4/9/14

“Θαρσείτω τοίνυν”

Ιωάννης Κων. Νεονάκης MD, MSc, PhD
Με μια μακροχρόνια διαδικασία ζυμώσεων που κράτησε αιώνες οι Έλληνες εγκατέλειψαν το Δωδεκάθεο και ασπάστηκαν την Ορθοδοξία μετεξελίσσοντας τον αρχαιοελληνικό σε ένα νέο πολιτισμό, το ρωμαίικο πολιτισμό. Η μεταστροφή αυτή άλλαξε πολλές εκφάνσεις του καθημερινού βίου, όμως πολλά στοιχεία του πολιτισμού τους παρέμειναν ακέραια. Έτσι υπάρχει μια ιστορική συνέχεια και μια ταυτότητα του γένους στην ιστορική του διαχρονία. Οι λαοί στην ιστορική τους πορεία μετεξελίσσονται με ζυμώσεις που απαιτούν χρόνο, διατηρούν και φέρουν όμως στη σάρκα τους τη μνήμη των εμπειριών της πορείας τους αυτής. Και αυτή η μνήμη αποτελεί δίαυλο επικοινωνίας και πεδίο διεύρυνσης προς τους άλλους.
Το τελευταίο διάστημα έχω διαβάσει άρθρα τα οποία αναδεικνύουν (χωρίς να είναι αυτό το κεντρικό τους θέμα ή η επιδίωξη τους) κάτι το οποίο εγώ θεωρώ πολύ σημαντικό. Την αντίληψη  δηλαδή ότι η πλειοψηφία των πολιτών της Τουρκίας αποτελείται από εξισλαμισμένους Ρωμηούς.
Θα περιοριστώ στο άρθρο του γνωστού δικηγόρου κ. Φαήλου Κρανιδιώτη με τίτλο «Στη Θράκη δεν είναι ακόμη αργά για λύσεις». Στο άρθρο αυτό και αφού ο αρθρογράφος τονίσει ότι η Τουρκία είναι εχθρός μας προχωρά σε εύστοχη ανάλυση των εκλογικών αποτελεσμάτων της περιοχής και καταλήγει ότι η υπόθεση της Θράκης φυσικά και δεν είναι χαμένη. Ανεξάρτητα όμως από το περιεχόμενο του άρθρου, εγώ θα ήθελα να σταθώ σε μια φράση του κειμένου, η οποία αυτολεξεί έχει ως εξής: «Απλά η ηγεσία αυτού του αχανούς και ετερόκλητου πλήθους εξισλαμισμένων, κυρίως Ελλήνων, Αλβανών, Σλάβων, Αρμενίων, Ασσυρίων, Καυκάσιων κάθε είδους, Γιουρούκων, μιας ελάχιστης μειοψηφίας αληθινών, «κυνοκέφαλων» κατά τους βυζαντινούς, Κεντροασιατών Τούρκων, όσων Κούρδων είναι δωσίλογοι του έθνους τους και άλλων λαών της Μικράς Ασίας, έχει δεδηλωμένα και εμπράκτως επεκτατικά σχέδια εις βάρος του Ελληνισμού, αντίθετα συμφέροντα με μας.»
Το σημείο λοιπόν εξαιρετικής σημασίας για μένα είναι το πρώτο μέρος της φράσης αυτής γιατί αναδεικνύει το γεγονός ότι έχει πλέον παγιωθεί στη σύγχρονη ελληνική σκέψη η ιστορική αλήθεια ότι η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών της γείτονος χώρας (με την εξαίρεση φυσικά του ιστορικού λαού των Κούρδων) είναι εντόπιοι Βαλκανικοί ή Μικρασιατικοί πληθυσμοί κυρίως Ρωμηών/Ελλήνων ή Αρμενίων, οι οποίοι παλαιότερα ή πιο πρόσφατα εξισλαμίσθηκαν. Της αντίληψης δηλαδή ότι με τους πολίτες της γείτονος αποτελούμε (παρά τις όποιες ιστορικές διαφοροποιήσεις των τελευταίων κυρίως αιώνων) ουσιαστικά τον αυτό λαό, με τους ίδιους προγόνους και κοινούς πολιτισμικούς άξονες. Η αντίληψη αυτή δεν επικρατούσε πριν από μερικά χρόνια. Όμως το διαδίκτυο, οι μεγάλες δυνατότητες επικοινωνίας, διάδοσης γνώσης και πρόσβασης στις πηγές, ο τουρισμός, τα δορυφορικά σήματα, οι τηλεοπτικές παραγωγές και κυρίως μια σειρά σημαντικών βιβλίων και άρθρων από ανεξάρτητους συγγραφείς και αρθρογράφους βοήθησαν στην επικράτηση αυτής της αντίληψης. Αξίζει να αναφέρομε δύο σημαντικά τέτοια βιβλία: (α) το «Ποιοί Τούρκοι;» (2007) του γνωστού τουρκολόγου κ. Ν. Χειλαδάκη και (β) το εκτενές «Ποιά Τουρκία; Ποιοί Τούρκοι;» (2012) του στρατηγού Φ. Φράγκου.
Η επικράτηση στη σύγχρονη ελληνική σκέψη και προβληματική της αντίληψης αυτής αποτελεί κατ’ εμένα γεγονός σπουδαίας σημασίας και ενέχει ισχυρή δυναμική, η οποία θα εκφραστεί κάποια στιγμή στο μέλλον. Καταρχάς, όσον αφορά την ελληνική πλευρά μια τέτοια αντίληψη είναι σημαντική γιατί: (α) αποτελεί παράγοντα περιορισμού των εθνικιστικών παθών και συντελεστή ειρήνης της περιοχής, (β) αλλάζει τον τρόπο προσέγγισης και ερμηνείας των ιστορικών γεγονότων και της ιδιοπροσωπίας μας, (γ) ενισχύσει τον επαναπροσδιορισμό του άξονα και κέντρου της ταυτότητός μας στο ρωμαίικο πολιτισμό (όπως δηλαδή αυτό το κέντρο ήταν μέχρι τον 19ο αιώνα) και τέλος (δ) προσφέρει στην ελληνική πλευρά τη δυνατότητα μιας πολυποίκιλης διεύρυνσης των σχέσεών με τους λαούς της περιοχής σε όλα τα επίπεδα (κοινωνικό, πολιτισμικό, πολιτικό, οικονομικό) με απεγκλωβισμό μας από αγκυλώσεις δεκαετιών και οιονεί απρόβλεπτες εξελίξεις.
Πιο πολύ όμως από την δική μας πλευρά, νομίζω ότι η εμπέδωση στη σκέψη και στην ανάλυση των πραγμάτων μιας τέτοιας αντίληψης έχει να βοηθήσει την πλευρά της γείτονος. Το θέμα της ταυτότητος προβληματίζει ήδη πολλούς της πολίτες και η σταδιακή αποδέσμευση από την για δεκαετίες καθηλωτική ιστορική προπαγάνδα του καθεστώτος της γείτονος έχει να αναδείξει πολλές πτυχές του ζητήματος στο μέλλον. Οι πολίτες της πλέον αναζητούν την αλήθεια. Το σύγχρονο τεχνολογικό πλαίσιο, αλλά και η δική μας ετοιμότητα θα έχουν πολλές απαντήσεις να τους δώσουν. Θα πρέπει δε να λάβομε υπόψιν μας ότι οι εσωτερικές συγκρούσεις στο λαό της γείτονος είναι πλέον τόσο ισχυρές και ανεξέλεγκτες ώστε αργά ή γρήγορα θα οδηγήσουν σε ρήξη συνοχής. Θρυαλλίδες εξελίξεων κατά την άποψή μου θα είναι: είτε (α) μείζονες συνταγματικές αλλαγές προς την κατεύθυνση της φιλελευθεροποίησης (εκδημοκρατισμός, ανεξιθρησκία, ισονομία κλ), είτε (β) η ίδρυση του ανεξάρτητου Κουρδιστάν και ο συνακόλουθος διαμελισμός ή ομοσπονδοποίηση της γείτονος, είτε τέλος (γ) άλλα τυχαία και μη ελεγχόμενα από τους σχεδιασμούς των ελίτ γεγονότα.
Όποια και να είναι η έκβαση των γεγονότων εμείς οφείλομε να προετοιμαστούμε και να είμαστε ουσιαστικά σε θέση να δώσομε απαντήσεις, να προσλάβομε και να θεραπεύσομε όσους ελευθέρως θελήσουν να αλλάξουν άξονα ζωής και να επαναπροσδιοριστούν ακολουθώντας τη φωνή και την αλήθεια των προγόνων τους. Μια προετοιμασία, η οποία θα πρέπει να είναι πολυεπίπεδη (γνωσιολογική, πνευματική, ψυχολογική/συναισθηματική, τεχνική). Και πρώτα από όλα όμως μια  προετοιμασία αρετής και δικής μας κάθαρσης και απόρριψης εθνικιστικών και λοιπών κοσμικών σκοπιμοτήτων.
Σε μια τέτοια προσπάθεια είναι προφανές ότι δεν ελπίζω στο ελληνικό κράτος και στους εντολοδόχους που το διαχειρίζονται. Όλοι αυτοί οι διαχειριστές ή οι «εν αναμονή» διαχειριστές με τις ποικίλων αποχρώσεων δυτικόφρονες αντιλήψεις τους όχι μόνο αδυνατούν πλέον οργανικά να αντιληφθούν τον κόσμο με ρωμαίικο αισθητήριο, αλλά τέτοιες αντιλήψεις τις εξορκίζουν ως παράγοντες αστάθειας καταπνίγοντας ακόμα και τις όποιες σχετικές φωνές υπάρχουν στο εσωτερικό τους. Ούτε στη διοίκηση της Εκκλησίας ελπίζω, όπου οι παρωπίδες της, αλλά κυρίως οι πολλαπλές της εξαρτήσεις την έχουν καταστήσει αδύναμη να αντιληφθεί τον εαυτό της και τον επί γης ρόλο της πέραν των συσσιτίων για τους αναξιοπαθούντες.
Ελπίζω μόνο στη μικρή ρωμαίικη μαγιά που πάντα θα υπάρχει σ’ αυτόν τον ποτισμένο με θυσίες και αίμα τόπο, όπου και όπως αν αυτή υπάρχει και εκφράζεται: σε μεμονωμένα πρόσωπα, σε μικρές παρέες, σε φωτεινούς λευίτες, σε ζώσες ενορίες, σε πολιτιστικούς συλλόγους με όραμα. Είναι η μαγιά, την οποία γεννά και πάντα θα γεννά το Ρωμαίικο σώμα των τεθνεώτων, συγκαιρινών και μελλόντων ελθείν Ρωμηών στη διαχρονία του. Ένα ρωμαίικο σώμα που στην ιστορική του πορεία τού αποστέρησαν πολλά από τα παιδιά του σε ανατολή και δύση, βορρά και νότο και πρέπει σαν μάνα τώρα στους δύσκολους καιρούς να τα αναζητήσει και να τους τείνει το χέρι και την αγκαλιά της. Ελπίζω τέλος και κυρίως στον ενσάρκως αναστημένο Χριστό και στην προστάτιδα Παναγία που θα στρατηγήσει και πάλι υπερμάχως εάν με πίστη και χωρίς κοσμικές σκοπιμότητες επικαλεστούμε τη βοήθειά της.

«Θαρσείτω τοίνυν, θαρσείτω λαός του Θεού». Ίσως οι ιστορικές εξελίξεις να μην είναι οι νοσηρώς απεργαζόμενες και οι ελπιδοφόρες ζυμώσεις να γίνουν πιο γρήγορα από τους χρόνους με τους οποίους μάς έχει συνηθίσει η ιστορία. Η ανατροπή παγιωμένων αντιλήψεων δεκαετιών και οι μη αναμενόμενες μέχρι τώρα, διαφαινόμενες όμως και αρκούντως ορατές πλέον στο άμεσο μέλλον εξελίξεις αποτελούν πηγή μεγάλης αισιοδοξίας.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Νέα Κρήτη

7 σχόλια:

  1. Μπρεσύ ζζιάννη, το μιχαλιο ηντα σουναι?
    Μρε, πολυ βαθος εχουνε οι κουβεντες απου'πες.
    Αμα διαβαζω τουτονε απο'γραψες κουζουλενουμε!
    "Με μια μακροχρόνια διαδικασία ζυμώσεων που κράτησε αιώνες οι Έλληνες εγκατέλειψαν το Δωδεκάθεο και ασπάστηκαν την Ορθοδοξία"
    Ζαλιζουμε μπρεσυ απο τουτηνα τη κουβεντα. Ξεχασα και το κωνσταντινο τον αποκεφαλιστη και το θεοδοσιο.
    κατεεις μπρε ηντα εκανανε ετουτηνα για να λεμε σημερα πως ειμαστε ορθοδοξοι και οϊ ανορθοδοξοι?
    Διαβασε επαέ.
    και επαέ
    Επισης μπρε γιαννη, η αναφορα σου στο φαηλο δινει μεγαλο βαρος στο γραφτο σου.
    Μπραβο και παλι μπραβο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μα το υπόβαθρο της ελληνοτουρκικής διαμάχης, είναι ξεκάθαρα ιδεολογικό, είναι μεταξύ βαρβαρότητας και Ελληνισμού, δηλαδή ελευθερίας!

    Είναι τόσο απλά, η Τουρκια και όλοι όσοι αυτοαποκαλούνται Τούρκοι, ασχέτως καταγωγής, εκπροσωπούν τον πολιτισμό της υποταγής και του σκοταδισμού, εμείς τον πολιτισμό της ελευθερίας και του φωτός! Έτσι το είχε αντιληφθεί και ο Ρήγας, έτσι το αντιλαμβάνονται και οι μεγάλοι συγγραφείς και ποιητές του Ελληνισμού. Ο ρόλος του Έλληνα είναι να εκπολιτίσει τον κόσμο! Αυτή είναι η κληρονομιά και η εντολή του Μεγάλου Αλεξάνδρου! Να εκπολιτίσει όχι να καταστρέψει και να ισοπεδώσει, να σεβαστεί και να συνθέσει, όλα τα αντίθετα από τους Μογγόλους δηλαδή, ασχέτως αν είναι γενετικά η όχι! Αν θέλουν να τιμήσουν τα γονίδια τους ας γίνουν Έλληνες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Άρθρο αξιόλογο το παραπάνω, με σκέψεις επάνω στις οποίες μπορούμε να οικοδομήσουμε όλοπι μας και πολλά.
    Οι τούρκοι δεν είναι μογγολικής καταγωγής. Ούτε οι σελτζούκοι τούρκοι, ούτε οι μαμελούκοι τούρκοι, ούτε οι οθωμανοί τούρκοι. Αντίθετα, έχουν πολεμήσει και αρχικά ηττηθεί από τους μογγόλους, περί το 1259-1261 μ.Χ. Είναι όμως διαφορετικές φυλές.
    ΟΛΑ τα ονόματα, Έλληνας, Ρωμηός, Γραικός, μας είναι χρήσιμα και είναι ιστορικώς ακριβή. Άλλο το ότι δεν θα έλεγε ότι είναι Γραικός ένας Πόντιος, αλλά θά έλεγε, και λέει, ότι είναι Έλληνας και Ρωμαίος. Άλλο τό ότι και ένας Σέρβος ή Βούλγαρος ή Ρουμάνος, ή Αλβανός που είναι ορθόδοξοι χριστιανοί, λέγανε και μπορούνε να ξαναπούνε ότι είναι Ρωμηοί. Σε μας όλα αυτά τα ονόματά μας και είναι δικά μας και είναι χρήσιμα.
    Επομένως, μπορούνε οι τούρκοι να μείνουνε στο όνομα οθωμανοί, αρκεί να γίνονται ελεύθερα, αν θέλουν, ορθόδοξοι χριστιανοί, και να γνωρίζουν τίς ρίζες τους. Οπότε τό πρόβλημα μετατίθεται: Πώς θα νικηθή οριστικά και παγκόσμια τό τέρας του ισλαμισμού των αποκεφαλιστών, πού δρά στην περιοχή ΜΑΣ επί αιώνες, και πάντα χρησιμοποιείται και από τους δυτικούς "φίλους μας".
    Στό θέμα αυτό, γιατί συνεργαζόμαστε με χώρες πού εξέθρεψαν αυτό το τέρας και το χρησιμοποιούν; Μας ενοχλεί ο εθνικιστικλός πανσλαβισμός και ο ναζισμός αλλά όχι ο ισλαμισμός αυτός;
    Δεν χρειαζόμαστε εθνικούς μύθους γιατί έχουμε την εθνική ιστορία του γένους μας.
    (Συγνώμη για το μονοτονικό, είναι λόγω βιασύνης)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ¨...Η επικράτηση στη σύγχρονη ελληνική σκέψη της αντίληψης αυτής ενέχει ισχυρή δυναμική, η οποία θα εκφραστεί κάποια στιγμή στο μέλλον...¨

    ¨...γιατί αποτελεί παράγοντα περιορισμού των εθνικιστικών παθών και συντελεστή ειρήνης της περιοχής...¨

    It´s obvious from our government that the Greek culture has no place in the nation they are building. Every single law and effort they put aims to the contrary. Excepting ¨Turks¨ to change is almost impossible. So the ones who will have to adopt by force is us.

    It´s not the Turks who are introducing Greek studies, we do. We depend more and more to Turkey for all basic services; water, energy, production, banking, transportation and health care (the case of the islands).

    I believe the writer of the article wants to throw us ashes in our eyes to blind us even more trying to sell such an anti-Hellenic devious plan as our own ¨strategy¨.

    The only plan my friends our governments have is to destroy Greece and for some of us with military expertise the blame and shame for accepting is as a ¨strategy¨is even more. It´s a tragedy and the cost of doing nothing will be extremely high.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η Δυνατότητα άσκησης σοβαρής και αξιόπιστης εξωτερικής πολιτικής είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την επίτευξη του μέγιστου της κοινωνικής συνοχής του μέγιστου της κοινωνικής συναίνεσης απο ένα Έθνος-Κράτος. \

    Παράλληλα η θεσμική του συμμετοχή στα κέντρα λήψης αποφάσεων παράγει γεωπολιτική υπεραξία μόνο και εφόσον γίνεται στην βάση της ισοτιμίας.Την ίδια ώρα για την επίτευξη των ανωτέρω απαιτείται ισχυροποίηση του Έθνους, απαιτείται ισχυρό αξιόπιστο και λειτουργικό κράτος , απαιτείται εθνική στρατηγική και εθνικό σχέδιο. Κατά συνέπεια μια χώρα όπως η Ελλάδα αδυνατεί να επιτύχει τα ανωτέρω γιατί η ίδρυση του ανεξάρτητου Ελληνικού κράτους αποτέλεσε προϊόν εξισορρόπησης ισχυρότατων γεωπολιτικών και γεωστρατηγικών συμφερόντων , δομήθηκε πάνω σε υπάκουες κλίκες ανθρώπων που κατείχαν τον ρόλο των ελίτ, δεν διέθετε αστική επιχειρηματική τάξη με εθνική συνείδηση, οι φατρίες νομιμοποιούνταν με έξωθεν παρεμβάσεις και το ξένο χρήμα αποτελούσε το πολιτικό καύσιμο που τροφοδοτούσε την επικυριαρχία των πολιτικών τους επιλογών επι της ελληνικής κοινωνίας, το δε μοντέλο ανάπτυξης της αποτελούσε προιόν ξένης επιβολής.

    Αυτα δεν άλλξαν στο ρου της ΙστορίαςΜε όλα αυτά τα δεδομένα να πιστεύει ο οιοσδήποτε ότι η Ελλάδα μπορεί να δώσει ισχυρό παρών και ισχυρές απαντήσεις στις περιφερειακές προκλήσεις φαντάζει όνειρο θερινής νυκτός.

    Καλή η προγονοπληξία μα κάποτε πρέπει να αντιληφθούμε πως αυτό που ζούμε σήμερα είναι απόρροια βαθιάς ιστορικής διεργασίας κατά την οποία η μια ιστορική περίοδος παρέδιδε στην αλλη σε απόλυτο βαθμό την καχεκτικότητα της.Το οτι ένδοξες αναλαμπές του ιστορικού γίγνεσθαι δεν αποτέλεσαν κτήμα ες αεί αποδεικνύει και καταδεικνύει σε απόλυτο βαθμό ότι αδυνατούμε να κεφαλοποιήσουμε τα κέρδη μας στο διάβα του χρόνου και η αδυναμία αυτή μας κάμει να επαναλαμβάνουμε τα ίδια λάθη αιώνες τώρα.

    Για να έχεις ένα νέο μέλλον ως Έθνος προς την πορεία της εκπλήρωσης της ιστορικής αποστολής θα πρέπει να έχεις και ένα καλύτερο παρόν και να ανασυνθέσεις το χθές σε νέες βάσεις.Το ανωτέρω σημείωμα δεν παράγει τίποτα απο αυτά πέραν της ανακύκλωσης των γνωστών νοητικών σχημάτων ανάλυσης.

    Το δικαίωμα της ελευθερίας της έκφρασης και του λόγου στην μητρική γλώσσα είναι θεσμικά κατοχυρωμένο .Για το δικαίωμα αυτό χύθηκε πολύ αίμα ανα τους αιώνες .Πρίν λίγα χρόνια Ελληνας δολοφονήθηκε γιατί μίλησε Ελληνικά , το να γράφουμε ελεύθερα κατα συνέπεια σημαίνει πράξη και στάση ζωής , ας μην το ευτελίζουν ορισμένοι στον βωμό των οποίων σκοπιμοτήτων και αυτό (αφορά φαιδρούς κατά την ταπεινή μου άποψη σχολιαστές)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. The cost of doing nothing. We didn´t have to wait much since my last commect to get a taste of it,

    http://www.defencenet.gr/defence/item/%CE%B2%CE%AF%CE%BD%CF%84%CE%B5%CE%BF-%CE%B5%CE%BE%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%AD%CE%BB%CE%B9%CF%83%CE%B1%CE%BD-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CE%BD%CE%B1%CF%84%CE%BF-%CE%B5%CF%80%CE%AF%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%B1-%CE%B4%CE%B5%CE%BA%CF%84%CE%AC-%CF%84%CE%B1-%CF%83%CE%BA%CF%8C%CF%80%CE%B9%CE%B1-%CF%89%CF%82-%CE%BC%CE%B1%CE%BA%CE%B5%CE%B4%CE%BF%CE%BD%CE%AF%CE%B1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. O σημερινος Έλλην δεν γνωριζει σχεδον τιποτα απο την Μεσαιωνικη του ιστορία.
    Εννοώ την Βυζαντινη.

    Απο την αρχαιοτητα εχουμε πηδηξει μονομιας στην συγχρωνη εποχη.

    Το Βυζαντιο το φανταζομαστε ως ενα σκοτεινο μερος που γινοταν μονο δολοπλοκιες, πολυ οπισθροδρομικο, ταυτοχρονα η λασπωμενη Ευρωπη της εποχης του φανταζει αυτο που ειναι σημερα.

    Γιαυτο βλεπουμε σχολια σαν του αντιπροοδευτικουη του NikoApelles.

    Κιομως ο μεσαιων των Ελληνων ηταν εξισου λαμπρος με την αρχαιοτητα του. Η μακροβιοτερη αυτοκρατορία που εχει υπαρξει στον πλανήτη, με ανεπτγμενες τεχνεςκαι τομεις της επιστημης. Με την καταστροφη της ολα αυτα μεταφέρθηκαν στη δυση.

    Ειναι εκ του πονηρου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.