5/3/15

Στον «αέρα» ξανά η κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ - Δυσαρέσκεια Αζέρων για τη στάση της κυβέρνησης

ΕΝΕΡΓΕΙΑΣτην πρόσφατη επίσκεψή του στο Μπακού, ο κ. Λαφαζάνης διατύπωσε το αίτημα να μειωθούν οι τιμές του αερίου για την Ελλάδα, να αυξηθούν τα τέλη διέλευσης του αγωγού και να αποκτήσει το Δημόσιο μερίδιο σ
Στην πρόσφατη επίσκεψή του στο Μπακού, ο κ. Λαφαζάνης διατύπωσε το αίτημα να μειωθούν οι τιμές του αερίου για την Ελλάδα, να αυξηθούν τα τέλη διέλευσης του αγωγού και να αποκτήσει το Δημόσιο μερίδιο στον ΤΑΡ
Της Μανταλένας Πίου
Ως απειλή για την τύχη του αγωγού ΤΑΡ και του Νότιου Διάδρομου Αερίου ερμηνεύουν αναλυτές στο Αζερμπαϊτζάν τις πρόσφατες δηλώσεις της ελληνικής κυβέρνησης και παράλληλα εκφράζουν την εκτίμηση ότι αν η Ε.Ε. ματαιώσει την εξαγορά του ΔΕΣΦΑ από τη Socar, την κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν, τότε ο επόμενος υποψήφιος αγοραστής θα είναι η βελγική Fluxys.
Ας σημειωθεί ότι τόσο η Fluxys όσο και η Socar είναι μέτοχοι στον αγωγό ΤΑΡ με μερίδιο 16% και 20% αντίστοιχα. Ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Παναγιώτης Λαφαζάνης, έχει εκφράσει τη στήριξη για το έργο, αλλά παράλληλα δήλωσε ότι επιδιώκει αλλαγή των όρων προς όφελος του Δημοσίου. Στην πρόσφατη επίσκεψή του στο Μπακού, ο κ. Λαφαζάνης διατύπωσε το αίτημα να μειωθούν οι τιμές του αερίου για την Ελλάδα, να αυξηθούν τα τέλη διέλευσης του αγωγού και να αποκτήσει το Δημόσιο μερίδιο στον ΤΑΡ. Εισέπραξε αρνητική απάντηση από τους Αζέρους για τα δύο πρώτα, ενώ όσον αφορά στο μερίδιο του Δημοσίου, ανώτατο στέλεχος της Socar δήλωσε ότι δεν θα είχε αντίρρηση να πουλήσει ένα ποσοστό «σε μία αξιόχρεη ελληνική εταιρεία, ικανή να χρηματοδοτήσει τις πολυδάπανες επενδύσεις που χρειάζεται το έργο»...
Ο αναλυτής Ιlgar Gurbanov, σε άρθρο που δημοσιεύει το Eurasiareviw, εκτιμά ότι τα αιτήματα της ελληνικής κυβέρνησης θέτουν σε κίνδυνο τον Νότιο Διάδρομο Αερίου.
Επίσης, επικαλείται πηγές σύμφωνα με τις οποίες η βελγική εταιρεία Fluxys παρακολουθεί στενά τις διαδικασίες για την πώληση του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ στη Socar, «δείχνοντας ότι η Fluxys εξακολουθεί να ενδιαφέρεται να αγοράσει μερίδιο στον ΔΕΣΦΑ σε περίπτωση που η Ε.Ε. μπλοκάρει οριστικά την πώλησή του στη Socar», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει. Το 2012, όταν έγινε ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, ο Διαχειριστής του βελγικού δικτύου αερίου σχεδίαζε να συμμετάσχει, αλλά τελικώς δεν κατέθεσε πρόταση. Εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο οι διαδικασίες μεταβίβασης του ΔΕΣΦΑ έχουν «κολλήσει» στις Βρυξέλλες, που διερευνούν αν η πώληση είναι συμβατή με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο. Η Ε.Ε. μπορεί να υποστηρίζει τον Νότιο Διάδρομο και τη συνεργασία με το Αζερμπαϊτζάν και το Τουρκμενιστάν, ως εναλλακτικούς προμηθευτές αερίου, ωστόσο εκφράζει ενστάσεις και αντιρρήσεις στις εξαγορές εθνικών δικτύων από εταιρείες τρίτων χωρών.
Για τη Socar, ο ΔΕΣΦΑ παίζει κεντρικό ρόλο στους σχεδιασμούς της, καθώς μπορεί να αποτελέσει το «όχημα» για την επέκταση στη Νότιο Ευρώπη και τα Βαλκάνια. «Νομίζω ότι πρέπει να υπάρξει μία ειδική προσέγγιση στο πρότζεκτ, ίσως με τον διαχωρισμό του από τους γενικούς κανόνες και τις διαδικασίες που καμιά φορά παίρνουν πολύ χρόνο», δήλωσε ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίγιεφ σε πρόσφατο συνέδριο στο Μόναχο.
Τελευταίες πληροφορίες τοποθετούν την έκδοση της απόφασης της Ε.Ε. για τον ΔΕΣΦΑ στο τρίτο τρίμηνο του 2015.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.