24/3/15

Η σιωπή για το '21

Απόστολος Διαμαντής 
 Ένα μάλλον πρωτοφανές στοιχείο χαρακτηρίζει την πανεπιστημιακή μας εκπαίδευση σήμερα: η πλήρης σχεδόν σιωπή για το 1821 και η κατάργηση από όλα σχεδόν τα τμήματα Ιστορίας της διδασκαλίας αυτού του μαθήματος, που μέχρι πριν κάποια χρόνια ήταν φυσικά υποχρεωτικό. Είναι εντυπωσιακό το γεγονός, πως μετά την αποχώρηση του καθηγητή Βασίλη Σφυρόερα από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, δεν εξελέγη  κανένας καθηγητής, εξειδικευμένος στην επανάσταση του 1821. Η θέση έμεινε- και μένει- κενή.

Μοιάζει απίστευτο, αλλά είναι γεγονός: σαν να ντρεπόμαστε για τον αγώνα της ανεξαρτησίας μας από τον τουρκικό ζυγό. Και έτσι το πρώτο εκπαιδευτικό ίδρυμα της χώρας αγνοεί το 21 και έχει μεταφέρει το μάθημα αυτό στον χώρο των επιλεγόμενων μαθημάτων, μαζί με άλλα πολλά.

Το μάθημα «Ελληνική Επανάσταση» παραμένει υποχρεωτικό μόνον σε δύο πανεπιστήμια, περιφερειακά: στο Ιόνιο και στο Πελοποννήσου. Το μάθημα υπάρχει επίσης ως προαιρετικό στο Αθηνών και στο ΑΠΘ, δηλαδή έχει υποβαθμιστεί εντελώς, ουσιαστικά έχει χαθεί, ενώ στο Πάντειο υπάρχουν κάποια μαθήματα που αναφέρονται σε κοινωνικές όψεις της εθνεγερσίας. Το μάθημα έχει καταργηθεί εντελώς σε όλα τα άλλα Πανεπιστήμια: Ιωαννίνων, Κρήτης, Θεσσαλίας, Θράκης και Αιγαίου, όπου δεν προσφέρεται καν.

Το ζήτημα είναι πρωτοφανές και σκανδαλώδες για την ακαδημαϊκή τάξη, διότι δεν μιλάμε για ένα οποιοδήποτε μάθημα ιστορίας, αλλά για την κορυφαία ιστορική στιγμή του Νεώτερου Ελληνισμού. Τι έχει μπει στη θέση αυτού του μαθήματος; Στο Πανεπιστήμιο Αθηνών διδάσκεται υποχρεωτικά η Οθωμανική Ιστορία και στο Πάντειο η Αλβανική! Είναι σαν να πηγαίνει κάποιος στο Χάρβαρντ και στην Σορβόνη και να μην διδάσκεται τη γαλλική ή την αμερικανική επανάσταση, αλλά μόνον την ιστορία της Γερμανίας και της Ρωσίας! Στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, επί παραδείγματι, μπορεί κανείς να βρει μαθήματα για την διατροφή επί Τουρκοκρατίας, αλλά δεν θα βρει πουθενά την Ελληνική Επανάσταση. Τα ίδια και χειρότερα συμβαίνουν σε όλα τα ιδρύματα, όπου το 21 απουσιάζει εντυπωσιακά. Είναι σαν να ντρεπόμαστε οι νεοέλληνες για την επανάσταση των προγόνων μας εναντίον του Σουλτάνου.

Γιατί λοιπόν η σιωπή του 21; Οι απαντήσεις στο ερώτημα αυτό ίσως να ανοίγουν ένα πολύ σοβαρό ζήτημα για την αυτοσυνείδηση του νέου ελληνισμού και κυρίως για την μεταπολιτευτική μας εκπαιδευτική κατάσταση. Πλησιάζοντας όμως στα 200 χρόνια από την Επανάσταση που συγκλόνισε τον κόσμο, θα πρέπει να επαναφέρουμε το 21 στη θέση που του αρμόζει.

Η ελληνική ιστοριογραφία το είχε διατυπώσει, από τον 19ο αιώνα ήδη, με εξαιρετική διαύγεια: η ελληνική επανάσταση δεν ήταν έργο κάποιων λογίων, αγροτών ή εμπόρων, δεν ήταν προϊόν ξένης επέμβασης, ήταν έργο ελλήνων, των αρματολών, των επισκόπων, των εμπόρων, των λογίων, των προεστών, αυτών που μπήκαν «εις το μυστικόν της πατρίδος», που έλεγε και ο Μακρυγιάννης.

Ωστόσο η ελληνική επανάσταση παρουσιάστηκε τις τελευταίες 4 δεκαετίες- κάτω από την επίδραση του δημαρικού σχήματος περί νεοελληνικού διαφωτισμού- ως αποκλειστικό προϊόν της ίδρυσης σχολείων στην τουρκοκρατούμενη Ελλάδα, της εμπορικής ανάπτυξης του 18ου αιώνα και της επίδρασης των ευρωπαϊκών Φώτων. Ουσιαστικά η ελληνική επανάσταση αποδόθηκε εξ ολοκλήρου σε μια ετερόφωτη πραγματικότητα, τον Ευρωπαϊκό Διαφωτισμό και αυτό είναι μια ερμηνεία μονομερής και εσφαλμένη.

Αν κάποιος ανατρέξει στα έργα της τρέχουσας ελληνικής ιστοριογραφίας θα σχηματίσει την εντύπωση ότι στην Καλαμάτα δεν μπήκαν ένοπλοι, δεν μπήκε ο Πετρόμπεης με τον Κολοκοτρώνη, αλλά ο Συγγρός ή ο Σίνας από τη Βιέννη. Και θα υποθέσει βασίμως, ότι δεν συνεδρίασαν οι οπλαρχηγοί, οι πρόκριτοι και οι επίσκοποι στη σύσκεψη της Βοστίτσας, όπου αποφασίστηκε η εξέγερση, αλλά οι λόγιοι του λεγόμενου Νεοελληνικού Διαφωτισμού!

Είναι μάλλον άχαρο βεβαίως να επανέρχεται κανείς σε πασίγνωστα γεγονότα. Αλλά δεν είναι επιτρεπτό να συνεχίζεται η σιωπή για το 21. Υπό την έννοια αυτή το ενδιαφέρον του ίδιου του πρωθυπουργού για την επέτειο της ελληνικής επανάστασης και η ομιλία του στο Πανεπιστήμιο Αθηνών είναι θετικό σημάδι και οι ενστάσεις που διατυπώθηκαν από κάποιους εντελώς άκομψα είναι ανεξήγητες.

Για τις αντιδράσεις αυτές ισχύει πάντα η κινέζικη παροιμία: «τα σκυλιά γαβγίζουν, το καραβάνι προχωρεί».

* Ο Απόστολος Διαμαντής είναι συγγραφέας
http://tvxs.gr/news/egrapsan-eipan/i-siopi-gia-21

8 σχόλια:

  1. εξαιρετικός ο Διαμαντής! Από τους καλύτερους που έχουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κάποιο ὑπογείως, ἀργὰ καὶ σταθερὰ ὑπονομεύουν ὁτιδήποτε ἐθνικό. Ἔτσι κι ἀλλιῶς σὲ μία χώρα ὅπου τὰ χρήματα ἔρχονται ἔξωθεν, ὁ πληρώνων κανονίζει καὶ ποὺ θὰ πᾶνε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο εχθρος εχει εισχωρησει στους εκπαιδευτικους τομεις.
    Ηρθε η ωρα για καθαρση
    Εξοντωστε τους προδοτες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. To έτος 2000, ο τότε υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Γεώργιος Παπανδρέου υπέγραψε με τον Τούρκο ομόλογό του τον μακαρίτη Τζεμ, (εννοώ αυτόν που χτυπούσε παλαμάκια όταν ο Γιώργος χόρευε ζεϊμπέκικο!) μια συμφωνία η οποία αποκλήθηκε τότε από έναν συγγραφέα «ιδεολογική αλλοτρίωση».

    Κατ’ αυτήν την συμφωνία, προεβλέπετο η σύσταση Μικτής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων με σκοπό, μεταξύ άλλων, να ανταλλάξει και να μελετήσει τα σχολικά βιβλία (των δύο χωρών), για να προτείνει την διόρθωση «ανακριβειών». Στην ουσία, η βασική ιδέα διατυπώθηκε λίγο διαφορετικά όταν το 1999, στο Ετήσιο Συμπόσιο του Ιδρύματος Ανδρέα Παπανδρέου (του οποίου ήταν ο ΓΑΠ πρόεδρος), έγινε η πρόταση να διδάσκεται «σε όλα τα παιδιά της περιοχής μια πιο ισόρροπη εκδοχή της ιστορίας, που να αντανακλά τις διάφορες ερμηνείες των γειτονικών χωρών».

    Έτσι, το 2001 ψηφίστηκε ο Νόμος 2029 με τον οποίο κυρώθηκε η διακρατική συμφωνία Τζεμ/Παπανδρέου.

    Κατά την εκτέλεσή της, η ιδέα εκτροχιάστηκε προς την κατεύθυνση της μονομέρειας, με συνέπεια την υπαγωγή της Ελληνικής ιστοριογραφίας στην τουρκική. Βέβαια μπορεί αυτή η εξέλιξη να ευχαρίστησε ξένα όργανα όπως το Στέητ Ντηπάρτμεντ των ΗΠΑ και μερικούς ξένους επιχειρηματίες όπως π.χ. ο κ. Σόρος και άλλοι, οι οποίοι χρηματοδότησαν την έκδοση των συγγραμμάτων τα οποία ευνοούν κάθε είδους προσέγγιση, η οποία παραποιεί, αποσιωπά και διαστρεβλώνει την πραγματική ιστορία. Ο κ. Γ. Παπανδρέου συμφώνησε κατά την επίσκεψη του από Έλληνες εξωμότες προγόνους από την Ποταμιά Ριζούντος του Ελληνικού Πόντου προερχόμενου κ. Ρεζτσέπ Ταγίπ Ερντογάν, να επεκταθεί και να ενισχυθεί η συμφωνία.

    Αντί όμως η συμφωνία να είναι έντιμη έγινε ετεροβαρής, με την απάλειψη η την διαστρέβλωση πλήθους πραγματικών γεγονότων καθώς και με την αποσιώπηση όλων των απελευθερωτικών Ελληνικών και ξένων αγώνων.

    Οι μεν Τούρκοι, εξακολουθούν την πολιτική τους, να θεωρούν όλα τα νησιά του Αιγαίου ως κατεχόμενα υπό των Ελλήνων και την επανάσταση του 1821, ως ύβρη κατά της ιστορίας των, οι δε Έλληνες μαθαίνουν ότι «οι Οθωμανοί μετά την κατάκτηση, βελτίωσαν την ζωή των λαών των Βαλκανίων και ικανοποίησαν το Ισλάμ και την Χριστιανοσύνη, μια και η αυτοκρατορία επέτρεπε σε κάθε υπήκοό της να ζει ελεύθερος σύμφωνα με τα ήθη και τα έθιμά του, να παραμένει πιστός στην θρησκεία του και να μιλά την γλώσσα του».

    Οι δικοί μας νεωτεριστές δεν έχουν μπορέσει να καταλάβουν την σημασία του να έχει ένας λαός, - ιδιαίτερα ένας τόσο κατατρεγμένος όπως είναι ο Ελληνικός -, Εθνική Συνείδηση.

    Στην εγκληματική αυτή προσπάθειά τους, βρίσκουν πρόθυμους βοηθούς δικούς μας «πολιτικούς» και εδώ ακριβώς βρίσκεται το έγκλημα, διότι πρόκειται αναμφίβολα περί εγκλήματος το οποίο υποβοηθούν οι ανωτέρω «πολιτικοί».

    Προσπαθούν με αυτόν τον τρόπο να εξασφαλίσουν το αναγκαίο για την πολιτική τους καριέρα, πιστοποιητικό καλής διαγωγής από τους ….. Αμερικανούς, δηλώνοντας έτσι την έμφυτη πνευματική και πολιτική τους υποταγή στην αμερικανική πολιτική.

    Αν όμως διαβάσει κανείς το βιβλίο του Καθηγητή Πανεπιστημίου και Ειδικού Τουρκολόγου κ. Παύλου Χειδίρογλου «Ταυτότητα και Ετερότητα στον Τουρκικό Πολιτισμό», Αθήνα 2002, Εκδόσεις Γρηγόρη, θα εκπλαγούν από την συχνότητα της συνεχούς παραβίασης των συμφωνιών αυτών από τους Τούρκους.

    Έτσι οι μεν νέοι Έλληνες μεγαλώνουν χωρίς την γνώση της θαυμάσιας Ιστορίας τους και των επιτευγμάτων των προγόνων τους, χωρίς Εθνικά Ιδανικά, οι δε Τούρκοι και οι λοιποί όμοροι γείτονες, φανατίζονται μαθαίνοντας πως εμείς τους έχουμε αποστερήσει των δικών τους εδαφών και τους αδικούμε συνεχώς!


    Ευμένης Καρδιανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τὸ λέω, τὸ λέω, ἔχει μαλλιάσει ἡ γλώσσα μου. Εἴπαμε τὸ κρᾶτος αὐτὸ δὲν τὸ κυβερνᾶνε Ἕλληνες.
    Πόσο πιὸ ἁπλὰ νὰ τὸ πῇ κάποιος. Δὲν κυβερνᾶται ἀπὸ Ἕλληνες. Γκέγκε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Κατ' αρχάς χρόνια πολλά σε όλους για την επέτειο της Εθνεγερσίας και την γιορτή του Ευαγγελισμού.
    Είναι πραγματικά τραγικό αυτό που επισημαίνει ο κος Διαμαντής.
    Στο κρίσιμο ερώτημα γιατί συμβαίνει αυτό, έχω να επισημάνω ότι ενώ πριν το 1980, αυτό το φαινόμενο θα ήταν αδιανόητο, σήμερα ελάχιστους ενοχλεί. Και δεν ευθύνεται πρωτευόντως η πολιτεία, δεδομένου ότι στα πανεπιστήμιά μας υπάρχει το αυτοδιοίκητο. Επομένως πρωτίστως ευθύνονται αυτοί που κυριαρχούν και διοικούν τα Πανεπιστήμια, είτε στο προσκήνιο, είτε στο παρασκήνιο. Αυτοί που κυριάρχησαν στον χώρο με τον εγκληματικό νόμο-πλαίσιο του 1982.
    Εάν λοιπόν λάβουμε υπόψιν μας ότι στα Πανεπιστήμιά μας, κυριαρχούν και συνδιοικούν, οι κομματικές παρατάξεις που πρόσκεινται στην Διεθνιστική Εθνομηδενιστική "Αριστερά", έχουμε την απάντηση στο ερώτημα.
    Από εκεί και πέρα είναι υποχρέωση του Υπουργείου Παιδείας να επιβάλει το αυτονόητο.
    Ποιός ομώς να το κάνει αυτό; Ο κος Μπαλτάς στην ανακοίνωση του προς τους μαθητές των σχολείων, συντάχθηκε με την γραμμή Ρεπούση, Ψιμούλη, Βερέμη κ.α. και συνέδεσε την γέννηση του Έθνους μας με το 1821!!! και απέδωσε το 1821 στον Διαφωτισμό.
    Πως τώρα μπορώ να αξιολογήσω ως θετική και ειλικρινή την κίνηση του Πρωθυπουργού να μιλήσει στο ΕΚΠΑ για την Εθνεγερσία, όταν ο αρμόδιος Υπουργός, αποδομεί το 1821;
    Και κάτι τελευταίο. Για μένα βαρύτατη ευθύνη για όλη αυτήν την κατάντια καθώς και για την αποδόμηση της Ελληνοκεντρικής Παιδείας γενικότερα έχει και η Ακαδημία Αθηνών. Γιατί δεν αντιδρούν; Γιατί απολαμβάνουν τόσων προνομίων;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι κύριε Λαζαρίδη,

      Υπάρχει τεράστια διαφορά ήθους και παλικαριάς, μεταξύ των σημερινών καθηγητών Πανεπιστημίου και Μελών της Ακαδημίας Αθηνών και εκείνου του Καθηγητή Πανεπιστημίου και Μελους της Ακαδημίας Αθηνών και Προέδρου της, ο οποίος παλαιά, κατά τις σκοτεινές ημέρες της τριπλής Κατοχής, εις ένδειξη διαμαρτυρίας έστειλε πίσω στην Γερμανία τα Διάσημα της Γερμανικής Ακαδημίας Επιστημών της οποίας ήταν Μέλος καθώς και όλα τα άλλα Γερμανικά επιστημονικά Διάσημά του, εν συνεχεία όταν οι Γερμανοί παρέδωσαν στους Βουλγάρους την Θράκη μας και την Ανατολική μας Μακεδονία, τύπωσε ένα βιβλιάριο στην Γερμανική γλώσσα το οποίο εξιστορούσε την Ελληνικότητα της Μακεδονίας επί τη βάση γερμανικών επιστημονικών δημοσιεύσεων Γερμανών επιστημόνων και το μοίραζε στον δρόμο σε Γερμανούς αξιωματικούς έξω από την Λέσχη τους……


      Ευμένης Καρδιανός

      Διαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.