28/12/14

Γεωπολιτικές ανατροπές φέρνει η αμφιλεγόμενη διώρυγα της Νικαράγουας

Ο αντίπαλος του Παναμά 
O Ουάνγκ Τζινγκ, ο Κινέζος επικεφαλής του ομίλου HKND που έχει αναλάβει τα έργα κατασκευής της δίωρυγας της Νικαράγουα, δίνει συνέντευξη τύπου κατά την τελετή έναρξης των εργασιών για την διάνοιξη του καναλιού 
 Μανάγκουα, Νικαράγουα
Με τις εργασίες για την διάνοιξη της διώρυγας της Νικαράγουας να έχουν επισήμως ξεκινήσει, το μεγαλεπήβολο έργο που θα συνδέει τους δύο μεγαλύτερους ωκεανούς του κόσμου εξακολουθεί να διχάζει την κοινή γνώμη της χώρας αλλά και να απειλεί τις γεωπολιτικές ισορροπίες της περιοχής. 
Ο πρόεδρος της Νικαράγουας Ντανιέλ Ορτέγκα αναφέρθηκε στα οφέλη για την οικονομία της χώρας, καθώς η διώρυγα, μήκους 278 χιλιομέτρων, θα συμβάλλει στην αύξηση του ΑΕΠ της Νικαράγουας κατά 15% και στη δημιουργία 50.000 νέων θέσεων εργασίας.

Ο πρόεδρος μιας εκ των πιο φτωχών χωρών της Κεντρικής Αμερικής έκανε λόγο «για πλούτη που θα δημιουργήσει η διάνοιξη της διώρυγας και που θα δώσουν τη δυνατότητα να εξαλείψουμε οριστικά την ακραία φτώχεια από την χώρα», όμως πολλές χιλιάδες συμπολίτες του δεν έδειξαν να πείθονται από τις εξαγγελίες του.

Οι επικριτές του έργου –κόστους 40 δισ. ευρώ- προειδοποιούν για απρόβλεπτες επιπτώσεις στο περιβάλλον, καθώς, σύμφωνα με τα σχέδια, το κανάλι θα διέρχεται από την μεγάλη λίμνη Κοσίμπολκα (ή απλώς λίμνη Νικαράγουα), που αποτελεί τόσο σημαντική πηγή πόσιμου νερού όσο και μεγάλο τουριστικό πόλο έλξης.

Ασφαλώς, υπάρχουν κι εκείνοι που φοβούνται για απαλλοτριώσεις γης χωρίς δίκαιες αποζημιώσεις, ενώ υπάρχουν κι ορισμένοι που μιλάνε ξεκάθαρα για τον κίνδυβο να ξεσπιτωθούν και να μείνουν άστεγοι.

Και φυσικά το γεγονός πως το γιγαντιαίο έργο ανατέθηκε σε κινεζική κατασκευαστική εταιρεία, επιτείνει ακόμη περισσότερο τις διαμαρτυρίες των κατοίκων της χώρας που θεωρούν πως η κυβέρνηση ξεπουλήθηκε στους Κινέζους.

Πριν λίγες ημέρες χιλιάδες διαδηλωτές πραγματοποίησαν πορεία διαμαρτυρίας στους δρόμους της πρωτεύουσας Μανάγκουα απαιτώντας την αναστολή των σχεδίων για τη διάνοιξη της διώρυγας. «Δεν θέλουμε Κινέζους στη Νικαράγουα, διότι έρχονται να λεηλατήσουν την οικονομία της χώρας. Ο λαός πεινάει», υποστήριξε ένας διαδηλωτής.

«Αντιλαμβάνομαι ότι η λίμνη είναι το επίκεντρο της χώρας, ένα σύμβολο, όπως ο Κίτρινος Ποταμός στην Κίνα. Η προστασία της λίμνης αποτελεί την πρώτη μας προτεραιότητα», καθησύχασε τους πολίτες της Νικαράγουας ο Ουάνγκ Τζινγκ, επικεφαλής του ομίλου HKND, που έχει αναλάβει την κατασκευή της διώρυγας, καθώς και το δικαίωμα της λειτουργίας του καναλιού για εκατό χρόνια.

Ωστόσο, στο σχέδιο θα υπάρχει και ρωσική συμμετοχή, όχι τόσο οικονομική, όσο πολιτική στήριξη, με στόχο φυσικά η Μόσχα «να μπει στο μάτι» των ΗΠΑ, που εκμεταλλεύονται την «ανταγωνιστική» διώρυγα του Παναμά.

Κι εδώ ακριβώς είναι που ενδέχεται να υπάρχει κι ένα σημαντικό γεωπολιτικό κόστος, ειδικά ανάμεσα στις σχέσεις Κίνας και ΗΠΑ: λόγω του πλάτους και το βάθους του καναλιού της Νικαράγουα, που θα είναι 83 και 27,5 μέτρα αντίστοιχα, η διώρυγα θα είναι ικανή να επιτρέπει τη διέλευση σούπερ-τάνκερ έως 250.000 τόνους.



Το γεγονός αυτό θα προκαλέσει πρόβλημα στην διώρυγα του Παναμά, η οποία μπορεί να εξυπηρετήσει πλοία έως 120.000 τόνους, οπότε όπως είναι λογικό, η συντριπτική πλειοψηφία των τεράστιων τάνκερ θα σταματήσει να περνάει από το κανάλι του Παναμά, προτιμώντας τη διώρυγα της Νικαράγουα.

Όταν το έργο ευοδωθεί, σε περίπου πέντε χρόνια, θα πρόκειται για ένα από τα θαύματα της ανθρώπινης μηχανικής, καθώς η ολοκλήρωσή του θα απαιτήσει ειδικές δεξαμενές ανύψωσης, λόγω της μεγάλης υψομετρικής διαφοράς (περίπου 7 μέτρα) μεταξύ των ακτών των δύο ωκεανών.

Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Τσάβαλος
Newsroom ΔΟΛ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο.
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.