσταντίνου - Μανιάτη - Σταματάκη που εφαρμόζει η κυβέρνηση, υπάρχει πρόβλεψη να περάσει το φυσικό αέριο της Κύπρου μέσω Τουρκίας ΝΑΙ ή ΟΧΙ;

    Αφού... με προκάλεσα, ας κάνω και άλλη μία: το οικονομικό σχέδιο του ΚΚΕυρώπης/Κ58/ΙΟΒΕ/ΕΛΙΑΜΕΠ που εφαρμόζει η κυβέρνηση, περιλαμβάνει την "αξιοποίηση" των εσόδων από την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων υπέρ... του κόμματος ΝΑΙ ή ΟΧΙ;

    "Ένας τρελός είναι στην πόρτα,
    που έρχεται απ'τα παλιά..."

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Νομίζω πως το βλέπεις κάπως απλοϊκά το θέμα και θα σου εξηγήσω γιατί. Καταρχάς λες το Israel, μα δεν υπάρχει Israel, είναι ο Netaniazou και διαφορα lobby από την Αμερική και το Israel που προσπαθούν να πείσουν τον Νετανιάχου στην προκειμενη περίπτωση, για το ποια είναι η ευνοϊκότερη λύση.

    Σε πληροφορώ πως υπάρχουν πολύ ισχυρές φωνές στο Israel και από τις δυο πλευρές και αυτές που υποστηρίζουν τη συνεργασία με την Τουρκια και αυτές που βλέπουν με καχύποπτο μάτι την Τουρκια!

    Ο Βραιζά κάνει τη δουλειά του και δεν γραφει εκ μέρους του εαυτού του, αλλα εκ μέρους συγκεκριμένων συμφερόντων.........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. >Νομίζω πως το βλέπεις κάπως απλοϊκά το θέμα<

    Ακριβώς αυτό νομίζω ότι κάνεις εσύ. Το Ισραήλ δεν είναι ο Νετανιά(χ)ου!! Έλεος, βρε φίλε. Υπάρχει αντιπολίτευση, συμβούλιο χάραξης πολιτικής, κλπ. Δεν είναι Ελλαδιστάν το Ισραήλ!

    Και προπαντός, εδώ και 66 χρόνια, έδειξαν οι πολιτικές του ηγεσίες ότι δουλεύουν για τα συμφέροντα του κράτους των και μόνο. Μπορεί να έχουν διαφορετική αντίληψη για το συμφέρον αυτό, σίγουρα έχουν, αλλά πάντως γι αυτό δουλεύουν.

    Δεν ξέρω ποιος θα αποφασίσει να περάσει ο αγωγός μέσα από την Τουρκία, αλλά πρέπει να πείσει όχι μόνο τους πολιτικούς όλων των παρατάξεων, αλλά εν κατακλείδι και τον λαό, ότι αυτό είναι που συμφέρει στο Ισραήλ.

    Οψόμεθα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. http://www.mappery.com/map-of/Europe-Proposed-Natural-Gas-Pipelines-Map

    ο χαρτης... Κριμα που η Τουρκια ξετσακωθηκε με το Ισραηλ... Ναι οι Αμερικανοι τους πιεσαν, αλλα... δειτε τον χαρτη

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.