26/2/15

Η Frontex «δείχνει» τώρα τους διακινητές

Πρόσφυγες από τη Λιβύη έχουν μετεπιβιβασθεί σε σκάφος της λιβυκής ακτοφυλακής τον Ιούνιο του 2014, αφού απέτυχαν να ταξιδέψουν προς τις ιταλικές ακτές.
ΒΕΡΟΛΙΝΟ. Υστερα από τις σφοδρές επικρίσεις που δέχθηκε η ευρωπαϊκή υπηρεσία φύλαξης συνόρων Frontex για τους πνιγμούς προσφύγων στη Μεσόγειο, ο επικεφαλής των επιχειρήσεων της Frontex, Κλάους Ρέσλερ, έστρεψε χθες τους προβολείς στους διακινητές, οι οποίοι, όπως δήλωσε, «αποκομίζουν κέρδος 2,5 εκατομμυρίων δολαρίων ανά σκάφος».
Στην παρουσίασή του στο πανευρωπαϊκό αστυνομικό συνέδριο του Βερολίνου, ο Ρέσλερ υποστήριξε ότι οι διακινητές εισπράττουν κατά μέσο όρο 6.000 δολάρια από κάθε πρόσφυγα που θέλει να μεταβεί στην Ιταλία.

«Οποιος πληρώνει περισσότερο ανεβαίνει στο κατάστρωμα με σωσίβιο, οι υπόλοιποι μένουν στο αμπάρι χωρίς σωσίβιο», είπε ο Ευρωπαίος αξιωματούχος, σύμφωνα με χθεσινό εκτενές ρεπορτάζ του «Σπίγκελ».

Προσέθεσε ότι στα μεγάλα εμπορικά πλοία υπάρχει χώρος για περίπου 500 μετανάστες και υπολόγισε ότι, αφαιρουμένου του κόστους, απομένει στους διακινητές κέρδος ώς και 2,5 εκατομμυρίων δολαρίων ανά καράβι.

Την περασμένη εβδομάδα, το πρώτο κανάλι της κρατικής γερμανικής τηλεόρασης ARD επεχείρησε να ελέγξει προηγούμενους ισχυρισμούς της Frontex παρουσιάζοντας ρεπορτάζ με τίτλο «Καράβι προσφύγων: Πώς η Frontex διαστρέφει την αλήθεια».

«Οποιος διάβασε εφημερίδες στις 3 Ιανουαρίου, έμαθε ότι οι διακινητές ανθρώπων στη Μεσόγειο έχουν περάσει σε “νέα επίπεδα φρίκης”, στριμώχνοντας εκατοντάδες μετανάστες σε σαπιοκάραβα, τα οποία στέλνουν προς την κατεύθυνση της Ιταλίας, εν συνεχεία τα εγκαταλείπουν και αφήνουν τους επιβάτες στην τύχη τους», αναφέρει το ρεπορτάζ της γερμανικής κρατικής τηλεόρασης.

Το πρόγραμμα ερεύνησε την περίπτωση του «Blue Sky M», του πλοίου που έφερε 750 πρόσφυγες, κυρίως Σύρους, στην Ευρώπη. «Το συμπέρασμά μας ήταν ότι η ιστορία ήταν εντελώς διαφορετική από αυτήν που διηγήθηκε η Frontex. Το πλήρωμα δεν εγκατέλειψε το καράβι. Ποτέ δεν υπήρξε κίνδυνος να τσακιστεί το “Blue Sky M” στα βράχια. Το καράβι διέθετε πιστοποιητικά αξιοπλοΐας. Ολα αυτά επιβεβαιώνει ο εισαγγελέας που ερευνά την υπόθεση στο Λέτσε της Απουλίας».

«Το πλήρωμα του σκάφους δεν αποτελούνταν από δολοφόνους, αλλά από επαγγελματίες Σύρους ναυτικούς που χρησιμοποίησαν τις γνώσεις τους για να μεταφέρουν τους επιβάτες και τις δικές τους οικογένειες από τον πόλεμο σε ασφαλές λιμάνι. Η υπόθεση “Blue Sky M” δείχνει πόσο μακριά πηγαίνουν οι προστάτες των ευρωπαϊκών συνόρων στον προπαγανδιστικό αγώνα κατά της “λαθρομετανάστευσης”. Θέλουν να αποσείσουν τις ευθύνες για τον θάνατο πολλών προσφύγων και να τον αποδώσουν στους διακινητές». Στις αιτιάσεις απάντησε η εκπρόσωπος Τύπου της Frontex, Εβα Μονκιούρ, δηλώνοντας ότι «οι πληροφορίες που είχαμε λίγο μετά το συμβάν δεν είναι οι ίδιες με αυτές που έχουμε έξι εβδομάδες αργότερα».

Η Frontex έχει ως κύρια αποστολή την προστασία των συνόρων και μόνο δευτερευόντως ασχολείται με τη διάσωση ανθρώπων στη θάλασσα. Τον Δεκέμβριο, ο Κλάους Ρέσλερ είχε επικρίνει με επιστολή του την ιταλική ακτοφυλακή ότι προχωρεί σε επιχειρήσεις διάσωσης πέρα από την περιοχή επιχειρήσεων της Frontex, 30 ναυτικά μίλια από τις ιταλικές ακτές.

Παρουσιάζοντας χθες την έκθεση της Διεθνούς Αμνηστίας για το 2015, ο γραμματέας της οργάνωσης στην Αυστρία, Χάιντς Πάτσελτ, είπε ότι για τις ευρωπαϊκές αρχές «το να αφήνουν τους ανθρώπους να πνίγονται είναι ένα στοχευμένο εργαλείο σχεδιασμού για τον έλεγχο της μετανάστευσης». Σύμφωνα με τον Πάτσελτ, «η επιχείρηση διάσωσης “Mare Nostrum” δεν τερματίστηκε λόγω έλλειψης χρημάτων αλλά λόγω γιγάντιας πίεσης των άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης».
Καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.